text_structure.xml 35 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam pana Jakuba Wiśniewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Jest z nami także pan Władysław Bartoszewski, sekretarz stanu w MSZ.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Jest wyłożony porządek obrad. Są kandydatury pani Jolanty Janek na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Panamy oraz krajach dodatkowej akredytacji: Belize, w Republice Dominikańskiej, Republice Gwatemali, Republice Haiti, Republice Hondurasu, Republice Nikaragui, Republice Salwadoru. Drugi punkt to zaopiniowanie kandydatury pana Tadeusza  Chomickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Singapuru. Trzeci punkt to zaopiniowanie kandydatury pana Grzegorza Gawina na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Państwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Informuję, że Komisja Spraw Zagranicznych opiniuje kandydatów na ambasadorów na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Nasze posiedzenie ma charakter jawny. Państwo kandydaci przedstawili koncepcje sprawowania urzędu, w jaki sposób chcą pracować jako szefowie placówki, jakie mają priorytety. Życiorysy zawodowe również państwo otrzymali na poselskie skrzynki poczty elektronicznej oraz na tablety.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Czy są uwagi do porządku obrad? Poseł Jabłoński, proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełJabłoński">Mam pytanie formalne, dlatego że mamy dzisiaj zwołane posiedzenie, natomiast tak naprawdę nie wiemy do końca, czy wczorajsze posiedzenie się zakończyło, czy zostało przerwane. Odbyło się głosowanie, w którym Komisja odmówiła wyrażenia pozytywnej opinii wobec jednego z kandydatów. Posiedzenie zostało przez pana przewodniczącego przerwane do dzisiaj do godziny 9:00. Wczoraj około godziny 21:00 zostały wysłane mejle, że jest zmieniona godzina posiedzenia. Myślę, że byłoby wskazane, żeby jednoznacznie wyjaśnić, czy tamto posiedzenie zostało przerwane, zakończone, czy mamy dzisiaj o godzinie 17:45 kolejne posiedzenie, czy to będzie kontynuacja tego trwającego wciąż jeszcze posiedzenia z wczoraj. Jak to formalnie wygląda, panie przewodniczący?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełKowal">Proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PawełKowal">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PawełKowal">Proszę państwa, proszę, żeby wszyscy posłowie sprawdzili, czy działają ich karty do głosowania. Padł wniosek o to, żeby przerwać obecne posiedzenie. Kto z pań i panów posłów jest za wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PawełKowal">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o przerwę? O zamknięcie posiedzenia? Kto jest przeciw? Czy ktoś się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie… Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PawełKowal">Zaopiniowanie kandydatury pani Jolanty Janek na stanowisko…</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PawełKowal">W punkcie pierwszym jest zaopiniowanie kandydatury pani Jolanty Janek na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Panamy oraz krajach dodatkowej akredytacji: Belize, Republice Dominikańskiej, Republice Gwatemali, Republice Haiti, Republice Hondurasu, Republice Nikaragui, Republice Salwadoru. Potem zaopiniowanie kandydatury pana Tadeusza Chomickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Singapuru. I wreszcie w punkcie trzecim zaopiniowanie kandydatury pana Grzegorza Gawina na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Państwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Rano już o to pytałem, ale dla porządku jeszcze zapytam – czy są uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie, to przejdę do jego realizacji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PawełKowal">Przechodzę zatem do pierwszego punktu. Proszę o krótką prezentację panią Jolantę Janek.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JolantaJanek">Swoją działalność zamierzam skoncentrować na następujących zadaniach: w zakresie polityki międzynarodowej istotne jest pozyskiwanie poparcia władz Panamy oraz krajów dodatkowej akredytacji dla polskiego stanowiska i priorytetów polityki zagranicznej. Zależy nam w szczególności na budowaniu pozycji Polski jako ważnego członka UE, lidera w Europie Środkowej oraz wiarygodnego partnera.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JolantaJanek">Istotne jest ukierunkowanie współpracy z krajami akredytacji dla jak najlepszej realizacji interesów Polski. Prezydencja Polski w Radzie UE w pierwszej połowie 2025 r. będzie okazją do prezentacji priorytetów, wzmocni pozycję naszego kraju na arenie unijnej i międzynarodowej, w tym wśród naszych partnerów z Ameryki Łacińskiej. Będę dążyć do prezentowania Polski aktywnej i odpowiedzialnej w społeczności globalnej, jako kraju, który nie tylko korzysta z międzynarodowej współpracy, ale również reaguje na globalne wezwania w aktualnej sytuacji geopolitycznej. Będę zabiegać o uzyskanie wsparcia dla obecnych i przyszłych polskich inicjatyw na forum międzynarodowym, głównie ONZ, po wyborze Panamy na niestałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ na lata 2025–2026, m.in. w kontekście bezpieczeństwa, w tym energetycznego, z uwagi na zainteresowanie Panamy dywersyfikacją sektora energetycznego i rozwojem odnawialnych źródeł energii na rzecz klimatu, ochrony mórz i oceanów, gdzie Panama jest liderem w regionie Ameryki Łacińskiej, praw człowieka czy walki z ubóstwem i przestępczością zorganizowaną.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JolantaJanek">W relacjach krajów akredytacji z UE główną osią współpracy będzie realizacja wspólnych projektów, m.in. w ramach strategii Global Gateway, w tym rozwój współpracy gospodarczej, infrastruktura, transformacja energetyczna, zielone technologie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JolantaJanek">W wymiarze bilateralnym dostrzegam przestrzeń do zintensyfikowania stosunków politycznych i współpracy parlamentarnej m.in. poprzez realizację wizyt i konsultacji dwustronnych na różnych szczeblach. Szczególną uwagę chcę poświęcić współpracy gospodarczej. Z pewnością istnieje potencjał, by tę współpracę rozwijać. Uzależnienie państw akredytacji, a zwłaszcza silnie rozwijającej się Panamy, od importu produktów przemysłowych i rolnych oraz postępujący rozwój technologiczny i infrastrukturalny stwarzają dobrą okazję do rozwoju naszych stosunków gospodarczych. W tym kontekście ważnym celem misji będzie nadanie większej dynamiki kontaktom handlowym, poszukiwanie możliwości inwestycyjnych oraz wspieranie polskiego handlu i potencjalnych inwestorów na rynkach krajów akredytacji. Warto zaznaczyć, że istnieją możliwości zintensyfikowania relacji gospodarczych z Panamą, m.in. w sektorach budownictwa, infrastruktury, logistyki, informatyki, energetyki, w tym odnawialnej, oraz biotechnologii. W krajach dodatkowej akredytacji dostrzegam możliwość rozwoju współpracy  m.in. w przemyśle wydobywczym, rybołówstwie, sektorze budownictwa, infrastruktury czy IT. Szerzej o tych możliwościach jest w przedstawionych państwu materiałach i koncepcji programowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JolantaJanek">Istotne znaczenie dla wiarygodności działań ma wizerunek Polski, dlatego ważnym aspektem misji, na który chciałabym zwrócić uwagę, będą zadania z zakresu dyplomacji publicznej, upowszechnianie wiedzy o Polsce jako regionalnym liderze politycznym i atrakcyjnym partnerze gospodarczym, jako kraju bezpiecznym o tradycjach demokratycznych i bogatym dorobku kulturowym, który posiada ambicje ponadregionalne i wnosi znaczący wkład w globalne bezpieczeństwo. Warto promować ofertę turystyczną naszego kraju. Pragnę rozwinąć również współpracę naukową i wymianę akademicką, promując naukę języka polskiego, który cieszy się coraz większą popularnością w regionie Ameryki Łacińskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JolantaJanek">Prezentując cele misji, chciałabym podkreślić znaczenie kontaktów i współpracy z Polonią. Chociaż w Panamie i w krajach dodatkowej akredytacji Polacy są nieliczną grupą mieszkańców, to warto korzystać z ich wiedzy, kontaktów i doświadczenia dla promocji naszego kraju, intensyfikacji relacji, zwłaszcza tam, gdzie polscy obywatele prowadzą działalność gospodarczą czy reprezentują środowiska naukowe. Istotnym celem misji będzie opieka nad Polonią i obywatelami polskimi, również przy współpracy z konsulami honorowymi RP urzędującymi w krajach akredytacji.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JolantaJanek">Szanowni państwo, chciałabym, aby moja misja przyczyniła się do utrwalenia pozytywnego wizerunku Polski jako znaczącego partnera, z którym warto utrwalać bliskie i przyjazne relacje w wielu dziedzinach. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Proszę bardzo, jest głos? Ja mam. No to ja zadam pytanie, jeśli pani pozwoli. Takie pytanie: czy jest jakieś pole do współpracy dyplomacji parlamentarnej między Polską a Panamą? Jak pani to ocenia?</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Czy są inne pytania? W związku z tym ogłaszam przerwę. Proszę o wyłączenie transmisji.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu drugiego: zaopiniowanie kandydatury pana Tadeusza Chomickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Singapuru. Proszę bardzo o prezentację.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszChomicki">Szanowne panie posłanki, panowie posłowie, panie ministrze, szanowni państwo, Singapur to jedno z najmniejszych, ale jednocześnie najlepiej rozwiniętych i najbogatszych państw na świecie. Singapur jest najbardziej konkurencyjną gospodarką świata. Polska znajduje się na 41. miejscu tego rankingu. Dlatego nie będzie zapewne zaskoczeniem, jeśli powiem, że prace ambasady powinny się skupiać na wspieraniu współpracy gospodarczej. Nie jest to zadanie łatwe, ponieważ o względy i o pieniądze Singapuru zabiegają wszystkie największe i najnowocześniejsze gospodarki świata, a Polska pozostaje trochę w ich cieniu. Stan naszych relacji gospodarczych z Singapurem jest wciąż poniżej możliwego potencjału. Ważne będą starania o zwiększenie singapurskich inwestycji. Dotychczasowe skupiają się na sektorze transportowo-logistycznym, co zasadniczo wpisuje się w plan uczynienia z Polski znaczącego hubu w regionie.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#RadosławFogiel">Czy mogę prosić o włączenie mi mikrofonu?</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#RadosławFogiel">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, w związku z tym, do czego doszło przed chwilą – w związku ze złamaniem prawa – nie możemy uczestniczyć nadal w tym posiedzeniu Komisji. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszChomicki">Singapurski rząd ma długoterminową perspektywę rozwoju. Inwestuje u siebie przede wszystkim w sektor badań i rozwoju, naukę i edukację, internacjonalizację przedsiębiorstw, cyfryzację i nowoczesne technologie. We współpracy z zagranicą kieruje się daleko posuniętym pragmatyzmem i ostrożnym podejściem do projektów, które muszą gwarantować wymierne korzyści. Dlatego chcę skupić pracę placówki na identyfikacji tych obszarów nowoczesnej gospodarki, które stanowią największe szanse dwustronnych korzyści, a jednocześnie stanowią motory modernizacji i przyspieszonego wzrostu, także w Polsce. Należą do nich m.in. nowe przełomowe technologie, w tym kwantowe i sztuczna inteligencja, cyfryzacja gospodarki i analityka, bezpieczeństwo danych, automatyka procesów, e-mobilność, usługi fintech, cyberbezpieczeństwo, bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, źródła przesyłania i magazynowania energii, technologie kosmiczne, technologie wojskowe czy całościowe tworzenie ekosystemów dla rozwoju innowacyjności i wspierania start-upów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszChomicki">W poprzednich latach ambasada RP włożyła dużo wysiłku we wsparcie promocji i współpracy w nowoczesnych technologiach czy w badaniach. Odbył się szereg misji i wydarzeń z udziałem polskich podmiotów – firm, fundacji, agencji czy banków – które spotkały się z zainteresowaniem miejscowych odbiorców. Podpisano nawet szereg porozumień. To, czego zabrakło, to dalsze długofalowe działania po powrocie do Polski i systematyczne wsparcie na szczeblu politycznym. W 2024 r. częściowo udaje nam się odwrócić ten trend. Wizyty w Singapurze złożył minister spraw zagranicznych, wiceminister rolnictwa, wiceminister edukacji. W przyszłym miesiącu wybiera się wiceminister cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszChomicki">Rozwoju tych nowoczesnych technologii, gałęzi gospodarki nie ma oczywiście bez należytego zaplecza akademickiego, naukowego czy badawczo-rozwojowego. Singapur przez lata wypracował wzorcowe rozwiązania jego wsparcia i finansowego, i strukturalnego, dzięki czemu przyciąga wybitne umysły z całego świata. Dlatego rozwój dwustronnej współpracy w tym obszarze także będzie jednym z priorytetów placówki.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#TadeuszChomicki">W wielu z tych obszarów badań czy rozwoju, czy nawet wdrożeń technologicznych Polska posiada niezły potencjał. Nie ma natomiast wystarczającego mechanizmu wykorzystania tego potencjału. Dlatego warto skorzystać z singapurskich doświadczeń w zakresie zwiększania konkurencyjności gospodarki Polski. Singapur, plasując się na trzecim miejscu w Global AI Index, sztucznej inteligencji, za gigantami, jakimi są Stany Zjednoczone i Chiny, dowodzi, że nawet małe, ale dobrze zorganizowane kraje mają swoje miejsce w tym wyścigu. Jako jeden z pierwszych przyjął strategię rozwoju AI w 2019 r. Polska przyjęła tę strategię w 2020 r., ale jest na 36. miejscu w tym indeksie.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#TadeuszChomicki">W tym roku Singapur przyjął narodową strategię w obszarze technologii kwantowych. Polska takiej strategii nie ma. Ale w tym miejscu pomoc w opracowaniu jej założeń zadeklarował Artur Ekert, polski profesor z Oxfordu i twórca podstaw rozwoju technologii kwantowych w Singapurze, w ogóle twórca zastosowania fizyki kwantowej do kryptografii. Polska powinna uczyć się z doświadczeń Singapuru w zakresie planowania i wspierania rozwoju ekonomicznego czy badawczo-naukowego.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#TadeuszChomicki">Singapur posiada też jedne z najlepszych ośrodków opiniodawczych, opiniotwórczych i analitycznych w Azji i należy rozwijać z nimi współpracę. Także szeroko pojęte bezpieczeństwo może być przedmiotem zwiększonej współpracy dwustronnej. Polska dyplomacja wykorzystuje swoje działania dla promocji polskiej wizji bezpieczeństwa i jego zagrożeń w Europie, głównie ze strony Rosji.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#TadeuszChomicki">W Singapurze mieszka ok. 1,5 tys. Polaków. Są to głownie pracownicy dużych korporacji, właściciele swoich własnych firm, wysoko wykwalifikowani, mający silną pozycję w swoim środowisku, dlatego rozwój relacji z tym środowiskiem będzie sprzyjał promowaniu pozycji i interesów Polski w Singapurze.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#TadeuszChomicki">Na koniec bardzo krótko chciałbym się odwołać do swoich doświadczeń z przeszłości – pracy na stanowisku ambasadora w Seulu i w Pekinie. W Korei kierowana przeze mnie placówka w sposób istotny przyczyniła się do znacznej poprawy atrakcyjności i nowoczesności polskiego wizerunku. Rozpoczęła trwającą do dzisiaj falę koreańskich inwestycji, także w obszarze nowoczesnych technologii, i rozpoczęła współpracę w obszarze bezpieczeństwa, czego skutki państwo oczywiście znają. Natomiast w Chinach przyczyniła się do uznania nas za ważny kraj w Europie, za lidera regionu Europy Środkowo-Wschodniej i do podniesienia relacji na wyższy poziom.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#TadeuszChomicki">Podczas wysłuchania przed Komisją Spraw Zagranicznych w 2009 r. powiedziałem, używając języka sportowego, że celem mojej misji będzie przeniesienie Polski w Chinach z czwartej ligi do czołówki drugiej ligi. Bo niestety nie jesteśmy w pierwszej lidze. Myślę, że to się udało w Chinach. W Singapurze zaś chciałbym, żebyśmy weszli do grona może nie najważniejszych dla Singapuru państw na świecie, ale tych, które są postrzegane jako atrakcyjny, silny i solidny partner. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pani poseł Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#DanutaJazłowiecka">Panie ambasadorze, bardzo mi się podobała pana prezentacja i cieszę się ogromnie z pana doświadczeń zarówno w Chinach, jak i w Korei. Niepokoi mnie jednak fakt, o którym pan mówi, że powinniśmy korzystać z doświadczeń, powinniśmy się uczyć. Proszę mi powiedzieć, jaka jest możliwość, żeby w Singapurze powstał pewnego rodzaju hub naukowy, który by współpracował. My nie musimy być w pierwszej lidze. Mnie zależy na tym, żebyśmy po prostu byli partnerami. Partnerami przede wszystkim właśnie i w badaniach, i w rozwoju. A jeżeli chodzi o technologię kwantową, to byłby w ogóle cud, gdyby nam się udało na tym polu być dla nich partnerem. A jestem przekonana, że mamy bardzo dużo mądrych – i tam, i tu, w Polsce – Polaków, którzy naprawdę mogą być partnerami na tym samym poziomie co mieszkańcy Singapuru.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#PawełKowal">Czy są jakieś inne pytania? Proszę bardzo, pan przewodniczący Adam Dziedzic.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#AdamDziedzic">Proszę pana, powiedział pan, że według pana oceny jest wiele jeszcze do zrobienia w szeroko rozumianej współpracy gospodarczej. Poruszył pan również temat dotyczący technologii kosmicznych. Mówię to dlatego, że dzisiaj jest chyba 10 lat, odkąd funkcjonuje agencja kosmiczna – i takie projekty będą realizowane. Jak widziałby pan tutaj, w tym obszarze, współpracę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#PawełKowal">Nie widzę więcej pytań, więc proszę o przejście do odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#TadeuszChomicki">Singapur wiele lat temu postawił na zmianę modelu budowania swojego zaplecza poprzez nie tyle promowanie wyjazdów na zagraniczne uczelnie. Kiedy ja studiowałem w latach 80. w Oxfordzie, to dla Singapurczyków przyjazd do Oxfrodu to było coś wybitnego. Rozmawiałem z profesorem Ekertem, z którym się prywatnie przyjaźnimy z tych czasów, bo stamtąd się znamy, i on powiedział, że dzisiaj Brytyjczycy jadą do Singapuru, ponieważ Singapur stworzył takie warunki dla rozwoju. Profesor Ekert był rozchwytywany na całym świecie. Cały świat go chciał. Ogromne firmy, największe firmy, big data itd., najlepsze uniwersytety. Pierwszym państwem, z którym on się zdecydował na współpracę ponad 20 lat temu, był Singapur, ponieważ Singapur dał mu wolną rękę do zbudowania laboratorium według jego własnych pomysłów. Ponadto zapewnił środki i ludzi, jakich sobie dobierze. To jest system budowany od ćwierć wieku, który zaczął przynosić rezultaty. Oczywiście tego w ciągu krótkiego czasu nie stworzymy. Ale uważam, że powinniśmy się uczyć z ich doświadczeń, ponieważ ogólnie uważam, że powinniśmy się uczyć na doświadczeniach innych państw, którym coś wychodzi, natomiast wystrzegać się doświadczeń państw, którym się coś nie udaje. W tym obszarze wydaje mi się, że Singapur może być zainteresowany, ponieważ naszą rolą jako placówki, która zresztą była realizowana przez pracowników ambasady, jest promowanie tego, że mamy potencjał, że mamy dobre firmy w cyberbezpieczeństwie, w fintechach, że mamy ciekawych ludzi od analizy danych. Nie było tylko przełożenia tego na współpracę. Myślę, że to jest do osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#TadeuszChomicki">Jeśli chodzi o technologie kosmiczne, podpisano nawet porozumienie w tym zakresie. Powiedziałem w czasie wystąpienia, że w wyniku licznych rozmaitych misji…  Tu, na sali, siedzi pani dyrektor Dopierała, która pracowała w Singapurze, była współautorką tych licznych misji. Myśmy podpisywali porozumienia o tym, że będziemy współpracować w nowoczesnych technologiach, w fintechach, w technologiach kosmicznych. Tylko potem nie było ciągu dalszego, nie było wsparcia na poziomie politycznym, ponieważ to wymaga jednak wsparcia na poziomie politycznym. Jeżeli w ubiegłym roku rząd polski złożył jedną wizytę na poziomie wiceministra aktywów państwowych, natomiast odwołał wizyty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Finansów, odwołał szereg wizyt niższego szczebla, nie wziął udziału, będąc zapraszanym, w najważniejszych w Azji targach nowych technologii, cyberbezpieczeństwa, szeregu takich imprez, gdzie Singapur jest celem, do którego się jeździ, to rząd singapurski czy w ogóle Azja odbiera to jako brak poważnego traktowania. W związku z tym nie można rozwinąć relacji, jeżeli się nie podtrzymuje dialogu politycznego z jednej strony i jeżeli nie ma ciągu dalszego dobrze zaczętych rozmów, porozumień podpisywanych na poziomie praktycznym.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu trzeciego: zaopiniowanie kandydatury pana Grzegorza Gawina na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Państwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PawełKowal">Informuję przy okazji, że Komisja Spraw Zagranicznych opiniuje kandydatów na ambasadorów na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Nasze posiedzenie ma charakter jawny, a koncepcje sprawowania misji szefa placówki zgodnie ze zwyczajem, tak jak również życiorys zawodowy, państwo otrzymali na poselskie skrzynki i tablety. Proszę bardzo o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#GrzegorzGawin">Podstawą wewnętrznej i zagranicznej polityki Zjednoczonych Emiratów Arabskich są zabiegi o trwałość dziedzicznego systemu rządów, ale – co dla nas ważniejsze – zapobieganie wzrostowi popularności ruchów islamistycznych – krytykujących regionalne monarchie – oraz budowanie pozycji politycznej i ekonomicznej państwa na arenie międzynarodowej. W polityce wewnętrznej obok zapewnienia ciągłości panowania rodziny rządzącej priorytetem jest modernizacja rozumiana tam jako dywersyfikacja gospodarki i stopniowe reformy w życiu politycznym.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#GrzegorzGawin">Podstawą polityki zagranicznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest deeskalacja napięć regionalnych oraz układanie pragmatycznych relacji ze wszystkimi istotnymi aktorami regionalnymi, nawet z tradycyjnymi konkurentami i rywalami politycznymi, takimi jak Izrael, Iran, Arabia Saudyjska czy Katar. Coraz istotniejszą rolę w polityce zagranicznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich odgrywają stosunki z UE. Wspólnym celem UE i Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest zapewnianie stabilności regionalnej, a z obrotami rzędu 50 mld euro UE jest drugim po Chinach największym partnerem handlowym ZEA.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#GrzegorzGawin">W kontekście zbliżającej się prezydencji Polski w Radzie UE zakładam ścisłą współpracę w promocji polskich priorytetów zarówno z placówkami trio, jak i przedstawicielstwem UE w Abu Dhabi. Motywem przewodnim promocji Polski będą sukcesy gospodarcze i dynamiczny rozwój relacji handlowych z państwami regionu. Procesy polityczne zachodzące na Bliskim Wschodzie oraz paradygmaty polityki wewnętrznej ZEA stwarzają dla Polski wyzwania, ale i szanse na rozbudowanie relacji politycznych i ekonomicznych. Z punktu widzenia polskich interesów polityki zagranicznej do istotnych kwestii należy utrzymanie przez Emiraty kluczowego sojuszu z USA, stabilizowanie reakcji państw arabskich, sąsiednich państw arabskich, m.in. na rozwój konfliktów regionalnych, w tym Hamas–Izrael, konfliktu w Syrii, konfliktu w Jemenie oraz – co dla nas jest chyba ważniejsze – lepsze zrozumienie uwarunkowań agresji Rosji na Ukrainę. Podtrzymanie mediacyjnych wysiłków Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz wsparcia humanitarnego dla Ukrainy, a także osłabienie rosyjskiej narracji w kwestii ukraińskiej będzie dla mnie jednym z najważniejszych zadań politycznych w najbliższym czasie. W tym kontekście zamierzam podkreślać zagrożenie wykorzystaniem przez Rosję liberalnych gospodarczo państw Bliskiego Wschodu do omijania sankcji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#GrzegorzGawin">Podtrzymanie wysokiej dynamiki wizyt i spotkań politycznych, w tym z komponentem ekonomicznym, jest warunkiem niezbędnym dla dalszego rozwoju współpracy. W tym celu zakładam również szersze wykorzystanie dyplomacji parlamentarnej, w tym spotkań grupy parlamentarnej Polska–ZEA. Szczególną uwagę zamierzam poświęcić dwustronnej współpracy w obszarze wymiaru sprawiedliwości w celu przyspieszenia wzajemnie udzielanej pomocy prawnej, w tym doprowadzenie, być może w najbliższym czasie, do wizyty Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#GrzegorzGawin">Współpraca gospodarcza jest bezsprzecznie polem stwarzającym najwięcej perspektyw na rozwój, ale również wymagającym ciągłej aktywności i wsparcia dyplomatycznego ze strony ambasady. Obroty handlowe Polski z ZEA w ubiegłym roku wyniosły 1,6 mld dol., z czego polski eksport to prawie 1,1 mld dol., czyli mamy dużą nadwyżkę w eksporcie w handlu zagranicznym z ZEA, co nie jest przypadkiem częstym w polskim handlu zagranicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#GrzegorzGawin">Moim zadaniem będzie maksymalne wykorzystanie posiadanej infrastruktury i możliwości działania dla wsparcia ekspansji polskich firm na ten rynek, w tym wykorzystanie już istniejącej infrastruktury, czyli biura PAIH, Polish Business Council w Dubaju, paru firm, które funkcjonują, oraz biura województwa śląskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#GrzegorzGawin">Zbliżam się już do końca, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#GrzegorzGawin">Wykorzystanie potencjału w handlu w sektorze przemysłów obronnych będzie wymagało zawarcia dodatkowych umów o współpracy w tym sektorze i w tym kierunku podejmę działania w porozumieniu z MON.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#GrzegorzGawin">Obszarem, który zamierzam wykorzystać mocniej niż dotychczas dla budowy pozycji Polski w ZEA, jest dyplomacja publiczna i promocja kultury. Istnieją ku temu bardzo sprzyjające warunki, ponieważ według raportu Dubai FDI Monitor Dubaj przyciąga rekordową liczbę projektów w branży kulturalnej i kreatywnej. Więcej niż Londyn, Singapur, Paryż czy Berlin. To jest też dla nas ciekawą informacją.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#GrzegorzGawin">Współpraca z Polonią i Polakami będzie również znaczącym wyzwaniem dla placówki, jako że zarówno większość pracowników z Polski, jak i stale przebywających polskich obywateli oraz rosnąca liczba turystów przebywa w Dubaju. W celu poprawy ich obsługi oraz zwiększenia możliwości oddziaływania na środowiska biznesu i kultury należałoby rozważyć wzmocnienie naszej obecności w Dubaju, która obok funkcji konsularnych związanych z rosnącym ruchem turystycznym realizowałaby zadania wsparcia dyplomatycznego przedsiębiorców oraz realizacji przedsięwzięć kulturalnych. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Zgłosiła się posłanka Jazłowiecka, a także pan poseł Samborski. Proszę bardzo, posłanka Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#PawełKowal">Pan poseł Samborski, proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#TadeuszSamborski">Pan ambasador przedstawił bardzo ciekawy, oryginalny program. Ma pan jasną wizję funkcjonowania. Uwzględnia pan w tym programie osobliwości i okoliczności i tego kraju, i międzynarodowych powiązań. Zwróciłem uwagę na taki szczegół, że pan w taki zdyferencjonowany sposób podchodzi nawet do tych Zjednoczonych Emiratów Arabskich, że wyodrębnia pan grupę tych lepiej, bardziej rozwiniętych, z którymi kontakty powinny być bardziej ożywione. Mam takie pytanie. Cieszę się, że pojawił się u pana motyw wymiany kulturalnej, współpracy kulturalnej, bo przecież jeśli społeczeństwo jest zamożne, a przecież zwłaszcza w Dubaju jest, to ta potrzeba kultury zapewne jest. Jakie obszary kultury by pan chciał tam promować, które mogą być pomocne w pana działalności?</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#TadeuszSamborski">Generalnie w ogóle bardzo sobie cenię pana doświadczenie. Z racji wieku mogę użyć tego sformułowania, że w końcówce tamtego wieku, jak pan zaczynał karierę, pamiętam, jak przychodził pan jako dyrektor departamentu na posiedzenia naszej Komisji, przynosił pan materiały, które zawsze były wysokiej klasy, wysokiej jakości. Z latami pana doświadczenie tylko wzrosło. Jestem przekonany o tym, że będzie pan swoją funkcję ambasadora pełnił w sposób godny, skuteczny. Panu ministrowi też mogę pogratulować, że prezentuje nam pan dobrych kandydatów, zawodowców, którzy gwarantują sukces dyplomatyczny. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#PawełKowal">Nie ma więcej pytań, więc po tej turze proszę bardzo o odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#GrzegorzGawin">Odpowiadając na pytania pani posłanki – jeżeli chodzi o eksport, to tak jak wspomniałem, za ubiegły rok to jest ponad 1 mld dol. To jest dosyć duża kwota. W tym dominują maszyny i urządzenia, czyli osprzęt techniczny różnego typu – od elektroniki drobnej po duże silniki, agregaty. Bardzo ważną pozycją w naszym eksporcie jest żywność. To jest o tyle ciekawe, że eksport żywności rośnie z dynamiką dwucyfrową. Co roku przyrasta tego bardzo dużo. Za ubiegły rok sama żywność eksportowana z Polski to było 200 mln dol.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#GrzegorzGawin">Wspomniałem tu też już o tzw. produktach fast-moving consumer goods, czyli to są i kosmetyki, i leki – to wszystko, co możemy spotkać na półkach sklepowych, i bardzo często polskie produkty są tam spotykane, również ubrania, buty. W imporcie oczywiście, jak się domyślamy, dominują produkty ropopochodne i chemia, bo to jest dominanta przemysłu emirackiego.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#GrzegorzGawin">Szacujemy, że w ZEA mieszka kilka tysięcy obywateli polskich, na różnym statusie. Jedni są na pobytach krótkoterminowych w związku z realizowanymi kontraktami, drudzy są na dłuższy pobyt jako rezydenci w związku z na przykład dziesięcioletnimi kontraktami na uniwersytetach. Bardzo zróżnicowana jest ta grupa. Jest to generalnie grupa obywateli o wyższym statusie społecznym, głównie profesjonaliści, osoby wykształcone, akademicy, piloci w liniach lotniczych – to jest taki typowy przykład w zatoce.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#GrzegorzGawin">Odpowiadając na pytanie pana posła Samborskiego – przede wszystkim dziękuję za słowa uznania. Ja też zawsze sobie ceniłem współpracę z ówczesnymi parlamentarzystami.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#PawełKowal">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#PawełKowal">Teraz przejdziemy do głosowania nad poszczególnymi kandydaturami. Będziemy głosowali wniosek o zaopiniowanie. Będzie się to działo na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Głosowanie ma charakter opinii. Żeby opinia powstała, musi być większość. Inaczej nie ma tej opinii. Tego się nauczyliśmy. Teraz poproszę państwa kandydatów, żeby zgodnie ze zwyczajem opuścili posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#PawełKowal">A państwa posłów poproszę… Można zostawić dokumenty, nie będziemy przeglądać. Proszę państwa o przygotowanie się do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#PawełKowal">Otwieram głosowanie. Będziemy głosować kandydaturę pani Jolanty Janek na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Panamy oraz krajach dodatkowej akredytacji: Belize, Republice Dominikańskiej, Republice Gwatemali, Republice Haiti, Republice Hondurasu, Republice Nikaragui, Republice Salwadoru. Kto z pań i panów posłów jest za? Czy ktoś potrzebuje wsparcia technicznego? Nie widzę, nie słyszę, jak mawiał marszałek Gucwa. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Mogę zamknąć głosowanie. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#PawełKowal">Proszę o wyniki: 16 za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja pozytywnie zaopiniowała tę kandydaturę. Chodzi o Jolantę Janek.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#PawełKowal">Teraz punkt drugi: zaopiniowanie kandydatury pana Tadeusza Chomickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Singapuru. Otwieram głosowanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#PawełKowal">Proszę o wyświetlenie wyników. Za 16, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Sprawa jest jednoznaczna. Komisja pozytywnie zaopiniowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#PawełKowal">Przechodzę do zaopiniowania kandydatury pana Grzegorza Gawina na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Państwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#PawełKowal">Proszę o prezentację wyników: 16 za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Jednoznacznie opinia pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#PawełKowal">Proszę o zaproszenie kandydatów. Obwieścimy im to. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#PawełKowal">Mam dla państwa dobrą informację. Zostaliście zaopiniowani pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#PawełKowal">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>