text_structure.xml 31.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Otwieram 46. posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości, w tym witam panią Agatę Furgałę, dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana inspektora Roberta Koźlaka, dyrektora Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji. Witam pana inspektora Roberta Kumora, dyrektora Biura Prewencji w Komendzie Głównej Policji. Witam pana Zbigniewa Włodarczyka, drugiego zastępcę komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Witam pana Adama Manderę, wiceprezesa zarządu Krajowego Polskiego Związku Straży Miejskich i Gminnych. Szanowni państwo, witam przedstawicieli organizacji samorządu terytorialnego, korporacji samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia zgodnie z przedstawionym porządkiem będzie ocena ministra spraw wewnętrznych i administracji w zakresie funkcjonowania straży miejskich i gminnych wraz z kwestią postulowanych zmian. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę na początek panią dyrektor o przedstawienie przygotowanej oceny. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AgataFurgała">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Agata Furgała, dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Następnie pragnę przekazać przeprosiny ze strony pana wiceministra Czesława Mroczka. Miał być, ale niestety jest w tym czasie na innej komisji i stąd poprosił mnie o zreferowanie przede wszystkim stanu prac nad zmianami. Bowiem to, co należy podkreślić na wstępie – widzę tutaj zaprzyjaźnione osoby, z którymi widziałam się wczoraj, z panem wicekomendantem Straży Miejskiej  m.st. Warszawy – MSWiA bardzo dużą uwagę przykłada do budowania partnerstwa i współpracy z samorządem terytorialnym w obszarze ochrony, bezpieczeństwa, porządku publicznego i budowania tych bezpiecznych społeczności lokalnych. Niewątpliwie jednym z naszych podstawowych partnerów we współpracy są straże gminne i miejskie. Dlatego też pochyliliśmy się całkiem niedawno nad nowym otwarciem i dyskusją na temat istniejących uregulowań prawnych i ewentualną potrzebą zmian w tym zakresie, bowiem ta ustawa w sposób jakiś bardziej systemowy nie była nowelizowana od momentu powstania, a więc od 1997 r. Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. na terenie Polski – za chwilę powiem, dlaczego 2023 r. – funkcjonowały 444 straże, w tym 381 straży miejskich i 63 straże gminne. We wszystkich strażach na terenie kraju zatrudnionych było łącznie blisko 10 tys. osób, w tym blisko  8 tys. osób na stanowiskach strażniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AgataFurgała">W MSWiA minister otrzymuje dane ze straży gminnych i miejskich w trybie rocznym –  tzn. na koniec roku. Co roku przygotowujemy takie sprawozdanie z działalności straży gminnych i miejskich – na dzień 15 marca. Wobec czego takie najbardziej aktualne dane będziemy posiadać na początku roku, pod koniec pierwszego kwartału. Natomiast patrząc na dane z 2023 r. – ogółem w 2023 r. strażnicy straży miejskich i gminnych w reakcji na ujawnione wykroczenia najczęściej nakładali grzywny w drodze mandatu karnego. Było to prawie  45% wszystkich podjętych działań. Rzadziej stosowali środki oddziaływania wychowawczego, tzw. środki pozakarne. W sumie w 2023 r. strażnicy miejscy i gminni nałożyli blisko 613 tys. mandatów na łączną kwotę grzywien w wysokości 87,5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AgataFurgała">Analizując dane dotyczące wyników działalności strażników miejskich i gminnych w tym poprzedzającym roku, bo tak jak mówię, najświeższe dane będziemy posiadali na początku kolejnego roku, można zauważyć, że podobnie jak w poprzedzającym 2022 r. działania podejmowane w stosunku do sprawców wykroczeń najczęściej dotyczyły sprawców wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Stąd też dziś jestem tutaj wspierana aktywnie przez dyrektora Biura Prewencji, jak i przez pracowników Biura Ruchu Drogowego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AgataFurgała">Poza działaniami związanymi z ujawnianiem wykroczeń strażnicy miejscy i gminni wykonywali szereg innych zadań, zwłaszcza w zakresie utrzymania porządku publicznego na terytorium gminy. Są to działania związane – jak państwo dobrze wiecie – najczęściej z unieruchamianiem nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów, z doprowadzaniem osób nietrzeźwych do izb wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania, ochroną obiektów komunalnych, urządzeń użyteczności publicznej, konwojowaniem dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby gminy. Co istotne, porównując dane z jeszcze poprzednim rokiem, jest bardzo zauważalny trend wzrostu liczby działań podjętych, związanych z odnalezieniem pojazdu – ten wzrost był o 140%. Tyle, króciutko, na temat danych statystycznych, bowiem mam pełną świadomość, że one są nie najbardziej aktualne, ale tak jak mówię, ten tryb zbierania danych jest ściśle określony.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AgataFurgała">Natomiast to, co chciałabym krótko zasygnalizować czy powiedzieć, to to, że straże gminne i miejskie mają za zadanie przede wszystkim czuwać nad przestrzeganiem przyjętych norm i tym samym zapewniać spokój i ład w gminie, w społecznościach lokalnych. Te zadania wymagają zapewnienia sprawnej organizacji, stałego podnoszenia kompetencji i dostosowywania do bieżących wyzwań. Stąd w dniu 21 maja 2024 r. powołano grupę roboczą ds. straży miejskich i gminnych, która funkcjonuje w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego pod egidą Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli. Mam przyjemność być współprzewodniczącą tego zespołu i współprzewodniczącym jest także pan prefekt Artur Hołubiczko, prefekt rady komendantów. Dotychczas zebraliśmy wszystkie postulaty, opinie, potrzeby zmiany uprawnień. Dotychczas odbyły się trzy posiedzenia tej grupy. W międzyczasie pracowaliśmy na wypracowanych dokumentach, m.in. wczoraj mieliśmy taką dyskusję – ostatnie posiedzenie takiej grupy. Tak jak mówię, jest to grupa robocza, która zarekomenduje pewne kierunki zmian, najpierw Zespołowi ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli, a następnie sprawa ta stanie na Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ustalenia dotyczące posiedzeń tej grupy roboczej można by było podzielić na trzy grupy elementów, których dotyczą. Po pierwsze – dotyczą organizacji i funkcjonowania straży gminnych. Po drugie – dotyczą dodatkowych uprawnień. W części zgodziliśmy się na te kierunki, które wynikają z ewaluacji działań straży gminnych i miejskich. Trzecia kwestia to są kwestie postulatów, zwłaszcza strony samorządowej. Jeśli chodzi o kwestie dodatkowych uprawnień emerytalnych, socjalnych – w tym zakresie oczywiście też te dyskusje są prowadzone. Nie wiem, w jakim stopniu szczegółowości państwo posłowie oczekują, abym referowała te zmiany. Mogę tak pokrótce powiedzieć, że jeśli chodzi o organizację i funkcjonowanie straży gminnych – to tutaj wprowadzaliśmy czy też zgodziliśmy się, uzgodniliśmy, że należałoby zacząć od zmiany art. 1 ust. 2 ustawy o strażach gminnych, tak aby nadać przepisowi brzmienie, że straż spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swe zadania z poszanowaniem godności i praw człowieka i obywatela.  Drugi element to wprowadzenie ustawowego obowiązku informowania właściwego komendanta wojewódzkiego, stołecznego o utworzeniu straży gminnej i miejskiej. Obecnie ustawa nakłada taki obowiązek jedynie wobec wojewody, a z uwagi na ścisłą współpracę tych dwóch formacji wydaje nam się, że ten kierunek jest jak najbardziej słuszny.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AgataFurgała">Bardzo pilnej potrzeby wymaga kwestia uporządkowania kwestii organu właściwego do nadawania regulaminu straży gminnej i miejskiej, a także do określenia w ustawie współpracy straży gminnych i miejskich z Policją oraz sposobu informowania wojewody o tej współpracy. Te kwestie również zostały uwzględnione w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AgataFurgała">Kolejne elementy to kwestia umożliwienia strażnikom podczas wykonywania czynności służbowych używania kamer nasobnych rejestrujących zarówno obraz, jak i dźwięk.  Dzisiaj to uprawnienie jest ograniczone wyłącznie do nagrywania obrazu – bez rejestracji dźwięku. Dodatnie także do środków przymusu bezpośredniego przysługujących strażnikom kasku i konia służbowego. To jest odpowiedź na postulaty straży gminnych i miejskich. Rozszerzenie nadzoru Policji w zakresie użycia i wykorzystania przez straże gminne i miejskie środków przymusu bezpośredniego. Dookreślenie katalogu miejsc, do których może nastąpić doprowadzenie osób nietrzeźwych. Zniesienie wymogu… To jest istotne, mam tu wypisane, niektóre są takie – nie chcę powiedzieć, że regulacyjne, wynikające właśnie z braku podjęcia prac legislacyjnych przez wiele lat, a niektóre są ewidentną odpowiedzią na postulaty strony samorządowej. Między innymi mam tu na myśli zniesienie wymogu ukończenia 21 lat dla osób ubiegających się o przyjęcie do pracy w charakterze strażnika, nałożenie na pracodawcę obowiązku skierowania zatrudnionego strażnika gminnego, miejskiego do pracy w straży gminnej do odbycia szkolenia podstawowego nie później niż sześć miesięcy od dnia zatrudnienia. Kolejne zmiany to kwestia zniesienia obligatoryjności zawieszenia w czynnościach służbowych strażników gminnych, przeciwko którym został wniesiony subsydiarny akt oskarżenia. Określenie organu właściwego do rozpatrywania zażaleń na niewniesienie przez straż gminną, miejską wniosku o ukaranie do sądu składanego na podstawie art. 56a Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Wprowadzenie kontroli zdrowia strażników, wobec których zachodzą uzasadnione wątpliwości o przydatności do pracy na zajmowanym stanowisku. Wreszcie kolejny pakiet zmian w zakresie tych elementów organizacyjnych – to także wprowadzenie nowych instrumentów ochrony prawnej dla strażników uczestniczących w postępowaniu karnym, mający na celu zapewnienie strażnikom ochrony prawnej lub też zwrot kosztów poniesionych na ochronę prawną. Wreszcie – wprowadzenie możliwości działania straży na terenie innej gminy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AgataFurgała">Jeśli chodzi o postulaty dotyczące dodatkowych uprawnień, to m.in. uzgodniliśmy w zakresie ruchu drogowego rozszerzenie zakresu stosowania uprawnienia strażników gminnych, miejskich do żądania wskazania przez właściciela lub użytkownika pojazdu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w wyznaczonym czasie, również w sytuacjach niezwiązanych z kontrolą ruchu drogowego. Kolejny pakiet to nadanie strażnikom gminnym uprawnień do podejmowania interwencji wobec określonych znaków, których nie było w katalogu do tej pory, m.in. zakazu wjazdu, czyli zakazu B2, kierującego pojazdem jadącym wzdłuż po chodniku lub po przejściu dla pieszych, kierującego pojazdem zanieczyszczającym lub zaśmiecającym drogę. W zakresie zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach również zaproponowaliśmy projekt zmiany uprawnienia w zakresie sankcjonowania przepisów dotyczących gospodarki komunalnej i usuwania odpadów znajdujących się na terenie kontrolowanej nieruchomości. Ta zaproponowana zmiana ma na celu zobowiązanie właściciela nieruchomości do zbierania znajdujących się na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. Obecnie przepisy odnoszą się w tym zakresie do odpadów powstałych na terenie nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AgataFurgała">Trzeci pakiet zmian, dotyczący kwestii socjalnych – tutaj na pewno strona samorządowa i przedstawiciele straży gminnych i miejskich będą pewnie chcieli coś dopowiedzieć w tym zakresie – dotyczy przede wszystkim takiego postulatu, który chciałby zmierzać do uznania pracy strażnika jako pracy o szczególnym charakterze. W tym zakresie warto wskazać, że poparcie dla tej inicjatywy wyrazili w swoich stanowiskach, pismach, zarówno prezydent m.st. Warszawy, jak i Unia Metropolii Polskich. My ze swojej strony jako Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji – tu z oczywistych względów wiodącym resortem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, niemniej jednak wystąpiliśmy o opinię do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy i po wczorajszych uzgodnieniach oczywiście będziemy pokazywać, jaki jest charakter tej pracy. Tutaj trudno rozstrzygać, kiedy zapadną rozstrzygnięcia. Natomiast oczywiście widzimy te postulaty ze strony samorządowej. Mamy także postulat strony samorządowej odnośnie do propozycji wprowadzenia zapisów ograniczających możliwość przynależności strażników do Wojsk Obrony Terytorialnej oraz stworzenia możliwości reklamowania strażników przed uzyskaniem przydziałów mobilizacyjnych do innych jednostek wojskowych – i to również wymaga dalszych konsultacji, tutaj z Ministerstwem Obrony Narodowej. W ramach tych uzgodnień pracujemy dalej i mamy nadzieję, że na początku roku będziemy w stanie zaproponować projekt zmiany ustaw, bo on dotyczy kilku ustaw, i w tym zakresie będziemy mogli rozpocząć dyskusję nad tymi nowymi uzgodnionymi kierunkami zmian dotyczących organizacji i funkcjonowania straży gminnych i miejskich. Mamy nadzieję, że to wpłynie na poprawę funkcjonowania samych strażników gminnych i miejskich, ale także na poprawę de facto ochrony zadań, które są nałożone na tę formację w zakresie ochrony porządku publicznego i zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom w społecznościach lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#AgataFurgała">Tak że tyle tytułem wstępu. Jeżeli macie państwo jakieś pytania, to jesteśmy do państwa dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MichałKrawczyk">Zanim oddam głos przedstawicielom Policji i straży miejskiej – jeśli chcecie państwo zabrać głos, później przejdziemy do dyskusji – ja chciałem jeszcze dopytać. Odczytała pani szereg postulatów. My te postulaty też mamy zgłaszane przez stronę samorządową. Rozumiem, że stanowiska wobec tych postulatów w ministerstwie jeszcze nie ma. Czy ja mam zrozumieć, że przedstawiła pani te postulaty, które będą przyjęte?</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">Czy państwo przedstawiciele Policji czy straży miejskiej chcecie w tym momencie zabrać głos? Czy przejdziemy do pytań i później ewentualnie? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#AdamMandera">I druga rzecz. Również bym proponował dopisać, że straże gminne dbają również o bezpieczeństwo, zwłaszcza bezpieczeństwo ekologiczne. Przecież nikt z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska nie przyjedzie na wieś, sprawdzać, kto i w jaki sposób wywozi nieczystości ciekłe ani kto jakim opałem pali w piecach centralnego ogrzewania. Proponowałbym te dwie rzeczy dopisać do tych postulatów, które już pani tam sobie wcześniej odnotowała.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#AdamMandera">Chciałbym również podkreślić, że wiek… Wszyscy państwo wiedzą, że niejedna osoba w wieku 65 lat nie jest w stanie zająć się podczas zabezpieczania imprez kulturalnych czy masowych tym, żeby zatrzymywać młode osoby w wieku 16 czy 18 lat. To trzeba wziąć pod uwagę. Warto by było rozważyć właśnie ten temat pomostowych emerytur. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy do dyskusji. Pan przewodniczący Skonieczka.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarcinSkonieczka">I drugie pytanie. Czy są jakieś rozmowy, plany dotyczące chociaż częściowego przywrócenia tych uprawnień, w jakichś bardziej cywilizowanych, rygorystycznych normach? Tak aby z jednej strony nie wracać do tej patologii, o której mówiłem, a z drugiej strony żeby poprawić bezpieczeństwo szczególnie w tych mniejszych miejscowościach. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MichałKrawczyk">Pani posłanka Karolewska. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#IwonaKarolewska">Z zakresu bezpieczeństwa ekologicznego – dochodzenie do tego, czym jest palone w tym palenisku domowym. Strażnicy nie mają uprawnień do tego, żeby na podstawie tego, co wychodzi z komina, nakładać kary czy prowadzić postępowania, tylko muszą udowadniać, co było włożone do paleniska w danym momencie.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#IwonaKarolewska">I ostatnia sprawa dotyczy właśnie tego, o czym pani dyrektor wspominała, czyli uprawnień dotyczących kontrolowania kierujących pojazdami, że m.in. straż miejska ma prawo do wystawienia mandatu za brak posiadania świateł, natomiast nie ma możliwości zatrzymania tego pojazdu, żeby ten mandat wręczyć. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MichałKrawczyk">Nie widzę więcej zgłoszeń do dyskusji, więc ja też pozwolę sobie zadać trzy pytania. Po pierwsze, zgłoszono do mnie kwestię problemu polegającego na niemożliwości zapłacenia za wcześniej zaplanowane godziny ponadliczbowe, ponadnormatywne, tak jak jest to w przypadku Policji, jak mamy patrole ponadnormatywne. I chciałbym zapytać, czy ten problem faktycznie występuje i czy jest możliwość wyeliminowania tego problemu. Z tego co się orientuję, teraz jest tak, że za te nadgodziny można zapłacić tylko w przypadku interwencyjnym, a nie można ich zaplanować z wyprzedzeniem, tak jak to ma miejsce w Policji – tak mi to zostało zgłoszone.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MichałKrawczyk">Chciałem zapytać o stanowisko ministerstwa – jeśli ono w tym momencie jest – dotyczące istotnej kwestii, którą pani dyrektor wśród tych zgłoszonych postulatów nam dziś przedstawiła, czyli możliwość nagrywania dźwięku z kamer nasobnych funkcjonariuszy. Czy jest stanowisko ministerstwa w tej sprawie? I czy tu będzie zmiana pozwalająca na nagrywanie dźwięku?</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MichałKrawczyk">I chciałbym zapytać jeszcze o możliwość dokonywania interwencji bez umundurowania. Czy jest w tej sprawie stanowisko ministerstwa? Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#AgataFurgała">Postaram się odnieść do części tych kwestii. Może ja się źle wyraziłam, bo te wszystkie szczegółowe postulaty, o których mówiłam – z wyłączeniem tych kwestii socjalnych z natury rzeczy, ponieważ nie jest to jedynie właściwość ministra spraw wewnętrznych, czy kwestii reklamacji, której zasadność rozumiemy, bo też straż miejska i gminna nam uzasadniała, że też cierpią na braki kadrowe i w sytuacjach związanych z zarządzaniem kryzysowym też potrzebują mieć oparcie, więc w tych dwóch kwestiach potrzebujemy dodatkowych uzgodnień z resortami wiodącymi – te, które przedstawiłam, propozycje konkretnych zmian prawnych to są już te, które uzgodniliśmy na forum zespołu, które znajdą się w projekcie ustawy. Ja przepraszam, może na wstępie tego nie dookreśliłam.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#AgataFurgała">Tak jak wspomniał pan komendant, myśmy też występowali do CIOP o opinię. Ta opinia była wstępnie pierwsza negatywna, druga podtrzymująca pierwszą, że nie widzą zakresu zmiany zadań. Natomiast my tutaj wspólnie dyskutujemy o tym, żeby pokazać charakter tych zadań, zmian także w świetlne projektowego zwiększenia zakresu, doprecyzowania tych rzeczy, o których mówił pan przewodniczący i pani poseł pytająca o te kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, bo te uprawnienia znajdą się w projekcie ustawy. To wszystko, co przeczytałam, to są te zmiany uzgodnione, które już de facto nawet wypracowaliśmy w formie konkretnych propozycji zmian przepisów. Tak że tutaj nie ma żadnego sporu i kwestia chociażby kamer nasobnych dokumentujących także dźwięk jest uzgodniona i będzie w tym projekcie. Oczywiście jest to projekt. On musi przejść swoje kolejne etapy.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#AgataFurgała">Dalej. Brak konieczności przeszkolenia dla byłych policjantów. Ta kwestia nie była podnoszona na zespole, gdzie jest szeroko reprezentowane środowisko straży gminnych i miejskich. Myślę, że ona by musiała być poddana szerszej dyskusji, bowiem zadania strażników miejskich nie zawsze są takie same, a czasem wymagają także bardzo precyzyjnych i wysokich kwalifikacji, których być może ten dany policjant nie posiada. Więc naszym wspólnym celem jest to, aby strażnicy miejscy i gminni byli jak najlepiej przygotowani do powierzanych im zadań. Tak że nie wiem, tutaj nie było takiego postulatu. Więc oczywiście jeżeli pan komendant by chciał za pośrednictwem swojej strony samorządowej zgłosić taki postulat, to możemy go poddać dyskusji. Oczywiście na forum zespołu, jeśli jest taka konieczność. Jeśli chodzi o kwestie ekologiczne, to one również zostały uwzględnione w projekcie zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#AgataFurgała">Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, to tak jak powiedziałam wcześniej, myśmy rozszerzyli ten katalog. Nawet powiem – może uchylę rąbka tajemnicy – że Policja była skłonna więcej zadań przekazać, chociażby w kwestii pomocy w zakresie ochrony bezpieczeństwa w ruchu drogowym, chociażby na tych słynnych buspasach. No tutaj straże gminne i miejskie nie bardzo chcą w tym zakresie rozszerzać swoje kompetencje ze względu na siły i środki – my to rozumiemy. Może powinnam to podkreślić na wstępie – my siebie widzimy, wszystkie te formacje, jako elementy czy trwałe komplementarne fundamenty całej architektury bezpieczeństwa i porządku publicznego, które ze sobą współpracują. I ta dyskusja, którą prowadziliśmy na forum zespołu, jeśli chodzi o nasze propozycje nawet w kierunku przekazania pewnych zadań czy współrealizacji zadań – to niekoniecznie ze strony strażników gminnych i miejskich spotkało się z aprobatą. Więc od nich odstąpiliśmy, a mamy parę takich, którymi chętnie byśmy się podzielili.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#AgataFurgała">Jeśli chodzi o kwestie fotoradarów i jakichś ewentualnych wniosków co do bezpieczeństwa w ruchu drogowym i tego, czy nastąpiły zmiany – nie chcę się odnosić jakby do przyczyn – to poprosiłabym pana dyrektora Biura Ruchu Drogowego, Roberta Koźlaka, żeby o tej kwestii powiedział. Mam nadzieję, że niczego nie pominęłam. Jeśli pominęłam, to proszę mi przypomnieć, spróbuję się odnieść.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MichałKrawczyk">Pan dyrektor, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#RobertKoźlak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja wiem, że my jako Policja i ruch drogowy jesteśmy kojarzeni z fotoradarami czy z pomiarem prędkości, ale zupełnie mylnie, bo te pytania, które zadał pan przewodniczący, dotyczą typowo generalnego inspektora transportu drogowego, który podlega pod Ministerstwo Infrastruktury – i oni powinni udzielać tych informacji. Natomiast, fatycznie 5 grudnia było takie spotkanie pod przewodnictwem pana sekretarza stanu Stanisława Bukowca w Ministerstwie Infrastruktury. Tam była poruszana kwestia właśnie fotoradarów czy odcinkowych pomiarów prędkości, ale w tym momencie w ogóle nie czuję się upoważniony, żeby za ministra przedstawiać tę informację, bo tam… Zresztą to było pierwsze spotkanie i padały tam bardzo ogólne sformułowania. Tak naprawdę to jest na etapie wstępnych uzgodnień – tak mogę powiedzieć. Natomiast chyba mogę zdradzić, że wszyscy którzy uczestniczyliśmy w tym spotkaniu, wyraziliśmy chęć i zgodę na to, że jeżeli samorządy chciałby partycypować w kosztach lub sami zakupywać urządzenia fotoradarowe czy do odcinkowych pomiarów prędkości, to jak najbardziej, każde dodatkowe urządzenie, które może nadzorować prędkość i może przyczynić się do podniesienia stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym – wszyscy byli na tak. To odnośnie fotoradarów.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#RobertKoźlak">Natomiast padło też pytanie o uprawnienia na pojazdy uprzywilejowane. Nie za bardzo złapałem kontekst tego pytania. Natomiast same przepisy, które to regulują, dotyczą wszystkich służb, one są takie same. Czy pozwolenie na pojazd uprzywilejowany wyrabia policjant, pracownik pogotowia ratunkowego czy strażnik miejski, te przepisy są tożsame dla wszystkich. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#WłodzimierzTomaszewski">Ja się bardzo interesuję tym, co dotyczy tych kompetencji niechcianych, ponieważ mamy już za moment trzydziestopięciolecie odrodzenia samorządu, sama ustawa o strażach miejskich była przyjęta kilka lat później niż się straże pojawiły i samorząd odrodził. Ale w latach 90. była duża, dość żywa dyskusja, bo właśnie Policja, MSW nie chciało przekazywać kompetencji strażom, a teraz mamy sytuację odwróconą, tzn. są dodatkowe propozycje, których z kolei przedstawiciele straży czy samorządów nie chcą przyjmować. Więc ja mam taką prośbę, żeby państwo udostępnili te informacje, jakie kompetencje państwo jeszcze planowali do przekazania, ale się to nie spotkało z pozytywnym odzewem.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#MichałKrawczyk">Nie widzę więcej… Pan komendant jeszcze. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#ZbigniewWłodarczyk">Odpowiadając pani posłane na pytanie dotyczące pojazdów uprzywilejowanych, bo też to sformułowanie padło – rzeczywiście, gdyby funkcjonariusze straży gminnych w umowach o pracę mieli wpisane „kierowca pojazdu uprzywilejowanego”, bo gros tych funkcjonariuszy takie uprawnienie posiada, wówczas na mocy przepisów byliby uprawnieni do emerytur pomostowych. Ponieważ żaden z funkcjonariuszów straży miejskiej nie ma w uprawnieniach kierowcy, jest to tylko i wyłącznie środek do poruszania się. Jesteśmy funkcjonariuszami i pojazdy, którymi dysponujemy, służą nam do przemieszczania się. Zresztą podobnie w Policji, w Policji również nie ma zatrudnionych policjantów kierowców, tylko są po prostu funkcjonariusze Policji, którzy realizują określone zadania. Stąd kontrole inspekcji pracy, które również były przeprowadzane, które mają prawo weryfikować odpowiednie rejestry pracy w szczególnych warunkach, o szczególnym charakterze – takich zaleceń inspekcja pracy nie przedstawiła.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#ZbigniewWłodarczyk">Jeżeli chodzi o sam program szkolenia podstawowego – też tutaj zostało zaznaczone, że być może w ramach przeszkolenia podstawowego te kursy należałoby zdobywać. To tutaj potwierdzam – rzeczywiście, funkcjonariusze takie uprawnienia robią indywidualnie,  ale to wynika już z zupełnie innych przepisów, czyli te uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych nie są wydawane przez straże, tylko wydawane są na podstawie zupełnie innych przepisów, ale są refundowane przez te jednostki, czyli oni wykonują te zadania. Co więcej – często inspekcja pracy się wypowiadała dość jednoznacznie, że aby uznać tę pracę… Tak jak na przykład jest w pogotowiu, gdzie pracownicy pogotowia kierujący tymi pojazdami rzeczywiście nic innego nie robią, tylko przemieszczają się, korzystając z sygnałów uprzywilejowania, ratując życie, robiąc to za każdym razem – funkcjonariusz straży gminnej czy też Policji na co dzień patrolujący ulice nie non stop korzysta z pojazdu jako pojazdu uprzywilejowanego. Też biorąc to pod uwagę, te możliwości uznania mogą być kłopotliwe.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#ZbigniewWłodarczyk">Jeżeli chodzi o wątek w ogóle szkoleń, bo my też rozmawiamy z ministerstwem w ramach prac tego zespołu i to, co powiedziała pani dyrektor, jest warte podkreślenia – rzeczywiście ten międzyresortowy zespół został rozwiązany. Od niedawna udało się dzięki wspólnym staraniom powołać grupę roboczą, która to grupa robocza zaczęła po prostu rozmawiać o tych potrzebach zmian legislacyjnych i zmian związanych z systemem szkoleń, z programem szkoleń, który był już od bardzo wielu lat niezmieniany.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#ZbigniewWłodarczyk">Wątek ochrony środowiska, o którym też pani posłanka wspomniała, który tutaj był być może marginalizowany w ramach danych, które pojawiały się w sprawozdaniach – ale jest to element, który na dzień dzisiejszy straże gminne i miejskie realizują w bardzo szerokim zakresie. Funkcjonariusze korzystają z upoważnień prezydentów, burmistrzów do możliwości kontroli, do wejścia na teren posesji prywatnej, na teren prowadzonej działalności – tu w zależności od tego, jakie są możliwości. I to, co pani posłanka wspomniała – w momencie kiedy z samego dymu nie da się określić, czym się pali… Istnieją możliwości, żeby to zrobić, mamy drony, mamy odpowiednie czujniki. Na ich podstawie i na podstawie weryfikacji tego, co znaleziono w trakcie kontroli gospodarki odpadami, co znaleziono w samym palenisku bądź w ogóle jakiej klasy piec jest stosowany, bo to też ma kolosalne znaczenie, podejmowana jest dalsza decyzja przez funkcjonariusza. Funkcjonariusz ma również uprawnienia do tego, żeby zabezpieczyć próbki popiołu, przekazać do analizy i na podstawie jej wyników jesteśmy w stanie skierować sprawę do sądu czy też przeprowadzić stosowne postępowanie mandatowe.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#ZbigniewWłodarczyk">Tak że tutaj ta działalność grupy roboczej i wypracowanie tych uregulowań, które są niezbędne, bo tak jak pan poseł powiedział, że od 1990 r. mamy początki straży gminnych, gdzie w ustawie o Policji był jakiś fragment. Od 1997 r. mamy swoją ustawę, ale od tego 1997 r. realia zmieniły się bardzo, sytuacje zagrożeń i możliwości podejmowania działań przez funkcjonariuszy straży także. Ostatnie cztery, pięć lat też pokazały, że jesteśmy wykorzystywani w dużo większym stopniu do czynności związanych z występującymi zagrożeniami na terenach miast i gmin. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#MichałKrawczyk">Nie widzę więcej zgłoszeń w dyskusji. Bardzo państwu dziękuję. Mam nadzieję, że jak najwięcej tych postulatów będzie uwzględnionych w projekcie ustawy i będziemy mieli nad czym pracować możliwie szybko, kiedy projekt ustawy wpłynie do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#MichałKrawczyk">Bardzo państwu dziękuję. Dziękuję pani dyrektor, przedstawicielom Komendy Głównej Policji, panom komendantom.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#MichałKrawczyk">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>