text_structure.xml
45.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Na podstawie wystawionej i podpisanej listy obecności stwierdzam kworum, a zatem możemy prowadzić posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Witam także pana Andrzeja Szejnę, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, oraz towarzyszące mu osoby w imieniu MSZ.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia obejmuje zaopiniowanie kandydatury pani Katarzyny Skórzyńskiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Belgii, zaopiniowanie kandydatury pana Piotra Świtalskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Indii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Demokratyczno-Socjalistycznej Republice Sri Lanki, Nepalu, Republice Malediwów, Ludowej Republice Bangladeszu, Królestwie Bhutanu, Islamskiej Republice Afganistanu, zaopiniowanie kandydatury pana Aleksandra Kropiwnickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Islandii oraz czwarty punkt: zaopiniowanie kandydatury pana Michała Cygana na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Federalnej Republice Nigerii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Beninu, Republice Ghany, Republice Gwinei Równikowej, Republice Kamerunu, Republice Liberii, Republice Sierra Leone i Republice Togijskiej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełKowal">Informuję, że Komisja Spraw Zagranicznych opiniuje kandydatów na ambasadorów na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Nasze posiedzenie ma charakter jawny. Koncepcje sprawowania misji szefa placówki oraz życiorysy zawodowe otrzymali państwo na poselskie skrzynki poczty elektronicznej oraz na tablety.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PawełKowal">Czy odnośnie do porządku obrad są jakieś uwagi? Skoro nie ma, to uznaję, że zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełKowal">Przejdę teraz do poszczególnych wysłuchań. Mamy dzisiaj cztery wysłuchania, więc zgodnie ze zwyczajem… Przepraszam, proszę państwa posłów, a szczególnie gości, o… Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jest 9.12. Zakładam, że około pół godziny przewidujemy na każde wysłuchanie. Ponieważ porządek obrad jest przyjęty i ponieważ trwają obrady Sejmu i chciałbym wszystkim państwu, wszystkim klubom umożliwić udział w innych spotkaniach, głosowaniach itd., przyjmijmy zatem założenie, że głosowania odbędą się nie wcześniej niż o godzinie 11.15.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PawełKowal">Przechodzę do wysłuchań. Proszę o zabranie głosu panią Katarzynę Skórzyńską. Proszę bardzo, pani ambasador. Pięć minut, tak jak się umówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KatarzynaSkórzyńska">Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, szanowni państwo, dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze spotkanie Komisji Spraw Zagranicznych i możliwość przedstawienia programu pracy na stanowisku ambasadora RP w Królestwie Belgii. Początek mojej misji zbiegnie się z ukonstytuowaniem się nowego rządu federalnego. Bardzo prawdopodobne, że rząd zacznie pracę po 1 stycznia. Ukonstytuowała się już również po wyborach 9 czerwca większość rządów regionalnych, władze wspólnot językowych. Odbyły się również wybory samorządowe. Tak że Belgia wkracza w zupełnie nowy cykl polityczny i jest to bardzo dobra okazja dla nowego szefa placówki, by nawiązać kontakty wysokiego szczebla, by zaprezentować stanowisko Polski w sprawach najistotniejszych z punktu widzenia naszej agendy dwustronnej. Okolicznością sprzyjającą będzie też fakt, że 1 stycznia zaczyna się przewodnictwo Polski w Radzie UE. To również okazja do przyjmowania w polskiej ambasadzie przedstawicieli rządu belgijskiego, również korpusu dyplomatycznego. Będzie to też okazja do promocji polskiej kultury, ponieważ w Brukseli w ramach prezydencji przewidziana jest duża ilość wydarzeń kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KatarzynaSkórzyńska">Belgia jest krajem, który swoje poczucie bezpieczeństwa przez dziesięciolecia opierał na członkostwie w UE, na członkostwie w NATO, natomiast po agresji Rosji na Ukrainę obserwuje się zwrot w kierunku rozwoju relacji dwustronnych, nie tylko z tradycyjnymi partnerami Belgii – z Niemcami, Francją czy Królestwem Niderlandów, ale również z Polską. Potrzebny jest tutaj dialog dotyczący szeroko pojętego bezpieczeństwa, kwestii rozszerzenia UE, kwestii migracji czy bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KatarzynaSkórzyńska">Belgia udziela znaczącej pomocy Ukrainie. Widoczne jest zwiększenie zainteresowania wschodem Europy. Otworzyła ambasady w Kiszyniowie, w Erywaniu. Polska jest tu dla Belgii znakomitym partnerem. Mamy ogromny dorobek, jeśli chodzi o politykę wschodnią. Mamy znakomitych ekspertów, zarówno w MSZ, jak i w Ośrodku Studiów Wschodnich, w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Nie brak znawców tej problematyki w Sejmie i w Senacie. Chciałabym ten polski dorobek pokazać w Brukseli, organizując konferencje, seminaria z udziałem polskich ekspertów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KatarzynaSkórzyńska">Pojęcie bezpieczeństwa jest dziś pojęciem bardzo szerokim. Obejmuje zarówno sektor obronny, jak i kwestię walki z dezinformacją, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo energetyczne, cyberbezpieczeństwo, migracje. We wszystkich tych obszarach planuję dużą aktywność ambasady.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KatarzynaSkórzyńska">Z uwagi na brak czasu nie mogę przedstawić tutaj szczegółowego planu działań, natomiast chciałabym się chwilę zatrzymać nad kwestią walki z dezinformacją. Bruksela jest miejscem, gdzie według doniesień władz belgijskich dezinformacja jest bardzo intensywna. W związku z tym nasza ambasada musi być właściwie w pełnej gotowości, żeby nie tylko zwalczać dezinformację, ale również jej przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KatarzynaSkórzyńska">Jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa energetycznego, to tutaj Belgia jest również ciekawym partnerem, ponieważ w obliczu obecnych wyzwań zdecydowała o przedłużeniu pracy swoich dwóch elektrowni jądrowych. Stawia również na energię odnawialną, w tym energię wiatrową. Z uwagi na to, że jest krajem o gospodarce zaawansowanej technologicznie, przeznacza ponad 3% PKB na badania i rozwój. Jest tutaj dla Polski z całą pewnością cennym partnerem.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KatarzynaSkórzyńska">Współpraca gospodarcza między Polską a Belgią jest stabilna. Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie na rynku belgijskim. Oczywiście tutaj te zadania to przede wszystkim zadania zagranicznych biur handlowych, niemniej jednak ambasada również może wspierać firmy, szczególnie takie, dla których klientem czy partnerem byłby sektor publiczny. Są znakomite polskie firmy z obszaru nowych technologii, które już działają na rynku belgijskim. Chciałabym tam swoją obecność zwiększyć i te działania będziemy wspierać.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KatarzynaSkórzyńska">W Brukseli działa instytut polski. Ma on bardzo dobrą ofertę, będzie bardzo aktywny w czasie polskiej prezydencji. Będzie okazja do nawiązania współpracy z instytucjami belgijskimi, jeśli chodzi o promocję kultury, podobnie zresztą jak współpracy naukowej czy gospodarczej. Bardzo ważnym partnerem są tu rządy regionalne, wspólnoty językowe. Tak że będę wraz z tymi partnerami zapewniać stałą obecność kultury polskiej w Belgii.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KatarzynaSkórzyńska">Oczywiście misja ambasadora nie byłaby spełniona bez intensywnych kontaktów z Polonią. W Belgii jest to duża grupa – ponad 120 tys. Polaków i osób polskiego pochodzenia. Polonia bardzo zróżnicowana, bo są to zarówno potomkowie żołnierzy 1. Dywizji Pancernej gen. Maczka, jak i przedstawiciele wolnych zawodów, również dziennikarze, pracownicy instytucji międzynarodowych. Wobec wszystkich tych grup należy przygotować specjalny plan współpracy. Spotkam się z tymi środowiskami niezwłocznie po objęciu stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KatarzynaSkórzyńska">Na zakończenie słowo o trosce o miejsca pamięci narodowej. Dla mnie był to zawsze bardzo ważny element moich działań dyplomatycznych. Nie tylko dbałość, ale również tworzenie polskich miejsc pamięci narodowej. W Portugalii udało mi się pozostawić, stworzyć dwa miejsca pamięci narodowej: popiersie marszałka Piłsudskiego w centrum Funchal na Maderze – obok tego popiersia przechodzi około miliona ludzi albo więcej rocznie – oraz popiersie Fryderyka Chopina w centrum Lizbony, na najbardziej prestiżowej Avenida da Liberdade. Chciałabym również w Belgii podjąć takie działania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Poseł Jabłoński. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełJabłoński">Na początek krótkie pytanie do pana ministra. I to dotyczy wszystkich kandydatów w takim samym stopniu, więc może już później będziemy mogli tę dyskusję skrócić. Czy jest uzyskana przez ministra spraw zagranicznych wstępna zgoda pana prezydenta na tych kandydatów na ambasadorów? Proszę nie mówić o konwencie i o innych rzeczach, tylko czy jest zgoda, czy nie ma. To mi wystarczy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PawełKowal">Czy są jeszcze jakieś inne głosy w dyskusji? Pytania do kandydatki? W takim razie zamknę listę mówców. Poproszę o wypowiedź pana ministra. Nie ma w tej sesji żadnych uwag ze strony państwa posłów do kandydatki? Pierwszy raz taki przypadek. Zamykam listę mówców. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PawełKowal">Pan chciał dopytać o coś, panie pośle?</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Czy jeszcze? Poseł Bosacki. Już zamknąłem listę mówców. Czy pan chciał o cos dopytać, coś dorzucić, panie pośle?</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PawełKowal">Panowie, już wymieniliście zdania. Już jest czas… Nie, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PawełKowal">Teraz ogłoszę przerwę przed rozpoczęciem następnego punktu. Ogłaszam przerwę. Proszę o wyłączenie transmisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#AdamDziedzic">Proszę państwa, przed nami kolejny punkt – zaopiniowanie kandydatury pana Piotra Świtalskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Indii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Demokratyczno-Socjalistycznej Republice Sri Lanki, Nepalu, Republice Malediwów, Ludowej Republice Bangladeszu, Królestwie Bhutanu, Islamskiej Republice Afganistanu. Zatem będę prosił kandydata o zabranie głosu. Ze względu na to, że szanowni członkowie Komisji otrzymali informacje na swoje skrzynki mejlowe, bardzo bym prosił, żeby ta wypowiedź nie była dłuższa niż pięć minut. Syntetyczna wypowiedź. Bardzo proszę, udzielam głosu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PiotrŚwitalski">Wysoka Komisjo, rozpocznę od przywołania kilku oczywistych czynników, które wpływają na miejsce Indii w polskiej polityce zagranicznej. Po pierwsze, jest to najludniejszy kraj świata. Po drugie, jest to piąta gospodarka pod względem rozmiaru PKB, a trzecia, jeśli uwzględnić parytet siły nabywczej. Po trzecie jest to mocarstwo nuklearne i państwo, które zajmuje czwarte miejsce pod względem wielkości budżetu wojskowego. Jest to jednocześnie państwo, które uważa się za mocarstwo kosmiczne, państwo o wysokiej stopie wzrostu gospodarczego, ale jednocześnie kraj i społeczeństwo na dorobku, w którym dochód na głowę mieszkańca jest około – przynajmniej nominalnie – dziewięć razy niższy niż w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PiotrŚwitalski">Od sierpnia tego roku jesteśmy partnerami strategicznymi. Podczas wizyty premiera Modiego przyjęto deklarację i plan działania. Te dokumenty będą stanowić kompas także w codziennej działalności placówki w Nowym Delhi. Jakie działania z mojej strony widzę w charakterze priorytetów. Po pierwsze, będę wspomagał merytorycznie mechanizm dialogu politycznego uzgodniony i opisany w tych dokumentach. Ten dialog już się rozpoczął. Odbywają się regularne konsultacje. Za kilkanaście dni pan minister Bartoszewski po raz kolejny w tym roku będzie w Nowym Delhi rozmawiał z partnerami. Są dobre perspektywy rozszerzenia tego dialogu o wymiar parlamentarny, czego jestem wielkim zwolennikiem. Trzeba więc po prostu dbać o to, żeby ten dialog się rozwijał. Trzeba nasycać go treścią. Rolą ambasadora powinno być nie tylko wspieranie organizacyjne, ale także podsuwanie pomysłów, idei, być może wspólnych inicjatyw, które rodziłyby się z tego dialogu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PiotrŚwitalski">Po drugie, to jest promocja naszych interesów gospodarczych. Wolumen obrotów handlowych to 6 mld dol. i to jest zdecydowanie poniżej potencjału obu gospodarek. Mamy deficyt 2 mld, który akurat w Azji jest rzeczą systemową. Ale co bardziej powinno nas martwić – to struktura eksportu, w której nadal dominuje koks, węgiel retortowy i złom żelazny. Są polskie podmioty gospodarcze zainteresowane wchodzeniem na rynek indyjski. Jest oczywiście problem, bo to jest bardzo trudny rynek. Przez wiele dekad prowadzona tam była bardzo protekcjonistyczna polityka, co powoduje, że nadal mimo sporej liberalizacji, którą podjął rząd Modiego, utrzymują się tam pewne trudności administracyjne i finansowe, które hamują entuzjazm potencjalnych polskich inwestorów i partnerów handlowych. Ale, co bardzo mnie cieszy, jest zainteresowanie tym rynkiem. I trzeba to wspierać. Są plany otwarcia przedstawicielstwa PAIH w Mombaju, stolicy gospodarczej Indii. Są plany otworzenia konsultacji. Zgodnie z planem działania będą się odbywać raz na dwa lata między resortami gospodarczymi.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PiotrŚwitalski">Kolejny wymiar to jest współpraca wojskowa. W sierpniu uzgodniono reaktywację wspólnej grupy, która zajmuje się współpracą wojskową. W tym roku miało się odbyć pierwsze posiedzenie. Prawdopodobnie się już nie uda, ale mam nadzieję, że na początku przyszłego roku do niego dojdzie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PiotrŚwitalski">Kolejna sprawa to jest dyplomacja publiczna, współpraca naukowo-techniczna i kulturalna. Tutaj priorytetem jest zawarcie nowej umowy o współpracy kulturalno-naukowej, bo obecna datuje się na rok 1957 i niewątpliwie nie odpowiada dzisiejszym potrzebom. Będę wspierał instytut polski, który korzysta z gościny ambasady, i będę niewątpliwie aktywnie angażował się w dyplomację publiczną.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PiotrŚwitalski">Następna sprawa – ochrona interesów Polaków. Polskich obywateli nie ma dużo – jest to wspólnota ok. 200 osób, chociaż jest dobrze zorganizowana. Moi poprzednicy dołożyli rzeczywiście wielkich starań, aby to poczucie wspólnoty między Polakami rzeczywiście tam występowało. Polskich turystów jest mało w stosunku do potencjału turystycznego i kulturowego kraju, bo to jest 20 tys. rocznie. Ale niewątpliwie każdy Polak, który będzie się znajdował w Indiach i będzie w potrzebie, może liczyć na wsparcie placówki.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PiotrŚwitalski">Kolejna rzecz – last but not least, jak to mawiają – to są sprawy administracyjno-organizacyjne. Chciałem powiedzieć, że priorytetem jest kapitalny remont budynku ambasady, który w obecnym stanie zagraża zdrowiu nie tylko pracowników, ale i gości – i stanowi po prostu smutną wizytówkę naszego kraju. A są już podjęte pewne działania, są wydzielone środki, ale to są środki, powiedziałbym, zaradcze, o charakterze objawowym. Natomiast potrzebne są decyzje, które uruchomią kapitalny remont tego budynku. Bardzo cennego zresztą, ale to już jest inna sprawa.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PiotrŚwitalski">I zdrowie pracowników. Jak państwo wiedzą, Nowe Delhi jest najbardziej zanieczyszczonym miastem pod względem jakości powietrza. Kryzys smogowy w ostatnich dniach nabrał bezprecedensowego wymiaru, bo jakość powietrza mierzona według AQI przekracza już 900 jednostek. W Warszawie w najgorszych dniach to jest 120 jednostek.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#AdamDziedzic">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Poseł Sellin, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PrzemysławDrabek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wracamy tu – pytanie już padło od pana posła Jabłońskiego – rozumiem, że w tym kontekście również porozumienia z panem prezydentem nie ma. Szczególnie że zwróciłem uwagę, że w dokumentach, które otrzymaliśmy, nie ma tej informacji, ale w internecie można zobaczyć, że kandydat na ambasadora jest absolwentem MGIMO. Pytanie więc, czy wracacie do starej tradycji przywracania absolwentów moskiewskiej szkoły. To jest jedno.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PrzemysławDrabek">Dwa. Pytanie zasadnicze. Tutaj też z dokumentów wynika wprost, że pan ponad dwa lata temu przeszedł na emeryturę. Biorąc pod uwagę te dwa pytania, co powodowało panem ministrem, żeby na tak ważną placówkę ściągać osobę, która już zaznała czasu spokoju funkcjonowania na emeryturze i miała historię związaną z edukacją w Moskwie – które atrybuty pana kandydata, pana ambasadora spowodowały, że taką decyzję MSZ podjęło? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#AdamDziedzic">Teraz proszę, pan poseł Tadeusz Samborski.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#TadeuszSamborski">Wysoka Komisjo, w nawiązaniu do tego, o czym mówił mój przedmówca, pan poseł, to jest swego rodzaju obsesja, zwłaszcza że w czasach, kiedy pan studiował, w tej uczelni kształcono kadry dyplomatyczne dla wielu państw na całym świecie, nie tylko z tzw. obozu. Więc po prostu starajmy się nie deprecjonować ludzi z powodu uczelni, w której studiowali, tylko wiedzy, jaką posiadają, i kompetencji. Dla mnie tutaj miarodajne jest pierwsze zdanie: pan Piotr Antoni Świtalski był związany z MSZ przez ponad 36 lat. Przeszedł kolejno wszystkie szczeble kariery urzędniczej, od starszego referenta do ambasadora tytularnego. To zdanie mówi wiele. Kto z nas pracował w MSZ nawet kilka lat, wie, co to znaczy pracować 36 lat. Ja bym nie podważał kompetencji i predestynacji, które pan ambasador sobą prezentuje. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#AdamDziedzic">Czy są jeszcze jakieś pytania? Dobrze, momencik, panie ministrze. Bardzo proszę teraz o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Szejnę, a później kandydata. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#AdamDziedzic">Proszę teraz pana Piotra Świtalskiego o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PrzemysławDrabek">Ja tylko w tym kontekście odniósłbym się do pana ministra, że jeżeli mówimy o podniesieniu rangi, to wysyłanie na placówkę nieuzgodnionego z panem prezydentem kandydata, czyli kierownika ambasady, ściągniętego z emerytury – to dziękuję bardzo, że tak państwo podchodzą do tematu polityki zagranicznej i najważniejszych placówek w Polsce. To dosyć dużo wyjaśnia, jeśli chodzi o strategię rządu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#AdamDziedzic">Proszę, pan Paweł Bliźniuk.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PawełBliźniuk">Panie ambasadorze, mam dwa pytania. Pierwsze, wspomniał pan o placówce PAIH w Mombaju. Tak delikatnie, mam pytanie do pana, jaka jest perspektywa otwarcia tej placówki. Wydaje się, że z punktu widzenia naszej współpracy, zacieśnionej po wizycie pana premiera Modiego, w wymiarze gospodarczym jest to niezbędne do tego, żeby ona przebiegała w sposób jak najbardziej optymalny.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PawełBliźniuk">A drugie pytanie dotyczy kwestii perspektywy współpracy z Indiami w zakresie nowych technologii. Chodzi tu o transfer innowacyjności, ewentualnie otwarcie rynku indyjskiego dla naszych przedsiębiorstw, które w tej branży są aktywne, a także współpracę w zakresie cyberbezpieczeństwa między Polską a Indiami. Z tego co nam wiadomo, a jestem też członkiem Polsko-Indyjskiej Grupy Parlamentarnej, to ta współpraca w tym względzie ma być zacieśniana.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#AdamDziedzic">Czy są jeszcze jakieś pytania? Dziękuję. Wobec tego bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#PiotrŚwitalski">Pierwsze pytanie, dotyczące rezultatu wizyty premiera Modiego w Polsce. Jak wspomniałem, dwa najważniejsze dokumenty to deklaracja i plan działania. Nie wymieniłem wszystkich elementów zawartych w planie działania, na przykład nie mówiłem o uzgodnieniach dotyczących wymiany młodzieży, nie mówiłem o konkretnych polach współpracy gospodarczej, nowych w naszych kontaktach, m.in. dotyczących nowych technologii, ale to są dokumenty publicznie dostępne i powszechnie znane. Chcę tylko podkreślić, że moi koledzy w MSZ sporządzili bardzo konkretną listę praktycznych działań, które chcielibyśmy wspólnie podjąć z naszymi partnerami. Być może lepiej jest w tej chwili nie zdradzać publicznie treści, ponieważ czekamy na reakcję strony indyjskiej, ale we współpracy z zainteresowanymi resortami powstała w MSZ bardzo konkretna lista działań, w tym w sferze handlu i inwestycji, które bylibyśmy gotowi podjąć. Rozumiem, że rozmowy w najbliższych dniach będą konkretyzować ten plan działania i te nasze zainteresowania. Tak że nie zasypano gruszek w popiele. Mam nadzieję, że planowane wizyty – a kilka misji jest planowanych, wspomniałem o konsultacjach ministra Bartoszewskiego, będzie tam również grupa polskiego biznesu, będzie wizyta parlamentarna, będą jeszcze inne wizyty, o których, myślę, nie pora jeszcze publicznie mówić – że sprawy pójdą do przodu. Bo rzeczywiście w minionych latach do wizyty premiera Modiego na wielu kierunkach nastąpił oczywisty regres.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#PiotrŚwitalski">Co niewątpliwie sprzyjałoby realizacji naszych interesów, gospodarczych w szczególności, to realizacja umowy o wolnym handlu między UE i Indiami. Wznowiono negocjacje w tej sprawie w 2022 r. Miano je zakończyć do grudnia 2023 r. Niestety nie udało się tego zrobić. Postęp jest widoczny, ale bardzo powolny. Bo wiele z tych problemów, o których mówiłem, ta umowa by rozwiązała.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#PiotrŚwitalski">A jakie są perspektywy? Nie chciałbym publicznie spekulować. Członkom strefy wolnego handlu udało się, przypomnę, na początku roku taką umowę z Indiami wynegocjować. Unii Europejskiej na takich warunkach w tej chwili nie stać na podobną umowę. Dlatego oczekiwania stron są o wiele wyższe.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#PiotrŚwitalski">Kolejne pytanie, dotyczące nowych technologii. Co bardzo cieszy, ja sam spotykałem się, przygotowując się do dzisiejszego przesłuchania, z przedstawicielami polskiego biznesu z nowych technologii, ze sfery IT, którzy nie tylko chcą robić interesy w Indiach, ale chcą inwestować. Chcą wspólnie z Hindusami budować tam potencjał wytwórczy, aby wychodzić na rynki trzecie. Mam nadzieję, że te inicjatywy przyniosą rezultat. Jestem ostrożnym optymistą, tzn. jak państwo wiedzą, Hindusi są bardzo ostrymi pragmatykami. Mają bardzo merkantylne podejście do relacji z partnerami zagranicznymi. W związku z tym tam nic się nie dzieje na raz dwa. Ale mam nadzieję, że przy intensywnym działaniu, zabiegach uda nam się doprowadzić do konkretnych rezultatów.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#PiotrŚwitalski">Biuro PAIH w Mombaju to też nie jest łatwa sprawa. Rozmowy trwają już od dawna. Czy uda się uzyskać zgodę gospodarzy na otwarcie takiego biura w najbliższym czasie – nie jestem w stanie zagwarantować. Moje doświadczenie uczy mnie, żeby bardzo ostrożnie mówić, jeśli chodzi o możliwość szybkiego postępu w tej sprawie. Przeszkody są głównie administracyjne. Wspomniałem o nich w swoim słowie wstępnym.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PiotrŚwitalski">Sprawa mojego wykształcenia, mojej przeszłości. Czy to prawda, że pan Świtalski studiował na MGIMO? Jeśli takie pytanie by zadać w Radiu Erewań, to odpowiedziałoby: tak, to prawda, ale nie za to go cenimy.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#AdamDziedzic">Proszę państwa, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią zamykam dyskusję i zarządzam przerwę w obradach. Bardzo proszę o wyłączenie transmisji. Proszę o opuszczenie sali przez osoby… Aha, nie mamy nikogo z mediów. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#AdamDziedzic">[Po przerwie]:</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#EwaSchädler">Przejdźmy teraz do kolejnego punktu, a mianowicie zaopiniowania kandydatury pana Aleksandra Kropiwnickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Islandii. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#AleksanderKropiwnicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Polskę i Islandię naprawdę sporo łączy. Jesteśmy razem w NATO, jesteśmy razem w Europejskim Obszarze Gospodarczym, wspieramy Ukrainę, potępiamy agresję rosyjską. Widzimy, jak ważna jest polityka arktyczna Islandii. Jesteśmy obecni co roku na Arctic Circle Assembly, które jest organizowane w Rejkiawiku. W tym roku także byliśmy. Islandia stała się domem już dla ok. 30 tys. Polaków. Oni tam są w gospodarce, w kulturze, w środowiskach politycznych i wpływają na wizerunek Polski. Te stosunki dwustronne rozwijają się coraz lepiej. Wystarczy spojrzeć na ostatnie kilka miesięcy. Wrzesień – polska minister kultury i dziedzictwa narodowego składa wizytę w Islandii, październik – islandzka minister spraw zagranicznych oraz islandzka minister kultury i spraw handlowych odwiedza Polskę. Oczywiście czekamy teraz na przedterminowe islandzkie wybory parlamentarne. One będą za dziesięć dni. Ale nie sądzę, żeby to miało coś zmienić w dynamice naszych dwustronnych stosunków. One powinny być na wszystkich szczeblach, także na tych najwyższych. W 2020 r. islandzka para prezydencka odwiedziła Polskę. Zbadam możliwości rewizyty prezydenta RP. Zbadam także możliwości konsultacji na szczeblu ministra spraw zagranicznych w możliwie jak najbliższym terminie. I będę oczywiście – skoro jesteśmy w Sejmie – w kontakcie z Polsko-Islandzką Grupą Parlamentarną.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#AleksanderKropiwnicki">Bardzo ważna będzie współpraca w dziedzinie bezpieczeństwa. Tu oczywiście od razu przychodzi do głowy Ukraina, zagrożenia hybrydowe, naturalnie także walka z dezinformacją. Ale nie tylko. Islandia nie ma własnej armii. Jej – między innymi – przestrzeń powietrzna jest chroniona przez siły sojusznicze w takich kilkutygodniowych misjach. W 2021 r. nasze siły zbrojne pierwszy raz wzięły udział w takiej misji, w sile czterech samolotów F-16 i ok. 140 żołnierzy. Z kolei w tym roku nasze wojska wzięły udział w natowskich ćwiczeniach Northern Viking i Northern Challenge, które odbyły się w Islandii. Powinniśmy być otwarci na dalsze działania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#AleksanderKropiwnicki">Współpraca gospodarcza. W jakich sektorach ona jest szczególnie obiecująca? Geotermia – na pewno. Zielony wodór, ale także w dalszym ciągu przemysł stoczniowy. Oni kupują i chwalą nasze statki. A także sektory wymienione w memorandum o współpracy w 2016 r. – rybołówstwo, hodowla ryb, biotechnologia.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#AleksanderKropiwnicki">Postaram się jak najszybciej doprowadzić do współpracy z naszymi organizacjami gospodarczymi, takimi jak PAIH, do pierwszej polskiej misji gospodarczej, misji polskich spółek w Islandii – i postaram się, żeby ona obejmowała możliwie jak najszerszy zakres sektorów. Żeby tu grać na wielu fortepianach. A skoro o sektorach mowa, mogą być pewne kontrowersje, pewne różnice między Polską i Islandią, jeśli chodzi o tempo wdrażania zielonych rozwiązań w energetyce. Postaram się, o ile by tego rodzaju różnice zdań nastąpiły, antycypując je, przedstawić partnerom islandzkim nasz punkt widzenia, że to nie wynika z odmiennego stosunku do zielonych rozwiązań, lecz tylko z odmiennych uwarunkowań społecznych i gospodarczych. I od razu powołam się na przykład projektu polskiej spółki LOTOS „Green H2”, która w 2021 r. wystąpiła z inicjatywą współpracy z partnerami islandzkimi na rzecz produkcji wodoru i paliw syntetycznych przy wykorzystaniu islandzkich zasobów geotermalnych. W zeszłym roku podpisali list intencyjny ze spółką islandzką Orca. Będę monitorował postępy tego projektu, bo dobrze by było, żeby on się udał – ze względu na współpracę ekonomiczną, ale także ze względu na wizerunek Polski jako kraju nowoczesnego, przyjaznego dla środowiska, przyjaznego dla innowacyjnych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#AleksanderKropiwnicki">Właśnie, jak w ogóle promować Polskę? Też trzeba grać na wielu fortepianach. Trzeba zawsze pamiętać o naszych zasługach historycznych, trzeba podnosić, że to w Polsce się zaczął upadek komunizmu – i nigdy dosyć przypominania o tym. A z drugiej strony trzeba pokazywać Polskę jako kraj nowoczesny, innowacyjny, także w sztuce, w przemysłach kreatywnych. Muzyka – oczywiście. Muzyka klasyczna, a są polscy przedstawiciele muzyki klasycznej w Islandii, ale także polski jazz, gry komputerowe, polskie filmy. Będę zapraszał artystów z Polski, ale także będę się starał jak najwięcej współpracować z artystami polskimi obecnymi już w Islandii. I nie tylko z artystami, także ze sportowcami, bo też tam są. Towarzystwo chopinowskie to ważny partner, a Polskie Stowarzyszenie Piłki Siatkowej w Islandii to także bardzo ważny partner. W ogóle współpracę z Polonią, z polskimi organizacjami uważam za nadzwyczaj ważną. Tam są doskonałe warunki dla polskiego szkolnictwa, dla nauczania języka polskiego w szkołach islandzkich. Mamy już kilkanaście takich szkół, gdzie polski jest normalnym przedmiotem, niekiedy wprowadzanym na miejsce duńskiego. Drugi rok akademicki działa na Uniwersytecie Islandzkim lektorat i polonistyka. Na razie szczupła, ale trzeba będzie pracować na rzecz jej rozwoju, organizować wydarzenia kulturalne z udziałem nie tylko organizacji polonijnych, nie tylko szkół ORPEG-owskich, ale także obecnej tam lektorki Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#AleksanderKropiwnicki">Nie będę zapominał o polskich miejscach pamięci, takich jak grób polskich marynarzy statku „Wigry”, który tam się rozbił w 1942 r., takich jak krzyż upamiętniający pielgrzymkę Jana Pawła II do Islandii. To wszystko będę miał zawsze na uwadze.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#AleksanderKropiwnicki">Wysoka Komisjo, chcę budować coraz bliższe kontakty między społecznościami, regionami, miastami Polski i Islandii. Chcę być obecny w mediach, chcę zabierać głos tam, gdzie tego będzie wymagał interes Polski, polska racja stanu. Polska musi być coraz lepiej, coraz bardziej widoczna w Islandii. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#PawełKowal">Ogłaszam więc pięć minut przerwy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu czwartego. Proszę o zabranie głosu pana Michała Cygana. Pięć minut.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MichałCygan">Sama Nigeria to ponad 200 mln obywateli. Populacja bardzo młoda. W Afryce Subsaharyjskiej średnia wieku – co może jest nam trudno sobie wyobrazić – wynosi 18 lat. To znaczy, że połowa mieszkańców Afryki to są dzieci. W związku z tym jesteśmy też nawzajem siebie ciekawi. Tu jest ogromne pole do poznania się, do zadzierzgnięcia bliższych więzów i przedstawienia, ukształtowania tego wizerunku, który często jest w Afryce nieobecny. Tym młodym Afrykańczykom Polska kojarzy się pozytywnie, ale jest krajem dość nieznanym. Moja ambicją jest przybliżyć sobie nawzajem nasze społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MichałCygan">W obszarze relacji politycznych bardzo ważnym ich wyznacznikiem jest to, że Nigeria, Ghana, ale także co najmniej część pozostałych krajów akredytacji, takich jak Republika Beninu, Republika Togijska, Republika Sierra Leone, Republika Liberii, Republika Kamerunu i Republika Gwinei Równikowej, posiadają silne tendencje, silną kulturę demokratyczną, z czego my nie do końca zdajemy sobie sprawę. Nigeria ma system polityczny oparty na naprzemiennym sprawowaniu władzy przez partie demokratyczne reprezentujące największe grupy etniczno-religijne. Ghana jest jednym z krajów o bardzo długiej tradycji pokojowego przekazywania władzy, o ugruntowanych wolnościach obywatelskich i bardzo wysoko lokująca się w rankingach swobody mediów.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MichałCygan">Zarówno Polska, jak i kraje europejskie powinny wspierać te tendencje. My powinniśmy wobec krajów Afryki występować w formatach globalnych, gdyż daje nam to zwielokrotnienie naszego wpływu, wpływu naszych sił zarówno w ramach UE, jak i w ramach ONZ, wykorzystując instrumenty wsparcia współpracy rozwojowej, które są mi bardzo bliskie, również dla promocji polskiego biznesu.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MichałCygan">Przechodząc do kontaktów gospodarczych – istnieje tu wielki, wciąż jeszcze daleki od wykorzystania potencjał. Z samą Nigerią obroty gospodarcze przekraczają obecnie 5 mld zł. Jest to generowane w większości zapotrzebowaniem na tradycyjne surowce, na ropę i gaz ziemny. W dość typowym schemacie występującym w kontaktach gospodarczych Polski z krajami tzw. globalnego Południa posiadamy ujemny bilans handlowy, wynikający m.in. z importu surowców. Ghana jest światowym producentem kakao – warto chociażby na to zwrócić uwagę. Natomiast polski eksport do krajów Afryki Subsaharyjskiej dynamicznie rośnie i będzie rósł, gdyż wedle wszelkich prognoz nie będzie w najbliższych dekadach bardziej dynamicznie rosnących rynków niż rynki afrykańskie. To są rynki ogromnych szans, które są w stanie wchłonąć praktycznie wszystko. A polska gospodarka, polskie rozwiązania technologiczne mają opinię Africa friendly. Być może wynika to po części z tego, że my jeszcze niedawno pokonywaliśmy w jakiś sposób podobne przeszkody rozwojowe na drodze budowania, wpasowywania się w gospodarkę światową.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MichałCygan">Istnieje już masa krytyczna polskich firm, podmiotów gospodarczych, które są w stanie wykorzystywać potencjał krajów afrykańskich – i nie zawsze to są te największe kraje. Są polskie firmy, które doskonale sobie radzą na przykład na rynku togijskim. To są formy wysokich technologii. Mam zamiar skupić się w promocji naszej gospodarki w Afryce na takich sektorach jak rolnictwo, w tym przechowywanie żywności, gospodarka morska, w tym również sektor infrastruktury, energetyka, górnictwo. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje współpraca transportowa i sektorów zbrojeniowych, sektorów obronnych.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#MichałCygan">Kraje Afryki, Zatoki Gwinejskiej, kraje akredytacji cechuje współpraca i wspólne postrzeganie zagrożeń – wspólne z nami. To są kraje podobnie patrzące na kwestie bezpieczeństwa, to są kraje, które dotykają te same zjawiska – ekstremizm, aktywność grup przestępczych, w tym piractwo w Zatoce Gwinejskiej. Tutaj my posiadamy zdolności i doświadczenie, którymi możemy się dzielić. Będę w tym zakresie współpracował z Ministerstwem Obrony Narodowej i z attachatem w placówce.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#MichałCygan">Wciąż nie do końca rozpoznanym i wykorzystywanym przez polskie podmioty instrumentem jest korzystanie z zasobów unijnych i międzynarodowych instytucji finansowych w obszarze rozwoju. UE w szczególności, ale i globalna wspólnota donatorów, do której należymy, przeznacza na Afrykę Subsaharyjską gros globalnych strumieni finansowania. Są to kwoty rzędu 50 mld euro czy dolarów rocznie. Są to instrumenty, które daleko odbiegają już od tradycyjnego postrzegania wyzwań afrykańskich przez pryzmat pomocy humanitarnej, jakiegoś rodzaju działalności charytatywnej. Są to instrumenty jak najbardziej biznesowe, pozwalające realizować cele rozwojowe dla obopólnych korzyści.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#MichałCygan">Tu można przejść do innego wspólnego mianownika krajów akredytacji, jakim jest zarządzanie migracjami, na czym nam również jako Polsce bardzo zależy. Zamierzam wykorzystać moje doświadczenie w zakresie współpracy rozwojowej dla wspierania takiego rozwoju krajów akredytacji, żeby budować tam miejsca pracy, żeby minimalizować ryzyko nielegalnych migracji do Europy, we współpracy oczywiście z partnerami.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#MichałCygan">Na koniec już tylko, podsumowując, powiem, że Afryka Subsaharyjska jest od wielu lat moją pasją i przedmiotem zawodowego zainteresowania. Jeżeli moja kandydatura zostanie zaakceptowana, dołożę wszelkich starań, żebyśmy intensyfikowali swoje relacje, przechodzili od etapu relacji przyjaznych, ale mało intensywnych, lokujących nas wzajemnie w obszarze egzotyki. Będę budował również we współpracy, promując dyplomację parlamentarną i kontakty między parlamentarzystami z Polski i krajów akredytacji, takie stosunki, żebyśmy po prostu byli sobie bliżsi. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#TadeuszSamborski">W okresie, kiedy był pan dyrektorem Departamentu Współpracy Rozwojowej – a przecież to nieczęste zjawisko, żeby dyplomata czy pracownik MSZ dysponował lub kontrolował przepływ setek milionów złotych – uzyskał pan pozytywne opinie NIK, OECD, UE. Jest to godne odnotowania, że zasady transparentności, efektywności były w pana wydaniu po prostu obecne. Tak że to jest wielki pozytyw.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#TadeuszSamborski">Natomiast pragnę pana zapytać o taką specyficzną dziedzinę, bo przez pewien czas był pan odpowiedzialny za promocję polskich przedstawicieli do organizacji międzynarodowych, europejskich, światowych itd. Czy udało się panu coś konkretnego w tym zakresie zdziałać? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#JarosławSellin">Przy okazji zapytam, bo w gronie państw akredytacji ma pan również Kamerun. Wiadomo, że i w Nigerii, i w Kamerunie mocno aktywni są polscy misjonarze. Jaka to jest skala tych misjonarzy tam pracujących? Jak pan widzi możliwość współpracy z misjonarzami polskimi tam pracującymi?</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#PawełKowal">Czy są jeszcze głosy? Zamykam w związku z tym listę mówców. Proszę pana kandydata o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#MichałCygan">Co do tendencji demokratycznych i kultury demokratycznej, patrzę na Afrykę z dużą pokorą. To znaczy mam świadomość, że nasze europocentryczne rozumienie procesów politycznych jest czymś trochę innym niż te mechanizmy, które często od wieków występowały w krajach afrykańskich. W przypadku Nigerii spojrzałbym na to odwrotnie – jak na kraj tak ukształtowany przecież przez czynniki zewnętrzne, również w granicach wykreowanych przez Brytyjczyków, przez kolonizatorów. Kraj dwustu – tak się ocenia – grup etnicznych jest wyjątkowo spójny i stabilny w tych procesach przekazywania władzy. Takie zjawisko jak ekstremizm, chociażby Boko Haram, to jest bardzo mniejszościowe zjawisko. W Nigerii występują dużo silniejsze tendencje odśrodkowe, oczywiście podział to jest tylko jeden z podziałów. Jest przecież cały czas pamięć wojny biafrańskiej. Jak na wewnętrzne zróżnicowanie tego kraju to jest godne uwagi i podziwu, jak obie partie polityczne dochodzą do konsensusu w sposób pokojowy, godząc przeciwności i nominując na stanowiska przedstawicieli zarówno chrześcijańskich, jak i muzułmańskich.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#MichałCygan">Kamerun oczywiście jest jednym z tych regionów – Kamerun obok Zambii, akurat nie mój kraj akredytacji – jest jednym z tych krajów, gdzie obecność misjonarzy polskich jest największa. Jest to bardzo stabilny i wartościowy partner, także we współpracy rozwojowej. Oczywiście z wielką przyjemnością czekam na możliwości, żeby tę współpracę rozwijać.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#PawełKowal">Teraz ogłoszę przerwę. Wznowię posiedzenie o godzinie 10.50, tak jak się umówiliśmy, i wtedy od razu będą głosowania. Tak że poproszę przedstawicieli klubów, żeby zechcieli poinformować członków poszczególnych klubów o tym, że o godzinie 10.50 zgodnie z zapowiedzią będą głosowania. Ogłaszam przerwę. Proszę o wyłączenie transmisji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#PawełKowal">Teraz przeprowadzę głosowanie. W trakcie głosowań nie będą obecni kandydaci. Nie są obecni. Wyszli. Proszę też inne osoby, które nie są posłami i nie są związane ze sprawą, o wyjście. Przechodzimy do głosowań. Czy państwu działają karty? Pracownicy MSZ są związani ze sprawą. Wznawiam posiedzenie. Proszę jeszcze raz państwa posłów, żeby sprawdzić, czy działają karty. Pracowników MSZ proszę o pozostanie.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#PawełKowal">Teraz przejdę do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pani Katarzyny Skórzyńskiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Belgii? Proszę głosować. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#PawełKowal">Proszę o podanie wyników. Za – 16, przeciw – 7, wstrzymało się – 0. Głosowały 23 osoby. Czyli pozytywna opinia, taka jest konkluzja.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#PawełKowal">Przejdę teraz do drugiego punktu. Będziemy głosowali zaopiniowanie kandydatury pana Piotra Świtalskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Indii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Demokratyczno-Socjalistycznej Republice Sri Lanki, Nepalu, Republice Malediwów, Ludowej Republice Bangladeszu, Królestwie Bhutanu oraz Islamskiej Republice Afganistanu. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej kandydatury, proszę podnieść rękę i głosować. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Głosowały 23 osoby, za – 16, przeciw – 7, wstrzymało się – 0. Kandydatura została jednoznacznie zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#PawełKowal">Przejdę teraz do trzeciego punku. Zaopiniowanie kandydatury pana Aleksandra Kropiwnickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Islandii. Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Głosowały 22 osoby, za – 16, przeciw – 6, wstrzymało się – 0. Kandydatura Aleksandra Kropiwnickiego została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#PawełKowal">Przechodzę do czwartej kandydatury, czwartego punktu. To jest zaopiniowanie kandydatury pana Michała Cygana na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Federalnej Republice Nigerii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Beninu, Republice Ghany, Republice Gwinei Równikowej, Republice Kamerunu, Republice Liberii, Republice Sierra Leone i Republice Togijskiej. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Głosowały 22 osoby, za – 16, przeciw – 6, wstrzymało się – 0. Opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#PawełKowal">Dziękuję bardzo za udział w głosowaniach. Wyczerpaliśmy też listę punktów. Proszę kandydatów, żeby weszli. Tylko ich poinformuję i zamknę posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#PawełKowal">Zapraszam kandydatów do prezydium. Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię Komisji. Gratuluję. Państwo wiceprzewodniczący przekażą pamiątki od Sejmu. Teraz jest czas na gratulacje od państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#PawełKowal">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>