text_structure.xml 70.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 04)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mirosław Różański)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławRóżański">Drogie Panie! Szanowni Panowie!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławRóżański">Otwieram dwudzieste pierwsze posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MirosławRóżański">W porządku dzisiejszego naszego spotkania jest kontynuacja rozmowy, dyskusji, którą już wcześniej rozpoczęliśmy, na temat: współużytkowanie lotnisk przez cywilne i wojskowe statki powietrzne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MirosławRóżański">Chciałbym, żeby dzisiejsze spotkanie było swoistym podsumowaniem, bo ożywiona dyskusja, która miała miejsce jeszcze w ubiegłym roku, myślę, wskazała nam wszystkim niezwykle istotne obszary. Tutaj daleki jestem od tego, aby przed państwem rozwijać pewne kwestie o charakterze bardzo merytorycznym, ale myślę, że dla każdego z nas jest niezwykle istotne to, iż funkcjonujemy w takim, a nie innym środowisku bezpieczeństwa. Przypominanie o tym, że za naszą wschodnią granicą toczy się wojna, byłoby dzisiaj w tym gronie wręcz niezręcznością. W perspektywie są przed nami takie kwestie, o których często słyszymy, że będzie zwiększany potencjał Sił Zbrojnych, potencjał Sił Powietrznych, a tym samym zdolności obronne naszego państwa. I myślę, że w tym gronie nie muszę nikogo przekonywać, że powinniśmy dążyć do tego, żeby został stworzony taki ład, żeby został stworzony taki porządek w zakresie możliwości gospodarowania lotniskami przede wszystkim już w czasie pokoju, aby – pozwólcie, że użyję dzisiaj takiego określenia – Siły Powietrzne i dotychczas administrujący mogli się przygotować do sytuacji, która oby nigdy nie nastąpiła. W wojsku jest taka formuła: ćwicz, jak będziesz walczył, żeby już w czasie pokoju przygotowywać się do realnych działań. Krótko mówiąc: zwiększenie możliwości, bezpieczeństwa, a tym samym żywotności Sił Powietrznych może być osiągnięte m.in. dzięki – tutaj patrzę w kierunku, że tak powiem, doświadczonych pilotów – czemuś takiemu, jak manewr lotniskowy. A jest on wręcz niezbędny, bo lokalizacja naszych baz jest wszystkim powszechnie znana i powinniśmy stworzyć warunki do tego, żeby – tutaj już nie musimy mówić „potencjalny przeciwnik” – ze strony Rosji czy Białorusi nie do końca było wiadomo, gdzie tak naprawdę będą stacjonowały i w jakim okresie statki powietrzne czy, jak kto woli, samoloty, które będą na wyposażeniu Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MirosławRóżański">Dlatego też myślę o tym, żebyśmy dzisiaj może nie skupiali się w wypowiedziach na przedstawieniu, na fotografii stanu rzeczy, jaki jest, bo myśmy chyba tego dokonali, myśmy go sobie przedstawili. Liczę na to czy, użyję nawet takiego słowa, oczekuję, Drodzy Panowie, Szanowna Pani, że dzisiaj pokusimy się o zdefiniowanie wniosków, które moglibyśmy z poziomu parlamentu skierować do Ministerstwa Obrony Narodowej bądź do innych instytucji, agend w państwie, które odpowiadają za ten porządek. Dlatego jest taka moja gorąca prośba.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MirosławRóżański">Zwracam się do kolegów senatorów: czy do porządku dzisiejszego naszego posiedzenia są jakieś uwagi, propozycje? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MirosławRóżański">Pozwólcie, Państwo, że powitam osoby, które przybyły na dzisiejsze nasze posiedzenie. Witam serdecznie kolegów senatorów, którzy zadysponowali tak swoim czasem. I tak: witam dyrektora Departamentu Infrastruktury Ministerstwa Obrony Narodowej, pana gen. Sankowskiego. Rozumiem, że pan ma resortowe pełnomocnictwo, żeby zabierać głos w imieniu ministerstwa, ministra. Witam bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MirosławRóżański">Ja będę czytał według listy. Wybaczcie mi państwo, jeżeli gdzieś bym nie dochował gradacji czy rangi.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MirosławRóżański">Witam pana płk. Łukasza Andrzejewskiego-Popowa, radcę generalnego szefa Sztabu Generalnego. Witam pana płk. Janusza Filipka z Zarządu Planowania Logistycznego J4 w Dowództwie Generalnym RZS. Cieszę się bardzo, że uczestniczy w naszym spotkaniu pan minister Maciej Lasek. Myślę, że nie trzeba pana ministra przedstawiać. To osoba, która dzisiaj dużo ma do powiedzenia i na której barki złożono wielką odpowiedzialność. Witam serdecznie panią Jadwigę Żandarską, dyrektor Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury. Jest również obecny naczelnik wydziału Departamentu Lotnictwa, pan Michał Fronczak. I teraz będę musiał zrobić chyba taką kolejność, że najpierw powitam pana prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, pana gen. Jana Rajchela z jego zastępcą, wiceprezesem, panem Andrzejem Hawrylukiem – witam serdecznie. Witam pana Pawła Półtoraka z Urzędu Lotnictwa Cywilnego – bardzo serdecznie witam. Witam również pana Łukasza Snocha z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dyrektora Departamentu Żeglugi Powietrznej. Lista jest długa, z czego się bardzo cieszymy. Cieszymy się, że tak wiele osób bierze udział w dzisiejszym spotkaniu. Witam serdecznie: pana Wojciecha Studzińskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Lotnisk; pana Pawła Wojdę, dyrektora portu lotniczego Katowice-Pyrzowice; pana płk. Lamberta, szefa Wydziału Lotniskowego we Władzy Lotnictwa Wojskowego – dzień dobry, Panie Pułkowniku. Witam pana płk. Dulowskiego, starszego specjalistę w Szefostwie Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. Z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zastępcę prezesa, pana Rafała Marczewskiego witam serdecznie. Witam również prezesa Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Tomasza Szymczaka – bardzo mi miło. I również witam pana… Napisane odręcznie – jeżeli się nie mylę, to cz. p.o. szef oddziału… Panie Arturze, niech się pan przedstawi – tak będzie wygodniej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MirosławRóżański">Pan ma w rodzinie lekarzy albo kogoś takiego?</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MirosławRóżański">Okej. Dokładnie. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MirosławRóżański">Szanowni Państwo, informuję, że dzisiejsze posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MirosławRóżański">Czy na sali znajdują się osoby, które reprezentują organizacje lobbystyczne? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MirosławRóżański">W takim razie, tak jak powiedziałem wcześniej, bardzo bym prosił, aby w nawiązaniu do ostatniego naszego spotkania, jeśli to jest możliwe, przedstawić wnioski, jakie państwa zdaniem by odpowiadały właśnie na tezę, którą na początku przyjęliśmy, dotyczącą współużytkowania lotnisk przez cywilne i wojskowe statki powietrzne.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MirosławRóżański">Tak tradycyjnie Ministerstwo Obrony Narodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekSankowski">Panie Przewodniczący! Panie Generale! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JacekSankowski">Reprezentuję pana ministra Kosiniaka-Kamysza. Oczywiste jest, iż przy programowaniu rozwoju Sił Zbrojnych patrzymy… Ale też będę wchodził troszeczkę w zakres odpowiedzialności szefa Sztabu Generalnego. Patrzymy, aby dokonać synergii rozwoju lotnictwa z istniejącą infrastrukturą lotniczą, która jest niezbędna, raz, do utrzymania w potencjale obronnym, dwa, do wykorzystania, mając na uwadze ilość środków finansowych, które są niezbędne do jej przygotowania. Dlatego mogę zameldować albo poinformować, że prowadzimy szeroko pojęte analizy, aby obecnie lotniska cywilne typu Goleniów, Zegrze Pomorskie, Babimost odtworzyć i wykorzystać w systemie obronnym, nie zapominając o istniejących lotniskach, które są dzisiaj współużytkowane przez Siły Zbrojne. Zdajemy sobie sprawę, że niezbędne są tu pewne rozwiązania, które ten proces usprawnią. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, po podpisaniu planu rozwoju Sił Zbrojnych, zgodnie z poleceniem szefa resortu i wicepremiera Kosiniaka-Kamysza, przeprowadzimy analizę umów operacyjnych, aby dokonać stosownych zmian.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Na razie jest niepodpisany program rozwoju.)</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JacekSankowski">Program rozwoju na tę chwilę jest niepodpisany. Obecnie jest procedowany model Sił Zbrojnych, który stanowi podstawę do jego aktualizacji lub też do podpisania nowego programu w perspektywie 2025–2039. Ten dokument będzie stanowił podstawę do programowania już szczegółowych rozwiązań, takich jak powiedziałem na wstępie – z wykorzystaniem lotnisk Lublin, tj. Świdnik, Goleniów i potencjalnie Zegrze. Przy tym wszystkie te aspekty są też uzależnione od wymagań natowskich lub też amerykańskich po przeglądzie site survey, czyli po przeglądzie, jaki w obecnym kwartale będzie wykonywany na lotniskach, o których mówiłem na wstępie. Chodzi o to, aby zrobić alternatywę dla Dęblina czy Krakowa, czy też Pyrzowic, o których pan generał wspomniał. Widzimy ten potencjał. Zdajemy sobie sprawę, że utrzymanie tego potencjału, niestety, będzie się wiązało z większymi wydatkami finansowymi resortu obrony narodowej w części 29. Nie ukrywamy, że mając na uwadze aspekt Tarczy Wschód, patrzymy również w kierunku ministra infrastruktury, aby móc doprowadzić tutaj do pełnej synergii.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JacekSankowski">To byłoby na tyle, jeżeli pan generał pozwoli, na wstępie. Chyba kolejna dyskusja tutaj nic nie wniesie. Należy to zrobić, wykorzystując dokumenty programowe i strategię obronną państwa, która jest przygotowana.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JacekSankowski">Przekażę głos, jeżeli pan generał pozwoli, kolegom ze Sztabu Generalnego i inspektorowi Sił Powietrznych, który jest właścicielem zadania. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławRóżański">Komu mam przekazać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekSankowski">Proponuję inspektorowi i przedstawicielowi Sztabu Generalnego, którzy sprecyzują moją wypowiedź, ponieważ, tak jak powiedziałem na wstępie, cały proces powinien się zacząć od programowania Sił Zbrojnych, a potem należy przejść do realizacji umów administracyjnych – mówię o umowach operacyjnych współużytkowanych… Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławRóżański">Ze swojego doświadczenia wiem, że najtrudniej jest definiować wnioski. Przedstawianie stanu rzeczy jest łatwiejsze. Bo – z całym szacunkiem, Panie Generale – to, że właśnie program rozwoju… My już jako senacka Komisja Obrony Narodowej odrobiliśmy lekcje, byliśmy informowani, na czym to polega, i za tę informację dziękuję. Ale to dalej jest taka rzecz jakby opisująca stan rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławRóżański">A czy pan widzi… Jeżeli pan nie jest w stanie teraz odpowiedzieć na pytanie, to prosiłbym pisemnie. Czy aby np. wprowadzić te kwestie dotyczące wymienionych przez pana lotnisk… A wiemy, że jest więcej np. tych regionalnych. Czy też będziecie je widzieli, czy nie? To jest niezwykle istotne. Jakie należałoby wprowadzić rozwiązania o charakterze systemowym? Może legislacja na poziomie ustawowym? A być może wystarczy, aby resortowo, że tak powiem, dyskutować i znaleźć rozwiązanie, które by do tego doprowadziło? Bo widzę, że tu nie ma nikogo, kto miałby zdanie odrębne i się sprzeciwiał tej tezie, że powinniśmy dążyć do właśnie takiego współużytkowania. A więc może ewentualnie odpowiedź na to moje rozszerzone pytanie znajdzie się w wypowiedziach kolegów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławRóżański">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekSankowski">Jeżeli pan generał pozwoli, to sprecyzuję. W mojej ocenie w analizie prawnej w zakresie rozwiązań resortowych istnieje możliwość doprecyzowania tych zagadnień. Nie trzeba dokonywać istotnych zmian, oczywiście poza wnioskowanymi tam aspektami dotyczącymi katalogu statków cywilnych, czyli w prawie lotniczym. Jutro będzie posiedzenie komisji prawa lotniczego. Uważam, że to jest to miejsce, gdzie powinniśmy o tym porozmawiać. Nie ma jeszcze tego aspektu co do zmiany dotyczącej rozszerzenia katalogu cywilnych statków powietrznych, które mogą startować z tych lotnisk, ale to jest ten 1 aspekt prawny, który będzie wymagał doprecyzowania w systemie prawnym. Jeżeli chodzi o współużytkowanie lotnisk cywilnych i wojskowych, to w mojej ocenie nie będzie ono wymagało istotnych zmian w aspekcie ustaw, ewentualnie – rozszerzenia katalogu lotnisk, które wymagają ujęcia w umowach operacyjnych. Ale to jest w rozporządzeniu, więc to jest inny aspekt prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję za wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MirosławRóżański">W wypowiedzi pana generała wybrzmiało Ministerstwo Infrastruktury, tak że po tym, jak wypowiedzą się koledzy, spojrzę w kierunku pana ministra i będę prosił o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MirosławRóżański">Który z panów pierwszy?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MirosławRóżański">Dowództwo Generalne?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MirosławRóżański">Proszę bardzo, Panie Generale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszNowak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#IreneuszNowak">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#IreneuszNowak">Generał Dywizji Ireneusz Nowak. Jestem inspektorem Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#IreneuszNowak">Zatem wracam do tego, po co się właściwie spotykamy. Spotkamy się dlatego, że chcielibyśmy, przynajmniej ze strony wojskowej, osiągnąć taki oto stan, że wojskowe statki powietrzne mogłyby w sposób bezproblemowy korzystać z infrastruktury cywilnej. Oczywiście na czas „W”, czyli czas wojny i kryzysu, ale również na czas pokoju. Ponieważ cel, który ja chciałbym osiągnąć… A jestem odpowiedzialny m.in. za szkolenie moich załóg i za szkolenie personelu baz lotniczych i Sił Powietrznych. Ja chciałbym mieć możliwość częstszego korzystania w ramach ćwiczeń z wojskami z infrastruktury cywilnej. I w osiągnięciu tego celu przeszkadza nam teraz kilka aspektów. Niestety, są to aspekty natury prawnej oraz aspekt natury finansowej. Ja dzisiaj jestem pierwszy raz na posiedzeniu tej komisji, ale wydaje mi się, że problemy, które były sygnalizowane przez moich ludzi, warte są podniesienia na tym forum.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#IreneuszNowak">Wypadałoby jednak chyba dokonać audytu obowiązującego ustawodawstwa i stanu prawnego, ponieważ np. normy czy ograniczenia hałasowe, które obowiązują dzisiaj w portach lotniczych cywilnych, zarządzanych przez podmioty cywilne, często uniemożliwiają wykorzystanie tych portów czy też lotnisk przez samoloty czy statki powietrzne wojskowe, które generują bardzo duży hałas. Mówimy o tych szybkich samolotach, o samolotach odrzutowych, które generują hałas zdecydowanie powyżej 100 dB. My tutaj spotykamy się z pewną taką niechęcią lub też ostrożnością ze strony cywilnych operatorów tych lotnisk czy zarządzających tymi lotniskami, ponieważ – tu powiem kolokwialnie – wyrabiamy im normy hałasowe, a wtedy oni muszą ponosić większe koszty ze względu na roszczenia, które są związane ze zwiększonym hałasem. Taka sytuacja jest np. w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Zatem musielibyśmy podejść do tego również z punktu widzenia ustawodawstwa i z punktu widzenia istniejących rozwiązań prawnych. Czy statki wojskowe są wyłączane w ramach swojej działalności operacyjnej i szkoleniowej z tego typu ograniczeń? Ewentualnie, jeżeli to generuje koszty, kto ponosi takie koszty? Jeżeli ma to spaść na stronę wojskową, to w tym momencie musimy mieć w budżecie zagwarantowane środki na pokrywanie tego typu dodatkowych kosztów naszych operacji.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#IreneuszNowak">Nie zmienia to, Szanowni Państwo, faktu, że absolutnie, tak jak tutaj pan przewodniczący na początku wspomniał, lotnictwo wojskowe musi być przygotowane już w czasie pokoju pod względem planowania operacyjnego, ale również wyszkolenia do wykonania manewru lotniskowego. I tutaj nie ma innego wyjścia. Tego nie załatwią drogowe odcinki lotniskowe, których aktywnych tak naprawdę nie mamy za dużo w Polsce i które wymagają też szczególnego przygotowania oraz mają pewne ograniczenia. Będziemy musieli korzystać z lotnisk czy sieci lotnisk cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#IreneuszNowak">I tutaj chciałbym jeszcze raz przywołać koncepcję natowską ACE. Akronim ACE znaczy Agile Combat Employment. Ona zakłada właśnie takie funkcjonowanie modułów lotnictwa wojskowego, które się bardzo często przemieszczają, które korzystają przez kilka godzin, przez 1 dzień, przez 2 z różnych lotnisk, w tym cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: Pani Dyrektor, ja na pewno udzielę głosu. Nie ma najmniejszego kłopotu.)</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#IreneuszNowak">A więc sygnalizuję już teraz, że aby zrealizować to, co my chcielibyśmy umieścić w planie operacyjnym, i to, jak chcielibyśmy walczyć na tym pierwszym etapie konfliktu – po to żeby zapewnić przeżycie lotnictwa wojskowego i naszych zasobów do obrony polskiego nieba – no, musimy w czasie pokoju korzystać z sieci lotnisk cywilnych. Tutaj nie ma od tego odwrotu. My musimy mieć możliwość planowania swoich ćwiczeń tak, aby zgodnie z koncepcją elastycznego użycia Sił Powietrznych móc w czasie pokoju przetrenować pewne manewry lotniskowe, pomierzyć sobie czasy, zobaczyć, czy logistyka dociera na czas na te lotniska. A zatem to się wszystko sprowadza w mojej ocenie również do umów operacyjnych, już na poziomie poszczególnych zarządzających regionalnymi lotniskami cywilnymi. W zasadzie jesteśmy zainteresowani większością lotnisk, które obsługują pasażerski ruch cywilny, ponieważ tam jest odpowiednia infrastruktura dla naszych samolotów.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#IreneuszNowak">I tutaj chciałbym jeszcze dodać w tym momencie, że nie myślimy wyłącznie o polskich statkach powietrznych czy o statkach powietrznych polskich Sił Powietrznych. My również zakładamy, że na czas kryzysu i na czas, nie daj Boże, wojny będziemy wzmacniani również przez siły natowskie, które się nazywają sojuszniczymi siłami wzmocnienia. Oni również planują użycie tych lotnisk w Polsce. I to jest coś, nad czym pracujemy.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#IreneuszNowak">Zatem podstawowy wniosek, z mojego punktu widzenia, na ten moment, to rzeczywiście taka bardzo szczegółowa analiza istniejącego stanu prawnego i konsekwencji finansowych, które on rodzi, oraz ograniczeń, które nakłada na lotnictwo wojskowe w związku z korzystaniem w czasie pokoju z lotnisk cywilnych. A finalnie – zejście do poziomu tych umów operacyjnych, bo wtedy moglibyśmy prognozować, jakie środki w budżecie muszą być alokowane, żeby działalność wojska z wykorzystaniem sieci cywilnych lotnisk mogła być bardziej intensywna. Ponieważ ostatecznie wszystko, również w wojsku, sprowadza się jednak do zasobów finansowych i do odpowiedniego przydziału tych zasobów finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MirosławRóżański">Mam bardzo krótkie pytanie: czy Dowództwo Generalne via Ministerstwo Obrony Narodowej bądź Sztab Generalny byłoby gotowe, żeby przedstawić, tak dosłownie listując, jaki dokument i z kim należałoby, że tak powiem, uzgodnić, wyjaśnić bądź skoordynować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszNowak">Myślę, że możemy się podjąć tego we współpracy z innymi instytucjami wojskowymi…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: To znaczy krótko: tak?)</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#IreneuszNowak">Tak, tak, tak. Będziemy w stanie to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MirosławRóżański">Proszę przedstawiciela Sztabu Generalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">Przedstawiciele Sztabu Generalnego uczestniczyli w pierwszym spotkaniu w tamtym roku i jednym z wniosków, które nam wyszły, że tak powiem, podczas tego naszego spotkania, było oczywiście to, że to jest obopólna korzyść. I zdajemy sobie z tego sprawę, faktycznie tak jest.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">Myślę, że na dzień dzisiejszy tak naprawdę postaram się zasygnalizować 2 wnioski, które u nas, że tak powiem, zostały przedstawione i zaproponowane w związku z tym naszym spotkaniem z tamtego roku.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">To jest rozszerzenie katalogu cywilnych statków powietrznych. Trzeba bowiem pamiętać, że w ustawie – Prawo lotnicze na chwilę obecną samolot z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej do 5700 kg włącznie lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10… A więc tak naprawdę z naszego, wojskowego punktu widzenia absolutnie możemy rozszerzyć ten katalog statków cywilnych, o których mówił pan generał wcześniej. I bezwzględnie musimy dokonać tej zmiany w ustawie – Prawo lotnicze tak, żeby obejmowała ona wszystkie statki powietrzne – oczywiście te, które spełniają wymogi. No i lotnisko też musi spełniać wymogi, żeby przyjąć dany statek powietrzny. To pierwszy wniosek.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">Drugim wnioskiem jest oczywiście – rozmawialiśmy już wielokrotnie na ten temat – umożliwienie wojskowym kontrolerom, którzy posiadają military air traffic controller licence, realizację zadań związanych z ruchem lotniczym cywilnych statków powietrznych. I tutaj akurat jest światełko w tunelu, bo z tego, co ja na chwilę obecną wiem, wynika – i mamy tu przedstawicieli Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego, więc myślę, że oni mogą to potwierdzić – że w większości przypadków już teraz nie ma takich problemów, jest to już w miarę akceptowane. Ja taką informację na dzień dzisiejszy posiadam.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">Jednocześnie chciałbym powiedzieć o tym, że z poziomu Sztabu Generalnego, co mówił już tutaj pan gen. Sankowski, widzimy jednak zdecydowanie większą potrzebę tych lotnisk. Katalog tych lotnisk jest zdecydowanie bardziej rozszerzony, bo oprócz Goleniowa, wspomnianego Babimostu i Świdnika, mamy też przed oczami chociażby Bydgoszcz – biorąc pod uwagę systemy bezzałogowe, które będziemy pozyskiwać. A więc wydaje mi się, że ten katalog na chwilę obecną cały czas jest katalogiem otwartym. Nie zamykamy go, biorąc pod uwagę tak naprawdę plan modernizacji technicznej, biorąc pod uwagę model, który jest, tak jak tutaj było powiedziane, w trakcie podpisywania. Dlatego że to wszystko też wskaże nam, w jakim okresie i kiedy będziemy pozyskiwali sprzęt, a w ślad za tym – jakie będą potrzeby, jeżeli chodzi o infrastrukturę dla tego sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#ŁukaszAndrzejewskiPopow">I potwierdzę też to, co powiedział inspektor: bezwzględnie w interesie ministerstwa obrony jest doprowadzenie do sytuacji wyłączenia jakichkolwiek kosztów związanych z operacjami wojskowymi na lotniskach cywilnych. Dziękuję. Skończyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, czy mogę prosić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaciejLasek">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaciejLasek">Panowie Senatorowie! Panowie Generałowie! Panowie Oficerowie! Zaproszeni Goście!</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MaciejLasek">W ogóle nie ma wątpliwości co do konieczności współpracy w tym zakresie. My posiadamy duży zasób, jeżeli chodzi o lotniska. Ten zasób cały czas jest w działaniu, w eksploatacji. I całkowicie rozumiemy potrzeby wojska wynikające z przygotowywania się do ewentualnych działań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MaciejLasek">Ale może bym się odniósł do paru punktów, które były tutaj przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MaciejLasek">Przede wszystkim wspomniana polityka programowania działań lotniczych – przepraszam za być może użycie niewłaściwego pojęcia. Jeśli mógłbym prosić, żeby w zakresie obejmującym lotniska cywilne była ona na odpowiednim poziomie konsultowana również z Ministerstwem Infrastruktury, gdyż to nam pozwoli skrócić cały proces tworzenia tego dokumentu w porozumieniu ze stroną wojskową i cywilną.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MaciejLasek">We wspomnianym tutaj, tak przy okazji, porcie lotniczym w Koszalinie, a w zasadzie na lotnisku Koszalin-Zegrze, my chyba nic specjalnie nie robimy. A więc jeżeli to lotnisko miałoby być przygotowane do użycia w celach szkolenia, treningu, to trzeba byłoby też pomyśleć o kosztach. Kosztach, które trzeba ponieść dla odtworzenia czy przywrócenia tej infrastruktury, jaka tam jest. Tak żeby była ona bezpieczna dla operacji nowoczesnych statków powietrznych, które w tej chwili mamy.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MaciejLasek">Przeszkody operacyjne, o których pan generał wspominał… Hałas jest oczywiście jedną z pierwszych takich rzeczy. Rzeczywiście zarządzający lotniskami cywilnymi mają ten problem, że hałas, generowany przez statki powietrzne wojskowe wykonujące loty treningowe na te lotniska, dość szybko wyczerpuje kwoty hałasu, które mamy dla danych obszarów ograniczonego użytkowania. To się oczywiście później wiąże ze zwiększaniem tego obszaru, a jednocześnie ze zwiększonymi kosztami, które oczywiście ponosi operator cywilny tego lotniska. A więc to jest jakiś konkretny problem, zwłaszcza w sytuacji, w której… Proszę wybaczyć kolokwializm, ale ten biznes lotniskowy wcale nie jest biznesem opierającym się na dużych marżach. Generalnie jest bardzo wrażliwy na wszelkiego rodzaju zaburzenia i koszty.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#MaciejLasek">W związku z tym ja tu widzę oczywiście rozwiązanie, które powinno być podyktowane aktualną sytuacją geopolityczną, taką, w której się znaleźliśmy. Chodzi o wyłączenie operacji wojskowych, statków powietrznych z…</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: Czyli ustawa…)</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#MaciejLasek">Tak, to trzeba byłoby…</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Jadwiga Żandarska: To jest ustawa o ochronie środowiska.)</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#MaciejLasek">Tak, to jest ustawa o ochronie środowiska.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Jacek Sankowski: Rozporządzenie.)</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Albo ustawa…)</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#MaciejLasek">Albo ustawa, bo to…</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Jacek Sankowski: Rozporządzenie. Bo próbowałem to zmienić, nie pozwalali.)</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#MaciejLasek">Departament Lotnictwa złożył wniosek u nas, w Departamencie Prawnym, o rozważenie tego. Tak, Pani Dyrektor?</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Jadwiga Żandarska: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#MaciejLasek">Chodzi o to, żebyśmy mogli przyjąć taką ścieżkę, bo to jest… Nie ma co ukrywać, nawet 1 przelot czy lądowanie i starczy, touch and go samolotu F-16 czy MiG-29 choćby na Lotnisku Chopina, które obserwowałem, wiąże się później dość mocno z wyczerpywaniem tego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#MaciejLasek">Gdyby można było to wyłączyć, wyłączyć operacje wojskowych statków powietrznych, uzasadniając to potrzebami bezpieczeństwa państwa, choćby nawet czasowo, czyli na kilka lat, aż sytuacja się unormuje, to może byłby to ten kierunek, nad którym warto by było wspólnie popracować. To oczywiście nie leży w gestii naszego Ministerstwa Infrastruktury, tylko Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ale warto.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#MaciejLasek">Druga sprawa to wspomniane tutaj ćwiczenia, kwestia tego, że strona wojskowa jest zainteresowana przeprowadzeniem ćwiczeń, manewrów lotniskowych praktycznie na każdym lotnisku cywilnym i to też jest zrozumiałe. Z drugiej strony mamy lotniska, które są lotniskami również z silnym ruchem cywilnym, i to ruchem rozkładowym. Trudno sobie wyobrazić coś takiego na lotnisku krajowym, czyli dzisiaj na Lotnisku Chopina czy na drugim lotnisku w Polsce – w Krakowie. Każde takie ćwiczenie, każde takie działanie dość mocno zaburzy siatkę przylotów i odlotów, czyli operacji lotniczych na danym lotnisku, która często jest związana operacyjnie z siatkami, połączeniami na innych lotniskach, już poza granicami naszego kraju. Tak więc to jest problem. Niemniej jednak mamy dość duży zasób lotnisk o zdecydowanie mniejszym ruchu, jak wspomniany tutaj Szczecin-Goleniów, Zielona Góra…</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#komentarz">(Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Rafał Marczewski: Szymany.)</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#MaciejLasek">…Szymany, oczywiście, Port Lotniczy Lublin w Świdniku, lotnisko w Radomiu, które w tej chwili strona wojskowa chyba najbardziej wykorzystuje…</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: Tam 4 Skrzydło…)</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#MaciejLasek">…czy choćby Bydgoszcz. Tak więc to są lotniska o zdecydowanie mniejszym obłożeniu ruchem cywilnym, gdzie można byłoby na pewno na zasadzie zapisów umów operacyjnych znaleźć przestrzeń na wykonywanie takich ćwiczeń. Ale na tych lotniskach o zdecydowanie większym ruchu, tak jak powiedziałem, to zawsze będzie powodowało zaburzenia. Panowie doskonale wiecie, że wystarczy, że mamy zaburzenie czy na polskim, czy zagranicznym lotnisku, związane z ruchem, nie wiem, strajkiem kontrolerów, niesprawnością systemów, pogodą, i to nagle odbija się w całej Europie. Tak więc prosilibyśmy, żeby na to również zwrócić uwagę.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#MaciejLasek">Dla nas, ja nie ukrywam… Panowie powiedzieliście o kosztach. Samolot lata dlatego, że ktoś za to płaci. Koszta są po stronie wojskowej. My, utrzymując na odpowiednim poziomie wyszkolenia i gotowości lotnictwo Sił Zbrojnych, utrzymując te lotniska, z których korzystają samoloty… Ale im więcej takich zwolnionych lotów na danym lotnisku, a przypomnę, że loty samolotów wojskowych są na większości lotnisk zwolnione z opłat lotniskowych… To budżet państwa to pokrywa, więc też trzeba byłoby gdzieś znaleźć te środki.</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#MaciejLasek">Kolejna kwestia. Na pewno zgadzamy się z tym, że wykorzystując wspólną infrastrukturę, powinniśmy zarówno w jakiś sposób brać udział w planowaniu rozwoju tej infrastruktury na takich lotniskach, jak i rozważyć partycypację w kosztach, proporcjonalną w tym zakresie. Tak jak powiedziałem, lotniska rozwijają się, tak jak się rozwijają, niektóre są rentowne, niektóre są nierentowne, ale infrastruktura kosztuje wszędzie tyle samo. Utrzymanie jej sprawności kosztuje tyle samo. Ja wielokrotnie powtarzałem, że, patrząc z punktu widzenia obronności kraju, my musimy dzisiaj utrzymać wszystkie lotniska cywilne i nie możemy sobie pozwolić na wyłączenie z eksploatacji któregokolwiek z nich. Tak więc tutaj też byśmy prosili o współpracę ze stroną cywilną.</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#MaciejLasek">Panie Przewodniczący, jeżelibym mógł prosić… Może jeszcze przedstawiciel Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej chciałby się tutaj odnieść do 1 kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MirosławRóżański">Jak najbardziej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MirosławRóżański">Jeżeli można, to chciałbym… Korespondować to będzie z tym, co przed chwilą zostało powiedziane. Jest dokument określający szczegółowe kierunki rozwoju Sił Zbrojnych, które są uzgadniane międzyresortowo, ale w tym dokumencie nie zapisuje się tak daleko idących szczegółów, jak lotniska itd.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MirosławRóżański">I teraz mam pytanie: czy coś się zmieniło? Bo o ile moja wiedza jest aktualna, to zarówno model, jak i program rozwoju nie są uzgadniane międzyresortowo, to jest dokument opracowywany w Sztabie Generalnym i to jest dokument tak naprawdę resortowy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MirosławRóżański">Postulat pana ministra jest, jak uważam, jak najbardziej uzasadniony. Ja nie chcę iść dalej, bo moja opinia, którą od dłuższego czasu przedstawiam, jest taka, że ten program rozwoju Sił Zbrojnych powinien być dokumentem rządowym, międzyresortowym. Wtedy takie pytanie – ono jest zasadne, Panie Ministrze –byłyby niepotrzebne, bo byłoby uczestnictwo. Myślę, że warto było – zwracam się tutaj do pana generała – zasygnalizować ministrowi, jak tę kwestię rozwiązać. Bo to jest troszeczkę tak, jak z modernizacją Sił Zbrojnych – nie chcę tego rozwijać – że mamy dokument, mówiąc wprost, wojskowy, resortowy, który jest opracowany, ale beneficjenci tego tematu nic o tym nie wiedzą. Nie wiedzą, jaka jest prognoza, kiedy, co itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MirosławRóżański">Myślę, że rozwiązanie tego problemu byłoby w dalszej perspektywie korzystne, bo wszyscy byśmy wiedzieli, czego, że tak powiem, rzecz dotyczy, a tak to jest dokument, który później jest bardzo broniony przez kolegów w mundurach i nie może być żadnego odstępstwa, bo to już jest zapisane i jest jeszcze tych 16 programów pochodnych etc. A środowisko, z całym szacunkiem – tzn. przepraszam, że użyję tego określenia – cywilne nic na ten temat nie wie. Tak więc nie chciałbym wywołać dyskusji, ale zostawiam to panu generałowi do rozważenia. Czy nie byłoby właśnie ruchem wyprzedzającym podjęcie takiego działania, żeby ten program rozwoju jako dokument w obszarach, w których… Powiem jeszcze tak: mamy przecież dyrektorów programów operacyjnych. Tak?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MirosławRóżański">Właśnie, oni koniecznie muszą współdziałać z poszczególnymi resortami. Tak więc jeżeli udałoby się to uprościć na poziomie legislacyjnym, to chybabyśmy osiągnęli, że tak powiem, jakiś stan wiedzy, nie tylko w przypadku tej dyskusji dotyczącej lotnisk, lecz także pozostałych kwestii. Tak uważam.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek: Jeszcze…)</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#MirosławRóżański">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MaciejLasek">Zanim poproszę przedstawiciela Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, powiem, że my też mamy taki dokument, to jest „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r.”, która powinna co pewien czas podlegać rewizji. I dobrze byłoby, gdybyśmy w jakichś punktach styku… Albo inaczej: żebyśmy w tym naszym dokumencie mieli punkty styku z państwa dokumentem, bo to jest dokument…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MirosławRóżański">To ja zapraszam do Senatu. Słuchajcie, stół jest długi, można usiąść. Kto ma to zainicjować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaciejLasek">To jest pierwsza kwestia, w nawiązaniu do tego, co mówił pan generał, pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MaciejLasek">A druga kwestia wynika z mojej prośby o większe włączenie zarządzających lotniskami w te plany. Bo każde lotnisko ma swój plan generalny, czyli plan rozwoju na najbliższe lata. Warto by było, żeby te plany uwzględniały potrzeby zgłaszane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, jeżeli takie są, bo one stanowią pewnego rodzaju kierunek działań rozwojowych danego lotniska i są przygotowane na co najmniej 15 lat. Najbliższe plany są przewidziane do 2040 r. i one oczywiście mogą podlegać rewizji. Tak więc tutaj też pokazuję pole do współpracy, obszar, gdzie jesteśmy otwarci.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RafałMarczewski">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RafałMarczewski">Ja w imieniu PAŻP syntetycznie powiem kilka słów.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#RafałMarczewski">Pierwsza sprawa, bardzo ważna, to jest przypomnienie faktu, że my funkcjonujemy w ramach pewnych zobowiązań finansowych wynikających z obecności Polski w Unii Europejskiej i to nas może bardzo nie ogranicza, ale wyznacza nam pewne ramy. Jeżeli chodzi o współpracę cywilno-wojskową, to, tak jak mówiliśmy na poprzednim spotkaniu i dzisiaj to potwierdzam, jest ona bardzo dobra. Szkolimy kontrolerów wojskowych, bardzo dobrze nam się współpracuje. Ostatnio w Lublinie miałem nawet okazję spotkać się z praktykantami, którzy się tam pojawili. To szkolenie naprawdę nam fajnie działa i to jest obserwowane przez nas na terenie całej Polski. Będziemy mieli kilka pomysłów i propozycji, jak jeszcze poprawić tę współpracę w zakresie szkolenia. Będzie to dotyczyło w dużej mierze Radomia, ale to jest szczegół, który omówimy lokalnie, tutaj nie będę panom zawracał głowy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#RafałMarczewski">Z naszego punktu widzenia ważne jest to, żebyśmy zostali włączeni w procesy planistyczne możliwie wcześnie, właśnie w celu zaplanowania naszej infrastruktury, naszego personelu, czyli tego, ilu kontrolerów będziemy potrzebowali, jakie pomoce nawigacyjne będziemy stawiali, jaka wieża powinna być na takim lotnisku – tu podam przykład Lublina, gdzie teraz stawiamy wieżę – bo to jest w dużej mierze zależne od tego, jakie są plany strony wojskowej. Tak więc tutaj nasza współpraca jest bardzo potrzebna, im wcześniej wiemy o takich działaniach, tym lepiej. Nie ukrywam, że jest dobrze, mamy bardzo dobrą współpracę np. we Wrocławiu przy APOD, wiemy, co dzieje się w Katowicach, współpracujemy także z Krakowem i z Rzeszowem. Tak więc te wszystkie sprawy idą nam do przodu, ale warto o tym przypomnieć.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#RafałMarczewski">Ostatnia sprawa, która nas jako PAŻP dotyczy, to jest współpraca nie na lotniskach, ale w przestrzeni, ponieważ my wspólnie koordynujemy ruch lotniczy i razem działamy przy jego zapewnieniu. W związku z tym, że mamy nowe samoloty, będziemy mieli nowe samoloty F, które będą latały w zupełnie innych reżimach, musimy te wszystkie kwestie wypracować.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#RafałMarczewski">Kluczowa jest wczesna informacja, tak żebyśmy mogli odpowiednio dostosować infrastrukturę i personel. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MirosławRóżański">Czy ja mógłbym poprosić pana prezesa na zasadzie… Rozmawialiśmy na poprzednim spotkaniu, a w kontekście tego, co tutaj koledzy prezentują, prosiłbym o podpowiedź fachowca – jeżeli użyję tego określenia, to chyba nie przesadzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanRajchel">Reprezentując instytucję, której jestem teraz prezesem, nie ośmielę się tutaj państwu podpowiadać odnośnie do rozwiązań prawnych, rozwiązań praktycznych, odnośnie do współużytkowania poszczególnych obiektów infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanRajchel">Niemniej jako prezes RARS wiem trochę więcej, niż wiedziałem pół roku wcześniej, więc mogę podpowiedzieć tak: według aktualnie obowiązujących rozwiązań prawnych RARS może tworzyć rezerwy materiałowe w zasadzie wszelkiego rodzaju. Oczywiście nie uzurpuję sobie wiedzy na temat specyfikacji i wymagań poszczególnych rodzajów tych rezerw, które są przydatne w lotnictwie, ale z wyjątkiem spraw związanych z pracami budowlanymi, a więc takimi pracami, które wymagają pozwolenia na budowę, aktualne rozwiązania prawne pozwalają stworzyć wszelkiego rodzaju rezerwy, łącznie z kontraktowaniem tzw. gotowości do wykonania jakiegoś asortymentu rezerw bądź gotowości do wykonania określonego rodzaju usług.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanRajchel">To wszystko wynika z zapisów ustawowych, więc to leży w naszych kompetencjach, oczywiście przy założeniu, że ma to uzasadnienie ze względu na potrzeby państwa. Nie chciałbym też, żeby RARS była ewentualnie w przyszłości używana jako wytrych do wykonania niektórych działań, w których nie powinna brać udziału.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanRajchel">Ale jeśli chodzi o tę dyskusję, o kierunek tej dyskusji, czyli o kwestię współużytkowania lotnisk i ewentualnego stworzenia warunków do użytkowania lotnisk, które w czasie pokoju nie są użytkowane – mówię tutaj o lotniskach, które kiedyś stanowiły własność Sił Zbrojnych lub były lotniskami cywilnymi czy też o drogowych odcinkach lotniskowych – to w zasadzie jesteśmy w stanie, powiedzmy, takie wyposażenie od A do Z zgodnie z prawem zapewnić. Oczywiście to wymaga odpowiedniego finansowania i tutaj zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i Ministerstwo Obrony Narodowej są tymi wiodącymi ministerstwami, które zgłaszają potrzeby do Rządowego Programu Rezerw Strategicznych. Jeżeli takie potrzeby zostaną zgłoszone, jeżeli one zostaną sprecyzowane przynajmniej co do jakichś ramowych rozwiązań, jeżeli one znajdą się w Rządowym Programie Rezerw Strategicznych, jeżeli one zostaną oszacowane kosztowo, jeżeli będzie taka decyzja rządu, a później decyzja parlamentu, który będzie musiał zatwierdzić Rządowy Program Rezerw Strategicznych w ramach ustawy budżetowej, to oczywiście będziemy w stanie wyjść naprzeciw i pomóc we wprowadzeniu tych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JanRajchel">Ja uważam za niecelowe to, żebyśmy od A do Z wykonywali, zakupywali jakieś wyposażenie dla konkretnego lotniska. Ale jeżeli przyjmiemy założenie, że tych lotnisk, tych pasów startowych i tych dróg kołowania jest zdecydowanie więcej niż w danej chwili potrzeb ich wykorzystania przez Siły Zbrojne, to tego rodzaju wyposażenie będzie aktualnie dostępne na zasadzie wyposażenia mobilnego, od całego wyposażenia logistycznego do technicznego. Tak więc można tym, że tak powiem, żonglować i według jakiejś konkretnej już decyzji operacyjnej rozstawiać to na konkretnych lotniskach.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JanRajchel">Tak więc jest to możliwe, aczkolwiek z pewnością zdajecie sobie państwo sprawę z tego, że to jest dość droga inwestycja, ale jest możliwa do zrealizowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MirosławRóżański">Co na to przedstawiciel Sił Powietrznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#IreneuszNowak">Przede wszystkim widzę, że mamy tutaj wspólny mianownik i wspólne spojrzenie, bo rzeczywiście szukamy tej synergii, o której mówił pan gen. Sankowski. Z punktu widzenia cywilnych operatorów zarządzających lotniskami byłoby korzystne, gdyby wojsko jakąś kontrybucję, nie tylko w postaci generowania obciążenia operacyjnego, lecz także finansowania tych portów o mniejszym obciążeniu, mogło ponosić.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#IreneuszNowak">My jesteśmy jak najbardziej zainteresowani. Jesteśmy też bardzo rozsądni, bo oczywiście wiemy, z jakimi problemami borykają się te duże, bardzo obciążone lotniska, i my na ogół tam się nie pchamy. Niemniej jednak są lokalizacje, tutaj już one padły… Chodzi szczególnie o Babimost, którym jesteśmy wysoce zainteresowani. Chcielibyśmy tam otworzyć… czy zaistnieć tam bardziej intensywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławRóżański">To znaczy, Panie Generale, ja tak wywołałem pana do tablicy, ale w kontekście tego, co powiedział pan prezes… Bo powiem tak: otwiera się furtka, co do której nie wiem, czy do tej pory wszyscy wiedzieliśmy, że istnieje. Co prawda tutaj od razu było może takie ochłodzenie w związku z tym, że to będzie jakaś droga proceduralna, która potrwa. Ale myślę, że to jest jeden z dobrych akcentów naszego dzisiejszego spotkania – poprzednie też było bardzo dobre – bo tutaj odkrywamy kolejną przestrzeń, która może być spełnieniem tego postulatu, o jakim mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#IreneuszNowak">Krótko mówiąc, są 2 rzeczy, na które chciałbym zwrócić uwagę. Brakuje takiego cross-checkowania naszych dokumentów strategicznych czy strategicznego planowania rozwoju na poziomie i cywilnym, i wojskowym. Tutaj nie widzimy się nawzajem, co sprowadza się potem do takich sytuacji, w których, jak słyszę, zarządzający lotniskiem Babimost nie wie, jak ma postawić terminal, bo wie, że wojsko coś planuje, ale nie zna żadnych szczegółów. Praktycznie w każdym porcie lotniczym takie sytuacje mają miejsce.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#IreneuszNowak">Tak więc musimy popracować nad tym, żeby na poziomie długofalowego czy długoterminowego planowania strategicznego rozwoju i Sił Powietrznych, czyli Sił Zbrojnych, i cywilnej sieci lotniskowej, lepiej się skorelować, osiągnąć tę synergię.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#IreneuszNowak">Druga sprawa. Jak najbardziej bylibyśmy tym zainteresowani, ponieważ do wykonywaniu operacji lotniczych statków wojskowych często jest potrzebne bardzo specjalistyczne wyposażenie. My tego nie mamy w nadmiarze na wyposażeniu naszych baz lotniczych. Tutaj bym podał przykład przenośnych linowych systemów hamowania BAK-12, których nie mamy za dużo, a to nas ogranicza, jeżeli chodzi o operowanie, powiedzmy, ad hoc samolotami typu F-16 i w przyszłości F-35 z takich właśnie lotnisk, w przypadku których można by taki system hamowania, jak zakładam, pobrać na ćwiczenia z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, rozstawić, przez tydzień używać, a potem, po wykorzystaniu w danej lokalizacji, oddać do magazynu.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#IreneuszNowak">Tak więc to, co pan prezes, pan generał powiedział, jest bardzo, bardzo ciekawe i bylibyśmy tym wysoce zainteresowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MirosławRóżański">Czy ktoś z uczestników naszego spotkania chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MirosławRóżański">Jeżeli koledzy senatorowie… Bo jeżeli są tutaj…</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#komentarz">(Zastępca Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Andrzej Hawryluk: Ja chciałbym…)</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#MirosławRóżański">Oddaję panu głos, a zaraz później udzielę głosu naszej stronie senackiej.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#MirosławRóżański">Bardzo proszę, Panie Prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejHawryluk">Szanowny Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejHawryluk">Ja chciałbym uzupełnić to, co mój szanowny prezes powiedział o tych zasobach i o tym, co my możemy robić. My Rządowy Program Rezerw Strategicznych aktualizujemy co rok.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejHawryluk">Ale ja na poprzednim spotkaniu mówiłem o ustawie – Prawo lotnicze i o rozporządzeniu i myślę, że to jest ta droga, którą – aczkolwiek mogę się mylić… Potrzebne nam jest rozporządzenie w drugą stronę. Mamy w tej chwili rozporządzenie ministrów dotyczące wykorzystania lotnisk wojskowych przez lotnictwo cywilne, a nie mamy rozporządzenia w drugą stronę. W rozdziale 4 prawa lotniczego są zapisy dotyczące tego, kiedy lotnisko cywilne może odmówić… itd. Ale jest też, moim zdaniem, możliwość wydania rozporządzenia w drugą stronę, to rozporządzenie określałoby właśnie to, o czym mówił pan gen. Nowak, określałoby zasady korzystania, odpłatności, dopuszczania itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejHawryluk">Mam taki postulat, żeby się nad tym zastanowić, bo to by mogło być legislacyjnie nietrudne do przeprowadzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławRóżański">Jeszcze raz… Czy dobrze zrozumiałem? Chodzi o to, żeby, powiedzmy, uzupełnić nasz stan prawny o rozporządzenie, które by definiowało, precyzowało kwestię wykorzystania lotnisk cywilnych przez statki powietrzne.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MirosławRóżański">Kto mógłby być, że tak powiem, inicjatorem przygotowania takiego rozporządzenia? Trochę nie tak jak w wojsku, że zgłaszam się do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JacekSankowski">Tak, tak. To znaczy generalnie inicjatywa jak najbardziej musi wyjść od ministra obrony narodowej, ale w myśl podziału kompetencyjnego takie rozporządzenie winien wydać minister infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JacekSankowski">Uzupełniając jeszcze wypowiedź, powiem, że spróbujemy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MirosławRóżański">Panie Generale, ja na końcu i tak będę prosił chociaż o werbalną deklarację, ale liczę na to, że to rozporządzenie nie zostanie tutaj, na środku tego stołu, bo będziemy wskazywali, kto może to zrobić, a kto nie. Jestem gotów zaprosić 2 strony, poprosić o pracę takich 2 zespołów.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MirosławRóżański">Jeśli chodzi o stwierdzenie, że to jednak powinno zrobić Ministerstwo Infrastruktury, to co pan na to, Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MaciejLasek">Panie Przewodniczący, my po prostu sprawdzimy delegację ustawową i zobaczymy, co w tym zakresie da się zrobić.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MaciejLasek">Jesteśmy otwarci na współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MirosławRóżański">Ślicznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Jacek Sankowski: Czy jeszcze mogę uzupełnić…)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MirosławRóżański">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekSankowski">Podjęliśmy działania w kwestii zderzenia się z tym hałasem w specustawie inwestycyjnej, dla inwestycji strategicznych, która obecnie jest przygotowywana w Sejmie, i będziemy próbowali… Bo to dotyczy nie tylko lotnisk, to dotyczy kompleksów wojskowych. Mamy tutaj problem nie tylko z lotnictwem, lecz także ze strzelnicami.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JacekSankowski">W związku z tym próbujemy… Poprosimy parlament, Sejm, a potem Senat, o pochylenie się nad tym problemem. Z tym że w tej kwestii wpłynęło chyba 70 wniosków, sprzeciwów – mówię tu o administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek: Przepraszam, to jest już na etapie…)</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JacekSankowski">Jesteśmy jeszcze na etapie uzgodnień międzyresortowych, ale to już jest w KPRM, jest już ogłoszone w Sejmie. Musimy poczekać chwilkę na to, jak komisje sejmowe odniosą się do tego tematu. Ale my musimy najpierw przepracować to na szczeblu rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MirosławRóżański">Ja zdaję sobie sprawę z tego, że jesteśmy izbą wyższą parlamentu, ale ze swej strony mogę zadeklarować – i myślę, że koledzy senatorowie również – że jeśli będzie potrzeba porozmawiania z naszymi kolegami posłami i koleżankami posłankami, to jesteśmy do tego gotowi i deklarujemy to.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MirosławRóżański">Zgłaszał się kolega.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MirosławRóżański">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejKobiak">Tutaj w wypowiedzi usłyszałem, że obecnie mamy wystarczającą liczbę pasów startowych dla potrzeb wojska, tak jak to w tej chwili funkcjonuje. Czy źle zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanRajchel">Nie, nie, nie miałem tego na myśli. Miałem na myśli to, że jeżeli ta liczba byłaby wystarczająca i nie byłoby potrzeby jednoczesnego ich wykorzystania, to ten sprzęt mobilny mógłby w zależności od sytuacji zabezpieczyć dane lotnisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejKobiak">W każdym razie na pewno mamy za mało pasów startowych, bo w wypadku „W” pierwszy atak, jak uczą konflikty w innych krajach, polega na ataku na lotniska.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejKobiak">Chciałbym spytać o przywołane już tutaj lotnisko w Bydgoszczy. Kiedyś było to lotnisko wojskowe, później było cywilno-wojskowe, teraz jest absolutnie cywilne. W Bydgoszczy jest 5 jednostek NATO, są zakłady lotnicze i w tej chwili lotnisko to w 50% praktycznie obsługuje wojsko. Mało tego, w Bydgoszczy będą lokowane 2 następne jednostki NATO. W związku z tym można uznać, że to lotnisko w 70–80% będzie lotniskiem wojskowym. Oczywiście wojsko musi płacić za to, że korzysta z lotniska cywilnego. Czy ten przeprowadzony proces przekształcania lotniska z cywilno-wojskowego w cywilne można odwrócić, tak aby to lotnisko stało się lotniskiem cywilno-wojskowym? Bo wtedy, niezależnie od tego, że być może wojsko ponosiłoby mniejsze koszty, mogłoby inwestować, a zdaje się, że to lotnisko w Bydgoszczy musi zostać doinwestowane, bo jeżeli będzie taki ruch wojskowy na tym lotnisku, to pewnie ono nie starczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MirosławRóżański">Panie Generale, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JacekSankowski">Odpowiadam.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JacekSankowski">Prowadzimy rozmowy. Jest to lotnisko użyczone marszałkowi, jest to wojskowe lotnisko w rozumieniu aspektów prawnych. Jest to o tyle trudniejsza kwestia, że cywile bardzo nas tam nie chcą, więc walczymy dość poważnie. Ale wymusimy to, żeby to było wojskowe lotnisko, mówię wprost. Przeglądamy lotnisko po lotnisku. Bardziej komercyjnie lotnisko chce być… Chce robić fotowoltaikę, żeby nam pozwolić wejść z bezzałogowcami, ale niestety albo stety – z uwagi na izbę wyższą może nie będę tego precyzował – jest to dalej teren wojskowy, użyczony marszałkowi, czy to się komuś podoba, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MirosławRóżański">Panowie, widzę, że pan generał wywołał emocje i ożywił dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MirosławRóżański">Bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kobiak: Jeśli można…)</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MirosławRóżański">Panie Senatorze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejKobiak">Poprę wypowiedź pana generała w całości. Znam ten konflikt Bydgoszcz – Toruń, wiem, z czego on się wywodzi, ale jakby co, to Bydgoszcz jest za wojskiem.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Jacek Sankowski: Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MirosławRóżański">No, okej, ale… Ja zdaję sobie sprawę z tego, że to jest posiedzenie jawne i tutaj ewentualne przekazywanie informacji, które mogą mieć charakter wrażliwy, nie jest wskazane. Ale jeżeli jest… Powiem tak – i tutaj zwracam się do kolegi senatora – ale jeżeli jest potrzeba podjęcia dyskusji o charakterze politycznym… Bo jeżeli ktoś stoi na przeszkodzie tego, żeby rozwijały się kwestie związane z bezpieczeństwem, to mamy obowiązek i prawo o tym mówić, tak? Nawet gdybyśmy to artykułowali pisemnie itd. Dlatego ja myślę, że to już wewnątrz, w komisji… Gdybyś był inicjatorem tego, żeby przygotować, że tak powiem, nasze stanowisko, które by się odnosiło do lotniska w Bydgoszczy, to byłoby to dla nas korzystne i chyba pomocne ministerstwu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kobiak: Bardzo chętnie.)</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MirosławRóżański">Okej.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MirosławRóżański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeżeli nie…</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#MirosławRóżański">A czy ktoś z kolegów senatorów chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławRusiecki">Może nie pytanie, Panie Przewodniczący, ale…</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JarosławRusiecki">Z tej dyskusji jasno wynika – na co panowie generałowie zwrócili uwagę na początku swoich wypowiedzi, pan pułkownik, zresztą pan minister też – że jest niezbędny audyt przepisów prawa, które umożliwiają właśnie takie usprawnienie działań dotyczących lotnictwa wojskowego i cywilnego. Pozostaje zasadnicze pytanie… I ja tu widzę pewną rozbieżność, bo pan generał mówił o tym, że wystarczy ranga rozporządzenia, a w dyskusji przewijało się, że jednak ranga ustawy jest niezbędna – szczególnie w odniesieniu do prawa lotniczego, do jego rozszerzenia. No, a to ma zasadnicze znaczenie w tym zakresie, że wtedy angażuje parlament, prawda? I tutaj potrzeba takiej dyskusji nawet nie strony wojskowej i tylko ministerstwa infrastruktury, ale również, co zasygnalizował pan minister, ministerstwa ochrony środowiska, żeby pootwierać te różne furtki. I to, co powiedział pan przewodniczący na końcu: aby przełamywać też pewne opory polityczne, które istnieją. To jest pewna tradycja, znana w kraju w relacjach zarówno toruńsko-bydgoskich, jak i kielecko-radomskich, prawda? Tak że…</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#JarosławRusiecki">My to rozwiązaliśmy poprzez reformę administracyjną może bardziej.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#JarosławRusiecki">Ale bardzo ciekawa myśl – sądzę, że wspierająca zarówno stronę cywilną, jak i wojskową – to wypowiedź pana prezesa: tak aby dawać pewne symptomy rozwojowe i zabezpieczenia w sytuacjach naprawdę kryzysowych, jeśli chodzi o sprzęt mobilny. To jest bardzo ważna informacja. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MirosławRóżański">Ja pokuszę się o pewne podsumowanie, które będzie prośbą. Będę się zwracał o takie kwestie, które pozwolą nam zamknąć to dzisiejsze spotkanie nie tu i teraz, ale w ogóle rekomendacjami, jakie byśmy przedstawili osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#MirosławRóżański">Ale zanim tego dokonam, to jeszcze chcę zasygnalizować taką rzecz zarówno kolegom w Siłach Zbrojnych, w ministerstwie, jak i uczestnikom… Bo nawet ta teza o współużytkowaniu lotnisk… Ja poprosiłem o przygotowanie opracowania – ono jest w wersji elektronicznej i jeśli będziecie mieli ochotę, to je rozdysponuję. Jak przeczytałem to opracowanie, to ono, że tak powiem, u mnie wzbudziło jeszcze dodatkowy optymizm, bo w tym takim streszczeniu jest wskazane, że lotniska cywilne w Polsce obejmują 66 obiektów, a są jeszcze lądowiska samolotowe i śmigłowcowe. Ale pamiętajmy, że chcemy odbudować, krótko mówiąc, flotę śmigłowcową, w przypadku której są zupełne inne, że tak powiem, warunki i wymagania – fachowcom nie muszę tego przypominać. Ale ten zasób, który jest w skali kraju, jest bardzo duży.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#MirosławRóżański">Dzisiaj nie ma kolegi, który rok temu złożył mi deklarację, że przygotuje taki wykaz do końca sierpnia. Tylko faktycznie nie doprecyzowaliśmy, czy do końca sierpnia 2024 czy 2025 r. No, spoglądam w kierunku Sztabu Generalnego Wojska Polskiego… To może mój błąd, tak że czekam do sierpnia 2025 r. Ale gdyby pan pułkownik był uprzejmy ewentualnie przekazać szefowi P5, że na taki wykaz czekam… Bo myślę, że wtedy ta wiedza, że tak powiem, będzie szersza.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#MirosławRóżański">Ja tutaj tylko chcę zasugerować, że jest jeszcze gdzieś w zasobach na Żwirki i Wigury takie opracowanie, bodajże z 2013 albo 2014 r., które było właśnie analizą wszystkich lotnisk, jakie są. A przy tych dyskusjach, które tutaj dedykowaliśmy głównie lotniskom, warto jest pomyśleć o perspektywach. Tam będzie sytuacja bardziej złożona, bo, że tak powiem, status właścicielski tych lotnisk, lądowisk… Lądowisk jest dużo. Myślę, że jeżeli z kolei poprosilibyśmy , że tak powiem, mobilizatorów o taką współpracę… W ministerstwie mamy Departament Strategii i Planowania Obronnego, który opracowuje program pozamilitarnych przygotowań obronnych, gdzie można byłoby zdefiniować, jakie są potrzeby – przepraszam, że mówię o takich rzeczach technicznych, ale warto czasem albo je sobie przypomnieć, albo o nich powiedzieć – i nałożyć takie obowiązki na wojewodów, czyli na administrację rządową. To też jest chyba krok w kierunku rozszerzenia wachlarza dostępnej infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#MirosławRóżański">Za dzisiejsze spotkanie serdecznie dziękuję i za bardzo konstruktywne wypowiedzi, które zamykały się właśnie w formie wniosków.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#MirosławRóżański">Jeżeli pozwolicie, Panowie, to w telegraficznym skrócie… Myślę, że tutaj koledzy, jeżeli chodzi o dowództwo generalne… Ja zadałem pytanie i chciałbym, abyśmy dostali taką informację według waszej wiedzy, jakie dokumenty i z kim powinny być, że tak powiem, uzgadniane, żebyśmy mogli to zarekomendować.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#MirosławRóżański">Zwiększenie katalogu lotnisk – pan pułkownik o tym mówił. A więc myślę, że gdyby tylko wybrzmiała informacja, że istnieje taka potrzeba i, mówiąc wprost, kto ma ten katalog rozszerzyć, że tak powiem, instytucjonalnie, to wtedy moglibyśmy napisać z pozycji Komisji Obrony Narodowej, że wnosimy o to, żeby to zostało rozszerzone.</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#MirosławRóżański">No i tutaj się już kłania ten poziom ustawowy – poprawcie mnie, jeżeli jestem w błędzie. W ustawie – Prawo lotnicze te treści powinny być zawarte.</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#MirosławRóżański">Dziękuję za stanowisko przedstawione przez pana ministra. Ono koresponduje z kolei z wypowiedzią pana generała.</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#MirosławRóżański">I tutaj jest moja gorąca prośba. Myślę, że to nie jest jakiś kłopot, żeby jednak zdefiniować wniosek mówiący o tym, że właśnie dokumenty planistyczne dotyczące programowania rozwoju powinny być, że tak powiem, udostępnione czy powinna być w pewnym momencie formuła…</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Uzgodnione…)</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#MirosławRóżański">Uzgodnione. A jeżeli nawet nie uzgodnione, to gdyby była forma zapoznania…</u>
          <u xml:id="u-45.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-45.14" who="#komentarz">(Głos z sali: Zaopiniowane.)</u>
          <u xml:id="u-45.15" who="#MirosławRóżański">To znaczy ja powiem tak: żebyśmy się nie rozbili o kolegów od ochrony informacji niejawnych, bo oni mogą zaraz wymyślać – to z jednej strony. Ale z drugiej strony uważam, że każdy problem można rozwiązać. A to jest istotne, tak więc ja bym prosił o zredagowanie przez…</u>
          <u xml:id="u-45.16" who="#komentarz">(Głos z sali: Przyjmuję zadanie.)</u>
          <u xml:id="u-45.17" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo, Panie Generale. Od razu się poczułem jak za starych czasów.</u>
          <u xml:id="u-45.18" who="#MirosławRóżański">PAŻP też wnioskowała, więc nie będę o tym mówił, ale cieszę się z pozytywnych informacji, że ta współpraca jest jak najbardziej właściwa.</u>
          <u xml:id="u-45.19" who="#MirosławRóżański">Jeżeli mogę prosić pana prezesa – i tutaj jednocześnie ten wniosek, który był ze strony zastępcy – żeby to skonspektować i żeby to do mnie trafiło. Ja to zapiszę, ale chodzi o to, żebym nie zrobił błędów nie tylko leksykalnych, ale i merytorycznych – ja już teraz o tym wykorzystaniu jak najbardziej wiem. Żeby zasygnalizować…</u>
          <u xml:id="u-45.20" who="#MirosławRóżański">Bo rozumiem, że z takim wnioskiem musiałoby wystąpić Ministerstwo Obrony Narodowej? Czy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanRajchel">Jeżeli chodzi o typowe wyposażenie lotnicze, tak?</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#JanRajchel">To władne jest ministerstwo obrony lub Ministerstwo Infrastruktury w zależności od tego, na czyje potrzeby, by to było definiowane, tak? Ale tutaj bardziej ministerstwo obrony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MirosławRóżański">Okej. To znaczy, że co do tego mamy jasność.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MirosławRóżański">Jeżeli chodzi o emocję wywołaną lotniskiem w Bydgoszczy, to rozumiem, że Izba Wyższa przejmuje inicjatywę w tym zakresie. Będziemy nad tym pracować.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MirosławRóżański">I na tym bym, że tak powiem… To takie główne tezy, które jako wnioski by wybrzmiały.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#MirosławRóżański">Gorąco proszę panów, abyście do tygodnia czasu… Myślę, że to nie jest ponad miarę, że tak powiem. Czyli te kilka myśli skonspektować i przesłać do Komisji Obrony Narodowej. Ja z pomocą kolegów i osób współpracujących zredaguję, że tak powiem, takie rekomendacje, które będą od Komisji Obrony Narodowej, i je odeślę do panów, żebyście mogli na nie spojrzeć. Dokonamy, że tak powiem, takich uzgodnień. Z tym że proszę nie uciekać tutaj w te wszystkie formalne, długie itd. Proponuję, żebyśmy to robili w takim kontakcie łokciowym, jak niektórzy to określają.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#MirosławRóżański">Kończąc to stanowisko, jeszcze raz zadam pytanie: czy ktoś chciałby się odnieść do problemu, który dyskutowaliśmy?</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#MirosławRóżański">Jeżeli nie, to serdecznie dziękuję kolegom senatorom za przybycie na dzisiejsze posiedzenie komisji, jak również wszystkim uczestnikom, zaproszonym gościom za przybycie i aktywne uczestnictwo.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#MirosławRóżański">Tym samym, Szanowni Państwo, uważam dwudzieste pierwsze posiedzenie Komisji Obrony Narodowej za zakończone.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#MirosławRóżański">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 15)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>