text_structure.xml
21.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Porządek dzisiejszego posiedzenia przyjęty przez prezydium przewiduje rozpatrzenie informacji o sytuacji w leczeniu i profilaktyce zakażeń wirusem HIV. Przedstawia ją minister zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do realizacji porządku. Informuję, że materiały zostały wysłane do państwa posłów na maile i zamieszczone w folderze SDI na iPadach. Dostępne są także w formie papierowej. Oddaję głos Ministerstwu Zdrowia. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechKonieczny">„Krajowy program zapobiegania zakażeniom HIV i zwalczania AIDS” zakłada podjęcie działań w pięciu obszarach: zapobiegania zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa, zapobiegania zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych, wsparcia i opieki zdrowotnej dla osób zarażonych HIV i chorych na AIDS, współpracy międzynarodowej oraz monitoringu. Zgodnie z zapisami krajowego programu prowadzenie działań profilaktycznych, które mają na celu zapobieganie zakażeniom HIV oraz innym chorobom przenoszonym drogą płciową, leży w kompetencjach wielu podmiotów, m.in. ministerstw, terenowych organizacji administracji rządowej i samorządowej oraz podległych im jednostek, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i innych, w ramach własnych środków finansowych lub poprzez zadania zlecane w zakresie HIV i AIDS.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechKonieczny">Realizatorzy krajowego programu na czas obowiązywania harmonogramu powołują wojewódzkie zespoły w celu zintegrowania działań w zakresie HIV i AIDS. W skład zespołów wchodzą m.in. przedstawiciele takich instytucji jak urzędy wojewódzkie i marszałkowskie, urzędy miast, PIS, organy systemu ochrony zdrowia, takie jak np. Narodowy Fundusz Zdrowia, konsultanci krajowi i wojewódzcy, okręgowe izby lekarskie, okręgowe izby pielęgniarek i położnych, podmioty lecznicze i towarzystwa naukowe, a także organizacje pozarządowe. W skład zespołów wchodzą również przedstawiciele uniwersytetów medycznych, kuratoriów oświaty, Policji i Straży Granicznej oraz innych służb mundurowych. Jest to model zakładający współpracę między różnymi podmiotami na poziomach centralnym, lokalnym i samorządowym. Zespoły wojewódzkie są na bieżąco informowane i zachęcane do włączania się w działania w zakresie profilaktyki HIV i AIDS i innych chorób przenoszonych drogą płciową. Podmioty zobowiązane do realizacji krajowego programu przekazują sprawozdania do zatwierdzenia ministrowi zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechKonieczny">Po zakończeniu 5-letniego okresu obowiązywania harmonogramu minister przedkłada sprawozdanie 5-letnie Radzie Ministrów do zatwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechKonieczny">Proszę państwa, system, który dzisiaj mamy, w dużej mierze opiera się właśnie na koordynacji przez Krajowe Centrum ds. AIDS. Jest to system, który działa według standardów europejskich i standardów przyjętych ogólnie dla leczenia HIV i AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową. Oczywiście się rozwija, oczywiście są koncepcje usprawnienia, aczkolwiek zarówno dostępność badań, jak i dostępność zapobiegania oraz leczenia są duże. W razie potrzeb mamy instrumenty, które mogą reagować. W tym zakresie jesteśmy reaktywni. Monitorujemy sytuację, znamy ją.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WojciechKonieczny">Jesteśmy do państwa dyspozycji, aby odpowiadać na pytania. Poproszę jeszcze panią dyrektor Marzec-Bogusławską o przedstawienie tego, co się w tej chwili dzieje i – powiedzmy – rzeczy, które w najbliższym czasie będziemy jeszcze wprowadzać. Na pewno będą pytania, na które chętnie będziemy odpowiadać.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AnnaMarzecBogusławska">Jeżeli chodzi o pierwszy obszar krajowego programu, czyli zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa, prowadzimy kampanie edukacyjne skierowane zarówno do ogółu społeczeństwa, jak i do poszczególnych grup zawodowych, np. lekarzy różnych specjalności, służb mundurowych, nauczycieli. Są to kampanie, które – oczywiście w zależności także od sytuacji epidemiologicznej – koncentrują się głównie na edukacji na temat konieczności poznania własnego statusu serologicznego, ale też uniknięcia zakażenia HIV. Krajowe Centrum ds. AIDS opracowuje oraz prowadzi druk i dystrybucję materiałów w formie elektronicznej i materiałów drukowanych. Działamy we współpracy z PIS, która dociera do różnych jednostek ochrony zdrowia właśnie z tymi materiałami. Współpracujemy z inspekcją również przy prowadzeniu szkoleń. Są to także działania informacyjne, które prowadzimy przez stronę. Bezpłatny telefon zaufania to jest inicjatywa, która jest prowadzona we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Mamy telefony informacyjne, poradnię internetową, publikacje biuletynu i e-biuletynu. Jesteśmy także obecni na portalach społecznościowych, które są ważnym źródłem dotarcia do młodych osób.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AnnaMarzecBogusławska">Ważnym aspektem działalności są obecnie działania skierowane do grupy uchodźców z Ukrainy. Właściwie od samego początku, chyba od drugiego dnia po rozpoczęciu działań wojennych i fali uchodźstwa, krajowe centrum prowadziło działania informacyjne również w języku ukraińskim. Informowaliśmy osoby, które były leczone na Ukrainie, gdzie można kontynuować leczenie antyretrowirusowe (ARV), gdzie można wykonać test w kierunku HIV. Te działania są nadal prowadzone. Od razu dodam, jeżeli chodzi o uchodźców, że obecnie leczeniem ARV objęte są 3104 osoby, natomiast jeżeli chodzi w ogóle o liczbę włączeń do terapii, to prawie 4 tys. – ponad 3,9 tys. Część z tych osób wyjechała, przemieściła się, wróciła. Dlatego obecnie kontynuujemy terapię ARV, która – jak wiadomo – jest terapią ciągłą, u 3104 osób.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AnnaMarzecBogusławska">Jeżeli chodzi o drugi obszar, czyli zapobieganie zakażeniom wśród osób o największym poziomie ryzykownych zachowań, to tu szczególnie ważnym aspektem naszej działalności jest opracowywanie standardów i udzielanie dotacji dla organizacji pozarządowych na prowadzenie punktów konsultacyjno-diagnostycznych, w których można bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania wykonać test w kierunku HIV. Od września 2022 r. w tych punktach możliwe jest również wykonanie testu przesiewowego w kierunku kiły i HCV. To jest szczególnie ważne nie tylko dla populacji polskiej, ale także dla uchodźców. Przed pandemią COVID w punktach wykonywaliśmy blisko 42 tys. badań rocznie, natomiast po pandemii – oczywiście ze względu na lockdowny i okresowe zamknięcia punktów – spadła liczba testów wykonywanych. W tej chwili osiągnęliśmy poziom praktycznie bliski temu, jaki był przed pandemią, czyli ponad 37 tys. testów wykonanych rocznie w kierunku HIV, 26 tys. w kierunku HCV i blisko 26 tys. w kierunku kiły, przy czym jeżeli chodzi o kiłę i HCV, są to badania przesiewowe, ponieważ obecnie nie ma ustawowych możliwości zgłoszenia wykrytego zakażenia anonimowo, a taka zasada przyświeca działaniu punktów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AnnaMarzecBogusławska">Koordynacja leczenia ARV to bardzo ważny aspekt działalności. Można powiedzieć, że dostępność leczenia jest 100-procentowa. Wraz z napływem uchodźców pojawiły się pewne problemy dotyczące świadczeń dla osób, które nie posiadają ubezpieczenia, ale minister zdrowia już pracuje nad tym. Natomiast wspólnie z rzecznikiem praw pacjenta i z innymi instytucjami staramy się też ten problem rozwiązać. Nie jest to liczbowo zbyt duża grupa, ale zdarzają się pojedyncze przypadki osób, które nie mogą skorzystać z dobrodziejstwa leczenia ARV. W ramach rządowego programu „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022–2026” zapewnione są wszystkie dostępne leki zarejestrowane w Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że leczenie odbywa się zarówno według standardów europejskich, jak i standardów światowych. Opieramy się także na rekomendacjach Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS. Jeżeli chodzi o liczbę osób leczonych ARV, to na dzień 30 kwietnia br. rządowym programem leczenia ARV objętych było 19 785 pacjentów, w tym 157 dzieci, czyli pacjentów do 18 roku życia, a także – jak już wcześniej wspomniałam – 3104 uchodźców z Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AnnaMarzecBogusławska">Ważnym aspektem naszej działalności jest także współpraca międzynarodowa. Należy podkreślić, że Polska ma bardzo duże osiągnięcia na forum międzynarodowym, zarówno w Organizacji Narodów Zjednoczonych, jak i w Komisji Europejskiej. Zostaliśmy wybrani na członka rady programowej UNAIDS, czyli ONZ-owskiego programu do walki z epidemią HIV i AIDS, od 2025 r. To będzie duże wyzwanie. Ten zaszczyt Polska będzie miała już po raz drugi. Pierwszy wybór – najpierw jako wiceprzewodniczący, później przewodniczący – mieliśmy w latach 2012–2013. Właściwie można powiedzieć, że po 10 latach wracamy do rady programowej UNAIDS. To jest ważny moment także ze względu na tworzenie strategii w zakresie przeciwdziałania epidemii i koinfekcji w populacji uchodźców i w zmieniających się realiach geopolitycznych. Działamy także w innych instytucjach międzynarodowych i grupach eksperckich.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AnnaMarzecBogusławska">Jeżeli są jakieś pytania, jestem do dyspozycji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#BartoszArłukowicz">Rozpoczynamy dyskusję. Proszę o zgłaszanie się do wypowiedzi. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#NorbertPietrykowski">Chodzi o to, żeby zwiększyć możliwość anonimowego i bezpłatnego badania w kierunku zakażenia HIV poprzez umożliwienie wykonywania tego badania w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) w ramach budżetu powierzonego, bo myślę, że tego typu przychodnie spokojnie mogłyby to badanie wykonywać w kierunku HIV. Nie byłoby żadnego problemu w związku z tym budżetem powierzonym, tak? Druga sprawa, którą też chciałbym zasugerować ministerstwu. Wydaje mi się, że można byłoby w punktach diagnostycznych sanepidu, ale powiatowych, bo dzisiaj mamy około 20 takich punktów, gdzie można bezpłatnie i anonimowo wykonać test na HIV… Chodzi jednak o to, żeby to uruchomić w każdym mieście powiatowym, gdzie się znajdują stacje sanitarno-epidemiologiczne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#NorbertPietrykowski">No i oczywiście wiadomo, że chodzi też o zwiększenie świadomości odnośnie do wirusa HIV, zwłaszcza u ludzi młodych. Profilaktyka tutaj jak najbardziej, ale przede wszystkim chciałbym zasugerować możliwość wykonywania tych testów w POZ, plus w punktach konsultacyjnych i sanitarnych w miastach powiatowych, bo tam są te stacje. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Natomiast z tego materiału, który państwo przedstawili, wynika, że dosyć szeroko prowadzone są również badania wśród osób, które przyjeżdżają do naszego kraju. Między innymi przedstawili państwo dane dotyczące badań wykonanych wśród obywateli Ukrainy. Z prostej analizy wynika, że jednak częstotliwość występowania czy diagnozowania zakażenia HIV i w kierunku kiły jest proporcjonalnie znacznie wyższa niż u osób, które w naszym kraju poddają się badaniom, tzn. Polaków, którzy mają przeprowadzane badania. Czy w związku z tym podejmują państwo jakieś działania, aby zwiększyć zakres działań profilaktycznych, aby szybciej diagnozować, szczególnie właśnie u osób, które do nas przyjechały z zewnątrz, bo wiemy doskonale, że szybkie zdiagnozowanie to jest bezpieczeństwo mieszkańców? Jak państwo patrzą na ten problem? Chodzi mi nie tylko o obywateli Ukrainy, bo akurat państwo przedstawili wyniki testów dla tych obywateli, ale również innych krajów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCieszyński">Wydajemy kilka milionów złotych na kampanie informacyjne. Widzę, że te wydatki rosną. To dobrze. Natomiast wydaje się dość oczywiste, że jednak taka geograficzna dostępność ma tutaj znaczenie. W jakiego rodzaju placówce to już niech eksperci określą. Czy ministerstwo ma plany, żeby ten temat jakoś eksplorować i pracować nad tym, żeby tę dostępność zwiększyć? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#GrzegorzPłaczek">Drugie pytanie. Przed chwilką padła informacja, że państwo analizują możliwość rozwiązania problemu w sytuacji, kiedy ktoś chce się leczyć, a nie posiada ubezpieczenia. Czy MZ mogłoby zdradzić, jakie są plany wobec takich osób albo w jaki sposób państwo próbują rozwiązać problem takich osób? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechWiśniewski">W listopadzie 2022 r. wprowadzono dosyć dużą zmianę sposobu finansowania ochrony zdrowia, gdy m.in. przeniesiono ciężar finansowania tej dziedziny, o której dzisiaj dyskutujemy, do Narodowego Funduszu Zdrowia bez kompensacji ze środków z budżetu państwa. Spotkało się to z jednoznaczną krytyką wielu partnerów społecznych, związków zawodowych, samorządów zawodowych czy organizacji pracodawców. Chciałbym się spytać, czy MZ planuje przywrócenie starych zasad finansowania tej dziedziny oraz innych obszarów regulowanych przez programy polityki zdrowotnej, czyli odwrócenie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z 2022 r.? Pięknie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#BartoszJakubMyśliwiec">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym poprzeć w pełni głos pana posła, który stwierdza, że rzeczywiście istotą jest to, żeby wprowadzić badanie już na poziomie POZ. Myślę, że to jest optymalne miejsce, gdzie pacjent na pewno chętnie by się zgłosił, żeby taki test wykonać. Na pewno też byłoby łatwe pokonanie chociażby bariery wstydu ze strony pacjenta. Myślę, że rzeczywiście w ramach budżetu powierzonego to byłaby najlepsza opcja finansowa, żeby takie testowanie wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#BartoszJakubMyśliwiec">Niemniej jednak chciałbym także zwrócić uwagę na profilaktykę poekspozycyjną, bo dobrze wiemy, że tylko w kwestiach zawodowych jest ona refundowana. Być może należy rozważyć także kwestie pozazawodowe. Dobrze wiemy, że szybkie wprowadzenie leku ARV – w ciągu 48 godzin od tego zdarzenia, które być może wywołało zakażenie – jest praktycznie 100-procentowo skuteczną metodą uniknięcia zakażenia. Dlaczego by więc nie skorzystać z tej opcji, a i nie ponosić później kosztów dalszego leczenia wieloletniego? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MonikaPintalŚlimak">Szanowni państwo, bardzo się cieszę, że jest propozycja wprowadzenia testów do diagnostyki zakażeń HIV do POZ, jednakże chciałabym zauważyć, że Polskie Towarzystwo Naukowe AIDS zwraca uwagę na to, że jakość testów, jakie są wykonywane, również ma znacznie. Testy, które byłyby wykonywane w POZ, to są tzw. testy przesiewowe III generacji, wykrywające tylko przeciwciała, gdzie jest problem z okienkiem serologicznym. Dlatego też w mojej opinii tylko w medycznym laboratorium diagnostycznym możemy wykonać testy najwyższej jakości, rzeczywiście dające wyniki prawdziwie dodatnie, jak również potem prowadzić dalszą diagnostykę, która jest wymagana w procesie terapeutycznym, czyli przeprowadzić testy potwierdzenia. Jeżeli więc mówimy już o tym, to wzrost finansowania czy nakładów na medycynę laboratoryjną jest jak najbardziej zasadny, ale jeżeli mamy coś finansować, to róbmy to z głową i celujmy w testy, które rzeczywiście wniosą najwyższą wartość diagnostyczną. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#BartoszArłukowicz">Dołączam się do pytania o sposób finansowania. Przez całe lata było to finansowane z budżetu państwa, a przeniesione jakiś czas temu do finansowania NFZ-owskiego. Bardzo bym prosił o odniesienie się. Jaki to ma skutek?</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WojciechKonieczny">Proszę państwa, zaczynając od początku, od tych pytań, które były dzisiaj, jeżeli chodzi o badania w POZ, rzeczywiście są prowadzone na ten temat prace. Uważamy to za słuszną drogę, aby w POZ można było takie badania wykonywać. Myślę, że to jest kwestia pewnego czasu, kiedy zostaną przeprowadzone wszystkie prace i w jaki sposób badania zostaną udostępnione. W tym punkcie oddam głos pani dyrektor, bo chodziło o te punkty, które prowadzi sanepid. Troszkę się tu pewna nieścisłość wdarła, więc poproszę panią dyrektor o odpowiedź na pytanie w tym zakresie i będę kontynuował odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#WojciechKonieczny">Pani minister Szczurek-Żelazko zadała pytanie o obywateli Ukrainy i innych krajów. Badania i leki są oczywiście za darmo. Tutaj są dotacje. Przekazywane są materiały w języku ukraińskim. Są organizacje pozarządowe, które działają wśród tej społeczności. Te organizacje otrzymują też pieniądze w formie dotacji. Myślę, że ta działalność prowadzona jest w zakresie już dość wystarczającym, aczkolwiek na pewno trzeba jeszcze tego dopilnowywać.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#WojciechKonieczny">Pan poseł Lorek pytał o peak i 2019 r. Trochę się z tym nie zgadzam, ponieważ to był naturalny wzrost, tzn. wynikający z dobrze prowadzonej polityki. Z roku na rok rosła liczba badań, natomiast pandemia ją zahamowała, a teraz z powrotem to wzrasta. Powiedzmy więc, że wróciliśmy na tę drogę. To nie jest peak zeszłoroczny, tylko również powrót do wysokiej liczby badań, który już właściwie odpowiada tamtemu stanowi. Myślę, że wracamy na drogę większej liczby badań.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#WojciechKonieczny">Pani posłanka Wicha pytała o szczepionki dotyczące HPV. Według mojej obecnej wiedzy brakuje szczepionki Gardasil 9 na pierwsze dawki. Jesteśmy przed ogłoszeniem przetargu na 450 tys. dawek. A szczepionka, która jest w magazynach, po prostu jest zostawiona na drugą dawkę, ponieważ tak to szczepienie wygląda, że w tej chwili otrzymujące ją osoby nie mogą po prostu pozostać bez tej drugiej dawki, więc druga dawka jest podawana. Będzie właśnie ogłoszony przetarg. Sądzimy, że pojawi się wystarczająca dostępność w krótkim czasie. Pozostałe szczepionki według mojej wiedzy są dostępne.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#WojciechKonieczny">Dalej, pan minister Cieszyński zadał pytanie o 29 punktów, ale tu już pani dyrektor odpowiadała.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#WojciechKonieczny">To jeszcze poproszę przy tej okazji panią dyrektor o wyjaśnienie wzrostu liczby zakażeń, bo tutaj było pytanie do głównego inspektora sanitarnego, ale myślę, że pani dyrektor odpowie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#WojciechKonieczny">Natomiast co do nieubezpieczonych, to nieubezpieczony dostaje za darmo leki, ale rzeczą, która rzeczywiście nie jest rozwiązana, jest kwestia świadczeń. Do świadczeń nie jest upoważniony jako taki, natomiast same leki dostaje za darmo, więc jest tutaj pewna luka. Możemy się nad tym zastanowić, w jaki sposób do tego podejść. W tej chwili po prostu można powiedzieć kolokwialnie, że nie ma płatnika w tym momencie, jeżeli chodzi o świadczenia zdrowotne, natomiast same leki dla każdego, kto tego wymaga, są dostępne bezpłatnie, ale poproszę tutaj jeszcze o doprecyzowanie przez panią dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#AnnaMarzecBogusławska">Muszę przyznać, że ten program funkcjonuje w sposób wzorowy. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że zawsze można coś usprawniać i w tym kierunku idziemy. Także dzięki narzędziom cyfryzacji i bazie monitorującej gospodarkę lekową stoimy na straży tego, żeby nie tylko leki były dostępne, ale i po prostu się nie marnowały.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WojciechKonieczny">Było jeszcze pytanie o testowanie. Organizacje międzynarodowej i UNAIDS rekomendują nawet szybkie testy, więc ich jakość jest według nas wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#WojciechKonieczny">Jeszcze na początku było pytanie o 90-90-90, więc powiem, że obecnie dążymy do standardu 95-95-95. Teraz są takie zalecenia i do tego dążymy. Mamy nadzieję, że tak będzie to w Polsce realizowane, więc stawiamy sobie ambitniejsze cele, niż to było parę lat temu.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, był czas na zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Sójka jeszcze może, bo zasiada w prezydium, ale kiedy mówię, czy ktoś jeszcze chce się zgłosić, to naprawdę można się zgłosić, bo przecież nie zamykam listy. Bardzo proszę, poseł Sójka i kończymy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>