text_structure.xml
52.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyFedorowicz">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie…</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyFedorowicz">Podaję porządek obrad posiedzenia komisji: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych oraz ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi; druk senacki nr 111, druki sejmowe nr 406, 467 i 467 A.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyFedorowicz">Czy do porządku obrad państwo senatorowie zgłaszają jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyFedorowicz">Chcę zapytać, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyFedorowicz">Jeżeli tak, to proszę się przedstawić. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyFedorowicz">Z ogromnym szacunkiem witam panią marszałek Kidawę-Błońską, która jest członkiem naszej komisji, i wszystkich państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyFedorowicz">Witam naszych gości. Witam przede wszystkim pana Andrzeja Wyrobca, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Macieja Dydę, dyrektora Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu; Jacka Barskiego, naczelnika w Departamencie Prawa Autorskiego i Filmu, i Adriannę Szubielską-Malińską, naczelnika w Departamencie Prawa Autorskiego i Filmu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzyFedorowicz">Witam pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wraz z panem dyrektorem Łukaszem Wrońskim i Anetą Mijal, dyrektor Departamentu Prawnego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzyFedorowicz">Czy jest pan poseł sprawozdawca Maciej Wróbel? Witam bardzo serdecznie pana posła.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzyFedorowicz">Witam również naszych pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzyFedorowicz">Chciałbym uprzejmie poinformować państwa, że posiedzenie naszej komisji jest jak gdyby dalszym ciągiem posiedzenia, które odbyło się 2 tygodnie temu. Nie jest kontynuacją, bo to jest nowe posiedzenie, ale w związku z tym nie będzie już debaty.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzyFedorowicz">Posiedzenie komisji będzie dotyczyło tego, co zostało przeprowadzone na wspólnym posiedzeniu przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i naszych senackich prawników.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JerzyFedorowicz">Witam pana mecenasa Jakuba Zabielskiego, głównego legislatora.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzyFedorowicz">Oddaję panu głos, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JakubZabielski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JakubZabielski">Szanowne Prezydium Senatu! Szanowne Prezydium Komisji! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JakubZabielski">Mamy na tę chwilę przygotowane dwie grupy poprawek. Jedna grupa poprawek to te, które państwo już znacie, których źródłem była moja opinia. Te poprawki zostały państwu przedstawione podczas ostatniego posiedzenia komisji. I ja jeszcze raz je dla państwa przygotowałem na to posiedzenie, ponieważ w odniesieniu do kilku poprawek prezentowanych ostatnio nastąpiły drobne korekty. Myśmy z departamentem prawa autorskiego mieli chwilę, żeby jeszcze raz przejrzeć to, co tam zostało zaproponowane, i wprowadziliśmy drobne korekty. To są kwestie stricte legislacyjne i jako takie proponuję… Przypominam, że pan senator przewodniczący zgłosił te poprawki na poprzednim posiedzeniu. Proponuję te poprawki poddać pod głosowanie w drugiej kolejności po przegłosowaniu poprawek merytorycznych, bo może być taka sytuacja, w której poprawki merytoryczne będą wchodziły w relacje z tymi legislacyjnymi i trzeba będzie to wszystko skorelować.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JakubZabielski">I mamy drugą grupę proponowanych poprawek. Są to poprawki będące zwieńczeniem prac zespołu, który został powołany decyzją pani marszałek, decyzją pana premiera Tuska. Prace tego zespołu trwały przez cały poprzedni tydzień i zakończyły się wczoraj. To, co państwo tutaj macie, można określić jako coś, co udało się w tym czasie i w tych warunkach przygotować, tak aby Senat mógł to przyjąć. W trakcie prac zespołu robiliśmy wszystko, żeby zminimalizować ryzyko czy ryzyka związane z tego rodzaju regulacjami. To jest regulacja czy propozycja… Nazwałbym ją nowatorską. To jest propozycja nowatorska ze względu na to, że w naszym systemie co do zasady tego rodzaju procedur o charakterze cywilno-administracyjnym nie ma. Ale sytuacja wymagała tego, żeby taką procedurę stworzyć. Bazowaliśmy poniekąd na ustawie o gospodarce nieruchomościami i procedurze związanej z aktualizacją opłaty za użytkowanie wieczyste. No, gdzieś jakiś punkt zaczepienia w systemie prawnym był. Ale ja zdaję sobie sprawę z tego, że na te regulacje, które zostały przygotowane, można spojrzeć z punktu widzenia systemu prawnego w sposób konserwatywny i wtedy głosy krytyki mogą się pojawić, można też spróbować spojrzeć na to troszeczkę inaczej, od strony pewnej potrzeby chwili i potrzeby znalezienia nowatorskiego rozwiązania, które pozwoli zrealizować cel, jaki Wysoka Komisja postawiła przed twórcami tego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JakubZabielski">W związku z tym, że nie byłem przewodniczącym zespołu, a jedynie obserwatorem jego prac – oczywiście miałem pewien wkład w to wszystko, ale od strony merytorycznej nie dowodziłem tym zespołem czy nie przewodniczyłem mu – chciałbym, żeby strona rządowa omówiła szczegóły tych rozwiązań, które znalazły się w pakiecie uzgodnionych rozwiązań. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyFedorowicz">To jest oczywiste.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyFedorowicz">Panie Ministrze – zwracam się do pana ministra Wyrobca – proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejWyrobiec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejWyrobiec">Szanowna Pani Marszałek! Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Goście! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejWyrobiec">Za nami 2 tygodnie prac, podczas których w bezprecedensowym trybie, wspólnie z przedstawicielami Izby Wydawców Prasy, Stowarzyszenia Dziennikarzy i Wydawców „Repropol”, Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych oraz przede wszystkim Biura Legislacyjnego Senatu – za tę ogromną pracę i pomoc serdecznie dziękuję Biuru Legislacyjnemu – wypracowaliśmy rozwiązanie mające na celu zapewnienie równowagi stron i zwiększenie skuteczności negocjacji, obejmujące ustalenie wynagrodzenia za korzystanie z publikacji prasowych online przez platformy cyfrowe.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejWyrobiec">Prace zespołu wsparte zostały przez przedstawicieli ministra sprawiedliwości i przez pana prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tym samym również panu prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zespołowi legislatorów z UKE i wszystkim zaangażowanym w ten proces bardzo serdecznie dziękuję. To zwłaszcza na Urzędzie Komunikacji Elektronicznej i panu prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie spoczywał obowiązek zrealizowania ustaleń czy przepisów związanych z regulacją tego zadania.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AndrzejWyrobiec">Rekomendowane przez nas rozwiązanie, które dzisiaj, mam nadzieję, przyjmie formę poprawki senackiej, opiera się na następujących założeniach.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#AndrzejWyrobiec">Przede wszystkim organem administracji wyznaczonym do prowadzenia spraw związanych z ustaleniem wynagrodzenia jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W pierwszej kolejności jednak zakłada się polubowne ustalenie wynagrodzenia w drodze negocjacji, a następnie dopiero mediacji przeprowadzonej przez prezesa UKE. Władcza ingerencja prezesa UKE będzie następować po bezskutecznym przeprowadzeniu mediacji przez strony. Przyjmie ona formę orzeczenia administracyjnego ustalającego wartość wynagrodzenia lub sposób jego obliczenia.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#AndrzejWyrobiec">Wydawcy będą mogli uczestniczyć w postępowaniu samodzielnie lub w grupie kilku wydawców w ramach jednego postępowania. W ramach procedury określone zostały terminy dla każdej czynności prowadzonej zarówno przez strony, jak i przez prezesa UKE. Całe postępowanie w najgorszym wypadku nie powinno trwać dłużej niż kilkanaście miesięcy.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#AndrzejWyrobiec">Wydawcom i usługodawcom zapewnione zostanie prawo wniesienia sprzeciwu do sądu powszechnego wyspecjalizowanego w sprawach własności intelektualnej. Sądy będą orzekać w skróconych terminach 18 miesięcy w pierwszej instancji i 12 miesięcy w drugiej instancji. Proponowana procedura ma charakter hybrydowy, tak jak powiedział pan mecenas, i jest dostosowana do przepisów zarówno polskiego prawa administracyjnego, jak i polskiego prawa cywilnego w taki sposób, że zapewnia możliwość zarówno wydania orzeczenia przez prezesa UKE, jak i orzekania przez sądy.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#AndrzejWyrobiec">Chcę podkreślić, że przygotowaliśmy najlepsze możliwe rozwiązanie uwzględniające zarówno etap legislacji, na którym się znajdujemy, ramy czasowe, które nie były łatwe do zachowania, jak i to, co nam przyświecało podczas przygotowywania tych rozwiązań – przede wszystkim konstytucję Rzeczypospolitej oraz zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej, a także regulacje dotyczące prawa autorskiego, od których nie mogliśmy uciekać.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#AndrzejWyrobiec">Jako ministerstwo wyrażamy przekonanie, że tak opracowana procedura będzie skuteczna. Mamy jednak nadzieję, że będzie ona stosowana w wyjątkowych wypadkach, bo zakładamy przede wszystkim, że negocjacje i dążenie do wzajemnego porozumienia stron będą skuteczne już na pierwszym etapie rozstrzygania wątpliwości czy sporów.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#AndrzejWyrobiec">Jednak w wyjątkowych przypadkach, w sytuacjach, w których nie dojdzie do porozumienia między zainteresowanymi stronami, będzie musiała zostać przeprowadzona cała ta procedura, o której mówimy. Tę ocenę jednak oczywiście przyniesie praktyka i to jest dopiero przed nami. Zobaczymy, jak to będzie funkcjonować w praktyce.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#AndrzejWyrobiec">Przypomnę raz jeszcze, że termin implementacji tych 2 dyrektyw upłynął 3 lata temu, a każdy dzień zwłoki rodzi obecnie ryzyko zasądzenia przeciwko Polsce bezprecedensowo wysokich kar za nieterminową implementację prawa unijnego do polskiego ustawodawstwa. Jesteśmy dzisiaj dalej niż kiedykolwiek wcześniej w toku procesu legislacyjnego z ogromną szansą na przyjęcie tych rozwiązań legislacyjnych, podpisanie przez pana prezydenta ustawy i wejście jej w życie w ciągu najbliższych kilku tygodni.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#AndrzejWyrobiec">Jednocześnie deklaruję w imieniu pani minister kultury, całego Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu, wszystkich pracowników ministerstwa kultury, że wszystkie ważne kwestie, które nie zostały podjęte podczas prac nad obecną nowelizacją, znajdą się w agendzie Forum Prawa Autorskiego, którego pierwsze spotkanie planujemy na 10 września br. Dzisiaj skierowaliśmy do 80 podmiotów zaproszenia na forum wraz z prośbą o przedstawienie najważniejszych tematów, które zostaną włączone do jego prac. Serdecznie zapraszamy wszystkich do dialogu nad przyszłymi zmianami ustawy… ustaw regulujących prawo autorskie. Liczymy na to, że z uwzględnieniem poprawek senackich ustawa może liczyć na szerokie poparcie w parlamencie, jak również na poparcie pana prezydenta dla dobra polskiej kultury i w jak najlepiej pojętym interesie polskich twórców i artystów. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#AndrzejWyrobiec">Jeżeli pan przewodniczący zechce bardziej szczegółowo omówić te poprawki już w trybie wręcz legislacyjnym, to poproszę pana dyrektora Dydę o przedstawienie szczegółów i konkretów. Ta poprawka, którą przygotowaliśmy wspólnie, zawiera 4,5… prawie 5 stron przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, może pan szczegółowo przeprowadzić… Proszę nie za długo, po prostu chodzi o to, żeby uzupełnić wypowiedź pana ministra. Dobrze? Proszę o krótką wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejDydo">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejDydo">Przygotowaliśmy pana ministra, jak myślę, dość szczegółowo, ale jeżeli państwo sobie życzą, to oczywiście…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MaciejDydo">My w ramach tej poprawki, dość szczegółowej, przywiązaliśmy się przede wszystkim do tego, żeby zapewnić skuteczność całej procedury w zakresie wydawania orzeczeń przez UKE, jak również możliwość skutecznego skarżenia tychże orzeczeń do sądu. Dlatego przede wszystkim bardzo precyzyjnie określiliśmy zakres informacji, które strony muszą sobie wzajemnie przedstawić w toku negocjacji, jak również potem, na każdym kolejnym etapie tej procedury, czyli zarówno na etapie mediacji, jak i na etapie późniejszej procedury związanej z orzekaniem. Bardzo szczegółowo doprecyzowaliśmy kwestię wniosków zarówno o mediacje, jak i o przeprowadzenie procedury przez UKE. Określiliśmy procedurę wyboru mediatora przez prezesa UKE. Założyliśmy, że nie tylko pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej, lecz także profesjonalni mediatorzy będą mogli prowadzić takie mediacje. Dość precyzyjnie określiliśmy wszystkie terminy, biorąc pod uwagę nie tylko interes stron, lecz także możliwość funkcjonowania Urzędu Komunikacji Elektronicznej w tej procedurze. Staraliśmy się przewidzieć wszystkie przypadki, w których nie będzie dochodziło do tzw. równowagi informacyjnej, czyli takie sytuacje, w których strony nie przedstawią sobie wzajemnie informacji, pozostawiając prezesowi UKE możliwość uzupełniania w trybie tej procedury tychże informacji na potrzeby wydania orzeczenia.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MaciejDydo">Wprowadziliśmy także pewne zabezpieczenia w zakresie możliwości przedstawienia dowodów, przede wszystkim w zakresie korzystania przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z instytucji biegłego, jak również musieliśmy wprowadzić terminy na przygotowanie przez biegłego odpowiednich opinii. Wchodzimy w materię, jak wszyscy wiemy, bardzo nieokreśloną, w której jest deficyt informacji, w związku z czym chcieliśmy po prostu urealnić wszystkie te procedury.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MaciejDydo">No i wreszcie musieliśmy uzgodnić, jak będzie wyglądała procedura składania sprzeciwów do sądów, określić właściwość tych sądów. Rozpatrywaliśmy różne możliwości. Braliśmy pod uwagę zarówno Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i sądy własności intelektualnej. Doszliśmy do wniosku, że najbardziej właściwe będą sądy własności intelektualnej. Dlatego sprawy ze sprzeciwu od orzeczenia prezesa UKE są wskazane jako sprawy własności intelektualnej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MaciejDydo">Zgodnie z oczekiwaniami strony społecznej skróciliśmy terminy na orzekanie przez sądy w pierwszej instancji do 18 miesięcy i w drugiej do 12 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MaciejDydo">Muszę powiedzieć, że to nie były łatwe rozmowy, ale raz jeszcze chciałbym bardzo podziękować w imieniu ministerstwa reprezentantom Izby Wydawców Prasy, stowarzyszenia „Repropol” i Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych, jak również legislatorowi senackiemu, Jakubowi Zabielskiemu, za ogromne zaangażowanie oraz przedstawicielom departamentu prawa cywilnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. I w końcu dziękuję też za bardzo konstruktywne zaangażowanie pracownikom Urzędu Komunikacji Elektronicznej, którzy bardzo wyraźnie sygnalizowali nam, jakiego rodzaju procedur potrzebują, żeby te orzeczenia były możliwe do podjęcia, wykonalne i wreszcie zaskarżalne do sądu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyFedorowicz">Ja specjalnie o to prosiłem, bo to ja będę zgłaszał te poprawki i chciałbym, żebyście państwo, którzy jesteście naszymi gośćmi i braliście udział w dyskusji, nie tylko z prezydium komisji, lecz także na posiedzeniu, mieli pełną informację o tym, jak duża praca została wykonana.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyFedorowicz">Przy okazji, wsłuchując się w słowa pana ministra i pana dyrektora, chcę poinformować przedstawicieli zespołów fotografii i utworów plastycznych, którzy napisali do mnie list w sprawie poprawek, że prace nad tymi sprawami, które są nam bliskie, czyli nad sprawami prawa autorskiego, będą kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, w tej chwili jest czas na dyskusję między senatorami.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JerzyFedorowicz">Kto z państwa senatorów chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JerzyFedorowicz">Pani marszałek Biejat. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MagdalenaBiejat">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MagdalenaBiejat">Ja w pierwszej kolejności bardzo dziękuję za tę poprawkę, którą pan zgłosi. W związku z tym chciałabym powiedzieć, że oczywiście nie będziemy składać naszych poprawek dotyczących tego samego zakresu. Z przyczyn oczywistych mają państwo dużo większą przestrzeń, żeby ustalić najlepszy sposób procedowania, i nie będę rościła sobie prawa do twierdzenia, że wiem lepiej. Tak więc bardzo się cieszę, że udało się doprowadzić do tego momentu mimo trudnych czasów i trudnych chwil, które musiały do niego prowadzić. Myślę, że najważniejsze jest to, że się udało. Mam nadzieję, że ten proces, który państwo zaprojektowali, będzie procesem, który rzeczywiście będzie działał skutecznie. I jestem przekonana, że tak właśnie będzie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MagdalenaBiejat">Chciałabym jednocześnie złożyć jeszcze 2 poprawki, jeśli pan przewodniczący pozwoli.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MagdalenaBiejat">Jedna poprawka dotyczy jeszcze tej materii, o której rozmawiamy. Jest to poprawka zmieniająca art. 1 pkt 22, dotyczący dodawanego art. 997 ust. 2 pkt 1. Polega na skreśleniu wyrazów „w celu korzystania z niej w sposób, o którym mowa w pkt 2”. To jest poprawka, którą składaliśmy już na etapie prac sejmowych, i ona dotyczy pól eksploatacji. W obecnym…</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MagdalenaBiejat">Ona przywraca brzmienie artykułu, które pojawiło się oryginalnie w projekcie ustawy na etapie prac rządowych, i dotyczy rozróżnienia… rozróżnienia między… Boże, przepraszam, zgubiłam gdzieś moje uzasadnienie, które jest moją ściągą, a nie chcę czegoś powiedzieć nie tak, jak trzeba. Już. Przepis dotyczy rozróżnienia kwestii prawa do zwielokrotnienia publikacji prasowej i prawa do publicznego udostępnienia w internecie. Stoimy nadal na stanowisku, że to powinny być osobne kwestie, a w tym artykule, w takim brzmieniu, jakie jest teraz, one są ze sobą bardzo ściśle powiązane. To odpowiada też na postulaty środowiska wydawców, które były zgłaszane na wcześniejszym etapie.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#MagdalenaBiejat">Nie wiem, czy mogę od razu przejść do innej poprawki, która dotyczy innego tematu, czy…</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Proszę zgłosić…)</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#MagdalenaBiejat">Tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: …bo i tak rząd będzie na to odpowiadał.)</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#MagdalenaBiejat">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#MagdalenaBiejat">Kolejna poprawka to jest poprawka dotycząca kwestii zwielokrotniania utworów na cele naukowe i edukacyjne. Dyskusja na ten temat odbyła się na poprzednim posiedzeniu komisji kultury. Przedstawiciele środowisk naukowych, związanych zwłaszcza z badaniami, tych, które zajmują się badaniami na korpusach tekstów, przedstawiciele humanistyki mówili o tym, że zawarte w art. 1 w pkcie 7 sformułowanie, że zwielokrotnianie będzie legalne wtedy, kiedy nie będzie przekraczać 25% objętości utworu, będzie szkodliwe dla naukowców, dla nauki, dla humanistyki, właśnie dla tych badań, które operują na korpusach tekstów. Wypowiadał się wtedy pan wiceminister Maciej Gdula z ministerstwa nauki, popierając te postulaty i zwracając uwagę na to, że te 25% to bardzo arbitralne i wbrew pozorom, mimo że mamy tutaj konkretne liczby, nieprzejrzyste sformułowanie – bo nie wiadomo, czy brać pod uwagę tekst razem z przypisami, ze stroną tytułową itd., itd. – które będzie po prostu bardzo mocno utrudniało pracę naukową. Tak więc tutaj chodzi o to, żeby skreślić to arbitralne określenie procentu objętości utworu i zostawić naukowcom możliwość pracy na pełnych korpusach tekstów. To jest niewielka poprawka, być może z punktu widzenia ogólnych problemów światowych dotycząca niszowego zakresu, ale, jak myślę, dla naszych naukowców i dla naszej humanistyki ważna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejWyrobiec">Omawiając poprawkę dotyczącą arbitrażu, tak skoncentrowaliśmy się na kwestii arbitrażu, że zapomnieliśmy dodać, że wspólnie z wydawcami omawialiśmy wszystkie postulaty środowiska wydawców i m.in. to, o czym mówiła pani senator, było też przedmiotem naszych wspólnych uzgodnień.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejWyrobiec">Ja poproszę pana dyrektora Dydę o omówienie pozostałych kwestii, które wydawcy zgłaszali w trakcie naszych rozmów i które są przedmiotem wspólnego uzgodnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyFedorowicz">Pan dyrektor Dydo. Proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejDydo">Ja w trybie uzupełnienia wypowiedzi pana ministra.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MaciejDydo">Faktycznie omówiliśmy wszystkie postulaty zgłaszane przez środowisko wydawców prasy i wyszliśmy z posiedzenia zespołu z uzgodnieniem dotyczącym dalszego procedowania konkretnych kwestii. Tak jak już pan minister wspomniał, przyjęliśmy, że na etapie prac senackich powinniśmy przyjąć poprawkę dotyczącą wprowadzenia procedury negocjacje – mediacje – arbitraż, jak również poprawkę dotyczącą uzupełnienia art. 101 o art. 22a, ale, inaczej niż w poprawce Lewicy, chodzi o art. 22a–22h, dlatego że na etapie prac sejmowych ten artykuł został uzupełniony o jeszcze jeden ustęp dotyczący wyłączenia serwisów pirackich. Tak więc ten ustęp również powinien być przedmiotem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MaciejDydo">W pozostałym zakresie uzgodniliśmy, że prace będziemy prowadzić dalej poza zespołem i poza obecną procedurą legislacyjną, czy to w ramach Forum Prawa Autorskiego, czy to w ramach osobno powołanych zespołów, w których prace będą prowadzone przez ministerstwo razem z wydawcami prasy. I dotyczy to zarówno kwestii podnoszonych przez środowisko wydawców prasy, jak i kwestii, które zostały omówione w trakcie prac zespołu. Zaliczyliśmy do nich m.in. kwestię przyspieszenia postępowania przed Komisją Prawa Autorskiego i rozpatrywania ewentualnych odwołań od orzeczeń tejże, kwestię zapewnienia skutecznej ochrony uprawnionych wobec wykorzystywania ich twórczości przez systemy sztucznej inteligencji oraz kwestię dotyczącą modyfikacji zasad udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Do tych kwestii wrócimy już po zakończeniu procedowanej obecnie nowelizacji w ramach osobnych trybów ustalonych ze stroną społeczną. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani senator przewodnicząca Barbara Zdrojewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja przede wszystkim tak się zastanawiam – w związku z tym, co usłyszeliśmy ze strony ministerstwa – czy pani wicemarszałek nie zastanowiłaby się jeszcze nad tym, czy zgłaszać te poprawki, dlatego że ewentualne przyjęcie tych poprawek oznaczałoby znaczne przedłużenie terminu, powrót do Sejmu, kolejne nasze spotkanie itd., itd.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Senator Magdalena Biejat: Przecież my i tak składamy poprawki. Pan przewodniczący składa poprawkę i poprawki legislacyjne…)</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#BarbaraZdrojewska">Tak…</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#komentarz">(Senator Magdalena Biejat: …więc to niczego nie przedłuża.)</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#BarbaraZdrojewska">Okej. Dobrze. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#BarbaraZdrojewska">Ale chodzi mi o to, żeby pani zastanowiła się nad tym, czyby tego nie wycofać ze względu na to, że mamy jeszcze zaplanowane dalsze dyskusje ze środowiskiem, a dobrze by było, żeby to weszło w życie jak najszybciej. Te poprawki, które pani teraz przeczytała… Nie wiem… Bo panowie z ministerstwa odnieśli się do tego w ten sposób, że zapadły pewne uzgodnienia, ale pod względem prawnym… Musielibyśmy je też ocenić pod względem prawnym i tutaj chciałabym… Chodzi o to, jak one są sformułowane. Tzn. chciałabym usłyszeć opinię na temat tego, w jaki sposób te poprawki są sformułowane, ocenę prawną, a nie tylko informację, że na spotkaniu doszło do pewnego kompromisu.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#BarbaraZdrojewska">I zwracam uwagę na to, że stała się rzecz dla mnie zupełnie niesamowita. Bo ja sobie nie przypominam, a już trzecią kadencję jestem w Senacie, żeby coś takiego nastąpiło, tzn. żeby projekt rządowy… Pan legislator kiwa głową, więc się nie mylę. Rząd ma prawo na każdym etapie zgłosić jakieś poprawki i nie przypominam sobie sytuacji, w której jeszcze na etapie prac senackich powoływałby… w której nie przepychałby, przepraszam za kolokwializm, ustawy kolanem, tylko jeszcze próbował doprowadzić do kompromisu. I to się udało. Dla mnie to jest zupełnie niesamowita wartość, nieznana do tej pory z praktyki senackiej, jeśli chodzi o postawę strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#BarbaraZdrojewska">Tak więc ja bym chętnie zagłosowała za tymi wszystkimi poprawkami, które są wynikiem uzgodnienia, ale odnosząc się do… Wiem, że nie wszyscy będą zadowoleni, ale prawdą jest, że dotykamy materii zupełnie dla nas nowej i w ciągu najbliższego roku, jak myślę, okaże się, jak to działa, jak to funkcjonuje. Zawsze możemy do tej ustawy po prostu wrócić.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#BarbaraZdrojewska">Ja słyszałam opinie, jeśli chodzi o te poprawki… Z zainteresowaniem wysłuchałam uwag prof. Gduli, ale słyszałam też opinie, że to nie jest tak, że będą jakieś problemy z wykorzystaniem tych materiałów, dlatego poprosiłabym o opinię Biura Legislacyjnego dotyczącą poprawek złożonych przez panią senator, bo musimy dzisiaj zagłosować i podjąć decyzję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyFedorowicz">Pan mecenas Jakub Zabielski. Proszę, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JakubZabielski">Ja przede wszystkim chciałbym potwierdzić to, o czym przed chwilą powiedział pan dyrektor, jeśli chodzi o poprawkę dotyczącą art. 997 ust. 1 pkt 1. Kwestie związane z wyrazami „w celu korzystania z niej w sposób, o którym mowa w pkt 2” – to są wyrazy, które pani marszałkini proponuje wykreślić – były przedmiotem prac zespołu. Trwała dyskusja prawna na temat tego, w jaki sposób powinniśmy wdrożyć dyrektywy, które realizujemy. Analizowaliśmy kwestię treści dyrektyw i treści ustawy w kontekście tego, czy prawidłowo wdrażamy akty unijne. Prawda jest taka, że przepisy unijne, jak wszystkie inne przepisy na świecie, nie są idealne. Można je…</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JakubZabielski">Można je czytać w różny sposób i rzeczywiście uczestnicy prac w zespole mieli różne punkty widzenia odnośnie do tego, co i jak uregulował prawodawca unijny. W trakcie prac zespołu nie udało się ustalić w sposób niebudzący wątpliwości, co prawodawca unijny rzeczywiście powiedział. Wydaje mi się, że należy odłożyć tę kwestię i tak naprawdę dać szansę zastosowania w praktyce tego, co mamy w tym momencie w ustawie, a następnie dokonać oceny ustawy ex post już po jakimś czasie jej obowiązywania w celu stwierdzenia, czy rzeczywiście cel prawodawcy krajowego, ale również prawodawcy unijnego został zrealizowany prawidłowo. A jeżeli nie, jeżeli z tej oceny skutków regulacji ex post wyjdzie, że jest nie tak, jak powinno być, to wtedy będzie to sygnał dla ustawodawcy, że trzeba ingerować w porządek prawny. Taka jest moja ocena, jeśli chodzi o poprawkę pierwszą pani marszałkini.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JakubZabielski">Jeżeli chodzi o kwestię wykreślenia zakresu utworu, który można wykorzystać w pracach naukowych, to w trakcie prac zespołu nie było na ten temat mowy. Myśmy rozmawiali na ten temat poza kulisami. To jest oczywiście kwestia dyskusyjna. Wydaje mi się, że można bronić zarówno stanowiska Sejmu, jak i propozycji pani marszałkini. Za każdą z nich są argumenty na tak i na nie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyFedorowicz">Pani Marszałek?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MagdalenaBiejat">Ja w takim razie jestem… Wycofam poprawkę pierwszą, opierając się na tym, co mówił przedstawiciel ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MagdalenaBiejat">Będę jednak bardzo państwa zachęcać do pochylenia się nad poprawką drugą. Zwracam państwa uwagę na fakt, że do komisji wpłynęły opinie popierające wykreślenie tego zapisu z Centrum Kompetencji Cyfrowych Uniwersytetu Warszawskiego, Future Law Lab, Centrum Cyfrowego, Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich oraz Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. To nie jest moje widzimisię. To nie jest coś, co ja sobie wymyśliłam. To jest stanowisko kilku instytucji, szanowanych instytucji naukowych, które proszą o uwzględnienie tych uwag.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MagdalenaBiejat">Oczywiście, Szanowni Państwo, wiemy, jak będzie. Ostatecznie będzie tak, że nasi naukowcy po prostu będą łamać prawo i wykorzystywać pełne korpusy tekstów. Tylko czy my chcemy budować fikcję prawną? Czy chcemy raczej doprowadzić do tego, żeby nasza nauka funkcjonowała w sposób nieskrępowany, w sposób po prostu zgodny z prawem, w sposób, w ramach którego można będzie wykorzystywać utwory do celów naukowych w 100%?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MagdalenaBiejat">Jeszcze raz powtórzę. To są często względnie nowe metody badań naukowych, dotyczące badań ilościowych na korpusach tekstów. To być może nie jest bardzo powszechna metoda naukowa, może to nie jest coś, z czym wszyscy jesteśmy zaznajomieni, niemniej takie metody istnieją i są coraz częściej wykorzystywane, również do badań internetu. I jest ważne, żeby po prostu w ten głos środowisk naukowych się wsłuchać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani przewodnicząca Halina Bieda.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HalinaBieda">Tak trochę dyskutujemy tu w podgrupie. Moim zdaniem czym innym jest wykorzystywanie pełnego tekstu, a czym innym jest powielanie i udostępnianie. Tak? Moim zdaniem to jest zasadnicza różnica. Bo chyba każdy z nas może pracować naukowo na pełnym tekście i go czytać. A czym innym jest kserowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy są jakieś głosy?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę. Pani senator Barbara Zdrojewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja w takiej sytuacji, po wycofaniu jednej poprawki i podtrzymaniu przez panią marszałek drugiej, poprosiłabym jeszcze raz rząd o dokładniejsze odniesienie się do tej sprawy, a nie tylko powiedzenie, że mamy do czynienia z kompromisem. Proszę powiedzieć, czy jest tak, jak nam się wydaje, że nie będzie problemu, czy też rację mają ci, którzy zgłaszali do nas te poprawki i twierdzili, że może nastąpić taki problem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejWyrobiec">Rozumiem, że mówimy teraz o procencie. Rzecz dotyczy powielania, a nie wykorzystywania. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejWyrobiec">Po drugie, idąc tokiem tego myślenia, o którym pani senator mówiła… Pierwotna propozycja przedłożenia rządowego dotyczyła 20%. Potem… Przypomnę historię. W Sejmie na posiedzeniu sejmowej komisji kultury 20% zostało zamienione na 3%, a potem Sejm w głosowaniu plenarnym zamienił 3% na 25%.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejWyrobiec">Ja mam propozycję idącą w stronę tego, o czym mówił pan mecenas Zabielski. Dajmy tej ustawie popracować, bo jak skreślimy procent, czyli określoną ilość, i zostawimy słowo „fragment”, to pójdziemy w dyskusję, czym jest ten fragment i jaki on jest duży, czy to jest tylko wycinek. Co ten fragment oznacza?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Andrzej Wyrobiec: Jeszcze bym poprosił o słowo pana dyrektora Dydo. Dobrze? Żeby mnie uzupełnił.)</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejDydo">Ja chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że kwestia brzmienia art. 27 w ogóle wymaga większej uwagi, dlatego że jest to artykuł, który jest w ustawie od początku, od 1994 r. Następnie mieliśmy do czynienia z wdrożeniem dyrektywy INFOSOC z 2001 r. i w zasadzie w jednej jednostce mamy regulację dotyczącą zarówno dozwolonego użytku edukacyjnego, jak i dozwolonego użytku na rzecz badań naukowych. Wydaje mi się, że w dzisiejszej rzeczywistości – mogę się zobowiązać, że w ramach Forum Prawa Autorskiego podejmiemy się takiego zadania, żeby omówić ze stroną społeczną różne rozwiązania – powinniśmy doprowadzić do sytuacji, w której rozdzielimy te jednostki, czyli osobno uregulujemy kwestię dotyczącą wykorzystywania utworów w ramach procesu edukacyjnego, dydaktyki, a osobno w ramach prowadzenia badań naukowych. Rzeczywiście rozumiem panią senator Biejat w ten sposób, że w zakresie badań naukowych ta dostępność utworów ze względu na cel, jaki mają badania same w sobie, powinna być szersza. Zwracam jednak uwagę, że stosując argumentację dotyczącą badań naukowych, musimy zawsze pamiętać o drugiej części tej samej jednostki, czyli procesu dydaktycznego i celów edukacyjnych. I tutaj wchodzimy już w taką dość skomplikowaną materię dotyczącą ekosystemu, w jakim funkcjonują również wydawcy edukacyjni. Obawiam się, że moglibyśmy trochę wylać dziecko z kąpielą, gdybyśmy rzeczywiście zaczęli teraz podejmować decyzję. Proponuję, żeby ten temat stał się tematem Forum Prawa Autorskiego. Zaprosimy do debaty zarówno wydawców edukacyjnych, jak i środowisko akademickie i środowisko związane z oświatą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani Marszałek, ja bym chciał zakończyć debatę i przejść do głosowania, jeżeli wolno. Dobrze? Proszę bardzo…</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Senator Magdalena Biejat: Panie Przewodniczący, oczywiście pan tutaj rządzi.)</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JerzyFedorowicz">Proszę uprzejmie. Proszę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MagdalenaBiejat">Ja chciałabym się tylko odnieść do tego, co pan mówił. Dwie rzeczy. Krótko.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MagdalenaBiejat">Tutaj nie chodzi… Do pani senator Biedy. Tu nie chodzi o kserowanie, tylko przede wszystkim o wykorzystanie dokumentów cyfrowych.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MagdalenaBiejat">Jeśli chodzi o kwestię 25% objętości utworu, to myślę, że zasadne i przede wszystkim istotne jest to, że jest to kompletnie arbitralna liczba. Dlaczego 25%, a nie 20% albo 30%? Tak? I tutaj naukowcy podnoszą, że decyzja o tym, jaką objętość tekstu powinni wykorzystać w badaniach, powinna być decyzją badacza czy badaczki, a nie legislatora.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MagdalenaBiejat">I druga rzecz, dotycząca kwestii wydawców i prawa do obrony interesów twórców. To jest oczywiste, ale zwracam uwagę, że istnieje jeszcze art. 35 ustawy, który definiuje, że używanie przekraczające normalne korzystanie z utworu i mogące godzić w słuszne interesy twórców jest niedopuszczalne. A więc to nie jest też tak, że likwidując zapis dotyczący 25%, kompletnie zlikwidowalibyśmy ochronę twórców pracujących dla wydawnictw naukowych.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MagdalenaBiejat">Tylko tyle. Już milczę, więcej nic nie mówię, zostawiam to. Chciałabym prosić o poddanie pod głosowanie poprawki drugiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyFedorowicz">Pan senator przewodniczący Czelej Czesław. Nie… Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzCzelej">No dobrze. Nie będę tego komentował.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#GrzegorzCzelej">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#GrzegorzCzelej">Na poprzednim posiedzeniu zgłosiłem poprawkę dotyczącą definicji nadawania. W trakcie tej przerwy byliśmy w kontakcie z naszym legislatorem. Poprawka przez niego zaproponowana konsumuje moją intencję. Uznaliśmy, że jego poprawka jako bardziej szeroka będzie bardziej trafna. W związku z tym mam do pana pytanie. Czy formalnie powinienem wycofać swoją poprawkę, czy mogę przejąć pana?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyFedorowicz">Panie Mecenasie, pan mnie nie słucha. Ja panu udzielę głosu i pan odpowie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę. Udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję, Panie Przewodniczący. Przepraszam, że się tak wyrwałem.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JakubZabielski">Panie Senatorze, wszystkie rozwiązania będą dobre. Pierwsze to jest to, które pan zaproponował, czyli wycofanie poprawki i zagłosowanie za poprawką, którą zgłosił pan senator Fedorowicz, bo pan senator przejął poprawki Biura Legislacyjnego, a tym samym moje. Może pan też wycofać swoją poprawkę i dopisać się jako współautor do poprawki pana senatora Fedorowicza. Może pan również podtrzymać swoją poprawkę i głosować przeciwko niej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyFedorowicz">Ale czy to ode mnie zależy? Bo jeżeli to ode mnie zależy, to ja się zgadzam, ale jeżeli pan senator zechce, to nie będzie mi się to podobało.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyFedorowicz">Udzielam panu głosu, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrzegorzCzelej">Czekam na to magiczne słowo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#GrzegorzCzelej">Panie Przewodniczący, żeby nie komplikować, wycofuję swoją poprawkę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyFedorowicz">Chcę powiedzieć, że pan Czelej został mistrzem parlamentu w tenisa, bo wygrał ze mną.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, chciałbym się zwrócić do pani marszałek Biejat, dziękując za to wszystko, co pani robi, bo sprawa rzeczywiście jest ważna i ona będzie miała bardzo poważną kontynuację w następnym etapie. Chcę tylko nadmienić, że na moje biurko do naszego prezydium wpłynęło ok. 100 propozycji poprawek z różnych organizacji i każda z tych propozycji wydaje mi się słuszna. Dlaczego w związku z tym nie proszę o dyskusję i zamykam dyskusję? Dlatego, że uważam, że rząd wykonał naprawdę niezwykłą pracę. Od 20 lat jestem w parlamencie. Byłem w tej komisji albo przewodniczącym, albo wiceprzewodniczącym, byłem też w Sejmie. I tak poważnego podejścia do problemu, który rozwiązujemy teraz zamiast 2 lata temu, jeszcze nie było. Chcę powiedzieć, że zwykle… I tak będzie dalej. Będą te strony, które nie będą zadowolone, i te, które będą zadowolone. Nadzieja – i tej nadziei sprostamy – polega na tym, co przedstawił minister z jego ekipą. Zajmiemy się nową ustawą, która będzie działała w zakresie tych spraw, o których mówimy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JerzyFedorowicz">A teraz, Szanowni Państwo, proszę pana mecenasa o powiedzenie mi, jak mam przeprowadzić głosowania. Czy najpierw głosujemy nad moimi poprawkami, czy pani senator, marszałek Biejat?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubZabielski">Już. Zagłosujemy…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Spokojnie, Panie Mecenasie. Nic się nie dzieje.)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JakubZabielski">Ja wiem.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JakubZabielski">Proponuję, żebyśmy zagłosowali w takiej kolejności. Najpierw poprawka pani senator Biejat, potem poprawka dotycząca mediacji, czyli ta długa, mająca 5 stron poprawka opracowana przez zespół. Potem druga poprawka opracowana przez zespół, dotycząca art. 101 – to będzie trzecie głosowanie. Czwarte głosowanie to głosowanie blokiem nad poprawkami legislacyjnymi. Na końcu całość wraz z poprawkami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyFedorowicz">Z tym że ja mam od pani senator Biejat 5 poprawek, a właściwie 4, więc którą… Proszę mi to…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JakubZabielski">To jest poprawka dotycząca art. 1 pkt 7, zmienianego art. 27 ust. 1. Pani senator proponuje wykreślenie wyrazów „nieprzekraczające 25% objętości utworu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyFedorowicz">W takim razie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JerzyFedorowicz">Kto z państwa, pań senatorek i panów senatorów, jest za przyjęciem poprawki pani senator, marszałek Biejat? Proszę o podniesienie ręki. (2)</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest przeciw? (7)</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#JerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#JerzyFedorowicz">Poprawka nie przeszła.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#JerzyFedorowicz">Teraz głosujemy nad poprawką senatora Fedorowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JakubZabielski">To jest druga poprawka z dokumentu, czyli dotycząca art. 9911–9917.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#JerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#JerzyFedorowicz">Przeszło jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#JerzyFedorowicz">Teraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JakubZabielski">Trzecia z pliku poprawek to jest poprawka dotycząca art. 1 pkt 23. Jest to nadanie nowego brzmienia art. 101.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JerzyFedorowicz">To jest moja poprawka.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki Jerzego Fedorowicza? (9)</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#JerzyFedorowicz">Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#JerzyFedorowicz">Teraz proszę o wyznaczenie sprawozdawcy…</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Jeszcze nie…)</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: Legislacyjne…)</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-43.7" who="#JerzyFedorowicz">A, przepraszam. Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
<u xml:id="u-43.8" who="#JerzyFedorowicz">Poproszę teraz o głosowanie blokiem nad poprawkami legislacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-43.9" who="#JerzyFedorowicz">Panie Mecenasie, czy chce pan jeszcze coś wytłumaczyć?</u>
<u xml:id="u-43.10" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nie, już wszystko zostało powiedziane. Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-43.11" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest za przegłosowaniem pozytywnym poprawek legislacyjnych złożonych blokiem? (9)</u>
<u xml:id="u-43.12" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.13" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest…</u>
<u xml:id="u-43.14" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-43.15" who="#JerzyFedorowicz">No tak.</u>
<u xml:id="u-43.16" who="#JerzyFedorowicz">I teraz wyznaczenie…</u>
<u xml:id="u-43.17" who="#komentarz">(Głos z sali: Całość, całość.)</u>
<u xml:id="u-43.18" who="#JerzyFedorowicz">Teraz całość ustawy.</u>
<u xml:id="u-43.19" who="#komentarz">(Głos z sali: Coś jeszcze?)</u>
<u xml:id="u-43.20" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JakubZabielski">Pani marszałek chce zgłosić wniosek mniejszości, ale musi uzyskać poparcie drugiego senatora i właśnie udała się na rozmowę w tym celu.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JerzyFedorowicz">Jak senator Hamerski popiera, to całe Podhale będzie…</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Niespodziewany sojusz…)</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JerzyFedorowicz">Dobrze. W takim razie proszę…</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Z górali to…)</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#JerzyFedorowicz">Nie. Ja jestem honorowym góralem pienińskim, a pan senator jest góralem pienińskim.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#JerzyFedorowicz">Chodzi mi o to… Czy teraz pani…</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Już nie…)</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#JerzyFedorowicz">Panie Mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JakubZabielski">Pani marszałek zgłosiła wniosek mniejszości. Teraz głosujemy nad ustawą wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, proszę o przegłosowanie ustawy wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest za? (9)</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#JerzyFedorowicz">Teraz proszę o wyznaczenie senatora sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Panie Przewodniczący, nikt tu się nie ośmieli…)</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Autor poprawek.)</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#JerzyFedorowicz">Przyjmuję zaszczyt.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#JerzyFedorowicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 49)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>