text_structure.xml
41.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Witam wszystkich bardzo serdecznie – pana ministra, ministrów, wszystkich gości, którzy przyszli, i oczywiście członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Informuję równocześnie, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">I pytam: czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">W takim razie możemy przystąpić do rozpatrzenia przewidzianego porządkiem obrad punktu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">Zwracam się do pana Nenemana, ministra finansów, z prośbą o krótką prezentację ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławNeneman">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławNeneman">Ustawa, o której będziemy dzisiaj mówić, jest bardzo wyczekiwana i wzbudza bardzo wiele emocji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JarosławNeneman">Pierwsza propozycja ze strony ministra finansów i ministra zdrowia pojawiła się w marcu. Nie spotkała się ona z ciepłym przyjęciem. Negocjacje, konsultacje, dyskusje trwały bardzo, bardzo, bardzo długo. No i narodził się kompromis, który chcemy państwu dzisiaj zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JarosławNeneman">Skąd wziął się problem? Otóż Polski Ład zrobił duże zamieszanie w składkach i w podatkach. Po jakimś czasie okazało się, że to zamieszanie było zbyt duże i politycy – i z prawa, i z lewa, i ze środka – mówili: tak być nie może. Najwięcej politycy PiS mówili: wróćmy do tego, co już było, czyli cofnijmy Polski Ład. Polskiego Ładu nie da się cofnąć, a przynajmniej… Wszystko można cofnąć, skoro się poszło w jedną stronę, można pójść w drugą stronę, ale ruszanie jednego elementu tej dużej zmiany, mianowicie składki zdrowotnej, nie jest możliwe bez dużej zmiany. Mówiąc w pewnym uproszczeniu: Polski Ład obniżył podatki, ale też w pewnym miejscu zastąpił podatek dochodowy składką zdrowotną. A więc gdyby wrócić w taki prosty sposób do tego, co już było, to powstałaby olbrzymia, olbrzymia wyrwa w finansach publicznych, zupełnie nieakceptowalna. Dlatego ten temat wzbudzał bardzo liczne spory, kontrowersje, dyskusje.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JarosławNeneman">Udało się wypracować kompromis. Ten kompromis jest rozłożony na 2 etapy. Pierwszy etap to jest to, co można zrobić szybko. To szybko znaczy, że, niestety, pan legislator będzie miał pewien niezbyt przychylny dla nas komentarz w tej sprawie, no ale tak czasami bywa. Po miesiącach dyskusji zapadła decyzja i z tą decyzją musimy pójść szybko, po to żeby od przyszłego roku zrobić 2 rzeczy – i teraz mówię o tym, co jest w projekcie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JarosławNeneman">Minimalna składka na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących działalność nie będzie naliczana, tak jak dzisiaj, od płacy minimalnej. Podstawą nie będzie płaca minimalna, tylko 75% podstawy minimalnej. To jest jedna rzecz. Kto skorzysta? Skorzystają ci przedsiębiorcy, którzy uzyskują najniższe dochody.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JarosławNeneman">Druga rzecz, o której też było bardzo głośno: zmienią się zasady płacenia składki przy zbyciu środków trwałych. To był absurd. Bardzo często państwo mogli widzieć nieprzychylne komentarze przedsiębiorców, którzy zbywając środek trwały, nagle musieli od niego zapłacić składkę. Oni mieli ewidentne poczucie niesprawiedliwości takiego rozwiązania, szczególnie że wcześniej, przed Polskim Ładem, składka na ubezpieczenie zdrowotne była składką kwotową relatywnie niską – w niektórych miejscach podatek był trochę wyższy, ale składka była niższa. Proponujemy odejście od tego, tzn. sprzedaż, zbycie środka trwałego nie będzie zwiększało podstawy obliczania składki. Ponieważ mogą być takie sytuacje, w których obecne przepisy są korzystniejsze, to zaproponowaliśmy na etapie prac sejmowych przepis, który wprowadza fakultatywność tego rozwiązania. To znaczy przedsiębiorca sam wybierze sobie to rozwiązanie w odniesieniu do środków trwałych, które bardziej odpowiada jego potrzebom, albo środki trwałe będą, mówiąc w przybliżeniu, tak samo traktowane jak… Może inaczej: rachunkowość podatkowa i rachunkowość na potrzeby wyliczenia składki będzie identyczna czy też bardzo zbliżona albo też skorzysta z tego przywileju, o którym mówimy, czyli że zbycie środków trwałych nie będzie stanowiło przychodu, od którego będzie płacona składka zdrowotna. To jest ten pierwszy etap i o nim dzisiaj mówimy.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JarosławNeneman">Drugi etap, który ma być od 2026 r., będzie już procedowany w takim bardziej stosownym, rozłożonym w czasie trybie. Ale o tym będziemy mówić dopiero, jak Sejm te zmiany na 2026 r. uchwali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo panu ministrowi, dziękuję za tę informację – myślę, że dość wyczerpującą. Poza tym wszyscy senatorowie mieli okazję zapoznać się z dyskusją, ale także z treścią, z przepisami tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Teraz zwracam się do pana mecenasa z Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Pan mecenas przygotował taką analizę, bardzo rzetelną pod względem legislacyjnym, zaproponował także sporo poprawek. Myślę, że nie muszą one być wszystkie omawiane teraz. To będzie w trakcie głosowania nad poszczególnymi poprawkami. Wydaje mi się, że duża ich część jest godna poparcia, ale jeszcze zobaczymy, jak to wygląda.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMagda">Do rozpatrywanej ustawy Biuro Legislacyjne zgłosiło 7 zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PiotrMagda">Po pierwsze, jak już wspomniał pan minister, projekt rozpatrywanej ustawy, jak również autopoprawka do tego projektu nie były przedmiotem konsultacji publicznych i opiniowania, a tymczasem materie objęte zakresem tych dokumentów obligowały do przedstawienia ich Radzie Dialogu Społecznego, reprezentatywnym organizacjom związkowym, reprezentatywnym organizacjom pracodawców i Naczelnej Radzie Lekarskiej. Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, że organ ten z urzędu może badać, badając konstytucyjności ustawy, czy projekt ustawy doszedł do skutku zgodnie z przepisami przewidzianymi w tym zakresie. Przy tym, jeżeli projekt ustawy, wbrew obowiązkowi wynikającymi z przepisów obowiązujących ustaw, nie został przekazany właściwym podmiotom w celu zaopiniowania, to taka właściwość proceduralna podlega ocenie z punktu widzenia zarówno art. 2 konstytucji, jak i zasady legalizmu sformułowanej w art. 7 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PiotrMagda">Po drugie, art. 5 rozpatrywanej ustawy stanowi, że do dnia 31 grudnia br. do zamówień na usługi lub dostawy udzielane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w związku z realizacją art. 4, czyli przepisu epizodycznego, nie stosuje się przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Abstrahując od braku dostatecznej precyzji powołanego wyłączenia, podkreślę, że przepis ten jest niezgodny z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, która to dyrektywa zawiera taksatywny katalog dostaw i usług niepodlegających reżimowi udzielania zamówień publicznych. Wymaga również podkreślenia, że w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jedynymi dopuszczalnymi odstępstwami od stosowania wymienionej dyrektywy są wyjątki, które zostały w tej dyrektywie w wyraźny sposób przewidziane. Mając to na uwadze, rekomenduję skreślenie art. 5 rozpatrywanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PiotrMagda">Pozostałe propozycje poprawek mają charakter legislacyjny i redakcyjny. Pozwolę sobie jedynie zwrócić uwagę, że przed posiedzeniem komisji przedstawiciel ministra finansów zgłosił propozycję nadania nowego brzmienia art. 2 opiniowanej ustawy. Biuro Legislacyjne tę propozycję akceptuje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo panu mecenasowi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, tę poprawkę, o której wspomniał pan mecenas, ja zgłaszam, żeby ona także była przedmiotem… I Biuro Legislacyjne nie wnosi uwag legislacyjnych do tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, bardzo proszę o ustosunkowanie się do poprawek przygotowanych przez pana mecenasa z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławNeneman">Panie Senatorze i Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławNeneman">Na początku 2 słowa komentarza. Te zmiany są zdecydowanie korzystne dla podatników, dla płatników składek. Ubytek w NFZ wyrówna minister finansów, więc NFZ nie będzie poszkodowany.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JarosławNeneman">Ale ten artykuł, o którym pan mecenas mówił, dotyczący zamówień publicznych… Jeśli chcemy to zrobić, to ZUS musi zmienić system, i to ten system trzeba zmienić szybko.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JarosławNeneman">Co do poprawek to proponuję, żeby pan dyrektor z Ministerstwa Zdrowia – bo to jest ustawa ministra zdrowia – się do nich odniósł. Z tego, co wiem, bo rozmawialiśmy o tym wcześniej, z jedną poprawką chyba mamy pewien problem, bo podobną uwagę zgłoszono na etapie prac Sejmu, a nawet identyczną uwagę. I z nią mamy problem. Myślę, że poproszę pana dyrektora. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">A więc bardzo proszę, Panie Dyrektorze, o te poprawki. Jeżeli jest akceptacja dla większości z nich, to zajęlibyśmy się tą jedną, co do której są rozbieżności. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałMisiura">Michał Misiura, Departament Lecznictwa, Ministerstwo Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MichałMisiura">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MichałMisiura">Większość tych uwag legislacyjnych akceptujemy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MichałMisiura">Mamy zastrzeżenia do uwagi drugiej i trzeciej. Są one tożsame z uwagami, które zostały zgłoszone w trakcie prac na posiedzeniu komisji sejmowej przez Biuro Legislacyjne Sejmu. Chodzi o odwołania do przepisów, które zostały, że tak powiem, wymienione w art. 2zd. My proponujemy pozostawić to w takim zakresie odwołań, jaki jest obecnie. Ta zmiana nie prowadzi do żadnych merytorycznych zmian. I ten katalog, który jest obecnie wymieniany, jest taki sam w projekcie obecnie, przed poprawkami. To jest zmiana teoretycznie tylko doprecyzowująca, jednak mogłaby ona rodzić pewne wątpliwości, czy to jest tylko doprecyzowanie, czy też zmienił się merytoryczny zakres tego przepisu. Pod uwagę…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Czyli jakie mogłyby się pojawić problemy, jeżeli przyjęlibyśmy tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałMisiura">Takie, że dochód czy przychód w rozumieniu tego przepisu może nie być rozszerzony, że tak powiem, szerzej albo węziej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MichałMisiura">W naszej opinii nie należy dawać pola do formowania pewnych wątpliwości interpretacyjnych w związku ze zmianą przepisu. Jest też taka zasada – zasada trwałości pewnych przepisów, funkcjonowania pewnego wypracowanego orzecznictwa w oparciu o nie. Dlatego proponujemy tego nie zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, czy mógłby pan wyjaśnić problem, który tutaj jest. Chodzi o to, żebyśmy przypadkiem tego nie komplikowali, prawda? Bo…pojawią się później jakieś wątpliwości interpretacyjne czy inne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrMagda">Panie Przewodniczący, przepisy, o których mówimy, to przepisy, które zostały ustalone ustawą Polski Ład. Zawierają one następujące sformułowanie: ilekroć w ustępach – tu następuje ich wymienienie – jest mowa o przychodach lub kosztach ich uzyskania, to wtedy… Z kolei w drugim przepisie zawarte jest podobne sformułowanie: ilekroć jest mowa o składkach na ubezpieczenia emerytalne, rentowe itd., należy przez to rozumieć… Problem polega na tym, że jeżeli używa się sformułowania „ilekroć”, to w każdym z wymienionych przepisów powinno znaleźć się słowo, do którego to sformułowanie się odnosi. I tak np. mamy przepis w brzmieniu: „Dopłata, o której mowa w ust. 2j, następuje w terminie płatności składek za miesiąc, o którym mowa w ust. 2k”. Proszę mi powiedzieć, gdzie w tym przepisie występuje słowo: „przychód”, „koszt” albo „ubezpieczenie”?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tylko, Panie…)</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PiotrMagda">Takich przepisów jest ok. 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Panie Dyrektorze?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia Michał Misiura: Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to jeszcze pan mecenas…)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">No tak, proszę. Tu jeden biedny mecenas, a tu panowie…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarcinRomanowicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarcinRomanowicz">Marcin Romanowicz, radca prawny w Departamencie Lecznictwa Ministerstwa Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarcinRomanowicz">Rzeczony przepis, którego dotyczą uwagi zgłoszone w opinii Biura Legislacyjnego Senatu, wyraża treść normatywną, jaka zasadniczo już teraz występuje w obowiązującym brzmieniu ustawy. Znajduje się ona w art. 81 ust. 2zd.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Panie Dyrektorze, ale co by się stało, gdybyśmy przyjęli tę poprawkę, którą zaproponował pan mecenas z Kancelarii Senatu? Czyli jakie ewentualnie są konsekwencje negatywne tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarcinRomanowicz">Obawiamy się, że zmiana brzmienia będzie rodziła wątpliwości, czy zmiana ma charakter tylko doprecyzowujący, czy też jest to zmiana normatywna. W orzecznictwie sądów administracyjnych pojawia się taka tendencja, że wszelka zmiana brzmienia przepisu jest tak naprawdę zmianą doniosłą, która zmienia treść normy prawnej. Tymczasem ten fragment projektu, który teraz omawiamy, ma charakter tylko systematyzujący. Treść, będąca już teraz w obowiązującym stanie prawnym, ulega przeniesieniu do właściwej jednostki w ramach nowelizacji, której zasadnicza część jest w pozostałych przepisach przedmiotowej nowelizacji. Stąd obawa. Chodzi o to, aby nie prowokować wątpliwości u adresatów normy, że jej treść się zasadniczo zmieniła, co nie jest intencją projektodawcy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo. Myślę, że teraz mniej więcej wiemy, jak sytuacja wygląda.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzKleina">Czy są pytania do pana ministra? Czy…</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KazimierzKleina">Ja zgłaszam poprawki legislacyjne, ale na razie bez tych poprawek, które nie zostały zaakceptowane przez pana ministra. Do nich jeszcze wrócimy – do tych pozostałych.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo… Za chwileczkę, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KazimierzKleina">Starajmy się mówić syntetycznie i dotykać tylko istoty ustawy, ponieważ za chwilę komisja budżetu ma kolejne posiedzenie. A więc chcielibyśmy sprawnie przeprowadzić dyskusję, ale tak żeby dotknąć wszystkich najważniejszych punktów.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Panie Przewodniczący, mam pytanie do pana ministra. Pan minister wspomniał o tym, że jest to ustawa nieoddziałująca na kwoty świadczeń wpływających do NFZ. Czy ja dobrze zrozumiałem? I na jakiej podstawie to jest?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JarosławNeneman">Oczywiście wpływy ze składek będą niższe, ale tę różnicę wyrówna minister finansów.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JarosławNeneman">Tak że służba zdrowia czy też szeroko rozumiana ta sfera nie ucierpi na tej zmianie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale…)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, pani przewodnicząca Małecka-Libera.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ja chciałabym wyrazić swoje stanowisko jako przewodnicząca Komisji Zdrowia. Rozumiem, że cały problem wziął się z Polskiego Ładu i z dużego obciążenia przedsiębiorców. Rozumiemy bardzo dobrze ten problem i dlatego co do tego nie mamy żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BeataMałeckaLibera">Ale chcę podnieść jeszcze jedną kwestię. Mianowicie w poprzednich latach również bardzo mocno okrojono Narodowy Fundusz Zdrowia, nakładając dodatkowe zadania, przenosząc czy zrzucając te zadania na barki Narodowego Funduszu Zdrowia bez dodatkowego zabezpieczenia. I dlatego ja tylko chciałabym prosić pana ministra, aby to, o czy pan powiedział, czyli ten drugi etap dotyczący składki, rzeczywiście jak najszybciej był przedmiotem naszych prac. Bo to jest ogromnie ważne, żeby uspokoić kwestie dotyczące budżetu i finansowania naszych procedur medycznych, które są finansowane przez fundusz. Pod tym kątem rozumiem, że środki, które w tej chwili ubędą przez zmniejszenie składki, zostaną przez budżet wyrównane. Ale jednak jako osoba zajmująca się ochroną zdrowia czekam na to, żebyśmy bardzo poważnie i systemowo rozwiązali temat składki zdrowotnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzKleina">Pan senator Kraska.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WaldemarKraska">Ja bardzo krótko, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WaldemarKraska">Panie Ministrze, pan powiedział, że minister finansów to wyrówna. Czy pan może określić, jaka to jest skala, jakie to są pieniądze, które trafią z budżetu czy do Ministerstwa Zdrowia, czy bezpośrednio już do Narodowego Funduszu Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, czyli jaka kwota ubytku będzie z tytułu wprowadzenia tej ustawy i w jaki sposób zostanie w praktyce…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: …Tym samym, żeby już 2 razy nie…)</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#KazimierzKleina">Dobrze, to jeszcze sekundeczkę.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#KazimierzKleina">Senator Leszek Czarnobaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Ministrze, bo powiedział pan, że to będzie zrekompensowane. Rozumiem, że w projekcie budżetu na przyszły rok ta kwota jest zapisana w odpowiednim dziale. Jaka to jest kwota?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzKleina">I senator Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławPawlak">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StanisławPawlak">Ja bardzo krótko… Nie zrozumiałem do końca, co to znaczy, że fakultatywnie będzie można wybrać sposób płacenia tej składki. Bardzo bym prosił o przybliżenie… Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzKleina">Czy jeszcze są jakieś pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KazimierzKleina">W takim razie, Panie Ministrze, bardzo proszę o ustosunkowanie się do tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JarosławNeneman">Koszt szacujemy na ok. 1,3–1,4 miliarda zł. Część tego kosztu łatwo i precyzyjnie można oszacować, część tego kosztu jest oszacować bardzo trudno –mam tu na myśli ubytek dochodów z tytułu wyłączenia środków trwałych. W tej chwili nie mamy żadnej ewidencji, a więc to jest szacunek. Będzie to zrekompensowane ministrowi zdrowia za pomocą dotacji celowej. Te pieniądze w budżecie są przewidziane.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JarosławNeneman">I ostatnie pytanie: na czym polega fakultatywność? Jeśli wyłączymy środki trwałe, to tak naprawdę przedsiębiorca będzie musiał prowadzić, mówiąc w przybliżeniu, 2 rejestry. Taki normalny rejestr, gdzie są wszystkie wydatki, wszystkie zakupy, ewidencję środków trwałych, przychodów, rozchodów, gdzie wszystko ma w jednym miejscu, i to jest duże uproszczenie księgowe. Jeśli środki trwałe są wyłączone ze składki zdrowotnej, no to trochę mu to komplikuje obliczenia, ale ma ten przywilej, że od sprzedaży środka trwałego nie zapłaci składki. Ta fakultatywność polega na tym, że przedsiębiorca wybierze sobie tę metodę, którą chce. Jeśli chce traktować, mówiąc w pewnym przybliżeniu, dochód podatkowy jako podstawę obliczenia składki i zapłacenia podatku, to ma tę prostą metodę i ma do tego prawo. A jeśli chce skorzystać z tego przywileju, który wprowadzamy, też ma do tego prawo. W ten sposób zabezpieczamy interesy, bo może się potencjalnie zdarzyć sytuacja, że osoba, której środki trwałe wyłączamy, mogłaby odnieść stratę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, w związku z tym, że…</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#KazimierzKleina">Pytałem, czy są pytania. Dlatego też…</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, jeżeli pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RenataGórna">Tak?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RenataGórna">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Do mikrofonu proszę.)</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#RenataGórna">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#RenataGórna">Nie śmiałam się zgłosić wcześniej, ponieważ reprezentuje stronę społeczną, a pan senator był uprzejmy zapytać o pytania senatorów.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#RenataGórna">W związku z tym mam takie krótkie pytanie i taką krótką prośbę: czy w kilku żołnierskich słowach mogłabym zaprezentować stanowisko mojej organizacji? Reprezentuję Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, organizację reprezentatywną w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#RenataGórna">I chciałabym powiedzieć, że moje wystąpienie przed senatorami, przed szanowną komisją jest jedyną możliwością, kiedy możemy zaprezentować swój głos, ponieważ – tu chciałabym skorygować pana ministra – konsultacji nie było, pomimo iż się ich domagaliśmy w ramach Rady Dialogu Społecznego. Tak że gdybym była…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzKleina">Proszę pani, oczywiście to pismo myśmy otrzymali. Wszyscy senatorowie otrzymali to pismo…</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Rozumiem. Aha.)</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KazimierzKleina">…ale wydaje mi się, że może pani rzeczywiście bardzo krótko powiedzieć, co…</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Bardzo krótko.)</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#KazimierzKleina">Tak, żebyśmy mogli…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RenataGórna">Tak. Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#RenataGórna">Przede wszystkim bardzo chciałabym poruszyć takie 3 aspekty.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#RenataGórna">Pierwszy aspekt to oczywiście to, że tych konsultacji nie było, pomimo iż się ich domagaliśmy. Tak jak pan minister powiedział, debata o składce zdrowotnej, w jakiejkolwiek ona była formie, była oczywiście w mediach, w przestrzeni publicznej obecna od marca. My też próbowaliśmy włączyć się w tę debatę, no ale dopóki projekt się nie pojawił, dopóty takiej możliwości nie mieliśmy. Projekty, które się pojawiły, to rzeczywiście 2 projekty, bo ten pierwszy projekt odnośnie do środków trwałych, który dzisiaj szanowna komisja proceduje, to jest taki pierwszy etap, a drugi etap, tak jak pan minister powiedział, to będzie ta systemowa, fundamentalna zmiana. I, tak jak mówiłam, chcieliśmy na ten temat rozmawiać, ale tej dyskusji nie było. Na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia szanowni państwo posłowie od razu przeszli do procedowania, ponieważ pierwsze czytanie odbyło się na sali plenarnej, a więc też nie mieliśmy takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#RenataGórna">Zwracaliśmy uwagę na 2 elementy – tu dziękujemy, że mogliśmy przekazać opinię szanownym komisjom. Tutaj pani senator Małecka-Libera – dziękuję też za to – dotknęła tematu dotyczącego zdrowia, tematu stabilności finansów, ochrony zdrowia. Zgadzam się z panem senatorem – i też wyraziliśmy to w naszej opinii – że o ile ta mała nowela odnośnie do środków trwałych, być może, nie przyniesie wielkiego ubytku Narodowemu Funduszowi Zdrowia, o tyle już ta druga zmiana, którą będą państwo procedować za chwilę, w przyszłym roku, rzeczywiście będzie miała fundamentalne znaczenie dla finansowania ochrony zdrowia. Szkoda, że nie rozpatrujemy konsekwencji tych zmian składkowo-podatkowych w szerszym kontekście. A chociażby jeden kontekst jest taki, że do tej pory nie został zatwierdzony przez ministra zdrowia i ministra finansów plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzKleina">Proszę pani, ja myślę, że…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Drugi element…)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#KazimierzKleina">…to, na co pani zwraca uwagę, rzeczywiście jest bardzo ważne – to, że brakowało tych konsultacji. Tak nie powinno być. Pytanie jest teraz takie… Bo cały czas oczywiście jest taki zasadniczy problem, że jest jakaś grupa obywateli, która w sposób bardzo istotny jest obciążana…</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Tak.)</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#KazimierzKleina">…tą składką zdrowotną. Ta ustawa mówi, że dajemy pewną ulgę, niedużą, i ta ulga będzie rekompensowana przez budżet państwa. Czyli co do zasady…</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#KazimierzKleina">…z perspektywy pani nie ulega zmianie sytuacja, że tak powiem, finansowania zdrowia. Rozumiem też, że pani i w przeszłości zawsze broniła, i teraz konsekwentnie broni budżetu i tych wszystkich składek…</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Tak, tak.)</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#KazimierzKleina">My to bardzo szanujemy i cenimy. Chyba tak było też w przeszłości…</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: To znaczy tak, Panie Senatorze, bardzo…)</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#KazimierzKleina">…prawda? Tak, że pani broniła.</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Bardzo. Tak…)</u>
<u xml:id="u-36.12" who="#KazimierzKleina">Czyli byśmy tej sprawy nie ruszali z powodów technicznych, bo szkoda…</u>
<u xml:id="u-36.13" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Dobrze. To drugi element…)</u>
<u xml:id="u-36.14" who="#KazimierzKleina">…że tak powiem, pani czasu na to.</u>
<u xml:id="u-36.15" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-36.16" who="#KazimierzKleina">Bo gdyby był przewidywany w wyniku tej ustawy ubytek dla służby zdrowia, to ja rozumiem, prawda? Ale to jest techniczna sprawa, z jakich źródeł będzie finansowane to, co zostało zmniejszone.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#RenataGórna">To znaczy nie jest to tak do końca techniczna sprawa, ponieważ ubytek będzie – niezależnie od tego, jakiej wielkości on będzie. A my jako partnerzy społeczni nie odnajdujemy w budżecie państwa, tak jak powiedział pan minister…</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Druga sprawa teraz, tak?)</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#RenataGórna">Do tej pory nie było to przeszacowane…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzKleina">Proszę pani, tylko że jest stanowisko rządu w tej sprawie…</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Jasne.)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KazimierzKleina">…i ministra. Ono jest i my po prostu nad nim nie dyskutujemy.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Dobrze. Druga sprawa…)</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#KazimierzKleina">Zapraszamy panią na posiedzenie o ustawie okołobudżetowej. Tam będziemy dalej na ten temat rozmawiali. Wtedy…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#RenataGórna">Drugą sprawą, jaką chciałabym poruszyć dosłownie w 2 zdaniach, jest to, iż uważamy, że jest to projekt – zarówno ten, jak i ten, który w przyszłości będzie procedowany…</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: O tym przyszłym nie mówimy dzisiaj w ogóle. Nie zaczepiamy nawet tej sprawy.)</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#RenataGórna">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#RenataGórna">Ten projekt zaburza zasady sprawiedliwości społecznej. Oczywiście nawet jeżeli w systemie widzielibyśmy, że pewne…</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Przepraszam jeszcze, tę kwestię sprawiedliwości społecznej, czyli że…)</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#RenataGórna">Ponieważ nie dotyczy…</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …odbiera komuś, a daje innym czy…)</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#RenataGórna">Tak, odbiera pracownikom, ponieważ pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, również w ramach Polskiego Ładu, zostali pozbawieni możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Projekt dotyczy tylko przedsiębiorców – dotyczy ulg dla przedsiębiorców w postaci obniżenia składki zdrowotnej od środków trwałych – pracowników tutaj nie ma. To pracownicy w większości łożą na Narodowy Fundusz Zdrowia, w 51%. I tyle mam do powiedzenia.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#RenataGórna">Na pewno więcej elementów właśnie sprawiedliwości społecznej – bo tak to nazywamy – będziemy pokazywać w ramach tej drugiej nowelizacji. A ta nowelizacja jest pierwszym elementem – nazwiemy to po imieniu – psucia systemu składkowo-podatkowego, jeżeli chodzi o wszystkich obywateli. Takie jest stanowisko mojej organizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KazimierzKleina">Czyli ten dotychczasowy system jest dobry, a teraz będzie gorszy? Tak jednym zdaniem, tak? Czyli to, co było zrobione przez Nowy Ład, było dobre…</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych Renata Górna: Nie…)</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#KazimierzKleina">… a teraz pogarszamy to?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RenataGórna">Panie Senatorze, my jesteśmy za tym, żeby systemowo rozmawiać o składkowo-podatkowym…</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Jasne.)</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#RenataGórna">…systemie, ale nie wyłączać, nie marginalnie dawać preferencje jednym obywatelom, a pomijać innych – w tym wypadku również pracowników, o czym będzie mowa w drugim projekcie.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Których pracowników?)</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#RenataGórna">Zatrudnionych na umowę o pracę. Ponieważ tu mówimy tylko o przedsiębiorcach.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze. Dziękuję bardzo. Myślę, że stanowisko pani jest jasne. My je szanujemy i przyjmujemy. Wydaje się, że w dużo większym stopniu będziemy nad tym dyskutowali przy okazji tej większej nowelizacji, prawda? Ta dotyczy tylko środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KazimierzKleina">W związku z tym, że nie ma innych wniosków… Jest mój wniosek o wprowadzenie poprawek. Chodzi o te, które wymieniłem. Są jeszcze te 2 poprawki, przygotowane przez Biuro Legislacyjne, których ja nie zgłosiłem i które były tutaj przedmiotem dyskusji pomiędzy przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia i naszym panem mecenasem.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#KazimierzKleina">Czy ktoś z senatorów te 2 poprawki przejmuje? Nie.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#KazimierzKleina">Czy są inne poprawki, wnioski? Oprócz tych, które ja złożyłem. Nie ma.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#KazimierzKleina">W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, czy pan mógłby pokierować głosowaniami tak, żebyśmy je przeprowadzili…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PiotrMagda">Wszystkie poprawki mogą być przegłosowane łącznie, jeżeli nikt z senatorów nie zgłosi w tym zakresie sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzKleina">Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania, czyli głosujemy.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#KazimierzKleina">Pan wymieni numery tych poprawek z zestawienia, żeby nie budziło to wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PiotrMagda">Jest to poprawka nr 1 z części B opinii; poprawka nr 4 z części B z tym zastrzeżeniem, o którym wspomniałem na początku, to znaczy z zastrzeżeniem wypracowania nowego brzmienia, oraz poprawka nr 5 z części B opinii. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzKleina">I ta poprawka, która jest zaproponowana przez ministerstwo, też w tym się mieści.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (12)</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#KazimierzKleina">Wszyscy za. Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#KazimierzKleina">Głosujemy nad ustawą wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami? (12)</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#KazimierzKleina">Także jednogłośnie… Jednogłośnie czy jednomyślnie?</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Jednogłośnie.)</u>
<u xml:id="u-46.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-46.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Jednomyślnie.)</u>
<u xml:id="u-46.10" who="#KazimierzKleina">Jednomyślnie. Dobra.</u>
<u xml:id="u-46.11" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Pęcherza, jeżeli byłby tak łaskawy i byłby gotowy złożyć sprawozdanie…</u>
<u xml:id="u-46.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-46.13" who="#KazimierzKleina">Tak, właśnie tak. Inni senatorowie też tego zaszczytu dostąpią.</u>
<u xml:id="u-46.14" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-46.15" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-46.16" who="#KazimierzKleina">Panu ministrowi i wszystkim zaproszonym gościom dziękujemy. Członków komisji finansów proszę o pozostanie na sali. Członkom Komisji Zdrowia bardzo dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-46.17" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękujemy.)</u>
<u xml:id="u-46.18" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 35)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>