text_structure.xml 8.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Na podstawie listy obecności pozwalamy sobie z panią przewodniczącą stwierdzić kworum. Otrzymali państwo porządek dzienny. Jest to pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych i karnych z dnia 24 maja 1993 r., podpisanego w Warszawie dnia 19 września 2023 r., co zostało państwu dostarczone w druku nr 231.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek dzienny za przyjęty. Nie widzę,  nie słyszę, jak mawiał nieodżałowany marszałek Gucwa. W związku z tym rozumiem, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia porządku. Tak?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Projekt z druku nr 231 został skierowany do obu naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 5 marca bieżącego roku. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu, pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Do głosu zgłosili się: przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych, pan sekretarz stanu Bartoszewski i Ministerstwa Sprawiedliwości, pan minister Śmiszek.  Proszę bardzo, pan… chcecie odwrotnie? Proszę bardzo, pan minister Śmiszek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofŚmiszek">Szanowni państwo, trochę tła, jeśli chodzi o konieczność najpierw podpisania, a teraz ratyfikacji tego porozumienia. Od wielu lat skala kontaktów polsko-ukraińskich wzrasta. 24 lutego 2022 r. to był moment, kiedy na terytorium Polski znalazło się znacznie więcej obywateli Ukrainy, niż było to w poprzednich latach. Ta duża obecność obywateli Ukrainy na terenie Polski w naturalny sposób generuje konieczność zajmowania się niektórymi z tych obywateli w kontekście polskiego wymiaru sprawiedliwości. W 2020 r. w Polsce skazano 7111 obywateli Ukrainy, natomiast w 2022 r. takich skazań było już prawie 37 tys. Ale uwaga – wiele z tych przestępstw to czyny stosunkowo niewielkiej wagi, za które kara bezwzględnego pozbawienia wolności jako nieadekwatnie surowa po prostu nie jest wymierzana. W przypadku wymierzenia kary wolnościowej – a do takich zaliczamy na przykład grzywnę, ograniczenie wolności, karę pozbawienia wolności z zawieszeniem wykonania, środki karne lub przepadek – w razie powrotu skazanych na Ukrainę nie ma realnych możliwości wykonania przez polskie sądy takich kar lub środków, a sprawcy pozostają bezkarni. Wynika to z faktu, że obowiązująca obecnie w stosunkach z Ukrainą umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych i karnych z 1993 r. nie przewiduje możliwości przekazania do wykonania na terytorium drugiej strony kar nieizolacyjnych, a przekazywanie takich kar na innych podstawach, w tym na tradycyjnej zasadzie wzajemności, jest po prostu mało efektywne. Pojawiła się zatem konieczność podpisania takiego protokołu do umowy z 1993 r.  Przewiduje on rozciągnięcie stosowania postanowień umowy na środki takie jak: grzywna, świadczenie pieniężne, nawiązka, kara ograniczenia wolności, środki karne i pozbawienie praw oraz przepadek. Ponadto protokół przewiduje stosowanie umowy do przekazywania orzeczeń z warunkowym zawieszeniem wykonania i orzeczeń o warunkowym zwolnieniu oraz środków medycznych, czyli na przykład umieszczenie w szpitalu psychiatrycznym, a także do orzeczeń o kosztach procesu. Progiem przekazywania kar o charakterze pieniężnym jest kwota 70 euro, co odpowiada uregulowaniom na poziomie unijnym. Co więcej, protokół przewiduje obniżenie progu umożliwiającego przekazanie kary pozbawienia wolności z obecnych czterech miesięcy do jednego miesiąca, jeżeli skazany przebywa w państwie wykonania orzeczenia, a zatem jeżeli skazany obywatel Ukrainy wrócił do swojego kraju. Natomiast w wypadku, gdy skazany przebywa w państwie wydania orzeczenia, próg wymiaru kary podlegającej przekazaniu zostanie podniesiony do sześciu miesięcy pozbawienia wolności ze względu na ekonomikę współpracy i unijny standard uregulowany w określonych dokumentach.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofŚmiszek">Szanowni państwo, z uwagi na skalę obrotu z Ukrainą i liczbę kar nieizolacyjnych potencjalnie podlegających przekazaniu, protokół przewiduje fakultatywną możliwość tzw. decentralizacji obrotu, jeśli zgodzą się na to ministrowie sprawiedliwości Polski oraz Ukrainy. Jednak nawet w takim wypadku minister sprawiedliwości będzie mógł przejąć każdą sprawę do własnego rozstrzygnięcia. Ten dokument, ten projekt ustawy, a wcześniej sam protokół jest niezwykle istotny z uwagi na dysproporcje między liczbą Polaków skazywanych na Ukrainie, a liczbą Ukraińców skazywanych w Polsce. Protokół będzie korzystny przede wszystkim dla Polski, bo umożliwi skuteczne przekazanie większości orzeczonych kar do wykonania. Jego wejście w życie upodobni relacje polsko-ukraińskie do standardu unijnego. Szeroki katalog przesłanek odmowy zapobiegnie jednak automatyzmowi współpracy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofŚmiszek">Na koniec chciałbym dodać, że protokół jest bardzo mocno osadzony w paradygmacie funkcjonujących już w tym obszarze dokumentów na poziomie unijnym. Tak że w naszym przekonaniu przybliża Ukrainę w standardzie kwestii uregulowanej protokołem do kryteriów określonych na poziomie unijnym, co może być pomocne albo może być  dla Ukrainy pewnego rodzaju wprowadzeniem do obecności w strukturach Unii  Europejskiej. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#SebastianKaleta">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na bardzo ważną rzecz. Wprawdzie minister  Śmiszek o tym powiedział, ale chciałbym podkreślić, że oprócz faktu, że to jest instrument, którego w sprawach prawno-karnych Ukraina nie ma z żadnym innym państwem, i który rzeczywiście zbliża Ukrainę, jeśli chodzi o – można powiedzieć – współpracę zbliżoną do unijnej, to ten protokół zawiera też pewne gwarancje, zarówno dla Polski, jak i Ukrainy, bo jest zasada wzajemności. Pomimo zdecentralizowania obrotu na poziom sądów, gdy nasze rządy dostrzegą, że być może ten protokół jest nadużywany, to w tych skrajnych przypadkach minister sprawiedliwości będzie mógł przejmować sprawy do indywidualnego rozpatrzenia. To stanowi gwarancję, że wykonanie protokołu będzie płynne, ale z uniknięciem sytuacji, które mogą budzić kontrowersje lub spory między Polską a Ukrainą. Dlatego też rekomenduję Wysokim Komisjom, ażeby pozytywnie zaopiniować projekt ustawy ratyfikującej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KamilaGasiukPihowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 231 w Komisji. Otwieram dyskusję. Czy przedstawiciel rządu chciałby zabrać głos? Ktoś z członków Komisji? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KamilaGasiukPihowicz">W takim wypadku, szanowni państwo, przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie stwierdzam takich uwag. Rozumiem, że tytuł został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KamilaGasiukPihowicz">Czy są uwagi do art. nr 1? Nie ma uwag, art. nr 1 został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KamilaGasiukPihowicz">Czy są uwagi do art. nr 2? Nie ma uwag, art. nr 2 został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KamilaGasiukPihowicz">Szanowni państwo, rozumiem zatem, że mamy za sobą przeprowadzenie szczegółowej dyskusji nad poszczególnymi jednostkami redakcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KamilaGasiukPihowicz">Przejdziemy teraz do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy z druku nr 231? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KamilaGasiukPihowicz">Szanowni państwo, pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Czy ktoś z państwa się zgłasza? Jest na sali pani poseł Kluzik-Rostkowska?</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KamilaGasiukPihowicz">Bardzo dziękuję. W ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>