text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KamilWnuk">Otwieram 5. posiedzenie podkomisji stałej polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KamilWnuk">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KamilWnuk">Witam państwa posłów. Szczególnie gorąco witam pana Marcina Skonieczkę. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej –  pana dyrektora Departamentu Programów Infrastrukturalnych Jarosława Orlińskiego i pana dyrektora Departamentu Programów Regionalnych Piotra Żygadło.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KamilWnuk">Pozwolę sobie przejść do punktu naszego posiedzenia. Jeżeli chodzi o temat, którym dzisiaj się chcemy zająć, to mieliśmy teraz niestety w ostatnim okresie powódź i tematem przewodnim dzisiejszej podkomisji jest właśnie wykorzystanie środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej przez jednostki samorządu terytorialnego na obszarach dotkniętych powodzią. Mamy specjalną komisję, która się zajmuje nową ustawą powodziową, wiemy, że tam szczegółowo są analizowane jeszcze potrzeby i możliwości ustawodawcze, które są na bieżąco realizowane. Już jedna ustawa była zrealizowana, a druga jest w trakcie właśnie teraz procedowania, przygotowywania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KamilWnuk">Natomiast chciałbym tutaj właśnie państwa prosić o wprowadzenie, jak to wygląda, jeżeli chodzi o środki zewnętrzne, jaką udało się pomoc uzyskać, co się udało też wynegocjować w ramach takiego wsparcia z Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KamilWnuk">Oddaję głos panu dyrektorowi, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławOrliński">W związku z tym takie pismo zostało przez nas wystosowane. Dostaliśmy pozytywną odpowiedź ze strony Komisji Europejskiej i można powiedzieć, że na tej podstawie mamy tutaj dwie rzeczy. Jedna rzecz to jest taka, że w tym momencie tych konsekwencji finansowych ci beneficjenci nie poniosą. Druga sprawa – będzie istniała też możliwość z użyciem środków Unii Europejskiej odbudowy infrastruktury, która została zniszczona, na przykład jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JarosławOrliński">Jak państwo pamiętacie 19 września we Wrocławiu odbył się szczyt, nazwijmy to szczyt przedstawicieli rządów państw, które zostały dotknięte powodzią, z udziałem przewodniczącej Komisji Europejskiej pani Ursuli von der Leyen, tam też pani przewodnicząca zapowiedziała wsparcie Unii Europejskiej. Powiedziała, że będzie to wsparcie przeznaczone ze środków funduszy spójności, nie funduszu spójności, tylko funduszy spójności, ponieważ w Polsce chyba w inny sposób to przetłumaczono czy zinterpretowano –  tam była mowa o funduszach spójności, czyli o polityce spójności dokładnie. Poza tym Polska zamierza ubiegać się też o uzyskanie wsparcia w ramach innych funduszy unijnych, w ramach funduszu solidarności.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JarosławOrliński">Teraz, jeżeli chodzi o środki, które tam były zadeklarowane przez panią przewodniczącą, globalnie było to do 10 mld euro, w przypadku Polski to miało być do 5 mld euro. Teraz, idąc chronologicznie, wygląda to w ten sposób, że na początku tego miesiąca, dokładnie chyba, jeżeli dobrze pamiętam, 2 października pani minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz wystosowała pismo od dwóch komisarzy – do pani komisarz Elisy Ferreiry, komisarz do spraw spójności reform oraz do pana komisarza Nicolasa Schmita, komisarza do spraw miejsc pracy i spraw socjalnych, aby po prostu też uściślić pewne tematy związane z elastycznością, która została zapowiedziana przez panią przewodniczącą Ursulę von der Leyen. To nie jest tylko kwestia samych środków finansowych, ale też kwestia uproszczenia reguł, aby te środki mogły być łatwiejsze i w przyjazny sposób też wydatkowane i przekazywane do beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JarosławOrliński">Jeżeli chodzi o pewne ogólne zamierzenia, które akurat w tym piśmie zostały przedstawione, to była tam informacja odnośnie do propozycji zmian modyfikacji programów operacyjnych, m.in. Krajowego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, jakie obszary chcielibyśmy w tym momencie włączyć do tych modyfikacji, ale też tam była przedstawiona informacja na temat modyfikacji 4 regionalnych programów województw, które zostały dotknięte przez powódź. Oprócz tego też wystosowaliśmy prośbę o modyfikację i konkretne zapisy dotyczące modyfikacji aktów prawnych, które mają nam pomóc w tym, żeby te środki w sposób sprawny i szybki mogły do Polski trafić.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JarosławOrliński">Jedną z kluczowych spraw, którą podkreśliła pani minister w tym piśmie, to była kwestia związana z zapewnieniem 100% wkładu unijnego, jeżeli chodzi o projekty, które będą realizowane przez podmioty, które będą mogły uzyskać wsparcie. Teraz, dokładnie wczoraj, mieliśmy spotkanie w Brukseli, był pan minister Jan Szyszko, gdzie rozmawialiśmy z Komisją Europejską, z dyrektor generalną do spraw polityki regionalnej i miejskiej, panią Themis Christophidou na temat właśnie tego, w jaki sposób i kiedy te zmiany mogłyby też wejść w życie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JarosławOrliński">To, co chciałbym państwu przekazać może z punktu widzenia mojego programu, którym akurat zarządzam, bo akurat reprezentuję instytucję zarządzającą programem Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, to chciałbym kilka słów na temat tego programu powiedzieć i tego, co przewidujemy. Natomiast pan dyrektor Piotr Zygadło reprezentuje departament, który koordynuje 16 regionalnych programów operacyjnych i tutaj będzie też informacja ze strony pana dyrektora na temat tego, co w ramach prac przygotowanych przez poszczególne samorządy województw dotkniętych powodzią.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JarosławOrliński">Jeżeli chodzi o program FEnIKS chcemy przeprowadzić zmianę, modyfikację programu w dwóch etapach. To znaczy przeprowadzić szybką zmianę programu w oparciu o te akty prawne czy o te zasady legislacyjne, które obecnie istnieją. Mamy 18 października komitet monitorujący program. Przesłaliśmy na początku tego miesiąca propozycje zmian do programu operacyjnego, które mają ułatwić m.in. jednostkom samorządu terytorialnego w niektórych obszarach też to, aby mogły uzyskać wsparcie z Unii Europejskiej na swoje inwestycje. To może się zatrzymam na chwilę, jeżeli chodzi o pomysły, które mamy w zakresie tzw. małej modyfikacji, czyli tej szybkiej. Tam m.in. jest kwestia taka, aby podejmować takie działania, na podstawie których odciążymy samorządy województw czy samorządy lokalne z tego, aby po prostu środki w ramach regionalnych programów operacyjnych, które obecnie są przeznaczone na pewne obszary – zaraz powiem jakie – mogłyby w tym momencie być zaoszczędzone na inne obszary, w ramach których z punktu widzenia krajowego nie bardzo możemy interweniować.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JarosławOrliński">Przykładowo m.in. w tych zapisach programu operacyjnego, które przedłożyliśmy pod obrady komitetu monitorującego, członkom komitetu monitorującego, chcemy m.in. też odejść w zakresie gospodarki wodnościekowej, bo widzimy, że tutaj jest bardzo dużo też infrastruktury uszkodzonej w tym zakresie, od kwestii związanych z linią demarkacyjną, która obecnie opiewa na 15 tys. RLM, czyli równoważnej liczby mieszkańców. Tu chodzi o podział aglomeracyjny. Tylko przypomnę, że ta linia demarkacyjna obecnie wygląda w ten sposób, że od 2 tys. RLM do 15 tys. RLM wsparcie tutaj jest dedykowane z poziomu regionalnego, regionalnych programów operacyjnych, natomiast powyżej 15 tys. RLM ze środków programu krajowego, jakim jest FEnIKS. Chcemy teraz to zmienić, dzięki czemu te środki zaoszczędzone będzie można przeznaczyć na jakieś inne inwestycje w ramach programów regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JarosławOrliński">Rozmawiamy też z samorządami. Myślę, że to pan dyrektor też powie, bo mamy tzw. linię demarkacyjną, o której też mówiliśmy, mieliśmy już spotkania z poszczególnymi samorządami województw, dzisiaj na roboczo rozmawiamy odnośnie do właśnie tych pomysłów związanych z tym, gdzie można byłoby pewne rzeczy po prostu doprecyzować, jeżeli chodzi o podział kompetencyjny, po to, żeby samorządy miały możliwość uzyskania wsparcia na infrastrukturę, na którą z poziomu krajowego nie będziemy mogli wyasygnować. Myślę przede wszystkim o drogach lokalnych. Myślę też na przykład o rzeczach związanych z infrastrukturą społeczną, taką jak szkoły czy na przykład różnego rodzaju budynki publiczne, które mogłyby być też realizowane ze wsparcia unijnego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JarosławOrliński">Tych propozycji, które otrzymujemy ze strony Komisji Europejskiej, które w zasadzie my też zaadresowaliśmy do Komisji Europejskiej, wyłania się taki obraz, że propozycja jest taka, że w tym momencie w ramach programów operacyjnych będzie musiał być ustanowiony osobny priorytet, który w 100% będzie finansowany ze środków Unii Europejskiej, priorytet, który będzie dotyczył odbudowy. Trwają prace legislacyjne po stronie Komisji Europejskiej. Będą musiały być te dokumenty przekazane w procesie uchwałodawczym do pozostałych ciał, takich jak Parlament Europejski, komisje konkretne PE, następnie też jeszcze Rada i na tej podstawie będzie Komisja Europejska mogła dokonać zmian legislacyjnych, które pozwolą w większym zakresie na wsparcie obszarów poszkodowanych przez powódź. Te zmiany, które obecnie na przykład realizujemy w ramach programu FEnIKS, opierają się, tak jak powiedziałem, o te akty prawne, które są obecnie dostępne. Natomiast przygotowujemy się do tzw. dużej zmiany programu, która będzie już oparta o zmiany legislacyjne, które zostaną przyjęte w procesie legislacyjnym między Komisją Europejską, Parlamentem a Radą.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JarosławOrliński">To tyle chyba tytułem wstępu i teraz o dalszą informację prosiłbym pana dyrektora Piotra Zygadło. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PiotrZygadło">Drodzy państwo, to są realne projekty pewnie w większości w tym momencie dotyczące przede wszystkim, bo taka jest pewna specyfika uruchamiania programów i instrumentów finansowych, tak że to może nie są często inwestycje, które już są zaawansowane rzeczowo, jeżeli chodzi o ten aspekt infrastrukturalny, natomiast jest to też niewątpliwie ważne dla obecnie realizowanych projektów. Rozmawiamy, tak jak pan dyrektor wspomniał, z instytucjami zarządzającymi 4 programami regionalnymi z regionów dotkniętych skutkami powodzi. W tym momencie samorządy województw deklarują zaangażowanie ok. 1 mld 900 mln zł na działania związane z usuwaniem skutków powodzi. Natomiast oczywiście musimy pamiętać, że ten poziom realizacji programów czy to programu pana dyrektora, czy programów regionalnych, jest już w dużym stopniu zaawansowany. Kontraktacja w programach regionalnych środków przekracza już jedną czwartą,  25% i koleżanki, i koledzy z regionów, kiedy mówią o wsparciu, tym takim specjalnie dedykowanym powodziowym to myślą przede wszystkim o tzw. rezerwie elastyczności. Tutaj niezbędne są te zmiany prawne, o których mówił pan dyrektor, żeby te środki można było uruchomić wcześniej, po stronie komisji oczywiście, bo w tym momencie zamrożonych w programach operacyjnych jest średnio od 10 do 15% środków, które będą mogły być odblokowane po tzw. przeglądzie śródokresowym, co nastąpi po marcu przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PiotrZygadło">Mamy nadzieję, że ten pakiet zmian, który przygotowuje komisja, pozwoli tę rezerwę odblokować właśnie chociażby poprzez przesunięcie tych środków do nowoutworzonej osi priorytetowej. Tak było zrobione, kiedy komisji bardzo zależało na takim nowym instrumencie, który się nazywał STEP, gdzie też był podobny mechanizm wyodrębniania osi i tam komisja pozwalała te środki rezerwy przesunąć od razu i bez czekania na przegląd śródokresowy. Mamy nadzieję, że to zostanie też w tym momencie zapewnione.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PiotrZygadło">Jeżeli chodzi o województwo… Może zanim jeszcze przejdę do województw – w programach regionalnych to wsparcie zarządy województw przewidują w 3 lub 4 obszarach najczęściej. Takim pierwszym obszarem to jest wsparcie przedsiębiorczości. Drugim to jest wsparcie infrastruktury społecznej, a więc tu mówimy o odbudowie, odtworzeniu zniszczonych szkół, urzędów, również placówek opieki zdrowotnej, aczkolwiek tutaj się już demarkujemy z programem krajowym, który tutaj się na tym skoncentruje. Czyli to jest infrastruktura komunalna, która została uszkodzona.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PiotrZygadło">Kolejnym obszarem są drogi, aczkolwiek tutaj musimy pamiętać, że z takich pierwszych sygnałów, które docierają od urzędów wojewódzkich do urzędów marszałkowskich i też do nas, to skala zniszczeń jest tu ogromna, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową. Regiony tymi środkami, które planują, zaadresują tylko część potrzeb. Tak naprawdę najprawdopodobniej będzie to odtworzenie zniszczeń na drogach wojewódzkich. Natomiast wsparcie dróg lokalnych będzie prawdopodobnie musiało odbywać się ze środków, które są w dyspozycji ministra infrastruktury. Aczkolwiek nie wykluczamy, bo to w zależności od decyzji, które będą podejmowane przez zarządy województw oczywiście, będzie istniała możliwość realizowania także tych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PiotrZygadło">Też inwestycje wodnokanalizacyjne, ale tutaj pan dyrektor z programu krajowego przede wszystkim główny wysiłek włoży. Wiemy też, że uszkodzone zostały inwestycje na obszarach poza aglomeracyjnych, a więc poza krajowym planem oczyszczania ścieków komunalnych. Nie wiemy też, jak komisja się do tego ustosunkuje, czy takie inwestycje mogłyby być realizowane z programów regionalnych. Tutaj część wsparcia była realizowana z inwestycji ministra rolnictwa w ramach Krajowego Planu Odbudowy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PiotrZygadło">Natomiast specyfiką środków unijnych jest przeprowadzenie teraz szybkich zmian. Byliśmy z panem dyrektorem, z panią minister Pełczyńską-Nałęcz na terenach dotkniętych skutkami powodzi i tam samorządy podnoszą kilka kwestii. Przede wszystkim finansowanie 100%, żeby te inwestycje były finansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej. To jest podstawa, zwłaszcza w przypadku województwa dolnośląskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PiotrZygadło">Oczywiście część zmian, które postulowaliśmy w piśmie pani minister do komisarzy, o którym wspominał pan dyrektor, dotyczy zmian przepisów. Natomiast komisja też musi być otwarta na zmiany programów, bo zwłaszcza w programach regionalnych, pani poseł pamięta, tam jest dużo pozapisywanych rzeczy, które są trochę taką nadgorliwością Komisji Europejskiej, np. sztucznie wprowadzone limity na drogi, które z niczego nie wynikają tak naprawdę, a są wprowadzane, czasem w niektórych programach nawet są wprost kwoty wpisywane. Pamiętam, jak marszałkowie województw czasem o 5 mln euro prowadzili…</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PiotrZygadło">Od strony krajowych przepisów specustawa w zasadzie adresuje te najważniejsze wątki, bo przede wszystkim wprowadzamy tryb pozakonkursowy, specjalny, czyli projekty nie muszą wynikać ze strategii, z kontraktów itd., nie trzeba przeprowadzać konkursów, tylko jest możliwa identyfikacja…</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PiotrZygadło">Natomiast, jeżeli chodzi o wstępne kwoty, które województwa deklarują, to województwo opolskie kwotę ok. 70 mln euro, czyli 300 mln zł na dotacje dla MŚP, wsparcie służb ratowniczych, odtworzenie infrastruktury i zakup sprzętu, odbudowę zniszczonych dróg wojewódzkich, odtworzenie infrastruktury publicznej. Województwo śląskie – 169 mln euro i też…</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PiotrZygadło">Oczywiście wsparcie głównie z programu krajowego, pan dyrektor zaraz pewnie to rozwinie, ma dwa filary. Filar „tu i teraz” szybkiego zaadresowania potrzeb, ale też filar budowania odporności w dłuższym okresie i tu są te projekty przeciwpowodziowe przede wszystkim. Natomiast tu musimy pamiętać, że wsparcie unijne zawsze ma pewien horyzont czasowy, kilka kroków idzie za tym wsparciem ad hoc uruchamianym z poziomu budżetu centralnego, bo tu musi pójść zmiana programów operacyjnych, musi pójść zmiana rozporządzeń. Mamy nadzieję, że te biurokratyczne kwestie zostaną zminimalizowane do minimum, m.in. szybka ścieżka zmian programów krajowych została przewidziana w specustawie, tak że tu w przypadku regionów nie jest zaangażowana w to Rada Ministrów, natomiast my też od ręki będziemy te zmiany opiniować. Tutaj mamy świadomość…</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KamilWnuk">Proszę, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KamilWnuk">Też mam kilka pytań związanych z tym, co panowie tutaj powiedzieliście, a może bardziej prośbę, żeby dopowiedzieć czy dobrze zrozumiałam. Była mowa, że na terenach powodziowych jest obecnie realizowanych 566 projektów z dofinansowaniem w kwocie 4,5 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KamilWnuk">Druga kwestia, panowie o tym trochę wstępnie powiedzieliście i być może nie będziecie w stanie odpowiedzieć mi na to pytanie. Nam się udało tutaj w Warszawie też wspólnymi siłami wszystkich sił politycznych bardzo szybko podjąć specustawę i niezmiernie się cieszę, że w tak krótkim czasie. Oczywiście ona nie jest kompleksowa, tamta komisja nadal pracuje i będzie następna ustawa przygotowywana. Natomiast cieszę się naprawdę obiektywnie, że tak szybko się to udało posunąć do przodu. Pytanie do was, jak uważacie, jakiego czasu możemy oczekiwać właśnie tutaj, jeżeli chodzi o środki unijne, jeżeli oczywiście jesteście w stanie odpowiedzieć, bo odpowiedzieliście częściowo na to pytanie też, że są inne możliwości obecnie, ale jak chodzi o to główne pole, jaki to jest czasokres, jeżeli oczywiście jesteście w stanie odpowiedzieć. To jest jedno pytanie, które miałem.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KamilWnuk">Trochę mnie zaskoczyły szczerze powiedziawszy środki finansowe pod kątem poszczególnych województw, bo rzeczywiście śląskie jest największe, ale największe szkody były w dolnośląskim i opolskim, tutaj prawie dwukrotnie więcej środków jest na województwo śląskie. Rozumiem, że związane też z infrastrukturą przeciwpowodziową pewnie w dużej części. Tak?</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KamilWnuk">Jeszcze jedno pytanie, fundusz transformacji, to jest istotna sprawa z perspektywy mojego województwa śląskiego, potrzebujemy bardzo tej transformacji, ponieważ jest u nas teren pokopalniany i szczerze powiedziawszy tam nieco inne były pomysły wcześniej na przeznaczenie tych środków, z tego co się orientuję. To jest bardzo nowy temat, bo nawet była ostatnio w poniedziałek konferencja w tym tygodniu w Katowicach w tej kwestii. Stąd moje pytanie właśnie. Już tak bardziej precyzyjnie – czy są jakieś konkretne decyzje, jeżeli chodzi o województwo właśnie śląskie i dolnośląskie, czy to jest w fazie jakichś rozmów, na jakim to jest etapie i czy już jakieś decyzje zapadły w tym temacie, a jeżeli tak, to jakie? To tyle ode mnie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JarosławOrliński">W związku z tym musimy pamiętać, że ta odporność to nie jest tylko kwestia zabezpieczenia konkretnego jednego terenu czy tego, który jest na przykład obecnie dotknięty klęską powodzi, ale też trzeba pamiętać, że mamy inne regiony w kraju, które za chwilę mogą taki problem mieć. W związku z tym w zakresie akurat tego obszaru związanego czy z infrastrukturą przeciwpowodziową czy renaturyzacją te projekty, które zostały przez nas zidentyfikowane, to są projekty Wód Polskich, będą właśnie realizowane na terenach różnych części naszego kraju. Sporo tych projektów, gros będzie też realizowane na terenie tych województw, które zostały dotknięte klęską powodzi.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JarosławOrliński">To, nad czym teraz pracujemy, m.in. też z Wodami Polskimi, to jest też kwestia znalezienia dodatkowych projektów w oparciu o te powiedzmy pomysły czy potrzeby – raczej to jest lepsze słowo, które zostały zgłoszone przez poszczególne samorządy nawet wtedy, kiedy byliśmy z panią minister w czasie wizyt na Dolnym Śląsku i też na Opolszczyźnie. Pracujemy nad tym, zresztą pani minister też publicznie o tym powiedziała, że byłaby taka możliwość, żebyśmy mieli łącznie środków do 3,5 mld zł, które mogłyby być dostępne na tego typu inwestycje. To, co teraz jest istotne i ważne, to to, żeby te inwestycje były przygotowane na to, żeby te środki mogły pozyskać. Nad tym pracujemy wspólnie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska i Wodami Polskimi, czyli z głównym beneficjentem, który może uzyskać wsparcie.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JarosławOrliński">Z tego, co wiemy, tutaj też samorządy województw są zainteresowane, aby tego typu infrastruktura była realizowana, bo mają swoje podmioty, które też mogłyby aplikować o tego typu projekty. Natomiast obecnie tak jak powiedział pan dyrektor, trwa praca związana z wyłanianiem takich projektów, kolokwialnie powiem, pozakonkursowych, czyli tych, które są realizowane na specustawie, została przyjęta przez parlament. Te projekty w tym momencie będą po prostu podlegały innej ścieżce, czyli szybszemu zatwierdzaniu, będą umieszczane w wykazach projektów zidentyfikowanych w ramach programów i regionalnych, i programu krajowego. Tutaj w tym momencie będzie po prostu proces oceny przebiegał.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JarosławOrliński">Warto to też podkreślić, bo to nie jest tak, że my w tym momencie środki, którymi dysponujemy od razu dajemy do tych podmiotów. Tu niestety mamy pewną specyfikę, która jest związana z projektami unijnymi, z polityką spójności. Tu mamy do czynienia z tym, że muszą być najpierw kryteria zatwierdzone przez komitety monitorujące poszczególne programy, na podstawie których później oceniane są te projekty, bo nie możemy też przekazać wsparcia bez oceny tych projektów, zgodnie z kryteriami, które są zatwierdzane przez komitety monitorujące.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JarosławOrliński">Tu jest też taka pewna prośba ze strony komisji, ale generalnie chcemy działać tak, jak też pani poseł powiedziała, jak to miało miejsce w ramach GRI 2 czy w ramach COVID-19, kiedy mieliśmy do czynienia z wcześniejszym wyłanianiem projektów czy takich, które na początku mogły być finansowane na obecnych zasadach. Te zasady się jeszcze nie zmieniły, mówimy tutaj o regulacjach unijnych między innymi, a następnie, potem, kiedy się te regulacje pojawią, w tym momencie można byłoby do tego specjalnego priorytetu związanego czy z odbudową, czy też w naszym przypadku z odpornością – bardzo duży nacisk kładziemy na to – włożyć po to, aby te projekty mogły uzyskać wsparcie w wysokości 100%.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JarosławOrliński">Nad tym pracujemy. Pierwszy obszar, który w zasadzie został uruchomiony jeszcze we wrześniu to są właśnie kwestie związane z tym na czym nam wszystkim najbardziej zależy, bo samorządy nam podkreślały, że przede wszystkim chcą być bezpieczne. To jest podstawa, bez tego po prostu nie da się odbudowywać czegoś innego, bo nie ma nikt gwarancji, że za chwilę nawet to, co zostanie odbudowane, nie zostanie zniszczone przez kolejną powódź, która może się tam pojawić.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JarosławOrliński">Przepraszam bardzo, proszę, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#KamilWnuk">Dziękuję za ogromną pracę włożoną w te działania i cieszę się, że tak to wygląda i liczę, że będą efekty, bo teraz jest trochę wyścig z czasem, żebyśmy przede wszystkim, jak chodzi o ciepło przede wszystkim, jak chodzi o infrastrukturę, żeby żebyśmy zdążyli tym ludziom pomóc przed okresem zimowym.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#KamilWnuk">Serdecznie państwu dziękuję za udział w dzisiejszej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#KamilWnuk">Godz. 16:50 kończę dzisiejszą podkomisję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>