text_structure.xml 22.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 10)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marcin Karpiński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Otwieram trzydzieste pierwsze posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Na podstawie podpisanej listy obecności stwierdzam prawomocność dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">W porządku trzydziestego pierwszego posiedzenia jest jeden punkt: rozpatrzenie „Raportu z wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przez Polskę za 2023 r.”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Nasze zaproszenie przyjęły i są z nami pani Henryka Mościcka-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych; pani Agnieszka Kozińska-Makowska, pełnomocnik ministra do spraw postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka – witam serdecznie – i pani Marta Kaczmarska, zastępczyni pełnomocnika. Witamy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Otrzymaliśmy dosyć obszerny materiał. Świadczy to pewnie o wielu kwestiach, przede wszystkim o państwa zaangażowaniu i pracy, ale także o wyzwaniach i ilości pracy, która jest jeszcze przed nami. Dyskutujemy na różnych forach, w różnych relacjach na ten temat. Z realizacją tych wyroków, tak to ujmę najogólniej, jest różnie. Ale myślę, że… Wiem, jestem przekonany, że świetlana przyszłość przed nami.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">I o tych zaszłościach, ale być może i o przyszłości, jeżeli mógłbym panie tutaj prosić o kilka słów… Udzielam głosu. Zapraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#HenrykaMościckaDendys">Przede wszystkim bardzo dziękuję za możliwość spotkania się z państwem i zaprezentowania „Raportu z wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przez Polskę za 2023 r.” Chciałabym podkreślić, że to już dwunasty raport roczny przygotowany przez pełnomocnika ministra spraw zagranicznych do spraw postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#HenrykaMościckaDendys">Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów 26 czerwca br. I zwyczajowo dokument ten prezentuje kompleksowo działalność pełnomocnika w okresie sprawozdawczym, głównie w odniesieniu do jego koordynacyjnej roli w procesie wykonywania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka we wszystkich sprawach polskich. W raporcie znajdziecie państwo kompleksową informację także o aktywności międzyresortowej w tym zakresie, o kontaktach pełnomocnika z innymi zespołami. Raport zawiera także pełen wykaz wszystkich orzeczeń wydanych przez trybunał w sprawach polskich w roku 2023, a więc nie tylko wyroków i decyzji zatwierdzających ugody, których wykonanie podlega nadzorowi Komitetu Ministrów Rady Europy, lecz także decyzji uznających dane skargi za niedopuszczalne czy zatwierdzających deklaracje jednostronne. Wydaje nam się, że tak kompleksowe zaprezentowanie tego kontekstu pozwala wywieść pełen standard konwencyjny w zakresie ochrony praw człowieka i zorientować się co do pełnego zakresu spraw i decyzji w tym kontekście. Ponadto raport prezentuje też źródła naruszeń stwierdzonych przez trybunał w wyrokach przeciwko Polsce i proponowany wykaz zmian w prawie oraz w praktyce, których wprowadzenie może być niezbędne, czy też wydaje się niezbędne dla wykonania poszczególnych wyroków.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#HenrykaMościckaDendys">Wysoka Komisjo, raport po przyjęciu przez Radę Ministrów został zwyczajowo opublikowany na stronie internetowej MSZ. Jest też planowana jego publikacja w formie książkowej. Wszystkie te działania podejmujemy od lat, głównie w celu poprawy transparentności i zapewnienia transparentności, jeśli chodzi o proces wykonywania wyroków. Chcemy też docierać z tą informacją, również za państwa pośrednictwem, za pośrednictwem parlamentu, do obywateli, tak żeby ten standard konwencyjny upowszechniać. Jak państwo doskonale wiecie, raport służyć ma też w państwa codziennej pracy. Liczymy na to, że podejmowane inicjatywy ustawodawcze czy też weryfikacja zgodności projektów aktów prawnych pod kątem orzecznictwa trybunału będą służyły temu, żeby zapewnić w polskim prawodawstwie tę mającą bardzo istotną rolę spójność z konwencją o ochronie praw człowieka.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#HenrykaMościckaDendys">Ze swojej strony chciałabym też podkreślić, że dla nas, czyli przedstawicieli władzy wykonawczej, posiedzenia komisji i spotkania z państwem to zawsze okazja do pogłębienia dialogu pomiędzy kluczowymi elementami wykonywania systemu orzeczeń, a więc obszarem ustawodawczym a obszarem wykonawczym. Mówiąc o różnych elementach systemu implementacji orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, liczę, że przekazany na państwa ręce raport dobrze pokazuje, jak skomplikowany i wielowymiarowy staje się ten proces i jak istotne są zaangażowanie, sprawna współpraca oraz dobra wola wszystkich podmiotów, które w tym wykonywaniu uczestniczą. Mimo że MSZ odgrywa rolę koordynacyjną w procesie wykonywania orzeczeń oraz rolę reprezentacyjną względem zewnętrznego organu nadzorczego, jakim jest Komitet Ministrów Rady Europy, to niezmiernie istotna pozostaje również współpraca władzy wykonawczej z władzą ustawodawczą i sądowniczą. Często bowiem implementacja orzeczeń wymaga nie tylko zmiany prawa, w której swoją rolę odgrywają zarówno administracja rządowa, jak i parlament, lecz także zmiany praktyki stosowania prawa, a ta z kolei dotyczy zarówno organów administracji publicznej, jak i wymiaru sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#HenrykaMościckaDendys">Ponadto taka sprawna i dobra współpraca, a dodatkowo dobra wola polityczna jest szczególnie ważna obecnie, gdy znajdujemy się w sytuacji konieczności wykonania orzeczeń trybunału wydanych w latach 2021–2023, w pakiecie spraw, które powszechnie nazywamy, które przyjęło się nazywać sprawami praworządnościowymi, dotyczących reform wymiaru sprawiedliwości realizowanych w naszym kraju w ostatnich latach. Chciałabym podkreślić, że rząd jest zdeterminowany, aby przezwyciężyć wyzwania dotyczące implementacji tych orzeczeń w ostatnich latach i priorytetowo potraktować wydane orzeczenia. W tej chwili pod nadzorem Komitetu Ministrów Rady Europy pozostaje 11 orzeczeń w sprawach praworządnościowych. Ostatnie badanie stanu ich wykonywania miało miejsce w ubiegłym tygodniu, 18 września. W tej debacie uczestniczyli pan wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur, a także pani Agnieszka Kozińska-Makowska, czyli pełnomocnik MSZ do spraw postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Podkreślenia wymaga, że w implementacji tych orzeczeń nieoceniona jest oczywiście również rola parlamentu, dlatego że przyjmowane dzisiaj i będące przedmiotem dyskusji w parlamencie pakiety rozwiązań na rzecz przywrócenia praworządności, czy to w postaci ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, czy też innych przepisów wykonawczych, będą miały tutaj zasadnicze znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#HenrykaMościckaDendys">Jeśli chodzi o dane statystyczne, to chciałabym przedstawić Wysokiej Komisji aktualne dane liczbowe. Na koniec 2023 r. w nadzorze Komitetu Ministrów Rady Europy znajdowało się 131 orzeczeń dotyczących Polski, w tym 111 wyroków i 20 decyzji zatwierdzających ugody. To jest o 6 więcej niż na koniec 2022 r. Dla porównania w 2021 r. było to 97 orzeczeń, a w 2020 r. – 89. Tak więc kolejny rok z rzędu widzimy tutaj taki może nie zasadniczy, ale jednak pewien wzrost liczby wydawanych orzeczeń. W 2023 r., i to też chciałabym odnotować, Komitet Ministrów Rady Europy zamknął nadzór nad 50 orzeczeniami trybunału w sprawach polskich – to były 23 wyroki i 27 decyzji zatwierdzających ugody – uznawszy, że Polska podjęła niezbędne do ich wykonania środki indywidualne lub generalne celem usunięcia stanu naruszeń konwencji i ich źródeł. To o 24 wykonane orzeczenia więcej niż w roku 2022, co wydaje nam się dobrym wynikiem i też motywuje nas do dalszych działań, żeby ta statystyka spraw zamykanych przez Polskę rosła. Dzięki temu znaleźliśmy się na szóstym miejscu wśród państw Rady Europy pod względem liczby spraw wykonanych w roku ubiegłym. W 2022 r. była to pozycja trzynasta. Tak więc tutaj też widzimy zasadniczy wzrost, poprawę tej statystyki. Warto też odnotować, że na koniec 2023 r. Polska odpowiadała za mniej więcej 2% wszystkich spraw zawisłych w procedurze wykonywania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Tych spraw jest w tej chwili ponad 6 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#HenrykaMościckaDendys">Wysoka Komisjo, na zakończenie chciałabym przede wszystkim państwu podziękować za dotychczasowe działania Komisji Praw Człowieka i Praworządności, jako że regularnie w swojej pracy podejmujecie tematy wykonywania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. I mam też nadzieję, że Senat będzie kontynuował swoje pozytywne zaangażowanie w te działania, a także aktywność na rzecz upowszechniania wiedzy o standardach Rady Europy, a tym samym standardach ochrony praw człowieka w Polsce. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to otwieram dyskusję, debatę, zadawanie pytań. Jeżeli panie i panowie senatorowie…</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: To ja może pierwszy spróbuję zadać pytanie.)</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarcinKarpiński">Pan senator się zgłasza. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzFedorowicz">Pani Minister, jeśli wziąć pod uwagę wszystkie wyroki wydane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka, jaki obszar spraw jest najczęściej przedmiotem skarg polskich obywateli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykaMościckaDendys">To jest kilka sfer. Mam wrażenie, że sprawy praworządnościowe były takim obszarem, który przez pewien czas dominował, ale trzeba też uczciwie powiedzieć, że sprawy dotyczące dyskryminacji par nieheteronormatywnych to również jest obszar, który się wybija w orzecznictwie, mamy kilkanaście takich spraw, nawet obecnie podejmowanych przez trybunał…</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Klasycznie przewlekłość…)</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HenrykaMościckaDendys">A, i oczywiście przewlekłość postępowań. Mam wrażenie, że przewlekłość postępowań to jest konsekwentnie ten obszar, który też jest w gronie 3 głównych tematów podejmowanych przez trybunał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzFedorowicz">Okej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#GrzegorzFedorowicz">Tutaj w części raportu jest taka tabela dotycząca wyroków i też są wyszczególnione kwoty zasądzone przez Europejski Trybunał Praw Człowieka. Czy znamy ogólną sumę tych kwot, ile nas, jako podatników, kosztują te wyroki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Już odpowiadam, Panie Senatorze. Według stanu na 23 września – to jest ostatnia statystyka, którą sporządziłyśmy sobie wewnętrznie, na potrzeby dzisiejszego spotkania – to jest kwota 5 milionów 975 tysięcy 15 zł i 90 gr, czyli bez mała 6 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: Czyli od stycznia do września?)</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#HenrykaMościckaDendys">Tak.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#HenrykaMościckaDendys">W ubiegłym roku to było niemal równo 5 milionów zł. Czyli już w tej chwili, na wrzesień, mamy wzrost o prawie 1 milion zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: Dziękuję bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Zdrojewska. Zapraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dziękuję bardzo. Ja chciałabym zapytać o to, jaka część tych spraw wymaga wniosków legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Tak, tutaj też chyba jesteśmy przygotowane w zakresie tego pytania. Powiedziałabym, że to nie jest tak duża pula orzeczeń. Ale są takie sprawy jak np. Wałęsa przeciwko Polsce, gdzie mamy do czynienia z tzw. wyrokami pilotażowymi, tak więc one wymagają zmian legislacyjnych. I faktycznie, mamy pakiet takich spraw, które działań legislacyjnych i zmian ustawodawczych będą wymagały. I to nie jest tylko obszar praworządnościowy, to jest też…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw Postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka Agnieszka Kozińska-Makowska: Tysiąc przeciwko Polsce…)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#HenrykaMościckaDendys">A, tak. Mamy jeszcze… Może oddam głos pani dyrektor, bo ona pewnie to lepiej opowie, jeżeli państwo pozwolicie. Pani dyrektor Kozińska-Makowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AgnieszkaKozińskaMakowska">Bardzo dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AgnieszkaKozińskaMakowska">Zasadniczo to są sprawy we wzmocnionej procedurze nadzoru komitetu ministrów, pojedyncze sprawy w stylu Potomski i Potomska przeciwko Polsce, Tysiąc przeciwko Polsce, R.R. przeciwko Polsce, Solska i Rybicka przeciwko Polsce oraz oczywiście cała grupa 11 spraw praworządnościowych. One bezwzględnie wymagają działań legislacyjnych i wsparcia władzy ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Czyli mówiąc najoględniej, już bez wskazywania tych indywidualnych case’ów, to jest obszar praworządnościowy, obszar aborcyjny i obszar właśnie respektowania praw związków nieheteronormatywnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraZdrojewska">To chciałabym zapytać o to… Bo później, jeżeli mamy tego typu wyroki, to praktyka jest najczęściej taka, że poszczególne organizacje albo nawet niektóre partie przejmują inicjatywę po takim wyroku i przygotowują jakiś projekt obywatelski. Tak to się w tej chwili u nas odbywa. Ja tylko zwracam uwagę, że np. po wyrokach naszego Trybunału Konstytucyjnego są trochę inne mechanizmy i np. Senat odgrywa tutaj jakąś rolę, my jakby kontrolujemy egzekwowanie tych wyroków i wszyscy w tych sprawach się zwracają do nas. Zwracam tylko uwagę komisji na to, że tutaj właściwie, powiedziałabym, nie bardzo ma się kto tymi wyrokami zająć. Trochę tak to wygląda. Tzn. jak na to patrzę, po raz pierwszy wysłuchując tego sprawozdania – bo poprzednio byłam w Komisji Ustawodawczej – zwracam na to uwagę, że mamy te wyroki i co dalej? Jedne szybko są jakoś wdrażane projektami, a w przypadku innych nie mamy tego typu sytuacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Pani Senator, to tutaj, w tym obszarze, mam chyba dobre wieści. Bo faktycznie do tej pory to wyglądało tak, że pełnomocnik inicjował pewne działania czy też zapraszał resorty do podejmowania pewnych działań. Niemniej jednak w ramach przyjętego przez Ministerstwo Sprawiedliwości i przedłożonego Komisji Europejskiej planu działania na rzecz przywracania praworządności znajduje się ustawa o wykonywaniu orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. My będziemy chcieli ją przedłożyć Radzie Ministrów w ciągu najbliższych kilku tygodni. Pracujemy wspólnie z Ministerstwem Sprawiedliwości nad projektem tej ustawy. I zamierzeniem jest zapewnienie pewnego automatyzmu we wdrażaniu orzeczeń, czyli sprecyzowanie pewnych ścieżek, które będą nie tylko gwarantowały finansowanie orzeczeń, finansowanie tej ścieżki wypłaty odszkodowań, lecz także zapewniały pewien automatyzm we wdrażaniu orzeczeń, tak żebyśmy nie mieli takiej sytuacji, jaką mieliśmy okresowo w polskiej historii ostatnich lat, że były takie fazy, kiedy orzeczenia w ogóle nie były wdrażane albo bardzo długo czekały na wdrożenie. Tak więc liczymy, że ta ustawa, która, tak jak powiedziałam, jest elementem wspomnianego pakietu działań, pojawi się również u państwa, w Senacie, w nieodległej perspektywie. Bo, jak państwo wiecie, te ustawy są traktowane dość priorytetowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze coś? Nie?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: Może taka jeszcze uwaga…)</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzFedorowicz">Czy może pytanie, ale to bardziej w obszarze dyskusji nad tym problemem. Czy nie uważa pani, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych jakby nie do końca jest właściwe w rozpoznawaniu czy kontroli właśnie tych wyroków? Zastanawiałem się nad tym, czy nie bardziej odpowiednim organem byłoby jednak Ministerstwo Sprawiedliwości. Bo przecież, jak wiadomo, chodzi tu o obszar bardzo tożsamy z działalnością tego ministerstwa. I tutaj Ministerstwo Spraw Zagranicznych… Ale to taka uwaga. I proszę o taką prywatną… No, nie prywatną, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Tak, powiedziałabym… Jestem od ponad 20 lat urzędnikiem, tak więc mniej więcej od tego czasu nie mam prywatnego zdania, ale jak państwo pozwolicie…</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: No właśnie…)</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#HenrykaMościckaDendys">Dotyka pan senator, powiedziałabym, bolesnego problemu, ponieważ to jest taka dyskusja, która od czasu do czasu faktycznie się przetacza, czy MSZ, czy Ministerstwo Sprawiedliwości powinno być wiodącym organem. Jako że praca pełnomocnika jest integralnie związana też z aktywnością naszego stałego przedstawicielstwa przy Radzie Europy, my zawsze broniliśmy tezy, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest tutaj jakby tym pierwszym frontem i wydaje się, że… Taki system obowiązuje zresztą w bardzo wielu krajach Rady Europy i wydaje się, że w związku z tym jest dobre umocowanie do tego, żeby monitorować prowadzenie spraw przed trybunałem i interweniować w sytuacjach, kiedy to jest niezbędne. Niemniej jednak faktycznie powołaliśmy też w kraju zespół, którego integralnymi częściami są właśnie MSZ i Ministerstwo Sprawiedliwości, po to żeby ta część implementacyjna była sprawnie zarządzana. Ja muszę powiedzieć – i to też mówię z przyjemnością – że mamy z Ministerstwem Sprawiedliwości naprawdę bardzo bliską i bardzo dobrą współpracę, jeśli chodzi o implementację orzeczeń, w tej chwili też o wdrażanie tych nowych instrumentów, w tym nowych aktów legislacyjnych. Tak więc to się naprawdę dobrze układa. I wydaje mi się, że na tym odcinku nie rejestrujemy – jeśli mogę powiedzieć z mojej własnej perspektywy – jakichś turbulencji, które, jak wiem, państwo obserwujecie czasem w przypadku innych działów administracji rządowej, gdzie te kompetencje czy odpowiedzialność spływają na kilka jednostek organizacyjnych…</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Marcin Karpiński: Albo na żadną.)</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#HenrykaMościckaDendys">…czy urzędów administracji publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarcinKarpiński">Tutaj pani senator Zdrojewska właściwie wyprzedziła mnie w tym pytaniu, które chciałam zadać, właśnie o ten już zapowiadany projekt ustawy. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością trafi ona pewnie także i pod obrady naszej komisji, tak więc będziemy mieli przyjemność wspólnie pracować. Rzeczywiście, chyba to jest dobry pomysł, żeby w jakiś ustawowy sposób uregulować te zaszłości, a przede wszystkim zbudować fundament takiej zasady wdrażania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Niemniej jednak na pewno diabeł tkwi w szczegółach, tak więc jest jeszcze praca przed nami. I to chyba będzie taki dosyć dobry milowy krok, jeżeli chodzi… Bo kamienie milowe są wymienione, ale i kroki niech też będą, aby ten raport z roku na rok był coraz mniej obszerny, o, może tak to ujmę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie ma więcej głosów w dyskusji, to pozwolę sobie ją zamknąć i stwierdzić, że komisja rozpatrzyła „Raport z wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przez Polskę za 2023 r.”.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarcinKarpiński">Zamykam trzydzieste pierwsze posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 31)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>