text_structure.xml
77.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 06)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, będziemy pomału rozpoczynać posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Widzę uśmiechy na twarzy wszystkich naszych gości i senatorów, co świadczy o tym, że jesteśmy optymistami i w ciągu 1,5 godziny – bardzo bym o to prosił – zdążymy zakończyć to posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Dlatego moja prośba, jeszcze poza protokołem, jest taka, aby nasze wystąpienia były merytoryczne, krótkie i treściwe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. W imieniu własnym i członków komisji witam państwa senatorów i naszych współpracowników, pana mecenasa, panów sekretarzy komisji, wszystkich naszych zacnych gości. Pozwolicie państwo, że… Jest państwa bardzo duża liczba, co świadczy tylko o tym, że wszyscy jesteśmy jak najbardziej zainteresowani tym tematem. Niemniej jednak, jeżeli państwo nie mielibyście nic przeciwko temu, przywitałbym tylko szefów resortów i szefów urzędów wraz z ich współpracownikami. Jest z nami dzisiaj pan Przemysław Koperski wraz ze współpracownikami, reprezentujący Ministerstwo Infrastruktury. Główny Inspektorat Transportu Drogowego reprezentuje pan Artur Czapiewski; Urząd Transportu Kolejowego – pan Marcin Trela; Polską Agencję Żeglugi Powietrznej – pan Bartłomiej Kowalski; Urząd Lotnictwa Cywilnego – pani Jolanta Baran; Transportowy Dozór Techniczny – pani Agnieszka First; Ministerstwo Rozwoju i Technologii – pan minister Tomasz Lewandowski; Główny Urząd Geodezji i Kartografii – pani główny geodeta kraju Alicja Kulka; Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – pani minister Monika Sikora; Krajowy Zasób Nieruchomości – pan prezes Łukasz Bałajewicz; Ministerstwo Aktywów Państwowych – pan minister Zbigniew Ziejewski; Ministerstwo Cyfryzacji – pan minister Rafał Rosiński; Urząd Komunikacji Elektronicznej – pan prezes Krzysztof Dyl; Ministerstwo Finansów – tradycyjnie już pani Elżbieta Milewska. Szczególnie serdecznie witam wszystkich państwa współpracowników, których nie wymieniłem. Jest mi niezmiernie miło, że mogliśmy spotkać się w tak licznym gronie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, w porządku obrad dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2025 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, mam tylko kilka uwag. Moja prośba jest taka, żebyśmy przedstawiali się, zabierając głos, tak aby ułatwić panom sekretarzom przygotowanie i sporządzenie protokołu. Tak więc przedstawiajmy się. Pragnę przypomnieć, że jeżeli będą zgłaszane jakiekolwiek poprawki – mam tutaj na myśli poprawki państwa senatorów – to każda poprawka do ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, informację o tym, skąd mają być przesuwane środki, a także cel i uzasadnienie tych zmian.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanHamerski">Pozwolicie państwo, że przystąpimy do pracy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanHamerski">Jeszcze zapytam: czy na sali są podmioty zajmujące się zawodowo lobbingiem? Nie ma takowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanHamerski">Przystępujemy do rozpatrywania przedmiotowej ustawy, chyba że państwo senatorowie mają jakieś uwagi do porządku obrad lub uwagi do posiedzenia. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, rozpoczniemy od Ministerstwa Infrastruktury, od części budżetowej nr 39 „Transport”.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, kto z państwa przedstawi tę część?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzemysławKoperski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to po omówieniu części „Transport” chciałbym też przedstawić informację na temat części „Żegluga śródlądowa” i „Gospodarka morska”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Bardzo dobrze, że państwo to scaliliście. Prosiłbym, żeby się przedstawiać. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzemysławKoperski">Przemysław Koperski, Ministerstwo Infrastruktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Tak jest. Chodzi oczywiście o protokół.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzemysławKoperski">Jasne. Panie Przewodniczący, mamy prośbę, żebyśmy po przedstawieniu tej informacji, najpóźniej o godzinie 12.40, zostali zwolnieni z obrad, ponieważ zaczyna się posiedzenie senackiej komisji administracyjnej, na którym też jestem zobowiązany przedstawić informacje finansowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzemysławKoperski">Razem ze mną są oczywiście współpracownicy, którzy pozostaną do państwa dyspozycji, w szczególności pani dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego i pan dyrektor z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli, Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, pozwolicie, to przedstawię informację.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzemysławKoperski">Na rok 2025 zaplanowano wydatki na zadania w obszarze transportu ze wszystkich źródeł finansowania w łącznej kwocie 55 miliardów 488 milionów 542 tysięcy zł, co stanowi 110,6% w stosunku do kwoty wydatków w roku 2024. Na infrastrukturę drogową i programy drogowe zaplanowano 27 miliardów 93 miliony 880 tysięcy zł, co stanowi 106,2% w stosunku do roku 2024, w tym wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na inwestycyjne programy drogowe – 18 miliardów 874 miliony 754 tysiące zł. Mowa tutaj o Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Programie Budowy 100 Obwodnic. Pierwszy z tych programów zaplanowany jest do roku 2033, drugi – do roku 2030.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzemysławKoperski">Wydatki z budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację „Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do roku 2030” zaplanowane są w kwocie 6,5 miliarda zł. Jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową, to budżet opiewa na kwotę 23 miliardów 954 milionów 847 tysięcy zł – to jest 112,5% w stosunku do bieżącego roku – z tego na inwestycje na liniach kolejowych w ramach „Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030 (z perspektywą do roku 2032)” ze wszystkich źródeł finansowania programu zaplanowano 15 miliardów 4 miliony zł, w tym finansowanie z budżetu państwa – 3 miliardy 200 milionów 100 tysięcy zł. Jeżeli chodzi o „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów”, to jest to kwota 8 miliardów 823 milionów 100 tysięcy zł. Budowa, przebudowa dworców kolejowych – 50 milionów zł. Kolejowe przewozy pasażerskie – 3 miliardy 522 miliony 416 tysięcy zł, co stanowi 135,4% w stosunku do roku bieżącego. Dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach usług publicznych – 2 miliardy 461 milionów 590 tysięcy zł. Dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom, operatorom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów – 1 miliard 60 milionów 826 tysięcy zł. Pozostałe wydatki, w tym utrzymanie statutowej działalności jednostek podległych i nadzorowanych – 917 milionów 399 tysięcy zł. Planowane wydatki dotyczą w szczególności zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego realizowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; w przypadku lotnictwa dotyczą Urzędu Lotnictwa Cywilnego – to są uczelnie lotnicze i służby żeglugi powietrznej; dotyczą także urzędu ministra właściwego do spraw transportu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzemysławKoperski">Szanowni Państwo, w części dochodowej, w części 39, w roku 2025 planuje się uzyskać dochody w wysokości 132 milionów 45 tysięcy zł, co stanowi 106,8% w stosunku do wielkości wynikających z ustawy budżetowej na rok 2024. Najwyższe wpływy z dochodów w kwocie ponad 97 milionów zł zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, głównie z tytułu kar i odszkodowań wynikających z zawarcia umów na wykonywanie robót drogowych i usług oraz zabezpieczenie mienia – tutaj mówimy o kwocie 55 milionów zł – dochodów obejmujących wpływy z tytułu udostępnienia informacji publicznej, wpływy za media, wynagrodzenia dla płatnika składek ZUS, zwroty z tytułu oświetlenia dróg krajowych gmin, zwroty kosztów szkolenia pracowników – 18 milionów zł, rozliczenia z lat ubiegłych – 6,5 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to przejdę płynnie do części 69 „Żegluga śródlądowa”. Wydatki budżetu państwa na rok 2025 w obszarze żeglugi śródlądowej zaplanowano w łącznej wysokości 48 milionów 723 tysięcy zł, co stanowi wzrost wydatków budżetu państwa o 10,8% w stosunku do ustawy budżetowej z br. Zaplanowane środki przeznaczone będą na urzędy żeglugi śródlądowej – 22 miliony 256 tysięcy zł; Ministerstwo Infrastruktury – 10 milionów 818 tysięcy zł; szkoły żeglugi śródlądowej – 15 milionów 249 tysięcy zł. Mówimy tutaj przede wszystkim o Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz Zespole Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią. Na wydatki obronne przewidziano 400 tysięcy zł, wydatki te są zaplanowane w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2021–2023.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzemysławKoperski">Jeśli chodzi o dochody budżetu państwa w dziale 69 „Żegluga śródlądowa”, to planuje się uzyskać dochody w wysokości 810 tysięcy zł, co stanowi 115,7% w stosunku do wielkości wynikających z ustawy budżetowej na rok 2024. Chodzi tutaj przede wszystkim o dochody uzyskiwane przez urzędy żeglugi śródlądowej w Bydgoszczy, Szczecinie i Wrocławiu z tytułu opłat za wydawanie świadectw zdolności żeglugowej, świadectw pomiarowych statków, wydawanie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, a także opłat za wydawanie żeglarskich książeczek pracy, dokumentów rejestracyjnych statków, rejestracji dzienników prac podwodnych.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzemysławKoperski">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o część 21 „Gospodarka morska”, to wydatki budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich na rok 2025 zaplanowano w łącznej wysokości 2 miliardów 10 milionów 327 tysięcy zł, co stanowi wzrost wydatków budżetu państwa o 37% w stosunku do ustawy budżetowej na ten rok, z czego kwota 1 miliarda 506 milionów 572 tysięcy zł stanowi wzrost wydatków budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzemysławKoperski">Zaplanowane środki przeznaczone będą na realizację programów wieloletnich i zadań wykonywanych w gospodarce morskiej – 632 miliony zł. Będą to następujące programy i zadania: „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023–2029” – 144 miliony 132 tysiące zł; „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” – 230 milionów 650 tysięcy zł; „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – 32 miliony 745 tysięcy zł; „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019–2028” – 29 milionów 300 tysięcy zł; „Budowa Polskiego Ośrodka Szkolenia Ratownictwa Morskiego w Szczecinie” – 44 miliony 920 tysięcy zł; „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” – 15 milionów zł; kontynuacja finansowania zadań z zakresu ochrony brzegów morskich – 40 milionów 250 tysięcy zł; wydatki na zadania związane z pracami czerpalnymi umożliwiającymi dostęp do małych portów – 65 milionów zł; zakup jednostki pływającej, niezbędnej do utrzymania oznakowania nawigacyjnego na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torach wodnych do mniejszych portów Zalewu Szczecińskiego – 30 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzemysławKoperski">Wydatki na urzędy morskie zostały zaplanowane na poziomie 327 milionów 927 tysięcy zł, co stanowi 107,6% w stosunku do roku bieżącego, a na uczelnie morskie – 342 miliony 111 tysięcy zł, co stanowi 116,1% w stosunku do roku 2024. Tutaj wydatki zaplanowane są na inwestycje oraz działalność statutową uczelni morskich, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Politechniki Morskiej w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzemysławKoperski">Na ratownictwo morskie przewidziano 71 milionów 393 tysiące zł, co stanowi 104% w stosunku do roku 2024. Środki te zaplanowano na utrzymanie, inwestycje oraz działalność statutową Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli chodzi o zaplanowane wydatki Ministerstwa Infrastruktury, to jest to poziom 59 milionów 979 tysięcy zł – wydatki zaplanowane na utrzymanie inwestycji oraz działalność statutową Ministerstwa Infrastruktury. Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu – 17 milionów 700 tysięcy zł. Izby morskie – 3 miliony 412 tysięcy zł. Wydatki obronne – 924 tysiące zł. Projekty realizowane z udziałem środków europejskich – 554 miliony 877 tysięcy zł; są to wydatki przeznaczone przede wszystkim na realizację projektów urzędów morskich, dotyczących ochrony brzegów morskich, bezpieczeństwa morskiego, budowy falochronów oraz modernizacji wejść do portów.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa w części 21 „Gospodarka morska”, to w roku 2025 planujemy uzyskać dochody w wysokości 188 milionów 710 tysięcy zł. Najwyższy dochód, 163 miliony 636 tysięcy zł, został zaplanowany m.in. z wpływów z dodatkowych opłat za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej pod wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzemysławKoperski">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, to taka syntetyczna, najkrótsza informacja. Oczywiście otrzymaliście też państwo materiał w formie pisemnej. Jesteśmy do państwa dyspozycji, jeśli chodzi o tę część.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to uzupełniająco, te 2 jednostki, o których wspomniałem na początku… Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego i dyrektor finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej odnieśliby się uzupełniająco do tych części, za które jesteśmy odpowiedzialni.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Za moment, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś pytania do pana ministra?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardŚwilski">Wróciłbym do pierwszej części pana wypowiedzi, do kwestii związanych z budową obwodnic. Czy mógłby pan powiedzieć, jakie zadanie w 2025 roku państwo planujecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzemysławKoperski">Szanowny Panie Senatorze, jest ze mną pani Agnieszka Krupa, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych odpowiedzialnego za realizację tego zadania. Już oddaję głos pani dyrektor, chyba że będzie kilka pytań i będziemy… Nie? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaKrupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AgnieszkaKrupa">Szanowni Państwo, Ministerstwo Infrastruktury realizuje zadania inwestycyjne na podstawie przyjętych programów rządowych i w zakresie obwodnic nasze inwestycje są wpisane w Program Budowy 100 Obwodnic. Na chwilę obecną realizujemy wszystkie zadania z tego programu, tylko oczywiście one są na różnych etapach realizacji. Bardzo niewielka część obwodnic została już oddana do użytkowania, część jest w realizacji, a zdecydowana większość jest jeszcze na etapie prac przygotowawczych. Te wszystkie 100 zadań będzie, że tak powiem, zaopiekowane w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AgnieszkaKrupa">Poza tym kończymy jeszcze obwodnice z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i w tym przypadku również na wszystkich obwodnicach już rozpoczęły się albo prace budowlane, albo realizacje. W związku z tym, że tych zadań jest ponad 100, nie wiem, czy mamy przestrzeń czasową, aby każde z nich omawiać. Proponuję, że jeżeli będzie taka potrzeba, to wyślemy szczegółowe informacje na piśmie dotyczące każdej obwodnicy, a jeżeli jest potrzeba omówienia tego dzisiaj, to wskażę terminy realizacji odnośnie do każdego z tych 100 zadań, które mamy w Programie Budowy 100 Obwodnic.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanHamerski">Wspomniałem na początku, będąc optymistą, że zamkniemy posiedzenie komisji w ciągu 1,5 godziny, tak więc gdyby była pani uprzejma odpowiedzieć panu senatorowi na piśmie…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury Agnieszka Krupa: Oczywiście.)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanHamerski">Już, momencik, Panie Ministrze, przechodzimy do agencji żeglugi. Mam jeszcze prośbę do państwa senatorów, abyśmy, jeżeli będą jakieś uwagi, jakieś poprawki, głosowali nad każdą częścią budżetową przedstawioną przez naszych gości. Jeżeli takich uwag, poprawek nie będzie, to będziemy głosowali nad całością.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanHamerski">Czy pan mecenas ma jakąś uwagę do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejTelec">Nie, nie mam żadnych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanHamerski">Można tak?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Oczywiście.)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JanHamerski">Na ile zdążyłem zapoznać się z tymi materiałami… Mam nadzieję, że budowa drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, również w kontekście portu w Elblągu, będzie realizowana.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JanHamerski">Przechodzimy do załącznika nr 14, czyli do planu finansowego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BartłomiejKowalski">Dzień dobry, Panie Przewodniczący, dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BartłomiejKowalski">Przedstawię pokrótce plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W układzie memoriałowym przychody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2025 są zaplanowane w wysokości 1 miliarda 575,8 miliona zł. Przychody zafakturowane, trasowe i terminalowe, to 2 miliardy 55,4 miliona zł, a saldo rozliczeń mechanizmu z przewoźnikami pomniejsza te przychody o 488 milionów zł. Przychody pozanawigacyjne zaplanowano w kwocie 8 milionów zł. Dotacje celowe z budżetu państwa zaplanowano w łącznej wysokości 65,3 miliona zł, z tego dotacja z tytułu lotów zwolnionych z opłat – 56,3 miliona zł; dotacja na wyznaczenie stref geograficznych – 0,70 miliona zł; dotacja na utrzymanie efektów POPC – 8,3 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#BartłomiejKowalski">Pozostałe przychody operacyjne – 37,3 miliona zł, głównie jako wartość rozpoznanych w rachunku wyników dofinansowań unijnych; przychody finansowe – 55 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#BartłomiejKowalski">Przychody ogółem wykazane w części A planu finansowego w ujęciu memoriałowym, w poz. 2, wynoszą 1 miliard 733 miliony 412 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#BartłomiejKowalski">Koszty. Przyjęte w ustawie budżetowej na rok 2025 założenia w zakresie kosztów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obejmują koszty funkcjonowania agencji w ogólnej wysokości 1 miliarda 548,2 miliona zł oraz pozostałe koszty agencji w ogólnej wysokości 83,6 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#BartłomiejKowalski">Koszty ogółem wykazane w części A planu finansowego, w poz. 3, wynoszą 1 miliard 631 milionów 839 tysięcy zł. Różnica pomiędzy wykazanymi w poz. 2 przychodami a wykazanymi w poz. 3 kosztami wynosi 101 milionów 573 tysiące zł i stanowi planowany wynik brutto agencji.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#BartłomiejKowalski">Planowane obciążenia wyniku finansowego, wykazane w poz. 5, wynoszą 5 milionów 34 tysiące zł, przy czym kwota 39 milionów zł stanowi część odroczoną, a kwota 34 milionów zł – planowany podatek dochodowy od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#BartłomiejKowalski">Planowany wynik finansowy netto Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok obrotowy 2025, wykazany w poz. 6, wynosi 106 milionów 607 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#BartłomiejKowalski">Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako wkład do ustawy budżetowej na rok 2025 przedstawiła również plan finansowy w ujęciu kasowym, który został zaprezentowany w części B planu finansowego, całościowy budżet zadaniowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2025 w całości związany z realizacją zadania rozwój infrastruktury lotniczej i nawigacyjnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanHamerski">Dziękuję panu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanHamerski">Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa senatorów? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanHamerski">W związku z tym przechodzimy do planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego w załączniku nr 14.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaFirst">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AgnieszkaFirst">Agnieszka First, Transportowy Dozór Techniczny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AgnieszkaFirst">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AgnieszkaFirst">Przychody Transportowego Dozoru Technicznego zaplanowane na 2025 r. to niecałe 87 milionów zł. Jest to niewielki spadek w stosunku do roku bieżącego, o niewiele ponad 4%, i wynika on w zasadzie z 2 czynników. Przede wszystkim to jest cykliczność badań doraźnych i planowane zakończenie jednego ze strategicznych projektów realizowanych od jakiegoś czasu, chodzi oczywiście o terminal LNG w Świnoujściu. Jednocześnie założyliśmy wzrost przychodów z pozostałej działalności, głównie z najmu powierzchni, którą dysponujemy, co doprowadzi do zmniejszenia łącznych planowanych przychodów ze sprzedaży w 2025 r. jedynie o 0,6%.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AgnieszkaFirst">Koszty zaplanowane na kolejny rok wynoszą niecałe 92 miliony zł i związane są głównie ze wzrostem kosztów trochę o ponad 5% z przeznaczeniem na wynagrodzenia oraz zwiększenie usług obcych, głównie w zakresie usług informatycznych. Jednocześnie zwracam uwagę, że budżet Transportowego Dozoru Technicznego przeznacza na wynagrodzenia niewiele ponad 65% wszystkich kosztów, co stanowi najbardziej istotną część w tym budżecie.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AgnieszkaFirst">Ogólnie do głównych celów naszej jednostki w 2025 r. należeć będzie, podobnie jak w latach poprzednich, ciągłe utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa urządzeń technicznych eksploatowanych na obszarach kolejowych, portów morskich i żeglugi śródlądowej oraz urządzeń technicznych w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym. Dodatkowo przywiązujemy dużą wagę i podejmujemy liczne działania, których celem jest ciągłe utrzymanie wysokiego poziomu wiedzy i kompetencji osób odpowiedzialnych za bezpieczne funkcjonowanie urządzeń technicznych, które mogą stworzyć zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia i środowiska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanHamerski">Bardzo pani dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanHamerski">Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa senatorów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JanHamerski">Przechodzimy zatem do kolejnej części budżetowej, do części 71 „Urząd Transportu Kolejowego”.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarcinTrela">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarcinTrela">Z tej strony Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MarcinTrela">Pozwolą państwo, że przedstawię najważniejsze dane dotyczące dochodów i wydatków Urzędu Transportu Kolejowego zawarte w projekcie budżetu na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MarcinTrela">W zakresie dochodów w projekcie ustawy budżetowej na 2025 rok w części 71 „Urząd Transportu Kolejowego” zaplanowano dochody budżetowe w kwocie 4 milionów 961 tysięcy zł. Na te dochody składają się: wpływy z opłat za wydanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa dla zarządców, użytkowników bocznic kolejowych i przewoźników kolejowych; wpływy z tytułu opłat za prowadzenie egzaminów na licencję maszynisty i egzaminu na świadectwo maszynisty; wpływy z tytułu opłat za wydanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych i zezwoleń dla pojazdów kolejowych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MarcinTrela">W zakresie wydatków… Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na rok 2025 limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 „Urząd Transportu Kolejowego” wynosi 95 milionów 642 tysiące. Z tego 77 milionów 255 tysięcy zł pochodzi ze środków budżetu państwa, a w pozostałym zakresie są to środki z budżetu środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#MarcinTrela">W ramach limitu na 2025 r. z budżetu państwa przeznaczymy środki na realizację programów z funduszy europejskich, takich jak Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich, program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego oraz program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#MarcinTrela">Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2025. Dziękuję za uwagę. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanHamerski">Bardzo panu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi do przedstawionego planu finansowego? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanHamerski">Jeszcze raz dziękuję panu serdecznie.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JanHamerski">Przechodzimy do planu finansowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, zawartego w załączniku nr 13.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JanHamerski">Ministerstwo Infrastruktury nas opuściło?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Na autobus poszli.)</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan minister zwracał uwagę, że o 12.40 mają posiedzenie komisji.)</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#JanHamerski">No, my też mamy posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#JanHamerski">W następnej kolejności głos zabiorą przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii, w związku z częścią budżetową nr 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Jeżeli można… Gdyby można było…</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie, już są…)</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#JanHamerski">Tak?</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#JanHamerski">To następuje zmiana. Króciutko, proszę, plan finansowy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, załącznik nr 13.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AdamOrzechowski">Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AdamOrzechowski">Adam Orzechowski, dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AdamOrzechowski">Jak chodzi o plan finansowy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, to wygląda on tak. Przychody funduszu na przyszły rok zaplanowaliśmy na poziomie 950 milionów zł, z czego opłata paliwowa to 361 milionów zł. Budżet państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu, to kwota wpływów 270 milionów zł. Środki będą wpływać także z opłaty emisyjnej, w zaplanowanej kwocie 117 milionów zł, z opłaty zastępczej, o której mowa w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, w kwocie 71 milionów. Środki będą pochodzić również z opłaty za zezwolenia, za kary pieniężne i grzywny pobierane przez głównego inspektora transportu drogowego i wojewódzkich inspektorów transportu drogowego – planowane opłaty z tego tytułu to kwota 127,5 miliona zł. To byłoby tyle, jeśli chodzi o część dochodową funduszu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#AdamOrzechowski">Jeśli chodzi o kwestie wydatkowe, to – i tak jest od roku 2024 – poziom finansowania z funduszu wyniesie 1 miliard zł. Obszary wsparcia funduszu: środki będą przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu, w zakresie pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej. Jak chodzi o kwotę 1 miliarda zł, Szanowna Komisjo, to z tego środki w kwocie 880 milionów zostały podzielone na województwa. Ponadto 69 milionów przypada na umowy wieloletnie, które weszły w życie od tego roku w związku ze zmianą ustawy. Poza tym minister właściwy do spraw transportu dysponuje obligatoryjną rezerwą w wysokości 5%, tj. 50 milionów zł. Ta rezerwa będzie służyć, w sytuacji gdy w jednym województwie czy kilku województwach zabraknie środków na dofinansowanie przewozów autobusowych. Minister ma właśnie taką dodatkową pulę środków w planie finansowym w przyszłym roku. Dziękuję, to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanHamerski">Czy są jakieś uwagi ze strony państwa czy senatorów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JanHamerski">Dziękuję panu serdecznie.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przechodzimy do części dotyczącej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, części budżetowej nr 18, załącznik nr 1 i nr 2. Tak jak wspomniałem, chodzi o budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, kto z przedstawicieli ministerstwa zechce nam przybliżyć ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TomaszLewandowski">Tomasz Lewandowski, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#TomaszLewandowski">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#TomaszLewandowski">Chciałbym przedstawić podstawowe informacje na temat projektu budżetu na rok 2025 w części 18, szczegółowe informacje pozwoliliśmy sobie przesłać na ręce pana przewodniczącego wcześniej.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#TomaszLewandowski">Dochody budżetowe w części 18 zaplanowane zostały w wysokości 6 milionów 731 tysięcy zł. Wydatki ze środków budżetu państwa w części 18 zostały zaplanowane w wysokości 2 miliardów 863 milionów 82 tysięcy zł. Tutaj taka uwaga – jestem przekonany, że państwo senatorowie o tym doskonale wiedzą – ze względu na konstrukcję formułowania czy budowania programów mieszkaniowych mamy maksymalne limity wydatków zapisane w tzw. ustawach produktowych, przypisanych konkretnym programom mieszkaniowym, stąd budżet wydatków siłą rzeczy musi być podzielony na to, co jest wprost wpisane do części 18, i na rezerwę celową. I tak, w wydatkach wprost wpisanych i przypisanych konkretnym programom mamy 2 miliardy 863 miliony 82 tysiące zł. Zostaną one przeznaczone na: program „Bezpieczny kredyt 2%”, w zaplanowanej kwocie 1 miliard 106 milionów zł; program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego, w kwocie – zgodnie z limitem – 1 miliard zł. Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów, utworzonego w BGK, zaplanowano 240 milionów 660 tysięcy, na refundację premii gwarancyjnych i premii za systematyczne oszczędzanie zaplanowano 130 milionów, na wsparcie społecznego budownictwa czynszowego, czyli dopłaty do kredytów TBS-owskich i SIM-owskich zaplanowano 121 milionów 700 tysięcy zł, na program dotyczący rodzinnego kredytu mieszkaniowego – kwotę 6 milionów 790 tysięcy. Dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zaplanowano środki w wysokości 131 milionów 994 tysięcy zł, w tym na utrzymanie i inwestycje oraz statutową działalność – 60 milionów 47 tysięcy zł, natomiast na zadania z zakresu geodezji kartografii zapisano wydatek na poziomie 44 milionów 290 tysięcy zł. Na utrzymanie inwestycji oraz statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zaplanowano środki w wysokości 58 milionów 200 tysięcy zł. Na utrzymanie i statutową działalność samego ministerstwa zaplanowano w tej części wydatki w wysokości 56 milionów 157 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#TomaszLewandowski">Jak wspomniałem, znaczące uzupełnienie tych wydatków stanowi rezerwa celowa. Rezerwa ta ma stanowić uzupełnienie wydatków na zadania w obszarze mieszkalnictwa i na rok 2025 została skalkulowana na kwotę 2 miliardów 66 milionów 516 tysięcy zł. Te środki w szczególności będą przeznaczone na zasilenie Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, z przeznaczeniem na realizację programu „Bezpieczny kredyt 2%”, innych programów w zakresie kredytów mieszkaniowych, a także na zasilenie Funduszu Dopłat, z przeznaczeniem na Program społecznego budownictwa czynszowego oraz Program budownictwa socjalnego i komunalnego.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#TomaszLewandowski">W dalszej kolejności mamy rezerwę 5-milionową na zadania z zakresu nadzoru budowlanego. W części 18 projektu ustawy budżetowej mamy też zaplanowane środki z myślą o Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dysponentem środków tego funduszu celowego jest Główny Geodeta Kraju. I tak, przychody w ramach tego funduszu zaplanowano na 2025 r. w wysokości 1 miliona 365 tysięcy zł, natomiast koszty zaplanowano w wysokości 4 milionów 265 tysięcy. Planowany stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 14 milionów 424 tysiące.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#TomaszLewandowski">Jesteśmy oczywiście gotowi do udzielenia odpowiedzi, jeśli pojawią się pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś pytania do pana ministra, jakieś uwagi dotyczące budownictwa, planowania, jak też Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanHamerski">Myślę, że od razu możemy… Tak, oczywiście…</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnnaGórska">Mam pytanie do pana ministra. Rozumiem, że środki zabezpieczone na obsługę programu „Bezpieczny kredyt 2%” to są środki na obsługę kredytów udzielonych w ramach tego programu w poprzednich latach i nie jest planowane w przyszłym roku uruchomienie żadnego nowego programu wspierającego dopłaty do kredytów. Tak? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszLewandowski">Te środki, o których mówiłem, są zabezpieczone… Przez kolejnych 5 lat te środki na realizację zaciągniętych już zobowiązań w ramach kredytu 2% będą musiały być przeznaczane. Tak że to są dopłaty do odsetek od kredytów już zaciągniętych. No, żeby w zakresie tego programu dopłatowego cokolwiek zmienić, potrzebna byłaby zmiana ustawy produktowej, która zakładałaby zwiększenie limitu wydatków. Ten został wyczerpany, więc bez decyzji parlamentu, do tematu tego typu dopłat do kredytów z całą pewnością ministerstwo nie będzie mogło podejść.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przystępujemy do kolejnego punktu, mianowicie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zechce przedstawić państwu senatorom plan finansowy Funduszu Dostępności, a następnie Krajowego Zasobu Nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JanHamerski">Fundusz Dostępności. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MonikaSikora">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MonikaSikora">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MonikaSikora">Monika Sikora, podsekretarz stanu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MonikaSikora">Dziękuję za możliwość przedstawienia w imieniu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej planu finansowego Funduszu Dostępności.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MonikaSikora">Fundusz Dostępności jest państwowym funduszem celowym, który powstał na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dysponentem funduszu jest oczywiście minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Środki tego funduszu przeznaczane są na preferencyjne pożyczki, które mają na celu dostosowanie budynków użyteczności publicznej oraz mieszkalnictwa wielorodzinnego do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Najprościej mówiąc, chodzi o to, żeby miejsca te były dostępne, żeby eliminować w tego typu budynkach wszelkie bariery architektoniczno-budowlane, komunikacyjne, informacyjne pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami, szczególnie osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MonikaSikora">Jeżeli chodzi o źródła przychodów funduszu, zaplanowanych w 2025 r. w wysokości 84 milionów zł, to będzie to odpis z Funduszu Solidarnościowego, dotacje z budżetu państwa oraz środki otrzymane z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Na realizację zadań planujemy przeznaczyć kwotę 84 milionów zł, czyli pełną kwotę planowanych przychodów na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#MonikaSikora">Kończąc, zaznaczę tylko, że stan funduszu na początku i końcu 2025 r. będzie wynosił 3 miliony zł.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#MonikaSikora">Tak więc to tyle, jeśli chodzi o ten punkt. Jeżeli nie ma… No, mogę przejść do Krajowego Zasobu Nieruchomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanHamerski">Nie ma pytań do pani minister? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanHamerski">To pani zaczyna…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MonikaSikora">Plan finansowy Krajowego Zasobu Nieruchomości. Krajowy Zasób Nieruchomości, czyli KZN, jest państwową osobą prawną, która jest nadzorowana przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Jak państwo z pewnością wiedzą, do zadań KZN należy gospodarowanie nieruchomościami, tworzenie warunków do zwiększania dostępności mieszkań, podejmowanie działań w celu realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz tworzenie warunków ułatwiających powstawanie mieszkań gminnych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MonikaSikora">Jeżeli chodzi o plan finansowy KZN na rok 2025, to ujęto w nim przychody w wysokości 70,3 miliona zł, czyli wyższe o 0,1 miliona zł, tj. o 2% od zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024. Jeżeli chodzi o źródła przychodów, to będą to w pierwszej kolejności dotacje z budżetu państwa, w kwocie 55 milionów zł, z czego 15 milionów zł to dotacja podmiotowa ujęta w budżecie w części 34 „Rozwój regionalny” oraz 40 milionów zł dotacji celowej ujętej w rezerwie celowej w poz. 52, czyli środki na realizację zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości. Do tego dochodzą przychody z prowadzonej działalności, pochodzące m.in. ze sprzedaży nieruchomości oraz dzierżaw, i pozostałe przychody, łącznie w kwocie15,3 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MonikaSikora">KZN w 2025 r. poniesie koszty w wysokości 69,9 miliona zł, czyli niższe o 0,3 miliona zł, tj. o 4‰, od zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024. W roku 2025 KZN planuje wykazać zysk w wysokości 0,4 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MonikaSikora">Dodatkowe informacje i materiały zostały też oczywiście przesłane, ale jesteśmy również w stanie z panem prezesem odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanHamerski">Dziękuję za wyczerpującą informację.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi, pytania? Nie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JanHamerski">Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Monika Sikora: My niestety musimy już wyjść…)</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#JanHamerski">Tak, tak, oczywiście, bardzo dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewZiejewski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ZbigniewZiejewski">Chciałbym zaprezentować państwu projekt budżetu Ministerstwa Aktywów Państwowych na rok 2025 w zakresie części budżetowej 26 „Łączność”.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#ZbigniewZiejewski">W części „Łączność” dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości 3 tysięcy zł i dotyczą wpływów z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#ZbigniewZiejewski">Wydatki w części łączność zostały zaplanowane w budżecie państwa w wysokości 1 miliarda 311 milionów 127 tysięcy zł. Zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych, zaplanowane w kwocie 1 miliarda 305 milionów 905 tysięcy, środki zostaną przekazane w formie dotacji operatorowi wyznaczonemu, którym obecnie jest Poczta Polska SA. Dotacja przedmiotowa w kwocie 3 milionów 905 tysięcy zł przeznaczona będzie na refundację utraconych wpływów związanych z realizowaniem usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat za ich świadczenie.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#ZbigniewZiejewski">Planowany na rok 2025 wolumen dla przesyłek dla ociemniałych i z egzemplarzami bibliotecznymi został przyjęty na poziomie zbliżonym do planu wykonania na rok 2024, tj. 306 tysięcy 760 sztuk. Wolumen dla przesyłek wyborczych czy do głosowania korespondencyjnego został przyjęty na poziomie 65 tysięcy sztuk, przy założeniu, że będzie porównywalna liczba nadanych przesyłek do tej, która była w wyborach parlamentarnych w 2023 r. i będzie głosowanie w 2 turach, a także nastąpi zwiększenie liczby przesyłek w wyniku zmiany kodeksu wyborczego rozszerzającego możliwość głosowania korespondencyjnego na wszystkich uprawnionych w tych wyborach. Przy czym koszt 1 pakietu wyborczego wraz z kopertą zwrotną byłby na poziomie 18 zł 30 gr.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#ZbigniewZiejewski">Dotacja celowa w kwocie 1 milion 302 tysiące zł przeznaczona będzie na sfinansowanie kosztu netto z tytułu obowiązku świadczeń usług powszechnych. Wzrost wydatków w tym rozdziale w 2025 r. w stosunku do roku 2024 wynika z włączenia do części budżetowej „Łączność” środków przeznaczonych na dotację celową. Na pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych oraz kosztów obsługi merytorycznej ministra zaplanowano 3 miliony 810 tysięcy. Składkę na organizację międzynarodową, tj. Światowy Związek Pocztowy, zabezpieczono w budżecie na poziomie 1 milion 384 tysiące zł. Na zadania wynikające z programu Pozamilitarnych przygotowań obronnych planuje się środki w wysokości 28 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#ZbigniewZiejewski">Wynagrodzenia ogółem w części 26 zaplanowano w kwocie 2 miliony 103 tysiące zł, z czego wynagrodzenia dla osób objętych mnożnikami systemowymi wynagrodzeń zaplanowano w kwocie 244 tysiące zł. Na wynagrodzenia dla członków korpusu służby cywilnej przeznaczono kwotę 1 miliona 859 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#ZbigniewZiejewski">W części „Rezerwy celowe” w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 w rezerwie celowej w pozycji 54 ujęto środki z przeznaczeniem na dotację przedmiotową dla operatorów wyznaczonych do świadczeń publicznych jak usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego wynikająca z ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zaplanowane środki w wysokości 110 milionów 410 tysięcy zł zostały przeznaczone na sfinansowanie kosztu z tytułu świadczeń usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanHamerski">Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, teraz Ministerstwo Cyfryzacji co do części budżetowej 27 „Informatyzacja”, załączniki nr 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JanHamerski">Jeżeli mogę prosić o informację…</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnnaMalicka">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AnnaMalicka">Anna Malicka, Ministerstwo Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AnnaMalicka">Zagadnienia dotyczące projektu budżetu na rok 2025 w części 27 „Informatyzacja” prezentują się następująco.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#AnnaMalicka">Dochody budżetowe zaplanowane zostały w łącznej kwocie 12 milionów 219 tysięcy. Wydatki budżetowe zostały zaplanowane w łącznej kwocie 1 miliarda 826 milionów 903 tysięcy zł, w tym ponad 150 milionów na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej, dokładnie 150 milionów 321 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#AnnaMalicka">W dziale 720 „Informatyzacja” zaplanowano środki w wysokości 250 milionów, tj. więcej o 150 milionów w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2024, w związku z nowelizacją ustawy o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, art. 53 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej, DzU 2024 poz. 834.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#AnnaMalicka">W dziale 750 „Administracja publiczna” zaplanowano wydatki w łącznej wysokości 1 miliard 576 milionów 228 tysięcy zł, z czego dla Ministerstwa Cyfryzacji 1 miliard 464 miliony zł, dla Centrum Projektów „Polska Cyfrowa” – 111 milionów 821 tysięcy zł. Środki zaplanowane zostały na dotacje celowe i podmiotowe w łącznej wysokości 422 miliony 93 tysiące zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych zaplanowano w kwocie 871 tysięcy zł. Wydatki bieżące jednostek użytkowych zaplanowano w kwocie 642 miliony 565 tysięcy zł. Wydatki majątkowe zaplanowano w łącznej kwocie 360 milionów 378 tysięcy zł. Współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej zaplanowano w kwocie 150 milionów 321 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#AnnaMalicka">W dziale 752 „Obrona narodowa” zaplanowano środki w kwocie 675 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#AnnaMalicka">Zatrudnienie i wynagrodzenia. W przedłożonym projekcie na wynagrodzenia zaplanowano środki w łącznej kwocie 133 miliony 751 tysięcy zł, w tym 124 miliony 161 tysięcy zł na wynagrodzenia pracowników, a 9 milionów 590 tysięcy na dodatkowe wynagrodzenie roczne. Zwiększony został również fundusz wynagrodzeń o planowane 5% wzrostu.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#AnnaMalicka">Dotacje celowe i podmiotowe. W grupie tej zaplanowano kwotę 422 milionów 93 tysięcy zł z przeznaczeniem na dotacje celowe dla instytutów badawczych nadzorowanych przez ministra cyfryzacji. Program wieloletni rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029 oraz na finansowanie programów zaplanowanych o łącznej kwocie 1 miliard 196 milionów 302 tysiące zł, w tym środki europejskie w wysokości 1 miliard 45 milionów 981 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#AnnaMalicka">W przedłożonym projekcie budżetu na rok 2025 w części 27 „Informatyzacja” zaprezentowany został również plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej i Centralnego Ośrodka Informatyki realizującego zadania w zakresie e-usług, informatyzacji, telekomunikacji, teleinformatyki oraz zarządzania informacją. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o finansach publicznych w 2025 r. instytucje gospodarki budżetowej zostaną objęte stabilizującą regułą wydatkową, w wyniku czego w projekcie budżetu na rok 2025 łączna wielkość kosztów w stosunku do 2024 r. mogła wzrosnąć jedynie o skutek wzrostu 4,1% funduszu wynagrodzeń wraz z pochodnymi i wydatkami i wyniosła 636 milionów 949 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#AnnaMalicka">Przychody założone zostały na poziomie 637 milionów 49 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#AnnaMalicka">Główne pozycje kosztów funkcjonowania to usługi obce – 207 milionów 948 tysięcy zł, wynagrodzenia – 291 milionów 630 tysięcy, składki od wynagrodzeń – 53 miliony 414 tysięcy. Pozostałe koszty to koszty funkcjonowania świadczenia na rzecz osób fizycznych oraz podatki i opłaty, które zostały zaplanowane w wysokości 15 milionów 58 tysięcy zł. W 2025 r. Centralny Ośrodek Informatyki przewiduje uzyskanie zysku brutto w kwocie 100 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#AnnaMalicka">Ponadto w projekcie budżetu na rok 2025 ujęte są również planowane wydatki państwowych funduszy celowych funkcjonujących jako wyodrębnione rachunki bankowe. Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. W planie funduszu na rok 2025 stan początkowy planowany jest na poziomie 130 milionów 761 tysięcy zł. Przychody zaplanowano w wysokości 188 milionów 1 tysiąc zł, natomiast koszty w wysokości 200 milionów 838 tysięcy. Stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 117 milionów 924 tysiące. Jeśli chodzi o Fundusz Szerokopasmowy, to w planie funduszu na rok 2025 stan początkowy planowany jest na poziomie 89 milionów 575 tysięcy. Przychody zaplanowano w wysokości 134 milionów 168 tysięcy zł, z kolei koszty – w wysokości 223 milionów 743 tysięcy. Stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 0 zł.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#AnnaMalicka">Fundusz Cyberbezpieczeństwa. W planie funduszu na 2025 r. stan początkowy wynosi 3 miliony 818 tysięcy. Przychody zaplanowano w wysokości 351 milionów 200 tysięcy zł, zaś koszty – w wysokości 335 milionów 80 tysięcy. Stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 0 zł.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#AnnaMalicka">Pragnę wspomnieć na zakończenie, że w budżecie na 2025 r. zabezpieczono również środki – mówię o części 83 „Rezerwy celowe” – na zadanie „Finansowanie inicjatywy Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa”. Zaplanowane są tam środki w wysokości 21 milionów, z przeznaczeniem na inicjatywę Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa. Wydatki bieżące na zadania związane z informatyzacją zaplanowano w kwocie 5 milionów 814 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#AnnaMalicka">Przedstawiłam najistotniejsze założenia budżetu w części 27 „Informatyzacja” na rok 2025. Uprzejmie proszę o przyjęcie ustawy przez Wysoką Komisję. Dziękuję ślicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanHamerski">Bardzo pani dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanHamerski">Przypomnę tylko państwu senatorom, że pani była uprzejma przedstawić nam część budżetową 27, jak również plany finansowe Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego, Funduszu Cyberbezpieczeństwa i Centralnego Ośrodka Informatyki.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanHamerski">Serdecznie pani dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#komentarz">(Senator Anna Górska: Ja mam jedno pytanie.)</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaGórska">Była pani uprzejma wspomnieć, że w Funduszu Szerokopasmowym wystąpi jakiś deficyt, że on będzie z rezerwy celowej finansowany, bo dochody będą niższe niż wydatki.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#AnnaGórska">Nie? To być może źle usłyszałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanHamerski">Urząd Komunikacji Elektronicznej. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofDyl">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KrzysztofDyl">Krzysztof Dyl, Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KrzysztofDyl">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KrzysztofDyl">Dziękuję za możliwość przedstawienia najważniejszych założeń ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie części 76 budżetu państwa. Szczegółowe informacje dotyczące planów dochodów i wydatków Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostały uwzględnione w materiale opisowym przekazanym do sekretariatu komisji.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#KrzysztofDyl">Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2025 planowane dochody w części 76 zostały określone w wysokości 5 miliardów 931 milionów 442 tysięcy zł. Główną pozycję w zaplanowanych dochodach budżetowych stanowią opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością. Zostały one zaplanowane w wysokości 5 miliardów 910 milionów 238 tysięcy zł. Na to oczywiście składają się wpływy z rezerwacji częstotliwości, a także wpływy z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwością. Chciałbym podkreślić, że zapisane wpływy z dystrybucji częstotliwości mają oczywiście wartość szacunkową, stanowią jedynie prognozę, gdyż podmioty ubiegające się o uzyskanie rezerwacji dokonują ostatecznej wyceny w ramach aukcji.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki na rok 2025, w części 76 zostały one zaplanowane w wysokości 183 milionów 707 tysięcy zł. Na rzeczoną kwotę składają się m.in. środki przewidziane do wydatkowania w dziale 752 „Obrona narodowa” – 70 tysięcy zł. Środki w dziale 600 przeznaczone są na wydatki bieżące jednostek budżetowych – 144 miliony 729 tysięcy zł, a także na wydatki majątkowe – 28 milionów 720 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#KrzysztofDyl">W ramach wydatków bieżących środki na wynagrodzenia osobowe dzielą się na 2 kwoty: 80 milionów 582 tysiące zł na realizację zadań ustawowych prezesa UKE oraz 5 milionów 976 tysięcy w związku z wdrażaniem przez UKE programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy. Zgodnie z danymi na koniec III kwartału 2024 r. stan zatrudnienia w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej wynosił 632 osoby.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki rzeczowe na rok 2025, to w grupie wydatków bieżących zaplanowane zostały one w kwocie 41 milionów 502 tysięcy zł. Dotyczy to m.in. opłat czynszowych za najem pomieszczeń biurowych, opłat za najem powierzchni dla stacji pomiarowych, zakupu materiałów i wyposażenia czy choćby wydatków ponoszonych w związku z użytkowaniem aparatury pomiarowej.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe w części 76, zaplanowane zostały one w łącznej kwocie 28 milionów 780 tysięcy zł i zostaną przeznaczone m.in. na zakup ruchomych stacji pomiarowych – 9 milionów zł, na zakup i modernizację systemu bezpieczeństwa Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych, która jest elementem systemu powiadamiania ratunkowego – 5 milionów 715 tysięcy zł, a także na zakup zestawów przenośnych mierników sygnałów radiowych oraz telewizyjnych dla DAB+ i DVB-T2 – 700 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#KrzysztofDyl">Ostatnią składową budżetu na rok 2025 są środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, zaplanowane w części 76 w wysokości 9 milionów 888 tysięcy zł. Dotyczy to środków na realizację pomocy technicznej w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy oraz projektu „Zaufane i bezpieczne usługi sieciowe 5G”.</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#KrzysztofDyl">Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia informacji w zakresie planowanych dochodów i wydatków urzędu w roku 2025. Jednocześnie proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanHamerski">Bardzo panu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi do planu finansowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej? Nie widzę zgłoszeń, nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JanHamerski">Dziękuję państwu serdecznie.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#ElżbietaMilewska">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o część budżetową 83 „Rezerwy celowe”, przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji jest 5 rezerw. W poz. 5 „Uzupełnienie środków dla Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej” zaplanowano kwotę 1 miliarda 658 milionów 626 tysięcy zł. W poz. 41 „Uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami” została zaplanowana kwota 21 milionów 40 tysięcy zł, z przeznaczeniem na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami. W poz. 52 „Środki na realizację zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości” została zaplanowana kwota 40 milionów zł, z przeznaczeniem na dotację celową dla Krajowego Zasobu Nieruchomości. W poz. 63 „Zadania nadzoru budowlanego w obszarze wykonania zastępczego” zaplanowano kwotę 5 milionów zł. Środki te zostaną przekazane do wojewodów, z przeznaczeniem dla organów nadzoru budowlanego na wydatki związane z zastosowaniem wykonania zastępczego w ramach prowadzonych przez te organy postępowań.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#ElżbietaMilewska">W części 85 „Budżety wojewodów ogółem” przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji są 3 działy: dział 600, dział 700 i dział 710. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, dział 600 przedstawi pani dyrektor Bruździńska, a ja omówię pozostałe fragmenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanHamerski">Ależ oczywiście, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WiolettaBruździńska">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#WiolettaBruździńska">Wioletta Bruździńska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#WiolettaBruździńska">Przedstawię krótką informację o ustawie budżetowej w dziale 600 „Transport i łączność”. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 7 milionów 974 tysięcy zł i pochodzą głównie z wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych oraz z opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim z opłat za wydawanie zaświadczeń ADR.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki zostały zaplanowane w kwocie 1 miliarda 214 milionów 866 tysięcy zł. Środki te będą przeznaczone na wydatki bieżące, wydatki majątkowe oraz wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej. Wydatki bieżące zostaną przeznaczone przede wszystkim na sfinansowanie krajowych pasażerskich przewozów autobusowych – mówimy o kwocie 749 milionów 588 tysięcy zł – oraz na utrzymanie przejść granicznych, na bieżącą działalność Inspekcji Transportu Drogowego oraz na pozostałą działalność w zakresie transportu, głównie na sfinansowanie zadań polegających na wydawaniu zaświadczeń i wtórników zaświadczeń ADR.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki majątkowe w wysokości 37 milionów 814 tysięcy zł zostaną przeznaczone na zadania inwestycyjne związane z potrzebami przejść granicznych oraz potrzebami wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, głównie na środki transportu oraz na inwestycje budowlane.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#WiolettaBruździńska">W ramach działu 600 realizowane są zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Zostały tutaj zaplanowane dochody w wysokości 1 miliona 654 tysięcy zł – jak już wcześniej wspominałam, są to wpływy z tytułu wydawania zaświadczeń ADR – oraz wydatki w wysokości 756 milionów 293 tysięcy zł. To są środki na realizację przez samorząd województwa ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów w ramach krajowych autobusowych przewozów pasażerskich oraz na pokrywanie przez marszałków województw kosztów związanych z wydawaniem kierowcom zaświadczeń ADR oraz ich wtórników. Chodzi także o zadania realizowane przez powiaty, część środków przeznacza się na obsługę administracyjną związaną z prowadzeniem rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i stacje kontroli pojazdów.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#WiolettaBruździńska">To tak pokrótce. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaMilewska">Ponownie Elżbieta Milewska.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 700 „Gospodarka mieszkaniowa”, w tym dziale zaplanowano dochody w wysokości 1 miliarda 762 milionów 306 tysięcy zł. Są to środki z tytułu dochodów uzyskiwanych z gospodarki mieniem Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 304 milionów 37 tysięcy zł. Wydatki bieżące w wysokości 300 milionów 915 tysięcy zł zostaną przeznaczone przede wszystkim na finansowanie zadań z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami. W tym dziale zaplanowano również wydatki majątkowe w wysokości 3 milionów 122 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#ElżbietaMilewska">W ramach działu 700 planowane są dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Jest to kwota 270 milionów 188 tysięcy zł. Tutaj finansowane są głównie zadania realizowane przez powiaty.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 710 w ustawie budżetowej na 2025 r. zostały zaplanowane dochody w wysokości 19 milionów 401 tysięcy zł, głównie z tytułu mandatów, grzywien i innych kar pieniężnych nakładanych przez organy inspekcyjne.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zaplanowano w wysokości 740 milionów 487 tysięcy zł. Są to głównie środki na zadania nadzoru budowlanego – 504 miliony 358 tysięcy zł. Na zadania z zakresu geodezji i kartografii zaplanowano w budżetach wojewodów środki w wysokości 168 milionów 827 tysięcy zł. W tym dziale zaplanowano również środki przeznaczone na dotację celową na zadania bieżące realizowane przez gminy i powiaty, na zadania dotyczące cmentarzy – 20 milionów 780 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#ElżbietaMilewska">W tym dziale planowana jest również dotacja celowa na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami w wysokości 600 milionów 921 tysięcy zł. Tak jak wcześniej wspominałam, są to głównie środki dla powiatów na nadzór budowlany – 591 milionów 197 tysięcy zł, ale też dla samorządów województw na zadania bieżące – 9 milionów 724 tysiące zł.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 710 finansowana jest działalność usługowa wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. To są jednostki budżetowe, jednostki finansowane z budżetu państwa. Na 2025 r. na wynagrodzenia w tych jednostkach zaplanowano kwotę 79 milionów 462 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#ElżbietaMilewska">Przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji jest również budżet środków europejskich. Załącznik nr 3 przedstawia dochody budżetu środków europejskich. W tym załączniku zaprezentowane zostały dochody budżetu środków europejskich na 2025 r. w wysokości 109 miliardów 889 milionów 873 tysięcy zł. Są to głównie środki z perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021–2027 w wysokości 34 miliardów 798 milionów 836 tysięcy zł, jak również dochody z tytułu wspólnej polityki rolnej w wysokości 22 miliardów 846 milionów 406 tysięcy zł i z tytułu Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności – to jest część grantowa – w wysokości 52 miliardów 175 milionów 622 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 4 zostały zaplanowane wydatki budżetu środków europejskich w wysokości 137 miliardów 874 milionów 999 tysięcy zł. W ramach tej sumy w poszczególnych częściach budżetowych zaplanowana została kwota 50 miliardów 78 milionów 534 tysięcy zł. Pozostałe wydatki zostały zaplanowane w rezerwach celowych. W poz. 97, z przeznaczeniem na finansowanie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, w części grantowej zaplanowano 52 miliardy 175 milionów 622 tysiące zł. W poz. 98 zostały zaplanowane środki przeznaczone na finansowanie programów z budżetu środków europejskich, środki w wysokości 35 miliardów 556 milionów 620 tysięcy zł. W poz. 99, z przeznaczeniem na finansowanie wynagrodzeń w ramach budżetu środków europejskich, zapisano 64 miliony 223 tysiące zł. Planowany deficyt środków europejskich to 27 miliardów 985 milionów 126 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.10" who="#ElżbietaMilewska">W załącznikach nr 15, 16, 17 i 18 przedstawiane są dane związane z zapisami art. 121 i art. 122 ustawy o finansach publicznych. Ta ustawa nakłada obowiązek prezentacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Są tutaj następujące załączniki. W załączniku nr 15 „Planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2025–2027 w zakresie programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej” prezentowane są 2 tabele. W tabeli nr 1 przedstawiono dochody i wydatki budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2025–2027 w podziale na poszczególne programy. Z kolei w tabeli nr 2 określono plan wydatków budżetu środków europejskich i budżetu państwa w ramach poszczególnych części budżetowych. W tym załączniku zaplanowano dochody w wysokości 113 miliardów 435 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-44.11" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 16 „Wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich” również zaprezentowano 2 tabele. W tabeli nr 1 zapisano limit zobowiązań i wydatków na realizację programów operacyjnych finansowanych z udziałem środków europejskich. W ramach tego limitu zaplanowano kwotę 569 miliardów 83 milionów 869 tysięcy zł. Wydatki w 2025 r. zaplanowano w wysokości 71 miliardów 113 milionów 372 tysięcy zł. Z kolei w tabeli nr 2 zaprezentowano limit wydatków na realizację wspólnej polityki rolnej. W 2025 r. wyniesie on 34 miliardy 319 milionów 274 tysiące zł.</u>
<u xml:id="u-44.12" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 17 przedstawiono wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej wraz z limitami wydatków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie tych programów. Na programy nieujęte w załączniku nr 16, takie jak Fundusz Azylu Migracji i Integracji, Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami, przeznaczono kwotę 71 milionów 715 tysięcy zł. Inne środki finansowe z budżetu Unii Europejskiej stanowią kwotę 146 milionów 160 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-44.13" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 18 „Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej” zostały zaplanowane rozchody budżetu państwa w wysokości 113 milionów, a także przychody budżetu państwa w wysokości 128 milionów 236 tysięcy zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Pani Dyrektor.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanHamerski">Mam tylko jedno pytanie. Mianowicie jest szereg zadań, które są realizowane, że tak powiem, w terenie, zadań zleconych samorządom. Jako przykład podam nadzór budowlany. Jak te środki finansowe przeznaczone na funkcjonowanie nadzoru budowlanego, powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, mają się do środków z roku obecnego? Czy tutaj nastąpiło jakieś zwiększenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o 2025 r., to oprócz standardowego, przyjętego w całej ustawie budżetowej 5-procentowego wzrostu wynagrodzeń – analogicznie przyjęto wzrost wynagrodzeń pracowników nadzoru budowlanego, na to również są planowane dotacje – zapisano tutaj dodatkowe środki w wysokości 17 milionów 701 tysięcy zł. We współpracy z Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, Ministerstwem Infrastruktury oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii przekazaliśmy te środki na zakup samochodów dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Dane zostały zebrane od wojewodów i takie środki… A dodatkowo zwiększono wydatki bieżące powiatowych inspektoratów o kwotę 4 milionów 805 tysięcy zł. W roku bieżącym nastąpiła również zmiana przeznaczenia rezerw. Nie znam w tej chwili kwoty, ale te środki zostały przeznaczone na to, żeby zaspokoić, choć w części, potrzeby powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanHamerski">Pytałem o to w takim kontekście, że wszystkie te służby, te inspektoraty, weterynaryjne czy inne, zawsze borykają się z problemami kadrowymi. A problemy kadrowe wynikają z reguły ze spraw płacowych. Dlatego pytam, czy jest szansa na to, aby oprócz tych 5%, o których pani dyrektor była uprzejma wspomnieć, coś jeszcze dołożono.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JanHamerski">Dziękuję pani serdecznie.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Elżbieta Milewska: Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanHamerski">…Jako nadzór nad paniami.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: Aleś teraz…)</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Seksistowskie to było, Panie Przewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#JanHamerski">Proszę?</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Podpadł pan teraz.)</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#JanHamerski">No tak, ja podpadłem, ale to pan się zarumienił, nie ja.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#komentarz">(Senator Ryszard Świlski: Chciał pomóc, a wyszło jak zwykle.)</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#JanHamerski">Czy macie państwo jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-48.10" who="#komentarz">(Senator Ryszard Świlski: Nie, nie.)</u>
<u xml:id="u-48.11" who="#JanHamerski">Bardzo paniom dziękuję. Dziękuję całemu zespołowi, panu również serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-48.12" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, skoro nie zgłaszano uwag w trakcie przedstawiania budżetu na rok 2025, oczywiście w zakresie, który dotyczy Komisji Infrastruktury… I w dalszym ciągu nie ma uwag. No, nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-48.13" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-48.14" who="#JanHamerski">Kto jest za wydaniem pozytywnej opinii w sprawie rozpatrywanej ustawy budżetowej na rok 2025 w częściach właściwych naszej komisji?</u>
<u xml:id="u-48.15" who="#JanHamerski">Kto jest za? (6)</u>
<u xml:id="u-48.16" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-48.17" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-48.18" who="#JanHamerski">Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-48.19" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie. Dziękuję państwu senatorom, dziękuję panu mecenasowi.</u>
<u xml:id="u-48.20" who="#JanHamerski">Sprawozdawcą będzie oczywiście zastępca przewodniczącego, pan senator Świlski. Tradycyjnie, tak? Nie możemy zmieniać…</u>
<u xml:id="u-48.21" who="#komentarz">(Senator Ryszard Świlski: …konia w trakcie wyścigu.)</u>
<u xml:id="u-48.22" who="#JanHamerski">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-48.23" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 23)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>