text_structure.xml
20.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MartaGolbik">Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, właściwe komisje sejmowe: Komisja Zdrowia i oddzielnie Komisja Finansów Publicznych, mają 14 dni na zaopiniowanie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r. Wniosek wpłynął 28 listopada 2024 r. Ustawa stanowi, że nieustosunkowanie się przez Komisje w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie projektu planu finansowego NFZ. Proszę pana prezesa o przedstawienie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzySzafranowicz">Gdy chodzi o zmniejszenie, to obejmuje następujące punkty. Zmniejszenie kosztów zadania, o którym mowa w art. 99. To zmniejszenie kwoty o 148 000 tys. zł, jeżeli chodzi o kwestię leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV. Zmniejszenie jest również w utrzymaniu kart ubezpieczenia zdrowotnego o 270 tys. zł. Rezerwa na zobowiązania wynikające z wynikające z postanowień sądowych 104. Inne koszty. Zmniejszenie jest również w pozycji uzyskanych lokat. Bardzo bym prosił o szczegółowe dane pana dyrektora Jarnutowskiego. Proszę o przekazanie danych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszJarnutowski">W wyniku tych zwiększeń po stronie przychodów, jak i zmniejszeń po stronie kosztów, wygospodarowane środki w kwocie 903 000 tys. zł przeznaczane są na zwiększenie pozycji B – koszty realizacji zadań Narodowego Funduszu Zdrowia, w tym na: zwiększenie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych o kwotę 1 027 000 tys. zł; zwiększenie pozycji kosztów finansowania leków wydawanych bezpłatnie osobom do 18 r.ż. oraz powyżej 65 r.ż. o 25 127 tys. zł i jednoczesnym zmniejszeniu środków, które były zaplanowane na zakup wyrobów medycznych w ramach programu leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022–2026. Środki, które przeznaczyliśmy na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej zostały, zgodnie z art. 124 ust. 8 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, podzielone pomiędzy oddziały wojewódzkie algorytmem podziału środków obowiązującym na rok 2024, natomiast strukturę rodzajową tych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej opracowali dyrektorzy oddziałów wojewódzkich uwzględniając rozpoznane przez siebie potrzeby w zakresie zwiększenia finansowania poszczególnych rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCieszyński">Chciałbym też zapytać o to, bo pan dyrektor wskazywał, że aż o 300 000 tys. zł mniej jest z odsetek z lokat. Z tego co pamiętam, to stopy procentowe w tym roku nie drgnęły. Czyli to oznacza – tak, jak mówi pan dyrektor – że jest to kwestia sald na rachunkach. Państwo otrzymali od poprzedników Narodowy Fundusz Zdrowia, który miał na rachunku 31 grudnia 2023 r. ponad 14 000 000 tys. zł. Moje pytanie jest, ile pieniędzy jest dzisiaj na rachunkach funduszu i ile planujecie państwo, że będzie na koniec tego roku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCieszyński">Chciałbym też zapytać, bo wielokrotnie z ust pani minister Leszczyny słyszeliśmy, że wyzwaniem, które państwo odziedziczyli po poprzednikach, jest strata w Narodowym Funduszu Zdrowia. Tymczasem okazuje się, że za państwa rządów też jest ta strata w kwocie ponad 9 000 000 tys. zł. Prosiłbym więc o uzasadnienie, z czego ta strata wynika.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCieszyński">Chciałbym też zapytać... Tak? Czy na pewno, panie prezesie? Tak, tak. Na pewno. A OK., na pewno byśmy chcieli usłyszeć.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCieszyński">Szanowni państwo, chciałbym też się dowiedzieć, bo mamy 4 grudnia 2024 r. a przyszły rok już za niecały miesiąc, a wciąż nie jest zatwierdzony przez ministra finansów plan finansowy NFZ na 2025 r. To szanowni państwo oznacza, że takie spotkanie jak dziś w przyszłym roku nie będzie mogło się odbyć, bo nie będzie można zmienić planu NFZ-u, jeśli państwo będą pracowali na bazie prowizorium.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCieszyński">Moje pytanie jest więc takie. Jak w takim razie ewentualnie zapłacicie zobowiązania z tego planu, o którym mówię, za 2024 rok, w przyszłym roku? Czy będziecie mieli na te pieniądze? Wszyscy wiedzieli, że końcówka tego roku to będzie kryzys, pacjenci się o tym przekonują na bieżąco, ale pytanie, czy ten kryzys będzie trwał też w styczniu, w lutym, w marcu? Myślę, że to jest pytanie, na które panowie powinni dzisiaj odpowiedzieć. Tak więc bardzo bym prosił o odpowiedź na te pytania, a jeżeli są to informacje tak szczegółowe, że nie ma możliwości ich przekazania w trakcie posiedzenia Komisji, to poprosiłbym o przekazanie mailowo na skrzynkę poselską. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Przeglądnęłam te plany finansowe poszczególnych oddziałów i jest bardzo różnie. W niektórych oddziałach, na przykład mazowieckim, to jest ponad 100 000 tys. zł, a kilka oddziałów nie dostaje ani złotówki.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JózefaSzczurekŻelazko">My na ostatnim posiedzeniu podkomisji do spraw organizacji ochrony zdrowia rozmawialiśmy na temat opieki koordynowanej w POZ. Właściwie wszyscy, którzy brali udział w tej debacie – środowiska reprezentujące świadczeniodawców, pacjentów, przedstawiciele organizacji zrzeszających pracowników – zwracali uwagę na to, że jest to dobry projekt i należy go rozszerzać, bo on korzystnie wpłynie nie tylko na skrócenie kolejek i na poprawę dostępności, ale również na urealnienie kosztów w Narodowym Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Otrzymaliśmy też z Ministerstwa Zdrowia informacje, że na przykład w oddziale łódzkim siedmiu świadczeniodawców zgłosiło chęć rozszerzenia opieki o opiekę koordynowaną, ale niestety Narodowy Fundusz Zdrowia nie podpisze tych umów, ponieważ jest wyraźnie zaznaczone – z powodu braku środków. Łudziliśmy się, że gdy państwo będziecie zmieniać plan finansowy, to jednak przeznaczycie te środki na podstawową opiekę zdrowotną. W związku z tym pytanie do pana ministra – bo pan minister wnosił o zmianę planu – jakimi kryteriami państwo kierowali się rozdysponowując te środki między poszczególnymi oddziałami wojewódzkimi Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie POZ-u.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#CzesławHoc">I drugie pytanie, zresztą uzupełniając pana posła Cieszyńskiego albo dopytując, kiedy zatwierdzicie plan finansowy na 2025 r. To bardzo istotna kwestia. No i wreszcie, czy upomnicie się albo zadośćuczynicie żądaniom pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia, którzy rzeczywiście są obarczeni podwyżką wynagrodzenia tylko 4,1%, która nawet nie dorównuje podwyżkom dla sfery budżetowej, tym bardziej, że są obciążeni bardzo, bardzo wielką pracą. I, tym bardziej że kwestia tych wszystkich badań wysokospecjalistycznych, programów lekowych itd. jest dla nich wielkim obciążeniem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">A druga rzecz, to moje pytanie, czy resort zdrowia posiada wiedzę na temat zadłużenia szpitali i programów restrukturyzacyjnych w tym zakresie. Dlaczego o to pytam? Dlatego, że wiele szpitali i poprzednie reformy, m.in. sieć szpitali i inne, sposób rozliczania się szpitali, wskazywały, że miało to być panaceum rozwiązujące problemy ochrony zdrowia. Wiele szpitali, w tym między innymi w moim województwie, na przykład podległe marszałkowi, zaciągnęło kredyty w BGK. Jaka to jest kwota i jak wygląda ten program restrukturyzacji szpitali? Chcielibyśmy o tym wiedzieć. Przez lat 8 nie poradzono sobie z tym problemem, a miało być takie rozwiązanie. Czy resort zdrowia posiada informację, jakie było zadłużenie szpitali w Polsce na koniec 2023 r.? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AnnaKwiecień">Pragnę tylko przypomnieć, że tutaj nie chodzi tylko o szpitale kliniczne, ale także o mniejsze. Media podawały, że w szpitalu w Płocku brakuje 3000 tys. zł w tym roku, w Ciechanowie kolejnych 3000 tys., 1500 tys. w Radomiu w jednym ze szpitali. Tyle winien jest Narodowy Fundusz Zdrowia za nadwykonania limitowanych świadczeń zdrowotnych. Dlatego chciałabym spytać, jak planujecie państwo zasypać tę dziurę i zrealizować te zobowiązania wobec świadczeniodawców na Mazowszu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#BolesławPiecha">Rozumiem i chciałbym, żeby to państwo potwierdzili, że za to, co się nazywa nadwykonania, które przekraczają wartości umowy, w tym roku nie będzie wypłacone. To jest zrozumiałe, bo pewnie na to pieniędzy nie ma. O ile w przypadku AOS i przy kosztach świadczeń szpitalnych mogę zrozumieć, że chodzi tutaj o pewne rzeczy nielimitowane, które wynikały z odpowiednich aktów prawnych, że za to zamierzacie zapłacić, aczkolwiek obawiam się, że tych środków finansowych będzie zdecydowanie za mało.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#BolesławPiecha">No i oczywiście najbardziej niepokojącym sygnałem jest brak zatwierdzenia planu finansowego, bo w zasadzie nie mamy odniesienia do tego, co będzie się działo w przyszłym roku. To, że sytuacja jest trudna, to wiemy. To, że szpitale poczyniły już odpowiednie przygotowania do tego, że nie będą płacone nadwykonania, rozumiemy. To, że nagle pojawiły się coraz większe kolejki do świadczeń szpitalnych czy ambulatoryjnych to znak, że dyrektorzy już zapoznali się z taką możliwością. Nie wiem, czy to było oficjalne stanowisko, że za żadne nadwykonania w stosunku do zawartych umów nie będzie wypłacane.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#BolesławPiecha">Czyli, jeszcze raz. Skąd wzięła się ta suma w POZ? Co się tam zmieniło? I co z planem finansowym? Do czego będziemy się odnosili w przyszłym roku? Rozumiem, że sprawy wykonań nielimitowanych, zwłaszcza czwarty kwartał, to jest sprawa najwcześniej pierwszego kwartału przyszłego roku. Odnośnie do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na przyszły rok nie wiemy, czy w ogóle za to zostanie zapłacone, no bo, póki co, plan finansowy nie istnieje. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KrzysztofZdobylak">Jak już przedmówcy wspomnieli, po pierwsze, czy to zwiększenie jest wystarczające, żeby odpowiedzieć na potrzeby zdrowotne społeczeństwa w 2024 r. Po drugie, jak wygląda sytuacja płynnościowa, biorąc pod uwagę bardzo istotne zmniejszenie wpływów z odsetek z lokat, sugerujące wręcz wielomiliardową różnicę salda kont w porównaniu z prognozami.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KrzysztofZdobylak">I trzecie pytanie, troszkę bardziej szczegółowe. Państwo tutaj wskazali zmniejszenie środków na rezerwę na zobowiązania wynikające z postanowień sądowych o 100 000 tys. zł i jeszcze odsetki o tych rezerw. Pytanie brzmi, jak duża część z tego zmniejszenia – bo to jest oczywiście sposób na poprawę płynności finansowej – jest powiązana stricte nie z zmniejszeniem wartości przedmiotu sporu, albo ze zmianą oceny ryzyka przegranej, a stricte z przesunięciem przewidywanego terminu rozpoznania sprawy. Krótko mówiąc, czy 1 stycznia 2025 r. ta rezerwa nie zostanie ponownie zawiązana i czy nie jest to przypadkiem wydawanie już środków z przyszłego roku, bo to by oznaczało, że w przyszłym roku ta dziura będzie jeszcze większa. Będę wdzięczny za wyjaśnienia. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechWiśniewski">Chciałbym zapytać, jaka jest wartość umów na leczenie szpitalne na czwarty kwartał tego roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i czy uwzględniają one skutki retaryfikcji świadczeń od 1 lipca. Ponadto chciałbym spytać, jaka jest wartość sprawozdanych do rozliczenia i nierozliczonych świadczeń nielimitowych za trzeci kwartał i jaka jest szacowana wartość świadczeń nielimitowych za czwarty kwartał. Chciałbym poinformować, że w trybie dostępu do informacji publicznej otrzymałem informację z Narodowego Funduszu Zdrowia, że nie jest zapłacone za programy w części za drugi kwartał i w bardzo dużej części za trzeci kwartał.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WojciechWiśniewski">Ponadto chciałbym spytać – to chyba w ślad za pytaniem pana posła Piechy – czy uregulowano zobowiązania wynikające z realizacji programu opieki koordynowanej na poziomie POZ. I pytanie już wprost do ministra zdrowia, bo cały czas uzyskujemy informację o tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia jest zasilany z budżetu państwa. Wydaje mi się, że jest to chwalebne, ale chciałbym zapytać, jaki to ma skutek po stronie ministerstwa, czyli jakie wydatki zostały przesunięte na kolejny rok, albo wprost, wykreślone w części budżetowej pozostającej w dyspozycji ministra zdrowia, aby zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia w tym roku. Pięknie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#DorotaKorycińska">Jeszcze raz ponawiam pytanie o to, czy mamy jako strona społeczna plan wyjścia z kryzysu finansowego, który niewątpliwie jest, na przykład na przestrzeni najbliższych trzech lat, ponieważ chcielibyśmy wiedzieć, czego możemy się spodziewać. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jakieś ograniczenia nastąpią, ale chcielibyśmy wiedzieć, w jakim kierunku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JerzySzafranowicz">Ja mam przed sobą tę korespondencję. Jest jeszcze kilka wątpliwości. Dokładamy starania, żeby to jak najszybciej sfinalizować. Wierzcie mi państwo, że w najbliższych dniach, do tygodnia, dwóch, będzie zatwierdzony ten plan rzeczowo finansowy na 2025 r. Zdajemy sobie sprawę z konsekwencji niezatwierdzenia tego planu i bardzo intensywnie pracujemy nad tym, żeby on był podpisany. To jest pierwsza informacja.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JerzySzafranowicz">Druga informacja jest taka. Czy ta zmiana planu nam wystarczy i na co nam wystarczy, żeby zapłacić? Otóż ta zmiana planu finansowego na ten rok plus nowelizacja ustawy okołobudżetowej to 1 200 000 tys. zł. Pamiętacie państwo. Te kwoty wystarczą na uregulowanie wszystkich nielimitów w tym roku do końca tego roku. Nielimitów mówię. Do końca tego roku. To jest druga rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JerzySzafranowicz">Trzecia – odpowiadam pani poseł w sprawie zadłużenia szpitali. To jest kwota 21 661 000 tys. zł, w tym wymagalne 2 881 000 tys. zł. Ten stan, to zadłużenie, trwa nie od roku, nie od dwóch, tylko od 8, 10 lat.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JerzySzafranowicz">Jeżeli chodzi o kwestię programów restrukturyzacyjnych, to nie ukrywamy, że one były pisane na prośbę organów założycielskich, no i nie zawsze były konsekwentnie przestrzegane. Dany organ prosił dyrektora o napisanie tego programu. Czasami był realizowany, czasami nie był realizowany i nasza propozycja nowelizacji ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ma wprowadzić rzeczywiste plany restrukturyzacyjne, które mają być zatwierdzone przez rady powiatu przez starostwo, konsultowane i oceniane przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Wreszcie będą planami, które rzeczywiście będą realizowane i będą konsekwentnie wdrażane.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JerzySzafranowicz">Jeszcze odpowiedź dla pana, który podejmował temat Zespołu Trójstronnego. No trochę jestem zdziwiony, bo ja nadzoruję jako wiceminister dialog społeczny i uczestniczę we wszystkich spotkaniach Zespołu Trójstronnego – wyjątkiem był wczorajszy dzień – i zawsze te spotkania są nagrywane i wszyscy tam dostają odpowiedzi na pytania. Strona związkowa dostaje na czas. Ja rozumiem, że wczoraj odbyło się to posiedzenie Zespołu Trójstronnego i od wczoraj pan nie dostał odpowiedzi. To bardzo bym prosił o troszeczkę tolerancji, bo jeden dzień to jest bardzo krótki czas, żeby odpowiedzieć. Ja przypilnuję, żeby wszystkie te odpowiedzi trafiły do strony społecznej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JakubSzulc">Natomiast trzeba tutaj powiedzieć, że nie jest to oczywiście jedyna zmiana planu finansowego, która dokonała się w tym roku. Od początku roku tych zmian, zwiększeń planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, dokonano ogółem na kwotę 22 400 000 tys. zł, a więc istotnie więcej niż to, co jest proponowane tutaj. I tak jak słusznie pan poseł Piecha zauważył, jest to oczywiście zmiana porządkująca i czyszcząca, którą z reguły Wysokie Komisje zajmują się z końcem roku obrotowego po to, żeby dopasować poszczególne pozycje planu do ich wartości oraz zalokować część niezalokowanych środków i zwiększeń w planie Narodowym Funduszu Zdrowia – centrali NFZ i planie oddziałów.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JakubSzulc">Pani poseł Szczurek-Żelazko pytała o to, jak zostały te środki podzielone, według jakiego algorytmu. O tym mówił już pan dyrektor Jarnutowski. To znaczy, środki pomiędzy oddziały wojewódzkie funduszu zostały, zgodnie z przepisami, podzielone według obowiązującego algorytmu podziału środków z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Natomiast centrala nie ingerowała w poszczególne pozycje, bo jest to kompetencja dyrektorów oddziałów, w zmiany dokonywane przez dyrektorów oddziałów poszczególnych województw. Alokacja tych środków wprost odpowiada potrzebom, które zgłaszają dyrektorzy oddziałów wojewódzkich i stanowi zabezpieczenie tychże.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JakubSzulc">Państwa wątpliwości budzi fakt niepodpisania planu finansowego na rok 2025. Przyjmując oczywiście to, o czym powiedział pan minister przed momentem, zgodnie z art. 122 pkt 1 ustawy o świadczeniach, w przypadku niezatwierdzenia planu finansowego przez ministra finansów, ministra zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek działania na podstawie planu, który został przygotowany i przedstawiony do zatwierdzenia. Tak więc z perspektywy bieżącej działalności Narodowego Funduszu Zdrowia niezatwierdzenie planu nie powoduje, że działamy w powietrzu, w próżni, bez planu, bez prowizorium, tylko działamy na tym planie, który został przedstawiony, a także tym, którym Wysokie Komisje – zarówno Komisja Finansów Publicznych, jak i Komisja Zdrowia – zajmowały się i który zatwierdziły, zaopiniowały pozytywnie w lipcu br.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JakubSzulc">Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o pytania dotyczące tego, z czego ma być sfinansowane planowane zwiększenie wydatków w RDTL-u w przyszłym roku – to pytanie pana posła Hoca – otóż RDTL tutaj jest finansowany z Funduszu Medycznego w całej swojej rozciągłości. Tu zmiany planu finansowego ani w tym momencie, ani zmiany w ustawie, które powodują zwiększenie wydatków, nie będą powodowały braku możliwości realizacji środków. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MartaGolbik">„Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 28 listopada 2024 roku dotyczący projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2024. Komisja Zdrowia na podstawie art. 124, ust. 1–2, w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r. przedstawiony we wniosku”. Kto jest za przyjęciem opinii w przedstawionym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję i proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MartaGolbik">Głosowało 30 posłów. Za – 28, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 2. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MartaGolbik">Stwierdzam zakończenie omawiania informacji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MartaGolbik">Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>