text_structure.xml
68.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski oraz przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Zygmunt Frankiewicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Pozwolę sobie, w imieniu pana przewodniczącego Frankiewicza i swoim, przywitać państwa senatorów oraz naszych zacnych gości na posiedzeniu połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Panie Przewodniczący, gdyby pan był uprzejmy…</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Zygmunt Frankiewicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak. Ja jestem od witania gości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Witam pana ministra Tomasza Lewandowskiego z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pana Michała Gila, dyrektora Departamentu Planowania Przestrzennego w tym samym ministerstwie, panią Ewelinę Skirzyńską, naczelnika Wydziału Polityki Przestrzennej w Departamencie Planowania Przestrzennego, pana Kamila Trepkę oraz z Business Centre Club pana Marcina Nosińskiego, przewodniczącego Komisji do spraw Budownictwa.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Biuro Legislacyjne jest reprezentowane przez pana mecenasa Sławomira Szczepańskiego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski)</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, należy zadać to sakramentalne pytanie: czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa? Nie ma takowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanHamerski">W związku z tym pozwolę sobie przejść do porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanHamerski">Szanowni państwo otrzymali oczywiście materiały przygotowane przez sekretariaty obydwu komisji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanHamerski">Jesteśmy, Szanowni Państwo, zobligowani do tego, aby po zapoznaniu się z materiałem wydać opinię w sprawie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 309.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanHamerski">Czy do porządku obrad państwo senatorowie mają jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanHamerski">W związku z tym udzielam głosu przedstawicielowi rządu. Proszę, aby pan przybliżył tenże materiał.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TomaszLewandowski">Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TomaszLewandowski">Dzisiaj w zastępstwie pana ministra Michała Jarosa, który w naszym resorcie odpowiada za planowanie przestrzenne, mam przyjemność i zaszczyt zaprezentować krótką acz oczekiwaną, myślę, przede wszystkim przez środowiska samorządowe nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TomaszLewandowski">W posiedzeniu będą wspierali mnie pracownicy departamentu. Jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#TomaszLewandowski">Celem ustawy jest wydłużenie terminu obowiązywania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, a w konsekwencji czasu na uchwalenie planów ogólnych gmin wskazanego w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Zmiana ta przesuwa ten końcowy termin uchwalenia planów ogólnych z 31 grudnia 2025 r. na 30 czerwca 2026 r.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#TomaszLewandowski">Zgodnie z obowiązującymi dzisiaj przepisami od 1 stycznia 2026 r. studia uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego tracą moc. W związku z czym uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także czy nawet przede wszystkim wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu będzie możliwe tylko i wyłącznie w tej gminie, jeśli będzie w niej uchwalony plan ogólny. Mając na uwadze stan zaawansowania prac nad planami ogólnymi – z danych, którymi dysponujemy, wynika, że do końca marca 2025 r. procedurę rozpoczęło ok. 80% gmin – istnieje uzasadniona obawa, że ten termin końcowy, czyli 31 grudnia 2025 r., nie będzie dochowany. Stąd ta propozycja modyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#TomaszLewandowski">Ta propozycja dotycząca rekomendacji przesunięcia tego terminu, na co warto zwrócić uwagę, pojawiała się w przestrzeni publicznej, była sygnalizowana przez samorządy terytorialne dużo wcześniej. Z pełną odpowiedzialnością i otwarcie mogę powiedzieć, że ministerstwo, dostrzegając tę potrzebę, z wprowadzeniem tej zmiany się nie spieszyło z tego względu, żeby nie demobilizować samorządów, nie osłabiać tego zaangażowania samorządowego, żeby to zaangażowanie było takie, jakby ten termin końcowy cały czas przypadał na 31 grudnia 2025 r. Termin 30 czerwca 2026 r. zakłada ujednolicenie z terminem przyjęcia planów ogólnych, który wynika z KPO. Przypomnę, że jeśli chodzi o kamień milowy, to chodzi o 80% gmin, które przyjmą plany ogólne do końca czerwca 2026 r. Dodatkowo pierwsze doświadczenia w stosowaniu ustawy ujawniły także potrzebę pewnych nowelizacji, usunięcia oczywistych pomyłek, które tam się znalazły, i wątpliwości interpretacyjnych, które w trakcie uchwalania planów ogólnych, a w zasadzie w trakcie prac nad planami ogólnymi się ujawniły.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#TomaszLewandowski">Projekt, mimo że został przedłożony w krótkim czasie, uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Sejm uchwalił ustawę na trzydziestym drugim posiedzeniu w dniu 4 kwietnia. Za przyjęciem głosowało 233 posłów, nie było głosów przeciw i 195 posłów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#TomaszLewandowski">Jeżeli będą szczegółowe pytania, będę się posiłkował wiedzą pana dyrektora. W związku z przesunięciem o 6 miesięcy terminu obowiązywania studium także inne terminy wynikające z reformy planistycznej o ten okres zostały wydłużone. To są te najważniejsze zmiany i propozycje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Prosiłbym teraz, aby pan mecenas Szczepański był uprzejmy odnieść się do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SławomirSzczepański">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SławomirSzczepański">Biuro Legislacyjne zgłosiło 1 uwagę do procedowanej ustawy dotyczącą art. 17 pkt 6 lit. b tiret szesnaste ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Chodzi o to, że proponowany przepis odwołuje się do 4 określeń, tj. do spółki celowej, inwestycji, inwestycji towarzyszących oraz obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oprócz proponowanego przepisu występują obecnie 2 przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wskazane w opinii, które również odwołują się do tych 4 określeń. Natomiast sposób odwoływania się do tych określeń w tych 3 przepisach jest niejednolity, różny. W związku z tym rekomenduje się, aby przy okazji najbliższej noweli rządowej, noweli ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dokonać ujednolicenia tych 3 przepisów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Mecenasie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanHamerski">Myślę, że w ramach odpowiedzi na sugestie pana mecenasa Szczepańskiego głos zabierze teraz strona ministerialna.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil: Czy mogę, Panie Ministrze?)</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski: Tak, proszę.)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałGil">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MichałGil">Michał Gil, dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MichałGil">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MichałGil">Bardzo dziękujemy za tę uwagę. Jest to bez wątpienia uwaga zmierzająca w dobrym kierunku. Zgodnie z sugestią postaramy się poprawić przepis w przyszłości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanHamerski">Ja myślę, jeżeli mogę pozwolić sobie na drobną uwagę, że to nie jest tylko takie obiecywanie, że się państwo postaracie, tylko to jest takie zobowiązanie z państwa strony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanHamerski">Czy panie i panowie senatorowie mają jakieś pytania, uwagi?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArturDunin">Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ArturDunin">Panowie, ja mam takie pytanie. Powiedział pan, że 80% samorządów, gmin przystąpiło do zmiany planu. Czy my wiemy, na jakim etapie są prace w tych gminach? Czy faktycznie przesunięcie o pół roku terminu wejścia w życie przepisów i likwidacji studiów uwarunkowań daje szansę na to, że gminy będą przygotowane, czy za pół roku znowu ten termin będziemy wydłużać, bo któraś z gmin powie, że nie dała rady, bo jest za mało pieniędzy? Aczkolwiek tutaj tak naprawdę najprostszym i najłatwiejszym rozwiązaniem byłoby, oczywiście po pełnej analizie studium uwarunkowań, jakby zassanie planu zagospodarowania przestrzennego do planu podstawowego. Stąd moje pytanie, czy za pół roku znowu państwo nie przyjdziecie z informacjami, że samorządy proszą o wydłużenie tych terminów jeszcze o pół roku czy rok. Przypominam, że poprzednia ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym odwlekana była chyba przez 10 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszLewandowski">Jeżeli panowie przewodniczący pozwolą, poproszę pana dyrektora o szerszą informację, jaką mamy wiedzę na temat stopnia zaawansowania prac. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanHamerski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałGil">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MichałGil">Zacznę od tego, że oczywiście wszyscy by chcieli ten termin wydłużyć o więcej niż pół roku. Natomiast trzeba mieć świadomość tego, że jesteśmy w tym zakresie uzależnieni od postanowień Krajowego Planu Odbudowy, a w dzisiejszych okolicznościach to wydłużenie na razie jest niemożliwe. Czy mogłoby się coś zmienić w przyszłości? To by musiało wynikać z rozmów z Komisją Europejską, które spowodowałyby wydłużenie obowiązywania programu KPO. To tyle, jeśli chodzi o sam termin.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MichałGil">Jeśli zaś chodzi o poziom zaawansowania prac, tak jak pan senator zauważył, 80% gmin przystąpiło do sporządzenia planu ogólnego, a to oznacza, że to jest o 20% gmin za mało. Minęło już – w zależności od tego, jak będziemy to liczyć – 1,5 roku, 2 lata czy więcej, odkąd gminy mogą przygotowywać plany ogólne. Rzeczywiście żałujemy, że jeszcze nie wszystkie gminy rozpoczęły prace nad planami. Teraz jest pytanie: czy te 80% gmin ma szansę zdążyć z przygotowaniem planu ogólnego do czerwca 2026 r.? Nie sposób odpowiedzialnie odpowiedzieć na to pytanie. Zaraz wytłumaczę dlaczego. Plany ogólne są przygotowywane według zmodyfikowanej procedury, która jeszcze nigdy nie była stosowana. Ona jest dużo łatwiejsza, w naszym przekonaniu, od tych procedur, które były stosowane dotychczas przy przygotowywaniu planów miejscowych oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Niemniej trzeba mieć świadomość, że zasadniczym problemem nie jest sama procedura, ale liczba problemów, z którymi musi zmierzyć się samorząd przy decydowaniu o tym, jakie rozstrzygnięcia w poszczególnych planach ogólnych przyjąć. My w ramach pewnych symulacji zakładamy, że przygotowanie planu ogólnego powinno się zamykać średnio w przedziale ok. 15 miesięcy, co by oznaczało, że gminy jeszcze mają czas na to, aby zdążyć. Ale, tak jak mówię, to wszystko jest określane w odniesieniu do takich w miarę sterylnych warunków.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MichałGil">Musimy pamiętać o kolejnym elemencie. Gminy idą trochę jednym rytmem, to znaczy ponieważ czasu było mało, to zaczęły mniej więcej w tym samym czasie i w tym samym czasie zechcą skończyć, a to oznacza, że w tym samym czasie wyślą swoje projekty do uzgodnień i opiniowania. Zastanawiamy się, w jakim zakresie będzie miało to wpływ na zatkanie się tych organów uzgadniających, opiniujących. My robimy ze swej strony wiele, aby pomóc gminom, organom uzgadniającym. Ostatnio np. przeprowadziliśmy szkolenia dla organów uzgadniających po to, żeby robiły to sprawniej. Wzięło w nich udział 3,5 tysiąca pracowników organów uzgadniających. Otrzymaliśmy bardzo dobre informacje o tym, jak zostały te szkolenia przyjęte. Ale nie da się ukryć, sama wiedza nie załatwi wszystkiego. Zasadniczym problemem jest to, że tych dokumentów jest bardzo dużo, a ilość urzędników, która się tym zajmuje, jest jednak ograniczona. Poza tym z naszej strony, ze strony ministerstwa włożyliśmy dużo wysiłku w to, żeby pomóc gminom. To jest oczywiście kwestia finansowania planów ogólnych gmin. W ramach KPO są uwzględnione pieniądze na sfinansowanie tych procedur.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MichałGil">Kładziemy duży nacisk na szkolenia. W ramach KPO zostało przeszkolonych więcej osób, niż wynikałoby to z kamieni milowych, a zakładamy, że jeszcze więcej osób zostanie przeszkolonych. My, jako urzędnicy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, jeździliśmy do każdego województwa i spotykaliśmy się z urzędnikami, którzy chcieli odpowiedzieć na nasze zaproszenie, i tam, na miejscu, tłumaczyliśmy im, w jaki sposób przygotowywać te dokumenty. Na naszych stronach internetowych znajdują się filmy instruktażowe, niektóre mają po kilkanaście tysięcy odsłon. Mogę powiedzieć, że 7 nowych filmów pojawiło się wczoraj na kanale YouTube naszego ministerstwa. W końcu warto nadmienić, że ministerstwo, w szczególności departament, którym mam zaszczyt kierować, przygotowało oprogramowanie, które wspomaga gminy w niektórych czynnościach związanych z przygotowaniem planu ogólnego. Bo chciałbym, żeby Wysokie Komisje miały świadomość tego, że plany ogólne będą dokumentami w pełni cyfrowymi. Odchodzimy zupełnie od map. Wszystkie dokumenty będą w formie cyfrowej, tak że będzie można je odczytać na telefonie, komputerze lub innym urządzeniu. W końcu przygotowaliśmy oprogramowanie, które pozwala każdemu z poziomu przeglądarki internetowej, bez konieczności instalowania oprogramowania na swoim urządzeniu, zapoznawać się z planami ogólnymi w formie cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MichałGil">Wydaje mi się, że bardzo kompleksowo podeszliśmy do tego, aby przygotować gminy, użytkowników, organy uzgadniające do tej reformy, ale oczywiście nie da się ukryć, że materia jest trudna, to znaczy czasu jest mało, a wyzwanie jest duże.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanHamerski">Las rąk. Panowie pozwólcie, że zaczniemy od pana przewodniczącego Frankiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Szanowni Państwo, ja jestem praktycznie pewny, że my wrócimy do tej rozmowy za 6 czy 9 miesięcy, i to będzie konieczność. To, że zostały wszczęte postępowania, to nie znaczy, że one są intensywnie prowadzone. To jest faktycznie bardzo trudna materia, dlatego że planowanie przestrzenne jest takim najsilniejszym władztwem, jakie w samorządzie istnieje, bo ingeruje w majątek obywateli. I pomimo tego stwierdzenia, uważam, że tu niewiele jest do zrobienia przy procedowaniu tej ustawy, dlatego że z KPO na ten cel, czyli wsparcie gmin w budowie planów ogólnych, jest 1 miliard euro, 4 miliardy zł. Nie?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski: Nie.)</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil: 200 milionów euro.)</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przepraszam, myślałem, że to jest odwrotnie. Ale to są i tak spore pieniądze, które ten proces mocno wesprą. I w tej chwili próba wydłużenia jeszcze bardziej tego wymaganego terminu na zbudowanie planów ogólnych spowodowałaby, że moglibyśmy stracić te pieniądze. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TomaszLewandowski">Szanowni Państwo, te gminy, które zdążą, będą miały koszt przygotowania dokumentów planistycznych zrefinansowany.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Ale ja mówię o tych, które nie zdążą.)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#TomaszLewandowski">Te, które nie zdążą, nie. Nie tracimy pełnej kwoty, tylko proporcjonalnie w odniesieniu do tego procenta gmin, które nie zdążą tego przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozumiem. W związku z tym przy takim zagrożeniu moim zdaniem akceptowalne jest działanie, że tak powiem, po plasterku, czyli teraz wydłużenie terminu o pół roku i później ewentualnie powrót do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dlatego ja zgłaszam wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, pan senator Dobkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiesławDobkowski">Mam pytanie do ministerstwa. Czy nie możemy tych uwag, które pan legislator zgłosił, po prostu przegłosować, żeby ta ustawa już była taka jak należy? Bo takie obiecywanie, że w przyszłości coś tam się poprawi… No, to jest obiecywanie. Czy jest jakaś presja czasu, że nie możemy tych uwag w formie poprawek teraz zgłosić i przegłosować?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanHamerski">Panie Senatorze, żadnych ram czasowych nie ma. Jest tylko taka kwestia, że przed momentem pan przewodniczący zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie rozumiem, czy pan senator zgłasza…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiesławDobkowski">To ja zgłaszam te poprawki, które zasugerował pan legislator.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To nie są poprawki.)</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: To są uwagi.)</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanHamerski">To są uwagi.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanHamerski">Oddaję głos panu mecenasowi.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Senator Wiesław Dobkowski: Ale to te uwagi po prostu trzeba by było przerobić na wnioski formalne.)</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Senatorze, to oczywiście była uwaga ogólna. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, ja jestem gotowy taką poprawkę sformułować. Natomiast konkretnej propozycji poprawki w mojej uwadze nie było. Jeżeli chodzi o gotowość, tak, jestem gotowy do zaproponowania takiej poprawki, ale w opinii jej nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WiesławDobkowski">Ja o tym wiem, dlatego proszę, żeby pan przygotował te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanHamerski">Senator Pająk.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejPająk">Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejPająk">Ja zapytam o taką kwestię. Ja jeszcze w ubiegłym wieku, w XX w., byłem wójtem i bodaj w 1993 r., ponad 30 lat temu, przyjmowaliśmy plan. Myślę, że tutaj niejednego ministra, który dzisiaj sprawuje funkcję, jeszcze na świecie nie było. I wtedy plan zagospodarowania przestrzennego był jeden. Pierwszy etap to było studium, później był plan. I on kosztował o połowę mniej i dużo szybciej przebiegał proces realizacji, a środków z KPO nie było.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: I był plan szczegółowy.)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejPająk">Ale to było w ramach jednego planu. Wygrywała firma, szybko było przygotowywane studium i potem kończono plan. Plan zagospodarowania przestrzennego bardzo szybko powstawał. Po 5 latach, później, w drugiej kadencji, żeśmy to weryfikowali. I było szybciej, sprawniej, bez tych komputerów, bez KPO, bez niczego. Jak to było możliwe, Panowie Ministrowie? Czy wrócimy do tych dobrych czasów, czy nie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo. Dziękuję za to historyczne, że tak powiem, nawiązanie do tego, co było w latach dziewięćdziesiątych. Panie Senatorze, ja też bardzo wiele rzeczy pamiętam.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArturDunin">Mam pytanie. Tutaj pan przewodniczący zapytał i okazało się, że samorządy, które nie zmieszczą się w terminie, nie dostaną refundacji. Proszę mi powiedzieć taką rzecz. To jest najważniejsze dla mieszkańców każdej gminy. Nie przedłużamy dalej terminu. Termin się kończy w połowie przyszłego roku. Nie ma planów, więc nie ma studium. Na podstawie czego mam dostać decyzję? Chcę się budować.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ArturDunin">Wolna amerykanka. Posłuchajcie panowie, no bo…</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Jan Hamerski: Pan senator sugeruje, że jest deweloperem, że…)</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#ArturDunin">Tak, może będę.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#ArturDunin">Ja mam pytanie: co obywatele mają zrobić, jeśli nie będzie planów, nie będzie studium, a my nie przedłużymy terminu? Bo samorząd to samorząd. Ale co obywatel ma zrobić? Takie jest moje pytanie. Faktycznie, moim zdaniem, czasu było nadto, żeby przygotować plany zagospodarowania przestrzennego, tym bardziej że, tak jak mówię, w dużej mierze możliwe było, oczywiście po analizach i spełnieniu wszystkich wymogów, jakby zassanie studium uwarunkowań. Bo wiem, że niektóre gminy, z którymi się kontaktowałem… Jest taka możliwość i można to zrobić i wyrobić się w terminie nawet do końca tego roku. Proszę mi wierzyć, nawet do końca tego roku. Termin wydłużamy o pół roku. Co dalej? Jeżeli faktycznie jasno i sztywno powiemy: nie, koniec, kropka, samorządy weźcie się do roboty, zróbcie wreszcie raz a dobrze… Dziękuję bardzo. Cieszę się bardzo, że wszystkie dokumenty będą w formie cyfrowej. Zresztą potem to się wykorzystuje w planach ogólnych wojewódzkich i krajowych. To jest bardzo istotna rzecz, również dla bezpieczeństwa, zwłaszcza teraz, kiedy mamy za wschodnią granicą wojnę. Jakie skutki odczuje zwykły zjadacz chleba, jeżeli nie będzie studium i planów? Czy gminy będą jakoś refundować, ponosić konsekwencje, kary itd.?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanHamerski">Panie Dyrektorze, czy zechce pan odnieść się do pytań?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałGil">Tak. Bardzo dziękuję za to pytanie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MichałGil">Co się wydarzy 1 lipca 2026 r.? Wszystkie plany miejscowe, które do tej pory obowiązywały, będą obowiązywać dalej. Wszystkie decyzje o warunkach zabudowy, które zostały wydane, będą obowiązywały dalej. Wszystkie plany miejscowe, które zostały wszczęte przed 1 lipca 2026 r., będą mogły zostać dokończone. Procedura, jeśli chodzi o wszystkie decyzje, w przypadku których wniosek został złożony przed 1 lipca 2026 r., będzie mogła zostać dokończona. 1 lipca nie będzie można wszcząć nowej procedury w zakresie planu miejscowego oraz złożyć wniosku o decyzję o warunkach zabudowy.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MichałGil">Proszę zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o jakiekolwiek procesy inwestycyjne, te pierwsze tygodnie czy miesiące będą dla mieszkańców, zakładam, niezauważalne. Dlaczego? Wszyscy zdają sobie sprawę z tego terminu i złożą wniosek przed tym terminem. Gminy w zakresie planów miejscowych działają rozsądnie, wiedzą, czy się wyrabiają z panem ogólnym czy nie. Jak się nie wyrabiają, to będą odpowiednio zaawansowane w przygotowywaniu planów miejscowych i też je sobie dokończą. Tak że ten problem nie pojawi się nagle, tylko on będzie powoli narastał. I pierwsze tygodnie będą zupełnie niezauważalne. Ktoś kiedyś posłużył się takim porównaniem, że kiedy nadejdzie ta data, to nie będzie jak takie nagłe wyłączenie światła, tylko powolne przyciemnianie. I chcę to powiedzieć, że po prostu w pierwszych tygodniach, miesiącach będzie to zupełnie niezauważalne. Natomiast to, że pojawią się z czasem pewne dolegliwości, będzie dla gmin też motywacją do tego, aby te plany ogólne przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję. Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Ja jeszcze chciałem się odnieść.)</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Jeszcze pan senator Górski chciał zabrać głos.)</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArturDunin">Ale ja jakby w ramach kontynuacji wątku.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ArturDunin">To nie jest tak do końca. Państwo na pewno zdajecie sobie sprawę z tego, że nie ma stuprocentowego pokrycia w samorządach, zwłaszcza w tych większych, planami zagospodarowania przestrzennego. Nie będę mówił, w jakich miastach i ile procent. Tak? Państwo na pewno to wiecie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#ArturDunin">Nie chodzi o Łódź. Akurat Łódź też oczywiście ma puste…</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#ArturDunin">Tak jest. Natomiast zdajecie sobie państwo sprawę z tego, że będzie dziura. I tak jak pan powiedział, jeżeli ktoś wcześniej wystąpi o WZ-tkę, jeżeli nie ma planu zagospodarowania, okej, załapie się. Natomiast ktoś się obudzi dzień później…</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: 2 lipca.)</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#ArturDunin">2 lipca, i okaże się, że nie ma planu, a kupił działkę i chce się budować. I co? Mówię o indywidualnej osobie. Już nie mówię o deweloperach, którzy są na pewno zaradni i wystąpią z wnioskiem o wydanie decyzji w odpowiednim terminie – a prawo do tego dopuszcza – na nie swojej nieruchomości. W planach będą wiedzieli, że będą chcieli kupić tę nieruchomość, nie wiem, za rok, 5 lat, 10 lat, a już dzisiaj można wystąpić, zgodnie z przepisami, na nie swoją własność o decyzję o warunkach zabudowy i taką się otrzyma. Tak więc o deweloperów tutaj się nie boję. Ja się boję o zwykłego Kowalskiego, który prześpi ten termin, kupi działkę i nie będzie mógł się pobudować na swojej nowej nieruchomości kupionej za ciężkie pieniądze. Co dalej? Jakie państwo widzicie rozwiązania?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MichałGil">No tak, oczywiście. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że kiedyś tę datę trzeba wyznaczyć. Proszę też zwrócić uwagę, że system, który został przygotowany, jest możliwie najmniej dolegliwy. Jeżeli wyznaczamy jakąś datę graniczną, zawsze są z nią związane pewne konsekwencje. Jest to naturalna konsekwencja każdej nowelizacji przepisów, że przed wejściem ich w życie są inne zasady, a po ich wejściu są inne. I proszę zwrócić uwagę także na to, że mimo tego, że ta data nastąpi, to przejście będzie bardzo łagodne. Oczywiście będą zdarzały się przypadki, że ktoś prześpi termin, ale jest to nie do uniknięcia. I to będą dla tych poszczególnych osób na pewno trudne sytuacje. Trzeba się z tym zgodzić. Natomiast też gminy są odpowiedzialne za to, żeby te dokumenty przygotować, jeśli to możliwe, w terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanHamerski">Tak jest. I za tę puentę wypowiedzi dziękuję…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JanHamerski">…bo myślę, że samorząd też jest po to, żeby być dla ludzi w tym przypadku.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JanHamerski">Pan senator Górski, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaciejGórski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MaciejGórski">Pytanie do strony ministerialnej. Jaka jest motywacja 20% samorządów, które nie przystąpiły do sporządzania tych planów ogólnych? Czy one mają w 100% pokrycie planem szczegółowym? Co mówią? Czy zamierzają przystąpić do sporządzania planów, czy to bojkotują? Zdają sobie z tego sprawę, czy nie?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MaciejGórski">I drugie pytanie już takie dosyć proste. Ja zrozumiałem, że to będzie w takiej formie jak Geoportal, że będą poszczególne warstwy, gdzie będzie określone, jakie przestrzenie są w danej gminie, w danej lokalizacji, że np. tu można się budować, tutaj jest jakaś kopalnia, a tam jest teren rekreacyjny, park, tutaj jest planowana jakaś inwestycja innego typu. Dobrze to rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanHamerski">Panie Dyrektorze, przepraszam, że cały czas pana proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MichałGil">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MichałGil">Oczywiście nie mamy stuprocentowej pewności, dlaczego 20% gmin jeszcze nie rozpoczęło procedury. Myślę, że dosyć interesujące mogłoby być porównanie, w jaki sposób gminy realizują inne swoje obowiązki. Być może jest tak, że jakaś część gmin po prostu jest w jakiś sposób niewydolna organizacyjnie i sobie nie radzi. Ale tutaj tego nie wiem. Natomiast bez wątpienia zauważamy następującą korelację: w tych województwach, w których jest bardzo duże pokrycie planami miejscowymi, gminy w mniejszym stopniu przystępują do realizacji planów ogólnych. Być może wynika to z tego – przynajmniej my to próbujemy tłumaczyć w ten sposób – że są takie gminy, gdzie pokrycie planami miejscowymi jest na tyle duże, że gminy nie odczuwają presji, aby przygotowywać te plany ogólne. Jest to tylko spekulacja potwierdzona tą pewną korelacją, ale wydaje mi się, że takie wytłumaczenie może być prawdziwe. Nie mamy żadnych lepszych danych, które by to potwierdzały.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MichałGil">Proszę mi przypomnieć, czego dotyczyła druga część pytania.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#komentarz">(Senator Maciej Górski: Czy to będzie w takiej formie jak Geoportal, z naniesionymi planami ogólnymi?)</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#MichałGil">Tak. To będzie wyglądało jak Geoportal. Mało tego. To będzie z Geoportalem w pewien sposób połączone. Natomiast jest to oparte na trochę innej technologii, bardziej nowoczesnej, umożliwiającej w przyszłości lepszy rozwój pewnych usług związanych z tym cyfrowym planowaniem.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#MichałGil">Ja korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałem też wytłumaczyć, dlaczego my te plany robimy w wersji cyfrowej. Mamy ku temu 3 powody. Pierwszy powód jest taki, że plany ogólne będą dokumentami, które obejmują całą gminę, a jednocześnie są prawem miejscowym, co oznacza, że trzeba z bardzo dużą precyzją wskazać, na której działce jakie obowiązują postanowienia planu ogólnego. Nawet najostrzej zatemperowany ołówek jest za gruby, żeby na mapie, której skala pozwala na przedstawienie całej gminy, można było precyzyjnie to zrobić. To jest pierwszy powód. Powód drugi jest taki, że teraz wszyscy korzystamy z telefonów, komputerów. Już nikt z nas jeżdżąc samochodem, nie korzysta z atlasów w formie książeczek. Wszyscy korzystamy z GPS. Po prostu przyzwyczailiśmy się do tego, że to jest narzędzie, którym się na co dzień posługujemy. I trzeci powód jest taki, że wiemy, że potrafimy to zrobić. Ja chcę przypomnieć, że od 2020 r. obowiązują już przepisy, które nakładają na gminy obowiązek przedstawienia, przy przygotowaniu planów miejscowych, w formie cyfrowej granicy planu miejscowego. To był dla nas poligon do tego, aby sprawdzić, czy gminy są gotowe na tę rewolucję technologiczną. I możemy powiedzieć, że są gotowe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanHamerski">Dziękuję</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanHamerski">Kontynuuje senator Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MaciejGórski">Dopytam tylko, bo tutaj pan dyrektor powiedział, że nie macie wiedzy. A czy planujecie tę wiedzę pozyskać, zwrócić się do samorządów z pytaniem, jaka jest przyczyna?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MaciejGórski">I od razu drugie pytanie pomocnicze nawiązujące do pytania poprzednika. Kampania informacyjna: drogi obywatelu, zmienia się prawo, od 1 lipca 2026 r. nie będziesz mógł wystąpić o WZ-tkę, jeśli twoja gmina nie ma planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JanHamerski">Krótko, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MichałGil">Bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MichałGil">Jeśli chodzi o kampanię informacyjną, to tak, oczywiście nigdy nie jest za wiele informowania społeczeństwa. Mnie się wydaje, że i prasa, i to, co my robimy poprzez oczywiście nasze media, którymi my się posługujemy, czyli stronę internetową, nasze filmy publikowane na kanale YouTube, to wciąż może być za mało i pewnie trzeba byłoby jeszcze zintensyfikować wysiłki.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MichałGil">Jeśli chodzi o pozyskanie tej wiedzy, my już dwukrotnie przeprowadziliśmy ankietę wśród gmin, dlatego że jest to dla nas źródło informacji o tym, jak gminy się zachowują. Robimy to mniej więcej co pół roku. Do tej pory nie zadawaliśmy pytania o przyczyny, dla których te plany ogólne nie powstają, ale przy okazji przeprowadzania następnej ankiety oczywiście to zrobimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JanHamerski">Pan senator, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WaldyDzikowski">Ja powiem ogólnie. Być może to, co powiem, wykracza poza zakres tej ustawy, ale tutaj rozmawiamy dosyć szeroko. Chciałem powiedzieć, że planowanie i zagospodarowania przestrzenne… Może jaki budżet… A moim zdaniem planowanie i zachowanie przestrzenne jest jakby fundamentem stabilności samorządu, perspektyw rozwoju, perspektyw finansowych. Kto ma plany zagospodarowania przestrzennego… Nawiążę do lat dziewięćdziesiątych, bo ja też miałem okazję pracować w gminie, mój kolega minister to obserwował. Otóż w zasadzie, żeby powstał budżet, musi być planowanie i zagospodarowania przestrzenne, czyli tak naprawdę informacja dla inwestora. Nikt lepszej sytuacji i stabilności samorządu nie wymyślił. Jestem tu, w parlamencie, prawie 25 lat i kilkanaście razy były podejmowane próby – pan dyrektor pewnie o tym wie – tworzenia nowego prawa, to znaczy projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. I nigdy się to nie udało, bo mamy 3 strony: urbanistów i architektów, mieszkańców oraz włodarze samorządowi, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów. I zawsze któraś ze stron te projekty, które były… A podejmowało się tego wielu profesorów wielu uczelni. Ja sam uczestniczyłem w tym procesie, będąc przewodniczącym komisji.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#WaldyDzikowski">No właśnie. Potem były konferencje w województwach. Miał powstać taki kodeks… czyli kompilacja prawa budowlanego oraz planowania przestrzennego. Być może to jest najlepsze rozwiązanie. Staniecie kiedyś przed tym prędzej czy później. To znaczy jak nie przygotujemy dobrej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ciągle będziemy się borykać z tymczasowością i zawsze tak będzie. I zawsze będziemy wracać, jak powiedział przewodniczący Frankiewicz, do tego tematu.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#WaldyDzikowski">Oczywiście musi być godzina zero. Bardziej bym podszedł do tego informacyjnie. Bo mieszkańcy będą wtórnym beneficjentem niepowodzenia w tych 20%, być może 10% czy 5%. Radziłbym przekazać tę informację włodarzom gmin. Oni będą pod presją. Bo rzeczywiście czy pan Nowak, czy pan Kowalski 2 lipca… To znaczy gmina będzie po prostu sparaliżowana. W związku z tym ta presja mieszkańców… Ja oczywiście uważam, że jeśli chodzi o genialność tworzenia samorządu i gmin obywatelskich czy w ogóle gmin, nie ma nic lepszego jak bezpośrednia demokracja, czyli presja mieszkańców. W związku z tym, jak będą wiedzieli, że przyjdzie do pana wójta 10, 15 czy 20 osób i nie dostaną decyzji, WZ-tki, to pan wójt powinien zrozumieć, że może mieć kłopot w wyborach na następną kadencję. Ta informacja powinna do nich dotrzeć. Ja uważam, że samorządy w głównej mierze… Będzie mały procent, jeżeli w ogóle będzie, to będzie mały procent, ale trzeba dotrzeć do świadomości i przekazać bezpośrednio informację, żeby wywrzeć presję na włodarzach gmin. To jest najważniejsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#WaldyDzikowski">Tak że, Drodzy Państwo, Kolego Ministrze, myślę, że dwudziesty lub trzydziesty któryś raz to jest niełatwe wyzwanie, ale jak nie zrobimy tej ustawy, to ciągle będziemy się borykać z tymczasowością. A moim zdaniem stabilność samorządu opiera się na planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, czyli na szybkiej, błyskawicznej informacji o tym, co się może zdarzyć lub nie może zdarzyć w danej jednostce samorządu terytorialnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JanHamerski">Nie sposób się z panem nie zgodzić. Mówimy tutaj o terminie, więc sądzę, że ten termin w jakiś sposób przyspieszy te prace.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JanHamerski">Pan senator Tyszkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#WadimTyszkiewicz">Powiem tak. Są gminy, które rzeczywiście mają problem z planami. Ja znam te problemy, bo rozmawiam z przedstawicielami tych gmin. Moje miasto, którym miałem też zaszczyt zarządzać, było praktycznie w 100% pokryte planami. Ale są gminy biedniejsze, w których tak nie było, gminy rozległe, które nie wiedziały, co mają dalej robić. To nie jest tak, że ktoś nie chce tych planów zrobić i działa jakoś na przekór. Tak nie jest.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#WadimTyszkiewicz">Ja chciałem zapytać o taką kwestię. Pierwsze sygnały, które docierały do gmin, były takie, że będzie prefinansowanie. Czy państwo od tego odeszli? Czy jeszcze jest taka możliwość? To jest moje pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil: Nie. Po.)</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski: Jest refinansowanie.)</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#WadimTyszkiewicz">Po.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#WadimTyszkiewicz">I mam takie pytanie… Aha, jeszcze jeśli chodzi o problemy… Problemy są związane z tym, że, jak wiadomo, w tej chwili trwa masowe przygotowywanie planów w całej Polsce i nie ma ludzi do roboty. I to nie chodzi o to, że gmina nie chce tego zrobić, tylko znalezienie dzisiaj planisty graniczy z cudem. Firmy, które zatrudniały planistów, bardzo często się posypały, bo planiści odeszli, pootwierali swoje firmy i pracują od rana do nocy, bo to jest szansa na zarobienie pieniędzy. I rzeczywiście to się toczy, tak? Ale trochę wytłumaczę te gminy słabsze, że to nie wynika z ich złej woli, tylko z tego, że rzeczywiście bardzo trudno dzisiaj znaleźć planistę. Trzeba ich szukać, prosić, płacić naprawdę duże pieniądze. I z tego to wynika.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#WadimTyszkiewicz">Mam konkretne pytanie czy propozycję. Aha, jeszcze mam uwagę, jeśli chodzi o art. 4 pkt 1. Chodzi o niewyłączanie gmin, które mają obowiązującą strategię, a przyjęły ją przed wejściem w życie ustawy. I teraz pytanie jest takie: co ministerstwo na to, gdybym zaproponował zmianę w art. 4 pkt 1 w brzmieniu: „Ustalenia pierwszego planu ogólnego gminy w danej gminie określa się, uwzględniając politykę przestrzenną gminy określoną w strategii rozwoju gminy lub w strategii rozwoju ponadlokalnego, o ile gmina dysponuje strategią rozwoju gminy lub strategią rozwoju ponadlokalnego”? Czy taka propozycja zmiany wchodzi w rachubę? To znaczy nie chciałbym wprowadzać poprawki, żeby nie spowalniać prac. Jak państwo uważacie, czy w ogóle taka poprawka ma sens? Jeżeli państwo uznacie, że nie, to ja wycofam tę poprawkę. Czy państwo nad tym pracowali?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MichałGil">Bardzo dziękuję za tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#MichałGil">Wydaje nam się, że to nie jest dobre rozwiązanie i zaraz postaram się wytłumaczyć dlaczego.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#MichałGil">My art. 51 ukształtowaliśmy w ten sposób z tego powodu, że dotychczas, przed wejściem w życie tej reformy z 2023 r., te strategie były przygotowywane na inne potrzeby. Gminy przygotowując te strategie, nie zakładały, że będą je wykorzystywały do planów ogólnych. W związku z tym nie chcieliśmy nałożyć na gminy obowiązku stosowania tych strategii. Proszę zwrócić uwagę, że jeżeli przepis zostanie w takim kształcie, w jakim jest teraz, to ta gmina wciąż będzie mogła zastosować tę strategię przygotowaną wcześniej, być może nie w całości, być może w części, w takim zakresie, jak jej pasuje. Nie chcieliśmy doprowadzić do takiej sytuacji, że będzie badana zgodność planu ogólnego ze strategią, która była przygotowywana bez świadomości tego, do czego zostanie wykorzystana. Dlatego uważamy, że przepis w obecnym brzmieniu jest dla gmin korzystniejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WadimTyszkiewicz">Jeszcze jeśli można dopytać? Już kończę. Chodzi mi o art. 1 pkt 9, w którym jest mowa o art. 61 ust. 1a. Chodzi o określenie „lokalizowanych na terenach zamkniętych”. To rodzi pewne niebezpieczeństwo dla gmin, dlatego że jeśli chodzi o tereny zamknięte wojskowe, to rozumiem, ale jeśli chodzi o tereny zamknięte, to są to też tereny PKP. A o tym, jakie gminy i samorządy miały kłopoty z terenami PKP, mógłbym tutaj opowiadać godzinami. Zatem jest pytanie o to określenie „lokalizowanych na terenach zamkniętych”. Czy państwo macie jakąś opinię na ten temat? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MichałGil">W pierwotnym brzmieniu przepisów, które zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych, rzeczywiście w tym artykule znajdowało się ograniczenie do terenów zamkniętych innych niż te, które są ustanawiane przez ministra właściwego do spraw infrastruktury. Czyli tereny kolejowe nie mieściły się w tym przepisie. Natomiast na skutek uwag, które wpłynęły do nas z Ministerstwa Infrastruktury, któremu zależało na tym, aby ten przepis obejmował również te, najprościej mówiąc, tereny kolejowe, zdecydowaliśmy się ukształtować ten przepis właśnie w taki sposób. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Dziękuję.)</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#JanHamerski">Proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JanuszGromek">Ja też odniosę się do tego jako włodarz. Tutaj mówił kolega prezydent. Wielu moich kolegów senatorów było włodarzami. Tak jak powiedział pan senator, my jeszcze pamiętamy lata dziewięćdziesiąte. I jeśli chodzi o 2 najważniejsze dla nas, dla włodarzy, dla strategii, dla mieszkańców i dla organów uchwałodawczych akty, to był, i nadal jest, budżet i miejscowy plan, bo bez tego nie pojechałeś dalej. I najlepiej było, chociaż rzadko tak było, jeśli w samorządach plany były określone w 100%, bo wtedy nie musiałeś się męczyć, że przyjdzie jedna grupa lobbystów czy deweloper i będą naciskali itd., itd. Ale niekiedy dla samorządu to też nie było wygodne, żeby robić te plany w 100%, bo człowiek nie wiedział, co będzie dalej realizowane. I to, co pan dyrektor mówi… Chociaż ja byłem pewny, że gminy będą za naszym pośrednictwem do was monitowały, bo takie sygnały mamy, że nie zdążą i to wydłużenie terminu jest właściwe.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#JanuszGromek">Jeśli chodzi o to, co powiedział pan przewodniczący Zygmunt Frankiewicz, popieram jego wniosek, żeby przegłosować ustawę bez poprawek. To jest dla niektórych – Artur, pytałeś też o to – bardzo ważne, żeby niektórzy nie obudzili się po fakcie. Bo ile razy było tak, że się tworzyło plan, było wyłożenie planu trwające np. miesiąc, i się wołało ludzi: chodźcie, spójrzcie! A oni odpowiadali: a tam, co ja będę się przejmował. A później, jak się uchwaliło plan, to mieli pretensje do całego świata, że się uchwaliło i niestety są problemy. I one nie są z winy włodarzy czy organu uchwałodawczego, czy kogokolwiek. Ale jest też problem związany z tym, że nie ma wystarczającej liczby fachowców. Tak jak tutaj mówiono, niektórzy pootwierali firmy, bo jest czas na zarabianie. Ale nadal brakuje nam fachowców. I zgodnie z tymi słowami, które tutaj padły, jedno jest pewne, że bez względu na to, czy ta strategia, czy te plany miejscowe są tworzone teraz, czy będą tworzone później, czy będzie opóźnienie, nie zostanie wyłączone to światło, o którym była mowa, jeśli chodzi o plany, tylko Polska i samorządy dalej będą funkcjonowały. I o to jestem spokojny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JanHamerski">Panie Marszałku, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MaciejŻywno">Panowie Przewodniczący, mam pytanie do strony ministerialnej, faktycznie wchodzące trochę w obszar, którego już senator Tyszkiewicz dotknął. Moje pytanie dotyczy ściany wschodniej i Tarczy Wschód. Tutaj samorządy z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego informują, że mają szalony problem z planami, ale w tym aspekcie, że wojsko i MON, generalnie rzecz biorąc, nie funduje żadnego przekazu informacji, w jakim zakresie i na jakim obszarze Tarcza Wschód będzie ingerowała w ich tereny, bo to nie jest 500 m przy pasie granicznym, a jest szereg gmin, które ma blisko granicy wiele elementów zaplanowane. Jest też taka sprawa, że MON potrafi nagle na obszarze już dobrze zaplanowanej gminy postawić tymczasową jednostkę i wprowadzić ograniczenia. Podam przykład z gminy Szudziałowo, w której miały powstać farmy fotowoltaiczne, nawet wiatraki, a nagle powstaje tymczasowa jednostka, która określa 6 km wokół obszar ograniczenia, jeśli chodzi o realizację jakichkolwiek inwestycji. Czy państwo na to też się przygotowujecie, jeśli chodzi o współpracę z MON, żeby to doprecyzować? A poza tym, jeśli chodzi właśnie o dotrzymanie terminu, gminy mogą być dotknięte tym, że zbiega się to z planowaniem pracy związanej chociażby z Tarczą Wschód. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JanHamerski">Panie Dyrektorze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MichałGil">To jest oczywiście problem, dlatego że mamy tutaj do czynienia z dwoma konkurencyjnymi wartościami. Mianowicie z jednej strony są potrzeby związane z obronnością, potrzeby wojska, które szczególnie dzisiaj ma swoje prawa, swoje potrzeby, a z drugiej strony jest możliwość zapewnienia gminom pewnego władztwa planistycznego na własnym terenie. Wydaje mi się – mój pogląd jest oparty na obecnie obowiązujących przepisach – że rozsądnym jest, że wojsko ma prawo w jakiś sposób zaingerować tutaj w to władztwo planistyczne gminy i przygotować sobie odpowiednio teren na potrzeby obronności. Tak naprawdę jest to dylemat, którego chyba nie sposób rozwiązać tak, aby wszyscy byli zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#komentarz">(Senator Maciej Żywno: Jeśli można, ad vocem, Panie Przewodniczący. Przepraszam.)</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JanHamerski">Tak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MaciejŻywno">Tutaj chodzi mi wyłącznie o aspekt dotrzymania terminu i planowania, nie o to, czy wojsko może, czy nie może, bo oczywiście, że może. Chodzi o kwestie uzgodnienia. Samorządy nie podważają tego, że wojsko będzie budowało określoną infrastrukturę, która jest im potrzebna, związaną z bezpieczeństwem, bo tego nikt nie kwestionuje, tylko podważają to, że na etapie, krótko mówiąc, planowania w tej chwili ma utrudnioną możliwość uzgodnienia z MON, który nie daje żadnych informacji, bo albo zasłania się, póki co…</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Te tereny są wyłączone.)</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#MaciejŻywno">Na razie nie są.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#MaciejŻywno">Nie, poczekajcie. Chodzi o to, że gdyby była taka informacja, jaka jest w przypadku terenów PKP, że są tereny zamknięte, byłaby po prostu pełna przejrzystość. Natomiast tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której to może być 0,5 km, a nagle może się zrobić 6 km. I samorząd teraz na tym etapie, robiąc plan, próbując zmieścić się w terminie, zderzy się z sytuacją, w której nagle ktoś zastuka i powie: nie, nie, narobiliście się, ba, zapłaciliście za to, ale my i tak wam zabieramy 6 km. Chodzi mi tutaj o ten aspekt uzgodnieniowy, nie o aspekt, kto jest ważniejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JanHamerski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MichałGil">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MichałGil">Tak, teraz już zrozumiałem. Mam dobrą wiadomość, dlatego że na etapie prac sejmowych do ustawy, którą właśnie zajmuje się komisja, została wprowadzona poprawka. Zgodnie z tą poprawką po przekroczeniu pewnego etapu, mianowicie po wysłaniu projektu planu ogólnego do uzgodnień, jeżeli nastąpią jakieś zmiany w uwarunkowaniach, m.in. w uchwaleniu przepisów dotyczących terenów zamkniętych, gmina może procedować dalej plan ogólny w takich okolicznościach, jakie miały miejsce w chwili wysłania do uzgodnienia, i nie można jej czynić zarzutu z tego powodu, że…</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: Nie dotrzymała terminu.)</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#MichałGil">Dokładnie. I nie ma potrzeby powrotu. I tutaj chyba szczęśliwie daje się w ten sposób też pogodzić z pewnymi potrzebami wojska, dlatego że mamy taki przepis… Czy on dotyczy planów miejscowych w zakresie nakładania terenów zamkniętych? Chyba tylko planów miejscowych?</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#komentarz">(Naczelnik Wydziału Polityki Przestrzennej w Departamencie Planowania Przestrzennego Ewelina Skirzyńska: Nie.)</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#MichałGil">Planów ogólnych też?</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#komentarz">(Naczelnik Wydziału Polityki Przestrzennej w Departamencie Planowania Przestrzennego Ewelina Skirzyńska: Tak.)</u>
<u xml:id="u-62.7" who="#MichałGil">Przepraszam, musiałem się skonsultować.</u>
<u xml:id="u-62.8" who="#MichałGil">My mamy w naszej ustawie taki przepis, który został wprowadzony w 2023 r., mówiący o tym, że jeżeli na plan ogólny nakłada się teren zamknięty, to ten teren zamknięty jakby tymczasowo wyłącza… nie uchyla plan ogólny czy plan miejscowy, tylko wyłącza jego stosowanie na czas, kiedy on obowiązuje. Natomiast w momencie, kiedy ten teren zamknięty został w jakiś sposób zlikwidowany, to przywracane są postanowienia planu ogólnego, planu miejscowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JanHamerski">Marszałkowi pewnie chodziło o to, żeby przyjąć pewne uzgodnienia, skoro jesteśmy na etapie wstępnym, dzięki czemu później nie trzeba będzie przygotowywać specustawy, żeby nagle coś zmienić.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja mam uwagę, która nie jest wprost związana z procedowaną ustawą. Mianowicie niepokoi mnie status terenów zamkniętych kolejowych. To jest przekleństwo szczególnie w miastach i prowadzi to do utrzymywania wybitnie zdegradowanych terenów zwykle w centrum miasta, na których mogłyby być realizowane inwestycje rozwojowe, a nie mogą. To są tereny nieobjęte planowaniem przestrzennym, przez co robi się taki skansen, który czyni śródmieścia, centra miast kompletnie nieatrakcyjnymi. I do tej pory bardzo trudno było się porozumieć z koleją na temat choćby kupienia tych terenów od kolei. Jeżeli to dalej będzie taka enklawa wyłączona z władztwa samorządu, bez pomysłu, bez wykorzystania terenu, no to uważam, że to jest jakaś porażka. Wcale mnie nie ucieszyło to, że te tereny zostały wyłączone z planowania przestrzennego gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze, za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JanHamerski">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, senator Dobkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WiesławDobkowski">Ja chciałbym się wypowiedzieć w takiej sprawie. Jeżeli właściciel działki uzyska warunki zabudowy na tej działce, ale do końca czerwca 2026 r. nie rozpocznie budowy, nie ma pozwolenia na budowę itd., a później okaże się, że tę działkę sprzeda.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil: Jeszcze raz, proszę.)</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#WiesławDobkowski">Mówię o takiej sytuacji. Jeżeli właściciel działki uzyska warunki zabudowy, ale do końca czerwca 2026 r. nie rozpocznie budowy, nie ma pozwolenia na budowę, czyli ma warunki zabudowy, ale nic na tej działce jeszcze nie robił, a później postanowi tę działkę sprzedać… Z tego, co ja wiem, w takiej sytuacji nowy właściciel już nie uzyska…</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Przechodzą warunki…)</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#WiesławDobkowski">Nie przechodzą warunki zabudowy.</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Przechodzą.)</u>
<u xml:id="u-66.7" who="#WiesławDobkowski">Tylko musi uzyskać nowe warunki zabudowy.</u>
<u xml:id="u-66.8" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Nie.)</u>
<u xml:id="u-66.9" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Przechodzą.)</u>
<u xml:id="u-66.10" who="#WiesławDobkowski">Przechodzą, tak?</u>
<u xml:id="u-66.11" who="#komentarz">(Przewodniczący Jan Hamerski: Pan dyrektor odpowie.)</u>
<u xml:id="u-66.12" who="#WiesławDobkowski">Ja miałem taki przypadek, że trzeba było od nowa wystąpić o warunki zabudowy, z tym że tam miał być wybudowany inny obiekt, np. zamiast domu miało być wybudowane coś innego. I wtedy musiał…</u>
<u xml:id="u-66.13" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Zależy jaką decyzję podjął.)</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JanHamerski">Panie Dyrektorze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MichałGil">Ja chcę potwierdzić to, co zostało powiedziane przez niektórych panów senatorów, pana ministra, że możliwe jest przeniesienie decyzji na nabywcę nieruchomości. Tu nie ma żadnego problemu. Oczywiście, jeżeli nastąpi jakakolwiek modyfikacja, to już będzie to w ramach nowego wniosku, prawda?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: I okres ważności decyzji, Panie Dyrektorze.)</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#MichałGil">Jeśli chodzi o okres ważności, to pragnę podkreślić, że te stare decyzje, te, które się uprawomocnią przed 2026 r., są bezterminowe. Dopiero nowe decyzje będą według tego nowego porządku, czyli będą miały 5-letni termin ważności.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#JanHamerski">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#JanHamerski">W związku z tym chciałem zapytać pana senatora Tyszkiewicza, czy…</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: Nie ma go.)</u>
<u xml:id="u-69.4" who="#JanHamerski">Bo zasygnalizował kwestię dotyczącą tej poprawki…</u>
<u xml:id="u-69.5" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: Ale wycofał się.)</u>
<u xml:id="u-69.6" who="#JanHamerski">Wycofał się? To znaczy nie ma senatora, więc nie ma poprawki. Rozumiem…</u>
<u xml:id="u-69.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale jest senator Świlski i może głosować.)</u>
<u xml:id="u-69.8" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-69.9" who="#JanHamerski">Ale pan senator Dobkowski tutaj miał sugestię odnośnie do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WiesławDobkowski">Miałem sugestie, ale nie wiem, czy pan legislator jest gotowy na przedstawienie propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#SławomirSzczepański">Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#SławomirSzczepański">Jak najbardziej mogę tutaj zaproponować poprawkę, o którą pan senator pytał, ale musiałbym ją szybko odczytać. Polegałaby ona na rozszerzeniu procedowanej ustawy o 2 wskazane przeze mnie obecnie obowiązujące przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z tym, zgodnie z prośbą pana senatora, poprawka brzmiałaby tak. W art. 1 lit. a po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: „w art. 13i ust. 3 pkt 5 w lit. a tiret dwunasty otrzymuje brzmienie: «Spółki Celowej w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym – metryczka – w zakresie dotyczącym lokalizacji Inwestycji i Inwestycji Towarzyszącej – w liczbie pojedynczej – w rozumieniu art. 2 pkt 3 i 4 tej ustawy oraz obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, o którym mowa w tej ustawie»”. Ponadto dodaje się lit. b w brzmieniu: „w pkt 4 lit. b tiret szesnastym wyraz «towarzyszących» zastępuje się wyrazem «towarzyszącej»”. I lit. c… Po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu: „w art. 53 ust. 4, pkt 16 otrzymuje brzmienie”… I tutaj brzmienie pktu 16 byłoby analogiczne, jak przywołane przeze mnie wcześniej brzmienie dodawanego pktu 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WiesławDobkowski">Ja chciałem zgłosić te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, gdyby pan zechciał odnieść się do ewentualnej poprawki zaproponowanej przez pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#TomaszLewandowski">Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#TomaszLewandowski">To jest pilna zmiana, której oczekują samorządy. Ja mogę tutaj dzisiaj zadeklarować, że w II kwartale tego roku, a więc już naprawdę niedługo, my przyjdziemy do parlamentu z propozycją nowelizacji tej ustawy, z propozycją zmiany przepisów, które pewnie wywołają nieco więcej dyskusji i będą wymagały więcej czasu, żeby je omówić, przedyskutować. Te uwagi, które tutaj pan mecenas, pan senator zgłosił, będą przez nas uwzględnione. Natomiast teraz uprzejmie proszę z uwagi na pilność wprowadzenia tej zmiany o… Nie wiem, czy wnieść o wycofanie tego wniosku, czy…</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JanHamerski">Panie Senatorze, czy ta propozycja pana satysfakcjonuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WiesławDobkowski">Dobrze. W związku z tą deklaracją pana ministra wycofuję ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#JanHamerski">Głosujemy nad wnioskiem zgłoszonym przez pana przewodniczącego o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem tej ustawy bez poprawek? (9)</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-78.4" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-78.5" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-78.6" who="#JanHamerski">Ustawa została pozytywnie zaopiniowana.</u>
<u xml:id="u-78.7" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski: Dziękujemy.)</u>
<u xml:id="u-78.8" who="#JanHamerski">Jeśli chodzi o sprawozdawcę, proponuję, aby pan senator Dunin przyjął ten przyjemny…</u>
<u xml:id="u-78.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Zaszczytny.)</u>
<u xml:id="u-78.10" who="#JanHamerski">…zaszczytny obowiązek. Przyjmuje?</u>
<u xml:id="u-78.11" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Tak jest.)</u>
<u xml:id="u-78.12" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-78.13" who="#JanHamerski">Dziękuję państwu senatorom, panu przewodniczącemu Frankiewiczowi i oczywiście naszym zacnym gościom z panem ministrem, z panami dyrektorami na czele.</u>
<u xml:id="u-78.14" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 00)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>