text_structure.xml 26.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 49)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki Kazimierz Wiatr)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzWiatr">W imieniu przewodniczących Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Nauki otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki i Komisji Spraw Zagranicznych dotyczące rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Porozumienia w sprawie Środkowoeuropejskiego Programu Wymiany Akademickiej („CEEPUS IV”), podpisanego w Warszawie dnia 20 września 2023 r.; druk senacki nr 222.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzWiatr">Poproszę o listę gości.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzWiatr">Bardzo serdecznie witam naszych gości, w szczególności panów ministrów, wiceministra spraw zagranicznych, sekretarza stanu, pana Władysława Teofila Bartoszewskiego; pana prof. Andrzeja Szeptyckiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Przemysława Skrodzkiego, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest z nami pan Michał Skowroński, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, koordynator programu CEEPUS, główny specjalista w Biurze Programów dla Instytucji. Jest z nami pan Radosław Podgrudny, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, kierownik zespołu w Biurze Programów dla Instytucji. Jest też pan Jakub Zabielski, Kancelaria Senatu, główny legislator. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam serdecznie panów senatorów, witam sekretarzy komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę. Nie wiem, który z panów ministrów będzie to przedstawiał. Proszę pana ministra Szeptyckiego o przedstawienie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzeptycki">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzeptycki">Mam przyjemność przedstawić państwu ustawę o ratyfikacji porozumienia, a właściwie samo porozumienie, bo ustawa jest dosyć krótka, porozumienie CEEPUS IV podpisane w 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzeptycki">Program CEEPUS jest pierwszym programem współpracy wielostronnej w dziedzinie edukacji w Europie Środkowej. Jeżeli mogę, to powiedziałbym, że jest takim młodszym bratem, często nieznanym, niezauważanym, programu Erasmus. Polska była jednym z jego założycieli w 1995 r. Podstawowym celem programu jest wspieranie wymiany, mobilności akademickiej zarówno studentów, doktorantów, jak i nauczycieli akademickich.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzeptycki">W ramach obecnie obowiązującego porozumienia CEEPUS III w tym programie uczestniczy ok. 300 studentów i doktorantów z Polski oraz ok. 350 nauczycieli akademickich. Porównywalne liczby zagranicznych studentów i wykładowców przyjeżdżają do nas w ramach tego programu. Program CEEPUS z jednej strony umożliwia uczelniom, które biorą w nim udział, studentom, wykładowcom, kontakt z najlepszymi uczelniami w regionie, takimi jak Uniwersytet Wiedeński, Uniwersytet Karola w Pradze czy Uniwersytet Jagielloński, a z drugiej strony, co jest dosyć istotne, w tym programie biorą też udział, tak jest w przypadku Polski, jednostki, uczelnie z mniejszych ośrodków, takich jak Koszalin, Gorzów Wielkopolski czy Zielona Góra. W Polsce w bieżącym roku akademickim jest łącznie 218 jednostek, które są zaangażowane we współpracę w ramach tego programu. Jesteśmy liderem zarówno pod względem liczby studentów, jak i pod względem liczby jednostek akademickich zaangażowanych w ten program.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzeptycki">Co jest istotne? Program od tego 1995 r. dynamicznie ewoluuje, odpowiada na nowe wyzwania, które się pojawiają również w życiu akademickim. Jeśli chodzi o tę jego bieżącą fazę, to warto powiedzieć chociażby o tym, że w okresie COVID-u program CEEPUS umożliwił naukę również w formie wirtualnej czy hybrydowej, po 24 lutego 2022 r. pojawiły się specjalne nowe możliwości, nowa ścieżka dla studentów z Ukrainy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSzeptycki">A już przechodząc do porozumienia CEEPUS IV, powiem, że w czerwcu 2021 r. Polska objęła przewodnictwo we Wspólnym Komitecie Ministrów programu CEEPUS i wtedy rozpoczęto negocjacje, które doprowadziły do podpisania w Warszawie we wrześniu 2023 r. wspomnianego porozumienia CEEPUS IV. Ten program również przewiduje pewne zmiany, pewne nowe formy działalności w porównaniu do swoich poprzedników, przede wszystkim wspomniane już wprowadzone doraźnie w okresie COVID-u nauczanie zdalne, nauczanie hybrydowe, ponadto różnego rodzaju wsparcie, dodatkowe świadczenia. To jest dosyć istotne dla osób z niepełnosprawnościami, które chciałyby skorzystać z mobilności, czy dla osób w trudnej sytuacji materialnej. Przewiduje się również stypendia dla osób, które będą działały w obrębie wspólnych sieci tworzonych przez uczelnie w ramach CEEPUS. I ostatnia uwaga. Mianowicie zgodnie z porozumieniem CEEPUS IV Wspólny Komitet Ministrów może dołączyć do współpracy w ramach tego programu kraj niebędący stroną porozumienia, ale będący zainteresowany taką współpracą. Tutaj – to jest mój prywatny komentarz – naturalnym partnerem może być chociażby taki kraj jak Ukraina.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejSzeptycki">Podsumowując, powiem, że porozumienie CEEPUS IV jest istotnym instrumentem, który pozwala na rozwój naszej współpracy akademickiej z krajami Europy Środkowej, instrumentem, który umożliwia, ułatwia zadbanie o bardzo ważny element doskonałości nauczania, jakim jest mobilność studentów i kadry naukowej. Dlatego chciałbym prosić obie komisje o zgodę na przyjęcie tej ustawy ratyfikacyjnej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę pana legislatora o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JakubZabielski">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Ustawa ani legislacyjnie, ani proceduralnie nie budzi zastrzeżeń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzWiatr">Jeśli państwo pozwolą, to miałbym 3 pytania do pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzWiatr">Pierwsze pytanie. Czy ta wymiana jest pomiędzy Polską a pozostałymi krajami, czy też każdy z każdym może się wymieniać?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzWiatr">Drugie pytanie jest takie. Pan minister powiedział, że jest ok. 300 studentów i doktorantów, 300 nauczycieli i podobna liczba z zagranicy. Czy to oznacza, że wszystkie kraje pozostałe poza Polską to jest 300 osób? Czy to jest jakoś inaczej liczone?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzWiatr">No i trzecia rzecz, zupełnie zdumiewająca. Otóż te 300 osób, 300 studentów, 300 nauczycieli, nawet gdyby to było 600… A to jest 218 jednostek. Wychodzi półtora studenta na jednostkę, półtora pracownika na jednostkę. To jest dość dziwna statystyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzeptycki">Po kolei. Jest to porozumienie wielostronne, obejmujące kraje naszego regionu, w związku z tym oczywiście Polska z każdym krajem, ale także każde 2 inne kraje bez udziału Polski mogą – przepraszam za skrót myślowy – wymieniać się studentami i wykładowcami.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzeptycki">Jeśli chodzi o te dane, które przedstawiłem, to miałem na myśli, doprecyzowując, ok. 300 studentów i doktorantów oraz 300 nauczycieli akademickich, którzy wyjeżdżają z Polski do innych państw i którzy przyjeżdżają z innych państw do Polski. Oczywiście są też pewne dane całościowe. Jeżeli chodzi o studentów w skali całego regionu, to w tej wymianie bierze udział ok. 800 osób. Jeżeli chodzi o nauczycieli akademickich, to prawdopodobnie nasza ekipa ma takie dane, gdyby były potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzeptycki">Jeśli zaś chodzi o trzecią uwagę, ja myślę, że to nie jest… Może inaczej. Nie ma w tym ani nic złego, ani nic dziwnego. Jest to program adresowany potencjalnie do wszystkich krajów, wszystkich uczelni w regionie. Gdy spojrzymy na jakieś umowy dwustronne, które zawieramy z poszczególnymi państwami, czy na umowy, które niekiedy zawierają ze sobą uczelnie w odniesieniu do jakiejś współpracy, wymiany, to tam te liczby niejednokrotnie też są dosyć małe, bo często, jak mówimy o współpracy między uczelniami czy o współpracy dwustronnej, przyznaje się np. 5 czy 10 miejsc w skali uczelni. Ten program to jest program ogólnoregionalny. Oczywiście te liczby są mniejsze od tych w ramach Erasmusa, gdybyśmy to porównali. No, to wynika koniec końców również z ram budżetowych tego programu. W przypadku tego nowego programu, mówię o budżecie Polski, będą to 3 miliony zł. Tak więc jeżeli w kolejnym programie, w programie CEEPUS V to zwiększymy, to oczywiście wtedy też możemy zwiększyć te liczby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzWiatr">To są 3 miliony rocznie, tak?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Przemysław Skrodzki: 3 miliony na przyjazdy i…)</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzWiatr">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzemysławSkrodzki">Jeśli mogę, to bym doprecyzował.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzemysławSkrodzki">Panie Senatorze, łącznie wszystkich mobilności w całym programie rocznie we wszystkich konfiguracjach wyjazdów i przyjazdów we wszystkich 15 krajach jest zadeklarowanych ok. 7 tysięcy osobomiesięcy stypendialnych, co daje nam ok. 2,5–3 tysiące osób ruszających się pomiędzy 15 krajami, czyli odbywających mobilności. Są to zarówno studenci, doktoranci pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia, jak i nauczyciele akademiccy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzemysławSkrodzki">W przypadku Polski – doprecyzowałbym tu wypowiedź pana ministra, jeśli mogę – w bieżącym roku akademickim mamy już zarejestrowanych na przyjazdy ok. 62–65% wypełnienia kwoty, którą my deklarujemy, czyli na poziomie 725 miesięcy stypendialnych. Jeżeli chodzi o inne kraje, są one na podobnym poziomie wykorzystania. Zatem już w chwili obecnej, w połowie roku akademickiego mamy wykorzystanie na poziomie 65–70% z całej puli 7 tysięcy miesięcy stypendialnych, czyli już ok. 1,5 tysiąca osób odbyło staże w tej połówce roku akademickiego od października.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Było pytanie o to, czy 3 miliony w ciągu 1 roku…)</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzemysławSkrodzki">Tak, 3 miliony w ciągu 1 roku budżetowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzWiatr">Czy są inne pytania?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Tak, ja chciałbym…)</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TomaszLenz">Oczywiście program jest interesujący, ważny. Ja chciałbym zadać pytanie związane niejako z oceną tego rodzaju wymiany z innej strony. Chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób państwo oceniają jakość tych studiów czy też wymianę, która jest prowadzona, pod kątem naukowym. Ja rozszerzę to pytanie do pana ministra, choć może nie potrafić odpowiedzieć mi na to pytanie dzisiaj. Chodzi mi o to, czy jesteśmy w stanie oceniać jakość uzyskiwanych tytułów naukowych w ramach tej wymiany w poszczególnych krajach. Zwracam się z tym pytaniem z jednego powodu. U mnie w regionie mam przypadek aktywnych politycznie działaczy, którzy przez kilka lat wręcz próbowali ukryć to, gdzie robili swoje doktoraty i habilitacje.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TomaszLenz">Z sejmiku województwa. W końcu po latach…</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#TomaszLenz">…dowiedzieliśmy się, że w Bułgarii, a nie w Polsce. Dowiedzieliśmy się tego niedawno.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#TomaszLenz">Ja chciałbym się dowiedzieć, gdzie my możemy sprawdzić, w jakim języku odbywały się obrony tych prac naukowych, gdzie jest dokument potwierdzający to, że to w ogóle miało miejsce. Czy nasze ministerstwo jest w stanie weryfikować tytuły naukowe w krajach innych niż Polska pod kątem jakości uzyskiwanych tytułów naukowych, a potem posługiwania się tymi tytułami naukowymi w kraju? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzeptycki">Panie Senatorze, pytanie jest jak najbardziej zasadne, nie tylko w kontekście Bułgarii czy Słowacji, bo to taki drugi kraj, który kiedyś był dość popularny, ale również w kontekście Polski, myślę o Collegium Humanum i pokrewnych instytucjach. Zacznę może od tego, że to jest zagadnienie odrębne od tego, o czym mówimy w przypadku programu CEEPUS, dlatego że tu mówimy o mobilnościach krótkookresowych, tzn. mówimy o studencie, który jest np. studentem Uniwersytetu Warszawskiego, wyjeżdża na pół roku na uniwersytet w Sofii, ale potem wraca do Polski i w Polsce zdobywa…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Mam świadomość tego, że zadałem pytanie wykraczające poza zakres tematu posiedzenia komisji…)</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejSzeptycki">Tak, tak, jasne, za chwileczkę, że tak powiem, do tego dojdę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejSzeptycki">W związku z tym można powiedzieć, że CEEPUS i bułgarskie Collegium Humanum to są 2 odrębne sprawy, przynajmniej w sensie uzyskania dyplomu, bo oczywiście może się zdarzyć, że polskie czy bułgarskie Collegium Humanum dołączy do tego programu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejSzeptycki">Przechodząc do odpowiedzi na pytanie pana senatora, powiem tak. My w ramach Unii Europejskiej, a właściwie w ramach trochę szerszej grupy państw, bo to jest grosso modo OECD, generalnie uznajemy dyplomy, które są wydawane w innych krajach, w przypadku tego programu to nawet nie są dyplomy, ale punkty, tzw. punkty ECTS, które ci studenci tam zdobyli, i traktujemy je generalnie – patrzę na przedstawicieli ministerstwa i NAWA, czy dobrze mówię – czy przyjmujemy z dobrodziejstwem inwentarza. Innymi słowy, o ile w przypadku dyplomów z jakichś egzotycznych krajów, mówiąc hasłowo, spoza OECD, one muszą być w Polsce nostryfikowane, czyli wtedy sprawdzamy program, sprawdzamy jakość, przynajmniej jest to jeden z elementów, o tyle w przypadku Unii Europejskiej czy OECD zakładamy defaultowo – to dotyczy i bułgarskiego Collegium Humanum, i polskiego, gdy ktoś z tym dyplomem z Polski pojedzie do Bułgarii – że ten dyplom jest po prostu poprawny i jakościowy, innymi słowy nie dokonuje się sprawdzania. Jeżeli jednak pojawiają się problemy czy pojawiają się w szczególności w przestrzeni medialnej czy ze strony studentów skargi, to wtedy jedyny tryb tak na szybko, jakim dysponujemy – myśmy to wykorzystywali w przypadku Collegium Humanum – to jest tryb konsultacji politycznych. Mieliśmy przypadki, to była Szwecja, o ile dobrze pamiętam, chyba jeszcze jakiś drugi kraj…</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#AndrzejSzeptycki">Tak, Czechy. Mieliśmy ostatnio przypadki naszych partnerów, moich kolegów i koleżanek, współministrów, którzy pisali do nas listy typu „Studenci skarżą się na taką i taką uczelnię. W prasie przeczytaliśmy, że u was jest uczelnia problematyczna, a nasi studenci tam studiują. Czy moglibyście nam wyjaśnić, co się z tym dzieje?”. W związku z tym instrument, który mamy…</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Proszę państwa, bo…)</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#AndrzejSzeptycki">…to jest przede wszystkim instrument natury politycznej w postaci konsultacji międzyresortowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzWiatr">Jestem dyscyplinowany jako przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Andrzej Szeptycki: Przepraszam bardzo, rozgadałem się.)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Ale jedno zdanie…)</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzWiatr">Tak więc albo zrobimy…</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Przepraszam…)</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KazimierzWiatr">…kolejne posiedzenie, albo pan minister odpowie na piśmie, bo…</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszLenz">Przepraszam, ja chciałbym doprecyzować jedną rzecz. Może to rzeczywiście na następne spotkanie. Czy jest szansa, żeby na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego znaleźć informację o każdej osobie, która obroniła doktorat bądź habilitację, z informacją, gdzie to miało miejsce, jaki był tytuł tej pracy i w jakim języku tę pracę broniono?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Andrzej Szeptycki: Jest taki…)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#TomaszLenz">I ewentualnie zwrócenia się do strony, która… Przepraszam bardzo, Panie Ministrze…</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Andrzej Szeptycki: Jest taki portal…)</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#TomaszLenz">Przepraszam, Panie Ministrze, jeszcze nie skończyłem.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#TomaszLenz">Chodziłoby o zwrócenie się do strony, bo przecież współpracujemy ze sobą szeroko, zwrócenie się do strony, która przecież też ma z nami liczne wymiany i korzyści, o to, żeby… Bo dzisiaj każdy doktorat, każdą habilitacje polskiego naukowca mogę przeczytać w internecie. Prawda? Chciałbym mieć możliwość sprawdzenia habilitacji, doktoratu w ramach krajów OECD każdej osoby, która jest polskim obywatelem, wyjeżdża z Polski i broni gdzieś w kraju OECD… Chodzi o to, żeby ministerstwo umożliwiało weryfikację też w ten sposób. To jest ważne, wydaje mi się, dla polskiej nauki, dla jakości polskiej nauki. Dziękuję bardzo. Przepraszam, że przedłużyłem. To już wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzeptycki">Króciutko. Jeżeli chodzi o informacje na temat doktoratów i habilitacji, to mamy system POL-on. W tym systemie są też podstawowe informacje – tak, Panie Dyrektorze – dotyczące stopni uzyskanych poza Polską.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzeptycki">Jeżeli chodzi o samą treść, to inicjatywa jest bardzo szczytna i mnie osobiście, tak jak pana senatora, bardzo cieszy to, że od jakiegoś czasu, powiedzmy, od 5 lat na stronie Rady Doskonałości Naukowej można pobrać prace doktorskie czy habilitacyjne, jednak nie wydaje mi się, żeby istniały w tej chwili mechanizmy pozwalające na to, o co pan pyta, na zapoznanie się gdzieś na polskich stronach z pracami obronionymi za granicą. Tak samo jak nie można się zapoznać chociażby z moim doktoratem obronionym 20 lat temu na Uniwersytecie Warszawskim, bo wtedy takiego… Można się udać do biblioteki na UW, ale online wedle mojej wiedzy nigdzie nie jest dostępny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszLenz">Ale musi pan przyznać, że musimy zapobiegać nadużywaniu tego, że gdzieś za granicą doktoratu bądź habilitacji bronią osoby, które po prostu, mówiąc umownie, to sobie organizują i wchodzą w system naukowy…</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Panie Senatorze, ale…)</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TomaszLenz">…polskich uczelni z tym tytułem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzWiatr">Panie Senatorze, ja udzielam głosu…</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Ja wiem.)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzWiatr">…a pan obiecał, że będzie krótko.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Dobrze.)</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KazimierzWiatr">Zabiera pan głos trzeci raz.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Panie Przewodniczący, bardzo przepraszam, to rzeczywiście nie jest istotna sprawa, tak że przepraszam bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KazimierzWiatr">Sprawa jest istotna, tylko…</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Może na następne posiedzenie…)</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę o wsparcie pana przewodniczącego Schetynę, bo mamy ograniczenia czasowe.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Schetyna: …Będę wspierał, dyscyplinował. Na razie musi pan sobie…)</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#KazimierzWiatr">…poradzić.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#KazimierzWiatr">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzeptycki">Tak, jest to bardzo istotna sprawa. W tym trybie, o którym mówię, chociażby na skutek informacji medialnych, skarg studentów, informacji ze strony przedstawicieli parlamentu my takie sprawy możemy podejmować i będziemy podejmować, tak jak podejmują je inne kraje OECD w związku – hasłowo mówię – z Collegium Humanum.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzWiatr">Przepraszam, że próbowałem tu troszkę przyspieszyć, ale – jak państwo widzieli – byłem informowany, że o 9.00 ma się tu rozpocząć kolejne posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzWiatr">Tak że to przez to. Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#KazimierzWiatr">Składam wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KazimierzWiatr">Czy są inne wnioski?</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#KazimierzWiatr">Jeżeli nie ma, to zarządzam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (11)</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciwny? (0)</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#KazimierzWiatr">Mamy 11 – za, 0 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#KazimierzWiatr">Pozostaje nam ustalenie sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#KazimierzWiatr">Może pan senator Woźniak by się podjął? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#KazimierzWiatr">Czy jest zgoda w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak, jest.)</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#KazimierzWiatr">A zatem, proszę państwa, jeszcze raz przepraszam za to, że próbowałem przyspieszyć. Z tym zawsze jest kłopot. Rozumiem, że korespondencyjnie pozostałe sprawy zostaną wyjaśnione. Sprawy są niesłychanie ciekawe. Ja sam niejako byłem świadkiem tych habilitacji na Słowacji. Z kolei co do tekstów, to pamiętam, że całkiem niedawno nie wolno było kserować doktoratów w bibliotekach. Tak więc sytuacja się zmienia, jest dynamiczna. Jeśli będzie taka potrzeba, to Komisja Nauki jest gotowa, o ile pan senator wyrazi taką wolę, zorganizować odrębne posiedzenie w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: To jest dobry pomysł.)</u>
          <u xml:id="u-21.18" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję. Spróbujemy tak zrobić.</u>
          <u xml:id="u-21.19" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, wobec wyczerpania porządku obrad bardzo dziękuję naszym gościom, panom ministrom i pozostałym przedstawicielom ministerstwa. Bardzo dziękuję wszystkim państwu.</u>
          <u xml:id="u-21.20" who="#komentarz">(Głosy z sali: Dziękujemy.)</u>
          <u xml:id="u-21.21" who="#KazimierzWiatr">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Nauki.</u>
          <u xml:id="u-21.22" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 12)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>