text_structure.xml
5.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofTruskolaski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy) Wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa badań naukowych (COM(2024) 26 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd reprezentuje pani minister Maria Mrówczyńska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MariaMrówczyńska">W związku z tym stanowisko rządu jest pozytywne i podkreśla znaczenie kwestii zapewnienia badań naukowych i konieczności podjęcia działań w tym zakresie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofTruskolaski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Projekt dyplomu europejskiego (COM(2024) 144 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd reprezentuje pan minister Andrzej Szeptycki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzeptycki">Jeśli chodzi o stanowisko polskiego rządu, to jesteśmy kierunkowo pozytywnie nastawieni do tej propozycji. Popieramy projekt dyplomu europejskiego. Uważamy natomiast, że dokument ten ma na obecnym etapie charakter ogólny, dlatego ta inicjatywa wymaga dalszego uszczegółowienia. Rząd deklaruje zaangażowanie w prace nad ta koncepcją, w szczególności, jeśli chodzi o stworzenie takiego pilotażowego programu, który te propozycje miałby testować, na przykład w ramach uniwersytetów europejskich.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzeptycki">Jakie problemy widzimy na obecnym etapie? Przede wszystkim obawiamy się, że pomysł dyplomu europejskiego może zaowocować nałożeniem dodatkowych zobowiązań ponad wymogami krajowymi, które uczelnie musiałyby spełnić. Są w propozycji Komisji również pewne problemy terminologiczne, sformułowania, które wymagają doprecyzowania. W obrocie w tej chwili są takie pojęcia jak wspólny program, wspólny dyplom, europejski dyplom. Poza tym trzeba jasno rozróżnić pomiędzy wspólnymi dyplomami, czyli jeden dokument wydawany przez kilka uczelni, i tak zwanymi dyplomami wielokrotnymi. Najczęściej są to podwójne dyplomy, czyli dwie uczelnie, które wydają po jednych studiach dwa dyplomy. Wreszcie rząd zwraca uwagę na fakt, że wprowadzenie dyplomu europejskiego będzie wymagało podjęcia różnego rodzaju działań, zwłaszcza jeśli chodzi o określenie wspólnych kryteriów, które pozwolą na wydawanie takiego dyplomu. Będzie konieczność ujęcia tego dyplomu w ustawodawstwie krajowym państw członkowskich. Pojawia się pytanie o mechanizmy kontroli jakości takich dyplomów, o umiejscowienie europejskiego dyplomu w kontekście kwalifikacji nauk czy wreszcie o sprawy bardzo techniczne jak wzór europejskiego dyplomu czy zabezpieczenie go przed potencjalnymi fałszerstwami. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#SzymonSzynkowskivelSęk">Natomiast mam jednak wątpliwości, które też poniekąd wybrzmiewają w stanowisku rządu, czy w sytuacji, w której poza w tej chwili tylko wydanym komunikatem, szłyby dalej jakieś działania prawodawcze i byłaby chęć rzeczywiście stworzenia takiego rodzaju wspólnego dyplomu, czy to jednak nie będzie – tak jak rząd słusznie wskazuje – prowadzić do sytuacji, w której na uczelnię będą nakładane dodatkowe kryteria, które musi ona spełnić, aby mogła tego rodzaju dyplom europejski wydawać. W związku z tym, jeżeli nawet nie będzie do tego zobowiązana, bo będzie mogła wydawać tylko i wyłącznie krajowe dyplomy, to siłą rzeczy jej konkurencyjność, w sytuacji narzucenia powszechnie europejskiego dyplomu, będzie bardzo ograniczona. Będzie musiała się tym kryteriom poddawać, a to z kolei może budzić wątpliwości pod kątem autonomii uczelni wyższych. Czy taka autonomia nie zostanie naruszona? Chciałem zabrać głos i zwrócić uwagę na te wątpliwości. Dobrze, że w stanowisku rządu również pojawia się element tych wątpliwości. Liczę na to, że rząd będzie czuwał nad tym, żeby ewentualne dalsze prace, jeżeli doszłoby do nich w konsekwencji tego wydanego komunikatu, nie prowadziły do sytuacji, w której na uczelnie wyższe w Polsce są nakładane dodatkowe kryteria ograniczające autonomię szkolnictwa Wyższego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofTruskolaski">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>