text_structure.xml
12.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 01)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Pawlak)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Witam państwa serdecznie na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Senatu RP. Witam panów senatorów, witam panią mecenas, panią legislator, witam przedstawicieli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawlak">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarPawlak">Czy są uwagi do porządku obrad? Czy są jakieś propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarPawlak">Rozumiem, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WaldemarPawlak">Czy na sali są lobbyści? Również nie. Pani fotograf nie jest lobbystą. Tak?</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Głos z sali: …to jest nasza koleżanka…)</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WaldemarPawlak">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WaldemarPawlak">Informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WaldemarPawlak">Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WaldemarPawlak">Poprosiłbym o zabranie głosu przedstawicieli rządu, czyli przedstawiciela Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo, pan wiceprezes Daniel Mańkowski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DanielMańkowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DanielMańkowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DanielMańkowski">Dziękuję za możliwość przedstawienia ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis, która została uchwalona przez Sejm na dwudziestym posiedzeniu w dniu 18 października 2024 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DanielMańkowski">Rozpatrywana dzisiaj ustawa jest aktem o charakterze, powiedziałbym wprost, niekontrowersyjnym. Jest to ustawa z rozwiązaniami technicznymi, dostosowującymi, związanymi ze zmianą prawodawstwa europejskiego. Na początku tego roku Komisja Europejska przyjęła 2 nowe rozporządzenia dotyczące udzielania pomocy de minimis – rozporządzenie o pomocy de minimis oraz rozporządzenie o pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – w związku z czym zaszła konieczność dostosowania polskiego prawodawstwa do kwestii wynikających z tych rozporządzeń.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DanielMańkowski">Po pierwsze, z uwagi na to, że są to rozporządzenia, to obowiązują one wprost. Dotychczasowe polskie akty prawne odwoływały się do regulacji europejskich dotyczących udzielania pomocy de minimis, w związku z tym zaszła konieczność zmiany wszystkich odesłań z poprzednich rozporządzeń, które obowiązywały przez ubiegłe 10 lat. Do tych nowych aktów przy okazji zastosowaliśmy technikę legislacyjną, która ma na celu uniknięcie konieczności każdorazowej nowelizacji w przypadku zmiany tych rozporządzeń. A więc odesłaliśmy generalnie do przepisów dotyczących pomocy de minimis, tak żeby, jak wspomniałem, uniknąć takiej pracy, kiedy Komisja po raz kolejny zmieni rozporządzenia dotyczące jej udzielania.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DanielMańkowski">Po drugie, rozporządzenia zmieniają okres, za który przedstawiane są zaświadczenia lub oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis. W tym zakresie też musieliśmy dostosować prawodawstwo krajowe. Chodzi o to, że 3-letni limit pomocy liczy się w ten sposób, że są to 3 minione lata, a nie 3 dotychczasowe lata podatkowe. Jest to rozwiązanie korzystniejsze dla przedsiębiorców ubiegających się o pomoc de minimis.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DanielMańkowski">I wreszcie, po trzecie, w 2 aktach prawnych, w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i w ustawie o kooperatywach, usunęliśmy obowiązekprzedstawiania zaświadczeń lub oświadczeń, bo obowiązek ten wynikał już z innych aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DanielMańkowski">Tak jak wspominałem, ta ustawa de facto jest ustawą zmieniającą 24 inne akty prawne w zakresie dostosowania do prawodawstwa europejskiego. Bardzo proszę o jej rozpatrzenie i przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę teraz panią legislator Iwonę Kozerę-Rytel o przedstawienie stanowiska Biura Legislacyjnego Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IwonaKozeraRytel">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy. Ona faktycznie ma charakter techniczny, większość jej przepisów polega właśnie na zastąpieniu odesłań do nieobowiązujących już aktów prawa Unii Europejskiej takim ogólnym odesłaniem do zasad udzielania pomocy de minimis. I faktycznie te nowe rozporządzenia, które będą obowiązywały do 31 grudnia 2030 r… W związku z taką formułą nie będzie konieczności nowelizowania po raz kolejny szeregu ustaw, tak jak ma to miejsce w analizowanej ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Bardzo proszę, czy panowie senatorowie mają jakieś uwagi, pytania?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli można, to ja bym tylko zapytał pana prezesa, czy ten zwyczaj, o którym pan prezes teraz wspomniał, jeżeli chodzi o legislację, tzn. żeby to było zapisywane… Bo dyskutowaliśmy tutaj z panią legislator o tym, żeby to były odesłania do ogólnie nazwanych merytorycznych rozporządzeń, bez wskazywania konkretnej daty. Czy to jest rozwiązanie, które w biurze legislacyjnym rządu jest taką powszechną praktyką? Czy warto zwrócić uwagę na to, żeby w taki sposób zamieszczać te odesłania do bezpośrednich rozporządzeń dotyczących różnorodnej tematyki?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DanielMańkowski">Szanowny Panie Przewodniczący, nie jestem w stanie odpowiedzieć, czy jest to praktyka przyjęta we wszystkich organach rządowych prowadzących prace legislacyjne, ale wydaje mi się, że jest to dobra praktyka legislacyjna, która w przypadku takich aktów mogłaby być stosowana, z prostej przyczyny. Otóż zapewnia ona stabilniejszy system prawny, bo chodzi tu, znowu, o techniczne, legislacyjne nowelizacje, które po prostu są wymuszone, żeby odwoływać się czy żeby odsyłać do obowiązujących aktów prawnych, które to nowelizacje generują po stronie administracji rządowej określone koszty czasowe i osobowe. Dzięki takiemu zabiegowi możemy uniknąć tej pracy i poświęcić te zasoby na inne działania, tam, gdzie możemy w bardziej efektywny sposób je wykorzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarPawlak">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WaldemarPawlak">To ja bym poprosił, żeby pani mecenas była uprzejma przygotować nam taki draft pisma do pana ministra Berka, żebyśmy pochwalili za przyjęcie w tej ustawie tego typu rozwiązań i żeby ta praktyka była powszechna w innych instytucjach, To oszczędzi czas i zapewni większą spójność prawodawstwa, bo, tak jak tutaj pan prezes wspomniał, wtedy nie ma potrzeby z każdą zmianą rozporządzenia odwoływać się do nowej wersji, tylko jest odwołanie generalne do rozporządzenia i jego tytułu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli nie ma więcej uwag…</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest jeszcze jedna…)</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WaldemarPawlak">Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IwonaKozeraRytel">Może ja jeszcze doprecyzuję. Czasami nie ma takiej możliwości, żeby odesłać do jakichś ogólnych zasad, i jest wręcz wskazane, aby odesłać do konkretnego aktu prawnego, Zasady techniki prawodawczej zalecają, żeby jak najbardziej precyzyjnie odwoływać się w takiej sytuacji do określonego aktu, również prawa Unii Europejskiej. Dlatego nie wiem, czy będzie możliwe, żeby uwzględnić takie zalecenie w każdym przypadku. Trzeba będzie to analizować ad casum.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldemarPawlak">Pani Mecenas, prosimy, żeby pani znalazła rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WaldemarPawlak">Znamy już problemy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo, pan senator Dobkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławDobkowski">Ja mam tylko pytanie, czy ta nowelizacja ma związek… Czy ona będzie obojętna dla budżetu państwa, czy też budżet państwa będzie przez to obciążony?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DanielMańkowski">Panie Senatorze, ta nowelizacja jako taka jest neutralna dla budżetu państwa, bo są to zmiany wyłącznie z zakresu techniki legislacyjnej. Chodzi o to, żeby odsyłać do obowiązujących aktów prawa europejskiego, żeby po prostu odsyłać w prawodawstwie krajowym do obowiązujących rozporządzeń europejskich. Same akty, te rozporządzenia europejskie, o których wspominałem, będą miały na pewno pozytywny skutek dla przedsiębiorców, bo one w sposób korzystny dla nich nowelizują przepisy z zakresu udzielania pomocy publicznej, chociażby podnoszą limity w zakresie pomocy de minimis, wprowadzają pomoc de minimis na pewne obszary, na których do tej pory nie były one dopuszczalne, nie były one dozwolone, czy wreszcie przyjmują ten korzystniejszy sposób liczenia okresów, za które należy przedkładać oświadczenia lub zaświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WaldemarPawlak">Ponieważ nie było głosów w dyskusji, to, jeżeli państwo pozwolą, postawiłbym wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Czy są inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WaldemarPawlak">Skoro nie, to proszę bardzo o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WaldemarPawlak">Kto jest za przyjęciem wniosku? (3)</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Jednogłośnie.)</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#WaldemarPawlak">Przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę, jeżeli mogę, to zaproponuję panu senatorowi Wiesławowi Dobkowskiemu przyjęcie roli senatora sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(Senator Wiesław Dobkowski: Dobrze. Wyrażam zgodę.)</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#WaldemarPawlak">Bardzo dziękuję. Pan senator Dobkowski przedstawi to na posiedzeniu plenarnym.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#WaldemarPawlak">Bardzo dziękuję przedstawicielom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i wszystkim, którzy uczestniczyli w tym posiedzeniu. A panią mecenas proszę o znalezienie sposobu na pozytywne przesłanie naszych sugestii dla pana ministra Berka. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#WaldemarPawlak">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 10)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>