text_structure.xml 12.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofTruskolaski">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej COM(2025) 55, 71; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. COM(2025) 51, 52, 54. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy przyjąć je bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Zamykamy pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofTruskolaski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Jest to stan na dzień 28 lutego 2025 r. Informacja ta wpłynęła do Komisji w dniu 10 marca br. Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu zadawali pytania. Najpierw poproszę pana ministra Ignacego Niemczyckiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o wprowadzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IgnacyNiemczycki">W zestawieniu przekazanym do Sejmu znajduje się 30 dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentów według stanu na dzień 28 lutego br. Minister do spraw Unii Europejskiej systematycznie monitoruje postępy prac prowadzonych przez właściwe ministerstwa i urzędy nad aktami wdrażającymi. Co do przyczyn opóźnień oraz aktualnego stanu prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonujących prawo unijne, szczegółowe informacje przedstawią ministrowie odpowiedzialni za ich wdrożenie do prawa polskiego. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TomaszSzymański">Kolejną, ostatnia dyrektywą jest dyrektywa PE w sprawie wymiany informacji między organami ścigania państw członkowskich i uchylająca decyzję ramową Rady. Termin transpozycji minął 12 grudnia 2024 r. Projekt został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów, czyli również jest na biegu, 23 stycznia 2025, a 17 marca został skierowany na Radę Ministrów. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzemysławKoperski">Druga to jest dyrektywa PE i Rady w sprawie zmiany dyrektywy w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy, tak zwana dyrektywa eurowinietowa. Termin transpozycji minął 25 marca 2024 r. Dzisiaj jesteśmy na etapie takim, że 28 października 2024 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ustawy został uzgodniony wewnątrzresortowo i 27 listopada 2024 r. został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Obecnie analizowane są uwagi zgłoszone w ramach uzgodnień i konsultacji do projektu wyżej wymienionej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzemysławKoperski">Trzecia dyrektywa PE i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/UE w odniesieniu do wyłączenia ulepszonych wymogów, skuteczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określony przez Międzynarodową Organizację Morską. Dyrektywa została wdrożona do krajowego porządku prawnego rozporządzeniem ministra infrastruktury  z 19 lutego 2025 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa uprawiania żeglugi przez statki morskie i rozporządzenie ministra infrastruktury z 19 lutego 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie inspekcji audytów statku morskiego, które obowiązują od 14 marca 2025 r. Z mojej strony tyle.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#SebastianGajewski">Jeżeli chodzi o drugi obszar regulacyjny, to znaczy promowanie rokowań zbiorowych, to ta dyrektywa wprowadza taki obowiązek po stronie każdego państwa członkowskiego, w którym pokrycie rynku pracy rokowaniami zbiorowymi jest poniżej 80%, obowiązek ustanowienia planu działań na rzecz rokowań zbiorowych oraz ustalenie ram prawnych sprzyjających prowadzeniu rokowań zbiorowych. Z tego powodu przygotowaliśmy i skierowaliśmy do rządowego procesu legislacyjnego ustawę o układach zbiorowych pracy oraz porozumieniach zbiorowych, która w sposób kompleksowy reguluje materię zawierania, obowiązywania i ewidencjonowania układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych, dotychczasowo uregulowaną w kodeksie pracy, a także wymaganą przez dyrektywę procedurę sprawozdawczości w zakresie wskaźnika rokowań zbiorowych oraz zasadę aktualizacji planu działania na rzecz wspierania rokowań zbiorowych. Ta ustawa obecnie została skierowana na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów, jednak ze względu na wiele rozbieżności obecnie ponownie jest w uzgodnieniach międzyresortowych i 24 marca przeprowadzimy konferencję uzgodnieniową.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#SebastianGajewski">MRPiPS zdaje sobie sprawę z deficytu transpozycji tej dyrektywy, natomiast ten brak transpozycji do tej dyrektywy do polskiego porządku prawnego ma trochę szerszy kontekst, ponieważ jest on związany z postępowaniem, które toczy się od 2023 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Dania wspierana w tym zakresie przez Szwecję skierowała do TSUE skargę, w której zarzuciła, że ta dyrektywa jest wydana bez podstawy prawnej i zażądała unieważnienia tej dyrektywy w całości lub ewentualnie w części. W tej chwili jesteśmy na końcu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. W styczniu br. pojawiła się opinia rzecznika generalnego TSUE. Ona oczywiście jest niewiążąca, ale w bardzo wielu sprawach wskazuje pewien kierunek, w którym będzie podążał Trybunał Sprawiedliwości UE. Stanowisko rzecznika generalnego jest tożsame ze stanowiskiem Szwecji i Danii. To znaczy, że ta dyrektywa powinna być unieważniona w całości. Spodziewamy się wyroku TSUE w maju 2025 r. i niewątpliwie ten wyrok TSUE, jeżeli zapadnie w najbliższych miesiącach, będzie istotnym czynnikiem, który trzeba będzie wziąć pod uwagę, zarówno w rządowym procesie legislacyjnym na jego końcu, jak i ewentualnie w postępowaniu przed Sejmem i Senatem. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AdamNowak">Po drugie, projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie wytwarzania jakości materiału rozmnożeniowego i materiału nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych oraz sadzonek winorośli, a także sposobu oznaczania partii materiału rozmnożeniowego i materiału nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych oraz sadzonek winorośli.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AdamNowak">Oba projekty rozporządzeń znajdują się w fazie podpisu ministra i po podpisaniu przez ministra zostaną bezzwłocznie skierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, w związku z tym nie ma zagrożenia dla terminowej transpozycji dyrektywy wykonawczej Komisji 2024/3010. Dziękuję bardzo za możliwość zaprezentowania.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MichałBaranowski">Dyrektywę w pełnym zakresie wdrażają już częściowo dwa rozporządzenia: rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych, oraz rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z dnia 7 stycznia 2025 r.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MichałBaranowski">Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy, która w pełni wprowadzi tę dyrektywę. Mamy na to czas do maja przyszłego roku. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#ArkadiuszMyrcha">Druga dyrektywa, nad którą pracujemy już w ministerstwie od dawna, to jest implementacja tak zwanej dyrektywy restrukturyzacyjnej, która miała dwa etapy wdrożeniowe. W 2022 r. była objęta pełną implementacją. Jest jeszcze druga część, w której jesteśmy już w tym momencie w trakcie, ale po terminie. Prace są już finalizowane. Jesteśmy już po akceptacji przez Komitet do Spraw Europejskich i kierujemy ten projekt na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ArkadiuszMyrcha">Trzecia dyrektywa wprowadzająca zasadę równowagi w zatrudnieniu płci w spółkach kapitałowych to jest projekt, który został przygotowany już do etapu Rady Ministrów. W tym zakresie zostało wszczęte też – warto nadmienić – postępowanie naruszeniowe. W najbliższym czasie zostaną skierowane odpowiedzi na zarzuty formalne skierowane przez Komisję Europejską w tym zakresie. Ten projekt po debacie na Radzie Ministrów jest tej chwili jeszcze na etapie poprawiania, korygowania i konsultacji, ale liczymy, że w najbliższym czasie wróci i będzie przedmiotem prac.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ArkadiuszMyrcha">Ostatnia dyrektywa, tak zwana sankcyjna, gdzie podmiotem koordynującym jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Jako MS przygotowaliśmy wkład tak zwany karny, w pełni implementujący tę część dyrektywy do projektu MSZ. Zostało to już przekazane. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AndrzejSzejna">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, MSZ przeprowadza transpozycję przepisów wyżej wymienionych dyrektyw do ustawy Prawo konsularne poprzez nowelizację tej ustawy. Nowelizacja jest przedmiotem zaawansowanych prac legislacyjnych. Prace nad nowelizacją rozpoczęły się w pierwszym półroczu 2024 r. Projekt został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów 8 lipca 2024 r. Uzgodnienie projektu z rządowym Centrum Legislacji nastąpiło 13 marca br., a więc tydzień temu. W tym samym dniu projekt ustawy został skierowany do Komitetu do Spraw Europejskich Rady Ministrów z wnioskiem o jego pilne procedowanie w trybie obiegowym. Czas na zgłaszanie uwag wyznaczony przez sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich upływa 21 marca br. Tym samym zakładamy, że projekt zostanie skierowany pilnie do dalszych etapów prac legislacyjnych Rady Ministrów, a następnie w najbliższych tygodniach zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Wysoką Izbę. Dlatego praca nad właściwym przełożeniem koncepcji w przyjętych dyrektywach na język polski ustawodawstwa okazała się czaso- i pracochłonna. Z tego względu MSZ wyraża wdzięczność wszystkim podmiotom zaangażowanym w proces uzgodnień międzyresortowych. Było dla nas istotne wyjaśnienie wszelkich wątpliwości na tym etapie i skierowanie projektu do dalszych stadiów prac legislacyjnych bez rozbieżności. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeszcze jedna dyrektywa, której termin transpozycji upływa w marcu br., to jest dyrektywa w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii. Ministerstwo w najbliższym czasie przedłoży projekt ustawy. Jest to przepis o zmianie o charakterze technicznym. Zostanie on procedowany w toku nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrzysztofTruskolaski">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrzysztofTruskolaski">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>