text_structure.xml 25.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Na podstawie listy gości mogę stwierdzić kworum? Tak, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Witam panie i panów posłów oraz panią Henrykę Mościcką-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje zaopiniowanie kandydatury pana Pawła Radomskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Azerbejdżanu oraz w kraju dodatkowej akredytacji: Turkmenistanie oraz zaopiniowanie kandydatury pana Marka Szczygła na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego – stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Biurze Narodów Zjednoczonych i organizacjach międzynarodowych w Wiedniu. Czy do porządku obrad są uwagi? Skoro nie ma, mogę stwierdzić, że porządek został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">W związku z tym przejdę teraz do prowadzenia obrad. Przypominam, że Komisja Spraw Zagranicznych opiniuje kandydatów na ambasadorów na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Nasze posiedzenie ma charakter jawny. Koncepcje sprawowania misji szefa placówki oraz życiorysy zawodowe otrzymali państwo na poselskie skrzynki poczty elektronicznej oraz na tablety. Panie i panowie posłowie dla porządku zgodnie z naszym zwyczajem informuję, że głosowania odbędą się nie wcześniej niż – teraz mamy 15.00 – o godzinie 15.50. Uprzejmie proszę w takim razie przedstawicieli klubów, żeby poinformowali swoje kluby – dla tych z państwa, którzy mają w tym czasie inne zajęcia – że o 15.50 przeprowadzę głosowania i nie wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełKowal">Proszę o zabranie głosu pana Pawła Radomskiego. Proszę bardzo, panie profesorze.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełRadomski">Panie i panowie posłowie, pani minister, po pierwsze dziękuję za możliwość wystąpienia na forum Komisji w charakterze kandydata na ambasadora RP w Azerbejdżanie i w kraju dodatkowej akredytacji – w Turkmenistanie. Jest to dla mnie zaszczyt. W moim krótkim wystąpieniu chciałbym skupić się na czterech punktach. Pierwszy to polityczny wymiar relacji za Azerbejdżanem, drugi to wymiar gospodarczy, trzeci to wymiar promocyjny i dyplomacji kulturalnej i czwarty punkt to osobne omówienie Turkmenistanu. Zacznijmy od Azerbejdżanu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PawełRadomski">Polskę i Azerbejdżan łączą dobre, solidne relacje. Obie strony widzą jednak możliwość lepszego wykorzystania potencjału naszej współpracy. W ostatnim okresie widać wyraźnie rosnącą rolę Azerbejdżanu w regionie Kaukazu Południowego, ale i w szerszym wymiarze. Wyraźnym potwierdzeniem aspiracji Azerbejdżanu do odgrywania aktywnej roli na arenie międzynarodowej była konferencja klimatyczna COP 29 w listopadzie ubiegłego roku w Baku. Polsce zależy na odgrywaniu przez Baku pozytywnej, stabilizującej roli na Kaukazie Południowym. Zdecydowanie opowiadamy się za sfinalizowaniem azerbejdżańsko-armeńskich rozmów pokojowych i podpisaniem porozumienia pokojowego, przy pełnym poszanowaniu suwerenności i integralności terytorialnej obu państw. Chciałbym, aby aktywność naszej ambasady w Baku przyczyniała się do rozwoju stosunków polsko-azerbejdżańskich w wymiarze dwustronnym, a także w szerszym wymiarze, w ramach współpracy z Unią Europejską. Mam na myśli szczególnie takie obszary jak transport, energia, w tym sektor zielonej energii. Myślę, że potrzeba również wspólnej głębszej refleksji nad potencjałem Partnerstwa Wschodniego. W tym kontekście perspektywy obopólnie korzystnej współpracy łączą się z rozwojem tzw. korytarza środkowego, czyli to jest transkaspijski szlak transportowy, który łączy Chiny z Europą.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PawełRadomski">Zarówno obecnie, podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, jak i w dłuższej perspektywie zależy nam, aby Polska była postrzegana w Baku jako jeden z liderów Unii Europejskiej, wspólnoty opartej na wartości i na poszanowaniu swobód demokratycznych. Oczywiście takim podstawowym miernikiem tętna i temperatury stosunków dwustronnych są wizyty dwustronne. W listopadzie miała miejsce wizyta pana prezydenta Dudy w związku z COP. Pan prezydent Alijew jest zaproszony do Polski jeszcze w bieżącym roku. Przewodnicząca parlamentu azerbejdżańskiego była w Polsce w ubiegłym roku i teraz kolej na pana marszałka Szymona Hołownię, jeśli to będzie możliwe. Jako placówka będziemy się troszczyć o ten kalendarz i o jego realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PawełRadomski">W wymiarze gospodarczym odnotowujemy znaczący wzrost obrotów. To jest bardzo dobre, ale potencjał jest znacznie większy niż wykorzystywany obecnie. Po stronie Baku widzimy otwarcie na rozwój nowych obszarów gospodarki, które ograniczą dominację sektora naftowo-gazowego, czyli jest to rozwój zielonej energii. Także daje to pole do rozwoju i współpracy w takich obszarach jak logistyka i transport, budownictwo, rolnictwo, przetwórstwo rolno-spożywcze, cyberbezpieczeństwo, cyfryzacja, branża IT, branża medyczna i farmaceutyczna. Dodatkowo szanse rozwoju tej współpracy, jej dynamiki wynikają z tego, że Azerbejdżan odbudowuje tereny odzyskane, czyli tereny Karabachu, gdzie inwestycje są planowane na dużą skalę i polskie firmy mogą próbować zaistnieć. Oczywiście to będzie kluczowe zadanie placówki, aby ułatwiać kontakty gospodarcze, wykorzystywać istniejące narzędzia, takie jak komisja międzyrządowa do spraw współpracy gospodarczej i kontakty między resortami.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PawełRadomski">Trzeci punkt, czyli promocja wizerunku kraju i dyplomacja kulturalna – mamy tutaj świetny kapitał dorobku historycznego. Polacy na przełomie XIX i XX w. wnosili duży wkład w rozwój sektora naftowego – wystarczy wspomnieć postać Witolda Zglenickiego – ale była także grupa polskich architektów, którzy właściwie ukształtowali wówczas wygląd miasta i są już uhonorowani ulicą Polskich Architektów w Baku. To jest dalej potencjał do wykorzystania. Troska o to historyczne dziedzictwo będzie istotna, ale oczywiście chcemy promować współczesną Polskę jako nowoczesny, otwarty na współpracę kraj z bogatą kulturą, z bogatym życiem kulturalnym. To będzie oczywiście również ten obszar, w którym będziemy bardzo aktywni.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PawełRadomski">Na zakończenie kraj dodatkowej akredytacji – Turkmenistan. Tutaj relacje na pewno trudno nazwać dynamicznymi. Wymagają pewnego pobudzenia – i to się dzieje. W ubiegłym roku były dwie rundy konsultacji, jedna na szczeblu wiceministrów w Warszawie, druga na szczeblu dyrektorskim w Aszchabadzie. Myślę, że takie nastawienie trochę do pracy na szczeblu roboczym, otwieranie się na kontakty ekspertów i lepsze poznanie wzajemne stwarza dobry grunt szczególnie do rozwoju współpracy gospodarczej. Myślę, że warto wykorzystać zarówno ten moment naszego przewodnictwa w Unii Europejskiej, jak i dalsze miesiące do rozwijania dialogu. Po stronie turkmeńskiej – może dodam – widać zainteresowanie tym dialogiem z Unią Europejską w formacie całościowym, wszystkich państw Azji Centralnej. Myślę, że to też jest pomysł, który może odpowiadać naszemu myśleniu. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PawełKowal">Teraz czas na dyskusję. Czy są głosy? Poseł Jabłoński, proszę bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PawełJabłoński">Pytanie do ministra spraw zagranicznych. Pani minister, żeby formalności stało się zadość: czy jest zgoda pana prezydenta – możemy zbiorczo – na obie dzisiejsze kandydatury na ambasadorów? Bardzo proszę o krótką odpowiedź – tak czy nie. To, że są konwenty, to my wiemy. Czy jest zgoda pana prezydenta?</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PawełKowal">Proszę, tylko zaraz zbiorę głosy. Czy są inne głosy, pytania, zarówno w tych kwestiach, jak i w kwestiach ściśle merytorycznych, dotyczących placówki i tematu?</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PawełKowal">Jeśli nie ma, to dołożę pytanie o ten drugi kraj akredytacji. Chciałbym zapytać, w jakich polach możemy rozwijać współpracę z Turkmenistanem?</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PawełKowal">W związku z tym zamykam listę mówców. Proszę o zabranie głosu najpierw panią minister, jeżeli pani minister zechce, a później kandydata.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PawełKowal">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Henryka Mościcka-Dendys:</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PawełJabłoński">Podsekretarz stanu w MSZ Henryka Mościcka-Dendys:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PawełKowal">Bardzo proszę o zabranie głosu pana Pawła Radomskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PawełRadomski">Oczywiście Turkmenistan, podobnie jak Azerbejdżan, jest w sferze kaspijskich zasobów naturalnych, tak że współpraca energetyczna na pewno jest obszarem, którym zainteresowane są obie strony, oraz rozwój tego, co się tak trudno tłumaczy – konektywności, czyli tego szlaku transportowego łączącego Azję Centralną z Europą. Myślę, że to są takie duże, strategiczne obszary współpracy. Sądzę, że jesteśmy atrakcyjni dla Turkmenistanu również jako eksporter w różnych dziedzinach sprzętu ciężkiego, budowlanego, samochodów i w tych obszarach też warto szukać kontaktów. Jak podejrzewam, również rolnictwo i przemysł spożywczy to też obiecujący obszar wymiany handlowej.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PawełKowal">Skoro nie ma więcej pytań ogłaszam przerwę. Proszę o wyłączenie transmisji.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu drugiego – zaopiniowanie kandydatury pana Marka Szczygła na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego – stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Biurze Narodów Zjednoczonych i organizacjach międzynarodowych w Wiedniu.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Proszę pana o zabranie głosu – pięć minut.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MarekSzczygieł">Wysoka Komisjo, dziękuję serdecznie za możliwość przedstawienia koncepcji sprawowania mojej misji, którą chciałbym realizować jako stały przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej przy Biurze Narodów Zjednoczonych i organizacjach międzynarodowych w Wiedniu. Nadrzędnym celem mojej misji będzie realizacja interesów Polski i umacnianie jej pozycji w poszczególnych organizacjach zgodnie z priorytetami polskiej polityki zagranicznej.  Wiedeński ośrodek wielostronny pozostaje istotnym forum debaty i współpracy międzynarodowej wyspecjalizowanym w problematyce bezpieczeństwa międzynarodowego i nieproliferacji broni jądrowej, bezpieczeństwa jądrowego, zrównoważonego rozwoju gospodarczego, ale także problemu narkotykowego, zwalczania przestępczości, pokojowego wykorzystania przestrzeni kosmicznej, kontroli eksportu uzbrojenia i towarów o podwójnym zastosowaniu. Będąc siedzibą licznych organizacji i instytucji o wymiarze regionalnym i globalnym, stwarza on możliwość realizacji naszych interesów. Dodatkowo dzięki obecności w Wiedniu szerokiej reprezentacji państw globalnego Południa jest to istotne forum prezentowania faktycznego obrazu agresji Rosji na Ukrainę i przeciwdziałania rosyjskiej dezinformacji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarekSzczygieł">Proszę pozwolić, że skupię się na kilku wybranych zagadnieniach ze względu na ograniczenia czasowe. Rozpocznę od Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, która w warunkach trwającej obecnie agresji Rosji na Ukrainę zmaga się z poważnym kryzysem wewnętrznym. Wobec zakwestionowania i złamania przez Moskwę podstawowych norm i zasad tej organizacji brak jest obecnie warunków do konstruktywnej dyskusji na temat bezpieczeństwa europejskiego i przyszłej roli OBWE w tym zakresie. Niemniej jednak instytucja ta kontynuuje działania w trzech tradycyjnych wymiarach, tzw. koszykach, a więc w wymiarze polityczno-wojskowym, wymiarze ekonomiczno-środowiskowym i wymiarze ludzkim. W szczególności trudna do przecenienia pozostaje rola OBWE w zakresie przestrzegania praw człowieka, instytucji demokratycznych i wolności mediów. Pomimo tych trudności nie powinniśmy rezygnować z wykorzystywania OBWE do promocji naszych interesów, w tym zabiegania o odpowiednie kształtowanie agendy organizacji w odpowiedzi na rosyjską agresję przeciwko Ukrainie, a także podtrzymywania jednolitego podejścia państw podobnie myślących oraz obrony zasad i wartości OBWE, w tym niezależności instytucji, takich jak warszawskie Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka. ODIHR powinien też zachować swoją kluczową rolę w sferze monitorowania i wspierania demokratycznych wyborów. Wspomniany potencjał i wypracowane mechanizmy OBWE są wciąż doceniane przez naszych kluczowych partnerów. Chciałbym nadal korzystać z doświadczeń polskiego przewodnictwa w OBWE w 2022 r., które w niełatwych warunkach sprawował pan minister Zbigniew Rau. Liczę na bliską współpracę z delegacją Sejmu i Senatu do Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE, zwłaszcza w kontekście zimowych sesji zgromadzenia, które tradycyjnie odbywają się w Wiedniu.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MarekSzczygieł">Drugim obszarem, któremu chcę poświęcić dużo uwagi, jest szeroko rozumiana problematyka jądrowa. Spowodowane jest to z jednej strony globalnym renesansem energetyki jądrowej, w który wpisuje się także polski program jądrowy, z drugiej zaś kryzysem światowego systemu nieproliferacji i aktualizacją, niestety, debaty o znaczeniu broni jądrowej w kontekście rosyjskich gróźb jej użycia wobec Ukrainy. Wzrasta znaczenie naszego udziału w Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, której zadaniem jest zapobieganie rozprzestrzenianiu i wykorzystywaniu materiałów jądrowych w celach militarnych, umożliwienie wymiany informacji naukowych i stymulowanie badań nad pokojowym zastosowaniem energii jądrowej. W ramach MAEA chcę się skupić na wykorzystaniu doświadczeń z naszego członkostwa w Radzie Gubernatorów, a także na utrzymaniu wysokiej aktywności w sprawie działań agencji w Ukrainie. Również we współpracy z Ministerstwem Przemysłu oraz Państwową Agencją Atomistyki będą zabiegał o wzmocnienie współpracy w zakresie realizacji programu polskiej energetyki jądrowej, w szczególności w obszarze rozwoju infrastruktury i szkolenia kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarekSzczygieł">Niemniej ważnym obszarem będzie kontynuacja zaangażowania w proces przeglądowy układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT), którego kulminacją będzie przyszłoroczna konferencja przeglądowa. W obecnej sytuacji międzynarodowej rośnie też znaczenie traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBT), który jest instrumentem o kluczowym znaczeniu dla rozbrojenia nuklearnego i nieproliferacji. Zamierzam wzmocnić kontakty z tymczasowym sekretariatem technicznym CTBT oraz zaangażowanie w prace komisji przygotowawczej traktatu.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekSzczygieł">Stojąc na czele placówki wielostronnej w Wiedniu, będę dbał o utrzymanie regularnej współpracy z instytucjami krajowymi, w tym resortami i agencjami zaangażowanymi w prace organizacji wyspecjalizowanych. W ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego i we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii skoncentruję się na wykorzystywaniu potencjału tej organizacji do realizacji polskich zobowiązań w zakresie współpracy rozwojowej oraz na zwiększeniu uczestnictwa polskich przedsiębiorstw i ekspertów w realizacji projektów pomocy technicznej. Innym istotnym organem jest Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości. Istotna tu będzie kontynuacja aktywności w ramach naszej kadencji jako członka Komisji ds. Środków Odurzających. Ta kadencja będzie trwała do 2027 r. W tym zakresie oczywiście zakładam bliską współpracę z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarekSzczygieł">Zamierzam również blisko współpracować z Polską Agencją Kosmiczną w celu zabezpieczenia interesów Polski i polskich podmiotów na forum organów ONZ zajmujących się wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej. Dynamicznie rozwijający się sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów, mających coraz większe znaczenie dla gospodarki oraz życia codziennego naszych obywateli. Będę też aktywnie działać na rzecz zatrudnienia obywateli RP w organizacjach międzynarodowych i instytucjach w Wiedniu. Również przypadająca w tej połowie bieżącego roku prezydencja Polski w Unii Europejskiej nałoży na placówkę wielostronną w Wiedniu szereg dodatkowych zadań. Wynika to oczywiście z różnorodnego statusu Unii Europejskiej w poszczególnych organizacjach wielostronnych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MarekSzczygieł">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli Wysoka Komisja obdarzy mnie zaufaniem i zostanie mi powierzona funkcja stałego przedstawiciela, zamierzam podchodzić z pełnym zaangażowaniem do wszystkich zadań placówki. Mam nadzieję wykorzystać moje doświadczenie w dyplomacji wielostronnej dla realizacji celów polskiej polityki zagranicznej i z korzyścią dla interesów Polski. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PawełKowal">Otwieram sesję pytań. Pan poseł Jabłoński? Już było pytanie. Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Fogiel, proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MarekSzczygieł">Dziękuję za te pytania. Rzeczywiście ODIHR pozostaje kluczowym aktorem, jeśli chodzi o obserwację, monitoring procesów wyborczych na obszarze OBWE. Ta renoma i ugruntowana pozycja oczywiście opiera się na wieloletnim doświadczeniu w prowadzeniu misji obserwacyjnych. Ta rola jest doceniana przez zdecydowaną większość państw uczestniczących OBWE, przynajmniej tych, które wystosowują takie zaproszenia do obserwacji wyborów. Jak widzimy, nie jest to regułą. Białoruś nie zaprosiła ODIHR do obserwacji wyborów prezydenckich. Najwidoczniej są ku temu powody. Natomiast chociażby bardzo szczegółowy i szeroko komentowany raport ODIHR z obserwacji wyborów parlamentarnych w Gruzji – wybory te oczywiście spowodowały znaczące przesilenie polityczne w tym kraju i trwające nadal demonstracje pokazują, że jako taki, powiedzmy, wzór prawidłowego przeprowadzania wyborów ta rola ODIHR jest nie do przecenienia.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MarekSzczygieł">Polska zabiega o to, aby ODIHR nadal mógł cieszyć się autonomią w zakresie obserwacji wyborów, aby podejmował decyzje na temat tego, w jakiej skali i w jakim kształcie tę obserwację prowadzić, bez ingerencji szczególnie zainteresowanych państw. Natomiast zgadza się, że te wyzwania dotyczące prawidłowości przeprowadzenia procesów wyborczych się zmieniają i tutaj w grę wchodzi coraz bardziej rozwój technologiczny. Te procesy odbywają się w coraz większym stopniu z użyciem zaawansowanych technologii, jeśli chodzi zarówno o prowadzenie kampanii wyborczej, jak też sam proces głosowania. ODHIR stara się swoją metodologię zaktualizować, dostosować do tych zmieniających się wyzwań. Natomiast jest skazany też na pewne wsparcie ze strony państw uczestniczących i odpowiednie środki, które muszą być zapewnione. Obecnie OBWE zmaga się z wielkimi problemami finansowymi. Budżet jest praktycznie zamrożony, od pięciu lat jest na tym samym poziomie, co oczywiście nie pozwala rozwijać nowych projektów i skazuje wiele instytucji OBWE na pewne trwanie w dotychczasowych ramach. Na pewno wymaga to stałej uwagi również ze strony polskiej jako państwa goszczącego to biuro i też zabiegamy o to, aby Warszawa nadal była postrzegana jako pewna stolica praw człowieka, gdzie odbywają się doroczne spotkania przeglądowe wymiaru ludzkiego, w hotelu Victoria. Zapewne mogli państwo uczestniczyć w trakcie takich obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MarekSzczygieł">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Dziedziczaka, jestem w trochę niezręcznej sytuacji, ponieważ nadal jestem zatrudniony w OBWE, kieruję biurem wysokiego komisarza ds. mniejszości narodowych. Natomiast potwierdzam, że sytuacja mniejszości narodowych na Litwie jest w obszarze zainteresowania tej instytucji, jednej z wyspecjalizowanych, autonomicznych instytucji OBWE. Osobiście odwiedziłem Litwę mniej więcej rok temu, przed wyborami parlamentarnymi. Spotykałem się z przedstawicielami mniejszości polskiej w tym kraju. Wysłuchałem ich opinii, jak postrzegają swoją sytuację w tym kraju, również w kontekście pewnych działań legislacyjnych, które były prowadzone. Biuro wysokiego komisarza też odnotowało przyjęcie ustawy o mniejszościach narodowych przez parlament Litwy.  Teraz wiele będzie zależało od realizacji jej przepisów. Warto powiedzieć, że w nowym rządzie, który powstał po ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych, Polacy są dosyć dobrze reprezentowani również na stanowiskach kierowniczych. Mam nadzieję, że jest to dobry prognostyk, jeśli chodzi o uwzględnianie opinii mniejszości polskiej w sprawach jej dotyczących. Oczywiście, jeśli Komisja obdarzy mnie zaufaniem i będę miał zaszczyt pełnić funkcję stałego przedstawiciela przy organizacjach międzynarodowych w Wiedniu, będę zabiegał o to,  aby kwestie polskich mniejszości w krajach sąsiadujących były w obszarze zainteresowania tej instytucji wysokiego komisarza do spraw mniejszości narodowych. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PawełKowal">Już definitywnie zamykam listę mówców. Jeszcze, jeżeli pan chciałby powiedzieć dwa słowa, to proszę. Później zaokrągli pani minister i ogłoszę przerwę.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PawełKowal">Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PawełKowal">Podsekretarz stanu w MSZ Henryka Mościcka-Dendys:</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#PawełKowal">Drugi wątek w tym kontekście jest również bardzo istotny – pan ambasador o tym powiedział w ostatniej części swojego wystąpienia – zabiegaliśmy o obecność Polaków w instytucjach OBWE. Wydaje się, że tutaj odrobiliśmy zadanie domowe i faktycznie udało się większą grupę Polaków do tych instytucji wprowadzić, co pozwala też na większe zrozumienie polskiej wrażliwości w tych w tych instytucjach, m.in. w Hadze. Liczymy na to, że ten proces będzie mógł być kontynuowany i że po prostu uda nam się wprowadzić jeszcze więcej osób, które będą w naturalny sposób kształtowały postrzeganie instytucji, w których pracują, problemów, które są dla nas szczególnie istotne. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#PawełKowal">Ogłaszam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#PawełKowal">Proszę kandydatów i wszystkie osoby niezwiązane bezpośrednio z procesem o opuszczenie sali. Przeprowadzę głosowanie. Zostają tylko przedstawiciele MSZ, uprawnieni przedstawiciele Sejmu i posłowie. Biuro proszę o przygotowanie się do głosowania. Państwa posłów proszę o sprawdzenie, czy działają karty. Czy jest ktoś, kto ma kłopoty techniczne? Dziękuję bardzo. Nie ma żadnych zgłoszeń, więc przejdę do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#PawełKowal">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Pawła Radomskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Azerbejdżanu oraz w Turkmenistanie? Kto jest za? Proszę głosować. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Mogę zamknąć głosowanie? Tak.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników głosowania. Głosowało 22 posłów. Za – 15, przeciw – 7, wstrzymało się – 0. Mamy pozytywną opinię Komisji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PawełKowal">Teraz drugie głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Marka Szczygła na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego – stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Biurze Narodów Zjednoczonych i organizacjach międzynarodowych w Wiedniu? Przystępujemy do głosowania. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy mogę zamknąć głosowanie? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników głosowania. Głosowało 23 posłów. Za – 15, przeciw – 8, wstrzymało się – 0. Kandydatura uzyskała pozytywną opinię. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PawełKowal">Teraz już tylko ceremonia. Mam przyjemność panów poinformować, że obydwie kandydatury – obu panów – otrzymały pozytywną opinię. Zapraszam po pamiątki sejmowe, żebyście nie zapomnieli, że byliście w Sejmie. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#PawełKowal">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>