text_structure.xml
21.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Pawlak)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Senatu RP. Witam przedstawicieli rządu. Witam panią minister Marzenę Czarnecką – bardzo nam miło. Witam przedstawiciela ministra aktywów państwowych, pana dyrektora Michała Rospędka. Witam Łukasza Horbacza z Polskiej Izby Gospodarczej Sprzedawców Węgla – bardzo nam miło. Pan Mirosław Kasprzak reprezentuje BCC. I pani Danuta Drypa, główny legislator senacki. Witam panie i panów senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawlak">Dzisiaj mamy do rozpatrzenia ustawę o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarPawlak">W zasadzie zmiany dotyczą tylko przesunięcia terminów określonych w art. 5a i 5b. Chodzi o to, żeby te terminy, które upływają z dniem 31 grudnia 2023 r., przesunąć na 31 grudnia 2025 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarPawlak">Sakramentalne pytanie: czy są lobbyści?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma.)</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarPawlak">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WaldemarPawlak">Informuję, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WaldemarPawlak">Na początku bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela rządu. To, rozumiem, pani minister, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarzenaCzarnecka">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarzenaCzarnecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarzenaCzarnecka">Głównym celem tej ustawy jest, tak jak pan przewodniczący wspomniał, przedłużenie okresu obowiązywania 2 rodzajów zwolnień i zmiany w zakresie zapłaty zaliczek na podatek CIT.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarzenaCzarnecka">Ponieważ my objęliśmy rządy, jak wiadomo, 13 grudnia, trudno nam jest, że tak powiem, zaaudytować sytuację spółek węglowych, w szczególności spółki PGG. A z tego, co wiemy, i z raportów, które są przekazywane przez spółki, jasno wynika, że ich sytuacja finansowa jest tragiczna na dzień dzisiejszy i będzie jeszcze trudniejsza w okolicach marca roku 2024. Wobec tego zdecydowaliśmy się na procedowanie tegoż projektu ustawy – ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarzenaCzarnecka">Ona zakłada w art. 5a ust. 2 zmiany w zakresie terminu zawieszenia spłaty przez spółkę górniczą składek ZUS oraz pożyczki PFR. Kwota ta to jest ok. 1 miliard 820 milionów – tych zobowiązań, które stałyby się wymagalne 31 grudnia 2023 r., co spowodowałoby upadłość Polskiej Grupy Górniczej. Pkt 3, czyli art. 5h, który jest dodany po art. 5g, dotyczy zawieszenia obowiązku płatności zaliczek na podatek CIT, co daje oszczędność ok. 120 milionów zł rocznie. To w przypadku spółki PGG – tak wynika z moich rozmów, które odbyłam w zeszłym tygodniu z prezesami spółek – jest kluczowy warunek w zakresie cen, które występują w tej chwili na rynku. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Bardzo dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarPawlak">Poproszę teraz panią Danutę Drypę z senackiego Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę o pani opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DanutaDrypa">Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DanutaDrypa">Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na to, że ustawa ta może skutkować naruszeniem art. 122 ust. 2 konstytucji, z którego wynika, że prezydent ma 21 dni na podjęcie decyzji w sprawie ustawy, czyli na jej podpisanie bądź też odmowę jej podpisania. W przypadku, gdy dzień wejścia w życie ustawy nie uwzględnia zagwarantowanego prezydentowi w konstytucji terminu na podjęcie decyzji co do ustawy, stanowi to naruszenie obowiązujących norm dotyczących procesu legislacyjnego i ograniczenie możliwości wykonywania przez prezydenta jego prerogatyw. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WaldemarPawlak">Czy pani minister chciałby się odnieść do tych uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarzenaCzarnecka">Tak, Panie Przewodniczący. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarzenaCzarnecka">Mamy tego świadomość, ale ponieważ ta ustawa była wnoszona również przez naszych poprzedników, właściwie ustawa o tej samej treści – co do tego nie ma żadnych wątpliwości pomiędzy obecnymi koalicjantami, stroną „koalicji 15 października” – więc mamy nadzieję, i pierwsze rozmowy na to wskazują, że prezydent zdąży podpisać tę ustawę przed 1 stycznia 2024 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarPawlak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WaldemarPawlak">Teraz otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WaldemarPawlak">Proszę panią i panów senatorów ewentualnie o zabieranie głosu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WaldemarPawlak">Czy państwo chcieliby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę, pani senator Hibner.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JolantaHibner">Ja chciałabym się tylko dowiedzieć, z czego to wynika. Pani mówiła, że ponad 1 miliard, 1 miliard 200 milionów wynosi zadłużenie w ZUS – chyba że ja coś źle zrozumiałam – i jest bardzo wysoka niedopłata podatku. Z czego wynika to, że takie bardzo duże kwoty są, że tak powiem, związane z funkcjonowaniem? Przecież przedsiębiorstwa powinny na bieżąco za pewne rzeczy płacić. Chyba że to jest jakaś sytuacja, której my nie znamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Minister Przemysłu Marzena Czarnecka: Pani Senator…)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WaldemarPawlak">Momencik.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WaldemarPawlak">Czy jeszcze panowie senatorowie chcieliby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli nie, to bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarzenaCzarnecka">Pani Senator, sytuacja jest związana z tym, że 820 milionów zł to są niezapłacone składki do ZUS, które dotyczą roku 2022 tak naprawdę. A to jest tylko i wyłącznie przedłużenie okresu spłaty. Zaś ten 1 miliard to jest pożyczka, która była udzielona przez PFR, związana z COVID, którą Polska Grupa Górnicza zaciągnęła w tym okresie. Te składki do ZUS dotyczą nawet 2022 r. i 2021 r. tak naprawdę. A jeśli chodzi o pożyczkę z PFR, to była to pożyczka zaciągnięta przez Polską Grupę Górniczą, ponieważ był problem z notyfikacją pomocy publicznej i były problemy covidowe oraz związane ze wzrostem ceny węgla. Stąd Polska Grupa Górnicza ratowała się pożyczką z PFR.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarzenaCzarnecka">Jak doskonale wiemy, nie ma możliwości zaciągnięcia pożyczek bankowych z prostego powodu – banki w tej chwili mają obligo badania tzw. zieloności, czyli tego, czy nie ma to wpływu na emisję gazów cieplarnianych. Oczywiście górnictwo takich norm nie spełnia, co oznacza, że spółki węglowe muszą się ratować pożyczkami, które nie byłyby sensu stricto takimi pożyczkami finansowanymi przez banki prywatne bądź państwowe. Stąd to zadłużenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WaldemarPawlak">Ponieważ panowie senatorowie nie zgłaszali potrzeby zabrania głosu, poprosiłbym pana Łukasza Horbacza, prezesa Polskiej Izby Gospodarczej Sprzedawców Węgla o zabranie głosu, szczególnie w kontekście stanowiska izby odnośnie do sytuacji na rynku i ewentualnych działań polegających na stosowaniu dumpingowych cen węgla, które obniżają wyniki spółek państwowych, a równocześnie z uwagi właśnie na funkcjonowanie tej ustawy sprawiają, że mamy z jednej strony problemy na rynku, a z drugiej strony przesadnie duże dotacje z budżetu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę, Panie Prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ŁukaszHorbacz">Na wstępie bardzo dziękuję panu przewodniczącemu za zaproszenie i za możliwość zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ŁukaszHorbacz">Proszę państwa, z jednej strony dzisiaj procedują państwo kwestie wydłużenia terminów zawieszenia składek, zawieszenia spłat do PFR, a z drugiej strony równolegle procedowana jest subwencja w wysokości – jak się mówi – 7 miliardów dla górnictwa, w tym 5 miliardów dla Polskiej Grupy Górniczej. I oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że Polska zobowiązała się przed Unią Europejską do systematycznego wygaszania mocy produkcyjnych w górnictwie węgla, takie wsparcie wydaje się jak najbardziej uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ŁukaszHorbacz">Ale chciałbym zwrócić uwagę na 1 rzecz – że taki system wsparcia powoduje, że im gorzej w górnictwie, tym lepiej. To znaczy on w żaden sposób nie motywuje górnictwa do restrukturyzowania się, do poprawiania sytuacji. Tak naprawdę im większa strata, tym większą subwencją będzie ona zasypana. I, tak jak mówię, nie ma motywacji do tego, żeby tę sytuację zmieniać.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ŁukaszHorbacz">Najlepszym przykładem jest tutaj właśnie wspomniana już spółka Polska Grupa Górnicza. Widzimy, że jej wydobycie systematycznie maleje. Jeszcze kilka lat temu to było 30 milionów t, w przyszłym roku ma to być 20 milionów t, zaś spółka ewidentnie nie panuje nad kosztami, które w ciągu ostatnich 2 lat wzrosły niemal dwukrotnie. A w przypadku np. prywatnych podmiotów wydobywających węgiel w kraju nie odbyło się to w aż tak wielkiej skali.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ŁukaszHorbacz">Należy też pamiętać, że spółki górnicze dostające subwencje, dostające, że tak powiem, bonusy w postaci wyjątkowego traktowania, funkcjonują na rynku, na którym działają podmioty prywatne – prywatni producenci węgla, dystrybutorzy węgla, importerzy węgla – i państwowe. Należy więc zadbać o to, aby wsparcie dla spółek faktycznie było przeznaczone na zmniejszenie wydobycia, a nie było traktowane jako nieuczciwa przewaga konkurencyjna, szczególnie w kontekście notyfikacji tych przepisów w Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ŁukaszHorbacz">I tu akurat właśnie na Polską Grupę Górniczą, przede wszystkim na tę spółkę czy tylko i wyłącznie na tę spółkę się skarżymy w kontekście rynku węgla opałowego. Spółka w 2022 r. – jak wiadomo była wtedy wojna, embargo, różne perturbacje – rozwiązała umowy z siecią dystrybutorów. Zdecydowała, że cały węgiel będzie sprzedawała przez sklep internetowy. Oczywiście spółka ma takie prawo. Ale do czego to doprowadziło? Że kiedy sytuacja popytowo-podażowa się odwróciła – czyli mamy teraz 2023 r., kiedy węgla na rynku jest za dużo, trudno jest ten węgiel ulokować na rynku – to spółka nie ma umów z dystrybutorami, którzy byliby zobowiązani do odbierania tego węgla systematycznie w określonych cenach. Ma tylko sklep internetowy. Czyli de facto jest klient detaliczny. I jedyne narzędzie, które spółce zostało do odnajdywania się na tym rynku, to jest cena. W związku z tym od dłuższego już czasu ceny węgla w sklepie Polskiej Grupy Górniczej systematycznie spadają. To z punktu widzenia konsumenta jak najbardziej jest zjawisko dobre, tyle że te ceny, proszę państwa, tak spadają, że są już o kilkaset złotych niższe niż ceny u innych krajowych producentów. Ale to, co najważniejsze i co, że tak powiem, najbardziej boli rynek, to to, że według naszych wyliczeń są to ceny – średnio rzecz ujmując ceny węgla opałowego w sklepie PGG sprzedawanego luzem – o 534 zł i 16 gr poniżej kosztów. Czyli według naszych wyliczeń, które wydają się wiarygodne, taka jest strata na każdej tonie węgla opałowego. Nie mówimy tu o węglu w ogóle, czyli o węglu energetycznym, tylko i wyłącznie mówimy o węglu opałowym. To jest rynek w skali kraju na ok. 6,5 miliona t. W skali PGG mówimy o produkcji na poziomie ok. 2,5 miliona – 2 miliony 200, 2 miliony 300 czy 2 miliony 500, tego rzędu.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#ŁukaszHorbacz">I, proszę państwa, ja chciałbym zauważyć… Bo my jako branża w tej chwili jesteśmy poturbowani. I dystrybutorzy, i importerzy, i inni producenci, także państwowi producenci, w tej chwili stoją, nie sprzedają, ponoszą ogromne koszty. Szacujemy, że na tę chwilę zamknęło się już ok. 30% firm zajmujących się dystrybucją węgla. I mamy wrażenie, że to nie jest koniec tego procesu. Wiele firm bankrutuje z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#ŁukaszHorbacz">Mówię: żeby nie wylać dziecka z kąpielą, chciałbym zwrócić uwagę na ten problem, że oczywiście wsparcie jak najbardziej tak, ale uwarunkowane tym, żeby spółki poddawały się jednak restrukturyzacji, żeby zachowywały się w miarę możliwości rynkowo, no i – to jest nasz główny zarzut w przypadku PGG – żeby nie stosowały cen dumpingowych ze szkodą dla samych siebie, ale przede wszystkim dla całego rynku.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#ŁukaszHorbacz">Bardzo dziękuję za możliwość wystąpienia. Jeżeli są jakieś pytania, to ja chętnie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WaldemarPawlak">Czy inni uczestnicy dzisiejszego posiedzenia chcieliby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Senator Jolanta Hibner: Ja mam jeszcze takie pytanie…)</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JolantaHibner">Ja mam takie pytanie. Powiedział pan, że inne podmioty ponoszą koszty, zamykają się, bankrutują. To są podmioty prywatne, ale też podmioty państwowe. I powiedział pan wcześniej, że ceny węgla pochodzącego z Polskiej Grupy Górniczej spadają, a jednocześnie to przedsiębiorstwo ponosi straty.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JolantaHibner">Czy dobrze zrozumiałam, że tak jest?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarzenaCzarnecka">Tak, Pani Senator, tak jest.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarzenaCzarnecka">Ja wiem, że to rynkowo wygląda nieciekawie. Ja też jestem zaskoczona. Ale sytuacja jest taka, że w tej chwili węgiel leży na zwałach. Ten węgiel się degraduje, co oznacza, że z ekonomicznego punktu widzenia akurat prezesów spółek węglowych można zrozumieć, że oni próbują, mówiąc żargonem biznesowym, upłynnić ten węgiel w miarę możliwości, żeby on nie zalegał na zwałach. Jeśli on będzie zalegał na zwałach, to się będzie degradował i wtedy grupa górnicza nie zarobi nic.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MarzenaCzarnecka">Te zobowiązania, o których rozmawiamy w tej chwili, to są zobowiązania tak naprawdę przeszłe. Czyli był obowiązek zapłaty na dzień dzisiejszy. A wobec tego ja rozumiem pana stanowisko. System wsparcia był bardzo ułomny w ustawie o funkcjonowaniu górnictwa, bo faktycznie on nie budował konkurencyjności. Próbujemy to zmienić.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MarzenaCzarnecka">Wiemy, bo pan minister Wesoły wczoraj w Sejmie jawnie ogłosił – po raz pierwszy mu się to zdarzyło – że system notyfikacyjny i system wsparcia były nieprawidłowe, o czym poprzednicy wiedzieli doskonale. I stąd nie dostaną notyfikacji Komisji Europejskiej przez 2 lata na tę pomoc publiczną. Tak więc – ja już pomijam moją rolę w tej historii – i tak musimy zmienić ten system, bo go Komisja nie znotyfikuje. A jak Komisja tego nie znotyfikuje, to będziemy mieć niedozwoloną pomoc publiczną i cały ciąg zdarzeń.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MarzenaCzarnecka">Teraz tak naprawdę to, co robimy, to łatamy dziurę, która została po poprzednikach. No i próbujemy się do tego przymierzyć, żeby to się udało finalnie w jakiś sposób, że tak powiem, wybielić, a nie zaczernić jeszcze bardziej, niż jest zaczernione.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli nie ma innych głosów, to ja tylko jeszcze, nawiązując do wystąpienia prezesa izby gospodarczej, powiem, że bardzo dobrze byłoby sprawdzić koszty związane z wydobyciem 1 t węgla. Bo na Śląsku też można mieć referencyjne odniesienia. Ja pamiętam, że swego czasu kopalnia „Silesia” była trwale nierentowna, a teraz jest trwale rentowna, tylko zmieniono zasady organizacyjne. I tam też dotyczyło to spraw związanych z organizacją pracy. Górnicy mogą pracować nawet 4 dni w tygodniu, pod warunkiem że nie będzie absencji, bo w tej chwili absencje sięgają 30%, pomimo tego że tydzień pracy jest 5-dniowy, co oczywiście rzutuje też na koszty. Poza tym jeżeli firma ma dość duże zasoby kapitałowe, gdy idzie o sprzęt, o maszyny, a te maszyny pracują tylko przez 5 dni, to też rzutuje na koszty wydobycia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WaldemarPawlak">A więc tutaj prośba do pani minister i przedstawicieli rządu, żeby właśnie te aspekty uwzględnić w dalszych pracach nad sposobem funkcjonowania górnictwa w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WaldemarPawlak">A ta ustawa, która jest w tej chwili rozpatrywana, jest tylko takim technicznym rozwiązaniem. Ma ono przedłużyć funkcjonowanie dotychczasowych rozwiązań i ułatwić proces restrukturyzacji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WaldemarPawlak">Ponieważ nie ma już głosów w dyskusji, przechodzimy do następnego punktu, to znaczy do wniosków dotyczących proponowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WaldemarPawlak">Proponowałbym, żebyśmy przyjęli tę ustawę bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WaldemarPawlak">Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#WaldemarPawlak">To w takim razie proszę o formalne przegłosowanie.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#WaldemarPawlak">Kto jest za przyjęciem proponowanego wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek? (4)</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#WaldemarPawlak">Kto jest przeciwny? (0)</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#WaldemarPawlak">Kto wstrzymał się od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#WaldemarPawlak">Propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli państwo pozwolą, to proponowałbym, żeby sprawozdawcą w imieniu komisji był pan przewodniczący Jarosław Rusiecki.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#komentarz">(Senator Jarosław Rusiecki: Zgadzam się.)</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#WaldemarPawlak">W takim razie proponuję, żeby… Czy są inne głosy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#WaldemarPawlak">Propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#WaldemarPawlak">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Senatu RP.</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo. Dziękuję państwu za udział.</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 23)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>