text_structure.xml 59.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 01)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyFedorowicz">Dzień dobry, witamy pana marszałka Grupińskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyFedorowicz">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu zwołane w celu rozpatrzenia punktu: szkoły muzyczne – rola w systemie szkolnictwa i finansowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyFedorowicz">Czy do porządku obrad państwo senatorowie mają jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyFedorowicz">Witam serdecznie na naszym posiedzeniu, po raz pierwszy, panią minister Martę Cienkowską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam panią minister.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska: Dzień dobry.)</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyFedorowicz">Witam panią Agnieszkę Hejduk-Domańską z Ministerstwa Kultury i Sztuki, zastępcę dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego. Witam pana Adama Wiśniewskiego, witam pana Zdzisława Bujanowskiego… Poczekajcie, pan Adam Wiśniewski to naczelnik Wydziału Prawnego w Departamencie Szkolnictwa Artystycznego. Witam pana doktora Zdzisława Bujanowskiego – witam, Panie Doktorze – dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej. Witam pana Witolda Malinowskiego, dyrektora zespołu szkół muzycznych w Krakowie. Witam panią Faustynę Bobecką, wicedyrektora…</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Głosy z sali: Jeszcze nie.)</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyFedorowicz">Aha.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Zespół szkół muzycznych w Dąbrowie Górniczej.)</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JerzyFedorowicz">Tak, w Dąbrowie Górniczej, nauczycielkę. Witam pana Dariusza Jędrusika z Zespołu Szkół Muzycznych im. Spisaka w Dąbrowie Górniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, nasze posiedzenie zostało zwołane na prośbę pani senator. Tak zresztą działamy w komisji – mówię, żebyście wiedzieli – że senatorowie członkowie komisji zgłaszają swoje potrzeby, jeśli chodzi o program komisji na cały rok i na kolejne, następne lata. I właśnie pani senator Beata Małecka-Libera, którą witam bardzo serdecznie, jak wszystkich naszych senatorów, prosiła o wprowadzenie tego tematu pod obrady komisji. W związku z tym poprosiłem panią minister o przygotowanie wystąpienia. Chcę tylko państwa zawiadomić, że pani minister będzie musiała nas opuścić, prosiła mnie o to, bo ma posiedzenie w KPRM, i dlatego będzie z nami tylko 20 minut, a później sprawę, jeżeli będzie taka potrzeba, przejmą dyrektorzy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JerzyFedorowicz">Czy pani minister potwierdza to, co ja powiedziałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MartaCienkowska">Tak. Bardzo państwa przepraszam, ale niestety dzisiaj KPRM wezwał mnie na dosyć długie posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MartaCienkowska">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze, Panie Przewodniczący. Mamy oczywiście duży projekt wystąpienia i podzielenia się z państwem informacją na temat tego, jak wygląda sytuacja szkół muzycznych w Polsce. Chciałabym zapewnić o pełnej współpracy i transparentności w naszych pracach, dalszych pracach i w komisji. Jesteśmy tutaj w takim pełnym składzie, bo mam nadzieję, że od dzisiaj współpraca między komisją a ministerstwem będzie wyglądać zgoła inaczej, czyli będzie przebiegać w miłej, cudownej atmosferze pełnej współpracy. Mam nadzieję, że sprostamy państwa oczekiwaniom, bo po to tutaj dzisiaj jesteśmy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MartaCienkowska">Ja rozumiem, że to posiedzenie komisji było zwołane nie tylko po to, żebyśmy my przedstawili, ile mamy szkół muzycznych w Polsce, a jest ich ponad 700, ale też dlatego, że są tutaj pewne kwestie do rozwiązania i tematy do poruszenia, o które państwo prosili. Ja myślę, że zamiast przedstawiania tej informacji, którą przygotowaliśmy państwu, a którą oczywiście jesteśmy w stanie się podzielić – ona jest świetną lekturą do poduszki – ja byłabym raczej skłonna ku temu, żeby odpowiedzieć na konkretne pytania i poruszyć konkretne kwestie, w związku którymi się dzisiaj spotkaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyFedorowicz">W takim razie zrobimy tak. Wszyscy państwo senatorowie otrzymali dokładnie przygotowany raport na temat stanu rzeczy. Oczywiście rozważaliśmy zwołanie tego spotkania, dlatego że teoretycznie wszystko wygląda dosyć dobrze, ale, jak wiadomo, są sytuacje, w których naprawdę potrzebna jest pomoc, może jakaś nowelizacja albo, nie wiem, w przyszłości rodzaj rozporządzenia, które mogłyby sprawić, że szkoły muzyczne należące do samorządów mogłyby jednak uzyskać jakąś opiekę ministerstwa. Z tego powodu chciałbym oddać głos pani senator Beacie Małeckiej-Liberze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pani Minister! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BeataMałeckaLibera">Stałam się sprawczynią dzisiejszego posiedzenia. Wykorzystując to, że jest pani minister, chcę przedstawić problem, z którym zwrócono się do mnie. Z uwagi na ten problem zastanowiłam się, czy to jest jedyna kwestia, o której chcę powiedzieć, a wszystko inne działa dobrze, czy może warto o tych szkołach porozmawiać też w sposób zbiorczy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BeataMałeckaLibera">Ja reprezentuję Dąbrowę Górniczą. Są tu ze mną państwo, którzy pracują w szkole muzycznej. Do mnie trafiono z takim oto tematem. Szkoła jest szkołą muzyczną pod opieką czy pod patronatem samorządu i starała się o finansowanie i przejście pod ministerstwo kultury. Niestety z różnych względów – nie będziemy tutaj roztrząsać tego, co było, bo to nie o to chodzi – do tego nie doszło. Największym problemem nie była kwestia chęci przejęcia tej szkoły przez ministerstwo kultury, problem był taki, że w mieście oprócz szkoły muzycznej jest także szkoła plastyczna i ówczesny wiceminister powiedział, że weźmie szkołę muzyczną pod swoją opiekę, ale tylko i wyłącznie razem z „plastykiem”, czyli w takiej transakcji wiązanej. To niestety nie doszło do skutku. Ponieważ jestem mieszkanką tego miasta, znam szkołę, znam możliwości szkoły, możliwości jej rozwoju, na tyle się zainteresowałam tą kwestią, że poprosiłam przewodniczącego… Teraz bardzo się cieszę, że mogę to skierować również bezpośrednio do pani minister. Oczywiście państwo są tutaj także w celu wyjaśnienia dokładnie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska: Dobrze…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyFedorowicz">W takim razie ja powinienem zadać takie pytanie, nim jeszcze udzielę głosu pani minister… Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, na czym polega ten problem. Jak widzimy w tym raporcie, który otrzymaliśmy, w tym dokumencie, to jest cały szereg szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Państwo, którym oddam za chwilę głos – nie wiem, czy to pan, czy pani będzie odpowiadać – opowiecie mi o swoim problemie. Może się okazać, że będziecie teraz reprezentować inne szkoły, które mogą mieć podobne problemy, i wtedy rozjaśni nam się sytuacja. Daję panu 5 minut. To wszystko.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JerzyFedorowicz">Proszę się przedstawić do protokołu. Oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Faustyna Bobecka, nauczyciel w Zespole Szkół Muzycznych im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Jest mi bardzo miło, bardzo dziękuję za zaproszenie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Pani Minister! Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie i wszystkie inne znakomite osoby!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Problem jest. Nasz problem polega na tym, że my jesteśmy taką szkołą, która jest zespołem szkół I stopnia, czyli szkoły ogólnokształcącej muzycznej o 8-letnim cyklu nauczania i tzw. szkoły popołudniowej, czyli SM, szkoły muzycznej tylko z przedmiotami muzycznymi, gdzie dzieci kształcą się w trybie 4-letnim i 6-letnim. Ponieważ jest to wszystko wymieszane, my mamy problem polegający na tym, że jesteśmy dość dużą szkołą. Jeśli chodzi o liczbę uczniów tak w ogóle w systemie edukacyjnym, to może nie bardzo, bo jest to około 300 osób, z tego, co pamiętam, ale jeśli chodzi o szkoły muzyczne, to jesteśmy dużą szkołą muzyczną i wsparcie ministra właściwego byłoby bardzo istotne. Pomijam już to, że jesteśmy miastem, które ma bodajże 120 tysięcy mieszkańców, więc potrzeby edukacyjne są, ale napotykamy na szereg problemów. Pierwszy problem to liczba oddziałów, które możemy utworzyć. Miasto nam to dozuje, w tej części ogólnokształcącej szkoły mamy po jednym oddziale. Szkoła działa od 30 lat i dopiero w tym roku pierwszy raz wyrażono zgodę na to, żeby…</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Od wielu lat staramy się o to, ale miasto chyba nie bardzo nas lubi, tak bym powiedziała. Nie bardzo widzi potrzebę inwestowania w naszą szkołę. My nie mamy sali koncertowej, a 12 lat temu przechodziliśmy z innego budynku, wówczas była inna pani dyrektor, i obiecano nam wybudowanie sali koncertowej na potrzeby naszej szkoły, a więc nie jakiejś olbrzymiej, tylko takiej do 200 miejsc, chyba 199, bo inne przepisy… Ja się za bardzo nie znam na tych przepisach BHP. Jednak do tej pory tej sali nie mamy i wprost nam powiedziano, że nie będziemy mieć. W związku z tym na potrzeby tak dużej szkoły… Wszelkie koncerty odbywają się w sali, co do której jest pozwolenie na 50 osób, tzn. ze względów BHP w tej sali może przebywać 50 osób, albo, ponieważ jesteśmy finansowani przez miasto, przez samorząd, jest inna instytucja, która również jest finansowana, ale ona jest kawałeczek dalej, i może nam użyczać dużą salę – mówimy o Pałacu Kultury Zagłębia. Niemniej jednak logistycznie przewieźć dzieci, instrumenty, zorganizować próby, kiedy w tym roku pozwolono nam na chyba tylko 2 koncerty tam… Miasto z tej strony chyba nie bardzo widzi potrzebę dofinansowywania w większym… Ja też nie chcę za bardzo narzekać na miasto, niemniej jednak z punktu widzenia pracowników i dzieci cienko przędziemy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Czy to już wszystko, co…)</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Nie no, problemów mamy szereg, tylko teraz tak jakby na…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyFedorowicz">Poradzimy sobie. Muszę tylko zadać pytanie, nim oddam głos pani minister: czy państwo macie takie wyobrażenie, że w momencie, kiedy, załóżmy, przejdziecie pod opiekę ministerstwa kultury i dziedzictwa, to wasze problemy znikną? Macie takie wyobrażenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Na pewno będzie nam łatwiej, z tego powodu, że w samorządzie jest pewna część funduszy, co do której oni decydują, na co ją przeznaczą – przynajmniej taką mam wiedzę – decydują, na co zostaną przeznaczone pieniążki, no i…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyFedorowicz">Mogę zrozumieć, że gdyby ministerstwo finansowało szkołę, to miasto mogłoby wtedy wydać pieniądze na wybudowanie…</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Przedstawiciel Zespołu Szkół Muzycznych im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej Faustyna Bobecka: Tam, gdzie wydaje.)</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyFedorowicz">No to takie…</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#komentarz">(Głosy z sali: Nie, nie.)</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(Przedstawiciel Zespołu Szkół Muzycznych im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej Faustyna Bobecka: Nie, nie, nie. Tam, gdzie wydaje.)</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie, nie, nie. Miasto nie może wydać…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyFedorowicz">To znaczy, że źle to rozumiem. Dobrze, to na razie dziękuję. I poproszę panią minister o skomentowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MartaCienkowska">Dobrze, to na początku odniosę się do tego konkretnego przypadku. Rzeczywiście ministerstwo w zeszłym roku dostało taką prośbę. Odpisaliśmy na tę prośbę 28 września do pana prezydenta Marcina Bazylaka z prośbą o przesłanie szczegółowych informacji dotyczących aktualnej sytuacji finansowej. Nie dostaliśmy odpowiedzi. Pismo w sprawie przejęcia szkoły zostało do nas wznowione 28 lutego tego roku i pewnie będziemy prosić o takie same dokumenty i całą dokumentację finansową. Z mojej strony mogę powiedzieć, że jesteśmy otwarci na takie rozwiązanie, tylko problem polega na tym, że… Rzeczywiście, ja ze swojej perspektywy po 3 miesiącach i dokładnej analizie sytuacji szkół artystycznych w Polsce mogę powiedzieć, że państwowe szkoły artystyczne mają zdecydowanie lepszą sytuację. Są pod opieką ministra, są szkołami państwowymi, ich budżet nie zależy od budżetu samorządu i od decyzji rady miasta, powiedzmy, bo to samorząd dysponuje tymi środkami. My w ministerstwie i w Centrum Edukacji Artystycznej staramy się być absolutnie transparentni i przeznaczać nawet środki inwestycyjne, bo mamy duże środki inwestycyjne, na nasze szkoły, szkoły, które są prowadzone przez ministerstwo. Zakładam, że tutaj o to państwu chodzi…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MartaCienkowska">… bo wtedy szkoła nie jest uzależniona od sytuacji finansowej gminy, tylko jest uzależniona tak naprawdę od budżetu ministerstwa. Zakładam, że to jest lepsze rozwiązanie. Pytanie, czy jest to problem systemowy, czy nie jest to problem systemowy. Ja bym poprosiła pana Adama, żeby nam trochę powiedział o tym, jak to wyglądało, jak ten proces zmiany podległości u nas wygląda. To nie jest pierwsza taka sytuacja, kiedy chcemy zrobić tę zmianę, i to nie jest pierwsza taka sytuacja w tej kadencji rządu, to nie jest jedyna szkoła, która się do nas zgłosiła w tej sprawie. My oczywiście każdą sytuację musimy indywidualnie przeanalizować. Musimy się jednak pewnie zastanowić wszyscy, wspólnie, czy to jest problem systemowy, czy to nie jest problem systemowy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MartaCienkowska">Panie Adamie, gdyby pan mógł dwa słowa komentarza…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyFedorowicz">Przepraszam najmocniej, chciałbym o coś zapytać pana dyrektora Malinowskiego. Panie Dyrektorze, nasza szkoła, krakowska szkoła jest finansowana oczywiście ze środków ministerstwa. Ale był taki moment, że była finansowana ze środków samorządu. Prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitoldMalinowski">Skoro już się, że tak powiem, dobiłem do głosu…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Chodzi o porównanie, jak to się mogło zmieniać.)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WitoldMalinowski">Jedno słowo. Mam takie déjà vu, bo w 1999 r. byłem przewodniczącym komitetu inicjatywy ustawodawczej i wtedy zabiegaliśmy wszyscy o to, żeby wszystkie szkoły były, że tak powiem, pod ministerstwem kultury. A wtedy projekt był taki, że one mają przejść do samorządów, szkoły II stopnia do powiatów. Wyobraźcie sobie państwo, co by było, gdyby tak było. Część szkół w Krakowie… Kraków ma specyficzną sytuację, dlatego że część szkół, szkoły I stopnia, przeszły w ramach pilotażu, jeszcze zanim ta ustawa wchodziła w życie czy miała wejść w życie w 1999 r… Stąd my mamy szkoły i samorządowe, i państwowe, szczególnie II stopień to są szkoły państwowe. Ja mam ten przywilej, powiedziałbym, że mam 4 szkoły w jednej i siedmiuset kilkudziesięciu uczniów, więc to jest jeszcze większa populacja… W Nowej Hucie to jest jedyna szkoła, a Nowa Huta to jest 1/3 Krakowa, to jest ponad 250, prawie 300 tysięcy mieszkańców. Oczywiście zawsze jest taka kwestia, że my mamy zabezpieczenie funkcjonowania poprzez centrum edukacji z budżetu państwa, ale są różne ciekawe projekty w gminie i są różne ciekawe projekty w województwie, z których byśmy chcieli skorzystać, ale nie ma takiej możliwości. Jak ja planowałem inwestycję w roku 2010, to była taka sytuacja, że… Przepraszam, w 2005 r. chciałem skorzystać z pieniędzy, które były w dyspozycji marszałka województwa, i wtedy, mimo tego, że, powiedzmy, klimat społeczno-polityczny był sprzyjający, od kolejnych marszałków i wojewodów otrzymałem odpowiedź: wy jesteście nie nasi. I całe pieniądze przeszły… Pan przewodniczący wie, wtedy pieniądze zostały, że tak powiem, skonsumowane przez operę, w 100%. Ja miałem pozwolenie na budowę, projekt i nie mogłem tego dotknąć. Dobrze, że przyszły pieniądze tzw. zporowskie, dobrze, że się udało ten projekt…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę się już nie rozwijać, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyFedorowicz">Odbieram panu głos na chwileczkę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(Dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie Witold Malinowski: Są blaski i cienie.)</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JerzyFedorowicz">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JerzyFedorowicz">Teraz tak. Panie Dyrektorze – zwracam się do pana naczelnika Wydziału Prawnego w Departamencie Szkolnictwa Artystycznego – proszę łaskawie skomentować to, o czym mówimy, bo sprawa wygląda dosyć poważnie, może wymaga jakichś zmian, których się nawet nie spodziewaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AdamWiśniewski">Od strony formalnej jest tak, że szkoły samorządowe mogą być zakładane za zgodą ministra kultury. Taka zgoda jest wyrażana w formie porozumienia. I rzeczywiście, w ciągu każdego roku wydajemy kilka takich zgód. Od strony finansowej – myślę, że to jest w kontekście tego, o czym mówiła pani ze szkoły w Dąbrowie Górniczej – sytuacja wygląda w taki sposób, że w przypadku szkół artystycznych jednostka samorządu terytorialnego dostaje, tak jak na inne szkoły, pieniądze z budżetu państwa w ramach subwencji ogólnej części oświatowej. Jak państwo na pewno wiecie, subwencja polega na tym, że są to pieniądze nieznaczone, czyli jednostka samorządu terytorialnego może wydać tę część oświatową w taki sposób, co do którego decyzję podejmie organ kolegialny jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym to dysponowanie środkami w dużej mierze zależy od wrażliwości władz samorządowych. Spotykamy się z takimi sytuacjami, w których… Pan dyrektor wspomniał o Krakowie. Rzeczywiście w Krakowie jest taka specyficzna sytuacja, że prawie w jednym budynku, przy ulicy Basztowej, działają dwie szkoły: szkoła muzyczna I stopnia, która jest prowadzona przez miasto Kraków, i szkoła muzyczna II stopnia, prowadzona przez ministra kultury. Od lat czyniliśmy zabiegi, chcąc przejąć tę szkołę samorządową po to, żeby stworzyć zespół i zapewnić jednolitą strukturę tych szkół, które mieszczą się obok siebie i niejako są kontynuacją, niemniej jednak miasto nigdy nie było zainteresowane oddaniem szkoły. Trudno tutaj też mówić o jakich zaniedbaniach, jest to szkoła dobrze funkcjonująca. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy niestety jednostki samorządu terytorialnego traktują szkoły muzyczne po macoszemu, odczytując to tak, że szkolnictwo powszechne, ogólnokształcące jest niejako obowiązkiem, a szkoły artystyczne są dodatkiem. No i rzeczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy szkoły samorządowe są niedoinwestowane albo działają w ogóle na granicy dopuszczenia do funkcjonowania ze względu na stan budynków czy też brak inwestycji w instrumentarium. A więc sytuacja bywa różna. Tutaj pewnego rodzaju problemem jest też zmienność. Minister kultury, niezależnie od zmian rządowych, które również następują, zawsze jest zainteresowany rozwojem systemu szkolnictwa artystycznego, ale do jednostki samorządu terytorialnego przychodzą nowe władze, które mogą mieć zupełnie inne priorytety, i te szkoły artystyczne mogą schodzić na dalszy plan.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyFedorowicz">Przerwę panu na chwileczkę, Panie Dyrektorze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyFedorowicz">Widzę, że… Chciałbym podziękować państwu senatorom i panom wicemarszałkom, bo widzę, że jest bardzo poważny skład. Właśnie przyszli: pani senator Barbara Zdrojewska, pan Jan Skurkiewicz, pan senator Czelej. Czyli sprawa jest ważna, bardzo, bo takiego składu, proszę państwa, nie zawsze się spodziewam na mojej komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JerzyFedorowicz">Teraz oddam głos pani senator, wiceprzewodniczącej Halinie Biedzie. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HalinaBieda">Ja tylko w trybie ad vocem. Pan dyrektor powiedział, że samorządy, jak dostają subwencje, to mogą ją wydać, na co chcą. A czy pan dyrektor zna taki samorząd, któremu wystarcza subwencji oświatowej?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#HalinaBieda">To nie wydają, na co chcą. Wydają w obrębie oświaty, ale nie na to, co chcą, bo nigdy żadnemu samorządowi nie wystarczyło subwencji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AdamWiśniewski">Nie, nie, to zbyt duże uproszczenie, oczywiście pani senator ma rację. Na co chcą w tym sensie, że na jakiego rodzaju szkoły…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: No tak.)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AdamWiśniewski">…chcą wydać. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AdamWiśniewski">Tak, tak, jak najbardziej. I zawsze bliższe będą potrzeby szkolnictwa ogólnego, to, żeby zapewnić dobry stan szkół podstawowych czy, w przypadku powiatu, szkół ponadgimnazjalnych, a szkoły artystyczne – tylko to chciałem wyrazić –często są traktowane jako dodatek do systemu, w związku z tym są niedowartościowane także finansowo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JerzyFedorowicz">To jest filozofia, ale my musimy sprostać potrzebom. Tak czy siak ta komisja musi rozpocząć jakąś drogę, która by wyrównała te szanse.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JerzyFedorowicz">Teraz poprosiłbym państwa senatorów, którzy chcą zabrać głos…</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Jeszcze pani chciała zabrać głos.)</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JerzyFedorowicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#JerzyFedorowicz">Tak. Zaraz, momencik, ja zaraz panią dopuszczę.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#JerzyFedorowicz">Jeżeli nikt z państwa senatorów się nie zgłasza…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#HalinaBieda">Ja chciałabym zapytać… Ja rozumiem, że dzisiaj stanowisko pani minister jest takie, że niekoniecznie musicie przejmować obydwie szkoły w pakiecie. Ja zrozumiałam, że tak było kiedyś. Tak?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Przedstawiciel Zespołu Szkół Muzycznych im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej Faustyna Bobecka: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#HalinaBieda">Stanowisko było takie, że albo w pakiecie, albo w ogóle?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Przedstawiciel Zespołu Szkół Muzycznych im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej Faustyna Bobecka: Jeszcze w zeszłym roku taką…)</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#HalinaBieda">A mieliście taką odpowiedź na piśmie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Tak, w lutym nasza pani dyrektor na konferencji plenarnej przedstawiła nam, że znowu jest taka odpowiedź, że chodzi o to, że ma być w pakiecie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: To mnie tak trochę…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyFedorowicz">Ja teraz jednak poproszę…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JerzyFedorowicz">Proszę poczekać. Proszę wyłączyć mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyFedorowicz">…Do pana Zdzisława Bujanowskiego. Czy mógłby pan skomentować to, co pan dzisiaj słyszał i w jakiś sposób podpowiedzieć nam rozwiązania? Czy takie sytuacje już miały miejsce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZdzisławBujanowski">Proszę państwa, to wszystko, co państwo dotychczas powiedzieliście, to jest prawda, tylko że… Jeśli chodzi o samorządy, to było tak, jak mówił pan dyrektor, czyli że w ramach pilotażu dość duża liczba szkół przeszła do samorządów, ale większość już wróciła z samorządów na podstawie umów zawieranych z ministrem i ich organem prowadzącym jest minister. Ale ja chciałbym również powiedzieć, że jest część szkół samorządowych, które zostały przekazane do samorządów i które mają się bardzo dobrze, są dofinansowywane i traktuje się te szkoły samorządowe w sposób bardzo właściwy, w tym dobudowuje się sale itd., itd. Ja bym chciał powiedzieć jeszcze inaczej. My tutaj mówimy o szkołach obowiązkowych, tak jak w przypadku szkoły w Dąbrowie Górniczej. Tam w skład dwóch szkół wchodzi ogólnokształcąca szkoła muzyczna I stopnia, czyli szkoła obowiązkowa, w związku z tym czy ona będzie w samorządzie, czy u ministra, to jest to szkoła, która jest obowiązkiem, a druga szkoła to jest szkoła popołudniowa. Ja myślę, że większy problem, jeśli chodzi o samorządy, jest ze szkołami pozaobowiązkowymi, ponieważ jeśli chodzi o obowiązek, to budżet państwa nie dokłada do tego, minister wspiera, jeśli chodzi o bazę, pomoce dydaktyczne itd. A trzeba przypomnieć i nadmienić, że jeśli chodzi o programy ministra, to szkoły samorządowe również mogą występować, jeśli chodzi o wspomaganie na pomoce dydaktyczne, jeśli chodzi o inwestycje. Tak że to wspomaganie ze strony ministerstwa jest. Jeśli już mówimy o jakichś tam rozmowach systemowych, no to dobrze byłoby się generalnie zastanowić, które szkoły ma prowadzić minister, a które ma prowadzić samorząd, z uwagi na to, że jeśli chodzi o szkoły ministerialne, dla których… Zauważamy, bo pojawiają się różne konferencje środowisk szkół, zwłaszcza jeśli chodzi o szkoły bez przedmiotów ogólnokształcących, czyli nieobowiązkowe, które uważają, że zbyt mocno ciśniemy, jeśli chodzi o jakość, zwłaszcza w szkołach muzycznych, bo w plastycznych nie ma tego problemu… Zwłaszcza że, jeśli weźmiemy pod uwagę egzaminy zewnętrzne, które są prowadzone przez MEN, egzaminy ośmioklasistów bądź maturalne, to szkoły obowiązkowe ministerialne są w czołówce, w związku z tym naprawdę nie ma się czego wstydzić. A jeśli chodzi o szkoły nieobowiązkowe, to my również je ciśniemy, jeśli chodzi o poziom, ponieważ one są dosyć drogie i nam na tym poziomie zależy. Efekty są znakomite, ponieważ jest tak, że uczniowie znakomicie grają w orkiestrach, w momencie, gdy kończą szkołę II stopnia, to doskonale już sobie z tym radzą, czyli nikt nie zarzuci, że ten poziom jest jakiś tam słaby. Ale powstało dość dużo szkół samorządowych I stopnia bez przedmiotów ogólnokształcących. Akurat jeśli mówimy o regionie małopolskim, to co 10 km jest szkoła muzyczna I stopnia i jest tego trochę za dużo…</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZdzisławBujanowski">Może 10 km, może 15 km, ale jest ich dość sporo. W związku z tym mogą być problemy, jeśli chodzi o zatrudnienie kadry z kwalifikacjami, no i szkoły występują o zgody na to, żeby zatrudniać osoby bez kwalifikacji. Ja nie mówię, że tak jest w każdej z tych szkół, ale tak się niestety zdarza. Tak że one pełnią taką funkcję bardziej umuzykalniającą niż profesjonalnego uczenia. Dlatego dobrze by było się nad tym zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#ZdzisławBujanowski">Przy tej okazji dobrze by było się zastanowić nad tzw. muzyką i plastyką, które są realizowane w szkołach powszechnych MEN-owskich, ponieważ to również jest realizowane, tylko że jeśli chodzi o kwalifikacje osób, które mają tego nauczać, to zgodnie z przepisami jest tak, że praktycznie wystarczy rok studiów podyplomowych po to, żeby uczyć muzyki bądź plastyki w szkołach podstawowych. A więc nad tym też można by było się pochylić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani Faustyna Bobecka. Pani chciała jeszcze coś uzupełnić, proszę pani. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">To znaczy chciałabym tylko uzupełnić to, co powiedziałam – to, że my jesteśmy dużą szkołą. Faktycznie przez centrum edukacji jesteśmy zakwalifikowani jako duża szkoła muzyczna. Jest u nas zatrudnionych ponad 85 nauczycieli, czyli to nie jest tak, że my mamy jakąś przypadkową kadrę. I jeszcze chciałabym powiedzieć, że w naszej szkole odbywają się międzynarodowe konkursy pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznej, np. bardzo duży konkurs instrumentów dętych…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Ogólnopolski.)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">…ogólnopolski… międzynarodowy, bo o ile wiem, z Litwy, z różnych państw jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Głos z sali: W tym roku jeszcze…)</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">W tym roku… Jest już trzydziesta któraś edycja tego konkursu, tak że miasto może się nami pochwalić. Również w rankingu szkół… Jeśli chodzi o egzaminy ósmoklasisty, to absolutnie nie koliduje z nimi to, że dzieci są obciążone szkołą itd., mają… Jesteśmy bodajże na drugim miejscu w gminie czy nawet w województwie, dokładnie tego nie sprawdzałam. Tak więc jesteśmy szkołą prężnie działającą, chyba głównie dzięki samej dyrekcji i nauczycielom, którzy tam pracują, dzięki kadrze.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Dzięki kadrze przede wszystkim.)</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#imMichałaSpisakawDąbrowieGórniczejFaustynaBobecka">Dzięki kadrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyFedorowicz">Teraz chciałbym oddać głos pani minister, bo to od pani będzie w dużym stopniu zależeć, czy pojawi się ścieżka, która pomoże rozwiązać sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MartaCienkowska">Ja jeszcze odniosę się do kwestii możliwości przejęcia albo dwóch szkół, albo żadnej. Nie ma u nas takiej reguły. Możemy przejąć tylko i wyłącznie szkołę muzyczną i to jest tyle. Jeżeli ktoś państwu powiedział, że możemy przejąć obie szkoły bądź żadną, to wprowadził państwa w błąd.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: O to właśnie dopytywałam, bo…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę nie mówić poza mikrofonem.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani Minister, proszę mówić troszeczkę dalej od mikrofonu, bo…</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska: Tak jest.)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#JerzyFedorowicz">…rozlewa się dźwięk.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska: Dobrze.)</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#JerzyFedorowicz">Proszę nie mówić, kiedy ktoś inny mówi.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#JerzyFedorowicz">I teraz proszę panią senator…</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska: Ja, jeślibym mogła…)</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#JerzyFedorowicz">…Biedę na chwilę. Pani chciała zadać jakieś pytanie pani minister?</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Ja nie oczekiwałam…)</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#JerzyFedorowicz">Nie. No to w takim razie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MartaCienkowska">Ja bym chętnie skończyła.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MartaCienkowska">Drodzy Państwo, ja zdaję sobie sprawę z tego, że sytuacja szkolnictwa artystycznego jako takiego w Polsce zazwyczaj była traktowana, mówiąc kolokwialnie, po macoszemu. W ministerstwie postanowiliśmy zrobić nowe otwarcie. W tym momencie przygotowujemy się do dużej konferencji, która odbędzie się w listopadzie. Chcemy na niej podyskutować, porozmawiać o przyszłości szkolnictwa artystycznego w Polsce, o konkretnych zmianach, jakie powinny zostać dokonane. Ale ja bym chciała, żeby nie tylko politycy i dyrektorzy szkół byli zaangażowani w tę dyskusję, chciałabym, żeby to byli także nauczyciele, organizacje pozarządowe, które również prowadzą szkoły muzyczne, artystyczne. Zbieramy teraz szerszy skład osób, które pochylą się nad programem tej konferencji, nad ważnymi aspektami, które muszą zostać przedyskutowane. Tak więc chciałabym państwa zapewnić, że my zaczynamy przyglądać się sytuacji szkolnictwa artystycznego w Polsce, chcemy wprowadzić zmiany, jeśli będą one konieczne, nie zostawiamy tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MartaCienkowska">Jestem po spotkaniu z dziewięćdziesięcioma kilkoma ministrami z całego świata podczas dużej konferencji UNESCO, która dotyczyła frameworku w zakresie edukacji artystycznej i kulturalnej na całym świecie, i muszę państwu powiedzieć, że szkolnictwo artystyczne w Polsce to jest zupełnie unikalny system. Jest całkiem nieźle finansowany, szkół mamy niesamowicie dużo i naprawdę szkolimy niesamowitych artystów na wysokim poziomie. Nasi absolwenci studiują za granicą, robią ogromne kariery. I ten system, który działa, jest okej, ale to nie znaczy, że nie wymaga usprawnień. Jakie to będą usprawnienia, nie jestem w stanie teraz państwu powiedzieć. Uważam, że potrzebujemy dyskusji na ten temat ze wszystkimi środowiskami, które są zaangażowane w tę sprawę. Wiemy, że jest to ważne, ja to traktuję jako jeden z moich priorytetów. W listopadzie odbędzie się pierwsza konferencja, ale będziemy przygotowywać się do niej przez kilka najbliższych miesięcy, tak żeby być pewnym, że program konferencji, tematy, które chcemy poruszyć, i rozwiązania, które mają być wypracowane podczas konferencji, będą dotyczyły najważniejszych kwestii. I to chyba tyle.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani senator Bieda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#HalinaBieda">Ja mam jedno pytanie. Bo szkół baletowych w Polsce jest 5, wszystkie są prowadzone przez państwa, to wiem. Nie sprawdziłam, jak jest ze szkołami plastycznymi, tzn. ile prowadzą j.s.t., a ile państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MartaCienkowska">Moment. Jest tabelka. Już państwu mówię. Mamy tutaj razem, jak widzę, 28 szkół plastycznych… Nie, 106 łącznie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Głos z sali: 28 naszych liceów, publicznych…)</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#MartaCienkowska">28 prowadzonych przez ministerstwo, 23 prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, 24 szkoły niepubliczne, 31 niepublicznych bez uprawnień.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyFedorowicz">Pani Minister, ja jeszcze tylko zadam jedno pytanie, które wynika z tego przygotowanego materiału. Jak to się stało i kiedy nastąpił ten podział – mówię tylko o szkołach muzycznych I stopnia – że jest 219 szkół publicznych I stopnia finansowanych z ministerstwa i 122 szkoły finansowane z samorządu? Kiedy pojawił się jakiś klucz, według którego teraz tych szkół jest akurat 219, a tamtych 122? Może ktoś z państwa mi odpowie, z jakiego to klucza szło?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AdamWiśniewski">Tutaj trudno szukać klucza, od samego początku była możliwość zakładania… Minister prowadził szkoły, prowadził je nadal po okresie PRL, w 1991 r., kiedy weszła w życie nowa ustawa o systemie oświaty. Jednostki samorządu terytorialnego, jeśli dobrze pamiętam, chyba od samego początku miały taką możliwość, żeby po zawarciu porozumienia z ministrem, tak jak jest obecnie, przekazywać szkoły. I rzeczywiście zdarzają się sytuacje, w których minister kultury… Tak było przez lata, szkolnictwo było niedofinansowane, w związku z czym możliwości zakładania nowych szkół przez ministra były ograniczone i dosyć często wyrażaliśmy zgodę na zakładanie szkół przez jednostki samorządu terytorialnego w różnych miejscowościach. Te szkoły, tak jak wyjaśnił pan dyrektor Bujanowski, często były potem przejmowane przez ministra i do dzisiaj tak jest. W ubiegłym roku przejęliśmy dużą szkołę muzyczną I stopnia od miasta Łodzi, w ostatnich latach przejęliśmy wszystkie szkoły artystyczne w Gorzowie Wielkopolskim, przejęliśmy szkołę muzyczną prowadzoną przez miasto Zielona Góra. Takich sytuacji było sporo w ciągu ostatnich lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem, że jakiś klucz istnieje.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę bardzo, najpierw pan senator, marszałek Żywno, a później pani senator Barbara Zdrojewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MaciejŻywno">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MaciejŻywno">Ja mam takie wrażenie… Bo jak sobie przypomnę 1998 r., kiedy prowadziłem instytucję kultury, ośrodek kultury, to mam poczucie, że do dzisiaj nie znamy dokładnie systemu przekazywania nie tylko szkół, lecz także ośrodków kultury, teatrów i dlatego jest tak, że gdzieś filharmonia jest prowadzona przez marszałka, teatr lalek przez prezydenta, a teatr dramatyczny też przez marszałka. I patrząc przez całą Polskę, widzimy dokładnie taką sytuację, jakby ktoś przy stole rzucał monetą albo niestety patrzył przez pryzmat kondycji finansowej, kondycji infrastrukturalnej danej instytucji kultury. I pewnie tak jest ze szkołą, ze szkołami artystycznymi, bo część była rozdzielana, część wracała, a część powstawała. Bo pan marszałek słusznie zwrócił uwagę na to, że po drodze po prostu jeszcze powstawały nowe instytucje i nowe szkoły. Taka była geneza.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MaciejŻywno">Ja mam jedno pytanie, jeszcze zanim będzie szybki komentarz. Jak w ogóle samorząd do tego podchodzi, czy chce oddać szkołę, czy chce w nią zainwestować, czy chce ją przekazać? Dla mnie to jest kluczowe, bo dzisiaj rozmawiamy bez radnych, bez przedstawicieli organu prowadzącego, a to pytanie jest istotne również z punktu widzenia jakichkolwiek rekomendacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JerzyFedorowicz">Odpowie pani senator Małecka-Libera, ale na razie pani senator Barbara…</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Ale może niech pani senator odpowie.)</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#JerzyFedorowicz">Tak? To proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#JerzyFedorowicz">Bo, zdaje się, na to konkretne pytanie chcesz odpowiedzieć. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ja się bardzo cieszę, że tym jednym przykładem Dąbrowy Górniczej jednak rozpoczynamy dyskusję o systemie. Prawda? I rozumiem, że pani minister jest jak najbardziej otwarta w tej kwestii i widzi też problem dotyczący tego, w jaki sposób to uporządkować. Dąbrowa jest może akurat o tyle charakterystyczna… czy mniej charakterystyczna niż inne szkoły, że miasto stoi tradycją Spisaka, chodzi o szkołę muzyczną imienia Spisaka. Jej tradycje w mieście są ogromnie, ogromnie mocne. I teraz co się dzieje? Okazuje się, że festiwal, który był dotowany również przez ministerstwo kultury, wprawdzie w niewielkim zakresie, ale jednak był, z powodów budżetowych został ograniczony. Najpierw były to pojedyncze występy koncertowe, później przeobraziło się to w festiwal i niestety z powodów budżetowych miasto sobie z tym nie poradziło. Wróćmy do kwestii szkoły. Chociaż szkoła od wielu lat ma efekty, zdobywa nagrody w konkursach i jest, że tak powiem, widoczna, to jednak okazuje się, że miasta – mimo że to jest spore miasto, bo przecież 120 tysięcy mieszkańców w tym małym mieście oznacza, że to jednak jest duże miasto, do tego miasto przemysłowe, które ma też odpowiednie dochody dodatkowe – nie stać na wybudowanie auli, która jest tak bardzo istotna dla społeczności szkoły. Ja byłam w tej szkole. Pani dyrektor pokazała mi, jak wygląda ten cały problem. To jest szkoła właściwie przystosowana w tej chwili do działalności muzycznej. I ten brakujący element w postaci auli jest dla nich ogromnie istotny. Tak więc to jest odpowiedź na pytanie, czy miasto chce coś zrobić, czy nie. Jeżeli miasto ma okrojony, ograniczony budżet na oświatę, to tak jak tutaj zostało powiedziane, zawsze będzie wybierało jednak szkoły normalne, zwykłe, a nie szkoły artystyczne. I dlatego odezwałam się tej kwestii. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BeataMałeckaLibera">A po drugie, to jest prawda. Bo tutaj słyszę, że coś jest niemożliwe, że tak nie mogło być. Tak, to jest prawda, ministerstwo w zeszłym roku odpisało, że przejmie szkołę, ale warunkiem będzie przejęcie także szkoły plastycznej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JerzyFedorowicz">Senator Barbara Zdrojewska, wiceprzewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, ja rozumiem, ale w sumie spotkaliśmy się nie tylko po to, żeby porozmawiać o tym jednostkowym przypadku, który w ogóle jest ważny. Jak rozumiem, to było za poprzedniego rządu, a nowy rząd może się temu przyjrzeć i mieć inne zdanie na ten temat. I mam nadzieję, że tak będzie, zwłaszcza że jest to lepsze wyjście z sytuacji, jak zrozumiałam z tego, co powiedziała pani senator Małecka-Libera.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja chciałabym odnieść się do tego, o czym mówiła pani minister, i do konferencji na temat funkcjonowania całego systemu. Pani sobie troszeczkę zaprzeczyła, bo najpierw powiedziała pani, że te szkoły są troszkę na… Nie, one nigdy nie były na marginesie, powiedziałabym, że nawet za PiS – nie chcę go tutaj bronić, ja go krytykuję za wiele działań – nie były na marginesie. To znaczy jeśli chodzi o szkoły muzyczne, to wydaje mi się, że przez lata były jednym z priorytetów poszczególnych ministrów kultury. I tu mogłabym podać bardzo wiele przykładów.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#BarbaraZdrojewska">À propos tej konferencji chciałabym powiedzieć, że mam pewien postulat i uwagę. Bo my tu dzisiaj siedzimy… Niektórzy już byli na wielu konferencjach, które odbywają się na początku kadencji ministrów, i wiemy, że dobrze jest na takiej konferencji przedstawić powołany wcześniej zespół, ale jakiś konkretny, i podjąć pewne decyzje, a konferencję zrobić tylko na temat pewnych propozycji ze strony ministerstwa. Bo jeżeli będziemy zbierać te propozycje dopiero na konferencji, to naprawdę zrobi się z tego rok. Większość ludzi oczekuje od polityków, że będą mieli odwagę przedstawiać jakieś swoje propozycje. Jeżeli pani minister wtedy poczuje, że jest jakiś opór, to może się pani z tego wycofać, ale dobrze jest przedstawić pewne rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#BarbaraZdrojewska">Chciałabym tu bardzo mocno powiedzieć, że moim zdaniem na ten system trzeba raczej chuchać i dmuchać, pomimo jego niedoskonałości, o których tu mówimy. To, że są szkoły samorządowe i ministerialne, sprawia, że jest jednak pewna rywalizacja, pewna różnorodność. Ja się w ogóle nie martwię tym, że jest tak, że w niektórych miejscowościach czy dużych miastach są szkoły na najwyższym poziomie, moglibyśmy powiedzieć, naprawdę światowym czy przynajmniej europejskim, a obok nich gdzieś są jakieś szkoły, jak pan powiedział, w Małopolskiem… Może jest ich za dużo, może nie ma tam takiej obsady, ale jednak te szkoły są na tym terenie bardzo potrzebne, bo dzieciaki chodzą do nich i się uczą. A pomimo tak świetnego systemu mamy kraj ludzi z deficytem, głuchych, nie potrafimy śpiewać, nie potrafimy grać na instrumentach itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#BarbaraZdrojewska">Tak więc ja bym przede wszystkim starała się zachować wszystko, co jest, żeby to utrzymać, a troszeczkę poprawiać tam, gdzie można, i na pewno pani minister to świetnie ogarnie. Ale chodzi o to, żeby po pierwsze nie szkodzić, bo to jest nasze ogromne dobro. Nasze systemy szkolnictwa muzycznego były wielokrotnie porównywane z innymi i po prostu wszyscy na świecie nam tego zazdroszczą, naprawdę. No, może poza niektórymi krajami, np. w Ameryce Południowej, gdzie pewne rzeczy są świetnie rozwinięte. Nie chcę już rozwijać tego tematu, ale mamy to naprawdę na bardzo dobrym poziomie. To tylko taka moja uwaga, bez pytań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, pan senator Hamerski reprezentuje Podhale i ziemię nowosądecką i najlepiej się orientuje w kwestii tych szkół muzycznych, o których mówimy, że jest ich tak dużo.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JerzyFedorowicz">Panie Senatorze, udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JanHamerski">Nie reprezentuję Sądecczyzny, tylko Limanowszczyznę i Podtatrze. To takie małe sprostowanie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#JanHamerski">To jest w kontekście tego, jak… To poza protokołem, przepraszam…</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanHamerski">Włączam mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: …Nie reprezentuje Sądecczyzny… Bo tamto się nie nagrało.)</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JanHamerski">To, co pan przewodniczący… Nie wiem, czy wszyscy państwo zwróciliście uwagę na to, że jak była mowa o Małopolsce, o kulturze, to pan przewodniczący w pewnym momencie bił się w piersi. Było tak?</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JanHamerski">No. A więc, jak państwo widzicie, sprawy ustawodawstwa do dzisiaj w jakimś stopniu ciążą senatorowi Fedorowiczowi na sumieniu. Ale do czego zmierzam…</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: O!)</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, myślę, że tę dzisiejszą rozmowę traktujemy – zarówno państwo, jak i członkowie komisji – jako wstęp do tego, na co pani minister, która przed chwilą już wyszła, i pan dyrektor Bujanowski zwrócili uwagę. Chodzi o rozwiązania systemowe. Bo myślę, że to nie polega na tym, żebyśmy dzisiaj mówili o tym, czy szkoła w Dąbrowie Górniczej ma przejść pod zarząd ministerstwa, czy nie, bo za chwileczkę będziemy mieć kolejne przypadki i będziemy je rozpatrywać. Tak więc chodzi o pewne rozwiązanie systemowe i z tym wszyscy się zgadzamy. Ja się bardzo cieszę, że akurat południowa Małopolska jest tak rozśpiewana, i cieszę się, że jest w coraz większym stopniu muzykująca. Sam nie gram, ale jakby trzeba było zaśpiewać, to możemy spróbować z Fedorowiczem.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: O, ja nie, ja na jedną nutę nie śpiewam.)</u>
          <u xml:id="u-47.9" who="#JanHamerski">Miło mi jest, że rozpoczynamy ten temat, bo, tak jak zresztą nam wszystkim, sprawy szkół muzycznych głęboko leżą mi na sercu. I za to oczywiście dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JerzyFedorowicz">I teraz, proszę państwa, ponieważ pani minister, zgodnie z naszą umową, musiała nas opuścić – ale na pewno działania będą podjęte – poproszę o konkluzję panią dyrektor Agnieszkę Hejduk-Domańską, zastępcę dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego. Pani bierze na siebie obowiązek przeprowadzenia tego wszystkiego, co dzisiaj uradziliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AgnieszkaHejdukDomańska">Zdecydowanie tak. Tak jak pani minister wspomniała, mamy nowe rozdanie, mamy nowe otwarcie, jesteśmy otwarci na dialog, jesteśmy otwarci na współpracę. W naszym ministerstwie, w naszym departamencie każdy zostanie wysłuchany, każda sprawa zostanie przeanalizowana. My jako urząd też musimy trzymać się odpowiednich procedur i toku postępowania. Czuwa nad tym nasz wydział prawny. Oczywiście współpracujemy z Centrum Edukacji Artystycznej, z dyrektorem Bujanowskim. My patrzymy też, Szanowni Państwo, holistycznie, całościowo na Polskę. Mamy jeden budżet i każda szkoła jest dla nas ważna, i nasza, i ta, która podlega jednostkom samorządu terytorialnego, i ta, która jest prowadzona przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego. Nad wszystkimi minister kultury sprawuje nadzór pedagogiczny i wszyscy państwo jesteście dla nas ważni. Wobec tego myślę, że to jest bardzo… Cieszę się, że ta komisja powstała. Dzisiaj miałam taką obawę: po cóż my tutaj idziemy? To jest posiedzenie poświęcone szkołom muzycznym i ja sobie nie przypominam, żeby takowe odbyło się w ostatnich latach, więc bardzo się cieszę, że jest przestrzeń do dialogu i do werbalizowania sobie wzajemnie swoich potrzeb. Myślę, że możemy wspólnie działać.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#AgnieszkaHejdukDomańska">Bardzo dziękuję za głos pani senator Zdrojewskiej, bo absolutnie zgadzam się, że szkolnictwo artystyczne i ten system, który mamy, są unikatowe, powinniśmy o to dbać. Sama jestem absolwentką tego systemu w całości, od szkoły podstawowej do studiów, wobec czego wiem, jak on wygląda, wiem, jakie są wymagania, ale też jakie są benefity ze skorzystania z tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#AgnieszkaHejdukDomańska">Moja konkluzja jest taka: jesteśmy otwarci na dialog i na współpracę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę bardzo, pan Zdzisław Bujanowski.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#JerzyFedorowicz">Ja przepraszam, do protokołu to podaję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZdzisławBujanowski">Ja chciałbym tylko powiedzieć, nawiązując do swojej wcześniejszej wypowiedzi, że nie odnosiłem się konkretnie do szkoły muzycznej w Dąbrowie Górniczej, dlatego że szkoła wcześniej, w trakcie w pilotażu, została przekazana. Ona była szkołą ministerialną i została przekazana do prowadzenia władzom samorządowym, no i teraz…</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: To był przełom lat 1989 i 1990, bo Małopolska tak samo…)</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Ach, to ja bym skłamała, bo…)</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#ZdzisławBujanowski">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#ZdzisławBujanowski">Ale ja pamiętam te czasy.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#ZdzisławBujanowski">Dlatego też ona wraca pod zarząd ministerstwa zubożona, ale to była… I to samo dotyczyło liceum plastycznego, jedna i druga szkoła została równocześnie przekazana do prowadzenia władzom samorządowym.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#ZdzisławBujanowski">I teraz, w nawiązaniu do rozmów na temat przekazania, które były prowadzone z ministerstwem w poprzednim roku, powiem, że faktycznie myśmy wyrażali zgodę na przejęcie, ale chodziło o to, żeby przejąć jedną i drugą szkołę. A my jesteśmy bardzo zainteresowani, jeśli chodzi o szkołę muzyczną, zwłaszcza że jeśli chodzi o szkołę plastyczną, to tam są jakieś muchy w nosie i niekoniecznie…</u>
          <u xml:id="u-51.8" who="#komentarz">(Głos z sali: No właśnie dlatego nie…)</u>
          <u xml:id="u-51.9" who="#ZdzisławBujanowski">…jest tam jednoznaczne stanowisko. Ale władze miasta chciały to przekazać, tak że tutaj nie było tego typu problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, zbliżamy się do konkluzji. Ja chciałbym na zakończenie poprosić o coś panią Faustynę Bobecką i pana Dariusza Jędrusika, a pana dyrektora proszę o wyłączenie mikrofonu, żeby to się dobrze nagrało. Otóż wasi nauczyciele złożyli we wrześniu prośbę o to, żeby szkoła była finansowana… prowadzona przez ministerstwo. Prawda? No to złóżcie ją po raz drugi. Zobaczymy, jaka będzie odpowiedź. Może to otworzy jakąś ścieżkę, która będzie dla was też trudna, bo inni będą się oburzać, ale przynajmniej ministerstwo, które jest organem wykonawczym – bo my jesteśmy głową, a oni są, że tak powiem, executive – da wam jakąś odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#JerzyFedorowicz">I skoro nie ma już pytań, które państwo senatorowie chcieliby zadać, to pozwolę sobie podziękować państwu za obecność i powiedzieć, że zrobiliśmy pierwszy, bardzo ważny krok w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#JerzyFedorowicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 54)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>