text_structure.xml
9.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Witam panie posłanki i panów posłów Witam gości. Witam panią Agnieszkę Bernaś-Coşkun, p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK. Witam pana Marka Wójcika, sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK na 2026 r. oraz zmiany w składach osobowych podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MichałKrawczyk">Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MichałKrawczyk">W dniu 18 marca bieżącego roku marszałek Sejmu zwrócił się do przewodniczących komisji o przekazanie propozycji tematów kontroli NIK na rok 2026. W związku z tym sekretariat Komisji w dniu 24 marca drogą mailową poprosił członków Komisji o przesyłanie propozycji. Takie propozycje do dzisiaj nie wpłynęły. Z kolei ja mam taką propozycję, że zanim porozmawiamy, bo przecież państwo posłowie możecie takie propozycje złożyć na dzisiejszym posiedzeniu, zanim przejdziemy do zgłaszania propozycji, proponuję, abyśmy wysłuchali panią dyrektor w zakresie informacji o kontrolach planowanych na 2026 r. i prowadzonych w roku 2025, czyli obecnym. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MichałKrawczyk">Natomiast, jeżeli chodzi o obecny rok, czyli 2025 r., to w planie pracy Najwyższej Izby Kontroli, który został przyjęty 23 października 2024 r. przez kolegium NIK – plan pracy NIK znajduje się na stronie internetowej kontroli, można się z nim zapoznać – zaplanowaliśmy kilkanaście kontroli, które dotyczą samorządu terytorialnego oraz rozwoju regionalnego. Najczęściej są one w zbiegu z innym zakresem tematycznym. Może przytoczę takie główne tematy planowych kontroli, które będą realizowane w tym roku. Będzie to m.in. realizacja projektu „Cyberbezpieczny samorząd”, realizacja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, ze szczególnym uwzględnieniem wyboru i realizacji inwestycji przez samorząd gminny. Następnie zapewnienie powszechnego dostępu do internetu szerokopasmowego w ramach programu FERC. Tutaj też bierzemy pod uwagę gminy. W następnej kolejności, w zbiegu z zakresem dotyczącym infrastruktury, planujemy kontrolę dotyczącą reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz transportu zbiorowego w miastach. Następnie – wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami w ramach programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” oraz opieka nad osobami starszymi w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. W następnej kolejności planujemy również realizację przez samorządowe jednostki organizacyjne obowiązków w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz funkcjonowanie nadzoru wojewodów nad jednostkami samorządu terytorialnego. Kolejną kontrolą, jaką zaplanowaliśmy, jest funkcjonowanie spółek komunalnych w województwie małopolskim oraz sprawowanie nad nimi nadzoru właścicielskiego oraz współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MichałKrawczyk">To jest tylko część tematów, które zostały zaplanowane w planie pracy na 2025 r. Oczywiście Najwyższa Izba Kontroli na bieżąco analizuje zgłaszane propozycje, skargi i wnioski i ewentualnie podejmuje kontrole doraźne w danym zakresie. Natomiast, jeżeli chodzi o rok 2026, tak jak powiedziałam na początku, obecnie jesteśmy na etapie planowania i bardzo chętnie rozpatrzymy propozycje zgłaszane tutaj przez państwa. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby teraz zabrać głos lub zgłosić propozycje kontroli NIK na rok 2026? Nie widzę. Czy ktoś z gości? Pan Marek Wójcik się zgłasza. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekWójcik">Druga kwestia dotyczy systemu oświaty. Przepraszam, też będę monotematyczny, ale finansowanie systemu oświaty od 2004 r., od kiedy obowiązywała ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wiele się zmieniło, natomiast niewiele zmieniło się, jeżeli chodzi o skalę zadań, niewiele zmieniło się, jeżeli chodzi o finansowanie tych zadań. Rozmawiamy też ze stroną rządową, że trzeba dokonać pewnej rewizji i w tej materii, gdyby NIK zechciała się tym zająć i zbadała tę kwestię byłoby wspaniale.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarekWójcik">Trzecia rzecz, która ma wymiar horyzontalny. Otóż, zarówno na poziomie rządowym, jak i samorządowym realizujemy pewne działania, które mają ograniczyć negatywne skutki zmian demograficznych, ale tak naprawdę mam wrażenie, że nikt nie zbadał tego zjawiska kompleksowo – w jaki sposób planuje się tego typu działania, jakie środki się na nie przeznacza, na ile one są skuteczne. Temat nie jest łatwy. Zdaję sobie sprawę, że temat jest niezwykle trudny, ale my nie mamy wyjścia i moim zdaniem już dzisiaj na miękkie rozwiązania, delikatne nas nie stać. Po prostu dotarliśmy do takiego momentu, takiej głębi kryzysu, że w tej sprawie trzeba dokonać też daleko idących zmian. Do tej pory tego nie analizowano, ale gdyby sprawdzić, w jaki sposób w samorządach, ale także w przypadku administracji rządowej, jakie podejmuje się działania, czy podejmowało, to wydaje mi się, że byłoby to dla nas wszystkich korzystne. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MichałKrawczyk">Pan poseł Chmielewski, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MarekWójcik">Powiem w ten sposób, spotkaliśmy się ostatnio z panią minister finansów, panem ministrem edukacji i podaliśmy przykład jednego z miast, w którym jest 2700 miejsc w przedszkolach, z czego 1500 jest wolnych, a równocześnie jest 11 przedszkoli prowadzonych przez inne niż samorząd terytorialny podmioty. Domagamy się też na przykład zdelegalizowania przepisów dotyczących wykorzystania infrastruktury oświatowej, bo dzisiaj nie możemy niektórych rzeczy robić, wykorzystując placówki oświatowe, a to też miałoby na pewno zbawienny wpływ na efektywność naszego działania. Są pewne bariery prawne i może w tę stronę pójść – jakie bariery prawne mają samorządy terytorialne w realizowaniu efektywnej polityki związanej z kryzysem demograficznym. Jedną z nich jest na pewno myślenie silosowe, resorty boją się tego, aby pozwalać na podejmowanie racjonalnych działań w tym zakresie. Dlaczego nie mogę mieć biblioteki publicznej w szkole? Dlaczego nie mogę mieć świetlicy dla seniorów w szkole, oczywiście tak, żeby nie kolidowało to z zadaniami oświatowymi? Dlaczego nie mogę mieć placówki kultury? Dlaczego nie mogę mieć punktu aptecznego w budynku szkoły? Wymieniam niektóre z tych elementów, ale nie mogę, bo są bariery, które nie pozwalają samorządom działać w tej sprawie skutecznie – może to byłby temat.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MichałKrawczyk">Pan poseł, Horbatowski bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, czy jest zgoda, żebyśmy przyjęli takie cztery propozycje dla NIK do kontroli na rok 2026? Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tym przyjęliśmy cztery propozycje kontroli. Stwierdzam, że Komisja przyjęła takie propozycje. Bardzo państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy do pkt 2 – zmiany w składach osobowych podkomisji. Wiem, że państwo posłowie zgłaszaliście takie propozycje. Mamy trzy podkomisje – finansów i ustroju samorządu terytorialnego, gospodarki i infrastruktury komunalnej oraz polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej. Pani posłanka Jolanta Niezgodzka zgłosiła rezygnację z członkostwa w podkomisji polityki regionalnej i wydatkowania środków UE. Przyjmując odwołanie pani poseł, musimy uzupełnić skład tej podkomisji, bo liczyłaby tylko czterech członków, a regulamin stanowi, że podkomisja powinna liczyć co najmniej pięciu członków. Do składu tej podkomisji zgłosiła się pani posłanka Iwona Krawczyk.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">Czy są inne propozycje dotyczące zmian w podkomisjach? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę że Komisja przyjęła proponowaną zmianę w podkomisji polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MichałKrawczyk">Pan przewodniczący Skonieczka jeszcze chce zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>