text_structure.xml
35.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Klimatu i Środowiska Stanisław Gawłowski)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławGawłowski">Szanowni Państwo, uprzejmie proszę o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławGawłowski">Rozpoczynamy dzisiejsze posiedzenie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławGawłowski">W imieniu pana senatora, pana przewodniczącego, pana premiera Waldemara Pawlaka i swoim własnym bardzo serdecznie witam pana ministra Miłosza Motykę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, który odpowiada za tę ustawę z ramienia rządu. Witam współpracowników pana ministra. Pozwólcie państwo, że nie będę wszystkich wymieniał. Witam wszystkich gości obecnych na posiedzeniu połączonych komisji. Witam panie i panów senatorów. Witam pracowników Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławGawłowski">Tylko 2 szczególnych gości wymienię, bo dzisiaj wzmocnić swoją siłę rażenia na posiedzeniu komisji postanowił pan senator Henryk Siedlaczek, który przyszedł z wnukami. A więc pozwólcie państwo, że…</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławGawłowski">Niech młodzież zobaczy, jak naprawdę funkcjonuje w Polsce demokracja, w jaki sposób tworzy się prawo.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławGawłowski">Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławGawłowski">Czy są uwagi do tego porządku? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#StanisławGawłowski">Formalnie muszę jeszcze zapytać, czy na sali znajdują się osoby prowadzące działalność lobbystyczną. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#StanisławGawłowski">Bardzo serdecznie witam pana ministra Wojciecha Wrochnę.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#StanisławGawłowski">Panie Ministrze, proszę zająć miejsce. Ja zaraz, żeby porządek był zachowany, podam panu listę do podpisania.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#StanisławGawłowski">Uprzejmie informuję, że obrady połączonych komisji są transmitowane, więc każdy może, łącząc się zdalnie…</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Senator Waldemar Pawlak: Uważać na słowa.)</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#StanisławGawłowski">…usłyszeć, co państwo powiecie. Pan premier dodał po cichu: proszę uważać na słowa. No, to było po cichu, ale ja już powtórzyłem.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#StanisławGawłowski">Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#StanisławGawłowski">Jakbym wcześniej powiedział „panie ministrze”, miałbym jasność, wiedziałbym, kto zabierze głos. Jak teraz powiem „panie ministrze”… Proszę, żeby któryś z panów zabrał głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MiłoszMotyka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MiłoszMotyka">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MiłoszMotyka">Projekt ustawy został przedłożony przez resort klimatu i środowiska, ale powstał we współpracy z Ministerstwem Przemysłu, z bezpośrednim udziałem pełnomocnika do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej. Jest on, w zakresie zmiany ustawy o rynku mocy, odpowiedzią na możliwą do wystąpienia w roku 2029 – w przypadku znacznego odstawienia bloków węglowych – prognozowaną przez PSE, które podlegają właśnie panu ministrowi, napiętą sytuację bilansową.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MiłoszMotyka">Przedłożony przez nas projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw wprowadza właściwie 2 główne instrumenty. Jeden dotyczy bezpośrednio rynku mocy i uzupełnia ten mechanizm o dodatkowe procesy przetargowe, które określiliśmy jako aukcje dogrywkowe na lata 2029–2030, dogrywkowe w stosunku do aukcji uzupełniających. Jest to kolejny krok, który właściwie uzupełnia te ustawy, nad którymi procedowaliśmy wcześniej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MiłoszMotyka">Ale nowela zawiera też drugi mechanizm, który jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane nam przez przedsiębiorców, którzy do końca tego miesiąca byli na mocy prawa zobligowani do złożenia oświadczeń w zakresie przyznanej pomocy w związku z zastosowaniem wobec sektora MŚP w drugiej połowie ubiegłego roku ceny maksymalnej energii elektrycznej. My ten termin wydłużamy, właśnie ze względu na wnioski ze strony przedsiębiorców. Jednocześnie prowadzona będzie oczywiście aktywna kampania informacyjna – to leży po stronie przedsiębiorstw energetycznych – tak aby ten obowiązek został wypełniony przez przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MiłoszMotyka">Bezpośrednio odniosę się teraz do zapisów dotyczących rynku mocy. Wprowadzono aukcje dogrywkowe jako takie aukcje, które będą przeprowadzane w sytuacji, gdy wyniki aukcji głównej na dany rok dostaw będą wskazywały na możliwość braku pokrycia zapotrzebowania na moc w systemie elektroenergetycznym. I to wskaże operator systemu przesyłowego. W takiej sytuacji będziemy też mogli uzyskać rekomendację operatora do przeprowadzenia aukcji dogrywkowej wraz z uzasadnieniem, wraz z analizami i wraz z propozycjami parametrów aukcji dogrywkowej. Na tychże aukcjach dogrywkowych będzie można pozyskać długoletnie kontrakty na inwestycje.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MiłoszMotyka">Oczywiście w aukcjach dogrywkowych będą mogły wziąć udział jednostki wytwórcze, odpowiedź odbioru, czyli DSR, i magazyny energii – te wszystkie jednostki, które spełniają, co jest ważne, limit emisji CO2. To się pojawiało na posiedzeniu komisji, padało takie pytanie. Pytano o to także na sali plenarnej Sejmu, który w ubiegłym tygodniu pracował nad naszym projektem. Jednostki wysokoemisyjne uczestniczyć w tym mechanizmie nie będą mogły.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MiłoszMotyka">Zasadniczym celem naszej regulacji jest nabycie mocy dyspozycyjnych, także gazowych, w ramach systemu i w ramach rynku mocy. Jak już wspomniałem, aukcje dogrywkowe będą przeprowadzane tylko wtedy, gdy wyniki aukcji głównej na dany rok wskazywać będą na ewentualny brak pokrycia zapotrzebowania na moc. Na chwilę obecną planujemy przeprowadzić aukcje dogrywkowe na rok dostaw 2029, choć one są prognozowane i na 2029, i na 2030 r. Te na 2029 byłyby planowane gdzieś na początek III kwartału tego roku, na czerwiec bądź lipiec 2025 r. Taki wstępny harmonogram założyliśmy.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MiłoszMotyka">Projekt powstał, jak już wspomniałem, w uzgodnieniu z pełnomocnikiem do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, ale też we współpracy z Ministerstwem Przemysłu. Jest to efekt współpracy pomiędzy naszymi resortami, ale też efekt spotkań przedstawicieli kierownictwa resortu klimatu i środowiska oraz pana ministra Wojciecha Wrochny z instytucjami europejskimi. Chcieliśmy zagwarantować, zapewnić, że projekt jest zgodny z prawem europejskim, tak aby nie było tutaj mowy o wychodzeniu poza ten mechanizm, który został wynegocjowany, czyli poza rynek mocy, tak aby nikogo nie można było posądzić o niedozwoloną pomoc publiczną lub działanie wbrew prawu europejskiemu. To nie tylko mogłoby narazić na szwank nasze relacje, ale przede wszystkim wiązałoby się z ryzykiem zwrotu nieuzasadnionej pomocy publicznej.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MiłoszMotyka">Nie wiem, czy pan minister będzie chciał króciutko uzasadnić tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławGawłowski">Panie Ministrze, zapraszamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWrochna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechWrochna">Myślę, że pan minister dosyć kompleksowo przedstawił to uzasadnienie. Ja powiem tylko o jednej dodatkowej kwestii. Ten mechanizm jest mechanizmem wprowadzonym ad hoc, on co do zasady nie był przewidywany w modelu rynku mocy. Potrzeba wprowadzenia tego rozwiązania wypływa z tego, że wyniki aukcji grudniowej nie dały takich efektów, które mogłyby nam zapewnić bezpieczeństwo w kwestii wystarczalności mocy na rok 2029. Wprowadzenie tego mechanizmu ma dać operatorowi szansę na przeprowadzenie dodatkowej aukcji w sytuacji, w której ten problem z wystarczalnością mocy na rok 2029 by się ujawnił. Tak to w tej chwili wygląda, więc z dużym prawdopodobieństwem te aukcje będą przeprowadzone. Jest to po prostu narzędzie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, za które odpowiadają w tym zakresie PSE. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławGawłowski">Zanim oddam głos legislatorowi, panu mecenasowi, zapytam, czy to jest pilna, bardzo pilna ustawa. Panie Ministrze, czy jeśli w opinii pojawią się propozycje poprawek…</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Uzasadnionych.)</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławGawłowski">…uzasadnionych poprawek, to pan minister będzie szaty rozdzierał?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MiłoszMotyka">Szanowny Panie Przewodniczący, akurat praktyka naszej współpracy pokazała, że Senat jest w stanie przedstawić wyłącznie uzasadnione poprawki. Jeśli jednak chodzi o tę ustawę, jest ona niezwykle pilna. To jest kwestia wypełnienia, tak jak powiedział pan minister Wrochna, rekomendacji pana premiera z posiedzenia Rady Ministrów, które odbyło się po aukcji grudniowej. No, tego nie powiedziałem, a zawsze to mówię na posiedzeniach komisji Senatu. Skąd taki projekt i skąd takie tempo procedowania? My najpierw procedowaliśmy nad aukcjami uzupełniającymi, a wtedy, na etapie kształtowania tego projektu czy jego założeń, nie mieliśmy jeszcze pełnej wiedzy o tym, jak będzie wyglądała aukcja na rok 2029. Po poznaniu jej efektów musieliśmy przeprowadzić prace nad projektem tej ustawy, tak aby po prostu zabezpieczyć moc na rok 2029 i 2030, właśnie na wypadek, gdyby pojawiło się większe zapotrzebowanie ze strony operatora systemu przesyłowego. Stąd taka pilna inicjatywa ustawodawcza, która mówi o tym kompleksowo. Tak, jest ona w moim przeświadczeniu… Pewnie zaraz pan minister wypowie się za operatora systemu przesyłowego, który to nadzoruje. Z punktu widzenia terminów – chodzi o przygotowanie harmonogramów aukcji, o których wspomniałem – jest to dość pilna sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechWrochna">Tak, ja pozwolę sobie tylko potwierdzić te słowa. Szanowni Państwo, tak jak powiedziałem, to jest mechanizm niejako awaryjny. Musimy wprowadzić go jak najszybciej, żeby w 2029 r. mogły się pojawić moce gazowe, jeżeli będzie taka potrzeba. A jeżeli mamy to wybudować do 2029 r., w zasadzie każda godzina się liczy. Jest to naprawdę pilna ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGawłowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGawłowski">Teraz skomplikowaliście życie panu mecenasowi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławGawłowski">Panie Mecenasie, uprzejmie proszę o zabranie głosu, o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SławomirSzczepański">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SławomirSzczepański">Biuro Legislacyjne zgłosiło 4 uwagi do procedowanej ustawy. Postaram się jak najkrócej je scharakteryzować.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#SławomirSzczepański">W uwadze pierwszej wskazuje się, że projektodawca w uzasadnieniu oraz w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu procedowanej ustawy jednoznacznie wskazał, że aukcja dogrywkowa ma dotyczyć tylko 2 lat, czyli 2029 i 2030 r. W żadnym razie nie odzwierciedlają tego jednak proponowane przepisy ustawy o rynku mocy. W związku z tym jeżeli faktycznie taka jest państwa intencja, no to wypadałoby zadbać o to, aby definicja aukcji dogrywkowej, analogicznie jak w przypadku aukcji uzupełniającej, wskazywała, że aukcja ta dotyczy tych 2 lat, czyli 2029 i 2030 r. I ku temu zmierza propozycja poprawki.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#SławomirSzczepański">W uwadze drugiej – ona ma charakter ogólny – wskazuje się, że przyjęte w proponowanym art. 1 pkt 4 procedowanej ustawy regulacje art. 39a ust. 8 ustawy o rynku mocy… Wskazuje się, że oprócz art. 1 i 2 de facto wszystkie przepisy ustawy o rynku mocy będą miały odpowiednie zastosowanie do spraw związanych z aukcją dogrywkową, zresztą podobnie jak postanowienia regulaminu rynku mocy. Zważywszy na skalę przepisów, które będą miały odpowiednie zastosowanie – nie tylko przepisów, ale również postanowień regulaminu rynku mocy – zachodzi wątpliwość co do interpretacji odpowiedniego stosowania tychże przepisów. Otóż odpowiedniość oznacza, że niektóre przepisy będą stosowane wprost, niektóre po odpowiedniej zmianie, a niektóre wcale. Z uwagi na to istnieje obawa co do poprawności tejże ustawy, zwłaszca względem zasady określoności przepisów prawa oraz dyrektyw wyrażonych w §6, §25 i §156 zasad techniki prawodawczej, które zostały wskazane w opinii. Ale, tak jak powiedziałem, jest to uwaga ogólna.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#SławomirSzczepański">Uwaga trzecia. W niej wskazuje się, że zmiany wymaga proponowany w art. 1 pkt 6 lit. b procedowanej ustawy przepis karny art. 85 ust. 2 pkt 4a ustawy o rynku mocy stanowiący, że operator podlega karze pieniężnej w przypadku nieogłoszenia daty aukcji wstępnej do aukcji dogrywkowej w terminie określonym zgodnie z art. 39a ust. 10. Tutaj chodzi właśnie o sformułowanie „w terminie określonym zgodnie z art. 39a ust. 10”. Art. 39a ust. 10, czyli przepis materialny, nie zawiera regulacji, na podstawie której byłby dopiero określany termin ogłoszenia aukcji, tylko właśnie określa ten termin. Żeby zapewnić zgodność tego przepisu z przepisem materialnym oraz innymi przepisami karnymi proponowanymi w procedowanej ustawie, należałoby tutaj dokonać odpowiedniej zmiany, zgodnie z propozycją poprawek. Zamiast „zgodnie z terminem określonym” powinno być „w terminie, o którym mowa w art. 39a ust. 10”.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#SławomirSzczepański">Uwaga czwarta, ostatnia. W niej wskazuje się, że dodane na etapie prac legislacyjnych w Sejmie przepisy art. 6 ust. 1–3 procedowanej ustawy odnoszą się odpowiednio do wniosku o określenie warunków przyłączenia, o którym mowa w art. 7 ust. 3a ustawy – Prawo energetyczne. W następnym ustępie, odnosząc się do tego wniosku, ustawodawca wskazuje na wniosek o określenie warunków przyłączenia, o którym mowa w ust. 1, a w jeszcze dalszym ustępie, również odnosząc się do tego wniosku, wskazuje na wniosek o określenie warunków przyłączenia. Prawidłowa, właściwa nazwa własna tego wniosku to, zgodnie z ustawą macierzystą, wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci – do sieci definiowanej w tej ustawie. Ponadto przepis ten obarczony jest niespójnością, ponieważ 3 różne, bezpośrednio po sobie występujące ustępy w tym samym artykule wskazują różne nazwy tego wniosku. No i jest tam w zawarte odesłanie kaskadowe, czyli odesłanie zakazane, niezgodne z wymogami poprawnej legislacji. Poza tym wskazuje się również na brakujący przecinek. Wszystko to jest ujęte w propozycji poprawki. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławGawłowski">Panowie Ministrowie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MiłoszMotyka">Co do zasady my te uwagi rozumiemy, choć się z nimi nie zgadzamy. Uważamy, że te przepisy, które zawarliśmy w ustawie, są wystarczająco precyzyjne. Tu nie może być według mnie innej interpretacji niż ta, którą wskazaliśmy jako projektodawcy. To dotyczy właściwie każdego z tych przepisów, które wskazał pan mecenas. Rozumiemy potrzebę doprecyzowania – czasami doprecyzowania wymaga interpunkcja, czasami doprecyzować trzeba terminy. Tutaj chodzi o warunki przyłączenia do sieci, ale wiadomo, że w przypadku zmiany ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw ci, którzy będą te aukcje przeprowadzali, którzy będą ustalali konkretne ramy… No, wiadomo, że to dotyczy sieci. My tutaj tych wątpliwości interpretacyjnych nie widzimy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MiłoszMotyka">Może jeszcze pani dyrektor na część tych uwag odpowie, wyjaśniając merytorycznie, dlaczego wolelibyśmy ich nie uwzględniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AleksandraŚwiderska">Szczegółowo odniosę się do uwag zgłoszonych przez pana mecenasa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AleksandraŚwiderska">Uwaga nr 1. Faktycznie, zapisanie w samym art. 2, że chodzi o aukcje na lata 2029–2030, byłoby być może bardziej precyzyjne, niemniej nie mamy wątpliwości, że i bez tego doprecyzowania adresaci normy będą w stanie odszyfrować, na jakie lata te aukcje są przeprowadzane. Sam mechanizm jest tak skonstruowany, że sięga roku 2030, zaś aukcje dogrywkowe wprowadzane tą ustawą następują bezpośrednio po aukcjach głównych. Tak że tutaj nie ma żadnych wątpliwości, że chodzi o lata 2029–2030. Z tego względu bylibyśmy wdzięczni za niedoprecyzowywanie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AleksandraŚwiderska">Jeżeli chodzi o uwagę nr 2, dotyczącą doprecyzowania przepisów, które miałyby być stosowane odpowiednio, to tutaj stoimy na stanowisku, że takie bardziej elastyczne podejście do stosowania tych przepisów byłoby jednak optymalne. Adresatem normy są podmioty profesjonalne i…</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#komentarz">(Senator Magdalena Kochan: Gdyby pani zechciała przybliżyć się do mikrofonu, byłoby nam…)</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#AleksandraŚwiderska">Jeżeli chodzi o uwagę nr 2, dotyczącą większego doprecyzowania przepisów, które miałyby mieć zastosowanie w odniesieniu do aukcji dogrywkowych, to prosilibyśmy o pozostawienie tego bez zmian i zastosowanie takiej ogólniejszej konstrukcji, która jest optymalna w zakresie stosowania tych przepisów. Adresatami tych norm są podmioty profesjonalne. Współpracowaliśmy w tym zakresie z operatorem systemu przesyłowego i pytaliśmy, czy nie ma on wątpliwości co do stosowania tych przepisów. Zdaniem operatora takich wątpliwości absolutnie nie będzie.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#AleksandraŚwiderska">Co do grupy poprawek dotyczących doprecyzowania przepisów karnych, to na etapie wcześniejszych prac parlamentarnych ta kwestia była dyskutowana z legislatorami sejmowymi. Rozważane było wprowadzanie zmian zgodnych z propozycją pana mecenasa, niemniej jednak legislatorzy sejmowi nie widzieli takiej potrzeby, więc my też prosimy o pozostawienie takiego brzmienia, jakie jest zaproponowane w ustawie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#AleksandraŚwiderska">I wreszcie przechodzę do uwagi ostatniej, dotyczącej art. 6. Tak jak pan minister powiedział, być może faktycznie są tu jakieś drobne niedoskonałości terminologiczne, niemniej obędzie się bez wprowadzenia tych poprawek. Przepis jest na tyle jasny, że nie będzie problemów z jego stosowaniem. Oczywiście nie neguję tego, że pewne nieścisłości terminologiczne tutaj są. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławGawłowski">Przystępujemy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławGawłowski">Wyjaśnienia zostały udzielone. Chyba że jeszcze pan minister Wrochna…</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciech Wrochna: Nie.)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#StanisławGawłowski">Nie? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#StanisławGawłowski">Otwieram debatę.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#StanisławGawłowski">Czy ktoś z pań i panów senatorów, ktoś z państwa, chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#StanisławGawłowski">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JarosławRusiecki">Panowie Przewodniczący! Panowie Ministrowie!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym zgłosić poprawki.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JarosławRusiecki">Przepraszam, nie zdążyłem na początek posiedzenia i nie słuchałem wypowiedzi panów ministrów, bo pomyliłem budynki.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JarosławRusiecki">Moja poprawka jest podyktowana troską o potrzebujących, ludzi, którzy korzystają z pomocy finansowej. Poprawka ta zakłada, że podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jednostki pomocy społecznej, noclegownie, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, podmioty systemu oświaty i szkolnictwa wyższego, podmioty prowadzące żłobki lub kluby dziecięce, kościoły i związki wyznaniowe, podmioty prowadzące działalność kulturalną, rodzinne domy pomocy społecznej, wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe oraz podmioty wymienione w art. 2 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023–2025, które są uprawnione do rozliczeń za energię elektryczną po cenie maksymalnej w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., nie byłyby obowiązane do składania informacji o pomocy udzielanej na podstawie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JarosławRusiecki">Przedstawiłem to przed chwilą panu legislatorowi i jestem ciekaw jego opinii. Być może jakieś zapisy tak jakby wyczerpują to, co nowelizowana ustawa mówi o… Ja chętnie wysłucham opinii pana ministra. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławGawłowski">Pan przewodniczący, pan premier Pawlak. Poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarPawlak">Szanowni Państwo, nie odnosząc się do meritum poprawki, którą pan senator Rusiecki zgłosił, myślę, że mamy tu problem formalny, dlatego że ta poprawka wychodzi poza zakres tych regulacji, które zostały przyjęte w Sejmie. Być może ona byłaby uzasadniona w przypadku innych ustaw, które dotyczą spraw związanych z tą pomocą, związanych z cenami energii.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli zaś chodzi o ustawę dotyczącą rynku mocy, to miałbym prośbę do pana ministra Motyki i pana ministra Wrochny. Czy bylibyście uprzejmi zadać podległym sobie jednostkom takie pytanie, jak by wyglądał bilans mocy, gdyby w systemie było znacznie więcej magazynów energii, które nie tylko mogą być źródłami mocy w sytuacji, kiedy jest większe zapotrzebowanie na energię, ale też mogą zdejmować nadwyżki, kiedy jest nadprodukcja energii? Nie mam dokładnych danych, ale w ubiegłym roku podawano, że możemy nawet 1 TWh energii tracić ze względu na brak możliwości odbioru. Tymczasem jak się weźmie pod uwagę różnicę między poborem mocy w szczycie porannym czy wieczornym a poborem mocy w nocy, to widać, że zarówno magazyny przemysłowe, jak i przede wszystkim te mniejsze, rozproszone magazyny mogłyby odgrywać ogromną rolę w łagodzeniu tych różnic, i to nie tylko w cyklu dobowym, ale także w cyklu tygodniowym. Te magazyny oczywiście nie mają takich możliwości, żeby długotrwale bilansować system, ale w perspektywie doby czy kilku dni… Mogą np. ładować się w sobotę i w niedzielę, a potem oddawać to w tygodniu. Dzięki temu zapotrzebowanie na moc w systemie może zostać znakomicie zredukowane. Musimy uwzględnić, że magazyny energii są nie tylko źródłem uzupełniania mocy, ale też mechanizmem pozwalającym po prostu na lepsze zarządzanie energią. Warto by poświęcić temu odrębną debatę, warto by mocniej ukierunkować się na to zadanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławGawłowski">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Może ktoś z naszych gości? Panie Ministrze, chciałbym, żeby już wszyscy, którzy… Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#StanisławGawłowski">W takim razie, Panie Ministrze, poproszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MiłoszMotyka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MiłoszMotyka">Odniosę się do wypowiedzi pana przewodniczącego, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na moc, jeśli chodzi o te predykcje. Jest tu dyrektor Marek Duk z Polskich Sieci Elektroenergetycznych, który… Wiem, że na ostatnim posiedzeniu Sejmu była prezentowana taka projekcja, była taka szeroka dyskusja dotycząca właśnie tego, jak to będzie wyglądało w latach kolejnych, także pod kątem zmian legislacyjnych. Tak więc myślę, że gdyby w przyszłości na którymś posiedzeniu komisji bądź podkomisji senackiej udało się taką dyskusję wraz z prezentacją zorganizować, to byłoby to wartościowe.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MiłoszMotyka">A jeśli chodzi o poprawkę pana senatora, to ja rozumiem, że pan senator mówi o odejściu od tego obowiązku w przypadku tych podmiotów, które pan senator wymienił. Z tym że nasza wątpliwość jest taka, że te podmioty nie są do tego zobligowane, nie są w ogóle takim obowiązkiem objęte. Regulacje w zakresie ceny maksymalnej dotyczą sektora MŚP, przedsiębiorców i rolników, to do nich to adresujemy. To byłby w naszej ocenie przepis dotyczący czegoś, co i tak nie funkcjonuje, bo te podmioty, które pan senator wymienił, nie są zobligowane do tego, żeby wypełniać taki obowiązek względem przedsiębiorstwa energetycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławGawłowski">Zapytam jeszcze legislatora o opinię w sprawie tej zaproponowanej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#SławomirSzczepański">Niestety nie mogłem wcześniej przeanalizować tej poprawki pana senatora Rusieckiego. Z pewnością występuje tutaj wątpliwość co do przekroczenia zakresu regulacji na etapie prac legislacyjnych w Senacie. Ponadto w chwili obecnej nie jestem w stanie zweryfikować relacji poprawki do przepisów, które są podane w poszczególnych punktach. Tu jest wskazana, w taki dość nietypowy sposób, informacja o pomocy. Nie wiem, o jaką konkretnie informację o pomocy tutaj chodzi i do kiedy ta informacja o pomocy miałaby zostać złożona. Tyle mogę powiedzieć, takie wątpliwości mam na chwilę obecną.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#StanisławGawłowski">Czy pan minister albo pani dyrektor chcieliby coś uzupełnić w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Miłosz Motyka: Może gdybyśmy zobaczyli tę poprawkę…)</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AleksandraŚwiderska">Tak, może pomogłoby nam zobaczenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AleksandraŚwiderska">Jeżeli chodzi o składanie przez podmioty z tej kategorii informacji o pomocy, no to, tak jak pan minister wskazał, takiego obowiązku nie ma. One składały do swoich sprzedawców jedynie oświadczenia o byciu podmiotem uprawnionym. Obowiązek złożenia informacji o pomocy dotyczy szerokiego grona małych i średnich przedsiębiorstw i to ten obowiązek miał być zrealizowany do 28 lutego, co okazało się terminem trochę za krótkim. Tak wynika z informacji, które spływały do ministerstwa i do rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. W tej ustawie przewidziane jest przedłużenie tego terminu do końca czerwca, ale to jest termin dla małych i średnich przedsiębiorców, a nie dla podmiotów użyteczności publicznej, o których wspominał pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławGawłowski">Jeśli dobrze rozumiem, te podmioty, które zostały wymienione w poprawce, w ogóle nie są objęte takim obowiązkiem.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Aleksandra Świderska: Nie są.)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma takiej potrzeby.)</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#StanisławGawłowski">Nie ma takiej potrzeby. A więc ta poprawka jest bez…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Aleksandra Świderska: Nie widząc tej poprawki…)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#StanisławGawłowski">Nie chcę…</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Aleksandra Świderska: Wydaje się, że jest bezprzedmiotowa, nadmiarowa.)</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#StanisławGawłowski">No dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#StanisławGawłowski">Czy ktoś z pań i panów…</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#StanisławGawłowski">Proszę bardzo, jeszcze pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekDuk">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekDuk">Szanowni Państwo! Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MarekDuk">Bardzo chętnie pokażemy, jak modelujemy magazyny energii elektrycznej. W pełni się zgadzamy z tym, co pan powiedział. W naszym planie rozwoju do roku 2034, który w grudniu zatwierdził nam prezes URE, mamy zamodelowane 15 GW z magazynów energii. W naszych analizach bezpieczeństwa dostaw modelujemy te magazyny energii, które mamy zakontraktowane na rynku mocy, a to jest ok. 6 GW. W planie rozwoju, czyli w tej analizie z dłuższą perspektywą, oczywiście modelujemy też magazyny prosumenckie, jak najbardziej modelujemy je w taki sposób, żeby one reagowały na to, co się dzieje, na to, jakie są nadwyżki z OZE. A więc staramy się to dobrze modelować. Używamy modeli, używamy narzędzi klasy światowej, europejskiej, tak jak robią to inni operatorzy na całym świecie. Tak jak mówię, bardzo chętnie to przedstawimy. Tak, bierzemy to pod uwagę, uwzględniamy to w naszych analizach. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#StanisławGawłowski">Teraz nie wiem… Panie Senatorze, czy pan tę poprawkę podtrzymuje?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#komentarz">(Senator Jarosław Rusiecki: Nie. Wycofuję ją z przyczyn, że tak powiem, racjonalnych.)</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#StanisławGawłowski">Właśnie o to chciałem poprosić, mówiąc szczerze, bo nie wiedzielibyśmy, nad czym mamy głosować. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#StanisławGawłowski">Czy są jakieś inne uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#StanisławGawłowski">Przystępujemy w związku z tym do głosowania.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#StanisławGawłowski">Kto jest za wyrażeniem pozytywnej opinii o tej ustawie? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. (16)</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#StanisławGawłowski">Bez poprawek oczywiście.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#StanisławGawłowski">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#StanisławGawłowski">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#StanisławGawłowski">Ustawa została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#StanisławGawłowski">Senator sprawozdawca… Czy ktoś z panów senatorów wyraża chęć?</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#komentarz">(Senator Magdalena Kochan: Pan senator Pawlak.)</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#StanisławGawłowski">Pan senator Pawlak wyraża?</u>
<u xml:id="u-26.15" who="#komentarz">(Senator Waldemar Pawlak: Nie, nie, może jednak…)</u>
<u xml:id="u-26.16" who="#StanisławGawłowski">Pan senator Szejnfeld?</u>
<u xml:id="u-26.17" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-26.18" who="#StanisławGawłowski">Jak pan senator Szejnfeld bardzo chce, to…</u>
<u xml:id="u-26.19" who="#komentarz">(Senator Adam Szejnfeld: Nie, nie…)</u>
<u xml:id="u-26.20" who="#komentarz">(Głosy z sali: Siedlaczek, Siedlaczek…)</u>
<u xml:id="u-26.21" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie chce, ale musi.)</u>
<u xml:id="u-26.22" who="#komentarz">(Senator Magdalena Kochan: Jest jeszcze pan senator Gawłowski.)</u>
<u xml:id="u-26.23" who="#StanisławGawłowski">Nie, nie.</u>
<u xml:id="u-26.24" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-26.25" who="#StanisławGawłowski">Pan senator Siedlaczek. Rodzina będzie dumna, że w nagrodę został sprawozdawcą. Panie Senatorze, gratuluję i bardzo dziękuję, że pan się zgodził.</u>
<u xml:id="u-26.26" who="#StanisławGawłowski">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-26.27" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 35)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>