text_structure.xml 37.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 03)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marcin Karpiński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, minęła godzina 12.00.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Otwieram trzydzieste siódme posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, informuję, że nasze posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Dzisiejszy porządek naszego posiedzenia obejmuje jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich. Jest to druk senacki nr 183.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Czy są uwagi do porządku? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Z uwagi na regulaminowy obowiązek chciałbym zapytać: czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodowo działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa? Nie widzę takich osób.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, chciałbym powitać na naszej sali, na naszych dzisiejszych obradach państwa senatorów oraz zaproszonych i przybyłych gości. Witam podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Marka Krawczyka. Wraz z nim jest pan Łukasz Jachimowicz, dyrektor Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego. Na dzisiejszych obradach dołączyli do nas również pan Piotr Frączak z Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, pan Rafał Dymek z Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana, pan Jerzy Płókarz z Krajowego Sztabu Ratownictwa Społecznej Sieci Ratunkowej – witam pana – i poseł sprawozdawca. Witamy gorąco i serdecznie w Senacie pana Tadeusza Tomaszewskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej. Jest także główny legislator w Biurze Legislacyjnym, pan Mirosław Reszczyński. Witam, Panie Mecenasie. I witam panie sekretarz.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Będziemy przechodzić do pracy nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKarpiński">Przypomnę, że był to komisyjny projekt ustawy. Do prezentowania stanowiska wnioskodawców tego poselskiego projektu została upoważniona pani poseł Urszula Augustyn – nie widzę jej na sali. Niemniej jednak jeżeli możemy powiedzieć w skrócie o zakresie przedmiotowym tej ustawy… Jej celem jest rozszerzenie kręgu podmiotów pożytku publicznego uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarcinKarpiński">Przedstawicielowi wnioskodawcy nie mogę oddać głosu, bo nie ma go niestety na sali. Jest z nami jednak poseł sprawozdawca Tadeusz Tomaszewski. Jeżeli mógłbym pana posła prosić o kilka słów…</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MarcinKarpiński">Z miejsca, na siedząco, jeżeli pan poseł…</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">(Głos z sali: Chyba że…)</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MarcinKarpiński">Tak, bardzo dobrze. Zapraszamy, Panie Pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie za zaproszenie na posiedzenie komisji omawiającej zmianę ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich, druk nr 183.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszTomaszewski">Jak wspomniał pan przewodniczący, to jest inicjatywa Komisji do Spraw Petycji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Ona trafiła do pierwszego czytania do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Tam została skierowana do Podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi, którą mam zaszczyt kierować. I podkomisja stała, we współpracy z sektorem pozarządowym, przedstawicielami rządu i instytucji rządowych, czterokrotnie zbierała się, pracując nad tym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszTomaszewski">Sama inicjatywa komisji petycji zmierzała właściwie do podwyższenia kwoty, w ramach której można prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, ze 100 tysięcy zł do 1 miliona zł. W trakcie prac w podkomisji głównie sektor pozarządowy, ale za zgodą i udziałem również strony rządowej, przygotował kilka rozwiązań systemowych związanych z funkcjonowaniem tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszTomaszewski">W trakcie prac doszliśmy do wniosku, że, aby uszanować intencję komisji petycji, ta ustawa będzie wchodziła w życie, można powiedzieć, na dwa takty. Pierwszy etap to jest okres od 1 stycznia 2025 r., kiedy podwyższamy tylko limit, do którego można prowadzić uproszczoną ewidencję kosztów i przychodów, ze 100 tysięcy zł do 1 miliona zł. Z kolei rozwiązania systemowe, które obejmują pozostałe punkty ustawy, wejdą w życie od 1 stycznia 2026 r. Dlaczego? Dlatego, że ta ustawa przewiduje… To wynikało przede wszystkim z oczekiwań resortu finansów. Resort finansów jest zobowiązany do wydania w porozumieniu z przewodniczącym komitetu działalności pożytku publicznego rozporządzenia dotyczącego sposobu prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów oraz warunki, jakim powinna odpowiadać ta ewidencja, uwzględniając w szczególności… I dalej tam jest o tym mowa. Myśmy wprowadzili tam: „po zasięgnięciu opinii Rady Działalności Pożytku Publicznego”. Czyli wzmocniliśmy sektor obywatelski w zakresie wydania wspomnianego rozporządzenia, współdziałania z ministrem finansów. I wówczas pan minister odpowiedział nam wyraźnie, że nie jest w stanie przygotować w sposób odpowiedzialny takiego rozporządzenia, które mogłoby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. Dlatego właśnie takie rozwiązanie, że pozostałe elementy wchodzą od 1 stycznia 2026 r.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszTomaszewski">Co to znaczy „pozostałe elementy”? Dzisiaj tę uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów organizacje pozarządowe mogą rozliczać w przypadku poszczególnych rodzajów przychodów, które wymienia ustawa o działalności pożytku publicznego. Tymczasem my tu mówimy, że to prawo będą miały wszystkie organizacje pozarządowe, które prowadzą działalność statutową. A więc każda działalność statutowa będzie objęta możliwością prowadzenia uproszczonej ewidencji kosztów i przychodów. To jest bardzo ważne. Bo sektor uznał, że jeśli ktoś prowadzi działalność pozarządową, jest organizacją, prowadzi ją legalnie, no to wszystkie te przychody i koszty powinny być objęte tym uproszczonym sposobem ewidencjonowania.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#TadeuszTomaszewski">Ponadto wydłużyliśmy te okresy, w których organizacje mają obowiązek zgłaszania do naczelnika urzędu skarbowego faktu chęci przejścia na prowadzenie tej uproszczonej ewidencji z 14 do 90 dni. I wprowadziliśmy również możliwość odwrócenia sytuacji, tzn. organizacja, która prowadzi uproszczoną ewidencję, będzie mogła wrócić do pełnej księgowości, dając gwarancję, że odtworzy tę księgowość.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#TadeuszTomaszewski">Dalej bardzo istotna kwestia: właśnie od 1 stycznia 2026 r. do tego limitu kwoty 1 miliona zł nie będziemy zaliczać przychodów związanych z darowiznami rzeczowymi. Tu w szczególności banki żywności zasugerowały takie rozwiązanie, bo one szybko by ten limit przekroczyły, nie mogłyby z tego korzystać. Oczywiście chodzi o organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej. I przy okazji w konsultacji też z agencją związaną z rolnictwem, ale także przedstawicielami ministerstwa rolnictwa, z krajowym związkiem kół gospodyń wiejskich wprowadziliśmy identyczne rozwiązania, jeśli chodzi o koła gospodyń wiejskich. Bo one mają swoją systemową ustawę, są organizacjami pozarządowymi. Dlatego też będą mogły prowadzić tę uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów od 1 stycznia 2025 r. z limitem podwyższonym do 1 miliona zł, a od 1 stycznia 2026 r. – z pozostałymi elementami.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#TadeuszTomaszewski">Ustawa została przyjęta w Sejmie, jak wynika tutaj z opisu pana mecenasa, właściwie jednomyślnie, był 1 głos przeciw.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#TadeuszTomaszewski">W trakcie prac komisji – patrząc tutaj na wprost, w oczy pana Jerzego Płókarza, muszę to powiedzieć – były poruszane 2 kwestie, które nie uzyskały naszej akceptacji. Po pierwsze, jest to kwestia wysokości wspomnianej kwoty. Zostawię to na tym etapie, tę sprawę, bo to nie była… Myśmy uszanowali intencję komisji petycji, która wynikała również z petycji zewnętrznych, z sektora pozarządowego. Po drugie, kwestia wprowadzenia takiej możliwości dla organizacji pożytku publicznego. Podkomisja z udziałem, podkreślam, sektora pozarządowego, obecnych tu również przedstawicieli, uznała, że wprowadzenie możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji kosztów i przychodów przez organizacje pożytku publicznego, ze względu na ich obowiązek sprawozdawczy… Nie byłoby możliwe później przeprowadzenie tego obowiązku sprawozdawczego. Dlatego też podkomisja nie włączyła do wspomnianego tu grona podmiotów organizacji pożytku publicznego. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Pośle.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Czy mogę poprosić o stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarcinKarpiński">Jak panu wygodnie, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarcinKarpiński">Podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pan Marek Krawczyk. Zapraszam serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekKrawczyk">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowny Panie Pośle! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekKrawczyk">Jeżeli chodzi o stanowisko ministra do spraw społeczeństwa obywatelskiego, to chciałbym powiedzieć, że gorąco wspieramy ten wniosek, tę propozycję komisji petycji. To jest rozwiązanie bardzo pożądane przez organizacje pozarządowe. I też wydaje się bardzo rozsądne, w związku ze stanowiskiem ministra finansów, zaproponowane podzielenie wspomnianych przepisów na te, które mogą wejść w życie już w najbliższym roku, 2025, oraz na te, w przypadku których stanie się to w 2026 r.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekKrawczyk">Ja chciałbym powiedzieć, że w ogóle to, co obserwowaliśmy przy okazji głosowania w Sejmie nad tą ustawą, ale też w całej debacie, która dotyczyła tego projektu, to absolutny konsensus całej sceny politycznej. Właściwie wszyscy posłowie, przedstawiciele wszystkich ugrupowań wyrażali się bardzo pozytywnie o tym pomyśle. Tak że w pełni wspieramy i w pełni rekomendujemy przyjęcie tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Teraz proszę o zabranie głosu przedstawiciela naszego Biura Legislacyjnego, pana mecenasa Mirosława Reszczyńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo Przewodniczący! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MirosławReszczyński">W opinii Biura Legislacyjnego została zawarta konkluzja, że ustawa nie budzi wątpliwości o charakterze legislacyjnym. Nie przedstawiamy również propozycji poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MirosławReszczyński">Na końcu opinii wskazaliśmy tylko drobną uwagę odnoszącą się do zastosowania w proponowanym brzmieniu ust. 4a art. 10a ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie sformułowania „prowadzenie księgowości”. W naszej opinii zasadniejszym i właściwszym byłoby posługiwanie się zwrotem „prowadzenie rachunkowości”, poprzez odniesienie do ustawy o rachunkowości. Tylko delikatnie podkreślamy, że zwrot „prowadzenie księgowości” jest to raczej zwrot z języka prawniczego, a jeśli już stosowany jest w aktach normatywnych, to najczęściej w aktach o randze rozporządzenia. W ustawie zazwyczaj ustawodawca w takich sytuacjach używa sformułowania „prowadzenie rachunkowości”. Ale, tak jak powiedziałem na wstępie, nie proponujemy tu poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Mecenasie. No ustawa jest nie o księgowości, tylko o rachunkowości. Niemniej jednak to nie jest propozycja zmiany i nie ma tutaj zaproponowanej żadnej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Teraz chciałbym zaproponować państwu następującą dalszą procedurę…</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarcinKarpiński">O, witamy oczywiście… Przepraszam, nie zauważyłem. Pani Sylwia Staniuk z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zastępca dyrektora Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarcinKarpiński">O, i też pan senator płynnie wkroczył na scenę. Witamy pana senatora.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, chciałbym teraz otworzyć dyskusję. W pierwszej kolejności poproszę tutaj tę stronę, powiedzmy, społeczną. Czy jeszcze może pani z ministerstwa będzie chciała zabrać głos? Jeżeli nie, to udzielę państwu głosu, a następnie przejdziemy do debaty senatorów.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MarcinKarpiński">Jeżeli ktoś z panów, z państwa chciałby zabrać głos, to proszę o zgłoszenie się i przedstawienie się do protokołu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, jako pierwszy pan Jerzy Płókarz.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#MarcinKarpiński">Pan się pierwszy zgłosił, ja widziałem. No, ale proszę bardzo, może być tutaj… Jeżeli pan chce być pierwszy, bardzo proszę. Zapraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrFrączak">Piotr Frączak, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PiotrFrączak">My bardzo wspieramy ten projekt, choć jeżeli chodzi o kwotę, nie wypowiadamy się w tej kwestii. To jest wolna wola organizacji i propozycja komisji, tak więc tutaj nie zabieramy głosu. Dla nas najważniejsze jest to, żeby ta ustawa naprawdę uprościła działalność małych organizacji. I dlatego pracowaliśmy w podkomisji nad tymi rozwiązaniami, które umożliwią, co prawda dopiero za rok, zmiany w rozporządzeniu i w załączniku do rozporządzenia. Dlatego że w tej chwili to rozporządzenie i ten załącznik nie są idealne i powoduje to dużo kłopotów dla małych organizacji, które próbują prowadzić działalność pozarządową. Tak że nam na tym najbardziej zależy i bardzo popieramy tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję panu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinKarpiński">Pan Jerzy Płókarz następny, tak? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyPłókarz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyPłókarz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyPłókarz">Ja mówię w imieniu Krajowego Sztabu Ratownictwa Społecznej Sieci Ratunkowej, ogólnopolskiej organizacji, i Polskiego Radia Obywatelskiego, ale również Łódzkiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych – to jest związek zrzeszający ponad 50 organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych. I zwłaszcza organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych w tym zrzeszeniu… Bardzo nas boli to, że z pierwotnego projektu wycięte zostało objęcie wspomnianym zwolnieniem organizacji posiadających status organizacji pożytku publicznego. Szanowni Państwo, organizacje pożytku publicznego to są często małe, niewielkie organizacje, które przyjęły ten status z uwagi nie na 1,5% – bo z tego 1,5% to 90% albo i więcej budżetu przejmuje zaledwie kilka olbrzymich fundacji, które prowadzą i tak pełną rachunkowość – tylko dlatego, że chcą być zwolnione z podatku od nieruchomości. Bo to im daje status organizacji pożytku publicznego. Mają niewielkie przychody, mają niewielkie obroty roczne, często kilkutysięczne albo kilkunastotysięczne, a muszą prowadzić i po tej zmianie dalej będą musiały prowadzić pełną rachunkowość. Wydaje się to naprawdę bezzasadne. Były podnoszone argumenty, że te organizacje prowadzą sprawozdania i nie dadzą sobie rady ze sprawozdaniami w tym zakresie. Nieprawda. Żeby złożyć sprawozdanie organizacji pożytku publicznego, nie trzeba prowadzić pełnej rachunkowości. Owszem, te sprawozdania zostały opracowane z myślą o tym obowiązku, o tym, że i tak, i tak te organizacje będą musiały prowadzić pełną rachunkowość, w związku z tym są nieco rozbudowane. Ale żeby rozliczyć kilkanaście tysięcy złotych przychodu… To naprawdę można to zrobić w oparciu o proste rozliczenie. Bo chodzi przecież o rozliczenie, a nie o utrudnianie. Państwo polskie powinno ułatwiać obywatelom prowadzenie działalności pro publico bono, non profit, niebiznesowej, a nie utrudniać. Tymczasem traktujemy organizacje społeczne, nawet te, które obejmuje wspomniany limit, pięciokrotnie bardziej restrykcyjnie niż np. przedsiębiorców. Bo przedsiębiorcy mają limit do prowadzenia pełnej rachunkowości, uwaga, 2 miliony euro. Organizacje i tak muszą, tak jak przedsiębiorcy, rozliczyć się CIT-em, czyli z każdej złotóweczki, z każdego grosika muszą się rozliczyć przed urzędem skarbowym, składając CIT, sprawozdanie z przychodów, dochodów itd. Są więc pod pełną kontrolą. Skoro zatem fiskus uznaje, że firmy biznesowe, prowadzące działalność zarobkową, płacące podatki, mogą do 2 milionów euro prowadzić prostą książkę przychodów i rozchodów i że spokojnie wystarczy to do skutecznego ich kontrolowania, to w jakim celu stowarzyszenia non profit, osiągające przychody niższe od tego progu, mają być zobowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości? Nikt jeszcze merytorycznie nie potrafił nam na to pytanie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JerzyPłókarz">My wiemy, że jest pewne lobby wśród niektórych organizacji pozarządowych, których działalnością pożytku publicznego nie jest de facto działalność pro publico bono, tylko pomaganie organizacjom pozarządowym w prowadzeniu rachunkowości, płatne szkolenia. Biorą na to pieniądze publiczne, dotacje, żeby szkolić te organizacje, jak mają prowadzić rachunkowość. Wydają nawet jakieś płatne podręczniki w tym celu. A ostatnio spotkaliśmy się nawet z sytuacją, kiedy uruchomili sobie jakąś tam działalność usługowo-gospodarczą, w ramach której będą prowadzili tę rachunkowość, oczywiście za pieniążki, wspomnianym organizacjom. No, taki podmiotom zależy na tym, żeby jakiś rynek pozostał. Ale czy z tych organizacji szczególnie pożytecznych, pożytku publicznego…</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyPłókarz">Szanowni Państwo, Panie i Panowie Senatorowie, jesteśmy w izbie refleksji. Skoro eksperci prawni w ramach prac sejmowej Komisji do Spraw Petycji uznali, że można włączyć w zwolnienie, o którym tu mowa, organizacje pożytku publicznego, i że nie ma z tym problemu, przedstawiciel rządu na posiedzeniu komisji sejmowej nawet stwierdził, że można przystosować sprawozdanie organizacji pożytku publicznego w taki sposób, żeby organizacje mogły się rozliczyć w oparciu o tę uproszczoną księgowość… Bo chodzi o rozliczenia, a nie utrudnianie. Powinno się ułatwiać organizacjom pozarządowym działanie, a nie je utrudniać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałDymek">Rafał Dymek. Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RafałDymek">Ja również chciałbym podziękować podkomisji sejmowej i środowisku, które pracowało nad tymi zmianami, za tę ustawę. Cieszę się bardzo, że udało się wprowadzić również te dodatkowe systemowe ułatwienia, o których tam mowa. My popieramy ustawę w tej wersji, w jakiej ona jest obecnie. Mam nadzieję, że w przyszłości, w wyniku różnych dyskusji i dalszych prac, uda się znaleźć taki system, który ułatwi też życie np. organizacjom pożytku publicznego, ale w sposób kompleksowy, tzn. taki, żeby sposób prowadzenia przez nie księgowości umożliwiał też realizację innych obowiązków, które one w tej chwili mają. Być może mają nadmiernie obowiązki i trzeba byłoby to kompleksowo rozwiązać. Ponieważ chyba nie da się tego zrobić właśnie na poziomie tej jednej ustawy, na tym etapie popieramy ją w takiej wersji, w jakiej ona jest. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję panu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarcinKarpiński">Nim oddam głos państwu senatorom, pan minister chciałby jeszcze zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekKrawczyk">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekKrawczyk">Szanowni Państwo, chciałbym odnieść się do tego, co tutaj padło, jeżeli chodzi o dołączenie organizacji pożytku publicznego do katalogu podmiotów objętych tym zwiększonym limitem. Chciałbym zwrócić uwagę szanownej komisji, że status organizacji pożytku publicznego to są konkretne przywileje dla organizacji, m.in. możliwość korzystania z odpisu 1,5% podatku PIT. I rzeczywiście dzisiaj obserwujemy wiele organizacji pozarządowych posiadających status organizacji pożytku publicznego, które z tego korzystają i rzeczywiście gromadzą w ten sposób znaczne kwoty, czasami nawet sięgające kilku czy kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. I to jest jeden z przywilejów tego statusu. Niemniej jednak po drugiej stronie są pewne obowiązki i właśnie konkretny sposób prowadzenia chociażby księgowości, poza innymi obowiązkami, które trzeba spełnić. Dlatego uważamy, że jest to rzeczywiście wyjątkowa grupa. I w związku z tym, że trafiają do tych organizacji środki pochodzące z podatków osób fizycznych, to dlatego właśnie intencją ustawodawcy było nałożenie również dodatkowych obowiązków związanych z prowadzeniem księgowości w określony sposób.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekKrawczyk">I jeszcze jedna uwaga: ewentualna zmiana, zaliczenie do wspomnianej grupy organizacji pożytku publicznego, jak mi się wydaje, niosłaby za sobą konieczność zmiany ustawy o rachunkowości, gdzie też te kwestie są opisane. Dlatego nie jest to taki prosty zabieg polegający tylko na dopisaniu tej konkretnej grupy do ustawy, o której dzisiaj rozmawiamy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Tak jest. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarcinKarpiński">Zapraszam do dyskusji państwa senatorów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MarcinKarpiński">Pani senator?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja szybciutko. Wydaje mi się, że… Może nasz pan mecenas z Biura Legislacyjnego… Ale wydaje mi się, że zmiany, które pan proponuje, wychodziłyby w ogóle poza materię ustawy. I po prostu nie wiem, czy moglibyśmy w ogóle proponować coś takiego na tym etapie. Jeżeli już, to mogło to nastąpić w Sejmie. Ale też rozumiem, że przy okazji petycji – my przynajmniej mamy taką drogę postępowania – też nie wychodzimy poza przedmiot, bo to wszystko się komplikuje itd. Ale, jak rozumiem, pan też jest zadowolony z tych zmian, które wchodzą, a mówił pan tylko o tym, że niektóre inne… że organizacje pożytku publicznego też miałyby być objęte deregulacjami. Ale to nie jest pytanie do pana, tylko chciałabym powiedzieć, że to już po prostu nie ten etap na wprowadzanie tutaj jakichkolwiek zmian. Bo, jak rozumiem, pan mówił, że coś trzeba jeszcze zrobić. Nie jesteśmy w stanie tutaj, w Senacie, rozszerzyć tego o te zmiany, które pan postulował. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, pani senator.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKarpiński">Teraz pan senator Fedorowicz.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MarcinKarpiński">Tutaj trzeba wcisnąć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#GrzegorzFedorowicz">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący, za pomoc.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#GrzegorzFedorowicz">Ja też w kontekście tego, co powiedziała pani senator. Oczywiście to jest wniosek, który ma pewne uzasadnienie, jeżeli chodzi o działalność organizacji pożytku publicznego. Bardziej tutaj patrzę w stronę pana ministra… Ponieważ ta ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie ma już ponad 20 lat, ta ustawa jest z 2003 r. Być może trzeba by tutaj pomyśleć właśnie o zmianie tego art. 23, z którego wynika wspomniany obowiązek sprawozdawczy czy rozliczeniowy, i może trzeba w tej ustawie wprowadzić zmiany, które by implikowały właśnie już zmiany w ustawie o rachunkowości itd., itd. Ponieważ ten wniosek wydaje się bardzo zasadny. Aczkolwiek tutaj też podzielam zdanie pani senator, że wprowadzenie tej kwestii teraz wykraczałoby poza zakres ustawy, którą rozpatrujemy. To jest jakby moja pierwsza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#GrzegorzFedorowicz">A druga to takie krótkie, szybkie pytanie do pana ministra: czy pan minister ma świadomość, o jaką liczbę organizacji chodzi, ilu organizacjom ułatwimy życie, wprowadzając uproszczony system rozliczania?</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Krawczyk: Czy pan senator pyta teraz o…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarcinKarpiński">Sekundkę, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Krawczyk: Okej.)</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MarcinKarpiński">Może najpierw pan… Czy pan senator Komorowski chce jeszcze coś powiedzieć, czy nie?</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Nie.)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MarcinKarpiński">Nie. To najpierw poprosimy pana mecenasa, bo pierwsze pytanie padło do niego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławReszczyński">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o wyjście poza materię ustawy, to musimy spojrzeć na sprawę szerzej. Niewątpliwie nie jest to prosta zmiana punktowa, polegająca na wykreśleniu z art. 10a w ust. 1 pktu 3. Na to wskazuje cały przebieg prac legislacyjnych w Sejmie. Wydaje się rzeczywiście… Na pewno wyjściem poza materię byłyby konieczne według pana ministra bądź ewentualne zmiany w ustawie – Prawo o rachunkowości. W tym zakresie poprawka senacka nie mogłaby już obejmować zmian w kolejnej ustawie, albowiem nie była ona częścią przedłożenia sejmowego. A więc aspekt formalny… Byłoby to wyjście poza materię.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MirosławReszczyński">Niemniej jednak, tak jak mówię, jest to zmiana o charakterze merytorycznym, jest to zmiana o charakterze wręcz systemowym. I wydaje mi się, że tutaj wypadałoby chociażby przeprowadzić jakieś konsultacje społeczne. Nie wiem, czy ramy pracy Wysokiej Komisji – wydaje się, że ta ustawa będzie na przyszłym posiedzeniu Sejmu – pozwolą na wypracowanie stanowiska, które by uwzględniało i stronę społeczną, i stronę rządową. Tak jak mówię, długie… no, średnio długie prace legislacyjne w Sejmie doprowadziły do pewnych ustaleń. I uznano, że wspomniana sprawa nie jest sprawą oczywistą. Tak jak pan minister powiedział, może być to sprawa de lege ferenda. Niemniej jednak, jak mówię, na chwilę obecną prosta zmiana punktowa wydaje się nie załatwiać w pełni problemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekKrawczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekKrawczyk">Ja nie wiem, czy dobrze złapałem sens pytania pana senatora, ale jeżeli chodzi o organizacje pożytku publicznego… Dzisiaj, w tym momencie, jest to niecałe 10 tysięcy organizacji. Tak więc w kontekście objęcia dodatkowej grupy tą ustawą… A jeżeli chodzi o podmioty, organizacje pozarządowe, które zostaną objęte tą regulacją, o której dzisiaj rozmawiamy, czyli zwiększeniem limitu do 1 miliona zł, to szacujemy, że będzie to znaczna część wszystkich organizacji pozarządowych. Czyli mówimy tu o dziesiątkach tysięcy organizacji. Tak że jest to bardzo istotna dla sektora ustawa, bardzo istotny przepis, bardzo istotne ułatwienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarcinKarpiński">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Jeszcze…)</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo, proszę bardzo, Panie Prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyPłókarz">Bardzo uprzejmie dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyPłókarz">Ja chciałbym się odnieść do tego, że to nie ma wpływu… Gdyby wprowadzić poprawkę, czyli przywrócić pierwotny punkt w tej ustawie, że uchyla się pkt 3 w ustawie… Czyli gdyby w tej ustawie w art. 1 w ust. 1 dodać po prostu ten punkt, który był, a został wykreślony, to na ustawę o rachunkowości nie miałoby to żadnego wpływu. Bo to jest analogicznie, czy organizacja pożytku publicznego, czy organizacja nieposiadająca statusu organizacji pożytku publicznego… Ustawa o rachunkowości traktuje je organizacje w sposób nierozróżniony. Tak więc tutaj nie ma to żadnego wpływu na uregulowania w innych ustawach. Tu się nic nie zmienia, tylko dałoby to możliwość tym organizacjom pożytku publicznego, które osiągają przychody mniejsze niż 1 milion zł… Bo tych wielkich, o kilkudziesięciomilionowych dochodach, absolutnie by to nie obejmowało, tylko właśnie te małe organizacje.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyPłókarz">Pragnę jeszcze raz zwrócić uwagę szanownych państwa, że te małe organizacje mają niewielkie przychody. Prowadzenie pełnej rachunkowości trzeba zlecić, to jest kilkanaście tysięcy złotych kosztów. Bardzo często jest to podstawowym hamulcem do przyjęcia w ogóle statusu organizacji pożytku publicznego, bo dana organizacja nie ma takich przychodów. Ma zapał, ma chęć zrobienia czegoś pożytecznego dla bliźnich, ale nie ma przychodów. A w tej chwili takie organizacje od zera złotych, od pierwszej złotówki wpływów muszą prowadzić pełną rachunkowość.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JerzyPłókarz">Ja chciałbym zwrócić uwagę jeszcze na jedną sprawę: że to, o czym tu mowa, poparło wiele organizacji społecznych, takich prawdziwych, w tym Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. Wiele innych organizacji, dziesiątki organizacji zwróciły się… No nie ma tego na stronie, ale wiem, że zostały te apele przekazane do Senatu. Były skierowane do Sejmu, ale nie pojawiły się na stronie. To jest naprawdę wiele organizacji, wiele organizacji zwróciło się z pisemnym apelem do pań i panów senatorów o uwzględnienie tychże organizacji. Dziękuję bardzo za udzielenie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarcinKarpiński">Niestety musiał opuścić nasze obrady poseł sprawozdawca, który ma swoje posiedzenie. O ile dobrze zrozumiałem jego sprawozdanie, to wynikało z niego, że Rada Działalności Pożytku Publicznego rekomendowała ustawę w wersji bez wyłączania organizacji pożytku publicznego z obowiązku pełnej rachunkowości, księgowości, jak tam to nazwiemy. Tu mamy też grupę organizacji, które popierają to w wersji przedłożonej przez Sejm. Podobnie strona rządowa to rekomenduje. Pan mecenas zwraca uwagę na te wątpliwości natury proceduralnej.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarcinKarpiński">Nie wiem… Czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić jakąś poprawkę?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Nie.)</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MarcinKarpiński">Nie. W takim wypadku…</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Aha, jeszcze tylko…)</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja chciałabym tylko dodać, żeby pan wiedział, że do nas nie wpłynęły… Niemniej jednak zapoznaliśmy się, bo wpłynęły te postulaty z Sejmu. My tutaj nie rozstrzygamy o słuszności czy jej braku, tylko jest to za późny etap, już po prostu pewne zmiany zostały dokonane. Musielibyśmy to jednak bardzo szeroko skonsultować, co znowu opóźniłoby wejście w życie. Zresztą nie możemy tego zrobić, bo mamy określony czas na zajęcie się tą ustawą. Tak że nie wiadomo, czy nie zabrakłoby czasu. Tak że tylko tłumaczę, dlaczego będzie to… Niemniej jednak to nie znaczy, że nie może mieć pan racji w tej sprawie, i te wszystkie organizacje, które się do nas z tym zgłaszają. Tylko po prostu prawdopodobnie w innych regulacjach… Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarcinKarpiński">Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, rekomendowanie przyjęcia tej ustawy Wysokiemu Senatowi.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za tym wnioskiem? (4)</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję. Nie pytam dalej, z przyczyn oczywistych.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, taki wniosek będzie rekomendowany Wysokiej Izbie, z prośbą, aby ten wniosek…</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#MarcinKarpiński">Musimy teraz wyłonić senatora sprawozdawcę. I ten wniosek trzeba rekomendować i przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#MarcinKarpiński">Chciałbym prosić panią senator Barbarę Zdrojewską o pełnienie funkcji senatora sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Tak, wyrażam zgodę.)</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#MarcinKarpiński">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 39)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>