text_structure.xml
35.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 01)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mirosław Różański)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławRóżański">Witam serdecznie wszystkich państwa przybyłych na nasze dzisiejsze, trzecie posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławRóżański">Porządek obrad przewiduje dzisiaj rozpatrzenie tak naprawdę 1 punktu. Jest to rozpatrzenie ustawy budżetowej na 2024 r. w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, czyli części 29 „Obrona narodowa”, 01 „Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej” i części budżetowych w zakresie działu 752 „Obrona narodowa”, a także planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego i planu finansowego Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Właściwe druki to druk senacki nr 46 oraz druki sejmowe nr 125, 144 i 144-A.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławRóżański">Mamy niestety taki pandemiczny czas i nasza komisja jest troszeczkę, nie chcę tak mówić, doświadczona, ale kworum już posiadamy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławRóżański">Teraz jest pytanie do panów senatorów: czy ktoś zgłasza wniosek dotyczący porządku dzisiejszych obrad? Nie widzę chętnych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławRóżański">W takim razie chciałbym serdecznie powitać gości, którzy przybyli na dzisiejsze posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana ministra Cezarego Tomczyka – witam serdecznie, Panie Ministrze – wraz z tą szeroką i mocną reprezentacją, która panu towarzyszy, że użyję tutaj takiego określenia. Kolegów generałów i oficerów, pułkowników może już nie będę wymieniał z nazwiska. Wybaczcie mi, będzie to bardziej pragmatyczne. Witam serdecznie zastępcę szefa, pana Mirosława Wiklika z Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Bardzo mi miło. Witam serdecznie pana Mirosława Stasiaka z Ministerstwa Finansów, zastępcę dyrektora.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MirosławRóżański">Tak, tak. Jest miejsce przy stole. Zapraszam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MirosławRóżański">Czy pan się podporządkuje mojej sugestii? Zapraszam do stołu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MirosławRóżański">Witam pana Macieja Teleca z Kancelarii Senatu, głównego legislatora, który pomoże nam w dzisiejszych obradach, chociaż myślę, że one będą tak konkretne i tak właściwe co do kwestii, z którymi się zapoznaliśmy, że dzisiaj nie będzie pan miał zbyt wiele pracy. Ale zobaczymy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MirosławRóżański">Wszystkich uprzejmie informuję, że dzisiejsze obrady są transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MirosławRóżański">Przechodząc już do rzeczy, chciałbym udzielić głosu panu ministrowi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CezaryTomczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CezaryTomczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#CezaryTomczyk">Przede wszystkim chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim senatorom i w ogóle wszystkim parlamentarzystom, bo to, że mamy dzisiaj rekordowy budżet, to jest zasługa całej klasy politycznej w Polsce. Ustawę o obronie Ojczyzny przygotowywaliśmy wspólnie i właściwie cała klasa polityczna… Wydaje mi się, że bez wyjątków, ale być może kilku posłów lub senatorów miało inne zdanie. Wszyscy uważaliśmy, że to jest bardzo potrzebne, że radykalne zwiększenie wydatków na obronność jest po prostu racją stanu. Myślę, że świadczy to o takiej ogromnej odpowiedzialności wszystkich posłów i senatorów, że udało się do tego doprowadzić. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że to jest zobowiązanie nas wszystkich i że mimo całego sporu politycznego, który się gdzieś w Polsce dzieje, kwestie obronności, kwestie spraw zagranicznych powinny być… Myślę, że deklaratywnie wszyscy państwo się ze mną zgodzą, ponad podziałami politycznymi. W kwestii naszej armii i wzmocnienia naszej armii, transformacji armii, ale też w kwestii naszego stosunku do tego, co dzieje się na wschodzie Europy, nasze podejście jest takie samo, powinno być takie samo. W imieniu ministra obrony narodowej bardzo serdecznie dziękuję, że tak właśnie jest.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#CezaryTomczyk">Przechodzę do konkretów, jeżeli chodzi o budżet resortu obrony narodowej na rok 2024. W projekcie ustawy budżetowej zaplanowano wydatki na obronę narodową w wysokości ponad 118 miliardów zł, w tym niemalże 5 miliardów zł na sfinansowanie zadań określonych w uchwale nr 89 Rady Ministrów, czyli uchwale w sprawie wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej w czołgi i zapewnienia warunków jego realizacji. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#CezaryTomczyk">Po drugie, budżet obronny pozwoli na poprawę kluczowych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych. Chciałbym pokrótce przedstawić państwu priorytetowe cele, jeżeli chodzi o rok 2024. Jest to zwiększenie liczebności sił zbrojnych o 19 tysięcy żołnierzy, nawet nieco ponad, i o 300 funkcjonariuszy. Jeżeli chodzi o Wojsko Polskie, to celem jest osiągnięcie przez Wojska Obrony Terytorialnej pełnej gotowości do reagowania kryzysowego oraz współdziałania z jednostkami wojsk operacyjnych. To też jest bardzo ważny cel, bo przyszedł taki moment, kiedy Wojska Obrony Terytorialnej mogą być w pełni zintegrowane z Siłami Zbrojnymi. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że w tej sprawie została wykonana ogromna praca, która ciągle trwa. Mam nadzieję, że wszyscy będziemy bardzo zadowoleni z finału tego procesu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#CezaryTomczyk">Po trzecie, planowane jest osiągnięcie gotowości operacyjnej do wykonywania działań przez Dowództwo Komponentów Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni i jednostki bezpośrednio podległe. To też bardzo ważne zadanie. Jeżeli chodzi o DKWOC, to realizuje ono zadania, które pomagają całemu państwu. W momentach zagrożenia, i to zupełnie innego zagrożenia, kiedy w Polsce doszło do pandemii, o której wspominał zresztą pan przewodniczący, wojsko pomagało państwu w ustabilizowaniu sytuacji, jeżeli chodzi o kontakt między najważniejszymi osobami w państwie. Dla mnie jest też istotne – jestem pełnomocnikiem ministra obrony do spraw cyberprzestrzeni – że DKWOC de facto codziennie mierzy się z atakami i codziennie te ataki skutecznie odpiera. Dzisiaj gościliśmy delegację amerykańską, która jest pod wielkim wrażeniem tego, co się dzieje w Siłach Zbrojnych w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#CezaryTomczyk">Kolejny punkt to wzmocnienie bezpieczeństwa oraz pozycji Rzeczypospolitej na arenie międzynarodowej. Kolejne punkty to: rozwój zdolności do przeciwdziałania zaskoczeniu militarnemu, a także wzmocnienie potencjału bojowego i zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych do prowadzenia samodzielnych i sojuszniczych działań obronnych; wzmocnienie zdolności operacyjnych jednostek wojskowych dyslokowanych we wschodniej i północnej części kraju przez sformowanie oraz ukompletowanie struktur organizacyjnych 18. i 16. Dywizji Zmechanizowanej oraz 1. Dywizji Piechoty Legionów; realizacja procesu szkolenia Sił Zbrojnych, w tym w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#CezaryTomczyk">Jeżeli chodzi o priorytetowe znaczenie dla finansowania, to chciałbym wspomnieć również o wzmocnieniu bezpieczeństwa oraz pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Chodzi nam o zwiększenie świadomości obronnej młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych. Wszystkie działania proobronne prowadzone w ramach szkół i w ramach organizacji proobronnych będą wzmacniane przez ministra obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#CezaryTomczyk">Utrzymanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy administracji publicznej i przedsiębiorców. W tej sprawie dzieje się wiele. Chcemy, żeby różne organy państwa… żeby np. szpitale, które nie są szpitalami wojskowymi, wiedziały, jak postępować w razie zagrożenia, żeby nie tylko były przygotowane plany… To się oczywiście dzieje i działo, ale chodzi też o to, żeby regularnie dokonywać przeglądu procedur i żeby regularnie je ćwiczyć.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#CezaryTomczyk">Punkt czwarty. Zaplanowane na rok 2024 wydatki na uposażenia pozwolą na utrzymanie z budżetu MON: 135 tysięcy żołnierzy zawodowych – wzrost o prawie 10 tysięcy; 3 tysięcy 321 funkcjonariuszy SKW i SWW – wzrost o 300 funkcjonariuszy; 41 tysięcy żołnierzy TSW – wzrost o 3 tysiące; 30 tysięcy żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej – wzrost o 5 tysięcy; prawie 7 tysięcy żołnierzy zawodowych w okresie kształcenia – tu jest wzrost o prawie 1 tysiąc żołnierzy; 4,5 tysiąca żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej na potrzeby kształcenia – wzrost o 1 tysiąc żołnierzy; 20 tysięcy żołnierzy aktywnej rezerwy; 5 tysięcy żołnierzy aktywnej i pasywnej rezerwy w ramach odbywania ćwiczeń wojskowych oraz 56 tysięcy pracowników wojska – tu jest wzrost o 715 etatów. Struktura osoba Sił Zbrojnych nie tylko dostosowana jest do realizacji zadań w czasie pokoju, ale również wynika z potrzeb realizacji zadań po mobilizacyjnym rozwinięciu jednostek wojskowych. To się bardzo często pojawia, jeżeli chodzi o nasze rozmowy z sojusznikami. W imię zasady, że powinno się walczyć tak, jak się ćwiczy, że te wszystkie elementy powinny być bardzo łatwe do uruchomienia… W związku z tym struktura powinna być jednolita.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#CezaryTomczyk">W ramach budżetu MON uwzględniono również wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. To jest zobowiązanie, które pojawiło się jeszcze w czasie kampanii wyborczej. Myślę, że jest to bardzo istotne. Chodzi o podwyższenie o 20% kwot bazowych i funduszy wynagrodzeń żołnierzy zawodowych i żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi, funkcjonariuszy, a także pracowników cywilnych wojska, o podwyżki w wysokości 30% dla nauczycieli, a także – myślę, że to jest bardzo istotne – o waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych oraz wypłatę trzynastej i czternastej emerytury dla ponad 157 tysięcy świadczeniobiorców.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#CezaryTomczyk">Kolejny punkt to wydatki majątkowe w części 29 „Obrona narodowa”. One wzrosną do kwoty 52 miliardów zł. Udział wydatków majątkowych w wydatkach obronnych wyniesie 44%, nawet z lekką górką, przy minimalnym poziomie 20%. Widać, że jest to rzeczywiście duży skok. W roku 2023 udział ten wyniósł 41%. Jeżeli chodzi o strukturę wydatków resortu… Myślę, że dla państwa senatorów będzie to informacja interesująca. Wydatki majątkowe, tak jak powiedziałem, to 44,3%, wydatki osobowe – 18,6%, świadczenia pieniężne – 13,6%. Do tego zaliczam też kwestie emerytur. Wydatki bieżące w ramach centralnych planów rzeczowych to 8,7%. W porównaniu do wydatków z roku 2023 jest tu wzrost o prawie 2%. Dotacje i subwencje to prawie 4%. Pozostałe wydatki na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych to prawie 11%. Jeżeli chodzi o wydatki w obszarze centralnych planów rzeczowych, to łącznie jest to prawie 49 miliardów zł. Będą one wyższe niż w roku 2023 o kwotę ponad 12 miliardów zł, czyli o 33%. Wydatki bieżące w ramach centralnych planów rzeczowych wyniosą 10 miliardów zł i wzrosną aż o 50%. Myślę, że z punktu widzenia komisji bardzo istotne jest to, że musimy dostosować infrastrukturę wojskową do sprzętu, który do Polski przyjedzie. Ten sprzęt rzeczywiście cały czas przybywa do Polski. Tylko w ciągu ostatnich tygodni, od czasu, kiedy nowa administracja przejęła władzę w Polsce, podpisano 8 umów na łączną kwotę ok. 17 miliardów zł, z czego ok. 80% to są środki, które będą wydane w ramach polskiego przemysłu obronnego. To jest bardzo ważne. Myślę, że to będzie istotna zmiana, że będziemy starali się, żeby gros środków z kwot, które są przeznaczane na transformację armii, zostało u nas, w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#CezaryTomczyk">Reasumując, powiem, że wydatki obronne zaplanowane w kwocie 118 miliardów zł zabezpieczą realizację głównych celów oraz priorytetowych zadań stojących przed Siłami Zbrojnymi i umożliwią rozwój Sił Zbrojnych. Oczywiście mówimy też tutaj o Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. To nam daje w sumie ponad 150 miliardów zł. Tak jak mówiłem, także publicznie, to jest budżet rekordowy. Myślę, że wszyscy, cała klasa polityczna, powinniśmy być z tego dumni. Wydaje mi się, że wszyscy – mówię tutaj naprawdę o wszystkich partiach politycznych, które są w polskim parlamencie – stanęli na wysokości zadania. W dużej mierze – o tym też warto wspomnieć – ten budżet to budżet kontynuacji. Akurat dzisiaj nie ma z nami… Wcześniej pracował z nami pan minister Skurkiewicz, który był oddelegowany do prac parlamentarnych. Tu jest naprawdę ogromny wkład poprzedniej administracji. Są niewielkie zmiany, które były też spowodowane chęcią wspomożenia żołnierzy. Myślę, że to jest zmiana, która była bardzo potrzebna. Mówię o tym, żeby realne podwyżki zwiększyć do 20% z 12% planowanych wcześniej przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Po prostu myślę, że wszyscy możemy być z tego budżetu bardzo zadowoleni. Bardzo Wysokiej Komisji dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławRóżański">Proszę o zabranie głosu zastępcę szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MirosławRóżański">Panie Mirosławie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławWiklik">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Panowie Generałowie! Oficerowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławWiklik">Jeżeli chodzi o budżet BBN w części dotyczącej uposażenia żołnierzy, funkcjonariuszy, to jest on znacznie mniejszy niż liczby, które przedstawiał pan minister. Dla całości osób zatrudnionych w biurze, dla pracowników cywilnych to jest kwota 10,5 miliona zł. Kwotę na uposażenia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, którzy funkcjonują w biurze na podstawie oddelegowania z Ministerstwa Obrony Narodowej i innych służb, zaplanowano na 2 miliony 284 tysiące zł w §4050. Na dodatkowe uposażenia zaplanowano kwotę 173 tysięcy, na inne należności żołnierzy zawodowych 67 tysięcy zł, a na świadczenia motywacyjne i świadczenia za długoletnią służbę wojskową 677 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MirosławWiklik">Jeżeli chodzi o strukturę zatrudnienia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy w BBN, to na dzień dzisiejszy jest tam zatrudnionych 11 żołnierzy zawodowych oraz 2 funkcjonariuszy oddelegowanych z innych służb specjalnych. Biuro, zgodnie z planem zatrudnienia, posiada 1 wakat na stanowisku żołnierza zawodowego. Globalnie jest to 14 etatów: zastępcy szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, 10 etatów w Departamencie Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi i 1 etat w Gabinecie Szefa Biura. Jeżeli chodzi o strukturę parametrów stanowisk, to zastępca szefa biura posiada grupę uposażenia 19B, jest to generał trzygwiazdkowy. Dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi jest w grupie 18. Wakat na stanowisku zastępcy dyrektora departamentu zwierzchnictwa – grupa 17B. Mamy 4 żołnierzy o parametrach stanowiska 16C, 1 żołnierza o parametrach stanowiska 16B, 2 żołnierzy o parametrach stanowiska 15B i 1 żołnierza w grupie 14B. Oprócz tego w departamencie zwierzchnictwa zatrudnionych jest 10 pracowników cywilnych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MirosławWiklik">Jeżeli chodzi o Gabinet Szefa Biura, zatrudnionych jest tam 26 pracowników cywilnych i, tak jak wspomniałem, 1 żołnierz zawodowy o parametrach stanowiska 13C. W Departamencie Bezpieczeństwa Międzynarodowego zatrudnionych jest 10 pracowników cywilnych. Na stanowisku dyrektora jest funkcjonariusz oddelegowany z jednej ze służb specjalnych. W Departamencie Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrudnionych jest 10 pracowników cywilnych, w pionie ochrony informacji niejawnych 6 pracowników cywilnych. Doradców szefa biura jest 4, z czego 1 funkcjonariusz jest oddelegowany z jednej ze służb specjalnych. Czyli, globalnie rzecz biorąc, w strukturze biura są 72 etaty pracowników cywilnych, 1 erka, tj. szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, i 14 stanowisk dedykowanych dla żołnierzy i funkcjonariuszy. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MirosławRóżański">Szanowni Państwo, otwieram teraz dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MirosławRóżański">W pierwszej kolejności zabierają głos koledzy senatorowie. Jeżeli będą inne akcesy do dyskusji, to również będzie taka możliwość.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MirosławRóżański">Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MirosławRóżański">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławRusiecki">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panowie Generałowie! Oficerowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JarosławRusiecki">Ja na początku chciałem podziękować panu ministrowi, że użył bardzo ważnego sformułowania „kontynuacja”, zwłaszcza że ciągle jesteśmy na przełomie, w czasie zmiany administracji. Taki moment zawsze jest czuły a trudny. Myślę, że nie może być jakichkolwiek wątpliwości w obszarze polskiego bezpieczeństwa i obronności. Nie może być tutaj jakichś niejasności.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JarosławRusiecki">Ja chciałem zapytać pana ministra, czy budżet, który został przygotowany przez pana premiera Mateusza Morawieckiego, a później przejęty przez rząd, który reprezentuje pan minister… Czy będą różnice celów w jakiejś perspektywie? Myślę o perspektywie tego roku, bo mamy rozmowę na temat budżetu. Czy one będą realizowane? Czy cele, o których pan minister wspomniał, a które są w zasadzie kontynuacją, będą w jakiś sposób korygowane? Wspomniana tutaj przez pana ministra kwestia zakupów w polskim przemyśle obronnym… To też będzie kontynuacją, bo do tej pory były realizowane zakupy na bardzo wysokim poziomie w polskich przedsiębiorstwach, w Polskiej Grupie Zbrojeniowej i w przedsiębiorstwach z innego obszaru własności. Tak że poprosiłbym o nakreślenie kierunku ewentualnych zmian.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JarosławRusiecki">Ja cieszę się z tego, że w roku bieżącym żołnierze będą coraz lepiej wynagradzani. To był zresztą ogromny wysiłek ostatnich lat, aby zwracać na to uwagę. Niepokoi mnie jednak fakt, o którym wspomniał pan generał, że w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego wynagrodzenia dla żołnierzy nie będą współmierne z tym, co jest operowane w obszarze ministra obrony narodowej. Myślę, że powinniśmy odejść od takiego różnicowania, bo to nie służy w szerokim sensie naszemu bezpieczeństwu ani powadze munduru żołnierza polskiego. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławRóżański">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CezaryTomczyk">Panie Senatorze, jeżeli chodzi o kwestię zakupów… Pan wspominał o tym, że do tej pory był realizowany taki scenariusz, że zakupy były prowadzone w Polsce. Ja mam tutaj nieco inne zdanie. Przedstawię teraz liczby, które o tym świadczą. W roku 2015 wydawaliśmy w Polsce 74% budżetu, jeżeli chodzi o przemysł zbrojeniowy, a za granicą 26%, w roku 2016 58% w Polsce, 42% za granicą, w roku 2017 54% w Polsce, 46% za granicą, w roku 2018 36% w Polsce, 64% za granicą, w roku 2019 55% w Polsce, a 45% za granicą. Teraz przechodzę do roku poprzedniego. W roku 2023 wydaliśmy 38% w Polsce, a 62% za granicą. Ja bym sobie życzył – myślę, że życzylibyśmy sobie tego wszyscy, jak tu jesteśmy, niezależnie od barw partyjnych – żeby ta proporcja była odwrotna, bo musimy zbudować zdolności w polskim przemyśle obronnym w taki sposób, żeby polski przemysł obronny mógł generować produkty nie tylko na potrzeby polskiej armii, ale też na potrzeby eksportu. To w ostatnich latach kulało, moim zdaniem. Tu jest na pewno wiele do poprawy. Myślę, że wszyscy możemy dołożyć do tego swoją cegiełkę. Proszę o wsparcie senackiej Komisji Obrony Narodowej dla tego typu działań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CezaryTomczyk">Jeżeli chodzi o pozostałe pytania i kwestie, o cel, o którym pan wspomniał… Na pewno celem, z naszej perspektywy, jeżeli chodzi o ten budżet i kolejny, jest to, żeby zatrzymać odejścia z wojska. To jest poważny problem, który oczywiście wiąże się z finansami, chociaż nie tylko. W roku 2023 liczba odejść była bardzo wysoka. To było 10 tysięcy żołnierzy zawodowych, z czego w większości są to wybitni specjaliści. To są ludzie, którzy odchodzą z wojska, mimo że zostali przez Polskę wyszkoleni. Oni oczywiście zostają w rezerwie, bo przecież ci ludzie nadal są obywatelami polskimi, ale my chcemy od polskich żołnierzy czerpać doświadczenie dla kolejnych pokoleń. I z tego powodu była ta zmiana.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CezaryTomczyk">Jeżeli chodzi o cele na przyszłość, to uważam, że na pewno większy nacisk trzeba postawić na wyposażenie indywidualne żołnierzy. To jest duży problem. Słyszymy o tym, ja o tym słyszę na poziomie dowódców brygad, dowódców jednostek. To jest zresztą problem, który jest pewnie znany nie od dziś. Na pewno będziemy chcieli zmienić tutaj podejście wojska. Jeżeli jest tak, że na poziomie brygad są czasami braki podstawowego wyposażenia… Nie będę o tym mówił, bo to są wiadomości klauzulowane. Są czasami takie braki, których po prostu nie powinno być. Jednocześnie każdy żołnierz wie, że naprawdę dokonujemy skoku, jeżeli chodzi o kwestię modernizacji armii. Trzeba się w tym jakoś odnaleźć. Każdy żołnierz musi mieć pełne poczucie, że transformacja polskiej armii dotyczy też jego, że to jest nie tylko kwestia bardzo nowoczesnego sprzętu, który oczywiście będzie w użyciu Sił Zbrojnych, ale też kwestia jego osobistego, nie tyle komfortu, bo to nie jest jego komfort… To jest jego służba na co dzień dla kraju. Tak, zgadzam się z tym, co mówił na początku pan senator. To jest na pewno budżet kontynuacji, ale jednak z pewnymi zmianami, co do których, mam nadzieję, wszyscy ostatecznie się zgodzimy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławRóżański">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławRusiecki">Myślę, że przy kwestiach związanych z partycypacją polskiego przemysłu zbrojeniowego w zakupach dla armii ważne jest uściślenie. Zakupy w ostatnich latach to były zakupy samolotów piątej generacji – F-35. To były zakupy najnowocześniejszych czołgów, systemów artylerii rakietowej, które w Polsce nie były produkowane. One są niezwykle drogie. Ukierunkowanie na wyposażenie polskiej armii w tego rodzaju sprzęt… Myślę, że to jest jasne ze względu na zamówienia kierowane na rynek zewnętrzny. Ale z pewnością polski przemysł zbrojeniowy nie był zaniedbywany, stąd też dalsza potrzeba inwestowania i w Polską Grupę Zbrojeniową, i w prywatne przedsiębiorstwa, które się rozwijają. Informacja z dnia wczorajszego czy przedwczorajszego: skuteczne działanie polskich dronów bojowych, które niszczą cele na wojnie przeciwko Ukrainie ze strony Rosji. One są tego najlepszym przykładem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławRóżański">Czy ktoś z panów senatorów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MirosławRóżański">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RobertMamątow">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RobertMamątow">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RobertMamątow">Bardzo cieszy mnie to, co pan powiedział na początku, Panie Ministrze, to, że niezależnie od barw politycznych w temacie obronności wszyscy powinniśmy działać wspólnie dla dobra ojczyzny. Bardzo się z tego cieszę, tym bardziej że jeszcze do niedawna minister Kosiniak-Kamysz był przeciwko Wojskom Obrony Terytorialnej, a dzisiaj zmienił zdanie. To mnie buduje, bo przyznał się, że nie miał racji. Ja bym chciał, Panie Ministrze, żeby, tak jak pan powiedział na początku, nasza współpraca w Komisji Obrony Narodowej właśnie tak przebiegała. Ja oczywiście nie będę przeciwko temu budżetowi, będę nawet za nim, ale proszę zawsze pamiętać o tym, co pan dzisiaj powiedział na początku, bo ja szanuję ludzi, którzy dotrzymują słowa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MirosławRóżański">Pan Minister?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Cezary Tomczyk: Tak. Chyba że są jeszcze jakieś pytania.)</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MirosławRóżański">Czy jeszcze są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MirosławRóżański">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MirosławRóżański">Czy ewentualnie ktoś z uczestników – tutaj nie zwracam się do kolegów senatorów – chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MirosławRóżański">Jeżeli nie, to, Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#CezaryTomczyk">Jeżeli chodzi o Wojska Obrony Terytorialnej – pan o tym wspominał – to bardzo duża część krytyki, która padała ze strony ówczesnej opozycji w kierunku Wojsk Obrony Terytorialnej, dotyczyła bezpośredniego podporządkowania tej formacji ministrowi obrony narodowej. Generalnie wszyscy powinniśmy dążyć do tego, żeby wtedy, kiedy tego typu siły uzyskują gotowość, były podporządkowane Sztabowi Generalnemu, bo taka jest po prostu struktura wojska. Wojsko powinno mieć pełną kontrolę albo prawie pełną kontrolę nad tym, co się dzieje. I cywilny nadzór właśnie tak powinien wyglądać. I jeżeli chodzi o moje różnego rodzaju wątpliwości, to one dotyczyły właśnie tego. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że obrona terytorialna istniała wcześniej. To znaczy Wojska Obrony Terytorialnej rzeczywiście zostały wyodrębnione na początku administracji pana ministra Macierewicza, ale w innej formie i pod inną nazwą obrona terytorialna istniała już wcześniej i była uwzględniana w różnych planach mobilizacyjnych. To pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#CezaryTomczyk">Druga rzecz. Jeszcze nawiążę do słów pana senatora odnośnie do modernizacji. Problem, z którym mieliśmy do czynienia, jest taki, że… Jak bardzo słusznie pan powiedział, w ostatnim czasie kupowaliśmy rzeczy, których polski przemysł obronny nie był w stanie wytworzyć, ale prawda jest też taka, że modernizacja na pełną skalę ruszyła z kopyta dopiero 2 lata temu, wtedy, kiedy stało się to, co się stało, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę. I na takim poziomie polski przemysł obronny nie był w stanie wytworzyć nowych produktów w tak krótkim czasie. Problem polega też na tym, że bardzo duża część zakupów, która jest realizowana na rzecz Sił Zbrojnych, jest realizowana bez offsetu i jest realizowana w ramach pilnej potrzeby operacyjnej bez przetargu. Tak było np. z samolotami dla najważniejszych osób w państwie. Nie kwestionuję zasadności zakupu, bo wszyscy powinniśmy się zgodzić co do tego, że państwo powinno funkcjonować w taki sposób… że powinno mieć narzędzia do tego funkcjonowania. Ale dokonywanie tego typu zakupów, tak wielkich – ja mówię tutaj o prawie 2 miliardach zł – bez przetargu, uważam za duży błąd. Jest to zresztą minimalne słowo, którego w tej sprawie mogę użyć.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#CezaryTomczyk">I kwestia offsetu. Mówiliśmy tutaj o miejscach pracy, o polskim przemyśle obronnym. Był wspominany… Nie chcę tutaj rozpoczynać tej dyskusji, nie po to wspominam ten proces, ale powiem, na czym mi zależy. Kwestia caracali. Mieliśmy kwestię offsetu, była dyskusja w ministerstwie gospodarki. To była kwestia miejsc pracy w ramach Wojskowych Zakładów Lotniczych, m.in. w Łodzi, i tego, żeby i technologia, i miejsca pracy mogły znaleźć się u nas. My nie mamy tych śmigłowców do dzisiaj. To był jeden z procesów, który uniemożliwił zbudowanie naszych zdolności na przyszłość. Powinniśmy się po prostu zgodzić co do tego, że polski przemysł obronny jest tak naprawdę integralną częścią bezpieczeństwa państwa, dlatego że głównym klientem, jeżeli chodzi o polski przemysł obronny, jest Polska, czyli Siły Zbrojne, Wojsko Polskie. My jesteśmy głównym klientem, jeżeli chodzi o wszystkie spółki, które są w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej i nie tylko. Po prostu starajmy się wspierać polski przemysł obronny, starajmy się dokonywać takiej modernizacji zawczasu i realizować ją zgodnie z planem, który jest przygotowywany i przez Sztab Generalny, i przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławRóżański">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MirosławRóżański">Za chwilę przejdziemy do chyba najważniejszej części, czyli głosowania, ale jeżeli państwo pozwolicie, zabiorę głos.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MirosławRóżański">Przede wszystkim chciałbym serdecznie podziękować za to, że ta krótka dyskusja przebiegła w taki bardzo koncyliacyjny sposób. Serdecznie za to dziękuję, bo jest to chyba sygnał, który jest dobrym prognostykiem, wskazującym, że w 2024 r. współpraca w kwestiach bezpieczeństwa między parlamentem a realizującym zadania związane z bezpieczeństwem, czyli resortem obrony narodowej, właśnie tak będzie przebiegała.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MirosławRóżański">My jesteśmy w trakcie przygotowania takiej agendy aktywności senackiej Komisji Obrony Narodowej i mogę w tym miejscu powiedzieć takie dwie rzeczy. Z jednej strony będziemy do państwa dyspozycji, Panie Ministrze. Jeżeli pojawią się kwestie związane z tym… Jeżeli w celu poprawy bezpieczeństwa Rzeczypospolitej, modernizacji Sił Zbrojnych i zwiększenia potencjału armii będą potrzebne zmiany legislacyjne, to na pewno w senackiej Komisji Obrony Narodowej, w parlamencie, w Senacie będziemy dążyć do tego, by wspierać takie działania. Z drugiej strony w imieniu kolegów mogę powiedzieć, że będziemy bacznymi obserwatorami, będziemy chcieli być obecni przy pracach, które będą związane z modernizacją armii, z wprowadzaniem nowych struktur. Myślę, że taka dyskusja, absolutnie, że tak powiem, transparentna, będzie sprzyjała temu, aby społeczeństwo było przeświadczone, że można czuć się bezpiecznie, że między władzą ustawodawczą a wykonawczą jest porozumienie i współpraca w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MirosławRóżański">Ważna rzecz, która wybrzmiała ze strony kolegów, oraz to, co mówił pan minister – to jest kontynuacja. To świadczy tylko o tym… Oczywiście możemy się różnić w szczegółach, możemy dyskutować o kwestiach związanych z przemysłem. Myślę, że troszeczkę wpadamy tutaj w taką, przepraszam za określenie, pułapkę polegającą na tym… Kolega to tutaj wskazywał. Zakupy nominalne, idące w miliardach, zakupy tych podstawowych systemów faktycznie są imponujące, ale jeżeli później zestawimy to z liczbą zamówień, które były dedykowane do polskiego przemysłu… Tutaj trzeba się zgodzić, że tych składowych jest naprawdę dużo. Intencja, która została wyrażona przez ministra i pana premiera Kosiniaka-Kamysza, aby polski przemysł był – użyję takiego określenia – dostrzegany, również ten prywatny, to jest dobra zapowiedź, na którą należy patrzeć z optymizmem.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MirosławRóżański">Serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które tutaj dzisiaj przybyły, dziękuję pytającym kolegom senatorom i panu ministrowi za udzielone odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MirosławRóżański">Przystąpimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#MirosławRóżański">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy budżetowej na 2024 r., zechce podnieść rękę. (4)</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#MirosławRóżański">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#MirosławRóżański">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#MirosławRóżański">Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#MirosławRóżański">Informuję państwa, że senacka Komisja Obrony Narodowej jednogłośnie przyjęła i rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2024 w częściach sobie właściwych bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#MirosławRóżański">Koledzy Senatorowie, deklaruję, że osobiście będę przedstawiał wnioski Komisji Obrony Narodowej na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w dniu jutrzejszym. Mam nadzieję, że koledzy wyrażają zgodę.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#komentarz">(Senator Robert Mamątow: Taka jest rola pana przewodniczącego.)</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#komentarz">(Senator Jarosław Rusiecki: Przywilej.)</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#komentarz">(Senator Robert Mamątow: Tak jest.)</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#MirosławRóżański">Koledzy, myślę, że ten koncyliacyjny, że tak powiem, gest będzie świadczył o tym, że my tutaj, wewnątrz komisji, gdzie mamy reprezentację wszystkich sił politycznych, się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#MirosławRóżański">Z dużą satysfakcją zamykam dzisiejsze posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#MirosławRóżański">Dziękuję za udział.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 41)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>