text_structure.xml 68.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 02)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Witam serdecznie państwa senatorów. Witam współpracowników naszej komisji. Witam serdecznie, bardzo serdecznie w imieniu senatorów oraz swoim własnym wszystkich naszych zacnych gości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, jest państwa bardzo liczna delegacja, z czego się bardzo cieszymy jako członkowie komisji. Jeżeli państwo się nie obrazicie, to pozwolę sobie przywitać tylko szefów tejże delegacji, którzy przybyli do nas wraz ze współpracownikami. Tak że jeżeli nie urażę nikogo z państwa… Witam serdecznie podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Pawła Gancarza, wraz ze współpracownikami, z dyrektorami bez mała wszystkich departamentów. Witam serdecznie, Szanowni Państwo, pana Ignacego Górę, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Witam zastępcę prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pana Wiktora Pilarczyka. Witam panią Jolantę Baran reprezentującą Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz panią Agnieszkę Zawadzką reprezentującą Transportowy Dozór Techniczny. Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana Krzysztofa Kukuckiego. Witam dyrektora generalnego Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, pana Michała Widelskiego, dyrektora generalnego Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, panią Beatę Mastalerz, oraz pana Roberta Dzierzgwę reprezentującego Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ministerstwo Aktywów Państwowych reprezentuje podsekretarz stanu, pan Jacek Bartmiński, Ministerstwo Cyfryzacji – sekretarz stanu, pan Dariusz Standerski, Urząd Komunikacji Elektronicznej pan prezes Jacek Oko, a Ministerstwo Finansów pani dyrektor Elżbieta Milewska. Szanowni Państwo, wybaczcie, że wszystkich z państwa nie przywitałem osobiście, ale mam nadzieję, że ze względu na ograniczony czas posiedzenia komisji państwo mi to wybaczycie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest budżet na rok 2024, ale najpierw muszę również zadać takie sakramentalne pytanie: czy na sali są podmioty, które zawodowo zajmują się działalnością lobbingową?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">Nie ma takowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanHamerski">Czy panowie senatorowie do porządku obrad obejmującego ten punkt mają jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Pani senator też jest…)</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanHamerski">Nie ma uwag. W związku z tym uznaję, iż zaakceptowali państwo porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanHamerski">Wszystkie materiały sekretarz komisji państwu przesłał.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanHamerski">Czy Biuro Legislacyjne jakieś uwagi… Do tego momentu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanHamerski">Przystępujemy, Szanowni Państwo, do debaty.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanHamerski">Tak jak wspomniałem, przedmiotem rozpatrywania jest dzisiaj ustawa budżetowa.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JanHamerski">Rozpoczniemy od Ministerstwa Infrastruktury. I po kolei będziemy rozpatrywać części budżetowe dotyczące transportu, gospodarki morskiej, żeglugi śródlądowej i kolejne załączniki.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JanHamerski">Czy pan minister zechce przybliżyć państwu senatorom ten budżet, czy też któryś z panów współpracowników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełGancarz">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Pani i Panowie Senatorowie! Szanowni Uczestnicy Dzisiejszego Posiedzenia Komisji Infrastruktury!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PawełGancarz">Postaram się w miarę syntetycznie… Materiały szczegółowe państwo otrzymali w formie papierowej i elektronicznej, tak że myślę, że mieli państwo okazję się z nimi zapoznać. Ja postaram się przybliżyć główne pozycje, te, które mogą państwa zainteresować.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PawełGancarz">Część 39 „Transport”. Wydatki budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich na rok 2024 to jest kwota 68 miliardów 312 milionów 215 tysięcy zł. Na to składa się kilka segmentów wydatków. Infrastruktura drogowa i programy drogowe – 33 miliardy 169 milionów 181 tysięcy. I tutaj poszczególne składowe, które państwo pewnie zauważyli. Najwyższa pozycja to Krajowy Fundusz Drogowy i tutaj mamy kwotę 20 miliardów 670 milionów 711 tysięcy zł. Wydatki bezpośrednio z budżetu państwa na realizację Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. to jest kwota 5 miliardów 500 milionów zł. I wydatki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 6 miliardów, prawie 7 miliardów zł. To jest ta część dotycząca infrastruktury drogowej, największe składowe. Budżet w stosunku do roku 2023 to jest 112,8%, czyli mamy o 12,8% więcej niż w roku 2023.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PawełGancarz">Kolejna składowa budżetu transportowego to infrastruktura kolejowa. Kwota: 24 miliardy 952 milionów 255 tysięcy zł. To jest o 7,8% więcej niż w roku 2023. Największe pozycje to inwestycje na liniach kolejowych. Krajowy Program Kolejowy do 2030 r., z perspektywą do 2032 – 16 miliardów 973 miliony 15 tysięcy. W tej kwocie jest również finansowanie z budżetu państwa na poziomie niespełna 3 miliardów zł. Kolejny z programów to program o nazwie „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 r”. W tej części mamy koszty zarządzania infrastrukturą kolejową i tutaj jest kwota niespełna 8 miliardów zł, 7 miliardów 929 milionów 240 tysięcy zł. I taka skromna pozycja: budowa i przebudowa dworców kolejowych. Tu są wydatki stricte z budżetu państwa, wynoszące 500 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PawełGancarz">Kolejna pozycja w tym budżecie transportowym to są wydatki na kolejowe i autobusowe przewozy pasażerskie. I tutaj jest kwota 3 miliardów 600 milionów zł, czyli 7,7% więcej niż w 2023 r. Na dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych mamy kwotę 1 miliarda 885 milionów 253 tysięcy zł. Dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom, operatorom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów to jest kwota 716 milionów 426 tysięcy zł. I program, który budzi największe zainteresowanie wśród samorządów, także wśród parlamentarzystów, czyli Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W tym roku jest kwota ponad 1 miliarda zł na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PawełGancarz">Kolejna pozycja: infrastrukturalne projekty Unii Europejskiej. Chodzi o budżet państwa i budżet środków europejskich. Kwota: 5 miliardów 820 milionów 499 tysięcy, o 25,3% więcej niż w roku 2023.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PawełGancarz">I poz. 5 „Pozostałe wydatki, w tym na utrzymanie i statutową działalność jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra infrastruktury”. Tu jest kwota 768 milionów 552 tysięcy zł, tj. 43,6% więcej niż planowana kwota… niż wykonana kwota w roku 2023. To były wydatki.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PawełGancarz">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa na rok 2024… Większość wydatków, które przedstawiłem przed chwilą, to są wydatki bezpośrednio z budżetu państwa. Dochody, które trafiają poprzez nasz resort do budżetu państwa, to jest kilka skromnych pozycji. Kwota 123 milionów 630 tysięcy zł to jest całościowa kwota. Najwyższe wpływy z dochodów, w kwocie 89 milionów, zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a pochodzić będą głównie z tytułu kar i odszkodowań – 50 milionów zł. Są to także dochody obejmujące m.in. wpływy z tytułu udostępnienia informacji publicznej, wpływy za media, wynagrodzenie dla płatnika składek ZUS, zwroty wydatków z tytułu oświetlenia dróg krajowych od gmin, zwroty kosztów szkolenia pracowników. I jest kwota 18 milionów. Kwota 6 milionów to są rozliczenia zwrotów z lat ubiegłych, rozliczenia za media, rozliczenia z gminami z tytułu podatków – podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości – oraz zwrot wydatków za zakup materiałów i usług dotyczących bieżącego utrzymania dróg.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PawełGancarz">Tak pobieżnie kształtuje się budżet w części transportowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, mam taką propozycję. Ponieważ będziemy, tak jak już wspomniałem, po kolei rozpatrywać poszczególne części budżetowe, poszczególne załączniki do tegoż budżetu… Jeżeli państwo się zgodzicie, to, jeżeli nie będzie uwag, nie będziemy głosować po kolei nad każdą z tych części, tylko na końcu raz – nad budżetem w całości.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanHamerski">Jeżeli nie będzie głosów sprzeciwu, uznam, że państwo akceptujecie ten pomysł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanHamerski">I mam jeszcze prośbę do ewentualnych dyskutantów, w szczególności z grona gości, którzy są na sali, abyśmy trzymali się pewnej dyscypliny czasowej, tak jak przed momentem pan minister. Czyli: treściwie, merytorycznie i szybko. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanHamerski">Zgodnie z tą naszą wewnętrzną umową przechodzimy teraz do części budżetowej „Gospodarka morska”.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełGancarz">Część 21 „Gospodarka morska”. Jeśli chodzi o wydatki budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich, to kwota jest dużo niższa niż w części, która była prezentowana przed chwilą, i wynosi 1 miliard 665 milionów 265 tysięcy zł. To jest kwota, jeśli chodzi o część składową budżetu Ministerstwa Infrastruktury, o 47,2% większa niż w roku 2023.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełGancarz">Na tę część budżetu składają się m.in. programy wieloletnie i zadania realizowane w gospodarce morskiej – kwota 642 milionów 170 tysięcy zł. Poszczególne pozycje, a jest ich kilka, m.in. budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023–2029… Tutaj zaplanowana kwota wynosi 217 milionów 340 tysięcy zł. W ramach tego przedsięwzięcia będzie prowadzone szereg prac wyszczególnionych w materiałach, które państwo otrzymali. Kolejna pozycja to m.in. budowa falochronu osłonowego w porcie w Gdańsku – 180 milionów 900 tysięcy zł. Dalej: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – 143 miliony 440 tysięcy zł; budowa Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego w Szczecinie – 28 milionów 870 tysięcy; utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019–2028 – 28 milionów 867 tysięcy zł. Dalej: program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim – 2,5 miliona zł; kontynuacja finansowania zadań z zakresu ochrony brzegów morskich – 40 milionów 250 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PawełGancarz">Urzędy morskie – to kolejna pozycja, która dotyczy tej części budżetu. Tu mamy 325 milionów 149 tysięcy zł. Uczelnie morskie – 294 miliony 779 tysięcy zł; ratownictwo morskie – 68 milionów 650 tysięcy zł. Ministerstwo Infrastruktury… Wydatki na utrzymanie, inwestycje oraz działalność statutową Ministerstwa Infrastruktury – 58 milionów 304 tysiące zł. Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu – 14 milionów 583 tysiące zł; izby morskie – 3 miliony 144 tysiące zł. Wydatki obronne w tej części budżetu to jest kwota 450 tysięcy zł. I projekty realizowane z udziałem środków Unii Europejskiej – kwota 258 milionów 46 tysięcy zł. To są wydatki budżetu gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PawełGancarz">Dochody, podobnie jak w poprzedniej prezentowanej części, to też jest skromniejsza pozycja. Większość dochodów pochodzi z budżetu państwa i na 2024 r. to jest kwota 221 milionów 141 tysięcy zł. Najwyższe wpływy po stronie dochodów, w kwocie 209 milionów 412 tysięcy zł, zostały zaplanowane między innymi… Na tę kwotę składa się 207 milionów za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej pod wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń oraz dywidenda w wysokości 1 miliona 782 tysięcy zł od akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach podległych ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. Tak przedstawia się część 21 budżetu infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Czy jakieś uwagi, pytania do pana ministra członkowie komisji mają? Nie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanHamerski">Prosiłbym, Panie Ministrze, o przedstawienie części 69 „Żegluga śródlądowa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełGancarz">Wydatki na tę część budżetu państwa na rok 2024 to jest kwota 43 milionów 976 tysięcy zł, o 31,4% więcej niż w 2023 r. Na tę pozycję składają się następujące składowe: urzędy żeglugi śródlądowej – 20 milionów 76 tysięcy zł; wydatki zaplanowane na utrzymanie i statutową działalność Ministerstwa Infrastruktury w tym obszarze – 10 milionów 152 tysiące zł; szkoły żeglugi śródlądowej – 13 milionów 261 tysięcy zł; wydatki obronne – 487 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PawełGancarz">Ta pozycja budżetowa nie jest wysoka. Dochody budżetu państwa z tej części to jest kwota zaledwie 700 tysięcy zł. I tutaj są 2 składowe: 375 tysięcy zł to są dochody z opłat za wydawanie żeglarskich książeczek pracy, dokumentów rejestracyjnych statków, rejestracji dzienników prac podwodnych, a 325 tysięcy zł pochodzić będzie z opłat za wydanie świadectw zdolności żeglugowej, świadectw pomiarowych statku i za wydanie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanHamerski">Czy są pytania, uwagi ze strony członków komisji? Nie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo… Dziękuję serdecznie, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przechodzimy do omówienia załącznika nr 13 – plan finansowy funduszu rozwoju przewozów autobusowych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanHamerski">Kto będzie prezentował? Pan minister również?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełGancarz">Przypadło mi w zaszczycie zaprezentowanie też tej części, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełGancarz">Powiem na wstępie, że kwota zaplanowana na ten rok to jest kwota 1 miliarda 49 tysięcy zł po stronie wydatków. Taka kwota jest zabezpieczona. Budżet państwa wniesie swój wkład na poziomie 357 milionów zł. Na tę kwotę ponad 1 miliarda zł składa się również opłata paliwowa, o której mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. I tu mamy 320 milionów zł. Dalej: opłata emisyjna – 120 milionów 936 tysięcy zł; opłata zastępcza – 90 milionów zł; opłata za zezwolenia, kary pieniężne, grzywny pobierana przez głównego inspektora transportu drogowego i wojewódzkich inspektorów transportu drogowego – 111 milionów 400 tysięcy zł; odsetki bankowe – 713 tysięcy zł. To są elementy, które składają się na budżet tych przewozów, na dofinansowanie do przewozów autobusowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełGancarz">Wydatki funduszu to tożsama kwota, tj. 1 miliard 49 tysięcy zł. I tu jest dofinansowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na poziomie 1 miliarda 44 tysięcy zł. To są przede wszystkim wojewodowie z wszystkich 16 województw. I koszty własne, wydatki na obsługę funduszu – zaledwie 5 tysięcy zł. Tak pobieżnie wygląda budżet przewozów autobusowych, czyli ten cały program, który jest dofinansowaniem do realizacji kursów, o które wnioskują samorządy poprzez wojewodów. Wojewodowie realizują to zadanie i występują do Ministerstwa Infrastruktury o dofinansowanie wniosków, które zostały rozpatrzone i przyjęte. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanHamerski">Pytania, uwagi?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Panie Senatorze. I moja prośba do wszystkich zabierających głos, aby byli uprzejmi się przedstawić ze względu na protokół, który później łatwiej będzie sporządzić panu sekretarzowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKalata">Senator Andrzej Kalata.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejKalata">Czy to jest kwota porównywalna z ubiegłorocznym budżetem – mówię o tych dopłatach do autobusów – i czy zostaną zachowane proporcje? Bo oczywiście część jest ze Skarbu Państwa, a część dopłacają samorządy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełGancarz">Budżet na ten rok jest o 200 milionów wyższy niż w roku ubiegłym. Jesteśmy na etapie, na którym wojewodowie, że tak powiem, bilansują się, jeżeli chodzi o liczbę przyjętych wniosków. W niektórych województwach mamy do czynienia z niedoborami środków finansowych z tego pierwotnego rozdzielnika. Do 15 stycznia wojewodowie mieli czas, żeby przedłożyć nam informację o wysokości zaangażowania środków. Chodzi o to, na jaką kwotę wpłynęły wnioski. Teraz, w tym momencie między 15 stycznia a końcem stycznia będą realizowane przesunięcia. Tak że w tych województwach, w których wystąpiły niedobory… Bo są też takie województwa, w których pula nie została wykorzystana w pełni. Tak że do końca stycznia będą realizowane przesunięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kalata: Jeżeli mogę jeszcze jedno…)</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejKalata">Zdarzało się w poprzednich latach, że umowy z wojewodami były podpisywane w marcu, w kwietniu, a już od stycznia trzeba było to realizować i samorządy musiały pokrywać całość z własnych środków. Myślę, że w tym roku będzie lepiej. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RenataRychter">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RenataRychter">Renata Rychter, Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RenataRychter">Odpowiadam na pytanie pana senatora dotyczące terminu zawierania umów o dopłaty przez wojewodów. Otóż to uzupełnienie brakujących środków w 5 województwach następuje na podstawie informacji od wojewodów o środkach niezaangażowanych, a ta analiza musi być dokonana na podstawie zawartych umów. A zatem wszystkie umowy dotyczące wniosków, które udało się rozpatrzyć wojewodom pozytywnie, musiały być zawarte. Tak że wojewodowie zaraportowali informację o środkach niezaangażowanych właśnie na podstawie tych zawartych umów. Na te wnioski, na które zabrakło finansowania w 5 województwach… Po tej analizie minister infrastruktury przygotowuje się do ogłoszenia informacji o możliwości składania wniosków uzupełniających. Wojewodowie będą mieli 10 dni roboczych na złożenie tych wniosków. Środków z funduszu, jak wynika ze wstępnej analizy, wystarczy. Takie mamy informacje. Tak że nie ma obaw, żeby w którymkolwiek województwie jakiś wniosek został rozpatrzony negatywnie z powodu braku środków w funduszu, bo oczywiście kwestie merytoryczne badają tutaj wojewodowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanHamerski">Dziękuję pani.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanHamerski">Czy ta odpowiedź, Panie Senatorze, pana satysfakcjonuje?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kalata: Tak. Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, nie ma żadnych uwag do tegoż planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JanHamerski">Przechodzimy do kolejnego załącznika, do części budżetowej dotyczącej Urzędu Transportu Kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JanHamerski">Czy pan minister zechce, czy może byśmy pana prezesa Górę w to ubrali? Przepraszam, że mówię tak kolokwialnie.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JanHamerski">Panie Prezesie, będzie pan uprzejmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IgnacyGóra">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#IgnacyGóra">Pozwolą państwo, że przedstawię najważniejsze dane dotyczące dochodów i wydatków Urzędu Transportu Kolejowego zawarte w budżecie na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#IgnacyGóra">Jeżeli chodzi o dochody w ustawie budżetowej w części 71, to zaplanowano te dochody w wysokości 5 milionów 270 tysięcy zł. Tym samym w 2024 r. zakłada się zwiększenie realizacji dochodów o ponad 8% w stosunku do dochodów planowanych na rok 2023. Główne pozycje planowanych dochodów stanowią wpływy z opłat za wydawanie jednolitych certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa, wpływy z opłat za wnioski o wydanie zezwoleń na wprowadzenie pojazdu do obrotu, wpływy z tytułu przeprowadzania egzaminu na licencję maszynisty albo egzaminu na świadectwo maszynisty.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#IgnacyGóra">Jeżeli chodzi o wydatki, to zgodnie z zapisami ustawy budżetowej limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 72 miliony 255 tysięcy zł, z czego 68 milionów 51 tysięcy zł pochodzi ze środków budżetu państwa – wraz ze środkami na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – a 4 miliony 204 tysiące zł pochodzą z budżetu środków europejskich. Wydatki z budżetu państwa bez wydatków na finansowanie i współfinansowanie programów zaplanowano w wysokości 61 milionów 396 tysięcy zł, w tym: wydatki bieżące w wysokości 57 milionów 971 tysięcy zł, wydatki majątkowe w wysokości 3 milionów 345 tysięcy zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 80 tysięcy zł. Wzrost wydatków majątkowych wynika z konieczności modernizacji użytkowanych w urzędzie technologii informatycznych. Na wydatki z tytułu wynagrodzeń osobowych zaplanowano kwotę 34 milionów 663 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#IgnacyGóra">Ponadto w ramach limitu na rok 2024 z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich na realizację programów – program Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich, program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko oraz program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społeczności – zaplanowano kwotę 10 milionów 859 tysięcy zł. Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanHamerski">Czy członkowie komisji mają jakieś pytania, uwagi do przedstawionej części budżetowej? Nie mają.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanHamerski">Kolejnym punktem jest plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JanHamerski">Pan prezes Wiktor Pilarczyk, proszę uprzejmie. Takie mam tutaj podpowiedzi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiktorPilarczyk">Tak jest. Witam państwa serdecznie. Wiktor Pilarczyk, wiceprezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WiktorPilarczyk">Założenia przyjęte do budżetu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jako państwowej osoby prawnej stanowiącego wkład do ustawy budżetowej na rok 2024 w części 39 „Transport” są spójne z założeniami przyjętymi dla 2024 r. w zaktualizowanym planie pięcioletnim zatwierdzonym przez ministra infrastruktury w dniu 8 września 2023 r. z uwzględnieniem wytycznych w zakresie: dotacji za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych, reprezentacji dotacji na wydzielenie stref geograficznych i aktualizacji wysokości rozpoznania dotacji z tytułu realizacji programu POPC.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WiktorPilarczyk">Dochody przyjęte do ustawy budżetowej na rok 2024 – założenia zaprezentowane w tabeli 36, załącznik nr 14 – w zakresie dochodów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obejmują następujące pozycje: przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług nawigacji trasowej w wysokości 1 miliarda 64 milionów; przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług nawigacji terminalowej w wysokości 239 milionów; dotację celową z budżetu państwa z tytułu lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych w kwocie nieco ponad 41 milionów, z czego 35 milionów z tytułu dotacji za loty IFR i 6 milionów 300 tysięcy z tytułu dotacji za loty VFR; dotację celową z budżetu państwa z tytułu utrzymania efektów POPC w wysokości 8 milionów; dotację na wydzielanie stref geograficznych w wysokości 700 tysięcy; pozostałe przychody z działalności pozanawigacyjnej w wysokości 9 milionów 700 tysięcy i pozostałe przychody operacyjne w wysokości 58 milionów. Ponadto w przychodach znajduje się jeszcze kwota… Chodzi o przychody finansowe w wysokości 25 milionów zł. W związku z powyższym przychody ogółem wykazane w części A planu finansowego w poz. 2 wynoszą 1 miliard 444 miliony 441 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#WiktorPilarczyk">Wydatki przyjęte do ustawy budżetowej na rok 2024. Założenia w zakresie wydatków Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obejmują: koszty funkcjonowania agencji w ogólnej wysokości 1 miliarda 343 milionów, z czego koszty amortyzacji – 167 milionów, koszty materiałów i energii w wysokości 75 milionów i koszty usług obcych w wysokości 221 milionów; koszty wynagrodzeń w wysokości 604 milionów, koszt składek w wysokości 88 milionów. Zaplanowany poziom wydatków i opłat wynosi 26 milionów. Pozostałe koszty funkcjonowania wynoszą 160 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#WiktorPilarczyk">Kolejny obszar kosztowy to pozostałe koszty agencji w ogólnej kwocie 84 milionów zł, z czego koszty odsetkowe, prowizje oraz pozostałe koszty finansowe wynoszą 70 milionów, a koszty odpisów aktualizujących należności wynoszą 9 milionów. Inne koszty operacyjne: 4,4 miliona.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#WiktorPilarczyk">W związku z powyższym koszty ogółem wykazane w części A planu finansowego w poz. 3 wynoszą 1 miliard 428 milionów 189 tysięcy. Różnica pomiędzy wykazanymi w części drugiej przychodami oraz wykazanymi w części trzeciej kosztami wynosi 20 milionów 222 tysiące i stanowi planowany wynik brutto agencji. Planowane obciążenia wyniku wykazano w części piątej i wynoszą one 4 miliony 348 tysięcy. W związku z powyższym planowany wynik finansowy netto Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2024, wykazany w części szóstej, wynosi 15 milionów 874 tysiące zł.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#WiktorPilarczyk">Budżet zadaniowy Polskiej Agencji żeglugi Powietrznej na rok 2024 w całości związany jest z realizacją zadania 1943 „Rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej”. Całkowita wysokość budżetu wydatków wynosi 1 miliard 630, z czego koszty finansowe z dotacji wynoszą 50 milionów zł, a 1 miliard 580 milionów zł finansowane jest z przychodów własnych agencji.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#WiktorPilarczyk">Szanowni Państwo, tak się prezentuje plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na rok 2024. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanHamerski">Czy są jakieś pytania do tegoż załącznika, planu finansowego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Wiceprezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Wiktor Pilarczyk: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanHamerski">Przechodzimy do załącznika nr 14, tj. do planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego. Przedstawi go pani Zawadzka Agnieszka.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AgnieszkaZawadzka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AgnieszkaZawadzka">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AgnieszkaZawadzka">Transportowy Dozór Techniczny zaplanował na rok 2024 przychody w wysokości ogółem 87 milionów 204 tysięcy zł oraz koszty w wysokości ogółem 87 milionów 172 tysięcy zł. Zysk brutto został zaplanowany na poziomie 32 tysięcy zł. Wolne środki finansowe w planie na rok 2024 wynoszą 33 miliony 320 tysięcy zł. Transportowy Dozór Techniczny jest jednostką samofinansującą się, co oznacza, że wszystkie koszty pokrywane są z osiąganych przychodów. Jednostka nie otrzymuje żadnych środków z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AgnieszkaZawadzka">Wzrost planowanych przychodów na rok 2024 w stosunku do zmienionego planu na rok 2023 wynosi 9,1%. Wzrost ten wynika przede wszystkim z przewidywanego wyższego wykonania przychodów z działalności dozorowej, co będzie efektem wzrostu planowanej do wykonania w roku 2024 liczby badań i innych czynności dozoru technicznego. Najwyższy udział w zaplanowanych przychodach mają przychody z działalności dozorowej. Pozostałe przychody to przychody z działalności certyfikacji i oceny zgodności z zakresu homologacji, przychody z działalności stacji kontroli pojazdów oraz pozostałe przychody.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AgnieszkaZawadzka">Wzrost planowanych kosztów na rok 2024 w stosunku do zmienionego planu na rok 2023 wynosi 9,2% i wynika głównie ze wzrostu kosztów usług obcych, co spowodowane jest rozszerzonym zakresem zadań jednostki, ze wzrostu kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wzrostu kosztów świadczeń na rzecz osób fizycznych, w tym kosztów zakupu odzieży BHP, szkoleń BHP, odpraw emerytalnych i świadczeń medycyny pracy, oraz wzrostu pozostałych kosztów funkcjonowania, co jest efektem wzrostu w roku 2024 odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz podwyższenia opłacanych przez jednostkę składek na ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AgnieszkaZawadzka">Rok 2024 będzie dla Transportowego Dozoru Technicznego kontynuacją działań podjętych w latach wcześniejszych. Jednostka ma zamiar realizować przede wszystkim zadania statutowe, ale także, w miarę możliwości kadrowych, również dodatkowe zalecenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanHamerski">Czy są jakieś pytania do pani dyrektor?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanHamerski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jedno króciutkie pytanko. Czy w ramach dochodów własnych uwzględniono potencjalne kwoty wynikające z najmu powierzchni w nowym biurowcu, który zbudowaliście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaZawadzka">W tym momencie trwa w Transportowym Dozorze Technicznym analiza. Zamówiliśmy wykonanie projektu związanego z oszacowaniem kosztów takiego wynajmu. Jak będziemy mieli wycenę od rzeczoznawcy, to zwrócimy się, zgodnie z ustawą o zarządzaniu mieniem państwowym, do ministra infrastruktury o zgodę na wynajem tych pomieszczeń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanHamerski">Czy jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przechodzimy do części budżetowej 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JanHamerski">Pan minister Kukucki, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKukucki">Szanowny Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Drodzy Zgromadzeni!</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofKukucki">Chciałbym przedstawić podstawowe informacje dotyczące projektu budżetu w części 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo” na rok 2024 w zakresie budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich. Szczegółowe informacje dotyczące dochodów i wydatków w części 18 zostały przedstawione w informacji przekazanej do komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofKukucki">I tak pokrótce. Dochody budżetowe w części 18 zaplanowane zostały w wysokości 14 milionów 284 tysięcy zł. Wydatki ze środków budżetu państwa w części 18 zostały zaplanowane w łącznej wysokości 2 miliardów 533 milionów 740 tysięcy zł. Środki zostaną przeznaczone m.in. na następujące zadania. Na program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego zaplanowano kwotę 1 miliarda zł. Na program „Bezpieczny kredyt 2%” zaplanowano kwotę 941 milionów zł. Na refundację premii gwarancyjnych i premii za systematyczne oszczędzanie zaplanowano kwotę 141 milionów 460 tysięcy zł. Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów, utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego, zaplanowano kwotę 80 milionów zł. Dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zaplanowano środki w wysokości 96 milionów 737 tysięcy zł, w tym: na utrzymanie inwestycji i statutową działalność – 51 milionów 937 tysięcy zł; na zadania z zakresu geodezji i kartografii – 44 miliony 800 tysięcy zł. Na utrzymanie, inwestycje oraz statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zaplanowano środki w wysokości 67 milionów 153 tysięcy zł. Na utrzymanie i statutową działalność ministerstwa zaplanowano wydatki w wysokości 53 milionów 165 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KrzysztofKukucki">W rezerwie celowej w poz. 63 „Zadania nadzoru budowlanego w obszarze wykonania zastępczego” zabezpieczono środki w wysokości 5 milionów zł. Środki zostaną przeznaczone na realizację zadań nadzoru budowlanego w obszarze wykonania zastępczego oraz na wszelkie dodatkowe koszty związane z prowadzonym przez organy nadzoru budowlanego postępowaniem w sprawie, m.in. ekspertyzy, wypisy z rejestru gruntów, odpisy aktów notarialnych, koszty wynagrodzenia kuratora i tym podobne.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#KrzysztofKukucki">W części 18 projekt ustawy budżetowej na rok 2024 obejmuje także plan finansowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dysponentem państwowego funduszu celowego jest główny geodeta kraju. Przychody na rok 2024 zaplanowano w wysokości 1 miliona 320 tysięcy zł. Koszty realizacji zadań wynoszą 7 milionów 832 tysiące zł. Planowany stan funduszu na koniec 2024 r. wyniesie 8 milionów 334 tysiące zł. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanHamerski">Są pytania?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AnnaGórska">Dzień dobry. Anna Górska.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AnnaGórska">Panie Ministrze, mam pytanie dotyczące tej części. Chodzi mi o gospodarkę mieszkaniową i środki zarezerwowane w budżecie na budownictwo socjalne i komunalne. Czy pana zdaniem i zdaniem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej środki w wysokości niewiele ponad 1 miliarda zł na ten cel to są środki wystarczające do prowadzenia skutecznej polityki mieszkaniowej przez państwo? Jakie musiałyby być te środki, w jakiej wysokości, aby móc zrealizować powszechny program budownictwa socjalnego i komunalnego? I kiedy ewentualnie można się spodziewać jakiejś nowelizacji budżetu w tej części? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofKukucki">Szanowna Pani Senator, ten pułap 1 miliarda zł wynika wprost z ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych. I tu od razu odpowiadam, że w mojej ocenie jest niewystarczający. Zresztą to wynika też z doświadczeń z ostatniego roku, kiedy to w ciągu roku ta kwota była zwiększana z oszczędności banku. Aktualnie w ministerstwie rozpoczęliśmy prace, które mają określić możliwości, realne potrzeby… Chodzi o to, żeby w pierwszym etapie zaspokoić faktyczne potrzeby samorządów. Dodam, że w ubiegłym roku tych środków z funduszu dopłat dla samorządów nie wystarczyło. Mieliśmy wnioski, które mniej więcej dwukrotnie przewyższały zabezpieczone na ten cel środki w BGK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanHamerski">Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanHamerski">Pan minister był uprzejmy wspomnieć w swoim wystąpieniu o Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii. Jest z nami jest pani Beata Mastalerz i jeżeli chce coś uzupełnić, to proszę uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#komentarz">(Dyrektor Generalny w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii Beata Mastalerz: Dzień dobry państwu. Proszę państwa, wypowiedź pana ministra uznaję za wystarczającą i nie mam nic do uzupełnienia. Dziękuję bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie pani.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#JanHamerski">W związku z tym przechodzimy do kolejnego załącznika dotyczącego… W tej chwili przechodzimy do obszaru działalności Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Jest z nami pan dyrektor Dzierzgwa.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#JanHamerski">Prosilibyśmy o przedstawienie planu finansowego Funduszu Dostępności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarcinSobczyński">Dzień dobry. Panie Przewodniczący, jeżeli można… Marcin Sobczyński, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu w ministerstwie funduszy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarcinSobczyński">Chciałbym przedstawić informacje o planie finansowym Funduszu Dostępności oraz Krajowego Zasobu Nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MarcinSobczyński">Jeżeli chodzi o Fundusz Dostępności, to jest to państwowy fundusz celowy, który powstał w 2019 r. W 2024 r. przychody Funduszu Dostępności zaplanowano w kwocie 105 milionów zł, tj. o 110% wyższej niż w ustawie budżetowej na 2023 r. Wzrost przychodów wynika głównie z planowanego zasilenia funduszu dotacją z budżetu państwa w wysokości 30 milionów zł i dokapitalizowania z projektu w zakresie dostępności dla przedsiębiorców kwotą 32 milionów zł. Na realizację zadań w 2024 r. fundusz planuje przeznaczyć pełna kwotę przychodów, tj. 105 milionów zł, i będzie to o 40% więcej niż według ustawy budżetowej na 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#MarcinSobczyński">Czy mogę przejść od razu do Krajowego Zasobu Nieruchomości?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Jan Hamerski: Oczywiście.)</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#MarcinSobczyński">Krajowy Zasób Nieruchomości jest państwową osobą prawną. W 2024 r. przychody KZN zaplanowano w wysokości 70 milionów zł. Źródłem ich pochodzenia będą głównie środki z dotacji z budżetu państwa w wysokości 55 milionów zł oraz środki z działalności w zakresie gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu – w wysokości 14 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#MarcinSobczyński">Koszty KZN na 2024 r. zostały określone na kwotę 70 milionów zł. Składają się na nie koszty realizacji zadań w wysokości 44 milionów zł. Koszty te dotyczą głównie podatku VAT od aportów nieruchomości wnoszonych do tworzonych spółek celowych w celu realizacji ustawowych zadań KZN. Koszty funkcjonowania samego zasobu oszacowano na kwotę 26 milionów zł i koszty te dotyczą wszystkich kosztów materiałów, energii, usług obcych oraz wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanHamerski">Jest z nami prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości, pan Bałajewicz. Jeżeli pan by był uprzejmy i ma jakieś dodatkowe informacje, to proszę uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#komentarz">(Pełniący Obowiązki Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości Łukasz Bałajewicz: Dzień dobry. Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja nie mam nic do dodania. Jeśli są jakieś pytania, to bardzo prosimy. Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JanHamerski">Przechodzimy w takim układzie do pytań.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#JanHamerski">Ale nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#JanHamerski">W związku z powyższym przechodzimy do części budżetowej „Łączność”, którą zreferują przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#JanHamerski">Jest z nami pan minister Bartmiński. Jeżeli zechce osobiście, to proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekBartmiński">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JacekBartmiński">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JacekBartmiński">W części 26 „Łączność” dochody budżetowe są przewidziane w wysokości 3 tysięcy zł. To jest bardzo mała kwota, ona wynika z rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JacekBartmiński">Jeśli chodzi o wydatki w części 26, to zostały one zaplanowane na 8 milionów 661 tysięcy zł. I dzielą się na: zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych – 3 miliony 181 tysięcy zł; pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych ministra aktywów państwowych w części „Łączność” – 3 miliony 543 tysiące zł. Jest też przewidziana składka do Światowego Związku Pocztowego. I to jest kwota 1 milion 913 tysięcy zł. Na zadania wynikające z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych planuje się środki w wysokości 24 tysięcy zł. To są szkolenia z zakresu obronności.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JacekBartmiński">Przy omawianiu części „Łączność” należy również zwrócić uwagę na część budżetową 83. Tam są 2 rezerwy, w zakresie poz. 54 i 67. Poz. 54 dotyczy dotacji przedmiotowej dla operatora wyznaczonego z tytułu świadczonej publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Ona wynika z ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ta kwota zaplanowana jest w wysokości 92 milionów 20 tysięcy zł. Natomiast w poz. 67 jest rezerwa na sfinansowanie kosztu netto dla operatora wyznaczonego z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych. Środki zaplanowano w wysokości 593 milionów zł. I one zostaną przeznaczone na pokrycie kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych powierzonych operatorowi wyznaczonemu, którym jest Poczta Polska. To nastąpi niezwłocznie po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanHamerski">Czy jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanHamerski">Nie ma żadnych pytań do pana ministra. Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przechodzimy do części budżetowej 27 „Informatyzacja” wraz z planem finansowym Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, planem finansowym Funduszu Szerokopasmowego i planem finansowym Funduszu Cyberbezpieczeństwa oraz Centralnego Ośrodka Informatyki.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanHamerski">Prosiłbym pana ministra Standerskiego o przedstawienie tych planów Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszStanderski">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DariuszStanderski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DariuszStanderski">W części budżetowej 27 dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości ponad 7 milionów zł. Te środki oznaczone są jako prognozowane uzyskane głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem na podstawie art. 184 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to zaplanowano je w kwocie 1 miliarda 676 milionów zł. Jest to kwota nieznacznie wyższa w porównaniu z pierwotnym projektem ustawy budżetowej ze względu na to, że na poziomie prac w Sejmie zgłoszono poprawkę o zwiększenie tej kwoty o ok. 1,5 miliona zł – ze względu na przygotowanie do planowanego przeniesienia Departamentu GovTech z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do Ministerstwa Cyfryzacji, gdzie ze względu na zakres zadań ten departament powinien się znajdować. Ten wzrost jest związany z przeniesieniem etatów z jednej jednostki do drugiej.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#DariuszStanderski">Same wydatki budżetowe są rozpatrywane w 2 działach. W dziale „Informatyka” mamy 100 milionów zł z przeznaczeniem na wpłatę na Fundusz Cyberbezpieczeństwa, natomiast w dziale „Administracja publiczna” mamy 1 miliard 573 miliony 900 tysięcy zł, w czego większość w Ministerstwie Cyfryzacji, oraz 127 milionów zł w Centrum Projektów „Polska Cyfrowa”. Te środki zostały podzielone według właściwości na dotacje w wysokości 448 milionów zł. Największymi pozycjami tych dotacji są dotacje celowe dla instytutów badawczych. Największy projekt to wdrażanie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – chodzi o utrzymanie możliwości świadczenia usług internetowych szkołom – i na to zaplanowano 164 miliony zł. Jest również dotacja podmiotowa dla Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – PIP, czyli dla NASK, i jest to dotacja w wysokości 34 milionów zł. Jak dobrze wiemy, NASK świadczy usługi nie tylko z zakresu cyberbezpieczeństwa, ale również prowadzi liczne prace badawcze związane z bezpieczeństwem dzieci w internecie czy z działaniem sztucznej inteligencji na gospodarkę i społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#DariuszStanderski">Wydatki bieżące jednostek budżetowych zaplanowano w wysokości 866 milionów zł, z czego największa pozycja to wynagrodzenia. Przy czym należy zauważyć, że prognozowane zatrudnienie w ministerstwie na rok 2024 w porównaniu do roku 2023 ulegnie zmniejszeniu ze względu na zakończenie niektórych projektów unijnych w ramach Programu Operacyjnego „Polska cyfrowa” do roku 2023 oraz zakończenia niektórych projektów własnych Centrum Projektów „Polska Cyfrowa”.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#DariuszStanderski">Zaplanowano również wydatki majątkowe w wysokości 105 milionów zł na realizację m.in. inwestycji budowlanych w budynku Ministerstwa Cyfryzacji ze względu na konieczność wykonania zaleceń bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zaleceń pokontrolnych w budynku. Dodatkowo te środki przeznaczone będą na zakupy inwestycyjne oraz dotacje majątkowe.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o plany budżetowe, które wskazał pan przewodniczący, to w planie budżetowym Centralnego Ośrodka Informatyki zakłada się przychody na poziomie 620 milionów 622 tysięcy zł. Te środki w przeważającej większości składają się z przychodów netto z prowadzonej przez instytucję sprzedaży i jej działalności. Główne pozycje kosztów to usługi obce oraz wynagrodzenia. Są to odpowiednio 233 miliony zł oraz 280 milionów zł. Przypominam, że Centralny Ośrodek Informatyki prowadzi rejestry rządowe, czyli bazy danych, w których są wszystkie nasze dane osobowe, łącznie z PESEL. Obsługuje również Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, utrzymuje rejestry gov.pl, mObywatel, ePUAP oraz inne tego typu usługi.</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o plan finansowy Funduszu Cyberbezpieczeństwa, to stan początkowy wyniesie 151 tysięcy zł, a przychody oraz koszty zaplanowano w równej wysokości 200 milionów zł. Te przychody pochodzą z wpłaty z budżetu państwa oraz z wpłat m.in. z Funduszu Szerokopasmowego oraz NASK.</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#DariuszStanderski">Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Stan początkowy planowany jest na poziomie 26 milionów zł, przychody zaplanowano w wysokości 201 milionów zł, a koszt w wysokości 208 milionów zł. Koszty związane są z wydatkami inwestycyjnymi oraz bieżącym utrzymaniem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Do centralnej ewidencji jest coraz więcej zapytań, coraz więcej osób z niej korzysta. Wystarczy wskazać, że w zeszłym roku zapytań do centralnej ewidencji było ponad 27 milionów, a korzystało z niej 396 jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-36.10" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o Fundusz Szerokopasmowy, to stan początkowy jest zerowy. Koszty i przychody zaplanowano w wysokości 134 milionów zł. W większości koszty Funduszu Szerokopasmowego związane są z dotacjami oraz inwestycjami w zakresie zapełnienia tzw. białych plam oraz zwiększania zasięgu internetu szerokopasmowego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-36.11" who="#DariuszStanderski">Chciałbym również nadmienić, że zabezpieczono środki na finansowanie inicjatywy „Wspólna infrastruktura informatyczna państwa” w rezerwie celowej w poz. 43. Te środki wynoszą 3 miliony zł. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, za wyczerpującą informację.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanHamerski">Dziękuję jeszcze raz, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#JanHamerski">I przechodzimy do załącznika, do części budżetowej dotyczącej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#JanHamerski">Pan prezes Oko. Prosilibyśmy o informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JacekOko">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JacekOko">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JacekOko">Przedstawiłbym króciutką, uproszczoną analizę budżetową. Szczegóły macie państwo w materiałach, które przekazaliśmy do komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#JacekOko">To, co jest najprzyjemniejszą częścią w budżecie, to są dochody. W tym roku dochody zostały określone na poziomie 4 miliardów 924 tysięcy zł. Główną pozycją są tutaj opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością. To jest na poziomie 4 miliardów 72 tysięcy 199 zł. Oczywiście jest to pewnego rodzaju prognoza, ponieważ część z tych przychodów jest związana z planowanym postępowaniem selekcyjnym na pasmo pionierskie tzw. drugie, w zakresie 700 MHz. W przychodach mamy jeszcze wpływy z opłat telekomunikacyjnych i drobny przypływ środków z tytułu opłat za przeprowadzanie egzaminów i wydawanie świadectw operatora urządzeń radiowych – na poziomie 250 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#JacekOko">W zakresie wydatków mówimy o 149 milionach 477 tysiącach zł, na co składają się środki w dziale 600 „Transport i łączność” na poziomie 149 milionów 372 tysięcy oraz w dziale „Obrona narodowa”, czyli dziale 752, na poziomie 105 tysięcy zł. Gros tych wydatków – 130 milionów 625 tysięcy – to są wydatki bieżące jednostki budżetowej, a następnie wydatki majątkowe, na które zaplanowano 7 milionów 630 tysięcy. Dalej: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 300 tysięcy. I obszar, w którym uczestniczymy wraz z Ministerstwem Cyfryzacji oraz ministerstwem funduszy i rozwoju, czyli współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Tu są środki na poziomie 10 milionów zł. W przypadku wydatków majątkowych mówimy tutaj głównie o wszystkich elementach związanych z kosztami, z najmem, czyli z tym, co jest bieżącą działalnością naszego urzędu.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#JacekOko">W ramach takiej krótkiej informacji to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, jak zwykle podsumowania co do części budżetu przynależnej Komisji Infrastruktury dokona pani dyrektor Milewska.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ElżbietaMilewska">Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#ElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o rezerwy celowe, to przedmiotem zainteresowania… Poszczególne resorty już zreferowały dane dotyczące rezerw: 5, 43 i 63, 65, 54 i 67. Ja pozwolę sobie… Przedmiotem zainteresowania może być również rezerwa 41, którą będę referować również jako dział. W rezerwie 41 są zabezpieczone środki na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami i to jest kwota 23 milionów 267 tysięcy zł. Te środki z reguły przeznaczone są na zadania zlecone z zakresu administracji realizowane przez powiaty.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to dział 600 omówi pani dyrektor Wioletta Bruździńska, a ja zreferowałbym pozostałe rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanHamerski">Oczywiście, Pani Dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WiolettaBruździńska">Wioletta Bruździńska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#WiolettaBruździńska">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#WiolettaBruździńska">Przedstawię krótką informację na temat działu 600 „Transport i łączność w budżetach wojewodów”. Szczegółowa informacja została państwu przekazana w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#WiolettaBruździńska">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 dochody w tym dziale w 2024 r. zostały zaplanowane na 7 milionów 925 tysięcy, co stanowi ponad 102% dochodów planowanych w ustawie na rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki zostały zaplanowane w kwocie 1 miliarda 187 milionów 879 tysięcy zł, co stanowi 119% wydatków zaplanowanych w ustawie na rok 2023. Środki te zostaną przeznaczone przede wszystkim na krajowe pasażerskie przewozy autobusowe – to będzie 749 milionów 581 tysięcy zł – oraz na utrzymanie przejść granicznych, na działalność Inspekcji Transportu Drogowego oraz na pozostałą działalność. W ramach wydatków majątkowych zaplanowana została kwota 37 milionów 307 tysięcy i te środki zostaną przeznaczone na potrzeby przejść granicznych oraz wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego. W dziale tym finansowane są również wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej i to jest kwota 5 milionów 681 tysięcy. Finansujemy również w tym dziale wynagrodzenia pracowników Inspekcji Transportu Drogowego oraz pracowników zajmujących się obsługą przejść granicznych. To tak w skrócie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o pozostałe działy, to przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji jest dział 700 „Gospodarka mieszkaniowa”. W tym dziale zostały zaplanowane dochody w wysokości 1 miliarda 702 milionów 111 tysięcy zł. Będą to głównie wpływy uzyskiwane z gospodarki gruntami i nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zostały zaplanowane na 284 miliony 185 tysięcy zł. Te środki przeznaczone będą przede wszystkim na finansowanie zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#ElżbietaMilewska">Dotacja celowa na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego została zaplanowana w łącznej wysokości 256 milionów 578 tysięcy zł. Będą to głównie wydatki ponoszone przez powiaty na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 710 „Budżety wojewodów, działalność usługowa” zaplanowane zostały dochody w wysokości 18 milionów 370 tysięcy zł. Te dochody będą pochodziły głównie z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zaplanowano na 656 milionów 46 tysięcy zł. Wydatki w tym dziale będą dotyczyły przede wszystkim zadań nadzoru budowlanego i to jest kwota 469 milionów 464 tysięcy zł, oraz zadań z zakresu geodezji i kartografii i jest to kwota 141 milionów 503 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#ElżbietaMilewska">W tym dziale dotacja na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami zaplanowana jest w łącznej wysokości 529 milionów 390 tysięcy zł. W głównej mierze środki będą przekazane do powiatów, będzie to kwota 519 milionów 977 tysięcy zł. Do samorządów województw zaplanowano przekazanie środków w wysokości 9 milionów 413 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#ElżbietaMilewska">W tym dziale finansowane są również wynagrodzenia dla pracowników wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. Na te wynagrodzenia wraz z pochodnymi zaplanowano środki w wysokości 75 milionów 420 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#ElżbietaMilewska">Minister funduszy nie przedstawił danych dotyczących budżetu środków europejskich. Ja może przedstawię podstawowe wielkości.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#ElżbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej w części 87 zaplanowano dochody budżetu środków europejskich w łącznej wysokości 88 miliardów 151 milionów 660 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.9" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w budżecie środków europejskich zaplanowano w wysokości łącznej 120 miliardów 660 milionów 69 tysięcy zł. Wydatki zostały zaplanowane w poszczególnych częściach budżetowych na kwotę 43 miliardów 592 milionów 978 tysięcy zł, zaś pozostałe środki zostały zaplanowane w 3 rezerwach: poz. 97 – z przeznaczeniem na finansowanie Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności w kwocie 37 miliardów 213 milionów 412 tysięcy zł; poz. 98 – z przeznaczeniem na finansowanie programów z budżetu środków europejskich w kwocie 39 miliardów 785 milionów 368 tysięcy zł; poz. 99 – z przeznaczeniem na finansowanie wynagrodzeń w ramach budżetu środków europejskich w kwocie 68 milionów 311 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.10" who="#ElżbietaMilewska">W ustawie budżetowej, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, prezentowane są również załączniki przedstawiające programy finansowane z udziałem środków europejskich. Są to 3 załączniki.</u>
          <u xml:id="u-43.11" who="#ElżbietaMilewska">Załącznik nr 15 – Planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2024–2026 w zakresie programów finansowanych z udziałem środków europejskich, programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa. Są tam prezentowane 2 tabele. W tabeli pierwszej przedstawiono dochody i wydatki budżetu środków europejskich. Dochody są w wysokości 91 miliardów 140 milionów 892 tysięcy zł, a wydatki ujęto w kwocie 88 miliardów 501 milionów 744 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.12" who="#ElżbietaMilewska">Załącznik nr 16 prezentuje wykaz programów oraz limity wydatków i zobowiązań w kolejnych latach realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Są tu 2 tabele. W tabeli pierwszej zaprezentowano limit kwot zobowiązań i wydatków na realizację programów operacyjnych finansowanych z udziałem środków europejskich. W tabeli drugiej zaplanowano limit wydatków na realizację wspólnej polityki rolnej w wysokości 31 miliardów 849 milionów 694 tysiące zł.</u>
          <u xml:id="u-43.13" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 17 ustawa budżetowa prezentuje wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz limity wydatków budżetu państwa przeznaczone na finansowanie tych programów nieujęte w załączniku wcześniejszym, nr 16. W tym załączniku zaplanowano kwotę w wysokości 153 milionów 685 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.14" who="#ElżbietaMilewska">W załączniku nr 18 zaprezentowano dane dotyczące prefinansowania zadań przewidzianych do finansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Ujęte w tym załączniku ustawy budżetowej pożyczki finansowane z rozchodów budżetu państwa zaplanowane zostały w wysokości 330 milionów zł i w tej samej wysokości zaplanowana została ich spłata zasilająca przychody budżetu państwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanHamerski">Bardzo pani dziękuję, Pani Dyrektor, za przedstawienie tej części.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, czy do tej części są jakieś pytania, uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#JanHamerski">Zgodnie z naszą, że tak powiem, wewnętrzną umową, skoro nie było żadnych uwag, żadnych propozycji zmian i poprawek do budżetu, przystępujemy, po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2024 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania naszej komisji, do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem tegoż budżetu? (7)</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#JanHamerski">Budżet w tej naszej części został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, oczywiście bardzo dziękujemy naszym gościom. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zawsze są tymi, którzy zgodnie z naszym porządkiem obrad i prac nad budżetem są na samym końcu, i cierpliwie od początku do końca znoszą tę część budżetową. Tak że bardzo dziękujemy państwu za pośrednictwem pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-44.9" who="#JanHamerski">A ja mam jeszcze taką prośbę do członków komisji. Ponieważ w sprawach, że tak powiem, bieżących… Chciałbym przypomnieć państwu, iż pracujemy nad planem pracy naszej komisji i w dalszym ciągu czekamy na propozycje do planu pracy. Mam również olbrzymią prośbę, abyście państwo do 7 lutego złożyli do pana sekretarza propozycje dotyczące planu kontroli dla komisji.</u>
          <u xml:id="u-44.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-44.11" who="#JanHamerski">Tak, tak, tematy kontroli, które skierujemy do Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-44.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-44.13" who="#JanHamerski">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-44.14" who="#JanHamerski">Oczywiście jeszcze jest jedna podstawowa sprawa, jak zwykle – sprawozdawca. I tutaj uśmiecham się do stojącego już w tej chwili „na wylocie” pana senatora Dunina z prośbą, aby reprezentował nas na posiedzeniu komisji finansów.</u>
          <u xml:id="u-44.15" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-44.16" who="#JanHamerski">Serdecznie dziękuję za wyrażenie zgody. Bardzo dziękujemy. Tym samym zamykamy posiedzenie naszej komisji…</u>
          <u xml:id="u-44.17" who="#komentarz">(Senator Artur Dunin: …Nie ma takiej możliwości, Panie Przewodniczący, dlatego że o 16.30 jadę do telewizji. A więc nie dam rady…)</u>
          <u xml:id="u-44.18" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-44.19" who="#JanHamerski">No nie, to jak jedzie pan do telewizji, to oczywiście nie możemy… Przepraszam…</u>
          <u xml:id="u-44.20" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
          <u xml:id="u-44.21" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 14)</u>
          <u xml:id="u-44.22" who="#JanHamerski" />
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>