text_structure.xml 33.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 36)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Jolanta Hibner)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JolantaHibner">Witam wszystkich państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JolantaHibner">W tej chwili ja przepraszam w imieniu pana przewodniczącego, który już lada moment będzie, ale prosił, żeby już rozpocząć.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JolantaHibner">Proszę państwa, dzisiaj mamy jeden punkt porządku obrad. Mamy sprawę dotyczącą ustawy o likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości – druk senacki nr 194.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JolantaHibner">Ja rozumiem, że państwo będą się wypowiadać w imieniu PARP, czyli tej instytucji, która będzie przejmować obowiązki dotychczas przypisane fundacji. Ja…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Głos z sali: W imieniu ministerstwa funduszy.)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JolantaHibner">Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JolantaHibner">Ja pozwolę sobie przywitać państwa przede wszystkim. Pana Szyszki nie ma, jak widzę?</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jan Szyszko: Tutaj.)</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JolantaHibner">A, przepraszam, chyba nie miałam okazji pana poznać.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JolantaHibner">Jeszcze witam pana dyrektora Piotra Zychlę. I rozumiem, że jest pan Jakub Zabielski…</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest Kuba.)</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JolantaHibner">A, przepraszam, legislator kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Ale najważniejsze, że wszyscy jesteśmy…)</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JolantaHibner">Tak że ja przepraszam. Panie Kubo, naprawdę serdecznie przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nic się nie stało, Pani Senator.)</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JolantaHibner">I rozumiem, że jeszcze jest kolega, który się nie podpisał…</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#komentarz">(Głos z sali: Piotr Obszarski.)</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#JolantaHibner">A, Piotr Obszarski.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#JolantaHibner">Witam wszystkich państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#JolantaHibner">I miałabym prośbę o to, żeby może przybliżył nam sprawę pan Jan Szyszko.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#JolantaHibner">Bardzo pana proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSzyszko">Wysoka Komisjo! Pani Przewodnicząca! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSzyszko">Bardzo dziękuję za tę możliwość.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanSzyszko">Ja debiutuję w Senacie – muszę przyznać, że także po małym spóźnieniu i przejściu pierwszej tremy – i cieszę się, że od razu od takiej merytorycznej sprawy mogę zacząć.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanSzyszko">Sprawa dotyczy Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości podlegającej Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej, które mam dzisiaj zaszczyt reprezentować, i dotyczy jej likwidacji ze względu na – co tu dużo mówić – bardzo negatywną ocenę skutków działań fundacji powołanej w 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanSzyszko">Zanim się rozwinę, mam jedno pytanie: ile mam czasu na ten wstęp?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącego Jolanta Hibner: Wie pan, tu nie chodzi o to. My mamy do dyspozycji prawie godzinę, tak więc nie ma problemu z tym, żeby pan przybliżył…)</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanSzyszko">Kilka minut, jak rozumiem, tak?</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącego Jolanta Hibner: Szczególnie że być może będą jeszcze pytania dotyczące tego tematu.)</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JanSzyszko">Jasne, jasne.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JanSzyszko">Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości była powołana do zrzeszania polskich firm innowacyjnych i całego tego środowiska innowacji Przemysłu 4.0, do ułatwiania sieciowania go – jak to się ładnie mówi – i ułatwiania współpracy z Komisją Europejską i innymi instytucjami w Europie. Była wzorowana na podobnym mechanizmie, który działa w niektórych innych państwach członkowskich. Niestety, krótko po swoim utworzeniu ta fundacja stała się – nie da się tego powiedzieć inaczej niż wprost – przedmiotem jakichś tam negocjacji i łupów politycznych poprzedniego rządu i przestała pełnić rolę, do której została powołana.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JanSzyszko">Jej celem było nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwami, przede wszystkim produkcyjnymi, w zakresie potrzeb związanych z budową kompetencji, standaryzacji, przepisów prawa związanych z cyfryzacją. W zeszłym roku miał się rozpocząć proces wejścia w projekt Manufacturing-X, czyli takiej międzynarodowej platformy uwzględniającej cyfryzację przemysłu w całym łańcuchu wartości. Te rzeczy oczywiście się nie wydarzyły, mimo tego że fundacja otrzymywała z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej pełne wsparcie, do którego ministerstwo było zobligowane i które było uwzględnione. To zawsze była kwota w okolicy kilkunastu milionów złotych. Mówimy o ok. 15 milionów zł, w 2023 r. dokładnie o 16 milionach 300 tysiącach zł. Mimo przekazywania tych środków, projekty, o których wspomniałem, nie zostały wykonane, a ogólna liczba przedsiębiorstw wspartych przez fundację wyniosła 83, tak że przyznają państwo, że nie jest to liczba oszałamiająca.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JanSzyszko">Fundacja miała też dosyć oryginalny sposób działania, ponieważ w toku tychże różnych ustaleń politycznych poprzedniego rządu zdecydowano, że ta fundacja zostanie przeniesiona do Radomia i tam będzie funkcjonować. Jednocześnie taki trzon działalności tejże fundacji cały czas był w Warszawie, w centrum, i tutaj pracowała większość czy bardzo duża liczba pracowników. Teraz, już po tym, jak udało się ograniczyć liczbę osób zatrudnionych w fundacji, co do których podstawy zatrudnienia budziły daleko idące wątpliwości… Nieelegancko będzie tutaj wchodzić w tej chwili w szczegóły. Teraz dalej mamy taką sytuację, że w Radomiu pracę świadczą 24 osoby, 8 osób pracuje zdalnie, a 8 pracuje w Warszawie. I tak udało nam się troszeczkę wyprostować te proporcje, ale wciąż widzimy, że siedziba w Radomiu wcale nie oznacza, że cała działalności tejże fundacji jest tam zorientowana.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JanSzyszko">I kontynuuję: mimo przekazania fundacji znaczących środków, fundacja w mojej i naszej ocenie nie osiągnęła zakładanych celów. Zasoby finansowe fundacji były wykorzystywane do działań, które odbiegały od jej działalności statutowej. Zakres działań – czyli te 83 przedsiębiorstwa, o których wspomniałem – jest nieznaczący. Dlatego decyzją ministry Pełczyńskiej-Nałęcz, czyli ministerstwa, popartą przez cały rząd, zadania fundacji chcemy przekazać PARP, czyli Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – organizacji, która ma i zdolności instytucjonalne, i doświadczenie, i zasoby, i możliwości. A wydaje mi się, że też chęci, co w tym przypadku jest kluczowe do tego, by realizować cele fundacji. Co bardzo ważne do podkreślenia, to nie jest tak, że uznajemy cele fundacji za niewarte realizacji. Po prostu uznajemy sposób realizacji tych celów za nieoptymalne wykorzystanie środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JanSzyszko">Ja jako osoba z kierownictwa ministerstwa odpowiedzialna za fundację zdecydowałem się nie akceptować sprawozdania finansowego fundacji za 2023 r. z powodu daleko idących wątpliwości, przy czym chciałbym powiedzieć tylko o tych sprawach, do których ja mam wgląd i w przypadku których mogę zobaczyć działania fundacji za zeszły rok. W sprawozdaniu za zeszły rok stwierdzono uchybienia w 7 kategoriach.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#JanSzyszko">Pierwsze dotyczy wynagrodzenia. Z wydatkowanych ok. 16 milionów 290 tysięcy środków z dotacji podmiotowej – to jest ta kwota, o której wspomniałem wcześniej – prawie 57,5%, czyli ponad 57% stanowiły wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla pracowników zatrudnionych w fundacji. W ramach tych środków wypłacano nieregulaminowe odprawy oraz nagrody i premie powyżej limitów określonych w wewnętrznym regulaminie fundacji.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#JanSzyszko">Druga fundamentalna wątpliwość dotyczy organizacji II Kongresu Radom Przyszłości, który odbył się w dniach 30 czerwca–1 lipca 2023 r. w dawnej Fabryce Broni „Łucznik” w Radomiu. Koszty wyniosły 844 tysiące zł. Tutaj doszło do podpisania 3 umów na łączną kwotę 414 tysięcy zł w zakresie budowy hali wystawienniczej z pominięciem uzyskania zgody od ministra funduszy i polityki regionalnej, a ta zgoda statutowo była wymagana do każdej umowy powyżej 200 tysięcy zł. Dodam, że to wszystko działo się w okresie, w którym, mówiąc wprost, kierownictwo ministerstwa było przychylne działalności tej fundacji. A i tak nie informowano o wydatkach i zobowiązaniach zaciąganych na pokaźne kwoty. Dodam też w tym punkcie, że ze względu na to, ale też na inne działania fundacji Prokuratura Okręgowa w Radomiu, po przekazaniu jej informacji przez ministerstwo, prowadzi postępowanie w sprawie finansowania kampanii politycznych ze środków fundacji. Warto bowiem tutaj zaznaczyć, że ta fundacja była siedliskiem różnych synekur politycznych czy stanowisk politycznych jednego, konkretnego środowiska – środowiska poprzedniego rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#JanSzyszko">Kolejna wątpliwość co do zeszłego roku dotyczy wynajmu pojazdów służbowych, a konkretnie nieekonomicznego ich wykorzystania. Jeśli wziąć pod uwagę warunki umowy i stopień wykorzystywania samochodów prywatnych w ramach delegacji, to roczny koszt wynajmu samochodów wyniósł ponad 140 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#JanSzyszko">Dalej przechodzimy do najmu powierzchni biurowej w Radomiu. 4 lipca 2022 r. fundacja podpisała umowę najmu 530 m² powierzchni biurowej w Radomiu wraz z częścią wspólną 621 m² z Poland Business Park XX sp. z o.o. na okres 3 lat z kaucją w wysokości trzymiesięcznego czynszu. Co tutaj jest najbardziej zastanawiające? Ja, powiem szczerze, pierwszy raz w życiu spotkałem się z taką umową, w której był ustalony trzymiesięczny okres wypowiedzenia, a jednocześnie zobowiązanie do tego, że w przypadku zerwania umowy i tak trzeba zapłacić całą kwotę, czyli za 3 lata. Nie było to w mojej ocenie właściwe gospodarowanie środkami publicznymi.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#JanSzyszko">Do tego, mimo że siedziba fundacji była w Radomiu i tam powinni pracować pracownicy fundacji, fundacja opłacała czy wynajmowała mieszkanie dla pracowników w Radomiu, którzy by pracowali tam zdalnie. W 2023 r. wynajęto… Tutaj akurat koszty nie budzą wątpliwości, bo to jest 46 tysięcy zł rocznie. Wydaje mi się, że za większe… Ja nie jestem ekspertem od stawek najmu w Radomiu, ale to jest jakoś zrozumiałe, zaś sam fakt, że wynajmowano mieszkanie dla pracowników w mieście siedzibie tej fundacji, wydaje się wątpliwy. Było to mieszkanie wynajmowane dla pracowników, cytuję: „którzy pracują w sposób hybrydowy lub w terenie”. Zasoby lokalowe też nie były w pełni wykorzystywane. One często stały puste z tego względu, że wciąż było biuro fundacji w Warszawie i ona operowała też z Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#JanSzyszko">Kolejny punkt, który budził wątpliwości, dotyczy kosztów wyjazdów służbowych. W 2023 r. fundacja wystawiła ok. 780 delegacji krajowych na łączną kwotę 241 tysięcy zł, z czego 470 delegacji na kwotę powyżej 100 zł, ale szacuje się, że ok. 25% delegacji międzymiastowych było wystawianych na trasie Warszawa-Radom. Tutaj dalej nie będę komentował.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#JanSzyszko">A siódmy punkt dotyczy zawiadomienia Prokuratury Okręgowej w Radomiu, o którym już napomknąłem, z 15 kwietnia 2024 r. Wszczęto śledztwo w sprawie podejmowania przez osoby zajmujące się sprawami majątkowymi fundacji decyzji niezwiązanych z celami statutowymi fundacji, w tym dotyczących finansowania kampanii politycznych, co mogło doprowadzić do wyrządzenia fundacji szkody majątkowej o wielkich rozmiarach, co najmniej 1 miliona zł.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#JanSzyszko">Podsumowanie: mając świadomość wagi celów i wyzwań dotyczących, że tak powiem, wskrzeszania innowacji w polskiej gospodarce, ministerstwo w żaden sposób nie podważa celów fundacji, podważa sposób ich realizacji i jest głęboko zaniepokojone – czyli my byliśmy głęboko zaniepokojeni – tym, jak ta fundacja działała. Biorąc pod uwagę funkcjonującą strukturę PARP, uważamy za celowe przeniesienie tych zadań do PARP, jak również budżetu, oraz stworzenie, w porozumieniu i po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, funkcjonującego modelu wsparcia dla tej branży. Stąd zwracam się z gorącą prośbą o poparcie tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#JanSzyszko">W razie pytań oczywiście jestem gotów do odpowiedzi, razem z panem dyrektorem Piotrem Zychlą z Departamentu Prawnego ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JolantaHibner">Bardzo panu dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JolantaHibner">Teraz poproszę pana legislatora o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JakubZabielski">Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JakubZabielski">Mój wstęp był dłuższy niż opinia.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JakubZabielski">Ustawa nie budzi zastrzeżeń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JolantaHibner">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JolantaHibner">Bardzo proszę, pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławRusiecki">Panie Premierze! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JarosławRusiecki">Ustosunkowując się do tego, co powiedział pan minister Szyszko, powiem tak: no, różne są metody reformowania, nie wiem, czy najlepszą metodą jest likwidacja. Bo z pewnością, tak jak pan minister zaznaczył, cele, jakie sobie stawiała Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, są obecnie niezwykle istotne, jeśli chodzi o rozwój, ale i znaczenie tych inteligentnych przemysłów oraz specjalnie adresowane środki z różnych źródeł, czy to budżetowe, czy też, co niezwykle istotne i ważne, środki z Unii Europejskiej, jakie wpływają lub mogą wpływać do firm, przedsiębiorstw, które zajmują się inteligentnym przemysłem. Człowiek jest istotą omylną, popełnia błędy, ale likwidowanie instytucji jest taką najprostszą formą, żeby problem ostatecznie rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JarosławRusiecki">Ja z całym szacunkiem dla ogromnego doświadczenia PARP… W polskiej historii ostatnich kilkunastu lat PARP ma ogromne zasługi, doświadczenie, ale nie wiem, czy dokładanie czegoś, co jest bardzo szczególne, pozwoli skuteczniej działać w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JarosławRusiecki">No, nie chcę się ustosunkowywać do tego, co pan minister mówił, do tych zarzutów, bo nie mam tutaj rzetelnej wiedzy. Szkoda że przedstawiciel fundacji nie może się tu wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JarosławRusiecki">Powiem tak: jeśli chodzi o Radom – choć ja jestem ze Świętokrzyskiego – to te relacje są różne. Ja tylko chcę przytoczyć taki przykład, który miał miejsce wiele lat temu. W Radomiu swoją siedzibę ma po dzień dzisiejszy, główną siedzibę, Polska Grupa Zbrojeniowa – bardzo znaczący, wielki holding przedsiębiorstw czy spółek Skarbu Państwa działających w niezwykle istotnym, ważnym obszarze obronności i bezpieczeństwa. I też ma swoje biuro tutaj, niedaleko nas, w Warszawie. Przypomnę, że ta decyzja pani premier Ewy Kopacz miała różne konteksty, m.in. taki, że pani premier z tamtego okręgu pochodzi. Tutaj bym nie starał się Radomia jako czegoś niezwykle istotnego i takiego, co ma wpływ na funkcjonowanie fundacji… Jest to, myślę, praktyka. Warszawa ma takie możliwości komunikacyjne i jeżeli chodzi o kontakty, że funkcjonowanie biura również tutaj dla tak ważnej instytucji było czymś zrozumiałym.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JarosławRusiecki">Lepiej jest, wydaje mi się, jeśli są jakieś mankamenty, coś uzdrawiać, niż likwidować. Stąd też my jako przedstawiciele klubu Prawa i Sprawiedliwości będziemy głosowali przeciwko likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JolantaHibner">Głos chciał zabrać pan przewodniczący Pawlak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarPawlak">Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WaldemarPawlak">Podzielam troskę pana senatora Rusieckiego i myślę, że warto zwrócić uwagę na skalę tej działalności. Mamy w art. 7 pokazane, jak w przyszłych latach będą wyglądały wydatki na te cele w ramach PARP. Jak rozumiem, to jest kopia tego, co było przeznaczone na fundację. A więc jeżeli mówimy tu o 13, 15, 20 milionach, a koszty samej fundacji – pan minister podał różne przykłady – pewnie wychodzą na poziomie 1 miliona czy kilku milionów zł, na funkcjonowanie samej organizacji, to pokazuje to taki podstawowy błąd, że jak są nowe zadania, to próbuje się powoływać nowe instytucje, zamiast wykorzystać instytucje, które już funkcjonują i mogą te zadania obsłużyć dużo bardziej efektywnie, bo nie ponoszą kosztów ogólnych, takich jak koszty administracyjne, koszty utrzymania serwisu finansowego itd.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WaldemarPawlak">Tak więc przekazanie tych środków do PARP, do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wydaje się dość racjonalne w tej sytuacji – nawet abstrahuję tu od kontekstów politycznych, patrzę na to tylko z punktu widzenia po prostu sprawności zarządzania środkami.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WaldemarPawlak">I w tym kontekście warto właśnie przywołać taką generalną zasadę, że jak są nowe zadania, to raczej powinniśmy wykorzystać istniejące instytucje i sprawnie te zadania realizować, a nie tworzyć instytucje, tak prawdę mówiąc, trochę fasadowe. Bo okazuje się, że ta fundacja bardziej skupiała się na sobie niż na celu, do którego została powołana. Ale rzeczywiście te przemysły, które mają taki innowacyjny charakter, są bardzo potrzebne i w kontekście rozwoju gospodarki bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WaldemarPawlak">Warto podkreślić, że jeżeli chodzi o samą ideę takiej dekoncentracji, że różne instytucje funkcjonują w różnych regionach kraju, to też można sobie wyobrazić… Ja pamiętam taką dyskusję swego czasu, dotyczącą Polskiej Agencji Kosmicznej, która wylądowała w Gdańsku, choć też Warszawa nie jest tej agencji obca. Ale ja myślę, że jest to dobry kierunek, żeby w przyszłości, jeżeli takie instytucje będą konieczne do powołania, brać też pod uwagę możliwość lokowania ich w innych miejscowościach czy regionach, a nie tylko tutaj, w centrum i w Warszawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JolantaHibner">Pozwolę sobie jeszcze zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JolantaHibner">Proszę państwa, fundacja, która powstała, działała 5 lat. PARP w tej chwili, można powiedzieć, dochodzi do 25 lat.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JolantaHibner">Ja mam takie pytanie: co w ciągu 5 lat – bo 5 lat to już jest taki znaczący okres – ta agencja zrobiła korzystnego? Bo miała zająć się też rynkiem europejskim. W jaki sposób ona zaistniała? Oprócz tego, że miała 2 siedziby.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JolantaHibner">Jak pan wcześniej powiedział, większość czasu to była praca zdalna albo też – przebywanie w Warszawie. A w Radomiu była tylko znacząca siedziba, bo o powierzchni ponad 600 m². I wiemy jeszcze, bo pan podał, jakimi skutkami obciążona była umowa. Chodzi mi o zapisy dotyczące wymówienia przez podmiot umowy co do tej siedziby.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JolantaHibner">Czym wykazała się przez 5 lat? Bo 5 lat to już jest taki okres, że nie można mówić o organizacji. Organizacja już na pewno była i wiadomo było, kto powinien być zatrudniony. Ja rozumiem, że wszystkie konkursy się odbyły. Co można powiedzieć na plus co do tej fundacji? Chodzi o to, żeby pan nam to przybliżył, bo wszyscy jesteśmy bardzo ciekawi. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JolantaHibner">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję. Dziękuję bardzo i za pytania, i za głos pana premiera, bo ja nie mógłbym się nie zgodzić z tą potrzebą decentralizacji w Polsce, którą, mam nadzieję, realizujemy czy bardzo staramy się realizować w ministerstwie funduszy, czy to wdrażając KPO, czy to programując i wdrażając fundusze europejskie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanSzyszko">Wieloośrodkowa siła Polski w tej chwili czy wieloośrodkowy rozwój Polski jest jej absolutną zaletą, którą należy wzmacniać, ale poprzez realne przenoszenie ośrodków ciężaru gospodarczego poza największe miasta, a nie poprzez tworzenie słabo funkcjonujących fundacji poza największymi ośrodkami. Mówię to jako osoba z Nowego Sącza, miasta, które też ma swoje doświadczenia decentralizacyjne, udane i nieudane – umówmy się – z lokowaniem instytucji. A więc znam dość dobrze ten problem.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanSzyszko">Jeżeli chodzi o te 5 lat… Ja naprawdę wierzę w to, że początkowo idee przyświecające powołaniu do życia Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości były światłe. Wydaje mi się, że naprawdę na początku chodziło o to, żeby lepiej zsieciować polskie innowacyjne przedsiębiorstwa, które zazwyczaj są małe i średnie. Wiadomo, że takim mniejszym firmom trudniej jest nawiązać kontakty międzynarodowe i jednocześnie lobbować w Komisji Europejskiej za korzystnymi dla polskiego biznesu w tym sektorze rozwiązaniami. Niestety, po tym, jak wkrótce po powołaniu fundacja stała się łupem politycznym, nieprzypadkowo – przepraszam, ale muszę to powiedzieć – europosła, który wywodzi się z Radomia… No tu są bardzo wyraźne i ciągłe, że tak powiem, linie przyczynowo-skutkowe w historii tej fundacji. I wtedy w dużej mierze fundacja przestała interesować się spełnianiem swoich zadań – zadań, do których została powołana. Oczywiście organizowano wycieczki studyjne, np. żeby zobaczyć, jak Przemysł 4.0. działa w innych państwach, w tym takich dość odległych od Polski, ale nie było tego drugiego kroku, czyli przełożenia lekcji na działania w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanSzyszko">Rzeczywiście budżet fundacji nie jest wielki w skali całego przemysłu i sama fundacja nie mogła takiej zmiany dokonać, ale może gdyby 57% jej budżetu nie szło na pensje, gdyby mniej interesowano się polityką, bardziej merytoryką, to przynajmniej w zakresie sieciowania i lobbowania za korzystnymi rozwiązaniami na rynku europejskim mogłaby odznaczyć swoje piętno, co nie miało miejsca.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanSzyszko">W zeszłym roku takim flagowym przedsięwzięciem, poza kongresem w „Łuczniku” w Radomiu, była współorganizacja wydarzenia EuroSkills w Gdańsku we wrześniu 2023 r. Proszę państwa, EuroSkills, to było wydarzenie, które miało… To były takie międzynarodowe igrzyska zawodów, w których murarze, dekarze oraz inni rzemieślnicy specjaliści rywalizowali w jakichś tam konkurencjach. No to jest wydarzenie natury integracyjno-sportowej, rekreacyjnej, towarzyskiej, ale nie merytorycznej. Na Boga, to nie jest zadanie dla tej fundacji, a to było kluczowe przedsięwzięcie fundacji w zeszłym roku. W tak szacownym gronie niepoważne wydaje mi się mówienie o takich przedsięwzięciach. Tak że ocena jest jednoznacznie negatywna, ale my też bardzo nie chcemy, żeby było tak, jak było.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanSzyszko">W przeniesieniu do PARP nie chodzi tylko o to, żeby przenieść już i tak pomniejszone zasoby osobowe i zasoby finansowe, chodzi o to, żeby to działało lepiej. Na pewno w PARP będziemy chcieli powołać ciało doradcze. Będzie ono działało przy PARP i składało się z ludzi, którzy właśnie, jeżeli brakuje jakiejś kompetencji w PARP, będą w stanie ją uzupełnić z zewnątrz. Ona powinna prowadzić dialog z przemysłem, wypracować skuteczną formułę współpracy przy zaangażowaniu w ten proces i izb, i stowarzyszeń, i klastrów, i specjalnych stref ekonomicznych, i organizacji pozarządowych, żeby w końcu to sieciowanie się odbyło, bo to do tego została powołana fundacja.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanSzyszko">Będziemy też chcieli razem z ministerstwem rozwoju wdrażać taki projekt, który nazywa się wsparciem MRiT w obszarze koordynacji krajowej sieci europejskich hubów innowacji cyfrowych. To też ciężko szło za czasów fundacji. I teraz liczymy na to, że w ramach PARP rzeczywiście to wsparcie będzie wymierne.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanSzyszko">Tak że odpowiadam wprost na to pytanie: z zakresu merytorycznego nie jestem w stanie wskazać osiągnięć tej fundacji, ale wierzę, że początkowo założenia były światłe, jednak po 5 latach ich weryfikacja jest jednoznacznie negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JolantaHibner">Czy ktoś z państwa chciałby…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JolantaHibner">Jeszcze pan Dobkowski.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JolantaHibner">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiesławDobkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WiesławDobkowski">Panie Ministrze, ja mam takie pytanie. Ta fundacja zatrudniała pracowników – ja już nie mówię o zarządzie – i ja rozumiem, że to też byli merytoryczni pracownicy, bo tacy powinni być. Czy ci pracownicy po prostu zostaną wykorzystani, jeżeli zadania fundacji zostaną przejęte przez nową agencję? Czy ci pracownicy do niej przejdą, czy będą zwolnieni? I w ogóle jaka to jest skala? Ile tam pracowało ludzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję za to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanSzyszko">Rzeczywiście część pracowników to byli pracownicy merytoryczni, część nie. No, część to byli pracownicy, którzy pracowali w fundacji bez miarodajnego doświadczenia zawodowego w tym zakresie, ale np. byli członkami rodzin członków poprzedniego rządu. Niestety, dochodziło do takich sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanSzyszko">Przez ostatnich kilka miesięcy my próbowaliśmy dokonać zmian w zarządzie ścieżką nieustawową. Ale też ta fundacja w sposób, moim zdaniem, zupełnie nieuzasadniony była ustawowo tak chroniona i członkowie zarządu byli tak chronieni, że musi dojść do zmian ustawowych, by tych zmian w zarządzie dokonać. W tym roku zakończono te umowy budzące największe wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanSzyszko">Mam nadzieję, że pan dyrektor będzie miał dane na temat zatrudnienia i tego, o ile ono spadło w tym roku. Ja nie mam tej informacji, ile było na początku roku. Mam dane, ile jest teraz. Wydaje mi się – ale to jest do zweryfikowania i ja najwyżej wrócę po tym posiedzeniu komisji z tą konkretnie informacją – że było to powyżej 50 osób. Teraz mamy 39 w 6 działach, które rzeczywiście zostaną przeniesione do PARP. To jest 12 osób w dziale strategii i rozwoju, 6 w dziale programów rozwoju przemysłu, 7 w dziale marketingu, 5 w dziale IT, 5 w dziale finansów i kontrolingu, 3 w dziale administracji. Tak wygląda stan zatrudnienia. I one przechodzą do PARP – tu odpowiadam na pana pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JolantaHibner">Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JolantaHibner">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JolantaHibner">Jeżeli nie, to przechodzimy, proszę państwa, teraz do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JolantaHibner">Ja rozumiem, że koledzy zgłosili wniosek przeciwny, o odrzucenie, ale w pierwszej kolejności będziemy głosować nad proponowaną ustawą…</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JolantaHibner">Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JakubZabielski">Jeżeli był zgłoszony formalnie wniosek o odrzucenie, to w pierwszej kolejności głosujemy nad wnioskiem o odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JolantaHibner">Tak, tak, ja właśnie chciałam powiedzieć, że w pierwszej kolejności będziemy głosować nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JolantaHibner">W związku z tym przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JolantaHibner">Kto z państwa jest za odrzuceniem ustawy dotyczącej likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JolantaHibner">2 osoby za.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JolantaHibner">Kto jest przeciw? (3)</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#JolantaHibner">Wniosek nie przeszedł.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#JolantaHibner">W związku z tym głosujemy nad wnioskiem… Już nie potrzeba przyjąć?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#JolantaHibner">Trzeba przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#JolantaHibner">Teraz zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy o likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości bez poprawek oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#JolantaHibner">Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy o likwidacji? (3)</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#JolantaHibner">Kto jest przeciw? (2)</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#JolantaHibner">Proszę państwa, ponieważ przyjęliśmy wniosek i będziemy w dalszym ciągu procedować tę ustawę, to kto z państwa by…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldemarPawlak">Ja bym zaproponował, żeby pani senator Jolanta Hibner była senatorem sprawozdawcą, jeżeli pani pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JolantaHibner">Jeżeli nikt z państwa nie ma, że tak powiem, uwag co do mojej osoby, to bardzo dziękuję. Podejmuję się przedstawienia sprawozdania na posiedzeniu Senatu. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JolantaHibner">I oczywiście zamykam obrady, bo, jak rozumiem, żadnych innych wniosków nie ma… Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo i do zobaczenia.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękujemy.)</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Do następnego.)</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#JolantaHibner">Do następnego.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 11)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>