text_structure.xml
55.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 00)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyFedorowicz">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu Senatu RP.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyFedorowicz">Porządek obrad: opinia komisji w sprawie wniosku wicemarszałka Michała Kamińskiego o zorganizowanie w Senacie wystawy „Portret rosyjskiego ruchu oporu” – to potrwa krótko – oraz omówienie kondycji polskiego sektora niezależnej produkcji audiowizualnej i szans rozwoju dzięki współpracy z sektorem bankowym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyFedorowicz">Kto z państwa akceptuje ten plan?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Ale nie ma pana marszałka, nie ma wnioskodawcy.)</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Głos z sali: …Zamianę zrobić.)</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyFedorowicz">Zaraz, spokojnie. Ja wszystko wiem, rozmowa odbyła się wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyFedorowicz">W takim razie udzielam głosu panu dyrektorowi. Chodzi o sprawę wystawy, my tę sytuację znamy. Proszę przedstawić, jaka tu jest sytuacja. Daję panu tylko minutę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarianPrzeździecki">Chciałbym w imieniu marszałka Michała Kamińskiego złożyć wniosek o przełożenie procedowania nad tym punktem programu na jeden z najbliższych terminów. W trakcie przygotowywania wystawy ujawniły się pewne problemy natury prawnej. Część bohaterów fotografii, które miały być zaprezentowane, siedzi w łagrach, część nie żyje, część jest w różnych częściach Europy i po prostu powstał problem z prawami autorskimi, prawami do wizerunku. Musimy się z tym uporać. Myślę, że zajmie nam to kilka najbliższych dni, dlatego formalnie składam wniosek o to, by przełożyć to na jeden z najbliższych terminów. Najbliższy jest dziewiętnastego. Nie jesteśmy pewni, czy uda nam się… I to wszystko w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyFedorowicz">Nie muszę tego poddawać pod głosowanie. Dziękuję bardzo. Propozycja została przyjęta, na następnym posiedzeniu się spotkamy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyFedorowicz">A teraz, Szanowni Państwo, witam naszych gości. Najpierw, oczywiście z powodu precedencji, witam panią marszałek Senatu Kidawę-Błońską i panów wicemarszałków. Proszę to zrozumieć i dać im brawa.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyFedorowicz">Ale nie jest to konieczne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: To był żart.)</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Prezes Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska: Pani Marszałek, my jako branża audiowizualna jesteśmy przyzwyczajeni do oklasków.)</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JerzyFedorowicz">I proszę mi teraz podać listę zaproszonych gości, których jak zwykle powitam. Witam panią Irenę Strzałkowską i cały zespół. Proszę zespół audiowizualny, żeby nie gniewał się na mnie, że wszystkich nazwisk nie wymieniam. Pani Irena Strzałkowska jest tutaj prezesem. A teraz powitam stronę rządową. Zostali tutaj zaproszeni pan Maciej Dydo, dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu, i pani Adrianna Szubielska-Malińska, naczelnik w Departamencie Prawa Autorskiego i Filmu. Witam państwa. Oczywiście jest z nami nasz sekretariat i są senatorowie.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, na początek powiem, że zapoznaliśmy się wszyscy… Informuję panią prezes Irenę Strzałkowską, że informację, o której będziemy dzisiaj rozmawiać, otrzymałem 2 miesiące temu. Wnikliwie ją przeczytałem, całe prezydium komisji ją przeczytało, wszyscy senatorowie to otrzymali. Wnioski, do których doszliśmy – przynajmniej te początkowe – są dosyć przyjemne i pozytywne, bo widać tutaj, w jaki sposób branża, którą się zajmujecie, wpływa na rynek, a nawet na PKB.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JerzyFedorowicz">A teraz bardzo proszę panią prezes o zabranie głosu. W następnej kolejności będą pytania senatorów, a później wypowie się ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#JerzyFedorowicz">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IrenaStrzałkowska">Mogę wstać czy mikrofon jest potrzebny?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Mikrofon…)</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Tak, bo to się nagrywa.)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IrenaStrzałkowska">Tak jest, już jestem gotowa. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#IrenaStrzałkowska">Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#IrenaStrzałkowska">Bardzo dziękujemy panu przewodniczącemu za zaproszenie. Dziękujemy bardzo, że mamy okazję porozmawiać o naszych sprawach w obecności pani marszałkini. Bardzo dziękujemy za zainteresowanie naszą branżą, bo rzeczywiście parę spraw chcielibyśmy tutaj z państwem omówić.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#IrenaStrzałkowska">Panie Przewodniczący, ustaliliśmy tutaj wraz z grupą kolegów, moich współpracowników, że poszczególne problemy, z którymi nasza branża w tej chwili ma do czynienia – ten zakres jest szeroki, to są również takie sprawy, które podlegają, że tak powiem, osądowi społecznemu – podzielimy między siebie, tak żeby każdy z kolegów zabrał głos na temat, który jest jego bądź jej specjalnością.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#IrenaStrzałkowska">Jeżeli chodzi o branżę audiowizualną, my jesteśmy oceniani przez społeczeństwo właściwie w trybie natychmiastowym, bo każda rzecz, która jest produkowana, podlega temu osądowi, kiedy jest wyświetlana w kinach, w telewizji, w tej chwili także na platformach cyfrowych. Sprawy, o których chcielibyśmy tutaj z państwem porozmawiać, związane są, generalnie rzecz biorąc, z produkcją i z problemami, w przypadku których liczymy na wsparcie komisji. Te wszystkie rzeczy, które się z tym wiążą, dotyczą legislacji.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#IrenaStrzałkowska">Jako branża jesteśmy postrzegani również… To jest przemysł, prawda? Bo to wszystko, cała produkcja, którą my się zajmujemy, kreuje miejsca pracy. Każda złotówka, która jest tu inwestowana, generuje mniej więcej od 3 do 3,5 zł. Generalnie jesteśmy też postrzegani jako wizytówka Polski. W ciągu ostatnich kilka lat okazało się, że polskie filmy święcą triumfy na rynkach międzynarodowych, na rynkach europejskich, a te wszystkie sprawy przekładają się na wizerunek kraju. Jesteśmy wizytówką kulturalną, my tę Polskę reprezentujemy.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#IrenaStrzałkowska">Myślę, że to, co nam się udało przez tych kilka lat… No, udało się nam jako środowisku doprowadzić do powstania instytucji, jaką jest Polski Instytut Sztuki Filmowej, który swego czasu – mówię o postrzeganiu problemów związanych z finansowaniem produkcji audiowizualnej – był w Europie czymś absolutnie nowatorskim. I muszę przyznać, że bardzo wiele razy byliśmy obiektem pozytywnej zazdrości, jeśli można tak powiedzieć. Jakoś nam się to udało, choć nie korzystaliśmy bezpośrednio z kasy państwowej.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#IrenaStrzałkowska">To, o czym w tej chwili chcielibyśmy porozmawiać, to jest przede wszystkim… Ponieważ jako KIPA reprezentujemy środowisko producenckie, ja może poproszę panią Izę Kiszkę, która jest producentką i członkinią zarządu krajowej izby, żeby powiedziała coś na temat roli producenta i tego, z jakimi problemami my w tej chwili mamy do czynienia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyFedorowicz">Procedura jest taka, że to ja mogę poprosić, ale oczywiście przyjmuję tę propozycję. Idzie o to, że posiedzenie komisji musi zakończyć się do godziny 15.30. W związku z tym bardzo proszę o zwięzłość, zwłaszcza że my jesteśmy dosyć dobrze poinformowani. A poza tym musimy oddać głos przedstawicielowi ministerstwa. Dążymy do konkluzji, o co naprawdę idzie, jakie są potrzeby i w jaki sposób my, czyli parlament, ale przede wszystkim rząd, możemy je zaspokoić.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę panią…</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#komentarz">(Członek Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Izabela Kiszka-Hoflik: Iza Kiszka.)</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyFedorowicz">Tak, proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IzabelaKiszkaHoflik">Dziękuję bardzo. Będzie krótko i, mam nadzieję, treściwie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#IzabelaKiszkaHoflik">Reprezentujemy grupę ponad 180 producentów filmowych zgromadzonych w Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych i chcemy państwu opowiedzieć króciutko, z czym wiąże się praca producenta. Czy państwo zdają sobie sprawę z tego, że my jako producenci filmowi jesteśmy z projektem od samego początku do końca? Czasami jest to okres ok. 10 lat.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: To wiemy…)</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#IzabelaKiszkaHoflik">Kilka…</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#IzabelaKiszkaHoflik">Dokładnie.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#IzabelaKiszkaHoflik">W ubiegłym tygodniu młodzi twórcy wywalczyli sobie tantiemy z internetu i pojawiła się taka narracja, że nie zrobimy filmu bez twórców. Oczywiście, ale twórcy bez nas też nie zrobią filmu. Żyjemy w jednym ekosystemie, jest to zamknięte koło, wszyscy jesteśmy sobie bardzo potrzebni.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#IzabelaKiszkaHoflik">I z tego względu chcielibyśmy państwu powiedzieć, z jakimi problemami jako branża się zmagamy. Jesteśmy producentami niezależnymi, zależnymi tylko od finansowania, które zbieramy czasami latami. Otrzymujemy je z różnych instytucji, które mają bardzo często nieprzejrzyste, nieznane nam, producentom, reguły, regulaminy. Niejasny jest proces selekcji filmów, które wchodzą do produkcji. Pieniędzy na rynku nie jest coraz więcej, jest ich tyle samo, zaś koszty produkcji filmowej gwałtownie wzrosły przez inflację, przez wzrost stawek. Sytuacja po pandemicznym krachu, który nastąpił w kinach – chodzi o odwrót widzów od kin – nie wróciła do normy. Po tym, co się wydarzyło, widzowie nie chodzą do kin tak licznie jak przed pandemią. To wszystko wpływa na to, że nasze firmy, czasami bardzo niewielkie, produkujące te filmy przez bardzo długi czas, mają ograniczone możliwości finansowania, ale też uzyskiwania zwrotu z poczynionych inwestycji. A oczekuje się od nas, producentów, że będziemy inwestować także w scenariusze, kupować je od twórców, dewelopować filmy, często za własne pieniądze. Grono producentów, którzy mają zyski, przychody z dystrybucji, jest cały czas mniejsze niż grono osób, które tych zysków nie mają. A przecież my produkujemy sztukę, jesteśmy gałęzią kultury. Polski Instytut Sztuki Filmowej ma w swojej nazwie słowo „sztuka”. O takie kino, o kino artystyczne, kino twórców, które jest naszą światową wizytówką, chcielibyśmy zawalczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyFedorowicz">To był krótki wstęp. A kto z państwa zabierze głos w następnej kolejności, żeby podać jakieś konkrety, szczegóły lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaSzymańska">Pozwólcie… Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JoannaSzymańska">Joanna Szymańska, niezależna producentka. Jestem również wiceprzewodniczącą Rady Europejskiej Akademii Filmowej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JoannaSzymańska">Chciałabym rozpocząć dyskusję o postulatach, które mamy, dotyczących zwłaszcza kwestii legislacji. Jednym z naszych najważniejszych postulatów jest to, żebyśmy ten ekosystem, o którym wspominała Iza, uczynili transparentnym i przewidywalnym. Trzeba pozwolić tej bardzo dynamicznie rozwijającej się branży utrzymać tempo tego rozwoju. Na pewno dobrym punktem wyjścia byłoby przyjrzenie się, choćby z okazji dwudziestej rocznicy powołania PISF, ustawie o kinematografii i sprawdzenie, jak ten instytut, który był w awangardzie 20 lat temu, wygląda dzisiaj na tle innych instytucji, czy jego cele ustawowe nadal mieszczą się w nurcie kinematografii europejskiej. Myślę, że to jest taki kamień węgielny całego systemu finansowania publicznego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JoannaSzymańska">Jeżeli pozwolicie, to może ja streszczę te pozostałe punkty, którymi mieliśmy się podzielić. Chyba że…</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak będzie szybciej.)</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JoannaSzymańska">Tak.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JoannaSzymańska">Na pewno jednym z bardzo ważnych punktów jest również rewizja systemu zachęt dotyczących produkcji audiowizualnej. To w tym raporcie KIPA się pojawia, ale ostatnio pojawiło się to też w raporcie PISF, właśnie à propos tego, jakie znaczenie ma to narzędzie ekonomiczne. System działa, ale to, jak w praktyce jest to wdrażane, na pewno wymaga pewnej korekty, żebyśmy my jako niezależni producenci nie musieli w sylwestra, sekundę po północy, walczyć o to, kto pierwszy załapie się do kolejki i te środki otrzyma. Chodzi o to, żeby te środki nie kończyły się 6 sekund po tym, jak to okno finansowania się otworzyło. Myślę, że jako środowisko – nie tylko producentów, ale w ogóle wszystkich twórców – jesteśmy otwarci na to, żeby przeprowadzić dyskusję, jak ten system może wyglądać, czy należy go zmienić, czy dokapitalizować ten, który istnieje, czy może znaleźć jakiś model mieszany, coś pomiędzy cash rebate a tax incentive.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JoannaSzymańska">Na pewno bardzo ważnym punktem – to dla nas jedna z kwestii fundamentalnych – jest dywersyfikacja źródeł finansowania, żeby nie było takiej sytuacji, że producenci mogą stać w kolejce wyłącznie do jednego podmiotu, jakim jest PISF. Jedna z dyrektyw Unii Europejskiej pozwala na wprowadzenie systemu reinwestycji bezpośrednich w zakresie platform internetowych. To jest coś, co z całą pewnością chcielibyśmy do tego dyskursu, jak ma wyglądać system prawny kinematografii w Polsce, włączyć.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JoannaSzymańska">To, o czym mówi ten raport, to również kwestia cash flow, kwestia płynności finansowej, wsparcia dla nas, dla niezależnych podmiotów, tak abyśmy mogli bez problemów związanych z brakiem płynności finansowej realizować nasze produkcje. Chodzi o to, żeby nie powstawało ryzyko, że niezależne firmy będą bankrutować. No, choć mają one przyznane w promesach gigantyczne pieniądze, to nie są w stanie zapewnić sobie finansowania, ponieważ sektor bankowy nie wspiera takich działań. Koledzy na pewno mogą więcej na ten temat powiedzieć. W krajach europejskich są rozwiązania, które umożliwiają takie finansowanie, są rozwiązania wprowadzane przez Komisję Europejską w ramach programu MEDIA. Chodzi tylko o to, żeby je skutecznie zaimplementować.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#JoannaSzymańska">To, co jest dla nas bardzo ważne, również w kontekście tantiem czy rozmowy o czystych nośnikach, to także status zawodu kreatywnego producenta, uznanie, że producent to osoba fizyczna, która ma twórczy wpływ na to, jak wygląda produkcja filmowa.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#JoannaSzymańska">I to są chyba wszystkie najważniejsze punkty, z którymi tutaj przychodzimy. Prosimy, żeby komisja zechciała się nad nimi pochylić i w jakiś sposób włączyć się do dyskursu o tym, jak ma się zmienić legislacja w obszarze kinematografii polskiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyFedorowicz">Powiem szczerze, że ten raport jest świetnie przygotowany. Właściwie to, co pani mówiła…</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyFedorowicz">Proszę wyłączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JerzyFedorowicz">…Jest tutaj bardzo precyzyjnie ujęte. Jeżeli nasi senatorowie też się z tym zapoznali, to mają jasny ogląd sytuacji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JerzyFedorowicz">I teraz procedura jest taka, że… Czy w tej chwili ktoś z państwa strony chce jeszcze zabrać głos, czy to już było wystarczająco konkretne? Ktoś chce uzupełnić? Jeżeli nie, to rozpoczniemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JerzyFedorowicz">Mam tylko pytanie: czy zaczniemy od ministerstwa?</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JerzyFedorowicz">Tak zrobimy.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#JerzyFedorowicz">Poproszę w takim razie pana dyrektora Dydę o ustosunkowanie się do tych problemów. No, tu padły konkrety, które powinny być właściwie zawarte w ustawie.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#JerzyFedorowicz">Wcześniej pozwolę sobie tylko zadać pytanie. Może skieruję je do pani prezes Ireny Strzałkowskiej: czy przez te 8 lat, kiedy ministrem był kto inny, wyście próbowali podjąć dialog, czy tego w ogóle nie było? Tylko nie wracajmy do historii, o krótką odpowiedź poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IrenaStrzałkowska">Nie, nie było takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Jerzy Fedorowicz: Nie było… Dobra, dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#IrenaStrzałkowska">Staraliśmy się o rozmowę, ale niestety…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, bardzo pana proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejDydo">Wysoka Komisjo! Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MaciejDydo">No cóż, raport jest rzeczywiście przejmujący. Został on przygotowany w dobrym momencie, tzn. w momencie, w którym ministerstwo przystępuje do diagnozy sytuacji, jaka jest w kulturze sensu largo. Jesteśmy teraz na etapie przygotowywania strategii, które mają być przyjęte na kolejne lata, do roku 2031, czyli w 7-letniej perspektywie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MaciejDydo">Wiele tez z tego raportu jest doskonałą bazą do tego, żeby podjąć działania, które będą mieć na celu zachowanie status quo w zakresie rozwoju rynku, tempa tego rozwoju. Myślę, że wiedza, która z tego raportu płynie, wcześniej nie była wiedzą powszechną, a powinna nią być, także w tej Izbie. No, te 10% wzrostu, który rok do roku generuje przemysł audiowizualny – tak to nazwijmy, ale chodzi o szeroko rozumianą kulturę audiowizualną – to rzeczywiście taka dana, która powoduje, że powinniśmy wszyscy pochylić się nad tym, jak sprzyjać dalszemu rozwojowi tej branży. Na pewno jest tak, że wiele mechanizmów, które zostały wprowadzone w ostatnich latach, spowodowało, że ta branża zaczęła się rozwijać dynamiczniej, niemniej jednak to chyba dobry czas na to, żeby ocenić, czy te mechanizmy cały czas spełniają swoją funkcję, czy nie powinny być uzupełnione o nowe źródła finansowania. Tak jak państwo tutaj słusznie powiedzieli, potrzebny jest chociażby namysł nad możliwością wprowadzenia reinwestycji czy ulg podatkowych o różnym charakterze, zarówno dla producentów, jak i dla potencjalnych inwestorów, ale również ulg konsumenckich, które byłyby mechanizmem budującym popyt na rynku audiowizualnym.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MaciejDydo">To, co jest istotne i co już zostało wypowiedziane przez państwa, to właśnie to, że rządowi, a w szczególności ministrowi kultury, zależy na tym, żeby polski rynek audiowizualny w zakresie możliwości jego finansowania był przejrzysty i przewidywalny. Tutaj nie może być takiej sytuacji, że producent, który, jak państwo słusznie zauważyli, jest z projektem od jego zarania, od pierwszego pomysłu aż po finalizację w postaci zamknięcia pracy nad filmem i jego dystrybucję, nie ma, pomimo spełnienia obiektywnych przesłanek, możliwości przewidzenia, czy to finansowanie w przypadku jego dobrze przygotowanego projektu będzie osiągalne, czy nie będzie osiągalne. I to jest taka dyrektywa, którą ministerstwo na pewno będzie się kierować, budując swoją politykę w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MaciejDydo">Pan minister Bartłomiej Sienkiewicz na konferencji 29 lutego zakomunikował o podjęciu decyzji dotyczącej wprowadzenia tantiem na rynku audiowizualnym. W materiałach, które towarzyszyły temu briefingowi, zostało również zakomunikowane, że minister powoła Forum Rynku Audiowizualnego. Forum Rynku Audiowizualnego ma być miejscem, w którym odbędzie się debata publiczna na temat tego, w jaki sposób zbudować optymalny model finansowania tej branży w Polsce. Dotyczy to też zachęt do tego, żeby w tę branżę angażowali się inwestorzy prywatni, w tym również, w zakresie finansowania pomostowego, sektor bankowy. No, problemy z niską dostępnością środków niepublicznych, ale też z brakiem możliwości finansowania pomostowego, rzeczywiście hamują często sprawną realizację filmów, a właściwie filmów i seriali, bo ta branża bardzo się rozbudowała.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MaciejDydo">Warto podkreślić, że działania sprzyjające rozwojowi branży muszą uwzględniać różnorodny charakter produkcji. Są segmenty tego rynku, takie jak produkcja animacji czy też filmów dokumentalnych, które będą wymagały szczególnych rozwiązań. Mamy też na względzie producentów, którzy budują swoją siłę na serwisowaniu produkcji zagranicznej. Trzeba myśleć o takich rozwiązaniach, które będą umożliwiały im przyciąganie do Polski produkcji zagranicznych i zagranicznego kapitału, ale oczywiście w taki sposób, by zachować równowagę, by nie zaburzyć mechanizmów finansowania kina artystycznego. Potwierdzam, to kino rzeczywiście jest naszą wizytówką, to jest soft power Polski. Nie możemy tego zagubić, zachęcając zagranicznych inwestorów do realizacji filmów w Polsce.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#MaciejDydo">Na pewno warto też pamiętać o odpowiedniej roli nadawcy publicznego, który w tym ekosystemie jest dla wielu producentów dobrym partnerem zapewniającym możliwość realizacji produkcji audiowizualnej, filmów i seriali, ale my mówimy również o programach, które do tej pory nie funkcjonowały w naszej przestrzeni, czyli o finansowaniu nie tylko produkcji, ale i dystrybucji. Takie programy finansujące dystrybucję są możliwe, są przewidziane w ramach regulacji europejskich, niemniej do tej pory nie wdrażano ich w sposób bezpośredni. No, jedynym wyjątkiem był taki program, który funkcjonował w czasie pandemii, kiedy to rzeczywiście polskie filmy mogły korzystać z dodatkowego finansowania oferowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#MaciejDydo">Myślę, że w przeciągu następnych tygodni podamy do wiadomości publicznej szczegółowe informacje dotyczące tego, jak zorganizowane będzie Forum Rynku Audiowizualnego. Liczę na szeroką partycypację zarówno twórców, jak i producentów, ale także innych podmiotów, które funkcjonują na tym rynku, czyli serwisów streamingowych i kin, które są dzisiaj niezwykle ważnym elementem tego ekosystemu, któremu przyglądamy się jako ministerstwo. Mam nadzieję, że to Forum Rynku Audiowizualnego na kolejnym etapie, czyli w drugiej połowie roku, przełoży się na projektowane w moim departamencie prawo, które będzie służyć dalszemu rozwojowi rynku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyFedorowicz">Czy ktoś z państwa senatorów prosi o głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: No, przepraszam…)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JerzyFedorowicz">Teraz widzę. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Bardzo się cieszę, że zaczynamy tę dyskusję, tę rozmowę, bo czas pandemii pokazał, że tak naprawdę bez kina, bez filmów ludziom byłoby bardzo trudno przetrwać. Niestety pandemia spowodowała także to, że część ludzi stwierdziła, że już do końca życia może oglądać filmy w domu, nie musi wychodzić. To się bardzo zmienia. Filmy wypełniające czas będą bardzo potrzebne, ale czy kina odzyskają widownię? Czy ludzie będą chodzili do kina tak masowo? Nie wiem, czy do tego wrócimy, czy nie trzeba będzie się zastanowić nad innym sposobem docierania do widza. Bo pandemia, która pokazała, że kino jest ludziom niezbędne, bardzo potrzebne, spowodowała także to, że ludzie przyzwyczaili się do oglądania kina w zupełnie inny sposób, w domu. To jest pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Tak jak mówił pan dyrektor, potrzebne wydaje się zatrzymanie filmu w kinie na dłużej. Jeżeli przeciętny polski film jest w kinie 3 tygodnie, to tak naprawdę większość ludzi nie jest w stanie dowiedzieć się o tym, że on jest w kinach. Ludzie bardzo często pytają: to kiedy ten film? Była premiera, minęły 3 tygodnie, a jego już nie ma. A więc trzeba się zastanowić, czy jest taka możliwość. Chodzi o to, żeby jednak przyciągnąć widza, żeby on wiedział, że taki film chodzi dłużej. Bo przez te 3 tygodnie wiele osób nie jest w stanie dowiedzieć się, że film jest w kinie. Oczywiście co innego „Akademia pana Kleksa”, co innego „Chłopi”. Wiadomo, że lektura szkolna zawsze przyciąga setki młodych ludzi. To jest naturalne, ale myślimy także o kinie bardzo ambitnym, artystycznym, a na to potrzeba więcej czasu. To jest oczywiste.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Co do transparentności wszyscy się zgadzamy. Tu muszą być jasne, czyste i zrozumiałe dla wszystkich kryteria. Musi być możliwość odwołania, ale nie jakiegoś tajnego, tylko oficjalnego. To musi być zapewnione. Jeżeli chcemy zbudować zaufanie pomiędzy środowiskiem, ministerstwem i instytutem, to musi być zachowana maksymalna transparentność. To jest pewne.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Co do zachęt, to pełna zgoda, one mają zachęcać, ale rzeczywiście nie może być tak, że ze stoperem wchodzi się…</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Powiem tak: każda ilość środków na to przeznaczonych rozejdzie się błyskawicznie, dlatego trzeba stworzyć taki system, żeby to nie czas wystąpienia o te pieniądze decydował, tylko jakość projektu, na który mamy te pieniądze dostać. Bo ja podejrzewam, że nawet gdyby tych milionów złotych było dużo więcej, potrwałoby to może 1 godzinę 30 minut. To na pewno rozeszłoby się błyskawicznie.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Płynność finansowa to jest sprawa najważniejsza. Skoro pieniądze są przyznane, to producent musi wiedzieć, kiedy je dostanie. Nie może być tak, że on rozpoczyna zdjęcia, ma podpisaną umowę, a tych pieniędzy nie ma. To zabija produkcję, po prostu ją zabija. Nie ma możliwości uzyskania tanich i szybkich kredytów, a kredyt z dużym oprocentowaniem zabije każdą produkcję. Podejrzewam, że taka formuła jest możliwa. Chciałabym, żeby banki doceniły ten polski produkt eksportowy i stworzyły taką ofertę, która będzie uwzględniać specjalny kredyt dla produkcji filmowych. Podejrzewam, że skoro w innych krajach potrafią wspierać kino, to i nasze banki, które są w bardzo dobrej kondycji, mogłyby się nad czymś takim zastanowić.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MałgorzataKidawaBłońska">I co jeszcze chciałam powiedzieć? Aha, ustawa o kinematografii i Polski Instytut Sztuki Filmowej. Po 20 latach każda ustawa i każda instytucja powinna być… My nawet tworząc prawo, bardzo często sugerujemy, żeby po iluś latach je przejrzeć, sprawdzić, bo wszystko można poprawić. Poza tym nic tak nie wskazuje błędów jak codzienne życie. Wydaje mi się, że to także jest zadanie na ten jubileusz. Dobrze by było zastanowić się, co możemy poprawić, żeby to lepiej działało. Jesteśmy wszyscy mądrzejsi, mamy wszyscy więcej doświadczenia, więc można to zrobić w bardziej skuteczny sposób.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Ja rzeczywiście jestem bardzo ciekawa tej dyskusji i tego, co poszczególne środowiska przygotują. Mam nadzieję, że wszyscy będą pamiętali, że każda grupa jest potrzebna, jeżeli film ma powstać. Proszę, żeby tu nie było rywalizacji jednej grupy przeciwko drugiej. Tak jak tutaj pani powiedziała, wszystkie grupy są potrzebne. Każdy jest potrzebny – od dyżurnego planu, poprzez producenta, po tych, co dają pieniądze.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MałgorzataKidawaBłońska">I jeszcze jedna sprawa, o którą apeluję od dawna. Jeżeli sport ma swoją ustawę, ustawę o sponsoringu, to najwyższy czas, żebyśmy i my mieli taką ustawę, która będzie dotyczyła kultury. Wydaje mi się, że to nawet bardziej niż… To także byłaby forma wprowadzenia dodatkowych pieniędzy na rynek, do produkcji filmowej, ale także do całej kultury. Wydaje mi się, że to by było… Podejrzewam, że skoro w sporcie świetnie pozyskuje się te pieniądze, to kultura także miałaby na to szansę. To są moje uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyFedorowicz">Pani senator, przewodnicząca Bieda.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HalinaBieda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#HalinaBieda">Pani marszałek powiedziała część z tego, co ja chciałam powiedzieć, od tej strony producenckiej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#HalinaBieda">Ja przede wszystkim jako widz… Ja jestem kinomanem od zawsze, od kiedy były Konfrontacje, od kiedy na filmy trzeba było czekać kilkanaście lat. Pamiętam kolejki do naszego Spodka na „Gwiezdne wojny”, które prawie wokół całego osiedla… Jestem też członkiem Rady Programowej Instytucji Filmowej „Silesia Film” w Katowicach. Ostatnio mieliśmy wielką przyjemność przedpremierowo oglądać „Strefę interesów”. Pani Ewa Puszczyńska była w Los Angeles, ale łączyła się z nami online. Absolutnie myślę, że należy państwa wesprzeć. Ja jestem optymistką. Jak przedwczoraj byłam na filmie „Anatomia upadku”, to kino było pełne. Wierzę, że na dużym ekranie ogląda się zupełnie inaczej. I mimo tego, że mamy… Jak jesteśmy w domu, to oglądamy sobie coś na serwisach, ale filmy w kinie… Ja jestem wielkim zwolennikiem. Na pewno ze swojej strony dołożę tu wszelkich sił i środków. I bardzo się cieszę, że ministerstwo jest temu przychylne i będzie nad tym pracowało. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, ja jeszcze chciałbym, korzystając z obecności… Chciałbym dodać coś do debaty. Dostałem od Polskiej Akademii Filmowej pismo dotyczące tantiem. Pan dyrektor oczywiście powiedział o tantiemach, o tym, że ta sprawa będzie ruszać, ale ja chcę, żeby ta informacja poszła też do opinii publicznej, dlatego że opinia publiczna bardzo często czyta różne strony internetowe i mylnie ocenia, co to są tantiemy, a potem po prostu poniewiera twórców, twierdzi, że oni tak świetnie zarabiają. Ludzie w ogóle nie rozumieją, do czego to służy. Chciałbym, żeby państwo wiedzieli, że twórcy nie mają stałych umów, utrzymują się tylko od dzieła do dzieła, oddają swoje dzieła społeczeństwu z wiarą, że każdy, kto z tych dzieł skorzysta, zapłaci za nie. Nie chcę cytować całego listu, bo on jest powszechnie, zwłaszcza dla naszego środowiska, znany, ale chciałbym, żeby państwo, którzy oceniają artystów i twórców dzieł na podstawie, nie wiem, portalu Pudelek czy jakiegoś innego, mieli przekonanie, że to naprawdę tak nie wygląda i że my jesteśmy tutaj poszkodowani. Rozmawialiśmy o tym dzisiaj. Ja rozmawiałem z przedstawicielami ZAiKS i z panem dyrektorem, chociaż przez chwilę. Sprawa dotyczy tego, że te tantiemy słusznie nam się należą. Chodzi o implementację dyrektywy unijnej, która nie została w naszym kraju wprowadzona. Nie wiemy dlaczego. Ja oczywiście mniej więcej się orientuję dlaczego. Jesteśmy jedynym krajem z krajów Europy Środkowej, który tej dyrektywy nie wprowadził.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, korzystam z okazji, żeby zabrał pan głos w tej sprawie i może spróbował uspokoić troszeczkę naszych producentów i twórców.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MaciejDydo">Przez pana ministra Bartłomieja Sienkiewicza została podjęta decyzja o tym, że do ustawy zostaną wprowadzone przepisy, które będą gwarantować twórcom i artystom wykonawcom utworu audiowizualnego oraz artystom wykonawcom utworów muzycznych tantiemy związane z eksploatacją ich utworów w internecie. To jest kwestia już potwierdzona. Na etapie prac w ministerstwie my w tej chwili zamykamy projekt ustawy. W tym tygodniu będziemy go kierować do Komitetu do Spraw Europejskich i mam nadzieję, że, tak jak pan minister zapowiedział, projekt dość szybko zostanie przyjęty przez rząd i znajdzie się wreszcie w parlamencie, co będzie wyraźnym sygnałem dla Komisji Europejskiej, ale też dla naszych środowisk twórczych, że polski rząd jest zaangażowany w przyjęcie tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MaciejDydo">Oczywiście ustawa i dyrektywa nie dotyczyła tylko tantiem, ona dotyczyła wielu innych zagadnień związanych z eksploatacją utworów w internecie i musiała adaptować kształt prawa autorskiego do eksploatacji internetowej. Są tam również zapisy o nowym prawie pokrewnym dla wydawców prasy, które przełożą się również na wynagrodzenia dla dziennikarzy. To też jest niezmiernie istotne i pomijane w debacie, choć, powiedziałbym, kluczowe dla funkcjonowania w tym momencie rynku prasowego w Polsce zagadnienie. Są również zapisy dotyczące wyjątku edukacyjnego. Polecam zapoznanie się szeroko z tą ustawą, bo ona zawiera wiele kluczowych przepisów, które będą kształtować relacje między uprawnionymi użytkownikami praw po jej przyjęciu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, ja chciałbym bardzo podziękować za wkład waszej pracy, za to, że po tylu latach możemy tworzyć nowe prawo, którego się domagamy. Konkrety padły, one są zaprotokołowane. Przedstawiciel ministerstwa zapewnił, że jak powstanie forum, to powstanie też projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JerzyFedorowicz">Oddaję głos panu marszałkowi Rafałowi Grupińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#RafałGrupiński">Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę na jedną rzecz, o której pan dyrektor wspomniał, mianowicie na to, żeby w tych uzgodnieniach, konsultacjach nad doskonaleniem prawa w kwestii produkcji rzeczywiście uwzględnić film animowany, dlatego że to jest bardzo specyficzna branża, wymagająca jakiejś ogromnej cierpliwości od wszystkich, którzy wykonują te kadry itd. Mamy w Polsce festiwal, w moim mieście, który kwalifikuje filmy do Oskara, więc naprawdę warto, żebyśmy dbali także o rozwój tej branży. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Nasze posiedzenie jest wyjątkowo krótkie, ale jest bardzo merytoryczne. Jeżeli ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos – to jest otwarta dyskusja – to bardzo proszę. Jeżeli takich głosów nie ma, to będę zamykał. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Pan przewodniczący w ogóle nie patrzy w naszą stronę. Ja chciałabym…)</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JerzyFedorowicz">Ale jak ja mogę patrzeć? Jak ja patrzę na panią…</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: A my tu się wszyscy zgłaszamy.)</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JerzyFedorowicz">To jest poza protokołem.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#JerzyFedorowicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HalinaBieda">Ja chciałabym tylko zapytać, czy jest tu jakiś termin. Kiedy możemy liczyć na tę ustawę? Czy państwo mogą nam przybliżyć jakiś terminarz, harmonogram?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejDydo">Rozumiem, że chodzi o ustawę, która by ewentualnie wdrażała…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MaciejDydo">Wydaje mi się, że nie można podchodzić do tego tak, że zamkniemy to w jednej ustawie. Działanie ministerstwa i mojego departamentu będzie działaniem kompleksowym, obejmującym wiele ustaw. Pierwszą ustawą, która z racji tego, że wymaga wręcz ekspresowej implementacji, mogę tak powiedzieć, jest tu ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Pracujemy równolegle nad ustawą o statusie artysty, która wprowadzi odpowiednie zabezpieczenia socjalne dla osób pracujących w sferze kultury, również w obszarze rynku audiowizualnego, wraz z audiowizualnym producentem kreatywnym. W dalszej kolejności będziemy pracować nad ustawami, które konstytuują ład w zakresie finansowania produkcji audiowizualnej, czyli nad ustawą o kinematografii i ustawą o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej. W ramach konsultacji, po wypowiedziach, które, mam nadzieję, usłyszymy w ramach Forum Rynku Audiowizualnego, będziemy również rozważać zmiany w prawie podatkowym i wszelkie inne, np. w prawie medialnym, w zakresie reinwestycji. Ułożymy pewien nowy ekosystem finansowania filmu w Polsce. Nie bez znaczenia jest dla nas to, że młodzi twórcy byli jakby twarzą zabiegania o to, żeby tantiemy zostały wprowadzone do ustawy, dlatego że w dużej mierze to dla nich będziemy budować ład na być może 20 kolejnych lat. Pani marszałek powiedziała, że jest 20-letni okres, który dobrze byłoby podsumować. Tak więc ich udział, ich zorientowanie się co do możliwości, jakie mają ich koledzy bądź oni sami w innych państwach, budowanie pewnej przewagi naszego rynku w zakresie atrakcyjności inwestowania kapitału zagranicznego w Polsce w tym obszarze to będą tematy, które na pewno na Forum Rynku Audiowizualnego – tego chcemy – wybrzmią.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MaciejDydo">Jeśli chodzi o harmonogram… Ponieważ mamy kompleksowe podejście, zakładamy, że w 2026 r. ten ład będzie już wdrożony. Czyli cały rok obecny i, jak myślę, połowa przyszłego roku to będzie czas kształtowania struktury, mechanizmów i podstawy prawnej do jego funkcjonowania. To jest ważne, bo ten nowy ład, tak można to określić, będzie też wymagał przygotowania producentów. Nie chcemy wprowadzać tego prawa nagle, zaskakiwać nim, tylko…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: To będzie dobry…)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MaciejDydo">Okej. Dobrze. Mam nadzieję, że odpowiedziałem na pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyFedorowicz">Tak.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyFedorowicz">Widzę duży niepokój w oczach pani Ireny Strzałkowskiej. On polega na tym… Ja zadam to pytanie. My tu mamy postulaty, my mówimy o systemie, o bankowości, o środkach, o terminach odebrania pieniędzy. No ale co teraz? Zaczynam produkcję filmu, mam obiecane pieniądze, ale nie wiadomo, kiedy je dostanę, bo 2 lata muszę czekać na ustawę. No… Jak by to powiedzieć…</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: Jeszcze nas nie było, jak filmy powstawały…)</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JerzyFedorowicz">No wiem, że powstawały, ale chodzi mi o to, czy w razie czego jesteśmy w stanie jakkolwiek pomóc w sytuacji, w której po prostu… Mnie to nie spotkało, byłem aktorem w poprzednim czasie. Filmy się kręci 3, 4 lata. Aktorzy potrafią się zestarzeć i grać w innych… Czy jest jakieś rozwiązanie, które by mogło wspomagać na bieżąco? Bo ja rozumiem, że te ustawy muszą być przygotowywane i że są pilniejsze ustawy. Rozumiem to. Ale czy jest jakieś rozwiązanie, takie jak, nie wiem, rozporządzenie? Może ja się mylę… Proszę, Panie Dyrektorze, spróbować odpowiedzieć mi na to pytanie. Widocznie pani prezes… Ja chyba w pani imieniu je zadaję. Tak?</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#JerzyFedorowicz">Ja w pani imieniu je zadaję. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejDydo">Panie Przewodniczący, rozporządzenia mogą wykonywać ustawy, więc najpierw musimy mieć ustawy, żeby przyjmować rozporządzenia. Ale będziemy próbowali metodami miękkimi, czyli nieustawowymi, kształtować ład na rynku audiowizualnym. Na pewno konieczne jest, w oparciu o lekturę tego materiału, nawiązanie relacji ministerstwa chociażby ze Związkiem Banków Polskich, wysłanie wyraźnego sygnału przez ministerstwo kultury i Ministerstwo Finansów, że jesteśmy zainteresowani jako rząd wsparciem tego sektora. To wymaga uzgodnień pomiędzy resortami.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: Jest to możliwe.)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MaciejDydo">Jest to możliwe, tak.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyFedorowicz">Pan się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławZaborowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławZaborowski">Stanisław Zaborowski. Ja jestem wiceprezesem Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#StanisławZaborowski">Wydaje mi się – można mnie poprawić, Panie Dyrektorze – że jednym z takich małych kroków, który mógłby się przyczynić do znacznej poprawy naszej pozycji, a który byłyby szybki i prosty, jest aktualizacja katalogu dotycząca czystych nośników. Jest ona ważna dla nas, producentów, ponieważ mamy do czynienia z dużym postępem technologicznym. Ten katalog aktualnie jest już prawie w ogóle nieobowiązujący i nie czerpiemy z niego żadnych przychodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejDydo">Oczywiście. To jest jeden z elementów, który ma nas przywrócić do europejskiej przestrzeni, jeżeli mogę tak powiedzieć. Z tym że od razu zaznaczam, że będzie to regulacja, która będzie analizowana w związku z budowaniem źródeł finansowania ustawy o statusie artysty. Będziemy wiązać tę zmianę regulacji i jej parametry z tym mechanizmem. Część środków z tych nośników będzie finansować składki na ubezpieczenia społeczne ludzi kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy są jeszcze jakieś głosy?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę. Proszę się łaskawie przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KamilPrzełęcki">Dzień dobry, Szanowni Państwo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KamilPrzełęcki">Kamil Przełęcki, jestem producentem, ale też dużo uczę, m.in. zawodu kierownika produkcji, w wielu szkołach filmowych.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#KamilPrzełęcki">Pracowałem nad raportem dotyczącym płynności finansowej i chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz. Mianowicie większość producentów to są małe firmy, firmy bardzo sprawne, ludzi bardzo operatywnych, kreatywnych. Ale są to małe firmy, które mają kłopot nie tyle z uzyskaniem finansowania, ile z gwarancjami, żeby uzyskać kredyt. I wszelkiego rodzaju mechanizmy gwarantujące kredyty w bankach, które zresztą są w jakiś sposób zabezpieczone umowami z dużymi instytucjami, takimi jak PISF czy duże stacje telewizyjne… To jest takie najszybsze, być może niewymagające ustawy, a pewnych zapisów na poziomie rozporządzenia, rozwiązanie, które bardzo by nam pomogło. Film ma swoją bezwładność. Produkuje się go najczęściej 2 lata od pomysłu do zakończenia. My potrzebujemy mechanizmów pozwalających zachować płynność finansową też z tego powodu, abyśmy mogli stać się nieco bardziej poważnymi graczami na rynku, a nie tymi, którzy ciągle zalegają z płatnościami, mimo że finansowanie w teorii, na papierze jest.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#KamilPrzełęcki">I drugi element, o którym chciałbym powiedzieć. W sytuacji, w której po pandemii… Akurat prowadziłem takie badania, ekspertyzy dotyczące tego, że ludzie przestali chodzić do kina i na co w tej chwili wracają. Bo wracają. Ale obserwacja jest taka, że to nasze kino, mniejsze, kameralne, artystyczne, nie przebija się w natłoku bardzo dużych, widowiskowych filmów. Ludzie chodzą na widowiskowe filmy i chodzą też na polskie widowiskowe filmy, co pokazała ostatnia jesień. Tak więc my musimy mieć moc robienia dużych filmów, a niestety nie mamy jej w tym systemie, który…</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: I pieniądze na promocję.)</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#KamilPrzełęcki">No i pieniądze na promocję. To swoją drogą. Ale tu akurat mamy dosyć mocny rynek dystrybutorów, którzy potrafią o to zadbać. Tylko chodzi o to, żeby producent był w stanie…</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: Polskie filmy są bardzo słabo promowane.)</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#KamilPrzełęcki">To zależy które.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Kidawa-Błońska: Zagraniczne bardzo dobrze, polskie bardzo słabo. To jest naprawdę… Szczególnie te, które…)</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyFedorowicz">Przepraszam, Pani Marszałek. To się nie zarejestrowało. To jest w ramach tzw. wolnego słowa.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyFedorowicz">Proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KamilPrzełęcki">Chodzi o to, że pozycja producenta, który wobec partnerów zagranicznych musi być poważnym biznesmenem, może być wsparta, tak jak dzieje się to na całym świecie, właśnie systemem gwarancji – ja już mam projekt, mam podpisane umowy, które dadzą mi kiedyś pełne finansowanie. Tymczasem dostawanie kolejnych rat często jest okupione bardzo dużą biurokracją, a tym samym dziurami w cash flow. I my to opisywaliśmy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KamilPrzełęcki">Drugi element, który opisywaliśmy – proszę wziąć to pod uwagę – to fakt, że większość dotacji, które się pojawiają, to są dotacje, które nie zawierają VAT, i w związku z tym produkcja filmowa, która przez system zachęt generuje bardzo duży ruch w VAT, bo na tym to polega… Zewnętrzne pieniądze przychodzą do systemu, bo są inwestowane przez prywatnych przedsiębiorców. My ten VAT kiedyś odzyskamy, ale my musimy móc go na bieżąco płacić. W kontekście przepisów, które się pojawiły, niezapłacenie VAT jest gigantycznym problemem, a ewentualne zapłacenie go z dotacji powoduje najnormalniej w świecie dziurę w bieżących możliwościach finansowania filmów. I to jest chyba najbardziej istotny element, który być może uda się dość szybko załatwić poprzez gwarancje dla banków. One będą mogły być udzielane małym firmom, które z racji niewielkich lub rzadkich dużych obrotów nie są w stanie być partnerami dla banków jako kredytobiorcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem. Dziękuję. Rozumiem, że to, co pan był łaskaw teraz mówić, dotyczy zapisu w raporcie o systemie finansowania dłużnego. Prawda? I tutaj są porównania do sytuacji w innych krajach, m.in. na Węgrzech itd.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Pan Kamil Przełęcki: Dokładnie.)</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JerzyFedorowicz">Wiemy, że to mamy. To jest dodatek.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejMuszyński">Andrzej Muszyński, ATM Grupa.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AndrzejMuszyński">Ja chciałbym jeszcze powiedzieć, że z rzeczy, które można zrobić szybko i które bardzo by branży pomogły… Istnieje na rynku postulat zwiększenia puli zachęt. Z obliczeń, które można dosyć łatwo zrobić, analizując to, co przez pierwsze 5 lat istnienia zachęt funkcjonowało… Budżet zachętowy to jest ok. 100 milionów zł. Dotacja do 1 projektu stanowi przeciętnie ok. 1/4 budżetu. Dzisiaj przy wysokiej jakości produkcji i przy wysokiej inflacji, przez którą przeszliśmy, koszty produkcji wzrosły tak, że wysokobudżetowy projekt serialowy kosztuje powyżej 30 milionów, a koszt wysokobudżetowego filmu zaczyna się pewnie gdzieś na poziomie 20 milionów. W momencie, gdy mamy do dyspozycji 100 milionów jako roczny budżet, to wystarcza to na kilkanaście produkcji. Ja chciałbym, żeby to jasno wybrzmiało: w tym roku pierwsze zamknięcie listy nastąpiło po 1 minucie i 18 sekundach po północy. Czyli producenci spędzali Sylwestra z myszką. Gdy normalni ludzie składali życzenia bliskim, my składaliśmy wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyFedorowicz">Tego chcemy uniknąć.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, przepraszam, że wcześniej nie… Proszę, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MaciejDydo">Chciałbym się odnieść do wypowiedzi pana Kamila Przełęckiego. W tej chwili w rządzie procedowane jest rozporządzenie dotyczące programu InvestEU, czyli europejskiego programu, który w swojej ramie ma również zapewnienie gwarancji kredytowych. Ale sama rama legislacyjna niestety nam nie wystarczy. My musimy wykonać wspólną pracę jako strona publiczna, ministerstwo, i jako państwa środowisko. Musimy przekonać banki do tego, że przy zabezpieczeniu kredytów gwarancjami będą to dla nich produkty o wystarczającej akceptowalności poziomu ryzyka, jak również będą one budować w swojej masie produkty bankowe. I wydaje mi się, że ten raport jest do tego dobrą podstawą, bo my się dużo dowiedzieliśmy. Przez wiele lat polska branża nie była badana, a na pewno nie była badana pod tym kątem, więc ten raport jest znakomitą podstawą do rozpoczęcia rozmów z sektorem bankowym. Proszę jednak pamiętać, że tak jak państwa sektor jest to sektor, który się opiera na swobodzie gospodarczej i podejmowaniu decyzji zgodnie z interesem prowadzenia własnego biznesu. Dlatego mówię o tym, że trzeba po prostu wykonać pracę nad zbliżeniem między bankami a sektorem audiowizualnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyFedorowicz">Przypominam pani prezes, że ja też byłem producentem, bo byłem dyrektorem teatru w najtrudniejszym okresie, i wiem, co to jest branie kredytów krótkoterminowych na wypłaty dla artystów.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, rozumiem, że nie ma już więcej głosów w dyskusji. Uważam, że to bardzo ważne spotkanie. Już mówiłem, że to wszystko jest tak precyzyjnie przygotowane, że ministerstwo ma ułatwione zadanie. Jeżeli idzie o sprawy… Przed spotkaniem z panem dyrektorem Dydą rozmawiałem też z panem ministrem, który jest za te kwestie odpowiedzialny. Ministerstwo jest otwarte.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#JerzyFedorowicz">Chciałbym podziękować pani marszałek, panu marszałkowi i panu marszałkowi, i panu senatorowi Hamerskiemu, i pani senator Biedzie za obecność. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#JerzyFedorowicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 53)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>