text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Porządek dzienny obejmuje dziś dwa punkty. Pierwszy punkt: rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.; oraz punkt drugi – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w 2023 roku (druk nr 483) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę przyjęcie porządku dziennego. Nie słyszę sprzeciwu stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Zajmujemy się rozpatrzeniem projektu planu pracy Komisji. Bardzo dziękuję wszystkim paniom posłankom, panom posłom za przesłanie swoich propozycji do sekretariatu Komisji w terminie. Na podstawie tych propozycji został stworzony plan pracy Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do końca roku. Plan ten będzie oczywiście modyfikowany w zakresie ustaw, które będą do nas wpływały. Czy ktoś z pań posłanek, panów posłów chce zabrać głos w sprawie planu pracy Komisji, który państwo otrzymali? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WłodzimierzTomaszewski">Akurat poprzednie lata, zwłaszcza ostatni rok 2023, charakteryzują się dużą liczbą pozwoleń na budowę pozyskanych przez SIM, czyli społeczne inicjatywy mieszkaniowe. Teraz te pozwolenia muszą się ziścić właśnie w realizacji przetargu i rozpoczęciu tych budów. Natomiast z tego, co się tutaj orientuję, przynajmniej przy okazji wypowiedzi publicznych, przekazania tych środków dla… w sumie samorządów, które mają większościowe udziały w SIM…</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WłodzimierzTomaszewski">W związku z czym dobrze byłoby mieć pewność, że zagwarantowane będą środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa – nie tylko na objęcie tych 3 mln udziałów na każdą gminę, jeżeli będą chciały się dopisać do istniejących SIM albo gdy będą tworzone nowe SIM oraz na tę 10-procentową dopłatę liczoną od wartości inwestycji – czy środki z Funduszu Dopłat Banku Gospodarstwa Krajowego do 35% wartości inwestycji. Przypomnę, że łącznie to jest 45% wartości inwestycji, czyli bardzo duże wsparcie, które powinno być zagwarantowane, jeżeli chcemy teraz szybko skonsumować efekty dotychczasowych prac SIM, a więc przełożyć pozwolenia na konkretne budowy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WłodzimierzTomaszewski">Prosiłbym, żeby uwzględnić jak najszybciej taki tytuł. Roboczo dopisałem „do września”, ale ponieważ tutaj były rozpatrywane kwestie dotyczące finansowania jednostek samorządu terytorialnego w sensie nowych koncepcji – ciekawe, jakie będą – oraz realizacji „Krajowego planu odbudowy” … Dowiedziałem się, że to będą wyjazdowe tematy, w związku z czym proponuję, żeby to był oddzielny tytuł, ale możliwie jak najwcześniejszy, bo jeśli we wrześniu będziemy debatować na temat tego, czy pieniądze będą, czy nie, to tych budów nie będzie. To jest bardzo ważne, żeby samorządy dysponowały tymi pieniędzmi i żeby można było je realizować, tym bardziej, że były umowy, były konkretne projekty, które były zgłoszone. Już jest dużo pozwoleń, będą następne. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MichałKrawczyk">Pan poseł Wieczorek, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JarosławWiesławWieczorek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem się tylko częściowo odnieść do tego, o czym była przed chwilą mowa w kontekście finansowania samorządu terytorialnego. Bo, jak pamiętamy, chyba na przedostatnim posiedzeniu Komisji pani minister Majszczyk wspominała, że stosowna symulacja dotycząca nowego finansowania będzie na przełomie czerwca i lipca, a tutaj w planie pracy jest informacja ze strony Ministerstwa Finansów przesunięta dopiero na wrzesień. Czy pan przewodniczący ma wiedzę w tym zakresie w odniesieniu do deklaracji pani minister Majszczyk? Czy możemy liczyć na to, że ta symulacja jeszcze na najbliższym posiedzeniu – mam nadzieję, że w lipcu – zostanie przedstawiona Komisji?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, pan przewodniczący Skonieczka.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Uzyskałam teraz informację, że moja propozycja została połączona z inną propozycją innego posła i zostało to skonstruowane w pkt 15, gdzie przedstawiacie to państwo jako informację ministra zdrowia na temat sytuacji finansowej podmiotów leczniczych, dla których organem założycielskim i właścicielem są jednostki samorządu terytorialnego oraz realizacje obowiązków nadzorczych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Z tego zapisu wynika, że ma to przedstawić minister zdrowia, czyli odnosi się do obowiązków nadzorczych pełnionych przez ministra zdrowia. A mi chodzi o to, aby uzyskać informacje, jak obowiązki nadzorcze są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, czyli w większości powiaty i województwa, które tworzą podmioty lecznicze i ustawy dokładnie precyzują, na czym powinny polegać ich obowiązki nadzorcze. Chciałabym, żeby taka informacja była przedstawiona. Temat chyba nie do końca sformułowany jest zgodnie z intencją.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Chciałabym mieć taką informację, ponieważ często docierają do nas sygnały – zresztą to jest powszechna wiedza – że finansowanie podmiotów leczniczych jest bardzo niskie, z czym się w dużej mierze zgadzam. Ale skoro mam informacje, że wiele podmiotów leczniczych w Polsce bilansuje się bądź ma też nadwyżki finansowe, a są takie, które generują ogromne straty, to myślę, że warto byłoby się przyjrzeć, dlaczego tak jest. I tutaj jest rola organu założycielskiego. Nie innych instytucji, tylko organu założycielskiego. I ma on obowiązek nadzorować. Nie tylko powoływać i odwoływać dyrektora, ale nadzorować funkcjonowanie pod kątem gospodarki finansowej, wielu innych, różnych aspektów, które są zdefiniowane w ustawie. W mojej propozycji podałam podstawy prawne.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MichałKrawczyk">Czy mogę poprosić państwa o przeczytanie tej propozycji, którą pani posłanka przysłała, tak żebyśmy zmodyfikowali ten zapis, który jest obecnie? Zwracam się do sekretariatu Komisji. Nie chodzi o wskazanie podmiotu, który ma przedstawiać, tylko chodzi o tytuł, zapis w planie pracy, który odzwierciedlałby to, o czym pani posłanka mówiła.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ElżbietaAnnaPolak">Drugi temat – rewizja po „Krajowym planie odbudowy”. Na posiedzeniu Komisji też rozmawialiśmy o tym, żeby taka zmiana KPO w pigułce, po rewizji została przygotowana. Proszę bardzo o zapisywanie się, żebyśmy mieli kworum. Przyjazd nieformalny ósmego, z możliwością zwiedzenia winnicy – jest to w czasie winobrania; ósmego to jest niedziela; dziewiątego obrady i wyjazd do uzgodnienia z państwem – czy dziesiątego samolotem, wtedy trzeba będzie zarezerwować, czy też będzie to zorganizowany wyjazd, bo wiem, że bardzo często posłowie przyjeżdżają swoimi samochodami. Dlatego zabrałam głos, nie chcę państwu zabierać za dużo czasu, ale bardzo proszę o zapisywanie się i deklaracje wstępne, bo to będzie posiedzenie wspólne z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych, która również wyraziła wolę wspólnych obrad, bo te tematy też są istotne w ich planie pracy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MichałKrawczyk">Otrzymacie państwo z sekretariatu propozycję planu dokładnego pobytu. Na razie sygnalizujemy, żebyście państwo nie byli zaskoczeni. Proszę tylko przypomnieć termin. Jak ustalaliśmy?</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">Dobrze, czy ktoś jeszcze z państwa w sprawie planu pracy? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Dobrze, dziękuję. Mamy jeszcze kwestię inwestycji, o których pan mówił – społecznego budownictwa mieszkaniowego. Zastanawiam się tylko, czy to powinno być przedmiotem obrad Komisji, czy to, panie pośle, nie jest temat na interpelację, a nie specjalnie na posiedzenie Komisji. Szczególnie, że tych posiedzeń mamy zaplanowanych 17, na jedno półrocze. A to są tylko posiedzenia dodatkowe obok tych, które będą realizowane, wynikających z projektów ustaw, które będziemy analizować. Chociażby projektu ustawy o finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego. Przypuszczam, że tam posiedzeń będzie bardzo wiele.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#WłodzimierzTomaszewski">Ta informacja musi być dzisiaj, ponieważ moja wiedza jest taka, że tych pieniędzy dzisiaj nie ma – ani na trzymilionowe wyposażenie dla każdej gminy, ani dziesięcioprocentówki, ani środków z funduszu dopłat. Trzeba się dowiedzieć, ale to samorządy najbardziej chcą się dowiedzieć, czy będą miały te pieniądze, bo one w ubiegłych latach były gwarantowane. Były, przychodziły, nie trafiały do Krajowego Zasobu Nieruchomości, ale do SIM, właśnie do tych spółek, które mogły zaczynać prace nimi dysponując – bez tego kapitału nic nie mogły zacząć.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WłodzimierzTomaszewski">Mało tego, słyszę jeszcze, że mają być zmiany ustawowe, które właściwie zniechęcą do tego budownictwa, bo jeżeli zlikwiduje się perspektywę przekształcenia potem tych budynków na własność … A przecież najemcy, którzy będą korzystać z lokali mieszkalnych, będą spłacać w czynszu te kredyty, które zostaną wzięte przez SIM w drugiej połowie nakładów inwestycyjnych, obok tych, które, ogólnie rzecz biorąc, powinny być zagwarantowane ze strony państwa. To jest bardzo istotne. Jeszcze dodatkowe mechanizmy – już tego nie podnoszę, z pewnością to nam wyjdzie przy mechanizmach finansowania…Bo powinny być również możliwości zabezpieczenia kapitałowego na majątku, który jest wnoszony do SIM, po to, żeby było można pozyskać jak najtańszy kredyt. To jest w interesie samorządów, ale przede wszystkim obywateli, którzy będą korzystać z tego budownictwa. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MichałKrawczyk">Jeśli zgłosi czy podtrzyma pan wniosek o wpisanie tego projektu, tej propozycji do planu pracy, to poddam to pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WłodzimierzTomaszewski">Tak że zgłaszam taki tytuł, żeby został wpisany jako oddzielny punkt: „Informacja ministra funduszy i polityki regionalnej oraz ministra finansów na temat zapewnienia finansowania społecznego budownictwa finansowego w ramach społecznych inicjatyw mieszkaniowych”. Już nie będę rozszerzał, bo chodzi oczywiście o fundusze Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na objęcie udziałów – 3 mln na gminę oraz dziesięcioprocentową dopłatę liczoną od wartości inwestycji i z Funduszu Dopłat BGK do 35% wartości inwestycji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MichałKrawczyk">Kto z państwa jest za tym, aby umieścić propozycję pana posła w planie pracy Komisji od 1 lipca do 31 grudnia? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MichałKrawczyk">Czyli mamy 11 głosujących, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał do głosu. Wniosek pana posła nie uzyskał większości, w związku z tym nie znajdzie się w porządku planu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MichałKrawczyk">Dobrze. Nie było więcej wniosków do planu pracy, w związku z tym plan pracy Komisji od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy w takim razie do punktu drugiego: rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w zakresie działania Komisji. Bardzo proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie sprawozdania. Tutaj obok mnie mamy jeden działający mikrofon, więc jeśli mogę panów prosić… Przepraszam za to utrudnienie, ale wszystko musi być nagrywane. O, tam też jest działający.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#BogdanSkwarka">Prezentowane sprawozdanie składa się z czterech rozdziałów, w których omówiono szczegółowo pełen zakres działalności NIK w 2023 roku, to jest: informacja o NIK, między innymi współpraca z Sejmem, omówienie działalności kontrolnej NIK i jej rezultatów, omówienie współpracy NIK z partnerami zagranicznymi oraz omówienie wykonania budżetu NIK w 2023 r. Natomiast w załącznikach przedstawiono wykaz informacji o wynikach kontroli – zarówno informacji z kontroli koordynowanych, planowych, jak i doraźnej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#BogdanSkwarka">Na wstępie, jeśli państwo pozwolą, kilka danych ogólnych dotyczących funkcjonowania NIK jako całości. Mianowicie Najwyższa Izba Kontroli w 2023 r. zrealizowała 191 tematów kontroli planowych i doraźnych. Przeprowadzono 1873 kontrole w jednostkach, zakończone wystąpieniem pokontrolnym. W wystąpieniach tych sformułowano 5201 wniosków pokontrolnych, z których 83,6 zostało przyjętych do realizacji lub zostało zrealizowanych. NIK obok sprawozdania o działalności NIK oraz „Analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej” przedłożyła sejmowi 110 informacji o wynikach kontroli. Przedstawiciele NIK uczestniczyli w 531 posiedzeniach Komisji i podkomisji sejmowych, w tym posiedzeniach Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#BogdanSkwarka">W 2023 r. NIK sformułowała 23 wnioski de lege ferenda. W ubiegłym roku zrealizowano 7 wniosków de lege ferenda, sformułowanych w 2023 r. i w latach poprzednich. W 2023 r. skierowano 121 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, 22 zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia i 108 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dotyczyły przede wszystkim przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych. Takich spraw było 59. Nadużycie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków i wyrządzenie przez to znacznej szkody majątkowej – tych spraw było 24. Nieprowadzenie lub prowadzenie nieprawidłowo ksiąg rachunkowych, to było 9 spraw. W 7 przypadkach skierowano do prokuratury zawiadomienie o uchylaniu się od kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#BogdanSkwarka">Jeśli chodzi o finansowe lub sprawozdawcze skutki kontroli, więc nieprawidłowości, które stwierdziliśmy w trakcie kontroli, to wynosiły one prawie 52,7 mld zł. Natomiast korzyści finansowe, a więc te kwoty, które zostały odzyskane albo zaoszczędzone – ta kwota wynosiła 17,3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#BogdanSkwarka">Szanowni państwo, w 2023 r. Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpatrzyła kilka informacji Najwyższej Izby Kontroli. Można tu wymienić: informację NIK o wynikach kontroli cyfryzacji i ewidencji gruntów i budynków na szczeblu powiatowym, informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji strategii rozwoju sportu w województwie śląskim do roku 2020, informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli gminnych obiektów użyteczności publicznej w województwach pomorskim i zachodniopomorskim, informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi i poużytkowymi oraz transgranicznego przemieszczenia odpadów, informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli planowania i zagospodarowania przestrzennego w Polsce na przykładzie wybranych miast i informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wdrażania programu priorytetowego „Czyste powietrze”. Obok tego oczywiście Wysoka Komisja zajmowała się sprawą analizy wyników kontroli budżetowej w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#BogdanSkwarka">Szanowni państwo, obok tych informacji, które Wysoka Komisja rozpatrywała, Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kilkanaście różnego rodzaju kontroli, które mieszczą w się w zakresie przedmiotowego działania Komisji. Nie chciałbym wymieniać, mogę poprzestać na kilku, takich jak np.: zapewnienie ochrony prawidłowego przetwarzania danych osobowych gromadzonych w formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im jednostki organizacyjne na stronach internetowych, poczcie elektronicznej oraz w związku z odbywanymi sesjami organów uchwałodawczych; efekty realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego projektu w zakresie usług elektronicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020; udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej; wsparcie finansowe samorządów w zakresie reform podatkowych i odbudowy gospodarki po epidemii COVID-19; prawidłowość zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego finansowania zadań publicznych w latach 2019–2022; realizacja dochodów własnych przez wybrane gminy albo wydawanie przez organy wykonawcze gmin decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#BogdanSkwarka">To tyle, jeśli chodzi o skrótowe przedstawienie. Jeśli będą pytania, to chętnie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MichałKrawczyk">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#WłodzimierzTomaszewski">Natomiast wyszły, między innymi przez pana wiceprzewodniczącego Skonieczkę, informacje, które są kompletnie mylące, że w latach 2017–2023 KZN wydatkował 4 mld zł. Chcę przypomnieć, że jeżeli KZN otrzymywał środki na swoją działalność, to one nie przekraczały rocznie 20 mln zł. Ale KZN wydatkował na społeczne budownictwo mieszkaniowe, czyli na SIM, pieniądze od 2021, nie od 2017 r. Bardzo chciałbym znaleźć te 4 mld zł, bo jeżeli większość tych środków trafiało, to bezpośrednio do SIM, czyli do samorządów. Te pieniądze są bardzo konieczne i potrzebne.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#WłodzimierzTomaszewski">Właśnie o tym przypominałem przy planie pracy Komisji – żeby zagwarantować te środki, żeby dzisiaj wykorzystać cały ten potencjał dokumentacyjny do budownictwa najbardziej istotnego, najbardziej korzystnego dla obywateli i samorządów, ponieważ nieangażującego bezpośrednio budżetów gmin. W związku z tym chciałbym spytać, czy te informacje rzeczywiście są, jaki jest ich kształt i dlaczego są wykorzystywane, kiedy jeszcze w ogóle nie zostały zatwierdzone w procesie kontrolnym? Bo one mylą, chyba że wykorzystuje się je tylko ze względów politycznych, a niestety w wielu przypadkach spotkałem się już z tym, że kontrolerzy z NIK zapomnieli o obiektywizmie. Wszystko można przecież policzyć i zmierzyć w czasie i przestrzeni.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#WłodzimierzTomaszewski">W związku z czym pytam o tę kontrolę, czy ona rzeczywiście była i kiedy będzie dostęp do niej? Jakie są rzeczywiste wartości w tym zakresie? Bo bardzo bym chciał, żeby te 4 mld zł znalazły się w samorządach. Tylko gdzie one są? Nie można mówić, że KZN, że to są już pieniądze dla jakichś urzędników w KZN, bo dla budownictwa społecznego wszystkie te pieniądze – oprócz tych źródeł, o których wcześniej wspominałem – trafiają do SIM, czyli do samorządów, bo to są spółki samorządowe.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WłodzimierzTomaszewski">Prosiłbym o wyjaśnienie, dlaczego wiceprzewodniczący Komisji wprowadza w błąd opinię publiczną, wygłaszając na poprzednim posiedzeniu oświadczenie w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła pozytywną opinię o sprawozdaniu działalności NIK w 2023 r. w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MichałKrawczyk">Ręcznie głosujemy, tak? Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z działalności NIK w 2023 r. w zakresie działania Komisji? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Jaki jest wynik?</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MichałKrawczyk">Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>