text_structure.xml
37 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Witkowski)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarWitkowski">Szanowne Panie Senatorki i Panowie Senatorowie! Pani Poseł i Minister!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarWitkowski">Pozwólcie, że otworzę posiedzenie Komisji Edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarWitkowski">Zgodnie z oczekiwaniem pani marszałkini Senatu wszystkie komisje miały do końca III kwartału odbyć spotkania i omówić kwestię ewentualnego zaangażowania się, jeżeli dane ministerstwo uzna taką potrzebę, w realizację polskiej prezydencji. Od 1 stycznia do 30 czerwca przyszłego roku to Polska będzie sprawowała prezydencję.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarWitkowski">Zapytam, czy do porządku obrad są jakieś uwagi lub propozycje?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WaldemarWitkowski">Skoro nie, to żeby nie tracić czasu – wiem, że niektórzy się spieszą, mają już wykupione bilety na pociągi – od razu oddaję głos pani minister.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarWitkowski">Jakie są zadania ministerstwa i jakie są oczekiwania ministerstwa wobec senackiej Komisji Edukacji w ramach realizacji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JoannaMucha">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JoannaMucha">Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JoannaMucha">Myślę, że to nasze posiedzenie będzie stosunkowo krótkie. Przypominam wszystkim państwu, że jeśli chodzi o kwestię edukacji i tę wspólną agendę europejską, to ta agenda jest bardzo skąpa, gdyż państwa członkowskie generalnie samodzielnie realizują zadania związane z kwestiami edukacyjnymi. Jedyna część uwspólniona to jest część związana z młodzieżą… My jako ministerstwo edukacji od niedawna przejęliśmy zadania dotyczące właśnie młodzieży. Te zadania były wcześniej w KPRM, ale niedawno wróciły do ministerstwa edukacji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JoannaMucha">Jedyna… Przepraszam na sekundkę. Przepraszam bardzo, potrzebuję szybko chusteczki… Ta pora ma swoje prawa.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JoannaMucha">Jedyna rzecz, bardzo istotna, której musimy razem z naszymi współpracownikami w Europie przypilnować… Procedowanie tej kwestii rozpocznie się właśnie w trakcie naszej prezydencji, ale tak naprawdę nie jest ona zawarta w naszych dokumentach oficjalnych. Podczas naszej prezydencji rozpocznie się rozmowa o nowym programie w miejsce programu Erasmus+. I to jest, jak myślę, najbardziej wrażliwy moment, który… Tak jak mówię, ten wątek nie jest ujęty ani w moich notatkach, które mam tutaj przed sobą, ani w żadnych dokumentach. Ale wraz z naszymi koleżankami i kolegami z odpowiednich komisji musimy dopilnować tego, żeby kolejna perspektywa, a Erasmus+ obowiązuje do 2027 r., była perspektywą dla nas satysfakcjonującą. Polska jest wielkim beneficjentem programu Erasmus+, jesteśmy bardzo zadowoleni z jego funkcjonowania i musimy przypilnować, żeby nowy program był przynajmniej tak samo rozbudowany, jak jest ten obecny. To jest naprawdę olbrzymi program. Jest ogólne zadowolenie w Unii Europejskiej z tego programu, więc trudno byłoby się spodziewać, że tu się coś złego może wydarzyć, ale, tak jak mówię, warto będzie tego przypilnować.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JoannaMucha">A jeśli chodzi o priorytety i to, co wzięliśmy na warsztat, jeśli chodzi o dokumenty oficjalne, to… Może żeby nie czytać całej notatki, którą mam przygotowaną, powiem tylko, że polska prezydencja przeprowadzi dyskusję wysokiego szczebla w ramach spotkań unijnych na temat perspektywy dalszej unijnej współpracy w obszarze edukacji i jej priorytetów w ramach drugiego cyklu europejskiego obszaru edukacji na lata 2025–2030. Jak widzicie państwo, ogólne sformułowanie… To dlatego, że, tak jak mówię, Unia nie posiada żadnych delegacji do działania bardziej szczegółowego. I dalej: możliwego kształtu nowego programu w obszarze edukacji, następcy Erasmusa+ po roku 2027, o czym tym już powiedziałam, i edukacji włączającej. Proszę państwa, w dokumentach europejskich jest to obecnie jeden z najważniejszych tematów. Edukacja włączająca to wszelkie działania polegające na tym, żeby osoby z niepełnosprawnościami, osoby nieneuronormatywne, osoby, które mają różnego rodzaju problemy związane np. z tym, że pochodzą ze środowiska nieuprzywilejowanego… Chodzi o to, żeby prowadzić tutaj daleko idące działania włączające do systemu edukacji. To wydaje mi się dość oczywiste, ale kładziemy na to nacisk bardzo wyraźny.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JoannaMucha">Dalej: koncepcja doskonałości zawodowej i wszystkie kwestie związane ze szkolnictwem zawodowym… Cały czas mamy w Europie problem z młodymi ludźmi, którzy nie pracują, nie są zarejestrowani jako bezrobotni, i nie uczą się. I to jest jeden z priorytetów w stosunku do młodzieży.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JoannaMucha">Kolejny temat, na który będziemy kładli bardzo duży nacisk w takcie spotkań, jakie będziemy organizowali, to jest kwestia dobrostanu psychofizycznego dzieci i młodzieży. To jest postrzegane… Ja specjalnie poprosiłam wszystkich moich współpracowników o to, żebyśmy do tej agendy… Jak państwo wiecie, w tej chwili organizowanych jest bardzo wiele spotkań, które są takim przygotowaniem do naszej prezydencji. Bardzo zależało mi na tym, żeby kwestie uzależnienia, a tak naprawdę uzależnień, bo to nie jest tylko uzależnienie cyfrowe, ale różnego rodzaju inne uzależnienia, niebezpieczeństwa związane ze światem cyfrowym i różnego rodzaju inne faktory, które sprawiają, że ten dobrostan psychofizyczny jest zagrożony… To wszystko podnosimy jako temat, który jest istotny, ważny. Dobrostan psychofizyczny jest jednym z tematów, o którym często mówimy.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o wydarzenia, które… Polska prezydencja w ramach grupy roboczej Rady Unii Europejskiej do spraw edukacji i Komitetu Edukacji wypracuje ze wszystkimi państwami członkowskimi i Komisją Europejską na poziomie… Zostaną one następnie zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej do spraw edukacji na posiedzeniu 12 maja 2025 r. w Brukseli pod przewodnictwem minister edukacji Rzeczypospolitej Polskiej. Chodzi o poniższe dokumenty: konkluzje dotyczące edukacji włączającej; rezolucje dotyczące projektu dyplomu europejskiego… To jest kompetencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, więc tylko to sygnalizuję. Ponieważ to jest realizowane wspólnie w Komisji Europejskiej, więc będzie to prowadzone przez Barbarę Nowacką, przez ministrę edukacji narodowej, natomiast dotyczy to oczywiście szkolnictwa wyższego. Dalej: zalecenie w sprawie systemu zapewniania i uznawania jakości w szkolnictwie wyższym – tu podobnie. I dalej: przeprowadzi debatę polityczną ministrów edukacji do spraw przygotowania nauczycieli do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku szkolnym. I tu znowu kładziemy nacisk na środowisko cyfrowe, na sztuczną inteligencję, na dobrostan psychofizyczny. To są te tematy, które w tej chwili na agendzie pojawiają się właściwie wszędzie.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o wydarzenia, które zostaną zorganizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w Polsce w ramach prezydencji, to będzie to 7 takich wydarzeń. Po pierwsze, posiedzenie grupy wysokiego szczebla do spraw kształcenia i szkolenia, które odbędzie się w dniach 1–3 grudnia 2024 r. w Gdańsku. Po drugie, nieformalne spotkanie ministrów edukacji odpowiedzialnych za edukację włączającą. Będzie to miało miejsce 21 i 22 stycznia 2025 r. w Warszawie. Flagowa konferencja dotycząca szeroko rozumianej edukacji włączającej odbędzie się w dniach 17–18 marca 2025 r. w Warszawie. Czwarte wydarzenie to posiedzenie dyrektorów generalnych do spraw szkół, DG Schools, w dniach 27–28 marca 2025 r. w Warszawie. Piąte wydarzenie to posiedzenie dyrektorów generalnych do spraw kształcenia i szkolenia zawodowego, DG VT, w dniach 19–20 maja 2025 r. Szóste: nieformalne posiedzenie Komitetu Edukacji w dniach 28–30 maja 2025 r. I posiedzenie stałej grupy do spraw benchmarków oraz wskaźników w dniach 10–11 czerwca 2025 r. u nas w siedzibie MEN.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JoannaMucha">Dziękuję bardzo. Jeśli są jakieś pytania z państwa strony, to postaram się odpowiedzieć. Jeśli będą bardziej szczegółowe, to przygotujemy odpowiedź na piśmie, jeśli będzie taka potrzeba. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję za tę zwięzłą informację.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarWitkowski">Zanim przejdziemy do dyskusji, miałbym prośbę, żeby te daty i miejsca przekazać nam…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WaldemarWitkowski">…elektronicznie… Jak rozumiem, udział kogoś od nas z Senatu… Czy jest takie oczekiwanie? Jeżeli nawet tego oczekiwania nie ma, to jak ktoś chciałby być na tych eventach czy na tych spotkaniach… Rozumiem, że ministerstwa dopuszcza taką możliwość. No, trudno powiedzieć, że dopuszcza… Umożliwi po prostu udział członków naszej komisji czy innych senatorów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WaldemarWitkowski">Przechodzimy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Senator Joanna Sekuła: Można?)</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#WaldemarWitkowski">Pani senator Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JoannaSekuła">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JoannaSekuła">Pani Minister, prezydencja jest dla młodych ludzi ważnym wydarzeniem…</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha: Przepraszam, czy ja mogę coś dodać? Bo nie powiedziałam o rzeczy, która jest bardzo istotna. Bardzo przepraszam…)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WaldemarWitkowski">Przy okazji poinformuję państwa, że prócz senatorów mamy dzisiaj na sali 2 osoby, które są z zewnątrz… No, nie z zewnątrz, ale gości. Jest z nami główna specjalistka w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, pani Anna Kryniecka…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Piotrak.)</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WaldemarWitkowski">…Kryniecka-Piotrak, i pani Barbara Wieliczko z senackiego biura spraw międzynarodowych, analityk.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WaldemarWitkowski">Proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoannaMucha">Bardzo przepraszam, Pani Senator, ale jak pani powiedziała o tym, że jest ważna dla młodych, to od razu przypomniała mi się kwestia, o której tu nie opowiedziałam.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JoannaMucha">Organizujemy kilka konkursów. Najważniejszy to konkurs na logo polskiej prezydencji, który jest organizowany teraz, chyba już się nawet rozpoczął. Dzieci będą rysowały swoje propozycje logo polskiej prezydencji, a młodzież ze szkół średnich będzie mogła przygotować prezentację multimedialną z logo polskiej prezydencji. Co ważne, ten konkurs będzie połączony z lekcją, która się będzie odbywała w szkołach, dotyczącą naszej obecności w Unii Europejskiej, naszej roli w Unii Europejskiej, tego, w jaki sposób jesteśmy tego beneficjentami. Są też 2 inne konkursy. Po pierwsze, konkurs plastyczny „Polska na czele europejskiej rodziny”. Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej kreatywnych… A, to jest właśnie konkurs na logo polskiej prezydencji, przepraszam. I konkurs multimedialny „Moja Europa”. To jest ten dla uczniów szkół średnich.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JoannaMucha">Przepraszam za to, że tego nie dodałam. To jest, myślę, dość istotne. Bardzo nam zależy na tym, żeby młodzież przy okazji polskiej prezydencji otrzymała od nas możliwość zapoznania się z tym, dlaczego ta Europa jest ważna, nasza obecność w Europie jest ważna. Co więcej, pracujemy w tej chwili nad tym, żeby na nowo stworzyć ideę, pomysł na kluby europejskie. Kluby europejskie w takiej formule, w jakiej one działały do tej pory, mamy wrażenie, nie budzą już zainteresowania młodzieży. To jest też istotny komponent.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JoannaMucha">I ostatnia kwestia, nie do końca związana z naszą prezydencją, ale myślę, że dość istotna. Przygotowaliśmy program dla młodzieży ukraińskiej dotyczący integracji europejskiej – z punktu widzenia kraju, który jeszcze nie jest zintegrowany z Unią Europejską. Chcemy przygotować te dzieciaki do tego, żeby wróciły do Ukrainy i mogły uczestniczyć w procesie integracji ze strukturami europejskimi. I to tyle. Przepraszam jeszcze raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarWitkowski">To wracamy do pani senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaSekuła">Bardzo się cieszę. W dużej części odpowiedziała pani minister na moje pytanie. Niemniej jednak chciałabym zapytać, czy będą dostępne jakieś scenariusze spotkań, które młodzi mogliby organizować samodzielnie dla swoich kolegów i koleżanek. Z mojego punktu widzenia dosyć istotne jest, aby młodzi mieli możliwość tworzenia takiej atmosfery, że Europa jest ich domem i że w dużej mierze to oni sami mogą decydować o kształcie, który Unia Europejska w przyszłości przyjmie. Do mnie młodzi ludzie zgłosili się z taką inicjatywą zorganizowania zaraz na początku stycznia spotkania ze swoimi kolegami i koleżankami. Chcą na to spotkanie zaprosić młodzieżowe rady z naszego regionu. Dlatego też zwrócili się do mnie z prośbą o to, abym im pomogła to spotkanie zorganizować. Ja, chcąc się dobrze wywiązać ze swojej roli, miałabym takie oczekiwanie, aby takie materiały były dostępne w takiej formie, aby można było z nich skorzystać przy programowaniu takiego wydarzenia. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JoannaMucha">Bardzo poprosiłabym o przekierowanie tych młodych ludzi do mnie, ponieważ ja edukacją europejską zajmuję się osobiście, więc chętnie z nimi porozmawiam o tym, w jaki sposób można byłoby ten projekt przeprowadzić. To są absolutnie tego rodzaju projekty, jakie chcielibyśmy realizować. Od niedawna jestem też osobą odpowiedzialną za przygotowanie edukacji ekologicznej – to jest, myślę, bardzo ciekawy obszar. Chcielibyśmy doprowadzić do tego, żeby młodzi ludzie, którzy mają swoją pasję, mają swoją wiedzę w obszarze ekologii, mogli sami organizować różnego rodzaju działania, różnego rodzaju wykłady czy lekcje. Nie mamy takich warsztatów i takich pomysłów na tę chwilę, rzeczywiście nie zostały jeszcze przygotowane, ale jeśli myślimy o szkole, która daje więcej przestrzeni do działania uczniom, więcej przestrzeni do działania różnego rodzaju aktywistom, mając pełną kontrolę nad treściami, które są tam przekazywane, a to jest niezwykle istotne… Jest to dokładnie ten kierunek, który, jak uważam, jest bardzo ciekawy i bardzo potrzebny polskiej szkole. Ona jest trochę skostniała, ona jest trochę ograniczona w zasadach funkcjonowania, więc myślę, że to będzie bardzo dobry i ciekawy kierunek. Odpowiedziałam, mam nadzieję. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Kołacz-Leszczyńska: Jeśli mogę…)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WaldemarWitkowski">Proszę bardzo, Pani Senator, Pani Przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AgnieszkaKołaczLeszczyńska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AgnieszkaKołaczLeszczyńska">Pani Minister, ja chciałabym zapytać o przyszłość, o czas po 2027 r., czyli po zakończeniu funkcjonowania programu Erasmus+. Proszę mi powiedzieć, czy czas prezydencji to będzie ten moment, w którym my będziemy mogli występować z propozycjami, ewentualnie z założeniami, w tym zakresie, czy będzie już coś przygotowane, a my na tej kanwie będziemy to realizować. Jaki będzie wkład nasz jako Polski w przygotowanie tego nowego programu?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JoannaMucha">Największy wkład będą miały oczywiście agencje narodowe, czyli te agencje, które realizują Erasmusa+. One przygotują nam dokumenty, propozycje dotyczące tego, w jaki sposób można i czy w ogóle można program Erasmus+ upgradować, sprawić, żeby był jeszcze bardziej funkcjonalny. My jesteśmy bardzo zadowoleni z funkcjonowania Erasmusa+. Proszę państwa, jeśli dokładnie pamiętam, to ok. 1,5 miliarda zł wydajemy na ten program. To są naprawdę olbrzymie pieniądze i naprawdę bardzo dobrze wydawane, to znaczy bardzo dobrze służą. Erasmus+ i środki europejskie innego typu, bo tam są też środki FERS, tam są też fundusze norweskie i za chwilę będą wchodziły nowe programy… To nie są już tylko studenci. My mamy takie przekonanie, że to jest tylko i wyłącznie młodzież studencka, ale już nie. To są pracownicy, młodzi pracownicy nauki, to są czasem seniorzy – to są naprawdę zupełnie inne grupy, niż były do tej pory. Myślę, że to jest dobry moment na to, żeby dokonać ewaluacji funkcjonowania tego programu w Polsce i ewentualnie zaproponować jakieś kierunki zmian. Ale, tak jak mówię, my jesteśmy naprawdę bardzo zadowoleni z funkcjonowania tego programu. Szkoły są bardzo w to zaangażowane. Jedyne, czego mogę sobie życzyć, to tego, żeby niektóre z tych programów, które są niskokosztowe i które powodują naprawdę bardzo duże… I tak np. program eTwinning jest naprawdę bardzo tani, a fakt, że dzieci z polskiej szkoły nawiązują relacje z dziećmi ze szkół z innych państw, że nauczyciele nawiązują taką relację i że wspólnie podejmują się realizacji jakiegoś projektu… Na tym ten eTwinning polega. I to są takie projekty, które powinniśmy promować po prostu ze wszystkich sił i sprawiać, żeby były dostępne naprawdę w każdej szkole. One są bardzo popularne, ale nadal jest duża przestrzeń do tego, żeby ta promocja była większa. Tak więc być może jakieś środki na samo promowanie niektórych z tych programów będą na miejscu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarWitkowski">Proszę, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">Pani Minister, dziękuję za przedstawienie informacji, tych, które pani nam tutaj na początku przedstawiła. Mam pytanie. Na stronie ministerstwa rzeczywiście są informacje o tych konkursach dla dzieci, dla młodzieży, natomiast… Pytanie, czy będzie taki moduł czy panel na tej stronie poświęcony przygotowaniom ministerstwa edukacji do tej naszej prezydencji – na stronie resortu kultury jest coś takiego – gdzie byśmy mogli te wszystkie informacje znaleźć. No, tu nie zdążyliśmy sobie tego wszystkiego wynotować, a to są takie ciekawe rzeczy. Czy państwo planujecie taką specjalną informację o tym wszystkim, o czym pani powiedziała, na stronie ministerstwa zamieścić? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaMucha">Nie ma najmniejszego problemu, żeby to zrobić. Jeśli tej informacji do tej pory na stronie ministerstwa nie było, to postaram się to uzupełnić. Postaram się wraz z moimi współpracownikami te podstawowe informacje rzeczywiście na stronie zamieścić.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: Chodzi też o media. Wtedy będzie większa możliwość, żeby zapoznać się…)</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarWitkowski">Czy ktoś jeszcze?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Wiatr: Ja myślę, że taki…)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Tylko proszę mikrofon włączyć, dobrze?)</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WaldemarWitkowski">Nagrywamy, więc trzeba wcisnąć…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzWiatr">Skoro nagrywamy, to muszę skasować połowę…</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzWiatr">…tego, co chciałbym powiedzieć. Pamiętam jeszcze czasy, kiedy gościliśmy tutaj panią minister jako ministra sportu. Przez wiele lat byłem przewodniczącym Komisji Nauki, Edukacji i Sportu i wtedy były duże wydarzenia sportowe europejskie w Polsce.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KazimierzWiatr">Pani minister w 2 kolejnych wypowiedziach powiedziała, najpierw, że szkoła jest skostniała, a potem, że szkoły są zaangażowane. Ja osobiście bym wolał, żeby to bardziej miękko… Co to znaczy, że są skostniałe, skoro mówimy tutaj o cyfrowym świecie? Prawda? Już nie mówię o sztucznej inteligencji. Myślę, że jeśli nas słuchają nauczyciele… No, być może w tej chwili nie słuchają, bo pora może nie jest dla nich przyjazna, ale będą mogli to sobie obejrzeć…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Witkowski: Transmisja jest.)</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KazimierzWiatr">…w archiwum. I te słowa są dla nich trudne. Był taki moment, kiedy uczestniczyłem w takim bardzo ciekawym wyjeździe studyjnym do Francji. To było dawno, to był 1979 r. I myśmy tam mieli okazję spotykać się z dziećmi i młodzieżą na wszystkich poziomach edukacji. Muszę powiedzieć, że ogromne wrażenie na mnie zrobiła szkoła, powiedzmy, wiejska, prowadzona przez małżeństwo… To były chyba cztery klasy i oni realizowali tam własny, autorski program. Myślę, że takie działania są właśnie kluczem do tego, żeby ta szkoła była dynamiczna. Pamiętam też, jak obowiązywała metodyka Muszyńskiego. Fajny pomysł, ale…</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Witkowski: Heliodor Muszyński…)</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#KazimierzWiatr">…wprowadzony w przypadku wszystkich jako przymusowy okazał się kompletną plajtą. Prawda? Tak więc pozwolenie nauczycielom na własne… Oczywiście jest pewien kościec, główny program. I wtedy to zaangażowanie jest większe. Mówienie, że szkoła jest skostniała, a jednocześnie że jest zaangażowana, jest trochę takim dysonansem. Myślę, że trzeba dobierać słowa nieco bardziej adekwatnie do sytuacji, tym bardziej że obecna rzeczywistość jest dla nauczycieli niezwykle trudna. Te narzędzia cyfrowe jednak rozpraszają, powodują, że młodym ludziom trudno jest się skoncentrować. Ja przez lata byłem nauczycielem akademickim, ale wiem, że to… Oczywiście jest tak, że dobry nauczyciel potrafi porwać tych młodych ludzi. Muszę powiedzieć, że czasami jak patrzyłem na uczniów czy na przedszkolaki, które były wpatrzone w tę swoją panią… Oni mieli niemal ogniki w oczach i to jest coś fantastycznego. Myślę, że to nauczyciela napędza. Prawda? No ale to wymaga pewnych warunków, atmosfery budowanej od poziomu ministerstwa aż do samych samorządów, które w tej chwili odgrywają ogromną rolę w tych sprawach. To takie dopowiedzenie z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarWitkowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaMucha">Trochę się będę broniła, Panie Senatorze. O tej skostniałej szkole to sami nauczyciele bardzo często mówią – o szkole, która jest zaprojektowana w ten sposób: 45 minut zajęć, przerwa, 45 minut zajęć, przerwa… I stosunkowo mało jest zajęć projektowych, stosunkowo mało jest zajęć w innym formacie niż w formacie po prostu lekcji. Mam wrażenie, że my wszyscy chcemy, żeby ta szkoła zaczęła trochę inaczej wyglądać. Za dużo jest dzisiaj wiedzy i informacji, które tak naprawdę… Epoka cyfrowa sprawia, że te informacje to możemy sobie w kilka sekund znaleźć w telefonie komórkowym. Za mało jest umiejętności i kompetencji, za mało jest wspólnego działania, czyli pracy grupowej, pracy projektowej. I to sami nauczyciele, dobrzy nauczyciele, którzy chcą dopływu takiego świeżego powietrza w tej szkole, mówią. Ja jestem bardzo zadowolona z tego, że oni też chcą te pozytywne zmiany wprowadzać. I takie właśnie projekty jak chociażby ten konkurs czy warsztaty, o których pani senator przed chwilą mówiła, to są te kierunki, dzięki którym jest szansa na zmiany.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JoannaMucha">A jeśli chodzi o poprzednie ministerstwo… Teraz tak mi się skojarzyło Euro organizowane wtedy wspólnie z Ukraińcami z tym, że teraz dzieci ukraińskie, które wchodzą do polskiego systemu i w obowiązek szkolny… Jakoś zawsze trafiam tak, że mamy dużą współpracę z naszymi sąsiadami. Tak się zdarzyło. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WaldemarWitkowski">Ad vocem, jak rozumiem, pan przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzWiatr">Tak. No, muszę odpowiedzieć pani minister, bo za długo się tym zajmuję, żebym nie odpowiedział… Do nauczycieli, którzy narzekają, powiem: niech coś robią, a nie marudzą. Myślę, że przestrzeń dla aktywności nauczycieli jest ogromna. Już nie mówię o zajęciach pozalekcyjnych, ale w ramach lekcji… I myślę, że sztuką nie jest to, że narzekamy, tylko że…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzWiatr">Nauczyciel dostaje pewną szansę, którą może wykorzystać i może wypełnić zajęcia dobrą treścią. Oczywiście że są pewne odgórne zarządzenia, które to utrudniają, np. zakaz zadawania zadań domowych. Prawda? Ja pamiętam lata, powiedzmy, siedemdziesiąte w harcerstwie peerelowskim, ciężkie… Przecież po 1973 r. to było bardzo mocno zideologizowane. I pamiętam taką harcmistrzynię, która mówiła: z każdej złej rzeczy można coś dobrego wyprowadzić. Dobry wychowawca, dobry nauczyciel to potrafi.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzWiatr">Myślę też, że mówienie o tych ramach, że 45 minut, że przerwa… Właśnie na tym to polega. Z jednej strony my musimy tych młodych ludzi w pewną dyscyplinę wdrażać, a z drugiej chodzi o to, żeby to robić w fajny sposób. Są nauczyciele, którzy to świetnie robią i nie ma tu problemu. To oczywiście nie oznacza, że nie należy wdrażać jakichś ożywczych pomysłów na wszystkich poziomach. Zawsze byłem przeciwnikiem rewolucji, raczej uważałem, że takie cięcia chirurgiczne, które inspirują… Powiem tak: bardziej inspiracja niż przymus, niż zarządzenie, a kluczem jest oczywiście edukacja nauczycieli. To jest ten klucz. Ja pamiętam, że z kolejnymi ministrami nauki i szkolnictwa wyższego o tym rozmawialiśmy i były pewne próby podniesienia poprzeczki. No ale wówczas był z kolei taki opór na wszystkich poziomach decyzyjnych, że to za trudno, że nie, że… To jest problem doboru kadr – nie tylko samej edukacji, ale i kandydatów. Jak wiemy, nie każdy ma to powołanie nauczycielskie, tę iskrę bożą. No, tutaj jest wiele, wiele myśli. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WaldemarWitkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WaldemarWitkowski">Jeszcze pani senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JoannaSekuła">Ja myślę, że to nie jest czas na przegadywanie się na temat struktury i koncepcji szkoły. Ja też mam wiele swoich przemyśleń i doświadczeń, ale myślę, Panie Przewodniczący, że zorganizujemy kiedyś odrębne posiedzenie komisji na ten temat.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JoannaSekuła">Bardzo dziękuję pani minister za deklarację spotkania z młodymi ludźmi. Myślę, że po posiedzeniu ustalimy, jak to zrobić. Bardzo dziękuję za spotkanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WaldemarWitkowski">Rozumiem, że temat został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WaldemarWitkowski">Dziękujemy za to poranne spotkanie. Ta godzina jest związana z tym, że dzisiaj miał być drugi dzień posiedzenia Senatu i chcieliśmy te obowiązki wypełnić przed posiedzeniem.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WaldemarWitkowski">Pani minister przedstawiała nam tutaj daty… Te informacje zostały nam przekazane i przekażemy je dalej wszystkim członkom komisji. Jeśli będzie taka potrzeba, to chętnie służymy pomocą, obecnością. Jeżeli będzie potrzeba innego rodzaju działania, to jesteśmy otwarci na taką współpracę.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#WaldemarWitkowski">Dziękujemy. Do zobaczenia przy innej okazji…</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Wiatr: Nasza obecność świadczy o determinacji…)</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#WaldemarWitkowski">No, wczoraj miałem bardzo duże naciski, żeby to posiedzenie albo odwołać, albo zorganizować właśnie wczoraj. Ale pani minister…</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Kto się odważył?)</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#WaldemarWitkowski">…jest także posłanką i w związku z tym ma ileś obowiązków. Wczoraj w Sejmie chyba do wczesnych godzin rannych była debata na temat…</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#komentarz">(Senator Joanna Sekuła: Do pierwszej.)</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#WaldemarWitkowski">…sytuacji powodziowej. My to rozumiemy. I przepraszamy za tę wczesną godzinę, ale takie życie…</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#WaldemarWitkowski">Ale posiedzenie jeszcze się nie kończy, więc nie pakujmy się. Jeszcze chwila, bo mamy do omówienia sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#komentarz">(Głos z sali: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#WaldemarWitkowski">Tylko się pożegnam…</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha: Trzeba wyczerpać temat, nie wyczerpując uczestników…)</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-25.18" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-25.19" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękujemy bardzo. Do widzenia.)</u>
<u xml:id="u-25.20" who="#WaldemarWitkowski">I teraz sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-25.21" who="#WaldemarWitkowski">Najpierw informacyjnie. Prawdopodobnie będziemy musieli zorganizować wspólne posiedzenie 3 komisji w przeddzień posiedzenia Senatu, tzn. ósmego… Na razie jest propozycja, żeby to była godzina 16.00. Jeżeli państwu pasuje, to nie ma problemu… To ósmego?</u>
<u xml:id="u-25.22" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Wiatr: A jak nie pasuje, to i tak będzie…)</u>
<u xml:id="u-25.23" who="#komentarz">(Głos z sali: Może później jeszcze…)</u>
<u xml:id="u-25.24" who="#WaldemarWitkowski">To już sekretarze muszą uzgodnić. Jeżeli można później… Pewnie byłoby to wskazane ze względu na przyjazdy senatorek i senatorów. Przyjmujemy to do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-25.25" who="#WaldemarWitkowski">I kwestia organizacji konferencji. Zwrócili się do nas…</u>
<u xml:id="u-25.26" who="#komentarz">(Senator Włodzimierz Bernacki: Przepraszam, Panie Przewodniczący, a jeśli idzie o tę specustawę, która jest obecnie w Sejmie, to czy my nie będziemy…)</u>
<u xml:id="u-25.27" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.28" who="#WaldemarWitkowski">Mówi pan o ustawie powodziowej, tak?</u>
<u xml:id="u-25.29" who="#komentarz">(Senator Włodzimierz Bernacki: Tak, tak. Bo tam też jest nowelizacja…)</u>
<u xml:id="u-25.30" who="#WaldemarWitkowski">Wczoraj na konwencie była dyskusja, że… Z informacji, które do nas dochodzą, wynika, że na razie nie ma potrzeby zwoływania dodatkowego posiedzenia naszej komisji…</u>
<u xml:id="u-25.31" who="#komentarz">(Głos z sali: Po zamknięciu posiedzenia możemy przedyskutować te sprawy, a teraz…)</u>
<u xml:id="u-25.32" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.33" who="#WaldemarWitkowski">Tego jeszcze nie wiadomo, ale może tak być. W każdym razie proszę sobie to zaplanować. Powiem szczerze, że pierwotnie było takie oczekiwanie ze strony rządu, żeby Senat zebrał się późnym wieczorem…</u>
<u xml:id="u-25.34" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WaldemarWitkowski">Są propozycje z różnych środowisk dotyczące zorganizowania 2 konferencji w Senacie. Pierwsza ze strony organizacjo młodzieżowej… To może pani sekretarz, która dobrze zna sprawę…</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WaldemarWitkowski">A, nie może pani. No, dobrze. To są młodzi ludzie, którzy chcieliby, żeby z okazji Dnia Edukacji Narodowej zorganizować, 11 października albo 17 października, konferencję…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Albo siedemnastego?)</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#WaldemarWitkowski">Tak, jedenastego albo siedemnastego…</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#WaldemarWitkowski">No, zdania są podzielone, tym bardziej że niektórzy mają złe doświadczenia z wcześniejszą współpracą… To jest organizacja młodzieżowa. Jakie jest państwa zdanie, czy…</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Wiatr: Kto ma tę konferencję zrobić?)</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#WaldemarWitkowski">Oni wychodzą z inicjatywą i chcieliby, żebyśmy my przejęli kwestie organizacyjne, zapewnili serwisy kawowe itd.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzWiatr">Panie Przewodniczący, ja jestem niemłodym senatorem, wieloletnim przewodniczącym komisji, i pamiętam, jak pan marszałek Borusewicz…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Czy my zamknęliśmy posiedzenie komisji, czy nie?)</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Witkowski: Jeszcze nie. To jest w ramach obrad komisji.)</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KazimierzWiatr">…mówił, że Senat nie jest od wynajmowania sal na konferencje. My powinniśmy organizować tylko i wyłącznie konferencje własne. A jeśli ktoś ma pomysł na jakąś konferencję, to w innym trybie niech…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WaldemarWitkowski">Dobrze, zróbmy inaczej. Zamkniemy posiedzenie komisji, wyłączymy mikrofony i porozmawiamy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WaldemarWitkowski">Zamykam posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 37)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>