text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Stwierdzam kworum. Witam członków Komisji i zaproszonych gości.  Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2023. Czy ktoś wnosi uwagi  do porządku obrad? Jest uwaga. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy nad wnioskiem pana posła Cieszyńskiego, proszę państwa. Kto jest  za poszerzeniem porządku obrad? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.  Dobrze, czekamy. Rozumiem, że jesteś przeciw, z tego, co widzę. Zamykamy głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 26 posłów. Za – 12,  przeciw – 14, nikt się nie wstrzymał. O, jeszcze pani poseł Mucha, czyli 15. Wniosek pana posła  nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">Więcej uwag nie słyszę. Porządek obrad uznaję za przyjęty. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BartoszArłukowicz">Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych właściwe Komisje sejmowe – Komisja Zdrowia oraz Komisja Finansów Publicznych – mają 14 dni na zaopiniowanie zmiany planu finansowego NFZ na rok 2023. Ustawa stanowi, że nieustosunkowanie się przez Komisje w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie projektu planu finansowego NFZ.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BartoszArłukowicz">Proszę prezesa NFZ o przedstawienie projektu zmiany planu finansowego  Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2023. Bardzo proszę, panie prezesie.  Nie ma obowiązku mówienia długo.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#FilipNowak">Tak jak powiedziałem na wstępie, środki te pozwolą na finansowanie świadczeń wykonanych ponad limit, przede wszystkim, w pierwszej kolejności tak zwanych świadczeń nielimitowanych. To tyle w największym skrócie, panie przewodniczący. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BartoszArłukowicz">Czy Ministerstwo Zdrowia chce zabrać głos w tej sprawie? Ministerstwo Zdrowia  nie ma ochoty zabrać głosu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę,  panie pośle. Oddaję głos.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BartoszArłukowicz">Utrzymujemy jednak formułę zgłaszania się do pytań, a nie swobodnej rozmowy między urzędnikami a politykami.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BartoszArłukowicz">Proszę. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Pani poseł Zawisza się zgłaszała.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarcelinaZawisza">Mając to na uwadze, proszę o ogólne wyjaśnienie, bez ujawniania szczegółów oczywiście, bo rozumiem, że nie jest to możliwe, jakie rodzaje instrumentów dzielenia ryzyka spowodowały te inne przychody do NFZ. Czy to, że kwota systematycznie rośnie, oznacza, że jest jakaś gama leków innowacyjnych przyjęta do refundacji, która nie działa? Jak to wygląda, jeśli chodzi o zwroty kosztów terapii do NFZ i czy ogólnie są zwracane w ramach RSS całe kwoty? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MichałDzięgielewski">Instrumenty są różnie skonstruowane. Możemy umawiać się na jawną cenę zbytu netto w obwieszczeniu, natomiast instrumentem tajnym porozumienia jest cena hurtowa brutto, po której ktoś zobowiązuje się sprzedawać leki. Możemy porozumieć się  na to…</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Skowrońska.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">Nie podnoszę innych rzeczy regionalnych. Myślę, że to pani wojewoda powinna powiedzieć, jak jest źle w szpitalach marszałkowskich, jak trudną sytuację ma szpital marszałkowski w Tarnobrzegu w zakresie zabezpieczenia zdrowotnego dla tej części województwa. Ale w jednym szpitalu – dyrektor poprosił, żeby nie wymieniać miejsca… Podzielę się ewentualnie nieoficjalnie z funduszem… To pokazuje, że ten plan, który państwo przygotowali, nie odpowiada na zapotrzebowania i występujące potrzeby  w ramach podmiotów, na przykład na lecznictwo szpitalne, na terenie Podkarpacia.  Ja poproszę o Podkarpacie, ale jest to przykład, który obrazuje wszystkie regiony…</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#FilipNowak">Nadwykonania w ryczałcie, o których pani poseł była uprzejma powiedzieć.  Jak wszyscy tutaj na sali zapewne wiemy, ryczałt to jest taki sposób finansowania,  w którym wysokość przekroczenia wartości umowy w danym roku przekłada się  na podstawie odpowiedniego algorytmu na wysokość w przyszłym roku. W związku z tym każdy menadżer, który podejmuje decyzje o pewnych działaniach finansowych, sprzedaży usług – w tym wypadku mówimy o usługach szpitalnych – zapewne wie o tym i zaplanował, że na podstawie tzw. nadwykonania będzie mógł sięgnąć po wyższy ryczałt w roku następnym. Czy się przeliczył, czy nie, to pewnie sam będzie o tym wiedział najlepiej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#FilipNowak">Natomiast odnośnie do tego, kiedy i w jakiej wartości zostaną zapłacone świadczenia wykonane powyżej limitu określonego w umowach, to także odpowiadając panu posłowi, już powiedziałem, że najpierw – jeżeli państwo zechcą zaakceptować naturalnie – będą te środki, które mamy z czyszczenia planu centrali, czyli te 725 000 tys. zł. Oprócz tego dyrektorzy oddziałów będą – tak to nazywa się u nas – bilansowali umowy świadczeniodawców i bilansowali wydatki w poszczególnych rodzajach i zakresach świadczeń, żeby, mówiąc potocznie, wyczyścić umowy z niedowykonań, które również mają miejsce na Podkarpaciu. Później będzie jeszcze możliwość finansowania świadczeń najczęściej metodą degresywną, którą znamy też z lat poprzednich w świadczeniach, które można tą stawką spróbować zapłacić. Oczywiście nie dotyczy to świadczeń nielimitowanych,  na które dyrektorzy oddziałów mają zagwarantowane środki w swoim planie finansowym. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ElżbietaGelert">Po drugie, ponieważ ustawa o minimalnym wynagrodzeniu – o czym tu wspominał pan poseł – to jest ustawa z 2017 r., państwo musieli już się przygotowywać,  a przynajmniej zacząć przygotowywać te pieniądze, które są potrzebne dla zakładów pracy  od 1 lipca. Moje pytanie jest takie, czy państwo już zaczęli pracować nad tym,  bo w tej chwili trzeba dosypać naprawdę bardzo dużo milionów, a przecież trzeba to zrobić  w postaci zwiększenia wyceny punktów – albo liczby punktów, albo wyceny punktowej – aby wszyscy świadczeniodawcy mieli faktycznie pokrycie z tej ustawy, która – tak jak mówię – była już uchwalona w 2017 r. Jak państwo to przewidujecie? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, prezes.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ElżbietaPolak">Lubuskie to jest 28 000 tys. zł niezapłaconych nadwykonań. Częściowo były faktycznie zapłacone, ale wciąż ten rachunek jest niewyrównany. 28 000 tys. zł to jest sporo jak na szpitale w województwie lubuskim. Wielkim wysiłkiem zainwestowaliśmy w infrastrukturę, sprzęt wysokospecjalistyczny, nie mamy zadłużonych szpitali  i nie chcielibyśmy, żeby powtórzyło się to, z czym borykaliśmy się jeszcze dekadę temu. Proszę więc powiedzieć, w jaki sposób nadwykonania będą uregulowane. Czy jest  to w planie finansowym w przyszłym roku? My podajemy przykłady naszych województw, żeby to wybrzmiało konkretnie, że to są konkretne miliony.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#FilipNowak">Dziś te nadwykonania, czyli przekroczenie ryczałtu, nie jest dużo większe niż w latach poprzednich, bo pierwsza interwencja zwiększająca, o której mówiłem, miała już miejsce i wynosi około 3%. W związku z tym gratyfikacją za tego typu działanie powinno być  w przyszłym roku odpowiednio wyższe finansowanie, jeśli chodzi o ryczałt szpitalny.  Jeśli więc pani poseł pozwoli, chciałbym prosić, abyśmy tę część szpitalną dotyczącą ryczałtu uznali za omówioną przez mnie.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#FilipNowak">Natomiast w odniesieniu do innych świadczeń mechanizm w województwie lubuskim jest podobny jak w całej Polsce. W związku z tym zakładamy, że będziemy płacili  za te nadwykonania.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#FilipNowak">Myślę, że jeśli chodzi o wartości zawarte w umowie, to płacimy co do minuty,  nie przekraczamy tych terminów. Natomiast jeśli chodzi o finansowanie tzw. nadwykonań, a więc przyszłych i niepewnych przychodów, od 20 lat, odkąd istnieje  Narodowy Fundusz Zdrowia, zakładamy, że będziemy płacić po dokonaniu tych przesunięć  i po uwzględnieniu wierzę, że przyjętej zmiany planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#FilipNowak">Województwo lubuskie jest w dość dobrej sytuacji. Być może kiedyś będziemy mieli szansę podyskutować, dlaczego akurat w tym województwie tych środków jest więcej,  ale myślę, że może mieć na to wpływ… Tak, oczywiście, ale może mieć na to również wpływ algorytm podziału środków, który jest dokumentem sprzed wielu lat i pewnie  ma duży wpływ także na kondycję finansową oddziałów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#BartoszArłukowicz">Strona społeczna się zgłasza. Proszę o przedstawienie się – funkcja, imię, nazwisko. Widzę. Niech pani zada pytanie, za chwilę panu posłowi dam głos.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#DorotaKorycińska">Mam pytanie do pana prezesa funduszu zdrowia. 30 sierpnia odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia w sprawie przyjęcia sprawozdania Narodowego Funduszu Zdrowia  i dowiedzieliśmy się o tym, że nie wydano ponad 7 000 000 tys. zł – konkretnie  7 236 031 731,99 zł. W poprzednim roku również był zysk, który wynosił kilka miliardów. Łącznie to jest kilkanaście miliardów złotych. To jest fatalna sytuacja dla pacjentów, którzy czekają w kolejkach i mogliby mieć zrealizowane świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#DorotaKorycińska">Dzisiaj wiadomo, że było to przygotowanie do wdrożenia ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, przez którą ujemny wynik finansowy wyniesie ponad  23 000 000 tys. zł. Chciałabym się więc dowiedzieć, jaka część tego ujemnego wyniku finansowego jest konsekwencją wejścia w życie wspomnianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, pan prezes. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jeszcze ma jakieś pytanie? Pani poseł. Nie ma obowiązku zadawania  dodatkowych pytań, ale proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jeszcze ma pytanie? Czekam ze swoim na koniec. Dołączę się trochę  do wniosku pana posła Cieszyńskiego, który przed chwilą złożył wobec NFZ,  i zwrócę się z pytaniem do pani minister Sójki, bo rozmawiamy o budżecie NFZ  na rok 2023. Chciałbym zapytać panią minister, czy te nagrody, o których piszą media,  a które pani przydzieliła, m.in. szefowi Agencji Badań Medycznych i kilku innym  bardzo ważnym osobom systemu, pochodziły z budżetu NFZ czy jednak z urzędu  Ministerstwa Zdrowia. Mówimy o tych nagrodach, które tak ciężko pani negocjowała – zdaje się,  że 80 tys. dla szefa ABM po negocjacjach wyszło.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KatarzynaSójka">Panie pośle przewodniczący, oczywiście należy zauważyć, że pyta pan o jedną osobę,  a tych nagród było kilka. Nagrody były przydzielone, jak pan zapewne wie, na podstawie ustawy z dwatysiące… Właśnie to chciałam powiedzieć – z 3 marca 2000 r. Czyli ustawa już funkcjonuje ponad 20 lat. Właśnie na podstawie tej samej ustawy pan przydzielał nagrody, będąc ministrem…</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KatarzynaSójka">Natomiast, jeśli już pan przewodniczący mnie zapytał, to ja pozwolę sobie dopytać, bo na ostatnim posiedzeniu Komisji, na którym byłam obecna jeszcze nie jako członek, jeden z posłów, nie pamiętam, kto zadał panu bardzo dokładnie kilka razy pytanie,  na które nie udzielił pan odpowiedzi. Osobiście popieram in vitro… Natomiast miał pan zadane pytanie – bo powiedział pan, że wszyscy, którzy tego potrzebują – czy popiera pan, by metoda in vitro dotyczyła również par homoseksualnych. Panie pośle, jeżeli pan może, to proszę nie odsyłać do mediów czy do poczytania sobie, bo takie było pana zdanie,  tylko proszę odpowiedzieć tak lub nie. Czy popiera pan również metodę in vitro,  żeby mogły z niej skorzystać pary homoseksualne?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KatarzynaSójka">Jeśli mogę prosić, to proszę o odpowiedzieć na moje pytanie. Będę wdzięczna,  ale przede wszystkim mieszkańcy i Polacy. Moi wyborcy pytali mnie o to, bo nie usłyszeli od pana odpowiedzi. Są bardzo zainteresowani tym, czy mówiąc, że wszyscy, uważa pan, że również pary homoseksualne będą mogły korzystać z tego programu in vitro.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Polak.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Polak.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Zawisza.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#BartoszArłukowicz">Kontynuuje pani poseł Zawisza.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#BartoszArłukowicz">Pan poseł Wicher.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PatrykWicher">Moje pytanie jest do Biura Legislacyjnego, czy… O, nie ma Biura Legislacyjnego.  To też jest pewne… Chciałbym, żeby było. To może do pana prezesa albo do pana  przewodniczącego – wszyscy jako członkowie Komisji Zdrowia powinniśmy też znać przepisy prawa. Czy w ostatnim 20-leciu rzeczona ustawa, na bazie której przydziela się właśnie tego typu nagrody, uległa znaczącej zmianie, jeśli chodzi o źródło finansowania tych nagród? Z tego, co mi się wydaje, to nie. W związku z tym odbijam pytanie do pana przewodniczącego, który pełnił funkcję ministra zdrowia i przydzielał tę samą nagrodę, z jakiego źródła pan przewodniczący wypłacał te środki ówcześnie. Daję panu rękojmię, że ta ustawa, o dziwo, od pana czasów się nie zmieniła. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Skowrońska jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#KrystynaSkowrońska">Wszystkim tym, którzy wyrazili troskę o zadawanie przeze mnie pytań, chciałabym powiedzieć – taką samą troskę mam w sprawie odzyskania pieniędzy za kupione respiratory, jak tutaj były przywołane niektóre szpitale, ale… Maseczki…</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#BartoszArłukowicz">Ministerstwo.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#BartoszArłukowicz">Pan poseł Rajmund Miller.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#RajmundMiller">Wie pan co? W ogóle wstydziłbym się na pana miejscu podnosić głowę i jeszcze się tak głupio śmiać, dlatego że przepuściliście i przekręciliście olbrzymie pieniądze kosztem polskich pacjentów. Wtedy, kiedy pan był w ministerstwie, z powodu COVID-u zmarło nadmiarowo ponad 200 tys. Polaków, najwięcej od zakończenia II wojny światowej.  Na pana miejscu zapadłbym się pod ziemię. Wtedy, kiedy pan mi opowiadał bzdury  o tym, co się stało z maseczkami, mówił pan, że maseczki to jest tajemnica wojskowa. Wie pan co? Wstyd.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#RajmundMiller">To samo zrobiliście, jeżeli chodzi o 200 000 tys. zł na wózki inwalidzkie,  które przeznaczyliście z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Wyrzuciliście pieniądze  i nie rozliczyliście się z nich. Naprawdę pana uwagi i pana śmiech pana tu kompromitują.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#RajmundMiller">Zgłaszam wniosek, panie przewodniczący, o zakończenie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCieszyński">À propos spraw, które pan poruszył, niech pan prześledzi bardzo uważnie, w jakim czasie pracowałem w Ministerstwie Zdrowia i gdzie wtedy Polska była we wszystkich rankingach, jeżeli chodzi o liczbę zgonów, liczbę zakażeń COVID-em itd. Zobaczy pan bardzo dobrze, że do sierpnia 2020 r., kiedy pracowałem w Ministerstwie Zdrowia,  Polska była jednym z liderów, jeżeli chodzi o radzenie sobie z tą sytuacją. To są fakty  i dane, ale… Panie przewodniczący, niedawno profesorowie z panem profesorem Duszyńskim na czele przygotowali pracę naukową na ten temat. Jest tam taki wykres.  Może pan zobaczyć. Tak to wygląda.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze strona społeczna się zgłaszała. Nie mogę tego głosu nie dać. Bardzo proszę  i powoli kończymy dyskusję. Strona społeczna – imię, nazwisko, instytucja.  Bardzo proszę. Tak, tak, panu udzielam głosu. Proszę mikrofon włączyć.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#SławomirJagieła">Mam taką prośbę do państwa. Jesteśmy stroną społeczną i obserwujemy państwa  w tej chwili i słyszymy krzyki, hałas na sali. Mam taką prośbę, żeby wrócić do informacji pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Skończyliśmy w tym momencie,  kiedy pani minister miała udzielić informacji na pytanie pana przewodniczącego.  Proszę, żeby tej informacji udzieliła, nie odnosiła się do historii, że pan przewodniczący wiedział. My może nie wiemy. Chciałbym się tego dowiedzieć, żeby pani wprost powiedziała przy stronie społecznej, na jakiej postawie i z jakich funduszy poszły te nagrody, tylko tyle. Proszę być uczciwym, bo ja też jestem wyborcą i też oczekuję od państwa  tej informacji. Dziękuję ślicznie.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#BartoszArłukowicz">Już padł wniosek dalej idący o przedstawienie tej informacji na piśmie.  My oczywiście przedstawimy wszystkim chętnym te informacje, które, jak rozumiem, ministerstwo przedstawi na piśmie. Pani poseł Sójka nie pracuje już w ministerstwie,  w związku czym przedstawimy informację ministerstwa o czynach i ruchach pani poseł Sójki,  kiedy w ministerstwie jeszcze była, i przyjrzymy się wszystkiemu bardzo dokładnie. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#BartoszArłukowicz">Szanowni państwo, zamykamy dyskusję. Sekretariat Komisji przygotował…  Jeśli mogę… Momencik, spokojnie. Przedstawiam państwu propozycję opinii  Komisji Zdrowia. Ona jest przygotowana na dwa sposoby. Rozumiem, że za chwilę padnie jakiś… Momencik, momencik…</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#BartoszArłukowicz">„Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2023 r. rozpatrzyła wniosek  prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 grudnia 2023 r. dotyczący projektu zmiany planu finansowego NFZ na rok 2023. Komisja Zdrowia na podstawie  art. 124 ust. 1–2 w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (…)” – wiadomo o świadczeniach opieki zdrowotnej, teraz są przygotowane dwie wersje – pozytywnie lub negatywnie opiniuje projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2023 przedstawiony we wniosku. Czekam na propozycje  wniosków o zaopiniowanie planu.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza taki wniosek, pozytywny lub negatywny?  Bardzo proszę. Nie widzę, kto się zgłosił. Pan poseł Piecha. Czy tak? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania w formie elektronicznej. Kto z państwa jest za tym wnioskiem pana posła Piechy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykamy głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#BartoszArłukowicz">Podaję wyniki głosowania. Głosowało 33 posłów. Za – 15, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 18. W związku z tym została wydana pozytywna opinia do wniosku pana prezesa NFZ.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi? Pani poseł Skowrońska.  Czwarty raz dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#BartoszArłukowicz">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad naszej Komisji, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>