text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 16)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Witkowski)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarWitkowski">Otwieram – sprawdzę – już piętnaste posiedzenie. No proszę, pracujemy jak stachanowcy. Można powiedzieć, że praktycznie jest jedno posiedzenie w miesiącu albo trochę więcej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarWitkowski">Informuję, że jest nagrywanie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarWitkowski">Lobbystów na sali nie widzę. Chyba że ktoś się przyznaje bez żadnych tam…</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarWitkowski">No i mamy taką sytuację… To posiedzenie komisji jest tylko po to… Mnie jest głupio, bo chciałem to trochę inaczej zrobić, przy innej okazji, ale tak się złożyło, że się nie dało. Wyjaśnię sytuację. Klub Lewica od dłuższego czasu… Kiedyś tam pan Kukucki… Pan senator Pawlak wszedł na miejsce pana Kukuckiego. Był dwukrotnie posłem, był burmistrzem, był radnym wojewódzkim itd. Gdzieś tam międzyklubowo uzgodniliśmy, że to miejsce wiceprzewodniczącego przypada Lewicy i właśnie w Komisji Edukacji. W związku z tym proponuję, żeby tak się stało. Senator Pawlak doświadczenie ma, przez 2 kadencje był posłem itd. Myślę, że bez problemu da sobie radę na stanowisku wiceprzewodniczącego komisji. No i tyle. Nie będę tego rozwijał, mówił dłużej, ponieważ wszyscy się śpieszą na następne posiedzenia komisji. Chyba że są uwagi, pytania, to proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: Ja mam tutaj pytanie. Mogę zadać?)</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarWitkowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">To jest dodatkowy wiceprzewodniczący?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Witkiewicz: Dodatkowy wiceprzewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EwaMonikaKaliszuk">A, kolejny. Czyli mamy teraz trzech?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarWitkowski">Została dokonana zmiana…</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarWitkowski">Nie no, słuchajcie… Objaśnię, dlaczego tak się stało. Przepraszam, ja jestem typowym przykładem… Bardzo dobrze się znam na sporcie, od 18 lat jestem społecznym prezesem klubu. 12 medalistów itd. No i była komisja sportu i komisja edukacji. Niektórzy twierdzili, że nie mogę być od tego, bo istnieje jakieś tam podejrzenie, że mógłbym itd… No i tyle. Sytuacja jest taka, że z tego podziału senatorek i senatorów wynika, że z Lewicy jest 9 osób. No i z tych przeliczeń, które Marek Borowski z panią Blidą…</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Biedą!)</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WaldemarWitkowski">Biedą, tak.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WaldemarWitkowski">Oni wyliczyli, że po stronie Lewicy jest deficyt, bo jeden z senatorów jest wiceministrem, więc już nie może być w prezydium komisji. No i stąd… Nie, że padło na Staszka. Po prostu to jest solidna osobowość i uzgodniliśmy, że przeniesie się do Komisji Edukacji z komisji budżetowej. W komisji budżetowej oddaliśmy miejsce PiS-owi. Pani senator chyba wie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Nie, ja już nie wiem…)</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#WaldemarWitkowski">No dobra, ale oddaliśmy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Ja zakładam, że są tam osoby, które są odpowiednio przygotowane…)</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#WaldemarWitkowski">No wiem, no. Myślę, że tu jest… Pod tym względem chyba nie ma dyskusji.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławPawlak">…Jestem krócej niż koleżanki i koledzy, więc…</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Mikrofon!)</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławPawlak">A, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławPawlak">Dopowiem tylko, że przez ponad 18 lat pracowałem w gminie…</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławPawlak">Który?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Głos z sali: No jest.)</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławPawlak">A, teraz tak.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławPawlak">Następnie przez 8 lat, przez 2 kadencje byłem posłem, w latach 1993–2001, a od 1999 r., gdy powstały województwa, do 2024, przez 25 lat, przez 6 kadencji, byłem radnym województwa kujawsko-pomorskiego. Po odejściu Kukuckiego kandydowałem w ramach paktu senackiego i znalazłem się tutaj, wśród koleżanek i kolegów. Z wykształcenia jestem inżynierem mechanizacji rolnictwa. Mieszkam koło Włocławka w Lubrańcu. No i to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarWitkowski">Czy są pytania do kandydata na przewodniczącego?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Nie.)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WaldemarWitkowski">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WaldemarWitkowski">W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WaldemarWitkowski">Kto z koleżanek senatorek i kolegów senatorów jest za wyborem Stanisława Pawlaka na funkcję wiceprzewodniczącego komisji edukacji? Kto jest za? (5)</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję za jednogłośne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WaldemarWitkowski">Czy są jakieś sprawy różne?</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarWitkowski">…Z rozporządzeniami, czy tam…</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Właśnie to jest problem.)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WaldemarWitkowski">…Nie ma urobku ustawowego, ale być może powinniśmy wrócić do tematu edukacji zawodowej. Od lat jest to naprawdę pięta achillesowa polskiego szkolnictwa. Nie ma kadr. Wymagania wobec nauczycieli są na tyle wysokie, że dobry fachowiec niekoniecznie chce zostać dodatkowo nauczycielem, bo musi skończyć kurs, nieraz 2-letni itd. Część tych osób po prostu trudno pozyskać. Właśnie teraz na tych terenach zalewowych widać, że tam nie brakuje pieniędzy, bo pieniądze można dać, tylko brakuje tych tzw. złotych rączek, które mogą zrobić remonty. To jest nie do wiary – byłem tam w sobotę – jak… Jest deficyt młodzieży czy tam starszych ludzi z umiejętnościami wykonywania pracy w jakichś tam, różnych zawodach.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WaldemarWitkowski">Przepraszam, ale moja ocena niestety zaczęła się od rządów pani minister Krystyny Łybackiej. Przed wejściem do Unii Europejskiej było pierwsze takie uderzenie – mówię „niestety” dlatego, że to jest moja koleżanka z Poznania z Lewicy – było wtedy zlikwidowanie… tzn. ograniczenie możliwości rzemieślników. Odegrano to w ten sposób, że nie zaliczano tam czegoś, nie chciano płacić za tę edukację itd. itd. To już była pierwsza strata. No, a jak trzeba dopłacać, także w rzemiośle, to nikt nie chce czeladników czy majstrów, czy mistrzów kształcić. No i ten problem nadal istnieje. A więc jeżeli ja bym miał zwoływać takie posiedzenie komisji, to właśnie poświęcone tematycznie tej problematyce. Ale jeżeli państwo macie inne propozycje, to ja jestem otwarty na pomysły.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WaldemarWitkowski">Proszę bardzo…</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WaldemarWitkowski">A, pani też…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaBogucka">Tak jak pan przewodniczący powiedział, problem jest tym, że ministerstwo pracuje w większości na podstawie rozporządzeń. Myślę, że to jest jedyna komisja, która rzeczywiście w bardzo znikomym stopniu zajmuje się ważnymi problemami. Wszędzie w komisjach, w tych, w których ja pracuję czy w których wszyscy pracujemy, są poruszane różne kwestie merytoryczne. One trafiają pod obrady w Senacie, są ustawy. A tutaj… To jest bezsprzecznie nawet bezprawne. Przecież wiemy doskonale, że chociażby zmiany organizacji pracy szkoły związane czy z religią, czy z innymi tematami powinny być wprowadzane w drodze ustaw. Dlatego też ocena tego resortu jest negatywna. Ja czasami czuję, że w tej komisji w ogóle nie mamy przedmiotu do takiej poważnej dyskusji. To nie jest nasza wina, bo my chcemy pracować, jesteśmy otwarci, ale rzeczywiście nie mamy nad czym pracować. To jest taka uwaga, którą chyba trzeba będzie zgłaszać już na posiedzeniu Senatu, bo tak oczywiście być nie powinno. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WaldemarWitkowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">Ja w kontekście tej propozycji pana przewodniczącego miałabym taką propozycję, żeby, jeżeli poświęcimy spotkanie komisji kwestiom edukacji zawodowej, kształcenia zawodowego… Mam taką prośbę, która pojawiła się też ostatnio podczas jednego z okrągłych stołów uczniowskich w moim województwie i ze strony dyrektorów, którzy przyszli po tym wydarzeniu z ogromną prośbą, aby zająć się w szczególności młodocianym pracownikiem jako jeszcze dzieckiem, które tak naprawdę, że tak powiem, wisi w systemie i nie ma kompleksowej opieki ani w szkole, ani u pracodawcy. To są jeszcze osoby nieletnie, niepełnoletnie. A jeśli chodzi o, że tak powiem, kwestię kryzysu psychicznego i różnych tego typu problemów, to jest to grupa uczniów, która jest po prostu pozostawiona sama sobie, i dyrektorzy szkół zawodowych przychodzą też z tym, żeby poświęcić trochę uwagi, czasu i opieki i jakkolwiek wesprzeć tę grupę uczniów. Tak jak mówiliśmy, to są, że tak powiem, najszybsi pracownicy, którzy wyjdą ze szkół, ale im też należy poświęcić trochę uwagi i być może troszeczkę, że tak powiem, wejrzeć do ich życia, sprawdzić, jak można ich wesprzeć, jak można im pomóc. Jeżeli byłaby taka możliwość, to nawet sugerowałabym, żebyśmy, jeżeliby pan przewodniczący zarządzi takie spotkanie tutaj, na takie spotkanie zaprosili 2 czy 3 dyrektorów – to mogą być dyrektorzy z Warszawy – którzy mają w swoich szkołach młodocianych pracowników, żeby oni jako praktycy mogli się podzielić z nami swoją opinią o tym, jak te dzieci są dzisiaj w systemie edukacji zaopiekowane. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławPawlak">Oczywiście jest to bardzo ważna sprawa, z tym że szkolnictwo zawodowe prowadzone jest przez powiaty, przez starostwa. Ja, będąc przewodniczącym komisji rolnictwa w województwie kujawsko-pomorskim… W samorządzie odbyliśmy takie spotkanie z dyrektorami szkół i ze starostami i powiem, że tutaj trzeba zadziałać systemowo, to znaczy tak, aby ministerstwo również widziało ten problem. Dlatego jeżeli mamy o tym dyskutować, to powinniśmy najpierw wystąpić do ministerstwa o stanowisko w tej sprawie, o materiały na temat tego, jak to wygląda aktualnie, żeby można było w oparciu o te materiały wypracować jakieś wnioski. A ponieważ działa Związek Powiatów Polskich, to by nie szkodziło, żeby zaprosić również przedstawicieli związku powiatów, którzy by ze swojego punktu widzenia pokazali ten problem. Bo to, że szkolnictwo zawodowe jest zaniedbane, a bardzo potrzebne, to wszyscy wiemy. Tylko co zrobić, żeby wrócić do tego szkolnictwa, a szczególnie do praktyk? Oczywiście szkoły jeszcze czegoś tam uczą, ale jeżeli chodzi o odbywanie praktyk, to to się różnie odbywa. Nie wszyscy chcą przyjmować na te praktyki. Chyba właśnie nie są uregulowane zasady tych praktyk. To, co pani senator mówiła…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: Jest też kwestia barier. Ale o tym wiedzą dyrektorzy, najlepiej byłoby wysłuchać ich zdania.)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#StanisławPawlak">Tak, no właśnie. Jeżeli mamy obradować na ten temat, to wcześniej trzeba by było przygotować pewne stanowiska, materiały w tej sprawie, żeby było o czym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: I odpowiednich przedstawicieli…)</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WaldemarWitkowski">Rozumiem, że porządek obrad wyczerpaliśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławPawlak">To ja na koniec serdecznie podziękuję koleżankom i koledze za dzisiejsze głosowanie. Rozumiem, że będziemy współpracować tak, żeby nasza komisja przyniosła jak najwięcej efektów dla całego Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WaldemarWitkowski">Zamykam piętnaste posiedzenie Komisji Edukacji Senatu XI kadencji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 29)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>