text_structure.xml 30 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekHok">Marszałek Sejmu, po zaopiniowaniu przez prezydium Sejmu, skierował  w dniu 5 listopada 2024 rządowy dokument „Narodowy program chorób układu krążenia na lata 2022-2032 – Roczne sprawozdanie z realizacji programu za 2023 r.”, druk nr 776, do Komisji Zdrowia w celu rozpatrzenia i przygotowania sprawozdania. Na koniec posiedzenia o dokumencie zawartym w druku nr 776 Komisja będzie musiała podjąć decyzję o jego przyjęciu lub odrzuceniu oraz wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie Komisji Zdrowia. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o przedstawienie sprawozdania z druku nr 776. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzySzafranowicz">„Narodowy program chorób układu krążenia na lata 2022-2032” to strategiczny, kompleksowy program, który wytycza kierunki rozwoju w obszarze kardiologii w Polsce. Głównym celem jest obniżenie zachorowalności i umieralności z powodu chorób układu krążenia. Realizacja programu powinna przyczynić się do zmniejszenia częstości występowania w populacji polskiej klasycznych czynników ryzyka, takich jak nadciśnienie tętnicze, palenie tytoniu, zaburzenia lipidowe, otyłość i cukrzyca. Program ma zapewnić obywatelom równy i adekwatny do potrzeb dostęp do wysokiej jakości świadczeń zdrowotnych, przyjazny i nowoczesny efekt systemu ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzySzafranowicz">Budżet tego programu na lata 2022-2032 to 2 724 000 tys. zł. W poszczególnych latach, czyli 2022, to tylko 24 000 tys., w poszczególnych następnych rocznie 280 000 tys.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzySzafranowicz">Budżet na realizację działań określonych w programie. Wydatkowano 88 599 tys. zł, z czego 84 000 tys. zł na zakup sprzętu, o czym powiem za moment. Pozostała kwota wynosząca 4590 tys. dotyczyła finansowania działań realizowanych przez Narodowy Instytut Kardiologii w Warszawie. Niskie wydatkowanie środków w 2023 r. wynika z faktu, że był to pierwszy rok, kiedy rozpoczęto jakiekolwiek działania związane z programem.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzySzafranowicz">Należy przypomnieć, że program wszedł w życie 28 grudnia 2022. W pierwszym roku realizacji większość działań miała charakter planowy i organizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JerzySzafranowicz">Co wykonano? Kontynuowano pracę nad nowelizacją standardów kształcenia na studiach na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo. Uwzględniono efekty uczenia się związane z profilaktyką oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu w zakresie chorób układu krążenia. Wypracowano kompleksowe rozwiązania w zakresie szkolnej edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowotnej stylu życia dla uczniów klas 4-8 podstawowych i 1-3 ponadpodstawowych. Rozpoczęto pracę nad kalkulatorem stanu zdrowia, aplikacją w ramach mojeIKP oraz kartą ryzyka układu krążenia – wersją papierową i w kalkulatorze. Narzędzia te umożliwią użytkownikom na podstawie informacji zawartych w ankiecie na temat prowadzonego stylu życia i wskazania zakresu glukozy, cholesterolu, ciśnienia tętniczego, ocenić ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowo-naczyniowych w odniesieniu do zdrowej osoby z prawidłowymi wynikami.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JerzySzafranowicz">Co ważne, wprowadzono między innymi możliwość wystawienia przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej skierowania na badanie tomografii komputerowej tętnic wieńcowych przy wskazaniu diagnostyki w kierunku choroby niedokrwiennej serca. Dwa – wprowadzono warunki realizacji trzech nowych świadczeń gwarantowanych o nazwach wszczepienie przezcewnikowe bezelektrodowego systemu do stymulacji jednojamowej, przezcewnikowa naprawa niedomykalności zastawki trójdzielnej metodą brzeg do brzegu przy pomocy klipsa i monitorowanie zdarzeń arytmicznych przy użyciu wszczepialnych rejestratorów zdarzeń ILR u chorych po kryptogennym udarze mózgu oraz po nawracających utratach przytomności, których przyczyny nie udało się ustalić, czyli idiopatycznych. Opracowano dokumentację niezbędną do rozpoczęcia procesu wyboru wykonawcy badania zagrożenia populacji polskiej chorobami układu krążenia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JerzySzafranowicz">Wprowadzono program pilotażowy Krajowej Sieci Kardiologicznej i sieci kardiologicznej, które zostały przyjęte w 2021 r. na terenie 7 województw. Program dotyczył kompleksowej i koordynowanej opieki kardiologicznej dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym opornym i wtórnym lub niewydolnością serca lub nadkomorowymi i komorowymi zaburzeniami rytmu i przewodzenia, z zastawkowymi wadami serca.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JerzySzafranowicz">Sfinansowano inwestycje w aparaturę i sprzęt medyczny dla podmiotów leczniczych uczestniczących w programach pilotażowych opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej – łącznie 8400 tys. zł. Z tego kupiono 65 aparatów do znieczulenia, 450 kardiomonitorów, 121 defibrylatorów, 45 urządzeń do kompresji klatki piersiowej,  51 platform hemodynamicznych, 28 innych. Wsparciem finansowym objętych było około 50 ośrodków. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AdamWitkowski">Proszę państwa, pan minister przeczytał tutaj najważniejsze punkty. Moim zdaniem tym, co było chyba najważniejsze, z korzyścią dla pacjentów, było wprowadzenie pilotażu Krajowej Sieci Kardiologicznej. Włączono do niej w 7 województwach –  na początku w jednym tylko, w mazowieckim, potem tę sieć rozszerzono o kolejnych  6 – w sumie 48 807 pacjentów, którzy skorzystali na tym, ponieważ od momentu rozpoznania do momentu wszczęcia leczenia nie mogło upłynąć więcej niż 30 dni. Ponadto zabiegi wykonywane w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej były nielimitowane, a więc nie wchodziły w skład ryczałtu szpitala. No i to również odciążyło szpitale od tego, że nie musiały tych zabiegów finansować z ryczałtu, to raz, a dwa, że właśnie liczba tych zabiegów bardzo wzrosła. Trochę się właśnie martwimy, ponieważ na ten rok nie ma pilotażu sieci, ani nie ma sieci i wszystkie zabiegi już nie będą nielimitowane, tylko wejdą w ryczałt, że ich liczba, szczególnie zabiegów przezcewnikowych na zastawce aortalnej czy zabiegów ablacji, może spaść. Miejmy nadzieję, że tak nie będzie i że one się utrzymają mniej więcej na tym samym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AdamWitkowski">Ten pilotaż sieci pokazał, jak wielkie jest zapotrzebowanie na te wszystkie zabiegi. Jak pan minister przeczytał, ta sieć funkcjonowała w czterech obszarach – niewydolności serca, zaburzeń rytmu i przewodnictwa, nadciśnienia tętniczego wtórnego i opornego, a więc tych najcięższych postaci oraz wad zastawkowych serca, gdzie przede wszystkim były wdrażane na szeroką skalę i nielimitowane te zabiegi przezcewnikowego wszczepiania zastawek. To trochę wytworzyło dwie prędkości dla chorych, co akurat nie było korzystne, no ale tak to było. Czekamy więc, aż ta sieć wejdzie powszechnie w całym kraju od 2026 r. i mamy nadzieję, że to ten problem zlikwiduje.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AdamWitkowski">Kilka innych rzeczy, które były ważne. To oczywiście zakup sprzętu, jak chociażby angiografy i nowoczesne ultrasonografy, echokardiografy dla szpitali, które weszły w skład sieci, po to, żeby można było tych chorych i diagnozować i leczyć. Ten sprzęt w wielu ośrodkach, które uczestniczą szczególnie w leczeniu na przykład ostrych zespołów wieńcowych, był już dość wysłużony, więc ta wymiana tego sprzętu w zeszłym roku i w tym roku –  był również ogłoszony konkurs, kolejnych kilkadziesiąt ośrodków zdobyło pieniądze i środki finansowe na angiografy i echokardiografy – była bardzo potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AdamWitkowski">Poza tym kalkulatory zdrowia. To też jest ważne w Internetowym Koncie Pacjenta, żeby każdy mógł zobaczyć i samemu ocenić swój stan zdrowia. Te działania edukacyjne skierowane do pacjentów są szalenie ważne, bo pacjenci przychodząc do lekarza pierwszego kontaktu, do POZ-u czy do AOS-u, do lekarza specjalisty, powinni mieć świadomość swojego stanu zdrowia, swojej choroby i pytać o to, czy zostało zrobione to, co oni wiedzą, że powinno być zrobione.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AdamWitkowski">Ja bardzo dziękuję. Jeżeli są jakieś dodatkowe pytania, takie merytoryczne, bo na nie jestem w stanie odpowiedzieć, to oczywiście chętnie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#CzesławHoc">O rehabilitacji kardiologicznej moglibyśmy jeszcze dyskutować, bo wiemy, że poczyniliśmy na skalę europejską, a nawet światową działania, bo jeśli chodzi o wczesne leczenie zawałów serca czy ostrych incydentów sercowych wprowadziliśmy bardzo dobre rozwiązania w aspektach sieci wszystkich ośrodków hemodynamicznych. Praktycznie w promieniu 150 km mamy na całą Polskę taką sieć, gdzie rzeczywiście ta złota godzina zawału jest zachowana. Jako Polska mamy tutaj bardzo wielkie sukcesy. Natomiast rehabilitację rzeczywiście moglibyśmy jeszcze dopracowywać, dlatego że jest jeszcze coś takiego w świadomości, że o ile te ostre incydenty potrafimy w sposób bardzo nowoczesny, innowacyjny wyleczyć albo zastosować, o tyle w rehabilitacji w aspekcie obserwacji już kilkuletniej, ten wskaźnik śmiertelności może niewysoki, ale jest jeszcze niesatysfakcjonujący.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#CzesławHoc">Natomiast chodzi mi o tę inwestycję w promocję, profilaktykę i zmianę stylu życia. Wiadomo, styl życia, a więc odżywianie, zbilansowana dieta, radzenie sobie ze stresem, sen, używki. Oczywiście wyeliminowanie używek – no wiadomo, chodzi przede wszystkim o papierosy. Również leczenie – kontrolowanie ciśnienia tętniczego, profilu lipidowego itd. itd. Tak więc pytanie zasadnicze. Dlaczego, wobec powyższego, rząd nie kontynuuje albo nie przedłużył „Profilaktyki 40+”? Czy to był taki duży koszt, czy była za mała świadomość? Jakie były powody tego, że nie przedłużyliście chyba o następne lata „Profilaktyki 40+”, aczkolwiek wiemy, że zgłaszalność nie była wzorowa. Jednak tam, gdzie była, to cieszyła się wielkim powodzeniem, a po drugie, większą świadomością, bo na początku w ogóle była niska zgłaszalność, ale potem, w miarę sukcesywnie zwiększała się ta świadomość i ta zgłaszalność.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#CzesławHoc">Druga kwestia, co prawda może z pogranicza neurologicznego. Ponieważ groźne zaburzenia rytmu powodują udary niedokrwienne mózgu, chodzi mi o trombektomię mechaniczną, a więc znowu te słynne 6 czy 7 złotych godzin w udarze niedokrwiennym mózgu. W Polsce jest wiele takich ośrodków trombektomii mechanicznej. Czy planujecie państwo stworzyć taką sieć, żeby rzeczywiście do 5-6 godzin dowieźć pacjenta z udarem niedokrwiennym do takiego ośrodka, bo praktycznie ratujemy mu nie tylko życie, ale i przywracamy mu podstawowe funkcje życiowe? W aspekcie niedowładu połowicznego, amnezji czy afazji itd, to jest bardzo istotna kwestia. Myślę więc, że próba stworzenia sieci takich ośrodków trombektomii mechanicznej w udarach niedokrwiennych i zachowanie tych  6 złotych godzin to by rzeczywiście było osiągnięcie na miarę inwazyjnego leczenia ostrych zawałów serca. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ElżbietaGelert">Proszę zobaczyć, my mamy bardzo dużą księgę sprawozdania za rok 2023, a właściwie pan to wszystko ujął – bardzo ładnie zresztą, należy się pan bardzo wielka pochwała –  w kilku zdaniach. Ja wiem, że co to dla pana pochwała posła, ale muszę powiedzieć, że faktycznie zrobił to pan bardzo esencjonalne. Zatem pytam, czy naprawdę potrzeba nam aż takich dużych opracowań, gdzie właściwie bardzo dużo mówi się, mówi się, mówi się, a esencji z tego jest niewiele.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ElżbietaGelert">Nie wiem, czy doczekamy się czegoś takiego, że jest plan i zakłada się, że w tym i w tym roku będzie wykonane to i to, tyle i tyle, czyli dosłownie opracuje się taki plan, do którego realizacji będzie się potem dążyło i dostaniemy za rok 2024, że w planie było to, zrealizowano to, a do realizacji pozostało to. Chyba byłoby zdecydowanie szybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ElżbietaGelert">Ja powiem szczerze, że przeczytałam cały ten program, co jest dużym wysiłkiem. Bardzo często pisano, że w 2023 r. powołano zespół – powołano taki zespół, taki zespół –  a wyniki tego zespołu będą w 2023. Czyli znowu cały rok to było powołanie zespołu, wyniki...  Tutaj pan profesor powiedział co prawda, co faktycznie się udało na podstawie działań w 2023, jakie procedury zaczęły istnieć, które będą dodatkowo opłacane. Jednak, tak jak mówię, nie wiem, czy nie należałoby pomyśleć o tym, abyśmy najpierw mieli przedstawione, co ministerstwo zakłada, że powinno być zrealizowane i czy to w danym roku zostało zrealizowane. To dotyczy akurat całego procesu programu chorób układu krążenia, ale nie tylko tego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#ElżbietaGelert">Ja bym miała też pytanie do państwa. Co prawda można powiedzieć, że to dopiero będzie w sprawozdaniu za rok 2024, ale proszę państwa, Krajowa Sieć Kardiologiczna właściwie powstaje, powstaje i tak naprawdę jej jeszcze nie widać. Jednocześnie mówi się o pieniądzach z KPO, które są potrzebne do podjęcia, już natychmiast, a nie mogą być podjęte, jeżeli nie ma krajowej sieci. Mamy już styczeń. Właściwie za chwilę będzie końcówka stycznia. Pieniądze, jeżeli nic się nie podzieje, mamy do wykorzystania do połowy czerwca 2026, a potem co. Będzie znowu gonitwa, żeby szybko kupić drogo, bo niestety potem będzie zdecydowanie drożej, jeżeli będziemy musieli kupić szybko.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#ElżbietaGelert">Na dzisiaj tak naprawdę nie ma, z tego, co ja słyszałam, ale tylko słyszałam, bo nigdzie to nie było zapisane… Najpierw miały powstać dwa poziomy w sieci kardiologicznej, a w tej chwili mówi się o trzech poziomach... Może to i dobrze. Ja nie twierdzę, czy to dobrze, czy to źle, tylko że jakby nie ma na ten temat dyskusji, a są zainteresowani tym tematem, w szczególności w małych ośrodkach czy w mniejszych ośrodkach. Państwo w dużych ośrodkach albo ci, którzy biorą teraz udział w całej procedurze tej sieci kardiologicznej, na pewno mają to rozeznanie, natomiast my na dole tego rozeznania nie mamy i czekamy, jak to będzie wyglądało, bo też chcielibyśmy się przygotować do tego tortu, ponieważ tu też było powiedziane, ile pieniędzy zostało wydatkowanych na uczestników programu pilotażowego. To były naprawdę duże pieniądze, więc co mają powiedzieć ci, którzy w tym nie uczestniczyli. To było zaledwie kilka województw. Nawet nie było 10, bo potem dołączały niektóre województwa. Chcielibyśmy więc to wiedzieć, żeby nie było potem tych białych plam, bo mówi się – te białe plamy, a jednocześnie, że nie mamy pieniędzy na dostosowanie się do pewnych rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#ElżbietaGelert">To, co tutaj mówił pan poseł Hoc poprzednio – na pewno jest niezmiernie ważne, jak państwo podchodzicie do trombektomii. Ja wiem, że to nie jest… Chociaż to jest układ krążenia. Prawda? Może to nie jest w krążeniu serca, ale z tego co wiem, to cały czas się rozważa, na jakim etapie, kto ma to robić, kto będzie to robił, ile ma być ośrodków i jaki czas dojazdu do tych ośrodków. Tak więc czy państwo macie plan, jeżeli chodzi o tę trombektomię i ewentualnie czego możemy oczekiwać. No a tak w ogóle spodziewamy się, że po prostu, tak jak to zostało zapisane. Choroby układu krążenia, to jedne z najważniejszych,  które powodują umieralność. Dlatego na pewno to jest istotne, ważne i świetnie, że mądre głowy tym się zajmują i że właściwie dbają o nasze zdrowie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#AgnieszkaTycińska">Pierwsza rzecz dotyczy informatyzacji. Druga rzecz dotyczy dostępności szeroko pojętej telemedycyny – w dzisiejszych czasach jest to nieodzowny kierunek. Trzecia część, na którą chciałabym zwrócić uwagę, to jest pomoc w koordynacji pracy lekarzom, czyli kształcenie koordynatorów opieki kardiologicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AgnieszkaTycińska">Ja jestem z tego ośrodka, który nie był uwzględniony w pilotażu. Mamy więc nadzieję, że województwo podlaskie i inne województwa, które nie wzięły udziału w pilotażu, będą uwzględnione już w tym właściwym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#AgnieszkaTycińska">Chciałabym jednak zwrócić uwagę jeszcze na inną rzecz. Nie byłabym sobą, gdybym nie poruszyła aspektu europejskiego, bo jestem jedyną Polką, która zasiada w Zarządzie Głównym Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego i z tego punktu widzenia widzę, co się dzieje w Europie. Również uważam, że nasza obecność w Unii Europejskiej i prezydencja, to jest taki czas, kiedy możemy zwrócić uwagę właśnie na promocję zdrowia, na tworzenie międzynarodowych projektów wymiany doświadczeń i korzystania z tych doświadczeń już zdobytych przez kraje Unii Europejskiej, takich jak na przykład projekt w Szwecji Smoke Free Sweden czy Healthy Ireland albo France nutrition. To są takie programy zdrowotne, które już uzyskały sukces w tych krajach.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#AgnieszkaTycińska">Wydaje się, że Polska w dobie swojej prezydencji w Unii Europejskiej może być takim liderem w tym zakresie. Jednak ta wymiana międzynarodowa dotyczy również dostępności do najnowocześniejszych technik szeroko pojętych interwencji w układzie sercowo naczyniowym. Warto więc myśleć o tych dwóch aspektach, które powinniśmy rozważać właśnie w krajowej sieci, o tej prewencji, edukacji, ale również o dostępie do najnowocześniejszych technik. Wydaje się, że Polska może być liderem na mapie zdrowotnej Europy w tym momencie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JaninaStępińska">Naszym celem jest to, żeby połączyć te bazy danych, które mogą nam przynieść  jak najwięcej informacji, przede wszystkim dane dotyczące recept, wykupowania recept,  ale też dane NFZ-oskie, które są kopalnią wiedzy. Myślę, że w tym gronie nie muszę o tym mówić. Jednak naszym celem głównym jest to, żeby wprowadzić kartę elektroniczną,  która będzie służyła do oceny jakości leczenia.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JaninaStępińska">Jakość traktujemy jako absolutny priorytet. Chcemy, żeby ten system był prosty, z wykorzystaniem wszystkiego tego, co już jest stworzone, żeby dodawać tam dane, na podstawie których, tak jak powiedziałam, będziemy mogli tę jakość poprawiać.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JaninaStępińska">Nawiązując do tego, jak będą w krajowej sieci finansowane ośrodki, pan profesor  Witkowski już o tym powiedział, że dofinansowanie będzie się różniło i w początkowym okresie nie będzie dodatkowych punktów ani wyceny punktu dla tych, którzy będą w sieci, natomiast jakość będzie punktowana. Wyobrażam sobie jednak, że wszelkie pomysły innowacyjne, jeśli chodzi o cyfryzację, będą uwzględniane. Natomiast już na tym poziomie, na którym jesteśmy, mamy taką bazę danych. Problemem jest połączenie rozmaitych systemów, które obowiązują w różnych szpitalach. Potrzebne są konektory dla różnych... Niestety tak wyglądał rozwój informatyzacji, cyfryzacji w Polsce, że różne szpitale wyposażone są w różne systemy i teraz cały problem polega na tym, żeby je połączyć, żeby osób, które powinny się zajmować leczeniem, nie obciążać wprowadzaniem danych, tylko żeby te dane uzyskiwać z systemów szpitalnych. Tak to wygląda na dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JaninaStępińska">Uważamy, że nawet w tym najprostszym wydaniu, które teraz ruszy razem z Krajową Siecią Kardiologiczną, danych będzie wystarczająco dużo. Te dane będą szły za pacjentem. To znaczy, że na każdym etapie leczenia będzie można uzyskać informacje na temat jego dotychczasowego leczenia, ale też na temat rehospitalizacji i wszystkiego tego, co pozwoli nam osiągnąć jakość, biorąc pod uwagę to, że dodatkowe dane, które będą na każdym etapie leczenia dołączane, będą danymi relatywnie prostymi do wprowadzenia a dającymi dużo informacji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#AdamWitkowski">Chorzy, którzy weszli do tego programu odnieśli bardzo wymierną korzyść, bo właśnie mieli zaplanowane kolejne wizyty, mieli rehabilitację, która była najsłabszym ogniwem tego program – tu przyznaję – bo nie wszyscy chorzy chcieli na rehabilitację jeździć 50 km od domu. Dlatego trzeba rozwijać również i telerehabilitację. To jest szalenie potrzebne. To będziemy robić i staramy się robić. Są napisane standardy dla tego w ramach „Narodowego programu chorób układu krążenia”, ale śmiertelność u tych chorych, którzy weszli w program KOS-Zawał, czyli właśnie koordynowanej opieki dla pacjentów po zawale serca, wyraźnie się zmniejszyła.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#AdamWitkowski">Myślimy o takim samym programie w ramach NPChUK-u również dla chorych z niewydolnością serca. Śmiertelność tych chorych jest olbrzymia, mają bardzo częste hospitalizacje, a chodzi o to, żeby zaostrzenia niewydolności serca jak najczęściej mogły być leczone ambulatoryjnie, żeby chorzy mieli również koordynowaną opiekę, żeby mieli możliwość rehabilitacji i opieki również w domu. Dlatego o to się staramy.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#AdamWitkowski">Odnośnie do programu leczenia ostrego udaru mózgu przy pomocy trombektomii, co też pan poseł poruszył, to jest on głównie w rękach neurologów, radiologów i częściowo chirurgów naczyniowych. Mało jest centrów – według mnie 2 albo 3 w Polsce –  gdzie dołączyli do tego kardiolodzy. Już nie chcę skupiać się na przyczynach tego, dlaczego tak jest, ale ten program się rozwija i w ramach niego leczonych jest coraz więcej chorych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#AdamWitkowski">Neurolodzy uważają, że ta sieć ośrodków jest już w tej chwili wystarczająco gęsta. Większość chorych z ostrym udarem mózgu, no bo nigdy nie wszyscy, będzie w ramach tego programu leczona przy pomocy trombektomii mechanicznej. Ostatnio również neurolodzy wystąpili do nas, do przewodniczącej Krajowej Rady do spraw Kardiologii, pani profesor Stępińskiej, o to, żeby, w ramach NPChUK-u dołożyć się do zakupu specjalnego oprogramowania komputerowego do tomografii komputerowej, które by mogło rozszerzyć jeszcze bardziej to okno wdrożenia trombektomii mechanicznej z tych 4 godzin do 8 czy 9. Nad tym debatujemy, bo to wymaga jednak sporych nakładów finansowych, ale rzeczywiście mogłoby to udrożnić również leczenie przy pomocy trombektomii mechanicznej  dla większej liczby chorych z ostrym udarem mózgu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JerzySzafranowicz">Druga kwestia. Pani poseł Gelert mówiła o tym skrótowym sprawozdaniu „Narodowego programu chorób układu krążenia”. Ma pani rację, pani poseł, że drukowanie takiej ilości tego, przepraszam, nic nie wniesie. Dlatego w przyszłości zrobimy taką wersję skrótową, czyli, innymi słowy, jakie mieliśmy plany, czy zostały wykonane, efekty, a więc taki zbiór, powiedziałbym, pewnych wiadomości a nie taki troszeczkę opasły tom, który oczywiście wiele wnosi.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JerzySzafranowicz">Panu posłowi chciałbym powiedzieć na temat tego programu 40+. Rzeczywiście chcemy go zakończyć, ale chcemy też kontynuować jakby ten program pod nazwą „Moje Zdrowie” i wkomponować w niego konsultację lekarską. Doszliśmy do wniosku, że pacjent pozostawiony sam sobie z wynikami badań nie zawsze czuje się na siłach do interpretacji tych badań albo poszukuje efektów na różnych stronach internetowych nie zawsze wiarygodnych. Dlatego projektujemy to w formule „Moje Zdrowie”. Wejdzie w zastępstwie albo jako kontynuacja programu „Profilaktyka 40+” w najbliższym czasie. Tu nie będzie żadnej luki. Chciałem odpowiedzieć jeszcze panu posłowi Cieszyński, ale widzę, że już opuścił salę…</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#GrzegorzNapieralski">Ja sam byłem tutaj przez przypadek, kiedy były robione badania dla posłów i senatorów, między innymi kardiologiczne. Okazuje się, że informacja kardiologa odnośnie do mojego wieku i mężczyzn, którzy są w moim wieku, dotycząca właśnie zdrowego życia, że wystarczy 20 minut 2 razy dziennie pospacerować i to już bardzo dużo dla serca daje… Wiele takich ciekawych rzeczy powiedział. Ja szczerze mówiąc o tym w ogóle nie wiedziałem. Myślę, że warto by było w tym roku skupić się na tym, żeby przygotowując wydatki budżetowe ministerstwa właśnie w tym zakresie pomyśleć o tej bardzo dużej prewencji i edukacji. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#ElżbietaGelert">Panie ministrze, ja do pana takie uzupełniające pytanie, bo z tego co słyszałam, to ta sieć kardiologiczna nie powstanie tak szybko. To znaczy sieć, jeżeli chodzi o ustawę, czyli ona tak szybko nie powstanie. Czy w związku z tym zagrożone są pieniądze z KPO, czy też pieniądze z KPO będą szły inną drogą, a sieć będzie powstawała niezależnie oprócz tego? Czy w takim razie państwo już mają wyselekcjonowane wszystkie szpitale, które będą się kwalifikowały do pierwszego, drugiego poziomu? Jak to praktycznie z państwa strony wygląda? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#NorbertPietrykowski">Nie, nie, nie. Nie mówię o leczeniu. Ja mówię o takiej wstępnej poradzie diagnostycznej. Absolutnie to nie jest leczenie. Od wstępnej porady do leczenia jest bardzo daleka droga, natomiast po prostu szybka, krótka, taka wstępna.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JerzySzafranowicz">Druga, na pytanie o tę sieć. Nie możemy dopuścić, proszę państwa, żeby jakiekolwiek pieniądze z KPO nam przepadły. Wszystko zrobimy w tej materii, żeby zdążyć, pieniądze mieć na czas. Terminy są napięte. Rzeczywiście bardzo się staramy. Czyli deklaruję,  że nie ma jakiejkolwiek możliwości niepozyskania tych pieniędzy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JaninaStępińska">Chciałam tylko podkreślić to, że rehabilitacja, w sprawie której padały pytania, jest uwzględniona w kryteriach ośrodków tych trzech poziomów. Będzie czas na spełnienie tego kryterium, ale idziemy w kierunku tego wymogu szeroko stosowanego, widząc konieczność rehabilitacji.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JaninaStępińska">Może jeszcze słowo, jeśli można, na temat prewencji i profilaktyki, o których była mowa w ramach sprawozdania. Pan profesor Witkowski o tym powiedział, że powstają pewne kalkulatory. Ja myślę, że może warto, żeby tutaj podkreślić pewną rzecz. Profilaktyka daje efekty po pewnym czasie. My mamy już doświadczenia nie tylko w Polsce, w całym świecie, na temat tego, że na przykład profilaktyka kierowana do mężczyzn, jeśli chodzi o zawał serca, spowodowała to, że kobiety nie przestrzegały pewnych zasad prewencji, w związku z czym liczba zachorowań na zawał serca w grupie kobiet była wysoka, podczas gdy mężczyźni mieli ich coraz mniej. Musimy więc mieć pewien czas.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JaninaStępińska">Myślę też sobie o tym, i w tym kierunku trochę w NPChUK-u poszliśmy, że jednak jest czas na to, żeby pacjent, obywatel, każdy, brał trochę odpowiedzialność za własne zdrowie. To nie może być tak, że odpowiedzialny jest ciągle krytykowany system, niezależnie od tego, jaki on jest, a nie ma żadnej odpowiedzialności po stronie nas wszystkich.  Otóż kalkulator, który jest stworzony w NPChUK-u, który już jest i za chwilę będzie rozpowszechniony, będzie prowadził tego pacjenta i będzie mu też na końcu drogi dawał wskazówkę,  ale pacjent musi być aktywny. W tym zakresie nie możemy być tylko opiekuńczy, ale musimy edukować.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JaninaStępińska">Dlatego wracam do tej edukacji zdrowotnej. Ja myślę, że to jest ogromnie ważne,  żeby dzieci wiedziały o tym, że od tego, jak one będą żyły, jak będą się zachowywały w okresie dojrzewania itd. zależy bardzo wiele. Uważam, że powinniśmy kłaść na to nacisk, niezależnie od NPChUK-u, od sieci, od wszystkiego innego. Profilaktyka da nam efekty za parę lat, ale zacznijmy jak najwcześniej, przekładając trochę na współpracę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#MarekHok">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia sprawozdania z druku nr 776? Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie z druku nr 776.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#MarekHok">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie  Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą została pani poseł Elżbieta Gelert. Czy ktoś jest przeciw tej propozycji, czy ewentualnie są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#MarekHok">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam że Komisja wybrała panią poseł Elżbietę Gelert na sprawozdawcę Komisji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#MarekHok">Zamykam posiedzenie Komisji i dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>