text_structure.xml
9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 roku w zakresie działania Komisji oraz rozpatrzenie projektu planu. Mamy więc dwa punkty. Jeżeli nie ma do tego uwag, to proszę o przyjęcie porządku. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Proszę panią dyrektor o zabranie głosu. Proszę o syntetyczną wypowiedź, do 5 minut.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić Wysokiej Komisji sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r., w którym omówiono działalność Izby. Najpierw kilka kwestii ogólnych. W 2023 r. NIK przeprowadziła 1873 kontrole jednostkowe w 1507 podmiotach w ramach 191 tematów. W wyniku tych kontroli NIK sformułowała 5200 wniosków pokontrolnych. Ponad 83% tych wniosków zostało przyjętych do realizacji. Wymiernym efektem kontroli NIK w 2023 r. było m.in. zidentyfikowanie finansowych lub sprawozdawczych skutków nieprawidłowości w wysokości ponad 52 mld złotych. Jest to wzrost o ponad 30 mld zł w porównaniu do roku 2022. Efektem były też 83 wnioski de lege ferenda, w tym 61 wniosków dotyczących propozycji zmian ustawowych. Dotychczas zrealizowane zostały dwa wnioski. Dla porównania, w 2022 r. było to 6 wniosków. Dodatkowo zrealizowano 7 wniosków z lat poprzednich. Jeżeli chodzi o ogólne liczby, to w latach 2021–2023 NIK sformułowała już łącznie 241 takich wniosków, z których 26 zostało zrealizowanych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Jeżeli chodzi o współpracę Izby z Sejmem, to komisje sejmowe zgłosiły do nas 40 sugestii kontroli spośród 22 tematów zarekomendowanych przez sejmową Komisję do Spraw Kontroli Państwowej. Do planu pracy na obecny rok przyjęto 9 z nich. Pozostałe sugestie tematów są przedmiotem naszych analiz lub zostały zaplanowane do realizacji w ramach tzw. kontroli doraźnych. Komisja Spraw Zagranicznych nie zgłosiła nam żadnych sugestii do planu pracy na 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące naszych kontroli, to w drugim rozdziale sprawozdania przedstawiono państwu opis realizacji naszych kontroli z podziałem na działy administracji rządowej. Jeżeli chodzi o wyniki kontroli, które leżą być może w obszarze zainteresowania państwa Komisji, to w 2023 r. NIK zrealizowała kontrolę z zakresu funkcjonowania służby cywilnej oraz służby zagranicznej. Ponadto, przeprowadzono kontrolę w zakresie wspierania Polonii i Polaków za granicą oraz repatriacji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Jeżeli chodzi o kontrolę dotyczącą funkcjonowania służby cywilnej i służby zagranicznej, to informacja o wynikach tej kontroli została przekazana do Sejmu we wrześniu 2023 r. Nie była ona jeszcze przedmiotem rozpatrywanym przez którąkolwiek z komisji sejmowych. Jeżeli chodzi o służbę zagraniczną, to w ocenie NIK służba zagraniczna została zorganizowana w taki sposób, że w większości przypadków zapewniona została odpowiednia realizacja zadań państwa przez objęte kontrolą urzędy, w tym zakresie pandemii COVID-19. Stwierdzono, że szef służby zagranicznej nie wyznaczył niezwłocznie osoby go zastępującej, co było niezgodne z art. 11 ust. 4 ustawy o służbie zagranicznej. Poza tym prawidłowo realizował zadania wynikające z wyżej wymienionej ustawy. Nabór do służby zagranicznej prowadzono poprzez nabór zewnętrzny na aplikację dyplomatyczno-konsularną. Był on zrealizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, poza przypadkami nierzetelnego udokumentowania niektórych czynności wykonywanych przez komisje konkursowe. Na aplikacje dyplomatyczno-konsularne przyjęto kandydatów spełniających wymagania określone w ustawie, a egzamin kończący wyżej wymienione aplikacje przeprowadzono zgodnie z rozporządzeniem w sprawie organizacji aplikacji. Szef służby zagranicznej oraz dyrektor generalny służby zagranicznej nadawali pierwsze stopnie dyplomatyczne w służbie zagranicznej zgodnie z przepisami. Kolejne stopnie dyplomatyczne, poza jednym wyjątkiem, również zostały nadane zgodnie z warunkami określonymi w przepisach. Jeden przypadek dotyczył nadania kolejnego stopnia dyplomatycznego przed sporządzeniem oceny służbowej i pomimo braku udokumentowania wniosku bezpośredniego przełożonego oraz braku spełnienia wymogu pisemności wniosku o awans, tj. niezgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ówcześnie obowiązującej ustawy o służbie zagranicznej. Mianowania bądź powołania członków służby zagranicznej i wyznaczanie stanowisk w służbie zagranicznej odbywały się zgodnie z przepisami. Przeniesień do dyspozycji kadr dokonywano zaś na okres nieprzekraczający 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W wyniku tej kontroli NIK sformułowała dwa wnioski pokontrolne dotyczące służby zagranicznej. Pierwszy z nich to wniosek o dokumentowanie złożenia oświadczeń o bezstronności składanych w ramach aplikacji dyplomatyczno-konsularnych przez wszystkich członków komisji konkursowych oraz komisji egzaminacyjnych. Drugi wniosek dotyczy sporządzania przez komisje konkursowe protokołów dokumentujących podejmowane przez nią czynności w ramach etapów naboru na aplikację dyplomatyczno-konsularną. Oba wnioski są nadal w trakcie realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Na koniec dodam, że w Ministerstwie Spraw Zagranicznych NIK zrealizowała również kontrolę „Realizacja zadań publicznych w zakresie wspierania Polonii i Polaków za granicą”. Jej wyniki są obecnie opracowywane i w najbliższym terminie zostaną przekazane do Sejmu. Ponadto, delegatura NIK w Rzeszowie przeprowadziła kontrolę realizacji przez organy państwa zadań związanych z repatriacją.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Na koniec wspomnę również o zrealizowaniu w 2023 r. kontroli wykonania budżetu państwa w 2022 r. w części 45. dotyczącej spraw zagranicznych. Jej wyniki zostały zaprezentowane na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych w zeszłym roku.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W razie pytań pozostaję do państwa dyspozycji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PawełKowal">Dobra. Skoro nie ma więcej głosów, to jak to przyjmujemy? Przez głosowanie? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania?</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PawełKowal">Panie i panowie posłowie, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. w zakresie działania Komisji? Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PawełKowal">Poseł Kluzik? Nie widzę, żeby pani poseł głosowała? Dobrze, zrobiła to pani zawczasu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PawełKowal">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo, zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PawełKowal">15 głosów za, przeciw – 10. Wstrzymało się 0 posłów. Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności NIK w 2023 r. w zakresie działania naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PawełKowal">Dziękuję bardzo, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PawełKowal">Zgłasza się pan poseł Fritz. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PawełKowal">Poseł Czarnek chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, pani poseł Pomaska.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełKowal">Panie i panowie, po pierwsze… Pani poseł teraz chce mówić?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PawełKowal">Zamykam dyskusję. Przyjmuję ten program w takim kształcie, jaki przedłożyłem państwu dzisiaj. Jeżeli jest wniosek o to, aby go nie przyjmować w drodze konsensusu, to poddam go pod głosowanie. Proszę tylko właściwą osobę o to, żeby poważnie i bez robienia dodatkowych hec złożyła właściwy wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PawełKowal">Panie pośle, ma pan jakiś wniosek czy nie? Jeśli tak, to niech pan składa…</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Mam więc formalnie pytanie – czy ktoś chce głosować w tej sprawie? Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Jest ktoś, kto zgłasza sprzeciw? Nie widzę, nie słyszę. Komisja przyjęła plan pracy w konsensusie. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>