text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 04)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Pawlak)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Witam państwa serdecznie na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawlak">Dzisiaj mamy do rozpatrzenia ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarPawlak">Witam wszystkich gości, w szczególności panią minister Marzenę Czarnecką i współpracowników. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarPawlak">I pytanie: czy są osoby, które zajmują się działalnością lobbingową? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WaldemarPawlak">Informuję, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarPawlak">I w takim razie: czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WaldemarPawlak">Skoro nie ma, to przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WaldemarPawlak">Pani minister osobiście? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarzenaCzarnecka">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarzenaCzarnecka">Ta ustawa to jest taka ustawa trochę techniczna, związana z tym, że zmieniono rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej w zakresie nomenklatury taryfowej i statystycznej, w tym wspólnej taryfy celnej. Ta wspólna taryfa celna spowodowała zmiany kodów paliw, tzw. kodów paliw CN. Onegdaj było… Ja nie będę całej tej liczby przytaczać, ale końcówka tej liczby to było 43. Obecnie Unia Europejska dokonała weryfikacji tych kodów i wskazała dwie inne liczby, czyli 42 i 44. Mówię o końcówkach. I kod 42 to jest kod dla olejów zawierających co najmniej 80% węgla biogenicznego w swojej masie. Czyli, mówiąc oględnie, to mają być paliwa niskoemisyjne. Te paliwa niskoemisyjne… My, jako Polska, w ogóle ich nie posiadamy, bo w tej chwili na rynku jest ich 5 tysięcy l. 17 milionów t jest w ogóle paliwa na rynku, jako takiego, tak więc to jest w ogóle jakby żadna liczba w tej całej ilości. I kod 44 jest dla wszystkich pozostałych paliw, czyli dla… Obecnie jest to olej napędowy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarzenaCzarnecka">I w związku z tym… Polskie ustawy zawierały odnośniki do tych taryf celnych. Myśmy się umówili z biurem legislacyjnym rządu, że dokonamy weryfikacji wszystkich ustaw, żeby na przyszłość z tych kodów w ogóle zrezygnować. Bo zmiana tych taryf celnych spowoduje, że znowu będziemy mieli ten sam kłopot. I każda zmiana jakiejkolwiek cyferki spowoduje właśnie wzmożenie tego procesu legislacyjnego. I w związku z tym wystąpiliśmy o zmianę ustaw. W szczególności dotyczy to 2 ustaw, które mają masywny wpływ na budżet. To jest ustawa o autostradach, która dotyczy opłaty paliwowej, i ustawa – Prawo ochrony środowiska, która dotyczy opłaty emisyjnej. I obie te opłaty… Wprowadziliśmy jakby prostą zmianę polegającą na tym, że jeden kod 43 zastępujemy tymi 2 kodami, bez jakiejkolwiek dodatkowej analizy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarzenaCzarnecka">Jesteśmy po rozmowach ze spółkami paliwowymi i z polską izbą zajmującą się ropą naftową i paliwami, o tym, żeby dokonać zmiany przy okazji właśnie wykreślenia wspomnianych kodów. W przyszłym roku wystąpimy z takim dużym projektem, który by zmieniał nomenklaturę i nie tylko, który by zmieniał także zasady dotyczące pobierania m.in. wspomnianych opłat emisyjnych. Bo jakby docelowo te opłaty emisyjne mają być zweryfikowane w związku z tym biopaliwem, które ma być wprowadzane na rynek. I dlatego jest ta zmiana techniczna, taka… No, to jest bardzo krótka ustawa, tak naprawdę dokonująca tylko zmian ustaw szczególnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę legislatora o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarPawlak">Jak rozumiem, pan mecenas Michał Pruszyński, tak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałPruszyński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MichałPruszyński">Ze względu na błyskawiczny tryb pracy nad omawianą ustawą sporządzenie pisemnej opinii nie było możliwe, dlatego Biuro Legislacyjne przedstawi jedynie 2 wątpliwości, z których odpowiedź na jedną już otrzymaliśmy od pani minister.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MichałPruszyński">Rzeczywiście istotą ustawy jest dostosowanie krajowego porządku prawnego do unijnego rozporządzenia zmieniającego kody nomenklatury scalonej. Chodzi o olej napędowy, który miał kod z końcówką 43. Będzie on zastąpiony dwoma kodami – 42 i 44 – w zależności od tego, czy będzie chodziło o olej niskoemisyjny, w uproszczeniu mówiąc, z dużą zawartością biokomponentów, czy olej bez tych biokomponentów albo z małą ich ilością. Ta zmiana kodów CN powoduje konieczność zmiany w tym przypadku 5 ustaw i taka jest istota nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MichałPruszyński">Jeżeli chodzi o motywy tej zmiany i przewidywanie jej możliwych konsekwencji dla sektora motoryzacyjnego, dla rynku paliw czy dla obciążeń podatkowych, no to nie jest teraz czas i miejsce, żeby tutaj na ten temat spekulować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamOleksy">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AdamOleksy">Adam Oleksy, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AdamOleksy">Mamy jednak jeden pewien zarzut natury konstytucyjnej. Niestety muszę, muszę to podnieść. Otóż art. 6 ustawy przewiduje, że wejdzie ona w życie z dniem 1 stycznia. Tymczasem została przekazana Senatowi wczoraj w godzinach wieczornych, na 13 dni przed planowaną datą wejścia w życie. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 121. ust. 2 konstytucji Senat ma 30 dni na zajęcie stanowiska, a ponadto uczestnikiem procesu legislacyjnego jest prezydent, który ma 21 dni. I Trybunał Konstytucyjny już wielokrotnie się na ten temat wypowiadał. Trybunał powiedział m.in., cytuję: „Decydując się na oznaczenie dnia wejścia w życie ustawy przez wskazanie terminu kalendarzowego, ustawodawca powinien przewidzieć czas wystarczający nie tylko na dalsze etapy procesu ustawodawczego, łącznie z ich ostatnim stadium w postaci należytego ogłoszenia ustawy, ale także zapewnić zachowanie odpowiednio długiego okresu vacatio legis”. To w sprawie K27/01.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AdamOleksy">I tutaj jest jeszcze jeden problem. W razie ewentualnego zgłoszenia poprawek przez Senat… Chyba raczej się na to nie zanosi, no ale jeżeliby coś takiego wystąpiło albo np. prezydent chciałby dokonać głębszej analizy ustawy przed jej podpisaniem, co też jest możliwe, to powstanie ryzyko ogłoszenia ustawy już po 1 stycznia 2025 r., czyli po dacie wejścia w życie, co oznaczałoby, że powstałoby ryzyko retroaktywności ustawy. A, jak wiadomo, zasada lex retro non agit jest jedną z podstawowych zasad w demokratycznym państwie prawnym. I to taki zarzut natury konstytucyjnej, żeby Wysoka Komisja miała świadomość, że ustawa może zostać uznana za niezgodną z konstytucją.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#komentarz">(Minister Przemysłu Marzena Czarnecka: Panie Przewodniczący, jeśli mogę się odnieść do uwagi…)</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WaldemarPawlak">Tak, proszę bardzo, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarzenaCzarnecka">Myśmy, jako ministerstwo… W ogóle żadne ministerstwo tzw. merytoryczne, czyli mówię tu o MKiŚ, o Ministerstwie Infrastruktury, które ewentualnie byłoby zainteresowane autostradami płatnymi, czy naszym ministerstwie, Ministerstwie Przemysłu, nie brało udziału w pracach grupy roboczej na poziomie Unii Europejskiej. Brał udział tylko minister finansów. I kwestie dotyczące VAT i akcyzy zostały tam zabezpieczone. Nie ukrywamy, że myśmy robili z końcem roku taką rewizję, co tam jeszcze w prawie piszczy, czy czymś się ewentualnie nie trzeba zająć. I dzięki pani dyrektor odkryliśmy pewną taką, mówiąc oględnie, niezręczność. Ja wprowadziłam w ministerstwie trochę inne procedury, teraz to wszystko będzie na bieżąco monitorowane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarzenaCzarnecka">Myśmy dostali… To rozporządzenie było przeprocedowane 31 października 2024 r. Wobec tego, no, ten czas już był krótki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarzenaCzarnecka">A wstępnie – to też dla państwa informacji – my zajmujemy się taką masywną ustawą o zapasach ropy i gazu. Ta ustawa o zapasach ropy i gazu zawierała tę właśnie zmianę, bo myśmy myśleli, że przy okazji… że będziemy to procedować normalnym trybem, SKRM itd. I na posiedzeniu SKRM pan minister Berek podjął decyzję polegającą na tym, że wyodrębnimy z tej właśnie ustawy o zapasach, ponieważ ona jest masywną, dużą ustawą, mającą dużo elementów konsultacyjnych… Dzisiaj np. minister edukacji również zaproponował zmianę w tej ustawie. Tak więc wszystkie ministerstwa są zainteresowane. Wyodrębniliśmy do tej specjalnej ustawy, która właśnie jest procedowana, ze względu na to, żeby rynek nie został zaskoczony właśnie tym… Zdajemy sobie sprawę z tego, że Trybunał Konstytucyjny może mieć diametralnie różne zdanie na temat terminowości wejścia w życie tejże ustawy. Lex retro non agit… No, mam nadzieję, że ta zasada nie będzie naruszona, przynajmniej w ramach tej ustawy, bo pan prezydent łaskawie podpisze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WaldemarPawlak">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo panią i panów senatorów… Proszę bardzo…</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WaldemarPawlak">Pani senator Hibner, potem pan senator Rusiecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JolantaHibner">Ja mam tylko jedno pytanie. Kiedy to rozporządzenie weszło w życie?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarzenaCzarnecka">To zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 31 października 2024 r.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Senator Jolanta Hibner: A, no to…)</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarzenaCzarnecka">Wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r. Czyli ono jest jakby…</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">(Senator Jolanta Hibner: Czyli bardzo krótki czas.)</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#MarzenaCzarnecka">Tak. Tak, to jest bardzo krótki czas.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#MarzenaCzarnecka">I niestety z tego powodu, że myśmy nie byli, jako ministerstwo, w tych unijnych grupach roboczych, to jest tak, jak jest. Od 1 stycznia ministerstwo też będzie miało swojego attaché w Unii Europejskiej. Tak więc, jak myślę, też będziemy na bieżąco monitorowali, co tam w sprawie… Bo, jak państwo doskonale wiecie, te kwestie surowców energetycznych wydają się obecnie na poziomie unijnym bardzo, że tak powiem, sensytywne.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#komentarz">(Senator Jolanta Hibner: Dziękuję bardzo.)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WaldemarPawlak">Pan senator Rusiecki. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo, Panie Premierze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JarosławRusiecki">Pani minister, ja… Właściwie to na to pytanie, które chciałem zadać, pani przed chwilą odpowiedziała. Chodziło o to, z czego wynika ta pilność.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JarosławRusiecki">Niemniej jednak, no, kluczowe pytanie jest takie: czy ta regulacja będzie miała wpływ na cenę paliw, generalnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarzenaCzarnecka">Absolutnie nie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarzenaCzarnecka">Zostawiamy jakby… To jest tylko i wyłącznie przepisanie w ustawach kodów. Czyli, tak jak mówiliśmy, kiedyś było 43, teraz jest 42 i 44. Te opłaty, które są, są bez zmian. Rok 2025…</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MarzenaCzarnecka">Te opłaty są bez zmian.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Pawlak: Teraz nie ma to wpływu…)</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma wpływu na…)</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MarzenaCzarnecka">Teraz nie ma to wpływu. Ja dlatego o tym mówię teraz…</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#MarzenaCzarnecka">Opłata emisyjna, która jest… Jest pytanie, jak ona będzie przeprocedowana. Ale to jest kwestia budżetu na 2026 r., ustalenia ilości paliw, które będą paliwami niskoemisyjnymi, które mogą być na rynku. W tej chwili ich po prostu nie ma. Tak więc przypuszczam, że jeszcze przez jakiś czas ich nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WaldemarPawlak">Pan senator Szejnfeld. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamSzejnfeld">Ja mam tylko jedno pytanie, raczej do pana mecenasa, przy tej okazji. Bo tutaj wszystko jest zrozumiałe i jasne, ale czy… To tak ogólnie, jak panowie sądzicie: czy tego typu sprawy nie powinny być… By nie uruchamiać całej machiny państwa, Sejmu, Senatu, ministerstw, w końcu pana prezydenta, który będzie się teraz zastanawiał, itd… Czy to nie powinno być robione nie tyle z automatu, ale delegacją dla rządu, poprzez rozporządzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałPruszyński">Wysoka Komisjo, tutaj pani minister zapowiedziała już zmiany prawne. To miała być jedna, a właściwie jedyna uwaga Biura Legislacyjnego. Bo sama ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, poza właśnie kwestią zastosowania w tych ustawach, teraz nowelizowanych, bardziej operatywnego rozwiązania, znanego od kilkunastu lat z ustawy o akcyzie, o podatku akcyzowym, i od 5 lat z ustawy o podatku od towarów i usług, czyli ustawy VAT-owskiej. Tam generalnie wprowadzane przez Unię Europejską zmiany kodów CN nie wymagają ani nowelizacji ustaw, ani też rozporządzeń do nich, a brak zmian kodów w polskich aktach prawnych nie powoduje utrudnień w funkcjonowaniu organów administracji ani przedsiębiorstw, bo Europejski Urząd Statystyczny i GUS publikują tzw. klucze przejścia, czyli tabelaryczne zestawienia kodów, powiedzmy umownie, starych i nowych. Tak więc każdy przedsiębiorca wie, co się zmienia i jakiego kodu ma używać na przyszłość. W dodatku pewność prawną zapewnia podatnikom instrument, jakim jest wiążąca informacja stawkowa, czyli decyzja administracyjna, którą organy państwa informują podatnika, jaki kod ma być stosowany.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MichałPruszyński">Skoro te rozwiązania sprawdzają się w skali kilkuset tysięcy podatników VAT posługujących się wszystkimi możliwymi kodami na wszystkie możliwe towary i usługi, to tym bardziej tego rodzaju zmiana w ustawach, których nowelizacją zajmuje się Senat obecnie, nie nastręczyłaby trudności podmiotom wyspecjalizowanym w obrocie paliwami, a za to uchroniłaby je od konieczności występowania o zmiany koncesji, o korektę wpisów w wykazach państwowych, no i zwolniłaby ustawodawcę z konieczności kolejnych, przyszłych nowelizacji ustaw w razie dalszych zmian kodów. Niemniej jednak, jak słyszymy, ma to zostać w niedalekiej przyszłości skorygowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarPawlak">Czy są jeszcze głosy w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Minister Przemysłu Marzena Czarnecka: Ja jeszcze, jeśli pan przewodniczący pozwoli…)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarzenaCzarnecka">Panie Przewodniczący, Panie Mecenasie, kwestia była taka, że myśmy w ogóle chcieli tutaj już wprowadzić, na takiej zasadzie, jak państwo widzieliście… Ta ustawa miała jeszcze dodatkowe 2 artykuły dotyczące kwestii ropy i tych kodów. I te przepisy zostały zakwestionowane przez prezesa URE ze względu na okres przejściowy. Czyli wspomniane wejście w życie rozporządzenia 1 stycznia 2025 r. spowodowało, że prezes URE obawiał się o koncesje, które są wydane na bazie tych kodów. To rozporządzenie unijne z automatu wchodzi w życie. I dlatego zrobiło się takie może nawet delikatne zamieszanie dotyczące wprowadzenia tych kodów. Jakby zmiana automatyczna, że kody nie będą stosowane, tylko będzie to opis, taki szerszy… Tak więc jak tylko rozporządzenie unijne wejdzie w życie, ta ustawa wejdzie w życie, my siądziemy nad kolejną nowelizacją i po prostu to wyczyścimy. Niestety, to trzeba zrobić, w cudzysłowie, na 2 takty, jak to mówią prawnicy, z ostrożności procesowej, żeby nie było kłopotu polegającego na tym, że jak te dni się przesuną, to wtedy będziemy mieli z jednej strony rozporządzenie unijne, a z drugiej strony jakby przepisy przejściowe, które niwelują to rozporządzenie unijne w zakresie wejścia w życie. I dlatego wspomniane 2 przepisy, które były w pierwotnej wersji sejmowej, zostały wykreślone. Jesteśmy po rozmowach z panem mecenasem Murasem z URE. On się po prostu bardzo poważnie obawia, bo te kody mają również wpływ na koncesje, bo w koncesjach jest wyraźnie napisane…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Kodowo.)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarzenaCzarnecka">Dokładnie. Kodowo. Zresztą Polska była do tego przyzwyczajona. Myśmy to uwielbiali, żeby te kody wpisywać, bo tak było najprościej po prostu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarzenaCzarnecka">Dokładnie tak, stara szkoła. Tak więc trzeba to po prostu poczyścić. I ja już się zobowiązałam w tej materii, żeby to wyczyścić.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MarzenaCzarnecka">Nie ukrywam, że to jest np. bardzo duży kłopot, również billingowy, w cudzysłowie, dla takiej spółki jak Orlen. Bo oni wszystkie faktury i wszystkie swoje dokumenty księgowe, rachunkowe muszą dostosować do 2 rodzajów kodów. Więc oni teraz siedzą… I to jest wielomilionowa zabawa polegająca na tym, że muszą przeprogramować te swoje systemy na wprowadzenie 2 kodów, a nie jednego. To nie jest takie bardzo proste również rachunkowo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WaldemarPawlak">Czy jeszcze jakieś głosy dyskusji?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli nie ma, to ja miałbym prośbę – tutaj idę za głosem pana senatora Szejnfelda – żeby ze strony Biura Legislacyjnego było opracowanie takiego stanowiska komisji. Bo, jak myślę, to jest nasze wspólne przekonanie, że trzeba zasygnalizować potrzebę podejścia polegającego na takim bardziej ogólnym formułowaniu przepisów, żeby każda zmiana rozporządzeń czy kodów nie wywoływała potrzeby zmian ustawowych. Skierowalibyśmy to do pani minister, ale także do pana premiera, a szczególnie do pana ministra Berka. Żeby w ramach prac Rady Ministrów tego typu podejście stało się powszechnym. Bo przy jakiejś innej ustawie… Chyba z miesiąc temu mieliśmy podobną sytuację. To takie stanowisko byśmy w imieniu komisji przesłali też do rządu, żeby te…</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#WaldemarPawlak">Tak.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#WaldemarPawlak">A kwestie konstytucyjne… No, jak to…</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#WaldemarPawlak">Praktyka parlamentarna zna szybkie procesy legislacyjne. Skoro było wiadomo 31 października, to w zasadzie już moglibyśmy mieć to uchwalone, żeby pan prezydent miał 21 dni. Tak więc nie byłoby tutaj, szczególnie przy takiej technicznej ustawie, problemu.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#WaldemarPawlak">Niemniej jednak mam też prośbę, korzystając z obecności pani minister i pani dyrektor. Na poprzednim posiedzeniu Senatu rozpatrywaliśmy ustawę, która się zajmuje szeroko rozumianą gospodarką wodorową, i mieliśmy tutaj wiele takich uwag o charakterze porządkowym, legislacyjnym, ale z uwagi na wnioski, aby przyjąć tę ustawę bez poprawek, ona została przyjęta bez poprawek senackich. Ale pozwolimy sobie zredagować, wspólnie z Biurem Legislacyjnym, takie stanowisko, żeby do pani minister przesłać. Bo te przepisy warto przeanalizować pod tym kątem i nieco je usprawnić. To prześlemy już formalnie takie stanowisko komisji, po opracowaniu przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#WaldemarPawlak">I skoro nie ma innych głosów w dyskusji, to proponuję w takim razie…</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#WaldemarPawlak">Czy jest wniosek o odrzucenie ustawy?</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie.)</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#WaldemarPawlak">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#WaldemarPawlak">Składam w takim razie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-21.15" who="#WaldemarPawlak">Czy są inne wnioski?</u>
<u xml:id="u-21.16" who="#WaldemarPawlak">Skoro nie, to proszę bardzo o przegłosowanie.</u>
<u xml:id="u-21.17" who="#WaldemarPawlak">Kto jest za przyjęciem? (5)</u>
<u xml:id="u-21.18" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.19" who="#WaldemarPawlak">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-21.20" who="#WaldemarPawlak">Kto wstrzymał się od głosu? (2)</u>
<u xml:id="u-21.21" who="#WaldemarPawlak">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-21.22" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.23" who="#WaldemarPawlak">I jeszcze ustalmy senatora sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-21.24" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.25" who="#WaldemarPawlak">Pani senator Jolanta Hibner?</u>
<u xml:id="u-21.26" who="#komentarz">(Senator Adam Szejnfeld: Dużo notatek zrobiła.)</u>
<u xml:id="u-21.27" who="#komentarz">(Głos z sali: Pytanie zasadnicze zadała.) (Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-21.28" who="#WaldemarPawlak">Bardzo prosimy…</u>
<u xml:id="u-21.29" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.30" who="#WaldemarPawlak">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.31" who="#WaldemarPawlak">Pani Senator, bardzo prosimy o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-21.32" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo pani minister. Dziękuję państwu za udział.</u>
<u xml:id="u-21.33" who="#WaldemarPawlak">Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.34" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 25)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>