text_structure.xml 47.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 03)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności Marcin Karpiński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Otwieram trzydzieste piąte posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz szesnaste posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Wraz z panem przewodniczącym witamy dzisiaj gorąco i serdecznie wszystkich państwa zgromadzonych na naszym wspólnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Pozwólcie, że będę je prowadził. A dopełniając naszych regulaminowych i kurtuazyjnych obowiązków i powinności, chciałbym poinformować, że przedmiotem naszego wspólnego posiedzenia, obydwu połączonych komisji, jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zawartej w druku senackim nr 178.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Czy od państwa senatorów są jakieś propozycje zmian dotyczące porządku obrad? Skoro nie widzę zgłoszeń, to przyjmujemy ten wspólny porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Dopełniając dalej naszych regulaminowych powinności, chciałbym zapytać: czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JolantaDuda">Tak. Jolanta Duda.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JolantaDuda">Witam państwa serdecznie. Witam pana przewodniczącego, pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JolantaDuda">Ja jestem lobbystką i reprezentuję Światowy Związek Polaków. Chcemy również stworzyć Światową Akademię Prawa. Pozwolę sobie w późniejszym momencie zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">To już później, w tej chwili tylko dopełniamy tej formalności, czy jest ktoś, a jeżeli tak, to kto. Dziękuję pani bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, oczywiście nie tylko z kronikarskiego obowiązku chciałbym poinformować, że mamy kworum zarówno w jednej, jak i w drugiej komisji, więc nasze obrady są ważne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKarpiński">Pozwólcie, że w imieniu pana przewodniczącego i swoim powitam teraz gości, którzy przyjęli nasze zaproszenie i są z nami dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarcinKarpiński">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje sekretarz stanu, pan minister Czesław Mroczek. Wraz z nim z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z Departamentu Porządku Publicznego są pan Mariusz Cichomski i pani… Aha, nie ma pani Anety Sudy. Dalej, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Biuro Prawne, reprezentuje naczelnik wydziału, pan Michał Ordyniak. Witam. Również z tej agencji są pan Jacek Lehmann i pan Marcin Gusta. Witam serdecznie. Ministerstwo Cyfryzacji reprezentują dzisiaj… jest pan Mateusz Sztobryn. Witam. Są też pan Jan Sołyga i pan Jakub Cygan. I witam nasze Biuro Legislacyjne w osobie pani Beaty Mandylis. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, ten projekt, którym dzisiaj się zajmujemy… mówię „projekt”, ale to jest oczywiście ustawa. No więc ustawa, która przyszła z Sejmu i która będzie procedowana w Senacie, jest to rządowy projekt. Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MarcinKarpiński">Przypomnę, że celem tej ustawy jest dostosowanie naszego prawodawstwa do przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym. Organem odpowiedzialnym za zapewnienie ochrony przed internetową propagandą terrorystyczną będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dysponujący zarówno określonymi w ustawie narzędziami operacyjnymi, jak i prawnoadministracyjnymi. To w takim bardzo wielkim, telegraficznym skrócie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że jednak szerzej i konkretniej przedstawi nam to wnioskodawca, osoba upoważniona, przedstawiciel ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MarcinKarpiński">Czy pan minister, czy ktoś… To zapraszam serdecznie i oddaję głos panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławMroczek">Szanowni Panowie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#CzesławMroczek">Tak jak pan przewodniczący przed chwilą powiedział, ustawa ma na celu zapewnienie stosowania przepisów unijnych: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2021 r. w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, jak również dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, to jest pierwszy powód, dla którego ta ustawa została przyjęta, ale drugi, który stanowił istotę czy motywację dla przyjęcia tych przepisów europejskich, to była ochrona obywateli państw członkowskich przed zagrożeniami o charakterze terrorystycznym. Te przepisy, proszę państwa, powinny być już stosowane od czerwca 2022 r. Niestety Polska tych przepisów nie wdrożyła i jesteśmy jednym z ostatnich państw na tej ścieżce wdrażania przepisów i ochrony własnych interesów. Już tylko 3 państwa unijne pozostają tutaj… można mówić o zwłoce w ich przypadku, to jest Portugalia, Słowenia i Polska właśnie. My uchwalając tę ustawę, wykonujemy obowiązek dostosowania naszych regulacji do prawa unijnego, ale przede wszystkim bierzemy w ochronę obywateli naszego kraju i nasze państwo przed tego typu zagrożeniami.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, we wdrażanych przepisach odwołujemy się do definicji, w szczególności definicji treści o charakterze terrorystycznym, zawartych w przepisach unijnych. Ustawa wprowadza mechanizm, którego w Polsce nie było, usuwania tych treści, nakłada obowiązki na dostawcę usług hostingowych i dostawcę samych treści. Zapewniamy tu ochronę poprzez kontrolę sądową wobec tych, którzy zostaną zobowiązani do wykonania takich obowiązków, czyli wprowadzamy tu mechanizm kontroli przez niezależny od administracji rządowej podmiot, niezależny sąd.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#CzesławMroczek">Chcę też państwu powiedzieć… W tym zakresie była pewna wątpliwość czy dyskusja w Sejmie, debatowano, czy to jest należyta ochrona – ta ochrona będzie realizowana przez sądownictwo administracyjne – z uwagi na dosyć długie terminy załatwiania spraw przez sądy administracyjne. Wskazaliśmy, że lepszych rozstrzygnięć nie mamy w tym zakresie, ale mamy pewną propozycję dotyczącą usprawnienia tych rozstrzygnięć przez sądy administracyjne. W obowiązującym porządku prawnym tak naprawdę tylko 1 sąd administracyjny, wojewódzki będzie uprawniony do rozstrzygania tych spraw, tj. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Jednak właściwość tych sądów wynika z rozporządzenia prezydenta i…</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Jeszcze nie wystąpiliśmy…)</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#CzesławMroczek">Zobowiązaliśmy się w Sejmie do tego, i to uczynimy, że kiedy ustawa zostanie przyjęta, wystąpimy do pana prezydenta z wnioskiem o to, żeby właściwy w sprawie był sąd administracyjny z uwagi na miejsce, na siedzibę dostawcy usług hostingowych bądź dostawcę treści. Wtedy większa liczba sądów administracyjnych w Polsce będzie się zajmować tymi sprawami…</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Marcin Karpiński: Mówimy o sądach wojewódzkich?)</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#CzesławMroczek">Proszę? O sądach administracyjnych wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#CzesławMroczek">W związku z tym zapewne skrócą się terminy rozpatrywania spraw.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#CzesławMroczek">Ale chcę państwa poinformować, że jest już opublikowany raport Komisji Europejskiej za pierwszy okres stosowania tych przepisów, czyli od połowy 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. W tym okresie wydano blisko 350 nakazów. Najwięcej wydał ich niemiecki właściwy organ – blisko 250 nakazów usunięcia treści. Hiszpanie wydali 62 nakazy, Francuzi – 26, organ austriacki – 8, czeski – 2, rumuński – 2. Te nakazy były wykonywane w ciągu kilku godzin i od tych nakazów ani dostawca usług hostingowych, ani dostawca treści nie złożyli środka zaskarżania. No więc widać, że te przepisy działają bardzo sprawnie, skutecznie: w ciągu tego okresu, po 1,5 roku było 350 nakazów i ani jednego środka zaskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#CzesławMroczek">W związku z tym bardzo państwa proszę o to, byście zechcieli przyjąć tę ustawę i byśmy stworzyli dodatkową ochronę dla polskich obywateli i polskiego państwa przed istotnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa, jakie stanowią możliwości propagowania treści terrorystycznych w internecie, a w szczególności przeprowadzanie instruktażu rekrutacji do działań terrorystycznych. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Zgłaszał się już do dyskusji pan senator Jarmuziewicz, ale jeżeli pan senator pozwoli, to może najpierw zapoznalibyśmy się z głosami… Nie wiem, czy inne ministerstwa będą chciały coś jeszcze dopowiedzieć, czy na przykład…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarcinKarpiński">Chyba nie mamy tu dzisiaj, na sali, posła sprawozdawcy? Nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarcinKarpiński">To może najpierw oddałbym głos przedstawicielce Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i ewentualnie osobie wykonującej działalność lobbingową.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę. Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BeataMandylis">Ja jestem przedstawicielką Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu i w imieniu biura chcę stwierdzić, że nie zgłaszamy żadnych uwag do tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKarpiński">Pani lobbystka. Tak?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan senator się zgłosił.)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarcinKarpiński">Tak, tak, ale jak mówiłem, poprosimy o głosy państwa senatorów po tym, jak wysłuchamy osoby niebędące senatorami.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarcinKarpiński">Pani lobbystka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JolantaDuda">Bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JolantaDuda">Będę miała 2 punkty, moje spostrzeżenia. Jeden punkt, który oryginalnie miałam w zamyśle i może nie do końca jest on związany czy nie jest związany z tematem, ale jest to temat praworządności i praw człowieka. A drugi temat właśnie to jest temat, który szanowny pan minister nam przedstawił. I tutaj bym powiedziała, jeżeli mogę tak odważnie powiedzieć, że to jest dosyć trudne, to jakby cenzurowanie wpisów. Dlatego że nasuwa się pytanie: kto będzie oceniał, czy wpis jest terrorystyczny? No, różnie można na to spojrzeć. Też tak, że ograniczenie praw wolności ludzkich i wpisów to też jest łamanie praw człowieka w jakimś sensie. Tak że to chciałabym podpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JolantaDuda">A druga rzecz, czyli pierwsza, z którą przyszłam, odnosi się do agencji restrukturyzacji rolnictwa i, jak myślę, działalności ministra rolnictwa. Rzecz ma się tak, że wiemy, że każdy w Polsce na podstawie konstytucji…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Marcin Karpiński: Ale my nie jesteśmy komisją resortową, ani jedną, ani drugą.)</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#komentarz">(Senator Jan Hamerski: To inna komisja…)</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JolantaDuda">Tak, ale może zainteresowałabym kogoś… Jeżeli pan przewodniczący uważa, że to jest niezwiązane…</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Marcin Karpiński: To myślę… Jeśli pani pozwoli, to już w kuluarach, po zakończeniu oficjalnego posiedzenia.)</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JolantaDuda">Dobrze. To bardzo dziękuję. Dziękuję za udzielenie mi głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję pani bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinKarpiński">W takim wypadku zamykam ten wątek dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarcinKarpiński">I zapraszam państwa senatorów do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarcinKarpiński">Jako pierwszy, pan senator Jarmuziewicz.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie Ministrze, najpierw chciałbym wyrazić swoje zdumienie i jednocześnie oburzenie, bo ja widzę, że rozporządzenie Parlamentu Europy nosi datę kwietnia 2021 r., a mamy, chwalić Boga, kończący się rok 2024, czyli nasi poprzednicy nie zauważyli lutego 2024 r. i bezeceństw, które się działy w wykonaniu Rosji nie tylko w czasie wojny hybrydowej, ale w czasie tych działań bezpośrednich, które mają miejsce. To znaczy, jak strasznie obojętne musiało być to, co się dzieje w przestrzeni publicznej, dla tych, którzy byli przed nami, że tak niebywale… Ja sobie nie wyobrażam, żeby taki akt miał czekać w kolejce 3,5 roku. To jest po prostu niewyobrażalne.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Według statystyk, które pan podaje, było 350 interwencji wynikających z tego rozporządzenia, tzn. 350 razy próbowano zakłócić spokój w Europie. Szkoda, że nie ma polskich statystyk, ale za wcześnie… nie można było prowadzić statystyk, skoro nie było wdrożone rozporządzenie, nie da się antycypować tego, co będzie później.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ja mam takie zasadnicze pytanie, i to jest techniczne pytanie: kto będzie oceniał jakość wpisu z punktu widzenia terrorystycznego? Zdaje się, że pan minister o tym mówił, ale mi brakuje sprecyzowania tego. Pytam, bo to jest chyba najbardziej istotne w tym wszystkim, jeżeli chodzi o jakość prowadzonego monitoringu internetu. Wojna dzieje się też w internecie w tej chwili, nie zapomnijmy o tym. W związku z tym ta inicjatywa jest jak najbardziej pożądana, słuszna i – jeszcze raz to powiem – boleję, że jest tak późno. Jednak chciałbym, żeby pan minister albo ktoś wyznaczony przez pana powiedział mi kilka słów o technikaliach. Ja czytałem w uzasadnieniu, że 24 godziny na dobę, bo jakżeby inaczej, coś takiego musi być non stop, czyli pełny monitoring… Pytanie, czy ten, kto obserwuje te treści, ma bezpośrednie narzędzie do tego, żeby je tego samego dnia, w tej samej minucie zatrzymać, czy potrzebuje jakiejś ścieżki proceduralnej, czyli odwlekania w czasie usunięcia tego paskudztwa, które się ukazało. To chyba tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że tradycyjnie przyjmiemy taką konwencję, że państwo senatorowie wyrażą swój głos w dyskusji czy pytania, a potem poprosimy pana ministra czy osobę upoważnioną o odpowiedź, też o dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarcinKarpiński">Pan senator Artur Dunin.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArturDunin">Panowie Przewodniczący Wspólni!</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ArturDunin">Panie Ministrze, ja mam takie krótkie pytania, żeby rozwiać wątpliwości. W art. 1 pkcie 3, w rozdziale 5a… jest wpisane co prawda, że rozwiązania będące komplementarnymi rozwiązaniami przyjmowanymi w zakresie… przez pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej… Rozumiem, że będziemy mieli wytyczne dla ABW, bo będą to wytyczne wspólne dla całej Unii Europejskiej. Tak to rozumiem. Chciałbym potwierdzenia tego, że to nie będzie tak, że ktoś usiądzie i wymyśli sobie coś nowego, że taki a taki zakres będzie przestępstwem terrorystycznym. Czy takie wytyczne będą wspólne dla całej Unii Europejskiej i będziemy sztywno się ich trzymać?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ArturDunin">I drugie pytanie. Jest co prawda zapisane, że mamy zdawać sprawozdanie… informację raz do roku, ale pytanie, czy będzie jak gdyby ciągła współpraca jednostki w ABW, która tę wymianę odnośnie do spraw terrorystycznych będzie na bieżąco prowadziła, wymianę, kontrolę, z innymi krajami Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ArturDunin">A poza tym bardzo serdecznie dziękuję, że wreszcie zajmujemy się merytorycznymi sprawami dotyczącymi bezpośrednio bezpieczeństwa. I dziękuję, że ustawy są wreszcie dobrze przygotowywane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Zdrojewska.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraZdrojewska">Chciałabym zapytać pana ministra: czy to jest rozporządzenie wynikające z sytuacji w Europie, wojny z Rosją itd., czy też to rozporządzenie, ta dyrektywa została przygotowana w związku z zagrożeniem terrorystycznym, powiedzmy, z innych kręgów na świecie? Pytam o to, dlatego że od kilku lat obserwujemy – można by to nazwać – eskalację zagrożeń w Europie i w Polsce szczególnie, i te zagrożenia narastają. Pozwolę sobie wyrazić taką opinię, że my za tym nie nadążamy. Ja nie jestem przekonana, czy wdrożenie tego typu dyrektywy… być może to przesunie nas troszeczkę naprzód… Ale chciałabym zwrócić uwagę, że w tej chwili mamy do czynienia z ewidentną wojną hybrydową w Polsce, chyba już nikt nie ma co do tego wątpliwości. Ostatnio znana kwestia tych podpaleń itd., to są rzeczy, które… I mamy do czynienia przede wszystkim np. z rosyjską propagandą. Myślę, że zainteresowanie społeczne troszkę skupia się wokół tych problemów. I wydaje mi się, że dobrze, że coś takiego jest, dobrze, że Unia to zainicjowała… Ja nie wiem, co Unia tak naprawdę… My mamy, jak rozumiem, pisać sprawozdania do Unii Europejskiej, przedstawiać raporty itd. Co oni dalej będą z tym robić? – takie jest moje pytanie, o to chciałabym zapytać. I co my z tym będziemy robić? – też takie jest pytanie. Czy będziemy interweniować tylko w jakichś jasnych przypadkach, czy też oznacza to jednak – ja bym powiedziała – wzmożenie pewnych działań związanych przede wszystkim nie tylko z terroryzmem, ale też z wojną hybrydową. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Senator Jan Hamerski: Jeśli można.)</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, wdrażanie tej dyrektywy… to nie jest pierwsza dyrektywa dotycząca spraw związanych z terroryzmem, bo z tego co pan minister był uprzejmy wspomnieć, wynika, że taka dyrektywa była wdrożona do naszego sytemu prawnego już w 2017 r. Ta dyrektywa ma, że tak powiem, przyspieszyć i usprawnić mechanizm, który ma wykrywać wszelkie nieprawidłowości w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanHamerski">Pan minister był uprzejmy wspomnieć o tym systemie odwoławczym od decyzji szefa ABW. W debacie, która toczyła się w Sejmie, padło stwierdzenie dotyczące 30 dni, w takim kontekście, aby ten proces odwoławczy na etapie sądów administracyjnych zamknął się w 30 dniach. Czy ta decyzja, o której pan wspomniał, zgodnie z którą te sprawy przejdą również do sądów administracyjnych wojewódzkich na tyle przyspieszy ten proces, że nie będzie to rozwlekało się w czasie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze pragnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MarcinKarpiński">Jeśli nie, to 1 małe pytanie z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MarcinKarpiński">Czy ta ustawa recypuje tylko przepisy wynikające z tej dyrektywy, czy też mamy tu jeszcze jakieś inne postanowienia, poza tym rozporządzeniem? To tyle.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MarcinKarpiński">Zapraszam do odpowiedzi, do przedstawienia stanowiska przedstawiciela strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, mam wrażenie, że nie do końca jeszcze zdajemy sobie sprawę może nie tyle z zagrożeń, co tak naprawdę z tych przepisów unijnych, z przepisów objętych tą ustawą. To nie będą kwestie statystyczne. Tutaj mamy mechanizm usuwania, i to w ciągu 1 godziny, treści o charakterze terrorystycznym zamieszczanych w internecie. Co do zasady, jak państwo widzieliście… tak naprawdę w 100% ci, którzy zostali zobowiązani w różnych państwach w Europie do usunięcia tych treści w ciągu godziny, kilku godzin – niewiele było opóźnień – do tego się zastosowali. Zatem rozporządzenie wprowadzone w 2021 r., jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie w pełnej skali, ale już odnoszące się do wojny w Ukrainie, która była od 2014 r., i innych zagrożeń na świecie… to doświadczenie pozwoliło czy doprowadziło do tego, że ustawodawca unijny doszedł do wniosku, że dyrektywa z 2017 r., która przez niektóre państwa, tak jak Polskę, nie została wdrożona w całości, pozwalająca na blokowanie treści w internecie jest narzędziem już nieskutecznym, nieodpowiadającym potrzebom w świetle rosnących zagrożeń. W 2021 r. zdecydowano się na wprowadzenie ostrzejszego mechanizmu, już nie tylko blokowania, ale usuwania w trybie natychmiastowym treści o charakterze terrorystycznym.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, jakie to są treści, odwołując się w szczególności do wolności słowa, wolności wypowiedzi… Czego my byśmy bronili, pozwalając na zamieszczanie w internecie treści, które zdefiniowane są przez ustawodawcę unijnego, a teraz też polskiego, bo wprowadzamy tę definicję do polskiego porządku prawnego? Za treści o charakterze terrorystycznym są uznawane wszelkie materiały, które podżegają lub nakłaniają do popełniania przestępstw o charakterze terrorystycznym, lub też udzielają stosownego instruktażu, w jaki sposób takie przestępstwo popełnić, bądź – co obecnie jest szczególnym zagrożeniem z uwagi na wojnę hybrydową, o której państwo mówiliście, w szczególności te akty sabotażu, dywersji, które są odnotowywane w całej Europie – rekrutowanie osób do wykonywania tych zadań, w internecie, w dużej mierze. Tak że usuwanie tych treści jest działaniem powstrzymującym konkretne zagrożenia czy działania związane z wielkim zagrożeniem dla bezpieczeństwa obywateli i państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli Polski i naszego państwa.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#CzesławMroczek">To są skuteczne mechanizmy pozwalające na przerywanie planowania akcji sabotażu, dywersji czy przygotowywanie aktów, w każdym innym wymiarze, które godzą w bezpieczeństwo obywateli i państwa. Mamy do czynienia z realnym zagrożeniem i wykorzystujemy tu realne narzędzia, które okazały się skuteczne w innych państwach, które wdrożyły ten system. Od czerwca 2020 r. ten przepis powinien być wdrożony we wszystkich państwach. I tak jak słusznie zauważył pan senator Jarmuziewicz, można się dziwić, dlaczego w Polsce nie zostało to zrobione, tym bardziej że już od blisko 2 lat mamy podwyższony… nie podwyższony, mamy już drugi stopień alarmowy, jeżeli chodzi o zagrożenia terrorystyczne. Podtrzymujemy go konsekwentnie w świetle tych zagrożeń, które są. Podkreślam: drugi stopień alarmowy. Został wprowadzony drugi stopień, a my nie przyjmujemy narzędzi, które zostały stworzone po to, żeby właśnie w takiej sytuacji sobie pomagać i radzić.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#CzesławMroczek">W związku z tym, proszę państwa, my nie dyskutujemy o statystykach. Te informacje i to sprawozdanie, które będziemy przekazywać do Unii Europejskiej, do Komisji, o zastosowaniu tego narzędzia, o jego użyciu to będzie pewna statystyka, to będzie informacja. Jednak istotą tej ustawy jest to, że będziemy mieli w Polsce możliwość skutecznego działania w sytuacji konkretnych, bardzo rzeczywistych zagrożeń dla bezpieczeństwa obywateli i państwa.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#CzesławMroczek">Czy tu jest zagrożona wolność? I czyja wolność? Do działania terrorysty – jedynie taka może być zagrożona. Jak w każdym przypadku, tak i w tym można mówić o tym, że mogą być sytuacje, w których to prawo zostanie nadużyte, potencjalnie nadużyte czy przekroczone zostaną granice dozwolone ustawą. Dlatego mając świadomość wrażliwości tematu z uwagi na prawa obywatelskie, wprowadzamy kontrolę wykonywaną przez niezależny organ: sądy będą kontrolować w tym zakresie działania organu właściwego, krajowego, jakim będzie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. No więc mamy gwarantowaną pełną ochronę, poprzez niezależny podmiot, działalności administracji rządowej w tym zakresie. Mamy skuteczne narzędzie do walki z najpoważniejszymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa i jednocześnie system ochrony przed nadużyciem tego prawa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Zdrojewska.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja poza tym wszystkim, ale mnie to interesuje, chciałabym pociągnąć ten temat… Chciałabym zapytać, czy… Pan minister powiedział, że ta współpraca, jak rozumiem, z mediami np. społecznościowymi, globalnymi, bo tego też dotyczy zatrzymanie tego typu treści, na Facebook, na Twitter itd. Chciałabym zapytać, czy wszystkie te znane media społecznościowe współpracują z nami, czy też są takie media, które odmawiają tego typu interwencji. Czy mogłabym się dowiedzieć, jak reagują te media społecznościowe. Czy one wszystkie się podporządkowują i natychmiast dokonują np. zablokowania takich treści lub ich usunięcia, czy też są takie media społecznościowe, które tego odmawiają? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze pragnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Sekuła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JoannaSekuła">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JoannaSekuła">Padło tutaj, Panie Ministrze, pytanie o taką fizyczną czynność, jaką jest blokowanie treści czy też wezwanie do jej usunięcia. Czy te czynności wykonywane są przez ABW, czy przez specjalnie dedykowane do tego komórki… organy? Owszem, zostało to szczegółowo rozpisane, ale gdyby pan minister w taki prosty sposób, dla osób, które śledzą to posiedzenie komisji, był uprzejmy powiedzieć, jak ten proces będzie faktycznie przebiegał… Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze się zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarcinKarpiński">Jeśli nie, to bardzo proszę o odpowiedź na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#CzesławMroczek">Jasne.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, jesteśmy państwu… Przynajmniej w 2 pytaniach państwa senatorów była prośba o wskazanie praktycznego mechanizmu działania tych przepisów. Ja za chwilę poproszę pana dyrektora Cichomskiego, dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, by przedstawił ten tryb postępowania. On jest określony przepisami rangi ustawowej, w związku z czym tu jest wszystko jasne.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#CzesławMroczek">Jeszcze raz chcę podkreślić, że to jest skuteczne narzędzie, zbudowano spójny mechanizm, na co wskazuje też państwa Biuro Legislacyjne, Senatu, spójny dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, spójny i skuteczny mechanizm radzenia sobie z zagrożeniami związanymi z treściami o charakterze terrorystycznym, zagrożeniami terrorystycznymi w internecie.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#CzesławMroczek">A teraz pokażemy tak bardzo krótko… pan dyrektor przedstawi sposób postępowania w zakresie, kto stwierdza, że w sieci mamy do czynienia z treściami terrorystycznymi, i co wtedy robimy. Jak państwo pamiętacie – mówiłem o tym –jest 1 godzina na dostosowanie się do nakazu, więc tu jest tryb niezwykle szybki.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#CzesławMroczek">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinKarpiński">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MariuszCichomski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MariuszCichomski">Też po części będzie to na pewno odpowiedź na pytanie od pani senator pod kątem sposobu współpracy z dostawcami usług hostingowych, którzy niekoniecznie mają swoje siedziby na terytorium Rzeczypospolitej. I tak naprawdę też…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Głos z sali: …Unii Europejskiej.)</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MariuszCichomski">Też na tym poziomie możemy poszukiwać odpowiedzi na potrzebę regulacji na poziomie europejskim. Dotychczasowe przepisy krajowe tak naprawdę w ogóle uniemożliwiały działalność w szerszym aspekcie. Rozporządzenie unijne zaś nakłada na dostawców usług hostingowych obowiązek posiadania przynajmniej quasiprzedstawicielstwa na poziomie Unii Europejskiej albo punktu kontaktowego, do którego wniosek nakazowy, bo w ten sposób to wygląda, zostaje czy zostanie skierowany.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#MariuszCichomski">Może nie odpowiadając na pytanie, kto nie współpracuje, bo brak współpracy jest jednoznaczny z możliwością nałożenia kary, ale wskazując na przykłady podmiotów, które współpracują, odpowiemy, jak szeroki jest krąg tych podmiotów. Podmioty, w stosunku do których wydawane były nakazy, to np.: Telegram, wiemy doskonale, gdzie znajduje się główny punkt, to jest Meta, JustPaste, TikTok, Data Room, FlockNet, Archive.org. No, już nie będę dalej wymieniał, aczkolwiek są tu też podmioty zdecydowanie spoza Unii Europejskiej, do których dotarcie w inny sposób byłoby po prostu niemożliwe, na gruncie prawa czysto krajowego.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#MariuszCichomski">Jeśli chodzi o sam proces wydawania nakazów, to te nakazy są wydawane w formie decyzji… quasidecyzji administracyjnej, „quasi”, ponieważ samo rozporządzenie unijne określa w bardzo dokładny sposób elementy nakazu, to jest wystandaryzowany nakaz, który będzie stosowany, i jest stosowany w tej chwili we wszystkich tych krajach Unii Europejskiej, które wdrożyły już rozporządzenie. Czyli każdy posługuje się tym samym schematem. Jest to o tyle istotne, że w sytuacji gdy dostawca usług hostingowych nie ma siedziby w Rzeczypospolitej, tylko ma ją w innym europejskim kraju bądź ma to swoje przedstawicielstwo, to na jednym ujednoliconym wniosku, w naszym przypadku, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego będzie kierowała wniosek bezpośrednio do tego dostawcy usług hostingowych, jednocześnie informując właściwy organ w kraju, w którym znajduje się siedziba dostawcy, o wystosowaniu takiego wniosku. Mechanizm działa też w drugą stronę. Jeśli inne państwo, inna agencja, inny podmiot z państwa unijnego wystąpi do dostawcy usług hostingowych o zablokowanie treści, dostawcy, którego siedziba znajduje się w Rzeczypospolitej, stwierdzając, że dochodzi do złamania prawa w kontekście dostarczania treści o charakterze terrorystycznym, również nasz właściwy podmiot, w tym wypadku Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, równolegle z dostawcą usług hostingowych będzie o tym informowana. I co wtedy może się wydarzyć? Wtedy państwo ma możliwość dokonania oceny prawidłowości tego, czy ten wniosek, który został skierowany do podmiotu znajdującego się na terenie jego kraju, jest rzeczywiście uzasadniony i czy spełnia wszystkie wymogi formalne. No więc to jest też pewien element ochronny ze względu na wolność treści, ale też blokujący, w przypadku tej transgranicznej wymiany informacji, uznaniowość jednego państwa w postrzeganiu tego, co jest treścią o charakterze terrorystycznym. Organ właściwy może więc zablokować wykonanie takiego nakazu. Doświadczenia unijne, które przytaczał pan minister na podstawie pierwszego sprawozdania, wskazują, że tego typu czynności nie były wykonywane, aczkolwiek rozporządzenie unijne na to pozwala.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#MariuszCichomski">I jeszcze jedna sprawa, jeśli chodzi o kwestię szybkości i skuteczności działania. Dotychczas tylko w jednym przypadku spośród nakazów wydanych na poziomie Unii Europejskiej dostawca usług hostingowych, stwierdził, że wykonanie tego nakazu jest niemożliwe. Na 350 wniosków w jednym przypadku stwierdzono, że jest to niemożliwe, dostawca w natychmiastowy sposób poinformował organ, który zawnioskował o dokonanie tego elementu. No i podjęte zostały dalsze czynności wynikające z przepisów. Sama procedura, jeśli wziąć pod uwagę krajową sytuację… Organ właściwy, w naszym przypadku Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, na podstawie właściwych działań albo na podstawie informacji uzyskanych od wszelkich podmiotów współpracujących pozyskuje informację i jest w stanie wydać nakaz, który powoduje, że w ciągu 1 godziny nastąpi zablokowanie. Jeśli zablokowanie nie nastąpi, to organ właściwy, w naszym przypadku będzie to również Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, będzie mógł… on będzie wyposażony w możliwość nałożenia kary na takiego dostawcę. Sposób, granice nakładania kary wynikają z rozporządzenia unijnego, które nam o tym mówi… Maksymalna kara to jest 4% rocznego dochodu firmy. Aczkolwiek ona może być oczywiście umiarkowana, zależna od sytuacji, nie ma tu automatyzmu, tu organ właściwy dokonuje oceny.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#MariuszCichomski">Jeszcze jedna sprawa, na którą warto zwrócić uwagę. Chodzi o coś, co dotychczas nie było stosowane na poziomie unijnym, ale jest elementem, który też jest przewidziany w tym rozporządzeniu. Istnieje możliwość określenia danego dostawcy usług hostingowych jako dostawcy szczególnie narażonego na to, że treści o charakterze terrorystycznym znajdą się w jego szeroko rozumianej domenie. Rozporządzenie unijne jednoznacznie wskazuje nam, jakie kryteria należy przyjąć do tego, żeby móc ocenić dostawcę usług hostingowych. Wskazany jest tam m.in. warunek związany z faktem, że w ciągu ostatniego roku jeden raz albo dwa – musiałbym zerknąć do przepisu – był wydawany w stosunku do tego podmiotu nakaz usunięcia określonej treści. To jest jedno z kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#MariuszCichomski">Co się dzieje, jeśli wskażemy dostawcę usług hostingowych jako tego, który jest narażony na treści o charakterze terrorystycznym. Nakładane są na niego dodatkowe obowiązki, m.in. w kontekście filtrowania treści, które są zamieszczane. Filtrowanie odbywa się, tak jak zawsze w przypadku filtrowania w domenach internetowych, po słowach kluczach czy zdjęciach, obrazach kluczach. Systemy informatyczne działają w ten sposób, żeby wychwytywać określonego rodzaju treść. W momencie kiedy dostawca usług hostingowych taką treść znajdzie, to oczywiście natychmiast podejmuje działania wynikające ze stosunku prawnego. I co ważne, ustawodawca krajowy w tym wypadku proponuje określone tryby, określone zasady prowadzenia kontroli pod kątem przestrzegania obowiązków, w przypadku decyzji o nałożeniu na dostawcę usług hostingowych statusu dostawcy szczególnie narażonego na treść o charakterze terrorystycznym.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#MariuszCichomski">No więc to tak w najkrótszym opisie, jak to faktycznie ma działać. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że pani senator Zdrojewskiej najpierw udzielimy głosu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BarbaraZdrojewska">Za dużo pytam, ale to wszystko jest interesujące.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#BarbaraZdrojewska">Chciałabym zapytać, czy to są informacje, które są informacjami tajnymi czy niejawnymi, czy objętymi jakąś klauzulą, czy też będziemy mogli przeczytać w sprawozdaniu np. o tym, kto się uchylał albo zwlekał z tym obowiązkiem, albo gdzie tych treści znajduje się najwięcej, jeśli chodzi o usługodawców hostingowych oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pan opisał ścieżkę nakłaniania dostawcy usług do odstąpienia od tego, żeby ta treść wisiała. I pan mówi o karaniu. A co się dzieje dalej? Pan go ukarze, a treść dalej wisi?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Nie, no musi być ściągnięta.)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Musi być ściągnięta.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie… Ale ma ją zdjąć dostawca czy my…</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Zablokować. Moim zdaniem zablokować.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarcinKarpiński">Za chwilę nam pan dyrektor… pan minister wyjaśni…</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Senator Tadeusz Jarmuziewicz: Dobrze, nie… To ja usłyszę chętnie pana dyrektora.)</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#MarcinKarpiński">To bardzo proszę, Panie Ministrze, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariuszCichomski">To może od ostatniego pytania zacznę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MariuszCichomski">Musimy na to spojrzeć troszkę z innego punktu widzenia, bo ustawodawca unijny odróżnia dostawcę usług hostingowych od dostawcy treści. Praktyka jednoznacznie wskazuje, zresztą też czysty interes ekonomiczny, że dostawca usług hostingowych absolutnie nie ma takiego interesu, żeby zamieszczać treść o charakterze terrorystycznym, albo płacić karę za to, że taka treść jest przez niego publikowana. Inna sprawa to oczywiście kwestia dostawcy treści, tego, który tę treść zamieszcza u dostawcy usług hostingowych. Jednak on jest związany decyzjami dostawcy usług hostingowych, to znaczy nie ma możliwości bez… znaczy w każdej chwili dostawca usług hostingowych jest w stanie usunąć bądź zablokować tego rodzaju treści, nie ma możliwości dalszego ich publikowania.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MariuszCichomski">Jeśli chodzi o kwestię jawności… Założenie Unii Europejskiej w tym zakresie i zarazem to, do czego musimy się dostosować, to jest pełna transparentność i jawność przepisów. Rozporządzenie wprost określa nam, bardzo szczegółowo, co musi być przekazywane w sprawozdaniach rocznych do Unii Europejskiej przez poszczególne państwa członkowskie. To po pierwsze. Druga kwestia, jednoznacznie określa obowiązki, bo to nie jest tak, że obowiązek rozpoczyna się i kończy na organie właściwym – w naszym przypadku będzie się zaczynał i kończył na Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – ale też po stronie dostawcy usług hostingowych jest obowiązek dostarczania określonego rodzaju informacji do organu właściwego w danym państwie. Ja wymieniłem wcześniej parę przykładów dostawców usług hostingowych, w stosunku do których nakładane były nakazy, a to jest informacja, która pochodzi z zamieszczonego w internecie powszechnie dostępnego sprawozdania unijnego. No więc właściwie już w tym jest też odpowiedź na pytanie pani senator. Tam są wskazane wprost podmioty, których to dotyczyło. No więc pod tym względem jest jawność. I to jest zupełnie odwrotna sytuacja niż ta, o której mówią obecne przepisy w ustawie o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu w zakresie możliwości blokowania treści, w której działalibyśmy na podstawie dotychczasowych reguł krajowych. Te dotychczasowe reguły krajowe są zbudowane na zasadach analogicznych do procedur zarządzania kontroli operacyjnej, i w tym momencie wchodzimy w niejawność całego procesu. To, co wdrażamy w tej chwili, jest oparte na transparentności. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#MarcinKarpiński">Jeśli nie, to pozwolę sobie zamknąć dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#MarcinKarpiński">Tutaj w czasie debaty nie padły żadne wnioski o charakterze legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#MarcinKarpiński">Po tej dyskusji, debacie pozwolę sobie zaproponować połączonym komisjom, abyśmy zarekomendowali Wysokiemu Senatowi przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#MarcinKarpiński">Jeżeli nie ujrzę… nie usłyszę innych propozycji, to poddam tę propozycję pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo. 6 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z pań i panów senatorów się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#MarcinKarpiński">3 głosy.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, przy 6 głosach za – przy czym nikt nie był przeciw, a 3 senatorów wstrzymało się od głosu – komisje rekomendują Wysokiemu Senatowi przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#MarcinKarpiński">Teraz pozostaje nam jeszcze jedna formalność do dopełnienia, tj. wyłonienie senatora sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Proponuję… senatora Tadeusza Jarmuziewicza.)</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-34.15" who="#MarcinKarpiński">Panie Senatorze, tutaj pozwoliliśmy sobie tak niedemokratycznie, w ramach prezydium, zarekomendować panią senator Sekułę.</u>
          <u xml:id="u-34.16" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-34.17" who="#komentarz">(Senator Jan Hamerski: Ponieważ komisja praw człowieka ma jeszcze 1 punkt, więc podejrzewam, że w tym drugim punkcie zapewne pani senator Sekuła znajdzie uznanie.)</u>
          <u xml:id="u-34.18" who="#MarcinKarpiński">Tak że w tak dyplomatyczny sposób, jeżeli pan senator Jarmuziewicz i państwo wyrażą wolę…</u>
          <u xml:id="u-34.19" who="#komentarz">(Senator Tadeusz Jarmuziewicz: Propozycję przyjęto z zadowoleniem, Panie Senatorze.)</u>
          <u xml:id="u-34.20" who="#MarcinKarpiński">To odnotujmy tylko w protokole…</u>
          <u xml:id="u-34.21" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-34.22" who="#MarcinKarpiński">Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.23" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 49)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>