text_structure.xml 58.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 02)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mirosław Różański)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławRóżański">Panowie Senatorowie! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławRóżański">Otwieram dwudzieste posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MirosławRóżański">Dzisiejszy porządek przewiduje informację Ministerstwa Obrony Narodowej o wykonaniu budżetu państwa w części 29 „Obrona narodowa” w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. oraz realizacji planu Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 listopada 2024 r., w szczególności w zakresie przychodów i wydatków funduszu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MirosławRóżański">Czy ktoś z panów senatorów ma uwagi do tego porządku, chciałby wprowadzić jakieś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Ja mam tylko pytanie, Panie Przewodniczący. My, składając ten wniosek do pana przewodniczącego, jako senatorowie, grupa senatorów, zawarliśmy taką cezurę czasową. Czy my dzisiaj jesteśmy już w stanie wstępnie podsumować rok, czy jeszcze nie? Czy nadal bazujemy na ostatnim dniu listopada, czy możemy wyjść dalej i też skwitować grudzień?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Wiem, wiem, to jest wiadomo. Rozumiem, Panie Przewodniczący, że tutaj będziemy bazować na danych do końca listopada, na poziomie dużej ogólności, jeśli chodzi o całoroczny budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławRóżański">Ja myślę, Panowie, że jest jeszcze taka kwestia, że w trakcie pierwszego półrocza też będzie pracowała Najwyższa Izba Kontroli, która przedstawi swoją informację. Tak że ten temat, gdyby była potrzeba, może być przywołany. Ale dzisiaj, jak rozumiem, Ministerstwo Obrony Narodowej jest gotowe do przedstawienia i przygotowało informację w tym horyzoncie czasowym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MirosławRóżański">Jeżeli nie ma uwag do porządku, to serdecznie witam pana ministra Stanisława, który będzie przedstawiał tę informację. Jeśli koledzy generałowie, oficerowie zgodzą się, to powitam ich wszystkich razem na dzisiejszym spotkaniu. Nie raz i nie dwa się już spotykaliśmy, tak że myślę, że będzie to tak po żołniersku nam wybaczone i zaakceptujecie tę formułę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MirosławRóżański">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MirosławRóżański">Muszę zadać to pytanie. Czy znajduje się na sali ktoś, kto wykonuje działania związane z lobbingiem? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MirosławRóżański">W takim razie, Panie Ministrze, bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławWziątek">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławWziątek">Z prawdziwą przyjemnością w dniu dzisiejszym przekażę państwu tę informację, która była już przygotowana na posiedzenie Komisji Obrony Narodowej wtedy, kiedy byliśmy gotowi rozpatrywać ten punkt. Dzisiaj ona jest o tyle bardziej uszczegółowiona, że na tym poziomie dużej ogólności możemy powiedzieć bilansowo, jak to się zamyka na koniec roku 2024.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławWziątek">Ustawa budżetowa zgodnie z ustawą o obronie Ojczyzny zakładała, że wydatki na obronę narodową powinny być nie mniejsze niż 3% PKB. Nasz budżet zamyka się procentowo na poziomie 3,1 PKB. Ta informacja dotyczy oczywiście 11 miesięcy, a bardziej szczegółowe, precyzyjne informacje dotyczące wykonania budżetu za cały rok zostaną państwu przedstawione do 28 lutego 2025 r…</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławWziątek">Na pewno wszyscy państwo wiecie, bo to jest kolejny punkt, ale tytułem prostego wprowadzenia do całości naszej dyskusji powiem, że podobnie wygląda sprawa dotycząca funduszu wsparcia. Fundusz wsparcia możemy omawiać tylko na poziomie dużej ogólności, bo w maju jest składana szczegółowa informacja do sejmowej Komisji Obrony Narodowej i ona ma charakter niejawny. Ja pamiętam uwagę, która została zgłoszona, że państwo też chcielibyście tego rodzaju bardzo precyzyjną informację uzyskać na niejawnym posiedzeniu. Oczywiście nie mamy nic przeciwko, aby zostało to w ten sposób przygotowane i przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StanisławWziątek">Budżet obrony narodowej na rok 2024 wynosił 117 miliardów 520 milionów zł, zaś po zmianach na dzień 30 listopada wynosi 117 miliardów 586 milionów. Zwiększenie budżetu resortu nastąpiło na skutek uruchomienia rezerw celowych, w tym m.in. dotyczących satelitarnego systemu obrazowania Ziemi, który był realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności oraz dofinansowań zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W ramach poszczególnych grup ekonomicznych przeznaczono na dotacje i subwencje 4 miliardy 877 milionów zł, na świadczenia 15 miliardów 30 milionów zł, na wydatki bieżące 46 miliardów 825 milionów zł, na wydatki majątkowe 50 miliardów 854 miliony zł. Na dzień 30 listopada realizacja budżetu resortu obrony narodowej w części 29 „Obrona narodowa” wynosiła 85 miliardów 770 milionów, to jest niemal 73% planu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#StanisławWziątek">Realizacja planu wydatków w poszczególnych grupach ekonomicznych kształtowała się następująco: dotacje i subwencje – 4 miliardy 498 milionów, tj. 92,2% planu: świadczenia – 13 miliardów 601 milionów zł, tj. 90,5% planu; wydatki bieżące – 35 miliardów 575 milionów zł, tj. 76% planu; wydatki majątkowe – 32 miliardy 96 milionów zł, tj. 63,1% planu. Zrealizowane do końca listopada bieżącego roku wydatki majątkowe w części 29 „Obrona narodowa” spełniają warunek określony w ustawie o obronie Ojczyzny, mówiący o co najmniej 20-procentowym udziale tych wydatków w limicie wydatków obronnych.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#StanisławWziątek">Szanowna Komisjo, podsumowując informacje, które państwu przedkładam w tej chwili, mogę stwierdzić, że na koniec listopada realizacja budżetu wynosiła 73 miliardy 899 milionów zł. Gdy porównamy te same okresy tego roku i roku 2023, okaże się, że jest to wielkość porównywalna. To jest mniej więcej ta sama wielkość, która była rok wcześniej. My mamy pełną świadomość tego, że swego rodzaju normą jest to, iż ostatni miesiąc roku jest zarówno wcześniej, jak i teraz czasem, w którym finalizuje się podpisywanie wszystkich umów, czasem, w którym zapadają ostateczne decyzje. Mogę powiedzieć, że te wszystkie działania, które podjęło kierownictwo, przyniosły takie skutki, że praktycznie mogę stwierdzić, iż wykonanie budżetu za rok 2024 – dzisiaj to potwierdziliśmy na posiedzeniu kierownictwa obrony narodowej – wynosi 99,91%. Jest to rekordowa wielkość wykonania tego budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławRóżański">Czy są pytania do pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Tak, kilka, jeśli mogę.)</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławRóżański">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Mam kilka pytań. Pierwsze pytanie. Cieszy fakt wykonania budżetu na poziomie niemal 100%. To na pewno jest bardzo ważna informacja. Przy tej okazji chciałbym dowiedzieć się, jaki był z tego budżetu odpis, transza czy środki finansowe przekazane do funduszu wsparcia. W jakiej wysokości środki finansowe Ministerstwo Obrony Narodowej przekazało w roku 2024? To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Druga rzecz jest związana ze środkami niewygasającymi. W listopadzie wszystkie resorty mają obowiązek przekazania ministrowi finansów informacji o pewnych środkach finansowych, które są traktowane jako środki niewygasające, i później jest obowiązek wydatkowania ich w określonym czasie. Czy w ubiegłym roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało ministra finansów o takich środkach, które będą zaangażowane czy też przeniesione na rok 2025 i wydatkowane w roku 2025? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości te środki niewygasające zostały ujęte w tych działaniach, które podjęło Ministerstwo Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Oczywiście nie chcę się koncentrować… Chciałbym się koncentrować na tym wskaźniku 99,91% wykonania budżetu, niemniej jednak, jak pan minister przedstawił w informacji, zaangażowanie środków w obszarze wydatków majątkowych na poziomie 63% po upływie 11 miesięcy, również wydatkowanie środków w ramach środków bieżących na poziomie 76% po takim upływie czasu nie jest imponujące. Ja rozumiem, że zawsze tak jest. Ale czy Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza to zmienić? Wiadomo, że faktury schodzą zawsze w grudniu i zawsze w grudniu jest niesamowita gorączka – pan generał kiwa głową – żeby te wszystkie elementy spiąć. To zawsze jest troska kierownictwa, żeby to wszystko poskładać. Czy nie warto by pokusić się o taki docelowy model, żeby jednak te środki finansowe, przynajmniej jeżeli chodzi o te wydatki bieżące, były wydatkowane zgodnie z upływem czasu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, jeżeli można, zanim pan minister udzieli odpowiedzi, to ja dodam słowo. Z jednej strony się cieszę, że pan senator to pytanie zadał. Jednocześnie chyba obaj się zgodzimy, że pana doświadczenie pracy w resorcie obrony narodowej – ja pozwolę podzielić się też swoim – jest z tym zbieżne i ono się zamyka w tym stwierdzeniu, że zawsze tak jest. Gdyby po tej informacji ministerstwa po naszej stronie znalazła się taka potrzeba inicjatywy, może nie legislacyjnej, ale takiej, która by porządkowała te kwestie albo ułatwiała kolegom realizację tego budżetu, to chyba byłaby to dobra puenta.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, jeżeli można, to bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławWziątek">Proszę państwa, zwróciliście państwo na to uwagę. Ja wyraźnie zaakcentowałem to, iż poziom wykonania na 30 listopada jest porównywalny z tym, co było realizowane wcześniej. Tak więc nie jest tak, że to jest sytuacja nadzwyczajna. Wszyscy, mając doświadczenie i praktykę w realizacji umów, zwłaszcza tych umów dotyczących modernizacji technicznej, wiemy, że to finalizowanie następuje pod koniec roku. Ja oczywiście bardzo bym chciał, żeby to było bardziej płynne i mogły być dokonywane działania związane z pozyskiwaniem określonego sprzętu i wyposażenia w trakcie całego roku, tak aby również budżetowo można było te środki wcześniej angażować. Tylko proszę zwrócić uwagę na to, że ten rząd przejął zarówno kwestię dotyczącą zaplanowanych wydatków, jak i wszystkich działań związanych z modernizacją rok temu, więc nasz wpływ, nasze działania były takie, aby wszystko maksymalnie intensyfikować, maksymalnie wykorzystywać każdą szansę, która się pojawia, i to zrobiliśmy. Jestem przekonany, że po 8 latach funkcjonowania rządu, tego rządu nasza skuteczność w wykorzystywaniu środków finansowych, mam także nadzieję, że większego budżetu, będzie zdecydowanie większa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławWziątek">A jeśli chodzi o odpowiedzi na konkretne pytania, to gdy mówimy o funduszu wsparcia, to wielkość środków przeznaczonych na ten fundusz to jest to, co było zapisane w ramach odpisu, a ten odpis to była kwota 15,6 miliarda zł. To jest to, do czego przekazania byliśmy formalnie zobowiązani. Jeśli chodzi o środki niewygasające, nie ma takiego działania z naszej strony. Minister finansów też tego nie przewiduje, więc nie mamy takiego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Czy to znaczy, że wszystkie zobowiązania Ministerstwa Obrony Narodowej w stosunku do podmiotów zewnętrznych zostały uregulowane do końca roku? No, środki niewygasające to są te, które są zaangażowane w trakcie roku i których rozliczenie może nastąpić w roku następnym. Nie wydaje mi się, żeby taka sytuacja się zdarzyła, ale mogę się mylić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Stanisław Wziątek: Panie Generale, proszę jeszcze szczegółowo…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MirosławRóżański">Proszę bardzo. I proszę włączyć mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SławomirKozicki">Wysoka Komisjo! Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SławomirKozicki">Wydatki niewygasające mają charakter fakultatywny. Rada Ministrów może, nie musi ich ustanowić. Taka sytuacja miała miejsce w 2023 r. Wydatki wygasające nie były ustanowione. Na pytanie resortu skierowane do ministra finansów, czy będzie rekomendował Radzie Ministrów ustanowienie wydatków niewygasających, odpowiedział, że nie przewidywał takiego działania po stronie Ministerstwa Finansów. W związku z tym poszukiwaliśmy każdego dostępnego ustawowo narzędzia relokacji wydatków, czyli tam, gdzie to jest możliwe, wykorzystania praw opcji, wykorzystania innych umów, tak żebyśmy, że tak powiem…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Czyli przedpłaty.)</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SławomirKozicki">Nie, jeśli chodzi o przedpłaty, Panie Senatorze, to mieliśmy negatywną ocenę Najwyższej Izby Kontroli i przedpłat, czyli przyspieszenia płatności, nie realizowaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWziątek">Ta negatywna ocena, która została sporządzona w oparciu o przeprowadzoną kontrolę, dotyczyła działań poprzedniego rządu, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Mogę?)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławRóżański">Tak, proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Wobec tego moje pytanie jest takie. Jeżeli nie możecie panowie udzielić odpowiedzi wprost w tej chwili, to poproszę na piśmie. Czy Ministerstwo Obrony Narodowej występowało do ministra finansów czy też premiera o zgodę na uruchomienie procedury niewygasających środków finansowych? Jeżeli tak, to kiedy i w jakim zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SławomirKozicki">Panie Senatorze, występowaliśmy do ministra finansów z pytaniem z szacowanym poziomem wydatków niewygasających. Nie chcę, że tak powiem, przestrzelić, ale, jeśli dobrze pamiętam, szacowane na tym etapie, kiedy występowaliśmy do ministra, to był rząd wielkości do 0,9 miliarda zł.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SławomirKozicki">Była informacja taka, że minister finansów nie będzie tego rekomendował, z przyczyn różnych, które zna minister finansów, nie będzie rekomendował Radzie Ministrów ustanowienia wydatków niewygasających. Pamiętajmy o tym, że resort obrony to jest jedna z części budżetu i nie tylko ten aspekt był brany przez resort finansów pod uwagę. W związku z tym wykorzystaliśmy inne dostępne narzędzia ustawowe, w tym również rekomendacje Najwyższej Izby Kontroli, która stwierdziła, zaleciła, aby wykorzystać narzędzia wynikające z przyspieszenia płatności… zwiększenia wpłat na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych w celu zmniejszenia zobowiązań Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MirosławRóżański">Panie Marszałku, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanBorusewicz">Panie Ministrze, 99,91 to jest wykonanie budżetu do końca roku. A tamte liczby dotyczą…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Głos z sali: 30 listopada.)</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanBorusewicz">…końca listopada. Ja muszę powiedzieć, że chciałbym pogratulować ministerstwu takiego wykonania budżetu. To oczywiście olbrzymi wysiłek, szczególnie w grudniu, jak z tej informacji wynika. Ja naturalnie wolałbym, żeby te wydatki były nieco lepiej rozłożone w czasie, płynniej, dlatego że ten, kto szybko daje, dwa razy daje, a wy dajecie, daliście pod sam koniec roku, wtedy nastąpił skok. Zapewne to dotyczy zakupów, sprzętu, bo wydatki osobowe muszą być rozłożone w czasie na te 12 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#BogdanBorusewicz">Proszę mi powiedzieć, bo rozumiem, że to po raz kolejny jest taka sytuacja… Czy może pan minister powiedzieć, dlaczego tak jest? Czy nie można tych wydatków bardziej rozłożyć? Czy to jest świadome działanie? Załóżmy, płacimy na końcu, bo jest kwestia sprawdzenia itd., także przetrzymywania pieniędzy w budżecie, bo to też jest jakiś pozytyw, dla budżetu oczywiście. Dlaczego taka sytuacja co roku ma miejsce? Czy nie można tego jakoś bardziej rozłożyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławWziątek">Ja nie mogę odpowiadać za lata wcześniejsze i za poprzedni rząd, ale muszę powiedzieć, że zanim my wydamy środki finansowe z budżetu, to musimy każdą złotówkę obrócić parę razy, żeby zastanowić się, czy celowo je wydajemy i czy to wydatkowanie będzie niosło za sobą różnego rodzaju konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję panu marszałkowi za tę pozytywną opinię i ocenę. Rzeczywiście to był duży wysiłek, to był bardzo duży wysiłek tego rządu. Proszę mi wierzyć, że od sierpnia na każdym posiedzeniu naszego kierownictwa, a było to raz w tygodniu, prowadzona była pełna analiza działań dotyczących wydatkowania środków z budżetu i wykonania zadań związanych z modernizacją techniczną. Tak więc to jest po prostu stały monitoring, który do tego doprowadził.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławWziątek">A mówię o tym, że warto zastanowić się nad każdym wcześniejszym wydatkiem po to, żeby dopełnić wszystkich formalności, które czasami dają zbyt duży komfort poszczególnym dostawcom, kiedy mają gwarancję, że już otrzymują środki finansowe. Tak więc przedpłaty, o których tu była mowa, których nie stosujemy w taki sposób, nie zawsze skutkują. One skutkują tylko tym, że wydamy pieniądze, ale jest jednocześnie zobowiązanie, że dostawca już się wiąże z nami formalnie wydatkowanymi środkami finansowymi. Chcemy, tak jak jest już w wielu przypadkach dostawców międzynarodowych i naszych, doprowadzić do sytuacji, w której produkt przez nas zakupywany będzie miał pełną… niejako wszystkie aspekty będą uwzględnione, logistyczne, serwisowe, szkoleniowe, ale uwzględnione będą także nasze uwagi, również uwagi o charakterze technicznym. Mógłbym tu podać niejeden przykład. To wykonanie byłoby pewnie jeszcze większe, gdybyśmy podpisali niektóre umowy, co do których mamy wątpliwości. Tak więc trzymamy to w taki sposób, żeby mieć pewność, pełne przekonanie, że każda podpisana przez nas umowa i każde wydatkowane środki finansowe dają nam gwarancję, po pierwsze, realizacji potrzeb armii, a po drugie, dobrej jakości produktów.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławWziątek">Panie Generale, gdyby pan zechciał to uzupełnić, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RomualdMaksymiuk">Panie Przewodniczący! Panie Marszałku! Panowie Senatorowie! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RomualdMaksymiuk">To jest problem, z którym – można tak po wojskowemu powiedzieć – walczymy już od kilku lat. Ja osobiście nawet pochylałem się nad tym i przeprowadziłem własną analizę wydatków wcześniej Inspektoratu Uzbrojenia, teraz Agencji Uzbrojenia w zakresie wydatkowania środków finansowych w centralnych planach rzeczowych, tych środków, które były przedstawione do dyspozycji, tak jak powiedziałem, inspektoratu, później Agencji Uzbrojenia, od 2013 r. do 2022 r. Z tych analiz wynika, że w grudniu Inspektorat Uzbrojenia i Agencja Uzbrojenia wydawały średnio, można powiedzieć, ok. 50% planu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Z czego to wynika?)</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#RomualdMaksymiuk">Z czego to wynika? Wynika to z prostej przyczyny – w związku z tym też wprowadziliśmy mechanizmy, żeby unikać tego ryzyka na koniec roku – wynika to z tego, że niestety tak mamy skonstruowany rok budżetowy. Wykonawcy, zarówno nasi, jak i zagraniczni, też tak kończą rok, tak jak my kończymy rok budżetowy, tak i oni w firmach kończą swój rok finansowy, tak to nazwijmy.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Głos z sali: …Księgowanie.)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#RomualdMaksymiuk">Tak, rok księgowy.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#RomualdMaksymiuk">I my w ramach negocjacji staramy się, aby te dostawy… Zresztą mamy już nawet wprowadzone w Agencji Uzbrojenia w wytycznych, żeby w danym roku dostawy były realizowane maksymalnie do 30 listopada, a chcemy, aby to było do 31 października, tak aby zostawić sobie ten margines, zapewnić spokojniejszą końcówkę roku. Ale szczególnie wtedy, gdy podpisujemy umowę w danym roku i jeszcze w danym roku są dostawy, to wykonawcy niestety mają argument, żeby przedłużać, wydłużać ten okres do samego końca, tłumacząc się tym, że chcą dostawy zrealizować w danym roku, chcą uniknąć opóźnień i płacenia kar. I to jest zrozumiałe po stronie wykonawcy. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#RomualdMaksymiuk">Druga rzecz jest taka. To jest tak jakby… To nie jest tak, że środki w grudniu wydatkowane są na przedpłaty czy na zaliczki. Nie jest to prawdą. Nie powiem, że po połowie, ale jakaś część rzeczywiście idzie na zaliczki, jeżeli w tym okresie są podpisywane umowy, ale gros tych wydatków to jest po prostu realizacja dostaw, opłata np. podatku VAT, tak jak to miało miejsce w ubiegłym roku w grudniu, kiedy płaciliśmy spore kwoty z tytułu podatku VAT od dostaw zarówno amerykańskich, jak i koreańskich, bo dużo zostało zrealizowanych. Koniec roku też sprzyja… Czasami jest tak, że negocjujemy przez kilka, kilkanaście miesięcy umowę i gdy się zbliża koniec roku, to widzimy ożywienie wykonawców, widzimy, że jednak chcą przed zakończeniem swojego roku finansowego, księgowego dopiąć temat, wejść już z umową w nowy rok. Wiąże się to także z tym, że rzeczywiście w tym okresie, w ostatnim kwartale danego roku zawieramy umowy, które skutkują wypłatą zaliczek.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#RomualdMaksymiuk">Tak jak powiedziałem, wdrażamy pewne mechanizmy. Jeżeli obecnie w Agencji Uzbrojenia negocjujemy umowę wieloletnią i w latach kolejnych, innych niż rok podpisania umowy, wykonawca chce realizować dostawy po 31 października, to komisja przetargowa musi uzyskać zgodę szefa Agencji Uzbrojenia, żeby umożliwić wykonawcy takie dostawy. Niestety czasami spotykamy się z argumentacją wykonawcy. My to rozumiemy, że czasami ten miesiąc, półtora miesiąca daje im pewien margines bezpieczeństwa, taki, żeby nie wpadali w ewentualne zobowiązania umowne, typu kary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, jeżeli można, ja chciałbym dopytać o taką rzecz.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MirosławRóżański">W tej chwili, Panie Generale, serdecznie dziękuję za tę informację. Przedstawił pan obraz, pokazał, jak rzecz wygląda. Chciałbym zapytać, czy jesteśmy w stanie pokusić się, może nie teraz, ale w perspektywie, o odpowiedź. Szczególnie zwracam się tutaj, pan minister wybaczy, do kolegów, którzy są, przepraszam, w kuchni tego wszystkiego, co się dzieje. Czy jest szansa, żeby dać odpowiedź panu marszałkowi, ale chyba nie tylko, czy ten stan rzeczy może ulec zmianie, czy musimy go po prostu zaakceptować, żeby nawet, powiem wprost, jakby uniknąć niekiedy dyskusji politycznej, która się toczy w odniesieniu do tego, kto zrealizował, kto nie zrealizował? Może trzeba zakomunikować, że to jest mechanizm, na który my wpływu nie mamy, więc musimy to po prostu zaakceptować i dać mocny sygnał, że tak to funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MirosławRóżański">Wiem, że były dyskusje, jeszcze kiedy pracowaliśmy w Sztabie Generalnym, o tym, jak te rzeczy, że tak powiem, uporządkować, spowodować…</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: Panie Przewodniczący, a może to jest pozytywne?)</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#MirosławRóżański">Dlatego mówię, żeby koledzy o tym powiedzieli, bo to może być tak, że…</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: Nie wiem, może to być pozytywne z punktu widzenia wojska, ale…)</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#MirosławRóżański">Absolutnie.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#MirosławRóżański">Czy jest możliwość… Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RomualdMaksymiuk">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RomualdMaksymiuk">To powiem tak, z własnego podwórka, z własnego doświadczenia, bo miałem taki ciekawy przypadek. To jest pozytywna rzecz, bo gdy nadchodzi koniec roku, to rzeczywiście mobilizuje to wykonawców, żeby realizowali kontrakty i dostawy. To rzeczywiście działa mobilizująco. Tak jak powiedziałem, działa też mobilizująco w aspekcie niejako przyspieszania w pozytywnym sensie negocjacji po stronie wykonawców, bo my jesteśmy prawie zawsze gotowi do działania. W każdym razie miałem taki przypadek, że negocjowałem z wykonawcą i negocjacje wyglądały tak, że wykonawca mówi: nie, ja to do 15 grudnia. Na co ja mówię: no, skoro do 15 grudnia, to zróbmy do końca stycznia. A on na to mówi: to jak już w nowym roku, to ja chcę do 31 października kolejnego roku. Rozumie pan generał, od razu zabezpieczają się, że jak dostarczą wcześniej, to my odbierzemy i też zapłacimy. Od razu się zabezpieczają, mają większy bufor. Z tego to wynika. To jest taki może humorystyczny przykład, ale prawdziwy. Tak jak powiedziałem, będąc po drugiej stronie, po stronie wykonawców, pewnie byśmy działali w ten sam sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję. Ale to tak naprawdę działa jak miecz obosieczny, bo z jednej strony dokładnie jest tak, jak pan generał powiedział, a z drugiej strony my też, mając świadomość, że nie wszystko jest, jeśli chodzi np. o nasze wymagania techniczne, na najwyższym poziomie, mamy wobec dostawców oczekiwania. I mówimy: dopóki tego nie zrobicie tak, jak to jest w wymaganiach określone, albo dopóki nie będą wyeliminowane przez nas wyeksponowane określone słabości, my nie zapłacimy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#StanisławWziątek">Nie będę podawał już takich przykładów, ale dokładnie o to chodzi. Panie Marszałku, trochę tak jest, że stał się to pewnego rodzaju mechanizm, aczkolwiek ja uważam, że przy wielu dostawcach, przy dobrym sprzęcie, sprawdzonych partnerach można to rozłożyć w czasie i na pewno będziemy czynić starania, żeby tak to robić.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#StanisławWziątek">Panie Generale, pewnie chciałby pan uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofZielski">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofZielski">Jeszcze chciałbym w ramach komentarza zwrócić uwagę na jeden casus. Otóż my wszyscy, którzy siedzimy tutaj przy stole, koncentrujemy się przede wszystkim na największej części budżetu, który realizujemy w ramach przede wszystkim centralnych planów rzeczowych, a więc tak naprawdę na domenie działalności Agencji Uzbrojenia. W ramach roku budżetowego jest realizowane kontraktowanie, to jest tempo dostaw, które wynika z konglomeratu różnych czynników, m.in. z tego, że wykonawcy też mają poddostawców, którzy również się tymi samymi zasadami kierują. Ale chciałem zwrócić uwagę na pewną marginalną część, choć nie tak bardzo marginalną. Mianowicie ok. 20% wydatków w ramach centralnych planów rzeczowych jest w innych obszarach. To jest domena przede wszystkim obszaru wsparcia i eksploatacji sprzętu wojskowego, gdzie ten rozkład wydatków jest zupełnie inny, ponieważ serwisowanie jest procesem ciągłym, więc ta dystrybucja środków ma zupełnie inną charakterystykę. Jest również kwestia inwestycji budowlanych. Tutaj z jednej strony także mamy element roku budżetowego zamykającego się wraz z grudniem, ale z drugiej strony wykonawcy, dbając o swój dochód i kontrakty, które zawierają na rynku poza rynkiem wojskowym, często chcą domknąć wszystkie inwestycje dużo szybciej, bo to jest w ich interesie, bo wiedzą, że mają uruchomione różne możliwości poza zamówieniami wojskowymi. Dlatego tam ten rozkład jest trochę inny, ale de facto jest to tylko 20% wydatków, o których dzisiaj mówimy. Gdybyśmy porównali te wzrosty i te krzywe, to one zupełnie inaczej by wyglądały w tych obszarach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławWziątek">Panie Przewodniczący, jeszcze jedna informacja, na którą prosiłbym, żebyście państwo zwrócili uwagę. Ona będzie bardziej widoczna, jak budżet już będzie zamknięty, jak będzie pełna informacja dotycząca wykonania budżetu. Ale niezwykle istotne jest to, co nazywa się strukturą wewnętrzną budżetu i kwestia analizy porównawczej wydatków inwestycyjnych, wydatków majątkowych w stosunku do bieżącego funkcjonowania. Podałem ten przykład nie dlatego, żeby wykazać słabość poprzedników – proszę mi wybaczyć, Panie Senatorze – ponieważ w roku 2023 ten współczynnik się zmienił. Chodzi o to, że po porównaniu roku 2022 do roku 2024 nie pod względem kwot bezwzględnych, tylko pod względem procentowym, okazuje się, że wydatki majątkowe w roku 2024 są o 100% większe od wydatków w roku 2022. W 2023 r. już było dużo lepiej, te wartości były zbliżone i porównywalne. I to świadczy o tym, że to jest inwestycja w przyszłość. Utrzymanie takiej tendencji będzie bardzo trudne, ponieważ my zwiększamy z roku na rok ilość polskich żołnierzy. W związku z tym wydatki bieżące związane z potrzebą ich wyszkolenia, umundurowania, bieżącego funkcjonowania, wynagrodzenia będą coraz wyższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MirosławRóżański">Panie Marszałku, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogdanBorusewicz">Jakie mam w związku z tym obawy? Jeżeli rozliczacie i płacicie za sprzęt, bo o to przede wszystkim chodzi, w ciągu 1 miesiąca, czyli w grudniu, to czy nie jest tak, że firmy specjalnie chcą, żeby w ciągu 1 miesiąca to było rozliczone? Bo jeżeli jest na to tylko 1 miesiąc, to wydaje mi się, że mogą mieć nadzieję, że coś przejdzie niezauważone. Dlatego ja pytałem o to, czy nie można tego jakoś poukładać. Ile w grudniu na sprzęt procentowo zostało wydane? 50%? Ile?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Mniej więcej 30%.)</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#BogdanBorusewicz">30%, tak? Dobrze. Ale to są ogólne dane.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Ostatni kwartał to jest 50%)</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#BogdanBorusewicz">Ostatni kwartał to jest 50%. W porządku. Ale jeszcze w ostatnim kwartale, w październiku i w listopadzie, jest czas, żeby wszystko sprawdzić. A jeżeli faktury przychodzą w ciągu 1 miesiąca, załóżmy, na 30% sprzętu, to nie ma takiej administracji, która by…</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest, w wojsku.)</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#BogdanBorusewicz">Jest, w wojsku. Wszystko sprawdzone, dopieszczone…</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Jest cały system, są struktury, które są na bieżąco w to zaangażowane. Oni mają to wszystko opanowane.)</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#BogdanBorusewicz">No dobrze, to jest lepiej niż kiedyś.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Zawsze tak było.)</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#BogdanBorusewicz">Nie. Zawsze było tak, że jak były ćwiczenia i wyjeżdżał sprzęt, to 1/3 sprzętu nie wyjeżdżała.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#BogdanBorusewicz">Dlatego że mają nowoczesny. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#BogdanBorusewicz">Nie chodzi o to, że firmy specjalnie przeciągają. Bo z jednej strony jest tak, że jak szybciej zrobią, to szybciej zapłacicie, więc to jest dla nich korzyść, to jest jasne. Ale może w drugą stronę to działa. Jeżeli uważacie, że nie i że tak powinno być…</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-27.15" who="#BogdanBorusewicz">Jeżeli dobrze to działa, to po co to zmieniać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławRóżański">Liczę, że pan marszałek jest uspokojony.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: Ja już zakończyłem swoją wypowiedź.)</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MirosławRóżański">Okej.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: No nie do końca, ale w komisji będziemy tym się interesowali.)</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MirosławRóżański">Zwracam się do kolegów senatorów. Czy są jeszcze pytania do pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Jeszcze kilka kwestii.)</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#MirosławRóżański">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeszcze kilka kwestii chciałbym poruszyć. Rzeczywiście ta dyskusja jest bardzo interesująca odnośnie do rozliczeń i możliwości wsparcia Ministerstwa Obrony Narodowej. Ja myślę, że to jest kwestia czasu, może jeszcze dzisiaj nie dojrzeliśmy do tego, ale może w perspektywie przewidywalnej dojrzejemy do tego, aby budżety Ministerstwa Obrony Narodowej były rozliczane w cyklach 3-letnich. Wtedy zupełnie inaczej by to wyglądało i diametralnie usprawniło całą działalność w obszarze…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Mirosław Różański: Na to pozwala prawo zamówień publicznych.)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak. I wtedy byłaby taka kotwica, jakaś część, która wiadomo, że musiałaby być wydatkowana, i jakaś część ruchoma, która byłaby rozliczana w cyklach 3-letnich. Ale to jest kwestia…</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#WojciechSkurkiewicz">No tak, zmieni się rząd, to nad tym popracujemy.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: No tak, tak…)</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak długo mamy czekać?)</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: 8 lat, długo, długo.)</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#WojciechSkurkiewicz">A teraz już do rzeczy. Mam 3 bardzo szczegółowe pytania.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#WojciechSkurkiewicz">Na jakim poziomie zaangażowane były środki w roku 2024 na realizację przedsięwzięcia Tarcza Wschód? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#WojciechSkurkiewicz">Drugie pytanie. Jak kosztowo przedstawia się zaangażowanie Sił Zbrojnych w realizację zadań związanych ze wsparciem Straży Granicznej, czyli obecność wojska na wschodniej granicy? Jak to wygląda finansowo? Jakie środki finansowe zostały zaangażowane ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej? To jest drugie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#WojciechSkurkiewicz">Trzecie pytanie. Taka niepokojąca informacja docierała do nas, parlamentarzystów, myślę, że niezależnie od barw politycznych odnośnie do dobrowolnej służby wojskowej i kwestii możliwości podjęcia służby po zakończeniu cyklu szkolenia i podstawowego, i specjalistycznego, wcielenia do wojska jako żołnierze zawodowi. Była jakaś dość poważna zadyszka w ubiegłym roku. Gdybym mógł prosić o informację w tym zakresie. Czy państwo, czy kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, dokonujecie swoistej ewaluacji tych działań, które są podejmowane? Bo takie jest oczekiwanie ze strony młodych ludzi. Oni idą do wojska, kończą szkolenie podstawowe, kończą szkolenie specjalistyczne. I co dalej? Jeżeli oni będą czuli się rozczarowani, to ich stracimy. Jeżeli stworzymy mechanizmy, możliwość służby w Siłach Zbrojnych, no to będzie okej, te stany osobowe będą się zwiększały.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#WojciechSkurkiewicz">I jeszcze jedno pytanie na kanwie tego, co powiedział pan gen. Maksymiuk, jeśli chodzi o podatek VAT. Ile Ministerstwo Obrony Narodowej wpłaciło podatku VAT do Skarbu Państwa w roku 2024? Podejrzewam, że to jest niebagatelna kwota. A my co rusz na posiedzeniach Senatu jesteśmy nagabywani przez senatorów i różne ministerstwa, że Ministerstwo Obrony Narodowej zabiera nam tyle pieniędzy z budżetu państwa. Ale Ministerstwo Obrony Narodowej też, podejrzewam, oddaje miliardy złotych do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#komentarz">(Głos z sali: 23%.)</u>
          <u xml:id="u-29.15" who="#WojciechSkurkiewicz">Gdybym mógł prosić o informację w tym zakresie, jak ta sprawa się przedstawia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#StanisławWziątek">Jeżeli chodzi o Tarczę Wschód, to poproszę, żeby pan generał, jeżeli jesteśmy gotowi, za chwilę na to pytanie odpowiedział. Operacja „Bezpieczne Podlasie” ma w tej chwili charakter wojskowy dotyczący bezpieczeństwa polskiej granicy, więc to nie jest tak, że to jest tylko i wyłącznie kwestia wsparcia Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o dobrowolną służbę wojskową i przyjęcie do zawodowej służby wojskowej, to wygląda to tak, że my wszystko to, co było zaplanowane w budżecie w zakresie przyjęcia osób do zawodowej służby wojskowej, wykonaliśmy w lipcu. Zatem żeby dokonać zmian w tym zakresie, a więc przyjąć więcej osób, musieliśmy dokonać zmian w budżecie. Przyjęliśmy dodatkowo chyba ok. 4 tysięcy osób. Tak że to oznacza, że mogliśmy zrobić wszystko to, co było wcześniej zaplanowane. I to zrobiliśmy. Żeby zrobić więcej, trzeba było dokonać zmian. Oczywiście zależy nam na tym, żebyśmy mogli przyjąć do wojska jeszcze większą ilość żołnierzy. Zakładamy, że ogółem ok. 23 tysięcy żołnierzy zostanie przyjętych do wojska w 2025 r. Łącznie na koniec roku 2025 – to jest informacja, którą się posługujemy – powinno być ok. 228 tysięcy żołnierzy.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Wszystkich?)</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#StanisławWziątek">Wszystkich. To jest ten poziom.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o Tarczę Wschód, proszę, Panie Generale, o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirKozicki">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SławomirKozicki">Jeśli chodzi o Tarczę Wschód, w roku 2023 były dokonane już pewne alokacje…</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Stanisław Wziątek: W roku 2024.)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SławomirKozicki">W 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#SławomirKozicki">…W budżecie resortu w związku z Tarczą Wschód. Niestety nie mogę w tej chwili podać zakresu rzeczowego, jaki zrealizowaliśmy, i konkretnych kwot wydatków, bo jeszcze nie otrzymaliśmy danych sprawozdawczych. Na pewno były alokowane środki w ramach planu modernizacji technicznej na zakup sprzętu. Były pozyskiwane na Tarczę Wschód chyba koparki i dodatkowo przez Inspektorat Wsparcia zapory inżynieryjne związane z Tarczą Wschód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Wobec tego, żeby ułatwić i doprecyzować, ja bym prosił o informację w tym zakresie na piśmie. Bardzo bym prosił, Panie Ministrze, o zawarcie również informacji odnośnie do roku 2023. Bo oczywiście Tarcza Wschód jako hasło pojawiło się w roku 2024, ale przypomnę, że w roku 2023 – i tutaj kieruję wzrok w stronę pana gen. Zielskiego, ale nie tylko, pan gen. Ostrowski siedzi spokojnie, ale też wie, o czym mówię – były zaangażowane znaczne środki finansowe, jeżeli chodzi o zapory inżynieryjne itd., które były zrealizowane w roku 2023. Ja bym bardzo prosił o przedstawienie na piśmie, na jakim poziomie tutaj Inspektorat Wsparcia i Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zaangażowały środki finansowe. W ramach tego były realizowane zakupy przeciwczołgowych jeży, a także w zakresie stworzenia dodatkowych płaszczyzn magazynowych itd. Prosiłbym o informację dotyczącą roku 2023 i 2024.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Proszę również o informację – bo rozumiem, że w tej chwili nie jesteście panowie w stanie tego przedstawić, bo to jest szczegółowe pytanie – odnośnie do zaangażowania, o czym mówił pan minister, w działanie „Bezpieczne Podlasie” i wsparcie granicy zarówno z Białorusią, jak i z Federacją Rosyjską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MirosławRóżański">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RomualdMaksymiuk">Panie Ministrze, zaskoczeni pytaniem przygotowaliśmy prezentację na ten temat. Ok. 4 miliardów zł. Taki rząd wielkości… Być może jest to kilka milionów w jedną czy w drugą stronę, ale jest to ok. 4 miliardów. To jest…</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Co roku mniej więcej tyle samo.)</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#RomualdMaksymiuk">Nie, dlatego że to też zależy od środków, które mamy w ramach CPR. Można powiedzieć, tak jak wspomniał pan senator, że to jest 23%, ale nie zawsze tak jest. Jeżeli np. robimy przedpłaty na kierunku amerykańskim, to one idą bez VAT, bo VAT płacimy dopiero przy dostawach. A wszystkie umowy z polskimi podmiotami są od razu z kwotami brutto. I można powiedzieć, że rocznie jest to od 17% do dwudziestu kilku procent, zawsze tyle środków będzie z tytułu podatku VAT, czyli za 2024 r. jest to ok. 4 miliardów zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MirosławRóżański">Panie Marszałku, bo widziałem, że pan zgłaszał akces.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BogdanBorusewicz">Tak, bo skoro pan minister trochę wykroczył poza zakres tematyki, którą się mamy zajmować, czyli budżet, to ja też tak zrobię. Dla mnie interesujące jest to – ponieważ docierają do mnie różne głosy, także różne pretensje – ile przekazaliśmy sprzętu, za jaką sumę sprzęt przekazaliśmy na Ukrainę. Jeżeli nie możecie państwo, panowie w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie, poprosiłbym o odpowiedź w trybie tajnym. Prosiłbym także o odpowiedź na pytanie, jak to wyglądało, bardzo ogólnie, jeżeli chodzi o poprzednie lata. Chciałbym otrzymać taką informację, ponieważ co jakiś czas spotykamy się z różnymi informacjami. Np. pojawiła się informacja, że w tym roku przekazaliśmy tylko 2 helikoptery. No, chciałbym u źródła dowiedzieć się, jak to wygląda. Także co jakiś czas słyszymy o różnych pretensjach. Niektórzy mówią, że za dużo, Ukraińcy mówią, że za mało. Jak jest w rzeczywistości, począwszy od tegorocznego budżetu? Rozumiem, że w następnym roku tego chyba w budżecie się nie planuje. Nie planuje się dlatego, że to są decyzje… że to jest realizowane zapewne z zapasów bieżących armii, tak? Prosiłbym o taką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MirosławRóżański">Jeżeli można, Panie Ministrze. Na początku posiedzenia mówiliśmy, że pewne informacje będą o jakimś stopniu ogólności. Akurat pytanie zadane przez pana marszałka uważam, że wymaga precyzji. Jeżeli sytuacja byłaby taka czy ewentualnie jest taka, że dzisiaj panowie nie jesteście do tego przygotowani, to uważam, że powinniśmy skorzystać z tej formuły możliwości spotkania się po raz kolejny. Myślę, że koledzy senatorowie też by się z tym zgodzili i byśmy uzgodnili…</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: To jest zbyt tajne, jeżeli chodzi o te uchwały.)</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MirosławRóżański">Absolutnie tak. Z tym że tutaj oczywiście też w związku z tym musimy mieć świadomość tego – zwracam się tutaj do kolegów senatorów – że jeśli chodzi o informacje, które uzyskamy, o klauzuli, o której tutaj rozmawiamy, czyli możliwe, że o takiej klauzuli będzie musiało być posiedzenie, zarządzanie nimi będzie musiało być też bardzo, ale to bardzo rozważne. Tak że ja mam taką propozycję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#MirosławRóżański">Skoro już zabrałem głos, chciałbym się odnieść do kwestii związanej z niepokojem ludzi, w pewien sposób wyrażonym przez pana ministra Skurkiewicza, którzy się zgłaszają do służby wojskowej i się nie dostali. Przyznam się, że ja znam 3 takie przypadki. Bezpośrednio do mnie zwróciły się osoby, 1 po kursie oficerskim, oficerowie rezerwy, właśnie rozczarowane takim stanem rzeczy. Absolutnie tutaj trzeba zdać sobie sprawę z tego, tak jak mówił pan minister, że jak prześledzimy decyzje budżetowe Ministerstwa Obrony Narodowej za kolejne lata 2022, 2023, 2024, to zobaczymy, że tam progowo przez cały czas, że tak powiem, była zwiększana ilość wojska, którą przewiduje się do, mówiąc kolokwialnie, wcielenia. Okazuje się, że zainteresowanie w społeczeństwie jest większe, co należy przyjąć absolutnie z zaciekawieniem. I mam takie pytanie… może nie pytanie, tylko sugestię, że może, Panie Ministrze, trzeba poprawić StratCom. Ważna jest komunikacja, uspokojenie ludzi, że to nie jest zamknięcie drogi w związku z tym, że odbili się od centrum rekrutacyjnego i już nie mogą wstąpić do wojska. Bo ja w każdej sytuacji tłumaczę, że sytuacja jest taka, że na wszystko, przepraszam, muszą być pieniądze, o których dzisiaj rozmawiamy. Ale tych ludzi, nasze społeczeństwo trzeba komunikować, że przyjmiemy każdego, kto będzie chciał służyć wojsku, kto będzie spełniał kryteria i wymagania…</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#MirosławRóżański">Tak jest. Celowo tutaj zawiesiłem głos.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#MirosławRóżański">…Kto będzie takie kryteria spełniał, bo chyba wszystkim nam siedzącym przy tym stole – szczególnie tutaj do kolegów senatorów się zwracam – zależy na tym, żeby Siły Zbrojne były bardziej sprawne, posiadały większą zdolność bojową, a ich immanentną częścią jest, krótko mówiąc, żołnierz. I jak będziemy mieli żołnierzy wcielonych, którzy będą posiadali wysokie kompetencje, to my będziemy mogli społeczeństwu mówić, że jesteśmy bezpieczni. Taki jest mój komentarz do części dotyczącej tych, którzy są w pewien sposób rozczarowani, że się nie dostali do służby w 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#StanisławWziątek">Oczywiście pan przewodniczący ma rację, mówiąc o potrzebie docierania z taką informacją, nie tylko po to, żeby uspokoić potencjalnych zainteresowanych wstąpieniem do służby wojskowej, ale także po to, żeby zaplanować to w określonym czasie, bo to nie jest tak, że wszystko można zrobić jednocześnie. My mamy świadomość tego, że to jest stan pokoju. To nie jest stan wojny, gdzie będą obowiązywały i kryteria, i innego rodzaju uwarunkowania, które notabene dały o sobie znać na Ukrainie, kiedy wybuchła wojna i kiedy nie można było przyjmować kandydatów z punktu widzenia formalnoprawnego i z punktu widzenia organizacyjno-technicznego. Tak więc musimy to porozkładać w określonym czasie i w taki sposób, żeby również geograficznie można było zaspakajać potrzeby poszczególnych jednostek. Powiem państwu, że to przyjmowanie do wojska nie jest takie proste, bo geograficznie na ścianie wschodniej to zainteresowanie wojskiem jest dużo większe niż np. na Opolszczyźnie czy na zachodzie Polski, w województwie lubuskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim. Bo tam młodzi ludzie mają po prostu inne opcje. A w wielu przypadkach na terenach wschodnich wojsko – byłem niedawno w Węgorzewie, gdzie wszyscy to podkreślali i burmistrz, i starosta – staje się jednym z najważniejszych, najpoważniejszych pracodawców w regionie. Tak więc to zainteresowanie jest różne. Jeżeli mówimy, że chcemy przyjąć do wojska kogoś np. w Szczecinie, ale będzie służył w Mrągowie…</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#StanisławWziątek">Ale to nie tylko o to chodzi. On nie jest tym zainteresowany, po prostu nie chce do tej służby przystąpić. Oni stawiają warunki, że chcieliby służyć w miejscu swojego zainteresowania. To jest skomplikowany proces, ale na razie cieszymy się z tego, że to zainteresowanie służbą wojskową jest duże i że nasze oczekiwanie i potrzeby Sił Zbrojnych mogą być zaspakajane. Poprawa komunikacji – to jest jasne. Rozłożenie tego na określony czas i pod względem geograficznym to jest drugi aspekt, który także uwzględniamy w działaniu.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o kwestię, o której powiedział pan marszałek, mianowicie o wartość środków przekazanych na Ukrainę, przyjmuję sugestię pana przewodniczącego. Postaramy się dokładnie, precyzyjnie określić to tak, żeby można było panu marszałkowi taką informację przekazać, aczkolwiek w obiegu publicznym krążą już różne wielkości środków, podawane bardziej przez dziennikarzy niż przez nas. Nie chcemy się tym chwalić ani nie chcemy tego w jakiś sposób nadzwyczajny wykorzystywać do wykazywania naszego zaangażowania, ale mogę państwu powiedzieć, że nie jest to małe zaangażowanie. I to także mobilizuje nas do tego, aby pustkę… może nie pustkę, to jest złe słowo, określę to inaczej. Chodzi o to, że jednostki, które część swojego sprzętu przekazały, muszą być jak najszybciej uzupełniane. I to jest jakby główną naszą troską. Słucham?</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Uszczelnić.)</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#StanisławWziątek">Tak jest. Chodzi o to, żeby to jak najszybciej uzupełniać. I to jest kwestia istotna. I to jest bardziej istotne, moim zdaniem, a niekoniecznie mówienie publicznie o tych sprawach, co przekazujemy, skąd przekazujemy, bo to nie jest wiedza, którą chcielibyśmy, żeby szybko pozyskiwali ci, którzy chcieliby ją posiadać. To tyle, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MirosławRóżański">Panowie Senatorowie, czy są jeszcze pytania do pana ministra? Nie widzę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Mam tylko 1 pytanie. O ile wzrosły uposażenia w zeszłym roku?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Stanisław Wziątek: O 20%.)</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#WojciechSkurkiewicz">20%, równo, tak?</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Stanisław Wziątek: O 20%. To jest wielkość…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, proszę włączyć mikrofon, niech to się nagrywa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanisławWziątek">Przepraszam. O 20% zwiększono wynagrodzenia żołnierzy, zwiększono wynagrodzenie pracowników wojska, co też jest bardzo ważne. Oprócz tego o 30% w przypadku uczelni, czyli wynagrodzenia akademików.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz: A pracownicy cywilni też dostali?)</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#StanisławWziątek">Też.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#StanisławWziątek">Ale trzeba przyznać…</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Ale jest przykra informacja: w tym roku będzie tylko 5%.)</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#StanisławWziątek">To jest informacja zgodna z ustawą budżetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MirosławRóżański">Dlatego ja do kolegów senatorów się zwrócę z pokorą.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MirosławRóżański">Panowie – zwracam się do panów senatorów – serdecznie dziękuję za uczestnictwo w dzisiejszym posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze, dziękuję za informację. Rozumiem, że jesteśmy umówieni na kolejne posiedzenie, które myślę, że będzie nie tylko formą takiego przekazu dla pana marszałka, ale także, że tak powiem, okazją do spotkania się z państwem w gronie komisji, aby uzyskać informację, o którą tutaj postulował pan marszałek.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#MirosławRóżański">Dziękuję panom generałom… Jak teraz powiem, że panom oficerom, to… Generałowie też są oficerami. Ale dziękuję panom. Dziękuję kolegom za wasze uczestnictwo i przekazane informacje.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#MirosławRóżański">Pani sekretarz i tutaj koleżance dziękuję za przygotowanie dzisiejszego posiedzenia komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławWziątek">Panie Przewodniczący, przepraszam. Nie chciałbym tutaj wykraczać zbyt daleko, ale mieliśmy jeszcze przedstawić krótką informację na temat Funduszu Wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Ale ona będzie taka lakoniczna. Panie Ministrze. My ją znamy, a jeśli chodzi o szczegóły, to…)</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#StanisławWziątek">Będzie lakoniczna. Okej.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#komentarz">(Senator Bogdan Borusewicz : Jak nie ma zapotrzebowania…)</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Jest zapotrzebowanie, tylko że jest…)</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#StanisławWziątek">Na pewno bardzo szczegółowa informacja będzie przedstawiana w maju.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Właśnie.)</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#StanisławWziątek">Ale czułem się zobowiązany, żeby powiedzieć, że to mieliśmy zaplanowane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MirosławRóżański">A my, Panie Ministrze, odbieramy to jako rzetelność Ministerstwa Obrony Narodowej w przygotowywaniu się do senackich posiedzeń Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MirosławRóżański">Obecne posiedzenie uważam za zakończone.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#MirosławRóżański">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 01)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>