text_structure.xml
75.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Chciałbym przywitać szanownych państwa na piątym posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">W imieniu własnym, a także obecnych tu członków komisji, mam zaszczyt przywitać gości obecnych na dzisiejszym posiedzeniu. Witam pana podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Piotra Malepszaka. Witam serdecznie przedstawiciela Urzędu Transportu Kolejowego, jest z nami pan wiceprezes Kamil Wilde. Jest z nami również pan dyrektor Karol Kłosowski. Jest też przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, dyrektor Departamentu Infrastruktury, pan Krzysztof Czopek. Jest z nami również pan Eugeniusz Manikowski, zastępca pana dyrektora. Jest obecny przewodniczący sejmiku… Przepraszam, nie ma. Ale jest pan burmistrz Bytowa. Witamy serdecznie pana Ryszarda Sylkę. Witamy pana przewodniczącego Rady Miejskiej Bytowa, pana Jana Tredera. Witamy starostę powiatu bytowskiego, pana Leszka Waszkiewicza. Witamy samorządowców, wójtów gminy Studzienice, pana Bogdana Rysia, i gminy Lipusz, pana Mirosława Ebertowskiego. Witamy Kaszubski Związek Pracodawców z panem prezesem Zbigniewem Jareckim, Fundację „Pro Kolej” z prezesem Jakubem Majewskim, Zespół Doradców Gospodarczych TOR ze znanym nam już wszystkim panem prezesem Adrianem Furgalskim. Witamy również głównego specjalistę w Najwyższej Izbie Kontroli… Tu będę miał problem z odczytaniem nazwiska. To się pewnie…</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Łukasz Zgoda.)</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Pan Łukasz Zgoda.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">Jest z nami również pan Janusz Pęcherz, senator, dzisiaj już nie członek naszej komisji, ale sympatyk.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia naszej komisji jest informacja pana ministra infrastruktury na temat przywrócenia pasażerskiego transportu kolejowego i podniesienia jakości transportu towarowego między Trójmiastem a Bytowem.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanHamerski">Jeżeli państwo pozwolicie, prosiłbym o zabranie głosu panią senator Górską ze względu na to, iż pani senator wraz z grupą senatorów była inicjatorem tegoż spotkania. Dlatego bardzo proszę, Pani Senator, aby była pani uprzejma wprowadzić nas w temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AnnaGórska">Ja tylko jeszcze gwoli uzupełnienia dodam, że jest tu z nami również pan przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego, pan Jan Kleinszmidt. Bardzo nam miło.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AnnaGórska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AnnaGórska">Ja wspólnie z panem senatorem Świlskim zgłosiłam wniosek o zwołanie tego posiedzenia komisji. Otóż już na początku tej kadencji wystąpiłam z oświadczeniem do Ministerstwa Infrastruktury dotyczącym właśnie kolei do Bytowa. Podniosłam w nim jeden z najważniejszych aspektów, czyli taki, że Bytów jest jedynym miastem powiatowym w województwie pomorskim, do którego nie dojeżdża pociąg pasażerski, jednocześnie ma to szczęście, że nadal jest tam linia, bo wiele miast powiatowych w Polsce już nie ma linii kolejowych. Tu przed chwilą wymieniliśmy z panem przewodniczącym trochę uwag w tej sprawie. Prawie od 30 lat powiat bytowski i miasto Bytów starają się o ponowne uruchomienie połączeń osobowych, pasażerskich kolejowych. Funkcjonuje tam jedynie linia towarowa, ale w bardzo złym stanie. Prędkość pociągów towarowych to jest zaledwie 20 km/h. W tej chwili tylko na tyle pozwalają warunki techniczne tej linii, a funkcjonuje ona tylko i wyłącznie dzięki wysiłkowi organizacyjnemu i finansowemu samorządu, który wiele lat temu wziął tę linię w zarząd od PKP PLK i w celu zapewnienia transportu towarowego do miejscowych fabryk i składów paliwowych po prostu ją utrzymuje. Bez tego byłoby trudno o jakikolwiek rozwój gospodarczy tego regionu. Szerzej o tym będzie pewnie mówił pan Zbigniew Jarecki z Kaszubskiego Związku Pracodawców. Odpowiedź, którą otrzymałam, nie do końca jest dla nas satysfakcjonująca. Ona oczywiście opisuje całą tę sytuację, którą znamy, a nie wygląda ona różowo. Dlatego postanowiliśmy spotkać się, podniosłam taką inicjatywę, abyśmy spotkali się dzisiaj w Senacie, bo Senat jest dobrym miejscem do merytorycznej, rzetelnej dyskusji, podniesienia swoich oczekiwań, przeprowadzenia tej rozmowy, wzajemnego wysłuchania argumentów i być może zastanowienia się, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać, jak zajmować się tą sprawą, aby – mam taką szczerą nadzieję – doprowadzić ją do szczęśliwego finału.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AnnaGórska">Nie może być tak, że jeden z ważniejszych powiatów, na terenie którego znajduje się jeden z największych pracodawców na Pomorzu, nie ma transportu pasażerskiego. To jest kwestia rozwoju, to jest kwestia tego, czy ludzie będą chcieli dalej żyć w powiecie bytowskim, w samym Bytowie, czy potencjał gospodarczy zarówno Bytowa, jak i gmin, przez które może przebiegać ta linia i odbywać się transport pasażerski, będzie utrzymany. Wiadomo, że biznes inwestuje tam, gdzie są ludzie, gdzie może pozyskać osoby, które będą chciały pracować, a bez sprawnego transportu publicznego jest to bardzo trudne. Wszystkie ekspertyzy, wszystkie analizy pokazują, że przedsiębiorcy, inwestorzy celują w te miejsca, w których usługi publiczne, w tym usługi transportowe, zwłaszcza kolejowe, są rozwinięte.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AnnaGórska">To chyba tyle tytułem wstępu. Na pewno będzie jeszcze później możliwość zabrania głosu w dyskusji. Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, ja proponuję, abyśmy zgodnie z tym, co jest w porządku obrad, wysłuchali informacji pana ministra, a później do tej informacji szanowni goście będą się mieli możliwość odnieść. Jest również przygotowana prezentacja, więc zapoznamy się też z prezentacją, a później wysłuchamy państwa uwag.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMalepszak">Dziękuję za głos, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMalepszak">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMalepszak">Zakładam, że jeśli jest prezentacja, to pewnie dyrektor Czopek przygotował tę prezentację.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego Krzysztof Czopek: Dzisiaj nie.)</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Głos z sali: To jest prezentacja stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego, która pokazuje różne perspektywy, możliwości rozwoju kolei przebiegającej potencjalnie przez Bytów. Odtworzymy ją po wystąpieniu pana ministra.)</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Chyba że pan minister chce odwrócić kolejność.)</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PiotrMalepszak">To ja bym chciał najpierw przedstawić tę informację, pokazać, jak to wygląda dzisiaj, przekazać informację od ministra infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PiotrMalepszak">Szanowni Państwo, jak wiecie, kwestia linii kolejowej i regularnej obsługi linii kolejowej w tym momencie leży głównie w gestii samorządu, jeśli chodzi o przewozy pasażerskie. Jeśli chodzi o tematy związane stricte z ministrem infrastruktury, to w pierwszej kolejności, gdy mówimy o odcinku, który jest najbardziej problematyczny, z Lipusza do Bytowa, w sumie 24 km, to ten odcinek jest dzisiaj przekazany przez PKP SA w zarządzanie gminie Bytów i nie jest on obecnie zarządzany przez PKP PLK, czyli zarządcę infrastruktury, co do którego prawa właścicielskie ma minister infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PiotrMalepszak">Temat jest mi oczywiście znany, nie tylko ze względu na obowiązki ministerialne, ale też w związku z innymi zainteresowaniami dotyczącymi linii lokalnych, regionalnych, które są przedmiotem inwestycji PKP PLK. W tym przypadku – zacznę od tych tematów, od tych punktów największych – zrealizowane zostało studium wykonalności połączenia Kościerzyna – Lipusz – Bytów, studium wykonalności, którego wynikiem jest oszacowanie kosztów inwestycji na poziomie 270 milionów zł i przedstawienie tej informacji, właściwie ulokowanie tej inwestycji w ramach rezerwy w Krajowym Programie Kolejowym na lata 2021–2027, nie ukrywam, głębokiej rezerwy, ponieważ wśród projektów regionalnych, łącznie jest 30 projektów regionalnych, projekt ten jest na dwudziestej pozycji. W tym momencie projektów, które kwalifikują się do finansowania, jest 5.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PiotrMalepszak">Na odcinku Lipusz – Bytów dzisiaj generalnie te potoki, te przewozy towarowe, które są tam realizowane dla 4 podmiotów, 4 klientów, realizuje SKPL. Prędkość, o której pani senator mówiła, to 20 km/h, ale w porywach. Widziałem niedawno materiał filmowy z tego odcinka i faktycznie już ryzykowne staje się jeżdżenie nawet z prędkością 20 km/h. Stan tej linii jest rzeczywiście bardzo zły. Patrząc szczególnie na ten odcinek… Może tak: ja z pewną rezerwą podchodzę do kosztów oszacowanych w studium wykonalności, ponieważ te studia wykonalności z reguły idą w warianty, nazwijmy je, dosyć bogate. Moje podejście do infrastruktury linii regionalnych, lokalnych jest nieco inne, m.in. takie, jakie ostatnio zostało zaprezentowane dla odcinka Chojnice – Brusy – Kościerzyna przez Zakład Linii Kolejowych w Gdyni, bardzo sprawny zakład, z bardzo dobrą kadrą fachowych specjalistów, fachowców, którzy potrafią dobrze oszacować koszty linii różnego rodzaju, też regionalnych. Całościowy koszt tej inwestycji na znacznie dłuższym odcinku zamknął się kwotą 120 milionów zł z doprowadzeniem częściowo do parametru 120 km/h, a częściowo z pozostawieniem prędkości 80 km/h, czyli takiej już dobrej dla szynobusów i zatrzymywania się tych szynobusów co kilka kilometrów.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PiotrMalepszak">Gdybyśmy podzielili ten temat, o którym rozmawiamy, bo mówimy o połączeniach Trójmiasto – Bytów, zasadniczo myśląc o tym, że nie możemy przejechać tych 24 km od Lipusza do Bytowa… Dzisiaj możemy przejechać z Trójmiasta, z Gdańska, z Gdyni, możemy przejechać po linii 201, możemy przejechać również po linii zarządzanej przez zarządcę, który jest w nadzorze marszałka województwa, i mamy trasy alternatywne, którymi dojeżdżamy albo z Gdańska, albo z Gdyni i jedziemy do Kościerzyny. Jak państwo wiecie, ten odcinek od Kościerzyny do Somonina, Somonino – Kartuzy i dalej od Somonina do Osowej jest obecnie przedmiotem przetargów dla dużej modernizacji linii 201. Jest to inwestycja, która miała się pierwotnie zakończyć w grudniu 2023 r., a do dzisiaj fizycznie nie wbiliśmy tam łopaty. Stąd kwestie dojazdu w kolejnych latach też będą problematyczne z uwagi na konieczność zamykania tej linii. Jeśli chodzi o pierwszy odcinek, to bardzo mocno przesuwa się rozstrzygnięcie co do tego, który z wykonawców będzie prowadził tę inwestycję, a procedowane są już przetargi na kolejne odcinki. Pierwszy procedowany odcinek to Kościerzyna – Somonino i ten krótszy kawałek poza magistralą 201 do Kartuz.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PiotrMalepszak">Pomijając kwestie proceduralne, związane z dużymi przetargami, z dużymi inwestycjami, powiem tak. Można jeździć, pociągi jeżdżą, do Kościerzyny jeździmy z Trójmiasta, od Kościerzyny do Chojnic po remoncie jeździmy przez Lipusz w relacji Kościerzyna – Chojnice. Pozostaje kwestia tego, co zrobić z odcinkiem 24 km od Lipusza do Bytowa.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PiotrMalepszak">Pierwsza sprawa. W mojej ocenie, to jest pewna propozycja, gdybyśmy podejmowali jakieś działania w najbliższym czasie, a moim zdaniem powinniśmy, bo jest to, można powiedzieć, dosyć łatwa sprawa, jeśli chodzi o wyremontowanie odcinka 24 km, ale nie po koszcie liczonym ponad 10 milionów za kilometr, jaki jest w studium wykonalności, tylko po kosztach znacznie niższych… Propozycja jest taka. Przejęcie tej linii ponownie w zarządzanie PKP PLK i oszacowanie kosztów rewitalizacji przy założeniu prędkości 80–100 km/h, przy założeniu działań, jakie dzisiaj prowadzi zarządca infrastruktury na Dolnym Śląsku, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, czyli nie z kosztami, które w ostatnim czasie bardzo mocno pompowały PKP PLK, 10 milionów, 12 milionów zł za kilometr za linie jednotorowe, spalinowe, tylko z kosztami obniżonymi do poziomu 3–4 milionów, maksymalnie 5 milionów zł za kilometr, pozwoliłoby wykonać tę inwestycję ze znacznie niższym kosztem. Wchodząc nieco w szczegóły, powiem, że myślę o realizacji takimi działaniami, jakie również sam prowadziłem w PKP PLK, niekoniecznie z użyciem materiału nowego, z użyciem materiału staroużytecznego, ale dobrej jakości. Jest wiele czynników, które pozwalają obniżać koszty realizacji inwestycji w przypadku tego typu linii lokalnych.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PiotrMalepszak">W odniesieniu do tego tematu, jeśli chodzi niejako o zaparkowanie tej sprawy w PKP PLK, a gdy spojrzymy szerzej, kilku takich spraw, które dzisiaj mam na liście tematów do rozstrzygnięcia – bo powiem państwu szczerze, że to nie jest problem tylko tej linii, zgłaszają się do mnie samorządowcy z informacjami o innych liniach kolejowych o takim lub bardzo podobnym charakterze, o liniach jednotorowych, spalinowych, które mają już bardzo kiepskie parametry, a studia wykonalności pokazują koszty, które trudno jest uzasadnić, albo trudno będzie zdobyć tak duże pieniądze – to widziałbym możliwości pewnej rewizji, zresztą będzie ona konieczna, rewizji założeń Krajowego Programu Kolejowego, także rewizji założeń programu „Kolej Plus”. Chociażby w ramach programu „Kolej Plus” z pulą 12 miliardów zł, która jest w tym programie, z bardzo dużym prawdopodobieństwem będziemy rezygnować z części zadań, szczególnie z tych zadań, które związane są z budową zupełnie nowych linii kolejowych, w nowym śladzie, m.in. dlatego, że bardzo mocno rosną koszty tych inwestycji, a potoki na tych liniach są nieadekwatne do planowanych do poniesienia nakładów. Oczywiście można by tu wskazać wiele szczegółów, ale zwrócę uwagę na to, że w programie „Kolej Plus” mamy problem wstępnych studiów wykonalności robionych, powiedziałbym, bardzo szybkimi metodami i koszty tych robót oszacowane 2–3 lata temu dzisiaj rosną dwu-, trzykrotnie, więc opłacalność realizacji takich linii kolejowych jest bardzo wątpliwa. Stąd w ramach programu „Kolej Plus” dzięki możliwej rewizji tego programu uruchamiają się możliwości realizacji zadań m.in. na takich odcinkach jak Lipusz – Bytów po kosztach, po których, tak jak powiedziałem, realizuje takie inwestycje Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Oczywiście mogą być to koszty nieznacznie wyższe, ale Dolnośląska Służba Dróg i Kolei faktycznie podchodzi do tego bardzo racjonalnie, jeśli chodzi o poziom nakładów, i to powinny być nakłady, które są pomiędzy czy bliżej tego, co dzisiaj dzieje się na Dolnym Śląsku, niż tego, co w ostatnim czasie pojawiało się w PKP PLK.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PiotrMalepszak">Tak jak wcześniej powiedziałem, te koszty bardzo mocno szły w górę z uwagi na wiele czynników, które w mojej ocenie nie powinny mieć miejsca, te koszty w odniesieniu do linii lokalnych nie powinny tak rosnąć, bo nie mówimy o liniach do ciężkiego ruchu towarowego, nie mówimy o liniach, które potrzebują parametrów linii magistralnych, mówimy o liniach na przykładzie Lipusz – Bytów do ruchu szynobusów, lekkich pojazdów, gdzie najistotniejsza jest częstotliwość, najlepiej co godzinę, nie rzadziej niż co 2 godziny, a nie raz na 4 godziny albo i rzadziej, jeszcze mniej połączeń, bo tego typu połączenia nie są dla nikogo interesujące.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PiotrMalepszak">Coś, o czym powie zapewne dyrektor Czopek, mianowicie coś, co wynika ze studiów wykonalności, to jest już kwestia po stronie organizatora związana z potokami, jakie były szacowane w studium wykonalności, także to, czy ewentualnie były jakieś przymiarki do wstępnej oferty, która dla tej linii mogłaby się znaleźć.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PiotrMalepszak">Podkreślam raz jeszcze, że dla odcinka Lipusz – Bytów ja widzę szansę racjonalnego zakresu prac możliwego do ujęcia w ramach rewizji istniejących programów, które będziemy realizować w najbliższych miesiącach z PKP PLK.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Myślę, że te ostatnie zdania, zresztą także poprzednie, zabrzmiały zachęcająco dla tych, którzy pana ministra w tej chwili słuchali.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanHamerski">Tak, tak, tak.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanHamerski">Jeżeli pan minister pozwoli, to może byśmy dokonali pewnej zmiany, mianowicie prezentację byśmy sobie zostawili na później, a w tej chwili, ponieważ jest gość i są państwo, gdyby samorządowcy zechcieli zabrać głos w tej materii, to proszę uprzejmie. I bardzo bym prosił, abyście państwo byli uprzejmi się przedstawiać, jest to potrzebne do protokołu, później będzie nam łatwiej zapisać, co kto mówi. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanHamerski">Pan dyrektor, tak? Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jest z nami dyrektor Departamentu Infrastruktury, pan Krzysztof Czopek.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofCzopek">Bardzo dziękuję za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofCzopek">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofCzopek">Chciałbym powtórzyć deklarację, jaka padła ze strony pana marszałka i całego zarządu, że w przypadku rewitalizacji tej linii samorząd województwa deklaruje podjęcie przewozów na tej linii. Oczywiście nie możemy się spodziewać tego, że na początku ta linia przyniesie nam bardzo duże potoki pasażerów. Składając tę deklarację, mamy nadzieję, że wraz z upływem czasu nabierze popularności, jaką obserwujemy w przypadku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofCzopek">Założenie jest takie. Chcielibyśmy, żeby na początku, gdyby doszło do realizacji inwestycji, było tam co najmniej 6 par połączeń, jeżeli oczywiście będzie dostępny tabor. Tabor spalinowy jest w tej chwili w Polsce bardzo poszukiwany, wszyscy wiemy, że w tej chwili nie ma takiego taboru dostępnego na rynku, mamy kłopoty z uruchomieniem bajpasu kartuskiego właśnie przez brak taboru. Oczywiście zamierzamy, powiedzmy, od II kwartału prowadzić tam regularne przewozy, ale jest to też przykład tego, że nie sama infrastruktura liniowa daje pewne ograniczenia, są również ograniczenia taborowe. Tak że te 6 par to jest mniej więcej tyle, ile w tej chwili jeździ na linii 405 pomiędzy Miastkiem a Słupskiem. To oczywiście nie zadowala mieszkańców, mamy dużo wątpliwości, ale w przypadku gdyby z czasem wzbudził się tam potok, na pewno samorząd dostosowałby się do popytu. Liczymy też na to, że nastąpi elektryfikacja linii 201, o której tu mówił pan minister, i zwolni nam się wtedy chyba 14 pojazdów spalinowych, które też będziemy mogli przerzucić, aby lepiej zaspokoić potrzeby mieszkańców na tych terenach, które w tej chwili nie mają sieci trakcyjnej.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KrzysztofCzopek">Pan Eugeniusz Manikowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EugeniuszManikowski">Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#EugeniuszManikowski">Ja może dopowiem trochę o historii. Pierwsze studium zostało wykonane ze środków regionalnego programu operacyjnego dla odcinka Kościerzyna – Lipusz. Później było drugie studium, uzupełniające, które zostało wykonane w kontekście takim, żeby było połączenie od Kościerzyny przez Lipusz do Bytowa, więc poprzednie studium zostało wykorzystane do wykonania pełnego połączenia, można powiedzieć, razem z łącznicą w Lipuszu, żeby pociągi w Lipuszu nie musiały zmieniać kierunku, tylko mogły pędzić bezpośrednio do Kościerzyny. Nie udało się tego zrobić, też częściowo z tego względu, że w międzyczasie zmieniła się polityka. Województwo planowało to sfinansować w następnych okresach z regionalnego programu operacyjnego, a w ostatnim czasie zmieniła się filozofia i linie kolejowe nie miały być finansowane z regionalnych programów operacyjnych, bo przyjęto to, że po prostu będzie to centralnie realizował rząd RP. W tej sytuacji pomniejszono środki pomocowe w regionalnych programach, a co za tym idzie w następnych okresach w tym okresie programowania nie znalazła się ta linia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#EugeniuszManikowski">Ażeby było jeszcze… chyba nie śmieszniej, w każdym razie jest taka kwestia. Pan minister przedstawił ten program „Kolej Plus”. Ciekawy program, ale do tego programu też nie mogliśmy przystąpić, bo jednym z warunków, jak było zapisane, było to, że studium wykonalności musi być sfinansowane przez samorząd, a że studium wykonalności było sfinansowane z regionalnego programu operacyjnego, to zostaliśmy z tego programu wykluczeni i dotyczyło to wszystkich linii, których realizacja była wcześniej zaplanowana w ramach środków z regionalnych programów operacyjnych. Ja myślę, że na przykładzie województwa pomorskiego uczono się z myślą o przyszłości, gdyż u nas studia wykonalności zostały przygotowywane wyprzedzająco, żeby można było realizować inwestycje w następnych okresach programowania. Tyle że to przerwano. W tej sytuacji nie było z naszej strony możliwości sięgnięcia do żadnych źródeł i czekaliśmy na realizację tego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#EugeniuszManikowski">Zgadzam się, podzielam tę opinię, że pewnie wszystkie podane wyliczenia, parametry zgodnie z tym studium, powiedzmy sobie, są na najwyższym poziomie. Potwierdzam, że akurat odcinek, o którym pan minister mówił, linię 212 na odcinku pomiędzy Chojnicami a Lipuszem udało się dzięki Zakładowi Linii Kolejowych, który przez lata tam łożył ze swoich środków finansowych…</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#EugeniuszManikowski">A jednocześnie udało się zweryfikować następny ciekawy program, zwany „przystanek plus”, w ramach którego były przestawiane przystanki na linii 202. Przykładowo w ramach tego programu miał być umieszczony piękny, cudowny przystanek, a linia była przewidziana do modernizacji. Tak więc były takie absurdy, że najpierw przystanek był budowany, a później linia modernizowana. Ale to zweryfikowano, pozwolono nam zweryfikować planowane przystanki, więc my wszystkie przystanki w porozumieniu z Polskimi Liniami Kolejowymi, te, które miały być wybudowane, przenieśliśmy na linię 211, żeby skupić to wszystko. Dzięki takiemu gospodarnemu działaniu za chwilę będziemy mieli zakończoną całą linię między Chojnicami a Lipuszem, a następne kroki, od Lipusza do Kościerzyny, to element związany z tym programem. Tak więc to jest to przedsięwzięcie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#EugeniuszManikowski">Jeżeli chodzi o kwestię tej odbudowy w takim czy innym formacie, to wiem, że jest inne spojrzenie w tym sensie, że należałoby w odniesieniu do tych wszystkich studiów wykonalności i projektów, które są przedstawione – słyszymy taki głos – zrobić audyt, przejrzeć to wszystko i przemyśleć, czy idziemy tą drogą i wybudujemy, odbudujemy, zmodernizujemy 1 linię zamiast 10 linii. Takie to jest spojrzenie, więc rozumiem, że to jest ten kierunek. Rzeczywiście to nie jest linia, gdzie zagęszczenie, gdzie są, powiedzmy sobie, takie źródła potoków, że będziemy tam wozić dziesiątki tysięcy pasażerów. To jest fakt i wszyscy o tym wiedzą. Jednak aby z samorządami regionalnymi dość do porozumienia i zrobić do tego dopływy w postaci może nie węzłów, ale parkingów czy innych udogodnień w różnych miejscach, linii dowozowych autobusowych, które mogłyby sprawić, że ta linia by po prostu uzyskała jeszcze dopływ, byłby, powiedzmy sobie, taki spływ do tej linii… To mogłoby w przyszłości zaowocować tym, że ta linia by jeszcze lepiej żyła. Jedno już jest wybudowane, mamy wybudowany dworzec w Bytowie. No, następnych punktowych przystanków, żeby był dowóz i pole, i nic więcej, nie można robić. To mogą robić samorządy, gdy będą wiedziały, kiedy, jak i dlaczego. Wtedy możemy wspólnie usiąść i myśleć o tym, że robimy dopływy, tak aby to po prostu funkcjonowało.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#EugeniuszManikowski">Jeżeli chodzi o tabor, to rzeczywiście w związku z tym, że tempo realizacji inwestycji na papierze było pięknie, cudowne, a później łopat się nie wkładało, wszystkie nasze wojewódzkie plany przerzucania taboru np. po elektryfikacji w inne miejsca się zmieniły, racjonalne planowanie związane z taborem troszkę nam się zachwiało, też m.in. w związku z realizacją linii 201. Weryfikujemy to i powinniśmy… W czerwcu, w lipcu będą przyspieszone dostawy, jesteśmy w porozumieniu z Newagiem, tak więc 2 hybrydy będą w czerwcu, 2 hybrydy będą w lipcu, a gdy będą hybrydy, to się zwolnią następne. Zatem niejako opanujemy to, co jest na dziś. I nie będzie problemów nawet wtedy, gdybyśmy mieli, tak jak mówimy, uruchomić połączenia z Bytowa, bo rewitalizacja tego nie potrwa rok czy dwa, choć trochę musi potrwać. Tak więc myślę, że jeśli chodzi o tabor, to nie będzie żadnych problemów. Oczywiście pod warunkiem, że będą modernizowane linie, bo jeśli linie nie będą modernizowane, tzn. nie będzie elektryfikacji linii 201, to się cofniemy w tym sensie, że to się przesunie w czasie, bo wtedy nie można zjechać z tym taborem. Ale myślę, że tu już to, powiedzmy sobie, jakby się rozpędziło, tak to można nazwać, więc jesteśmy optymistycznie nastawieni. Zobaczymy, jak to dalej pójdzie. Województwo, tak jak pan dyrektor mówił, marszałek deklarował, że nie ma problemu ze wznowieniem tych przewozów, oczywiście we współpracy z samorządami, żeby były te dopływy, bo wtedy po prostu ta linia będzie miała sens, będzie miała szansę przeżycia. Samo odbudowywanie, doprowadzanie do tego, żeby pociągi jeździły i woziły po 20 czy 30 osób… Niestety, proszę państwa, to kosztuje o wiele więcej, bo koszt przejazdu pociągu to jest w granicach 40 zł za kilometr, koszt przejazdu autobusu to jest w granicach 6–7 zł. No, my też liczymy pieniądze. Tak więc przewiezienie 20 osób pociągiem to nie bardzo, ale myślimy, że tutaj będzie szansa na osiągnięcie lepszych wyników. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, ja mam taką prośbę i propozycję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanHamerski">Tak, tak, Panie Ministrze, za sekundę się pan do tego odniesie, ale najpierw taka ogólna uwaga. Ponieważ przedstawiciele urzędu marszałkowskiego zabrali już głos, mam prośbę, aby w następnej kolejności, oczywiście po odpowiedzi udzielonej przez pana ministra, głos zabrali przedstawiciele starostwa, Bytowa, samorządu Bytowa i później innych wspólnot, które tu państwo reprezentujecie, tak aby pan minister mógł się do tego wszystkiego odnieść.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrMalepszak">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PiotrMalepszak">Niestety z powodu dodatkowych obowiązków będę musiał państwa opuścić, ale chciałbym powiedzieć o jednej dosyć istotnej kwestii w kontekście naszej dzisiejszej rozmowy. Wspomniałem o kosztach studiów wykonalności, wspomniałem o koszcie obecnie oszacowanym, jeśli chodzi o tę inwestycję, a teraz ten konkret, o którym powiedziałem, związany z możliwością, a właściwie koniecznością weryfikacji pewnych planów zarządcy infrastruktury PKP PLK. W ciągu kilku ostatnich tygodni podjąłem już działania weryfikujące plany PKP PLK, one generalnie wiążą się z weryfikacją pewnych zakresów czysto technicznych, ale w tych planach związanych m.in. z KPO dokonaliśmy też pewnych zmian dotyczących albo dołożenia, albo odjęcia części zakresów z tych planów, które miało PKP PLK. Niekiedy już od 2 albo 3 lat było to na papierze, ale nie wystartowało. Dlatego wspomniałem o tym elemencie i tu jeszcze raz to podkreślę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PiotrMalepszak">Kolejne plany PKP PLK związane z różnymi inwestycjami i w różnym zakresie są do weryfikacji i zmiany. Takim programem jest „Kolej Plus”, takim programem, chociaż on akurat jest już mocno zaawansowany, a właściwie już się kończy, jest program tzw. przystanków prezydenckich czy przystanków plus. Patrząc na ten program całościowo, jest tu 80 miliardów, powiem, że takiej weryfikacji będzie też podlegał Krajowy Program Kolejowy. Chciałbym, moim celem jest to, żebyśmy w ramach tych pieniędzy osiągali efekty, a nie chwalili się wydanymi pieniędzmi. Myślę, że jest duże pole manewru, jeśli chodzi o możliwość uzyskania większych efektów. Stąd w przypadku programu „Kolej Plus”, jeśli pewne inwestycje po prostu nie pójdą do przodu, bo nie będą zasadne, np. nie będzie zasadne realizowanie linii za 1,5 miliarda zł dla kilku par pociągów, uwolni nam się przestrzeń i będzie możliwość podzielenia tych środków na tego typu działania. Dzisiaj mówimy o trasie Lipusz – Bytów. Ja już mam inne tematy, np. Nysa – Brzeg na Opolszczyźnie, inne przykłady tego typu linii, po których jeszcze coś jeździ, ale z coraz mniejsza prędkością, a potrzebne tam są generalnie proste działania naprawcze, które pozwolą nam uzyskać prędkości dla szynobusów, takie ekonomiczne prędkości, 80 km/h, 100 km/h.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PiotrMalepszak">Pozostaję do dyspozycji w tym temacie, będę aktywny w najbliższych tygodniach, miesiącach, w kontakcie z zarządem PKP PLK, z radą nadzorczą w tego typu sprawach, w sprawie lepszego podziału środków dla większego efektu w skali sieci kolejowej w Polsce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanHamerski">Mam rozumieć, Panie Ministrze, że pan minister nas opuszcza?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak: Niestety tak. Dziękuję bardzo.)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanHamerski">Dziękujemy serdecznie panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanHamerski">Tak jak mówiłem, jeżeli można, proszę, aby kolejne grupy samorządowców wyłoniły spośród siebie osobę, która w ich imieniu będzie prezentowała ten temat.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#komentarz">(Starosta Bytowski Leszek Waszkiewicz: Miał być starosta, tak? Po kolei czy…)</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JanHamerski">To już panowie…</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#komentarz">(Starosta Bytowski Leszek Waszkiewicz: Ja będę krótko, bo najwięcej to zapewne pan burmistrz, tak, pan burmistrz Bytowa więcej powie.)</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JanHamerski">Zaczęliśmy od urzędu marszałkowskiego, to niech będzie starostwo, a później…</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LeszekWaszkiewicz">Ja chcę tylko powiedzieć, że powiat bytowski jest często określany jako część tzw. Pomorza Środkowego i we wszystkich dokumentach na szczeblu wojewódzkim i krajowym jest to obszar największego wykluczenia komunikacyjnego w Polsce, jeden z większych takich obszarów, i to nie tylko pod względem dostępu do linii kolejowych, ale też do całej sieci drogowej, do dróg szybkiego ruchu. Wszyscy od lat dostrzegają, że jest z tym problem, ale nikt jeszcze tak naprawdę nie spróbował tego problemu rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LeszekWaszkiewicz">Gmina Bytów w 2007 r. przejęła tę linię nie od PLK, ale od PKP Nieruchomości, i do dzisiaj nią zarządza. I tylko dzięki temu ta linia jeszcze istnieje i odbywają się na niej, chociaż w bardzo wolnym tempie, przewozy towarowe, albowiem przy tej linii kolejowej usytuowanych jest kilka strategicznych zakładów przemysłowych. Jest tu chyba jeden z największych w północnej Polsce, mianowicie zakład produkcji betonów komórkowych i ekosilikatów, jest też baza rozlewni Polskiego Gazu oraz PERN, czyli Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych. To są główne wielkie zakłady, które generują ruch towarowy na tej linii kolejowej. Powiat bytowski włączył się finansowo i organizacyjnie w pomoc i swego czasu, już 12 lat temu, przeznaczył środki finansowe na wykonanie studiów wykonalności, o których mówił pan dyrektor Manikowski.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LeszekWaszkiewicz">Z punktu widzenia powiatu to na razie tyle. Myślę, że burmistrz Bytowa powie zdecydowanie więcej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardSylka">Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RyszardSylka">Rysiek Sylka, burmistrz Bytowa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RyszardSylka">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#RyszardSylka">Starania gminy Bytów w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Lipusz – Bytów, jak już słyszeliśmy, mają swoją wieloletnią historię. Nie mam zamiaru tu jej opowiadać, została ona szczegółowo opisana w przedłożonym państwu folderze, a argumenty przemawiające za otworzeniem przyłączenia z Trójmiastem są powszechnie znane i są niekwestionowalne. Mimo wszystko kilka zdań w tej sprawie chciałbym przekazać.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#RyszardSylka">Dążenie bytowian do Gdańska wynika przede wszystkim z jego metropolitalnych funkcji oraz z historycznych powiązań mieszkańców z Gdańskiem. Gdańsk dla bytowian to główny ośrodek akademicki, komunikacyjny, handlowy, specjalistycznej opieki zdrowotnej, administracji na szczeblu wojewódzkim, lotniczy, a w ostatnim okresie dla coraz większej liczby bytowskich seniorów jest to miejsce, w którym mieszkają ich dzieci, wnuki, a te czasami chorują, wówczas opieka babci jest jedynym ratunkiem. Należy też dodać, że potrzeba dojazdu bytowian do Gdańska jest wielokrotnie większa niż do Słupska. Nie mamy w tym zakresie aktualnych badań, ale można założyć, że stosunek ten wynosi co najmniej 1:10. Nie ma zatem na dzień dzisiejszy żadnego uzasadnienia do angażowania się w proponowany nam projekt wskrzeszenia linii kolejowej do Korzybia pod nazwą „Kolej Plus”, która oprócz małego zainteresowania wśród potencjalnych pasażerów byłaby dwukrotnie droższa chociażby z powodu długości linii kolejowej, bo trasa do Lipusza to 23,5 km, a do Korzybia – 46 km. Na dodatek założenie, że gminy będą partycypowały w tym projekcie, jest absurdem, ponieważ dotyczy to gmin wyjątkowo małych i o bardzo niskich dochodach, gdzie wskaźnik G za ubiegły rok jest na poziomie 50% średniego w kraju.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#RyszardSylka">Połączenia kolejowe Bytowa z resztą kraju, można rzec, istniały zawsze, bo od 1884 r. Oczywiście do czasu przemian ustrojowych w Polsce. Wówczas to hiperwysokie bezrobocie oraz rodząca się gospodarka wolnorynkowa spowodowały, że najpierw zawieszono komunikację pasażerską, a od 2006 r. – towarową. Efektem tego działania i kilku innych czynników było powstanie, jak tu starosta powiedział, tzw. województwa środkowopomorskiego, zwanego tak umownie, czyli obszaru będącego białą plamą na mapie nie tylko komunikacyjnej, dodałbym jeszcze, że na mapie ekonomicznej i gospodarczej kraju.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#RyszardSylka">Jak dziś wygląda Bytów? Co się zmieniło i dlaczego tak ważne jest odtworzenie połączenia kolejowego? Dzisiejszy Bytów to miasto nieco inne niż pozornie podobne do niego w kraju. Po pierwsze, liczba mieszkańców nie spada, a wręcz nieznacznie wzrasta. Po drugie, Bytów jest autentycznym centrum subregionu, w którym można znaleźć pracę, załatwić lokalne sprawy. Po trzecie, Bytów stanowi w regionie centrum kulturalno-sportowe. Bytów swą funkcję centrum subregionu realizuje dosyć naturalnie ze względu na swoje położenie geograficzne. Mamy 100 km do Trójmiasta i do Koszalina, 60 km do Chojnic, Słupska czy Lęborka. To poczucie mieszkańców zamieszkiwania w rozwijającym się miasteczku z możliwością korzystania z dobrodziejstwa metropolii trójmiejskiej wpływa właśnie na atrakcyjność osiedleńczą Bytowa i nie powoduje jeszcze większego rozrastania się sypialni trójmiejskich w gminach okalających Gdańsk, Gdynię i Sopot. Połączenie kolejowe Bytowa z Trójmiastem to również jeden z podstawowych elementów zrównoważonego rozwoju naszego kraju. To tyle ogólnych informacji.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#RyszardSylka">Chciałbym jeszcze dopowiedzieć, że zabiegi samorządu od początku zmierzają do tego, żeby przywrócić ruch pasażerski, ruch towarowy. To, co powiedział pan minister, wyremontowanie linii i doprowadzenie do możliwości uzyskiwania prędkości 80–100 km/h, będzie dobre dla funkcjonowania ruchu towarowego. Jeśli zaś chodzi o ruch pasażerski, to dokumentacja, która została przygotowana, zakłada 120 km/h na niektórych odcinkach i zakłada przebudowę węzła w Lipuszu. Tak że nasze zabiegi dotyczą tego, żeby był odpowiedni ruch pasażerski, bo mamy świadomość tego, że mieszkańcy czy potencjalni użytkownicy pociągu, jeżeli będą wiedzieli, że pociąg będzie jechał zbyt długo, nie będą z niego korzystali.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#RyszardSylka">Pan minister wspomniał o tym, że linia jest w zarządzie gminy. To prawda, ja chciałbym to potwierdzić, ale chciałbym też dodać, że wbrew temu, co dotarło do mnie niedawno, ze 2 lata temu czy rok temu, bo otrzymałem informację, że gmina Bytów blokuje zwrot linii do PKP, po pierwsze, nie blokujemy, tylko nie chcieliśmy jej zwrócić dlatego, że miała być nieczynna. Taką mieliśmy informację z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni, dowiedzieliśmy się, że jeżeli wróci do PKP w takim stanie, to będzie nieczynna, a chcieliśmy tego uniknąć. A po drugie, gdyby naprawdę trzeba było przystąpić do remontu, to umowa jest tak sporządzona, że PKP SA może nam ją wypowiedzieć w każdej chwili z 6-miesięcznym okresem rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#RyszardSylka">Nie przystąpiliśmy do programu „Kolej Plus”, jeśli chodzi o linie w kierunku Korzybia i dalej do Słupska, ze względu na to, o czym już wcześniej wspomniałem, czyli małe zainteresowanie, ale również duży koszt. Bytów, miasto i powiat bytowski, czyli samorząd powiatowy, mają sporo wydatków związanych chociażby z utrzymaniem szpitala powiatu bytowskiego. Szpitale są tylko w niektórych powiatach, a powiat nasz nie należy do aż tak bogatych, żeby mógł sam utrzymywać ten szpital. W związku z tym są podejmowane zabiegi, żeby wspierać powiat, ale na pewno nie można liczyć na wsparcie powiatu w drugą stronę, czyli na to, że dołoży nam do kolei, i to jeszcze do kolei, która na dzisiaj byłaby całkowicie nieopłacalna. Tak że to tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardŚwilski">Tak się składa, że jeszcze niedawno siedziałem po prawej stronie, a projekt jest mi bardzo dobrze znany, nie muszę o tym mówić.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RyszardŚwilski">Pan starosta, pan burmistrz, panowie podnieśliście 2 elementy, na których chciałbym się skupić, ale tak naprawdę zadać panom konkretne pytanie. Pan minister przed chwilą, tuż przed swoim wyjściem powiedział o 2 elementach, które mogą mieć rację bytu, panowie je przed chwilą podnieśliście, jest to kwestia przeniesienia linii kolejowej w inny zarząd, to raz, a drugi element to zmiana zakresu tych prac, o których swego czasu przez ileś lat mówiliśmy, a dzisiaj m.in. w związku z możliwościami lub brakiem możliwości jednak okrojenie tego projektu chociażby o te kwestie związane z prędkością.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RyszardŚwilski">Panowie, konkretne pytanie. Czy zgadzacie się na te 2 rozwiązania, biorąc pod uwagę fakt, że istnieje wówczas możliwość realizacji tego zadania w takiej formie, w jakiej dzisiaj zostało to przez ministra infrastruktury przedstawione? Pytam, bo to jest też punkt wyjścia do dalszej rozmowy, abstrahując oczywiście od dalszej części debaty z przedstawicielami, którzy są również na dzisiejszym posiedzeniu komisji. Ja zadaję to pytanie bardzo pragmatycznie i dosadnie. I prosiłbym, abyście panowie odpowiedzieli na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LeszekWaszkiewicz">Dobrze, to ja odpowiem na tę część dotyczącą strony formalnej. Formalnie właścicielem linii kolejowej nie jest PLK, tylko PKP Nieruchomości i gmina Bytów jest związana umową z PKP Nieruchomości. Tak więc gdyby, tak jak pan burmistrz powiedział, inwestorem w przypadku tej linii miałyby być Polskie Linie Kolejowe, to jest już kwestia rozwiązań prawnych w ramach kolei, jak do tego tematu podejść. Dotychczas przedstawiane nam było takie stanowisko, że jeżeli gmina Bytów zrezygnuje z zarządzania tą linią i zostanie ona przekazana przez PKP Nieruchomości do PLK, to PLK zamknie tę linię i zakłady, które dzięki niej funkcjonują i generują tam przewozy, zostaną odcięte nie tylko na czas remontu, ale w ogóle, bo jeśli remont będzie, nie wiem, np. za 5 lat, to przez 5 lat nic tam nie będzie jeździło.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanHamerski">Pan senator nawiązywał do wypowiedzi pana ministra i do standardu, że tak powiem, tej linii, bo tam była mowa o prędkościach. Jest pytanie, na jaki wariant panowie byście przystali.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardSylka">Tak, ja absolutnie nie kwestionuję tego, co powiedział pan minister, i zrozumiałem, że gdyby była deklaracja pewnego ograniczenia inwestycyjnego, co rozumiem jako rezygnację z przebudowy na rzecz remontu, takiego gruntownego remontu… To chciałbym powtórzyć, że w ten sposób doprowadzimy tylko do utrzymania ruchu towarowego.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Głos z sali: …Satysfakcja dla pana przewodniczącego?)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Głos z sali: To nie o kwestię satysfakcji chodzi, tylko ja chcę wyjść po prostu z patowej sytuacji.)</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanHamerski">Pani Senator, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaGórska">Ja myślę, że ta jedna wypowiedź pana ministra, moim zdaniem i tak bardzo otwierająca nas na ten temat po wielu, naprawdę wielu latach uderzania głową w mur, prowadzi nas do momentu, w którym de facto powinniśmy usiąść do konkretnych rozmów i zobaczyć, jakie są konkretne plany, jakie są możliwości, jakie musiałyby być dokonane ograniczenia wobec studium, o którym tutaj rozmawialiśmy, i jakie możliwości możemy uzyskać na tej linii. Dzisiaj byłabym ostrożna, jeśli chodzi o próbę… nie chcę użyć tego słowa, przedstawienia jasnej i ostatecznej deklaracji samorządowców, panów, którzy do nas przyjechali, co do tego, czy się zgadzają, czy nie, bo de facto nie wiemy na co, w sytuacji gdy pan minister mówi, że trzeba zlecić zrobienie nowego studium, że trzeba de facto przygotować projekt, zobaczyć. No, to dopiero wtedy będziemy wiedzieli, o czym rozmawiamy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AnnaGórska">Ja trochę podzielam intuicję pana burmistrza, że jeżeli nie osiągniemy na tej linii czasu przejazdu zbliżonego do czasu przejazdu transportem drogowym, to ta linia nie uzyska takiego potoku, który byłby satysfakcjonujący do jej odtworzenia. To też musimy wziąć pod uwagę, nawet jeżeli mówimy o tym, że niejako, tak to nazwijmy, jej rozmach inwestycyjny wypadałoby trochę przyciąć. Musimy znaleźć – a mam wrażenie, że nie znajdziemy na dzisiejszym posiedzeniu komisji – takie rozwiązanie, taki konsensus, który zadowoli zarówno potencjalnych użytkowników tego połączenia… A ja jestem dużo większą optymistką, ponieważ ja wiem, jakie naprawdę jest społeczne oczekiwanie bytowian i bytowianek, osób mieszkających w powiecie co do tego, żeby móc jeździć koleją do Gdańska. Ludzie naprawdę są gotowi zrezygnować z transportu samochodowego, ponieważ generalnie bardzo intensywnie zmieniamy nasz sposób życia. My dzisiaj rozmawiamy o parametrach, o minutach, o pieniądzach, to wszystko to są bardzo ważne rzeczy, tylko mam wrażenie, że w wielu planach inwestycyjnych dotyczących transportu nie uwzględniamy tego, że bardzo istotnie zmienia nam się także społeczeństwo. I czasami wchodzimy gdzieś… To już pokazują badania, które są prowadzone, może jeszcze nie do końca w Polsce, ale w całej Europie Zachodniej, do której dążymy, one pokazują, że aby osiągnąć ten standard, to musi być też podniesiony standard kolei regionalnych, bo ludzie są gotowi na rzecz dobrze funkcjonującego transportu zbiorowego zrezygnować z indywidualnych rozwiązań, czyli z jeżdżenia samochodem. Nie chcę się nad tym rozwodzić i wygłaszać teraz jakichś psychologicznych tyrad, ale myślę, że jest zdecydowanie za wcześnie na deklarację: tak, zgadzamy się, bo de facto nie wiemy, na co się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AnnaGórska">Mnie wypowiedź pana ministra bardzo dobrze, pozytywnie nastraja, przekonuje o tym, że jesteśmy w stanie w dalszym etapie usiąść i rozmawiać o konkretach, czyli o tym, jakie mogą być ograniczenia w stosunku do obecnego studium, jakie uzyskamy parametry na tej trasie itd., itd., i o tym, czy to będzie miało rację bytu, ręce i nogi, i czy będą zadowoleni również mieszkańcy pośrednich miejscowości. Nie bez powodu są dzisiaj tutaj z nami również wójtowie gmin Studzienice i Lipusz. I chciałabym, jeśli oczywiście pan przewodniczący pozwoli, aby i oni zabrali głos w tej sprawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanHamerski">Oczywiście, oczywiście, tak, tak.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Senator Anna Górska: Także pan przewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanHamerski">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JanHamerski">To może najpierw panu przewodniczącemu udzieliłbym głosu…</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego Jan Kleinszmidt: Może króciutko…)</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#JanHamerski">Ja tylko jeszcze jedno powiem. Pani Senator, to, co pani powiedziała, to właściwie spuentowanie dzisiejszego posiedzenia naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Senator Anna Górska: Przepraszam, za wcześnie.)</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#JanHamerski">Bo chyba o to chodziło. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanKleinszmidt">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanKleinszmidt">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanKleinszmidt">Przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanKleinszmidt">My też musimy brać pod uwagę to, że ta inwestycja to jest przyszłość, to jest ileś lat. W tej chwili jesteśmy w trakcie realizacji tzw. drugiej obwodnicy Trójmiasta, która spowoduje, że Trójmiasto się przesunie, można powiedzieć, w stronię zachodnią województwa, czyli zbliży się do Bytowa, to jest przesunięcie o ok. 15–20 km. Za chwilę ta odległość dla zainteresowanych mieszkańców powiatu bytowskiego i pośrednich do Trójmiasta będzie mniejsza, bo zakłady pracy i firmy, które lokują się i lokowały się przez ileś lat na południe od Trójmiasta czy na północ… Mam na myśli naturalną rozbudowę. Mamy przykład Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która spowodowała, że intensywność zabudowy i przemysłowej, i mieszkaniowej się zmieniła. Ta linia została obudowana nowymi osiedlami, nowymi zakładami pracy. Musimy spodziewać się tego, że podobny proces nastąpi, gdy zostanie oddana druga obwodnica Trójmiasta. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanHamerski">Oczywiście zapraszam naszych gości, samorządowców…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JanHamerski">Tak, tak, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewJarecki">Zbigniew Jarecki, prezes Kaszubskiego Związku Pracodawców.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewJarecki">Chciałbym dołożyć kilka słów do tego, co tutaj koledzy samorządowcy powiedzieli. Biznes przede wszystkim patrzy na kasę, liczy koszty funkcjonowania firm. Generalnie trzeba powiedzieć, że oczekujemy budowy, bo już od dłuższego czasu słyszymy o budowie linii 201, bo to jest jakaś taka nadzieja, to dało nadzieję. Podprowadzenie z Bytowa w stronę Kościerzyny do Lipusza modernizacji tej linii pozwoli nam na większy przesył towarów do całej Polski właśnie tą linią, która byłaby zelektryfikowana. Najprawdopodobniej do portu, bo ona będzie prowadziła prosto do portu gdyńskiego, który się rozbudowuje, tam 150 ha w tej chwili w morze idzie… Jest ta linia z Bydgoszczy, ona jest zeletryfikowana, więc te kontenery, które będą pod Bydgoszczą na suchy port ładowane, prosto na kolej i prosto do portu w Gdyni będą mogły wjeżdżać. Tak więc prawdopodobnie, jeżeli chodzi o sam port, to takiego znaczenia by nie miało, ale w drugą stronę, w stronę południa Polski, jeśli chodzi o przewóz na eksport z takich firm jak Drutex czy innych, znaczenie na pewno by miało. Niejednokrotnie spotykamy się z pytaniami: no dobra, ale ile wy tego towaru byście chcieli przewozić? Tymczasem trudno to dzisiaj oszacować, skoro nie ma takiej możliwości. Gdyby była taka możliwość, że mamy dojazd do Lipusza i Kościerzyny i poprzez tę linię włączamy się w sieć ogólnopolską, to byłoby zupełnie inaczej, byłoby inne spojrzenie. Wtedy każdy z przedsiębiorców mówi: to ja bym to przemyślał. Drutex to jest nasza największa firma, ona utrzymuje olbrzymi tabor samochodowy, a jakie to powoduje zniszczenia na drogach itd., to wszyscy wiemy. Tak że generalnie trzeba by powiedzieć, że przedsiębiorcy z tego rejonu, mówiliśmy już o firmach, o przedsiębiorstwie eksploatacji rurociągów naftowych, tam mamy Prefabet, który wykonuje materiały budowlane, Polski Gaz to też jest firma, która tam jest tam i robi dyspozycję tego gazu w rejonie, Drutex, Veolia to są jedne z większych firm, które są potencjalnymi użytkownikami, tymi, którzy by z tej linii towarowej korzystali.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewJarecki">My patrzymy również na to, żeby uruchomić to od strony pasażerów, bo nam też zależy na tym, żeby ludzie miejscowi stamtąd nie uciekali ze względu na to, że nie ma szybkich połączeń itd., do ośrodków kultury, ośrodków akademickich, tak jak pan przewodniczący sejmiku wspomniał, że wszyscy nam uciekają w tamtą stronę, w stronę Trójmiasta. Chcielibyśmy, żeby zostali na miejscu i żeby te miejscowości, tak jak pan burmistrz wspomniał, nie traciły mieszkańców, ale się rozwijały. Może tyle ze strony pracodawców. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanHamerski">Panowie Wójtowie, gdyby panowie zechcieli zabrać głos, proszę uprzejmie, w takiej kolejności, jak panowie zdecydujecie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławEbertowski">Dobrze, to w takim razie głos z drugiego końca tego odcinka linii kolejowej. Mirosław Ebertowski, wójt gminy Lipusz.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MirosławEbertowski">Lipusz obecnie ma połączenie kolejowe z Trójmiastem, ale ten odcinek do Bytowa dla nas jest również bardzo istotny, szczególnie w skali lokalnej, ponieważ na terenie Lipusza, na terenie całej gminy Lipusz nie występują jakieś większe zakłady pracy, miejsc pracy jest niewiele, teren Natura 2000 stanowi 80% powierzchni gminy, ale nie chcemy, żeby to był, że tak powiem, skansen, który powoli zanika. Widzimy też rozwój miejscowości. Można powiedzieć, że liczba mieszkańców jest stabilna, nawet w niewielkim stopniu przyrasta. Bytów jest ośrodkiem pracy również dla mieszkańców Lipusza, pomimo braku połączeń komunikacji publicznej, czy to autobusowej, czy kolejowej, bo ich nie ma. W mojej ocenie co najmniej kilkadziesiąt osób dojeżdża do pracy w tych już wymienianych zakładach pracy, czyli w Drutexie i innych, w samym Bytowie zakładów pracy też jest sporo. Tak że my jako społeczność Lipusza też jesteśmy bardzo zainteresowani modernizacją tejże linii.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MirosławEbertowski">Ze studium wykonalności, jakie zostało przedstawione, wynika, że aby ona miała odpowiednie do ruchu pasażerskiego parametry prędkościowe, konieczna jest dosyć znaczna przebudowa na terenie samego Lipusza, miałoby się zmienić miejsce może nie dworca… W każdym razie miałby powstać nowy przystanek, który roboczo został nazwany Lipusz Północ. W naszej niewielkiej miejscowości Lipusz Centralny, Lipusz Północ… To takie trochę futurologiczne, bym powiedział, ale widzimy potrzebę, widzimy sens takiego rozwiązania. Zastanawiamy się nad tym, o czym pan dyrektor tutaj wspomniał. Mówię o miejscach, o okolicach Lipusza, skąd ludzie mogliby dojeżdżać do przystanku czy dworca w Lipuszu i z samochodów przesiadać się w pociąg, by dojeżdżać do pracy do Bytowa. Wydaje mi się, że istotny jest tu też taki ruch lokalny, nie tylko ruch na trasie Bytów – Trójmiasto dla mieszkańców Bytowa, ale także ruch lokalny. Z sąsiedniej gminy, gminy Studzienice też na pewno ludzie dojeżdżają do pracy do Bytowa, tak że powinniśmy brać tu pod uwagę taki ruch lokalny.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#MirosławEbertowski">Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to jesteśmy biedną gminą. Laski, piaski i karaski, jak to się u nas na Kaszubach mówi. Słabe ziemie, 70% to lasy, tak że jakiejś takiej gospodarki tutaj… Niezasobne społeczeństwo i gmina niezasobna. Nie odżegnujemy się od tego, żeby włączyć się choćby w przygotowanie miejsc parkingowych dla tej kolei, ale nasz udział w finansowaniu budowy, gdyby program „Kolej Plus” tego wymagał… Na pewno nie jesteśmy w stanie tego zrobić, ale poparcie i zainteresowanie w zakresie odbudowy tej linii ze strony społeczeństwa Lipusza na pewno jest. Linia nr 211 w kierunku Chojnic, linia na trasie Kościerzyna – Chojnice została zmodernizowana. I tu potoki pasażerów w kierunku Bytowa mogłyby być niejako generowane przez kolejne miejscowości, Dziemiany, może nawet Brusy, bo, tak jak wspomniałem, Bytów, w mojej ocenie, to jest duży rynek pracy, gdzie są miejsca pracy i gdzie tę pracę można znaleźć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaGórska">Ja tylko chciałabym coś dopowiedzieć, bo jednego ważnego aspektu pan wójt nie podniósł. Latem gmina Lipusz staje się jednak dosyć ważnym centrum życia i przewozów. Po prostu turystycznie jest ona jedną z tych gmin, które… Dzięki możliwemu skomunikowaniu w stronę Bytowa na pewno by zyskała i poprawiłyby się warunki, jeśli chodzi o rozwój agroturystyki i możliwości zarobkowania lokalnych mieszkańców, bo rzeczywiście te potoki osób byłyby wtedy dużo większe.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanRyś">Panie Przewodniczący! Panie Senator! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogdanRyś">Ja przede wszystkim się przedstawię. Bogdan Ryś, wójt gminy Studzienice, gminy pośrodku tego odcinka między Bytowem a Lipuszem z dotychczasowymi 4 przystankami pasażerskimi.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BogdanRyś">Ja przede wszystkim dziękuję pani senator za to, że z grupą samorządowców możemy być dzisiaj na posiedzeniu państwa komisji, że uczestniczymy w nim i możemy wyraźnie zabrać głos. Dziękujemy za tę inicjatywę i za to, że ta dyskusja toczy się w jakimś konkretnym kierunku z udziałem pana ministra, który przedstawił nam dużo informacji, z których wstępnie możemy się już cieszyć. Cieszymy się, że to jest dobry kierunek i że to wszystko w tym kierunku zmierza. Nie chciałbym przedłużać, bo każdy chce coś tutaj powiedzieć, a dużo rzeczy zostało już powiedzianych. Mówili o nich moi przedmówcy, pan starosta, pan burmistrz, przewodniczący przewoźników, pan dyrektor.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BogdanRyś">Ja powiem o perspektywie gminy Studzienice. Podobnie jak gmina Lipusz nasza gmina jest gminą rolniczą, ale turystyczną, tak bym powiedział. Dzisiaj poziom lesistości w naszej gminie to 65%. Mamy w naszej gminie 3 tysiące 700 mieszkańców, a rozległość gminy to 170 km2. To, co pani senator powiedziała w kontekście gminy Lipusz jako sąsiedniej gminy… Sąsiadujemy z kolegą Mirkiem Ebertowskim. Trzeba przyznać, że w naszej gminie w lecie oprócz stałych mieszkańców, których mamy… W lecie jest 2 razy więcej ludzi. Bardzo dużo osób przyjeżdża do nas i korzysta z walorów krajobrazowych, bogactwa natury, lesistości, czystych jezior i terenów. I to nie dzieje się w obszarze samej gminy, ale też Lipusza i Bytowa. Dlaczego to mówię? Bo jest rzeczą oczywistą, że jeżeli jest możliwość komunikacji, jest kolej, jest możliwość dotarcia z ośrodków trójmiejskich… To jest bardzo istotne.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BogdanRyś">Ale istotne jest też to – to jest perspektywa dla naszych mieszkańców – o czym mówił tutaj pan Jarecki, jeżeli chodzi o kwestię transportu towarowego. Od tego bym zaczął. To już tu było wymieniane przez pana starostę. Na terenie naszej gminy działa firma Prefabet Osława Dąbrowa SA, PERN, czyli były CPN, Polski Gaz, możliwy jest dowóz materiałów, komponentów do produkcji. To jest aspekt towarowy.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#BogdanRyś">Jeżeli chodzi o aspekt pasażerski, to, Szanowni Państwo, rzeczywiście oczekiwania społeczne w tym zakresie są bardzo duże i duże są apetyty. Ja wiem, że to są duże koszty. To jest też kwestia decyzji, czy iść w tym kierunku, czy nie iść, ale dzisiaj mieszkańcy naprawdę tego oczekują. My się trochę przyzwyczailiśmy do takiej sytuacji, że jeździmy samochodami. Jedziemy, przyjeżdżamy. Ale komfort dojazdu koleją jest naprawdę niewątpliwy. My, docierając dzisiaj do państwa na posiedzenie tejże komisji, skorzystaliśmy z linii kolejowej z Tczewa do Warszawy. Było wygodnie, wsiedliśmy i przyjechaliśmy szybko, bez stresu, bez nerwów. Tak samo jest, jeżeli chodzi o…</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#BogdanRyś">Dokładnie. Do Tczewa musieliśmy dojechać, ale już była perspektywa. To jest bardzo istotne, dlatego też to podnoszę i o tym mówię. To jest istotne dla pasażerów, w ruchu pasażerskim. Powiem też o tym, o czym mówił kolega. Nasza gmina też nie jest superbogata, ale akurat w jakiś sposób radzimy sobie finansowo. Zresztą każdy z samorządów boryka się z takimi czy z innymi kwestiami. Na pewno takie przystanki, taki pięknie odrestaurowany dworzec jak w Bytowie… U nas tak nie będzie, bo takiego nie było, ale przystanki, które są po drodze… Na terenie naszej gminy są 4 przystanki. No, nie powiem, że są, bo w zasadzie są po nich tylko ślady, ale kiedyś były. To był przystanek w Ugoszczy, w Studzienicach, w Osławie-Dąbrowie, mojej rodzinnej miejscowości, i w Rogu. Na pewno bylibyśmy w stanie w jakiś sposób finansowo to zrealizować przy współudziale… Apeluję o to, żeby w tym kierunku pójść, bo kierunek jest bardzo dobry i istotny. Nie będę się dłużej wypowiadał, bo dużo było tu powiedziane. Dziękuję państwu serdecznie za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Wójcie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przepraszam, że powiem tak niegrzecznie, ale kontroluję czas. Jeżeli można by było, to moglibyśmy poprosić o tę prezentację, a później oddalibyśmy…</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JanHamerski">Oczywiście pana senatora jak najbardziej… Proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pana ministra nie ma, a chciałbym, żeby usłyszał słowa z Opolszczyzny. Skoro państwo macie problem z ustaleniem zasad rewitalizacji, to powiem, że odcinek Brzeg – Nysa, o którym mówił pan minister… My jesteśmy gotowi przejąć te pieniądze i zrobić rewitalizację bez grymaszenia, od razu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanHamerski">Nie, proszę to wykreślić z protokołu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RyszardSylka">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#RyszardSylka">Jeszcze raz w nawiązaniu do pytania, które postawił senator Świlski. Trochę w sukurs poszła mi tutaj pani senator, mówiąc o tym, żeby ewentualnie zaczekać na zweryfikowanie studium wykonalności. Tak sobie pomyślałem, że przecież na początku XX w. pobudowano linię dostosowaną do prędkości 60 km/h. Dokumentacja, która została przygotowana przez firmę BBF z Poznania, zakłada prędkość 120 km/h. Pan minister powiedział o 80–100…</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Na odcinkach.)</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#RyszardSylka">Na odcinkach, ja wiem. Tamta też na odcinkach. Wszystkie wypowiedzi były o odcinkach. Ja nie znam czasów przejazdu, nie wiem, co to spowoduje. Może to będzie do zaakceptowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Burmistrzu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanHamerski">Gdyby można było, to prosiłbym o prezentację, a później oddamy głos naszym gościom z drugiej strony sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AnnaGórska">Ja tylko jedno słówko komentarza do tej prezentacji. Przygotowało ją kujawsko-pomorskie stowarzyszenie rozwoju transportu kolejowego… Ciągle zapominam, jaka jest pełna nazwa. To jest trochę taka wizja tego, jak mogłaby ta kolej wyglądać, z uwzględnieniem Bytowa jako takiego punktu, gdzie pociąg nie tylko dojeżdża i zawraca. Gdybyśmy pomyśleli chociażby o linii nr 212 na całym jej przebiegu – mówię tutaj o odcinku aż do Korzybia – gdybyśmy pomyśleli też o innych, zapomnianych już dzisiaj liniach, o tym, jak komunikacyjnie mógłby wyglądać Bytów… To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanHamerski">Proszę bardzo. Prezentacja.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">(Wyświetlenie prezentacji)</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JanHamerski">Dziękujemy bardzo stowarzyszeniu za przygotowanie tego materiału.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przechodzimy teraz na drugą część sali. Już wszyscy samorządowcy mieli możliwość się wypowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JanHamerski">Czy ktoś z obecnych na sali gości chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JakubMajewski">Jeśli można, to bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JakubMajewski">Jakub Majewski, Fundacja „Pro Kolej”.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JakubMajewski">Ja miałem przyjemność jechać pociągiem z Bytowa do Lipusza jakieś, nie pamiętam, 4 czy 5 lat temu. Pociąg jechał z prędkością 20 km/h i był to pociąg pasażerski. I ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu w tym pociągu razem ze mną podróżowało kilkanaście osób czy powyżej 20 osób, które w Lipuszu przesiadły się na pociągi pasażerskie i pojechały gdzieś dalej. To bardzo ciekawe, pokazujące, że jest potencjał przy pociągu jadącym 20 km/h. A więc podniesienie prędkości na tej linii na pewno przyniosłoby znaczące zwiększenie atrakcyjności tego połączenia. W związku z tym jestem dość zaskoczony sytuacją, w której podobno pociągi jadące 100 km/h mogą wozić wyłącznie towary, a nie pasażerów. Jeżeli na linii o długości 24 km pociąg będzie jechał 120 km/h zamiast 100 km/h, to zaoszczędzi 2 minuty, i to pod warunkiem, że nie będzie się nigdzie zatrzymywał. Jeżeli po drodze zacznie się zatrzymywać, to ten zysk czasowy spadnie do 30 sekund. Nie rozumiem tego i uważam, że to jest właśnie to, o czym mówił chyba pan minister Malepszak, jeżeli dobrze go zrozumiałem. To jest taka megalomania inwestycyjna. Nie mamy nic, ale marzymy o tym, żeby mieć wszystko, i w związku z tym dalej nie mamy nic. Nie weźmiemy kilkudziesięciu milionów, bo wolimy kilkaset. I ta megalomania doprowadziła do tego, że na tej linii nie da się dzisiaj prowadzić nawet ruchu towarowego. Może zacznijmy podnosić prędkość z 20 do 50 km/h, żeby bezpiecznie prowadzić ruch towarowy, i pomyślmy o prędkości 100 km/h jako prędkości, która jest zupełnie przyzwoitą prędkością drogową dla ruchu pasażerskiego. Nie szukajmy pieniędzy, których być może nigdy nie znajdziemy, bo, że tak powiem, ta linia po prostu rozpadnie nam się w rękach, a my ciągle będziemy czekać na deszcz pieniędzy, który może nigdy nie nastąpić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JanHamerski">Czy jeszcze ktoś z państwa? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, pozwolę sobie wypowiedzieć się króciutko na temat likwidacji kolei. Tak jak pani senator była uprzejma wspomnieć, jestem mieszkańcem powiatu nowotarskiego. Kiedyś była linia kolejowa, która prowadziła z Nowego Targu przez Czarny Dunajec na słowackie Podtatrze, na drugą stronę granicy. Została ona zlikwidowana w latach dziewięćdziesiątych i w tej chwili nie ma już szans na to, żeby cokolwiek tam powstało. Gdyby, tak jak tu, samorządowcy ją przejęli i utrzymali, gdyby o nią zadbali, pewnie inaczej potoczyłyby się u nas losy kolei. Dlatego dziękuję tutaj samorządowcom za to, że o to dbają.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JanHamerski">Pozwolę sobie jeszcze na taką uwagę. Zawsze na początku posiedzenia każdej komisji senackiej zadajemy pytanie, czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo lobbingiem. No i teraz…</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Wszyscy, jak siedzą…)</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#JanHamerski">Zawodowo chyba nikt się tu nie zajmuje, ale lobbystami jesteśmy wszyscy. Amatorzy lobbyści.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#JanHamerski">Muszę powiedzieć, że ze względów, że tak powiem, rodzinnych – najwięcej Hamerskich jest w powiecie nowotarskim, a drugie gniazdo Hamerskich jest na Kaszubach – też muszę tu lobbować, żebym miał możliwość pokazać się na Kaszubach, na których notabene już byłem, o czym rozmawialiśmy z panią senator.</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, tak jak wspomniałem, pani senator była uprzejma w swojej wypowiedzi podkreślić wolę ministerstwa w zakresie współpracy z państwem. Tak jak pan burmistrz tu wspomniał, żeby zacząć rozmawiać, to trzeba wiedzieć, o czym się rozmawia, i trzeba nad czymś siąść. Ale intencja pana ministra była taka, że to jest temat, który – dzisiaj, że tak powiem, dzięki pani senator został on tutaj zainicjowany – będzie kontynuowany. W tej chwili, Pani Senator, na pani ciąży obowiązek, aby kontynuować rozmowy pomiędzy samorządem a ministerstwem.</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#JanHamerski">Czy są jeszcze jakieś uwagi, Pani Senator?</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#EugeniuszManikowski">Przykro mi powiedzieć, że wydaliśmy na te linie, na papierzyska już pewnie 3 miliony. I zadaję sobie pytanie: czy znowu wydamy jakieś 2 miliony, czy ileś? Będziemy mieli następne papierzyska. Tych papierzysk w ostatnich 8 latach wyprodukowano naprawdę bardzo dużo. A trzeba przyznać, że część dokumentacji finansowano ze środków pomocowych, i trudno będzie później wyjaśnić, że wydano pieniądze przykładowo na studium, które jest kompleksowe, dotyczące tych odcinków… Tam po modernizacji będzie w większości 120 km/h, będzie skrócenie czasu do 39 minut. Szybciej się nie pojedzie po modernizacjach, bo pociąg jednak nie jedzie prosto. Tu samochodu nigdy nie dościgniemy. Trasa Bytów – Kościerzyna to jest linia prosta, więc tu jakby nie dociągniemy. Wydawane są pieniądze samorządów, czas biegnie i dalej nic nie widać. A takich dokumentacji, które myśmy w międzyczasie jako województwo… One były przygotowywane perspektywicznie, były przygotowane wcześniej, a w kolejnych perspektywach była realizacja. To wszystko było na bieżąco przygotowywane. Myślę, że jakby nam nie zabrano pieniędzy, tych, które zostały zabrane i skierowane do realizacji inwestycji szczebla krajowego, to pewnie przynajmniej jedna z linii byłaby odbudowana. Będziemy czekać, patrzeć, będziemy trzymać kciuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RyszardSylka">Szanowni Państwo, chciałbym tutaj – czuję, że jest taka potrzeba – coś dopowiedzieć. Gmina Bytów, zarządzając tą linią, przy wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego zleciła zrobienie dokumentacji, którą nadzorowała PKM.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Pomorska Kolej Metropolitalna.)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#RyszardSylka">Pomorska Kolej Metropolitalna. To była rewitalizacja przygotowana pod kątem prędkości 80–100 km/h. Potem chcieliśmy przekazać dokumentację do PKP PLK i tak zrobiliśmy, ale to nie my narzuciliśmy rozwiązania w zakresie prędkości. My nie uczestniczyliśmy w procesie projektowym. Dziękuję. I nie wzgardziliśmy żadnymi pieniędzmi. Nigdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanTreder">Jeżeli jeszcze można…</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanTreder">Jan Treder, przewodniczący Rady Miejskiej w Bytowie.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JanTreder">Bardzo fajnie została przygotowana ta prezentacja, która wybiega daleko, daleko w przyszłość. Gdyby taka sieć powstała w przyszłości, to rzeczywiście z Bytowa w każdą stronę można byłoby się poruszać.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#JanTreder">Ale ja myślę, że my jesteśmy takim dobrym przykładem samorządowców, którzy przyjechali na posiedzenie komisji do Warszawy, pomimo że są wykluczeni komunikacyjnie pod względem kolejowym. My powinniśmy wsiąść w pociąg w mieście powiatowym i w Warszawie z niego wysiąść. A my mamy takie możliwości, że jedziemy do Warszawy samochodem i wracamy samochodem. I to jest zbyt uciążliwe, bo to jest 900 km w dwie strony. Na parę godzin w Warszawie nie opłaca się tak jechać, dlatego próbujemy łączyć ten dojazd – docieramy do Trójmiasta, a następnie pociągiem jedziemy do Warszawy i z powrotem. Wówczas jest to jeszcze możliwe do ogarnięcia w ciągu dnia. Myślę, że powinniśmy dokładać starań, żeby połączyć Bytów z Trójmiastem. Dalej już sobie poradzimy, bo koleje są. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, macie jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanHamerski">Skoro nie ma pytań, chciałbym w imieniu członków komisji serdecznie podziękować gościom za uczestnictwo w posiedzeniu. Dziękuję również pani i panom senatorom.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#JanHamerski">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 32)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>