text_structure.xml 25.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 13)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marcin Karpiński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Dzień dobry albo dobry wieczór państwu, bo nie wiem, jaką porę tu przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Witam na naszym pierwszym takim już roboczym posiedzeniu, i to chyba jednym z najważniejszych w tej kadencji, bo będziemy za chwilę opiniować kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że w tym gronie nie trzeba na ten temat wiele mówić. To organ konstytucyjny, w ostatnich latach, stety czy niestety, wzbudzający wiele emocji. Tym bardziej warto i trzeba podjąć się trudu tego, aby wybrać jak najlepszych kandydatów ze strony Senatu. Przypomnę, iż zgodnie z konstytucją, zgodnie z ustawą Senat wskazuje 2 członków.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, listę obecności podpisali wszyscy, więc stwierdzam prawomocność obrad. Są na sali także kandydaci, którzy w sposób formalny zostali zgłoszeni, i procedura zarządzona przez marszałek została wyczerpana. Listę senatorów wraz z dossier kandydatów mamy w druku nr 20, który państwu senatorom został doręczony. Przypomnę alfabetycznie, że są to panowie senatorowie Rafał Ambrozik, pan Stanisław Gagacz, pan Krzysztof…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Senator Stanisław Gogacz: Gogacz.)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Gogacz. Najmocniej pana przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">…Stanisław Gogacz, pan Krzysztof Kwiatkowski i Kazimierz Michał Ujazdowski.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Jeżeli państwo pozwolą, to może wspólnie byśmy ustalili procedurę naszego postępowania. Czy każdy z kandydatów chciałby się jeszcze zaprezentować, czy też przeszlibyśmy, jak to stanowi nasz regulamin, do przesłuchania? Jak byście to państwo widzieli?</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Przesłuchanie…)</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Głos z sali: 20 minut…)</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraZdrojewska">Proponuję najpierw przedstawienie kandydatów, krótkie, jeśli można mieć taką prośbę, a później, jeżeli będę pytania, to zapytamy. I będziemy mogli przystąpić do wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że to dobra propozycja. Nie wszyscy się znamy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Gdyby każdy z panów kandydatów, tak w kolejności alfabetycznej, krótko się przedstawił…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekKomorowski">Jeżeli można, nie wiem… Jeżeli można, to ja bym przedstawił 2 kandydatów, tak króciutko…</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekKomorowski">Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekTrela">Proponujemy, Panie Przewodniczący, żeby członkowie komisji przedstawili kandydatów. Kandydaci są obecni i będą do dyspozycji komisji. I wtedy nie…</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: I jak będą pytania, to wtedy…)</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekTrela">Tak, zapytamy, jeżeli będziemy mieli pytania. Ale chyba byłoby dobrze, żeby kandydaci byli rekomendowani przez członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Tak.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekKomorowski">Jeżeli można, to ja chciałbym przedstawić, też alfabetycznie, jednocześnie 2 kandydatów, obecnych tutaj kolegów senatorów Rafała Ambrozika i Stanisława Gogacza. Powiem w ten sposób: Rafał Ambrozik, lat 43, Stanisław Gogacz, lat 64. Obaj mają wykształcenie wyższe prawnicze. Stanisław Gogacz skończył prawo na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz studia doktoranckie. Rafał Ambrozik ukończył Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz uniwersytet lubelski, wydział prawa i… Przepraszam, Uniwersytet Łódzki, nie lubelski, Wydział Prawa i Administracji. Obaj w IX kadencji Senatu byli członkami, czyli przedstawicielami Senatu w Krajowej Radzie Sądownictwa, więc mają już doświadczenie z tego zakresu. Obaj byli też radnymi sejmiku wojewódzkiego, Stanisław Gogacz – lubelskiego, gdzie dwukrotnie pełnił funkcję wicemarszałka, a Rafał Ambrozik – województwa łódzkiego. Byli też senatorami poprzednich kadencji, senator Stanisław Gogacz – IV, VII, VIII, IX, X i XI kadencji, czyli aktualnej, Rafał Ambroziak – IX, X…</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekKomorowski">Ambrozik, przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarekKomorowski">…Rafał Ambrozik – IX, X i XI kadencji. W Senacie Stanisław Gogacz pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Ustawodawczej oraz dwukrotnie funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Z kolei Rafał Ambrozik był wiceprzewodniczącym Komisji Ustawodawczej oraz pełnił funkcję sekretarza Senatu. Obaj spełniają warunki formalne i gwarantują realizację tych zadań, które stoją przed Krajową Radą Sądowniczą. W imieniu…</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Sądownictwa.)</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#MarekKomorowski">Sądownictwa.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#MarekKomorowski">W imieniu naszego klubu chciałbym zarekomendować ich obu, czyli senatora Stanisława Gogacza i senatora Rafała Ambrozika, na członków Krajowej Rady Sądownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję panu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Panie Senatorze, zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKarpiński">To teraz pan senator Bodnar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamBodnar">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AdamBodnar">Chciałbym zaprezentować i rekomendować kandydaturę pana senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego do członkostwa w Krajowej Radzie Sądownictwa. Pan senator Kwiatkowski ma już, jak by to policzyć łącznie, 10-letnie doświadczenie zasiadania w Krajowej Radzie Sądownictwa, najpierw jako poseł, w ostatniej kadencji jako senator. Warto jednak podkreślić, że jest oczywiście także prawnikiem z wykształcenia jako absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Był działaczem Niezależnego Zrzeszenia Studentów, wiceprzewodniczącym komisji krajowej. Później jego droga polityczna potoczyła się w taki sposób, że był m.in. asystentem i sekretarzem osobistym premiera Buzka, był posłem na Sejm, sekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości i ministrem sprawiedliwości. Był tym ministrem sprawiedliwości, który, można powiedzieć, podzielił się swoimi zadaniami w taki sposób, że doprowadził do końca reformę prokuratury, ponieważ to za czasów Krzysztofa Kwiatkowskiego powstał niezależny urząd prokuratora generalnego. Następnie ta kariera polityczna przebiegała w kierunku prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Później działał jako senator Rzeczypospolitej, szef Komisji Ustawodawczej. Wiem jeszcze i można to tu podkreślić, że pan senator jest odznaczony przez prezydenta Ukrainy Orderem Księcia Jarosława Mądrego, a przez prezydenta Węgier – Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Zasługi Republiki Węgierskiej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekTrela">Jeszcze Kazimierz Michał Ujazdowski. Właściwie powinniśmy z panem senatorem Bodnarem tak symultanicznie prezentować obu naszych kandydatów, bo ich dorobek polityczny jest podobnie bogaty, ale tak się podzieliliśmy, że mnie przypadł w udziale zaszczyt zaprezentowania przed komisją Kazimierza Michała Ujazdowskiego, senatora obecnej kadencji, senatora również X kadencji. W poprzedniej kadencji przewodniczył senackiej Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą. Karierę polityczną czy zaangażowanie polityczne Kazimierz Michał Ujazdowski wyniósł z domu rodzinnego. Nie bez przyczyny trzeba wspomnieć dziadka obecnego senatora, Kazimierza Cypriana Ujazdowskiego, bo jego postawa determinowała rozwój w młodości Kazimierza Michała Ujazdowskiego i jego późniejszą działalność polityczną. Jego dziadek, Kazimierz Cyprian Ujazdowski był obrońcą w procesie brzeskim. Został zamordowany w Auschwitz w 1942 r. Kazimierz Michał Ujazdowski właściwie od wczesnych lat młodości zaangażowany był w działalność opozycji demokratycznej. W 1982 r. został skazany na karę pozbawienia wolności za kolportaż prasy podziemnej, podczas studiów prawniczych w Łodzi uczestniczył w Ruchu Młodej Polski. Jak tylko nastała możliwość prowadzenia otwartej, legalnej działalności politycznej, czyli w 1989 r., wszedł w skład gabinetu ministra Aleksandra Halla w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, a później dwukrotnie sprawował funkcję ministra kultury i dziedzictwa narodowego w rządach Jerzego Buzka, Kazimierza Marcinkiewicza i Jarosława Kaczyńskiego. Współtworzył politykę pamięci. Powołał do życia Muzeum Historii Polski i Ośrodek „Pamięć i Przyszłość” we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JacekTrela">W ramach kampanii przeciwko kłamstwu o tzw. polskich obozach śmierci doprowadził do zmiany nazwy Muzeum Auschwitz-Birkenau na „Były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady”. Jest bardzo doświadczonym parlamentarzystą, posłem 6 kadencji Sejmu, a także posłem 1 kadencji do Parlamentu Europejskiego. Był członkiem Komisji Spraw Konstytucyjnych w Parlamencie Europejskim, autorem raportu o pozycji miast w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JacekTrela">Koncentruje się także na działalności naukowej i publicystycznej oprócz działalności politycznej. W 2004 r. obronił doktorat poświęcony myśli politycznej Adolfa Bocheńskiego, a w 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na podstawie książki „Geneza i tożsamość Konstytucji V Republiki Francuskiej”. Ta praca habilitacyjna ukazała się także w formie książkowej w języku angielskim jako „De Gaulle the Restorer of the Republic”. Kazimierz Michał Ujazdowski jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Łódzkiego, a także założycielem i dyrektorem Europejskiego Centrum Badań Ustrojowych. W 2019 r. został wybrany w skład Komitetu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Należy do Polskiego Towarzystwa Prawa Konstytucyjnego. Uczestniczy w Komitecie Doradczym Europejskiej Sieci „Pamięć i Solidarność”.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JacekTrela">Te wszystkie fakty z życia Kazimierza Michała Ujazdowskiego predestynują go do członkostwa w Krajowej Radzie Sądownictwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z obecnych członków komisji chciałby zadać pytania kandydatom?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarcinKarpiński">Nie? To może ja skieruję jedno króciutkie pytanie do wszystkich kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarcinKarpiński">Panowie, wiele osób, środowisk podnosi wobec obecnie istniejącej Krajowej Rady Sądownictwa zarzut jej niekonstytucyjności wynikający z faktu, iż 15 sędziów jest wybranych nie przez sędziów, tylko przez parlament. Co panowie na ten temat sądzicie? Czy obecna Krajowa Rada Sądownictwa spełnia wymogi konstytucyjne, czy nie?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Policzyłem, że panowie razem mają 107 lat.)</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałAmbrozik">Panie Przewodniczący! Koledzy Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RafałAmbrozik">Krajowa Rada Sądownictwa spełnia szczególną rolę w wymiarze sprawiedliwości, w kształtowaniu tego wymiaru sprawiedliwości, bo jest jedynym organem, który przedstawia panu prezydentowi sędziów do powołania. O zgodności z konstytucją konkretnych ustaw orzeka Trybunał Konstytucyjny, a żadnego takiego orzeczenia w kontekście krajowej rady nie było. Krajowa Rada Sądownictwa jest wybrana zgodnie z konstytucją, w związku z tym, o czym mówiłem wcześniej… A konstytucja nie określa, że sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa powinni wskazywać sędziowie. Nie ma takiego zapisu w konstytucji. Bez wyroku Trybunału jest obecnie domniemanie konstytucyjności, w związku z tym myślę, że wszyscy mamy tutaj świadomość, że ta krajowa rada jest organem konstytucyjnym. Świadczy też o tym to, że wybieramy do niej poszczególnych parlamentarzystów. Wybierani byli posłowie, a teraz są wybierani senatorowie. W poprzedniej kadencji również zasiadali tam koledzy senatorowie; wówczas był to akurat senator Zdrojewski i pan senator Kwiatkowski. Zasiadali tam, kształtowali tę radę – a rada jest organem kolegialnym, uchwały są podejmowane kolegialnie – zapewniali kworum. A zatem myślę, że nie mają wątpliwości, że ta rada jest organem konstytucyjnym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Senator Stanisław Gogacz: Jeżeli można…)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarcinKarpiński">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGogacz">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławGogacz">Należałoby się na pewno wczytać w art. 187 konstytucji. Tam, w tym artykule w zasadzie jest zawarta informacja dotycząca tego, czy jest to organ konstytucyjny, czy nie jest konstytucyjny, dlatego że spośród tych 25 członków Krajowej Rady Sądownictwa czterech wchodzi niejako z automatu, 6 członków to są parlamentarzyści… Z tym, że proszę zwrócić uwagę: w tym artykule jest zapis, gdzie wymienia się organ, który powołuje parlamentarzystów. No i 4 posłów wybiera Sejm, 2 senatorów wybiera Senat, a jeżeli chodzi o tę piętnastkę sędziów, którzy wchodzą w skład Krajowej Rady Sądownictwa, to tam nie ma informacji, jaki organ wybiera tych 15 sędziów członków Krajowej Rady Sądownictwa. Jest informacja, że są wybierani, są wybierani czy też są powoływani i że jest to 15 sędziów, dlatego jak najbardziej rozwiązanie może mieć miejsce w ustawie zwykłej. I tak to jest właśnie rozwiązane, że została przyjęta ustawa zwykła, w której jest zaproponowane, ujęte to w ten sposób, że to nie sędziowie wybierają sędziów, tylko po prostu parlamentarzyści, a dokładnie rzecz ujmując, posłowie wybierają tę piętnastkę, pod warunkami oczywiście. Już nie będę cytował, pod jakimi warunkami, ale należy np. mieć poparcie 2 tysięcy obywateli. Gdyby ktoś powiedział: no, to może być upolityczniona rada, dlatego że w ten sposób większość sejmowa wybiera… Ale jeżeli chodzi o sędziów Trybunału Konstytucyjnego, to też jest tak, że zawsze to większość sejmowa, większość parlamentarna wybiera sędziów Trybunału Konstytucyjnego, dlatego uważam, że przypisywanie obecnej radzie braku konstytucyjności jest nieuprawnione. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">W moim przekonaniu mamy do czynienia z niekonstytucyjnością składu w tej części, w jakiej sędziowie zostali wybrani przez większość polityczną w Sejmie, a nie z konstytucyjnością całości organu. Jest to niekonstytucyjność składu. Podam jeszcze jeden dodatkowy argument poza tym, że ustawodawca i ustrojodawca, redagując, kształtując przepis konstytucyjny, bez wątpienia zakładał podmiotową reprezentację sędziów. Otóż do 2015 r., do uzyskania przez Prawo i Sprawiedliwość większości bezwzględnej, po pierwsze, istniała powszechna praktyka stosowania tego przepisu, to znaczy doktryna była pod tym względem jednolita, że chodzi tutaj o podmiotową reprezentację sędziów. Po drugie, wszystkie partie polityczne dawały dowód, że tak rozumieją ten przepis konstytucyjny i że tylko tak go rozumieją, bo we wszystkich projektach zmian konstytucji, które zawierały korekty dotyczące konstrukcji Krajowej Rady Sądownictwa, nikt – łącznie z Prawem i Sprawiedliwością – do 2015 r. nie podważał podmiotowej reprezentacji sędziów, dopiero zdobycie władzy bezwzględnej spowodowało antykonstytucyjną interpretację i antykonstytucyjną ustawę. I argument historyczny. Otóż jednym z senatorów, który kształtował Krajową Radę Sądownictwa w 1989 r., był lider Prawa i Sprawiedliwości. Ówczesne jego wypowiedzi też nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że chodziło o podmiotową reprezentację sędziów. Tak więc i konwencje konstytucyjne, i praktyka ustrojowa z udziałem wszystkich sił politycznych potwierdzały podmiotową reprezentację sędziów. Inna nie miałaby sensu. Inna nie miałaby sensu, bo sędziowie wybierani przez władzę polityczną to instytucja niesensowna.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Są takie organy sądowe, rady sądownicze w Europie, które zakładają równowagę, a nawet przewagę czynnika politycznego nad czynnikiem sądowym, ale nikt nie posuwa się do tego, by władza polityczna wybierała stronę sędziowską, bo jest to po prostu niedorzeczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zdając sobie sprawę, że jesteśmy już formalnie po zakończeniu przerwy, bardzo krótko powiem, że podpisuję się pod opinią senatora Ujazdowskiego o niekonstytucyjności składu, a nie organu. Dołączę do tego jeszcze jeden argument. Kiedy 7 lat zmieniono skład Krajowej Rady Sądownictwa, naruszono jeszcze jedną zasadę. W konstytucji mamy zapis o 4-letniej kadencji reprezentacji sędziowskiej w radzie. Zasada tej 4-letniej kadencji została złamana. Wybrani przedstawiciele byli wtedy wybrani na ważnie obsadzone miejsca przed zakończeniem kadencji tych powołań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo panom.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarcinKarpiński">Wysłuchaliśmy informacji o kandydatach. Odbyliśmy krótką debatę o konstytucyjności czy niekonstytucyjności składu obecnej Krajowej Rady Sądownictwa. Myślę, że po tych informacjach nie pozostaje nam nic innego, jak zgodnie z naszym Regulaminem Senatu zaopiniować te kandydatury.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MarcinKarpiński">Jako pierwszą chciałbym poddać pod głosowanie kandydaturę pana Rafała Ambrozika.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Senator Rafał Ambrozik: A czy my powinniśmy wyjść? Przepraszam, Panie Przewodniczący…)</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie, mogą państwo zostać.)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MarcinKarpiński">Posiedzenia są jawne, tak że…</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Nie trzeba.)</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MarcinKarpiński">Możemy kontynuować, tak?</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana senatora Rafała Ambrozika? (2)</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury senatora Stanisława Gogacza? (2)</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego? (6)</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał? (2)</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury senatora Kazimierza Michała Ujazdowskiego? (6)</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie widziałam pana senatora…)</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.26" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał? (2)</u>
          <u xml:id="u-20.27" who="#MarcinKarpiński">Zakończyliśmy głosowanie, przyjęliśmy opinię.</u>
          <u xml:id="u-20.28" who="#MarcinKarpiński">Jeżeli państwo pozwolą, to jako przewodniczący komisji przedstawiłbym stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym Senatu.</u>
          <u xml:id="u-20.29" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.30" who="#MarcinKarpiński">Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekKomorowski">Mam pytanie. Czy na posiedzeniu plenarnym będą przedstawiani wszyscy kandydaci? Jak to będzie wyglądało technicznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKarpiński">Może państwo z Senatu to tutaj podpowiedzą, bo ja nie wiem, jak to się technicznie odbywa…</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarcinKarpiński">Z tego, co pamiętam, wynika, że jest więcej kandydatów niż miejsc. Art. 6 ust. 2 Regulaminu Senatu jest tam wskazywany, więc procedura będzie taka jak przy wyborze marszałka Senatu.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie wiem, czy będziemy przedstawiać…)</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest Biuro Legislacyjne, Panie Senatorze, może wyjaśnić wątpliwości.)</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale zrozumieliśmy… Bo pan przewodniczący powiedział, że przedstawi stanowisko komisji…)</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#komentarz">(Głos z sali: …Są pytania do kandydatów.)</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#MarcinKarpiński">Panie Senatorze, zgodnie z art. 94 ust. 4 naszego regulaminu komisje przedstawiają Senatowi listę prawidłowo zgłoszonych kandydatów oraz opinię sformułowaną w oparciu o przeprowadzone przesłuchanie kandydatów. Art. 94 ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#komentarz">(Głos z sali: No i mamy jasność.)</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#MarcinKarpiński">Jeżeli nie ma…</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#MarcinKarpiński">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 37)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>