text_structure.xml
16 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Dzisiejszy porządek obrad obejmuje dwa punkty: pkt 1 – rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. oraz… Czy tu jest pomyłka – 31 lipca? Na 6 miesięcy, czyli do końca…</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Czy są wnioski do porządku obrad? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Czy są jeszcze wnioski do porządku obrad? Jeśli nie ma, przechodzimy do realizacji porządku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, w imieniu prezydium Komisji chciałbym zaproponować państwu przyjęcie przedstawionego planu pracy. On powstał z uwzględnieniem propozycji zgłoszonych przez posłów: pana posła Jacka Karnowskiego, pana posła Bartłomieja Pejo i pana posła Bartosza Romowicza. Plan będzie na bieżąco modyfikowany wraz z otrzymywaniem kolejnych skierowań projektów ustaw. Czy ktoś z państwa posłów, posłanek chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, pan poseł Schreiber.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełSzefernaker">W moim przekonaniu ta Komisja powinna najbliżej współpracować z ogólnopolskimi organizacjami jednostek samorządu terytorialnego. To byłby też pewien ukłon wobec dorobku tych organizacji. Nie wiem, czy akurat pierwszym punktem w planie pracy powinien być punkt, który byłby realizowany przez NGO. W moim przekonaniu powinniśmy wysłać pewien sygnał do ogólnopolskich jednostek samorządu terytorialnego i zaproponować, aby rozpocząć od tego pracę Komisji w parlamencie. To jest pierwsza propozycja.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełSzefernaker">Druga propozycja, aby także do planu prac Komisji dodać… Widzę, że są punkty prezesa Najwyższej Izby Kontroli związane z funduszem COVID-19. Przez ostatnie lata funkcjonowały dwa takie fundusze. Pierwszy to był COVID-19, drugi to był fundusz związany z pomocą uchodźcom wojennym z Ukrainy. W wydatkowaniu tego funduszu brały udział też samorządy. W związku z tym proponuję punkt – rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli związanych z funkcjonowaniem funduszu na rzecz uchodźców wojennych z Ukrainy. Tych kontroli było parę – w administracji centralnej i samorządach. Myślę, że tu także równolegle, tak jak będą dyskusje wokół pandemii covid, wspólnym naszym działaniem – rządu, samorządu, parlamentu – były również działania związane z funkcjonowaniem drugiego funduszu, oprócz funduszu covidowego. To jest mój drugi wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PawełSzefernaker">Pierwszy wniosek dotyczy pkt 1, a drugi to dodanie wniosku dotyczącego wyników kontroli związanej z funkcjonowaniem funduszu na rzecz pomocy Ukrainie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, pan poseł Jacek Karnowski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JacekKarnowski">Co do covidu, oczywiście można, chociaż myślę, że covid będzie bardziej kontrowersyjny niż sprawa Ukrainy. Natomiast powiem uczciwie… Mam bardzo wielką prośbę do pana przewodniczącego, żebyśmy jak najszybciej – jeżeli komisję wspólną spasowalibyśmy w styczniu z Batorym, tak mówię na skróty – wzięli sprawę Wód Polskich. To jest rzecz, która strasznie dotyka gminy i dlatego gdybyśmy mogli tę sprawę… Jeżeli skomasowalibyśmy pkt 3 z pkt 1 i wzięli – jako pkt 3 – na początku sprawę Wód Polskich, to byłoby naprawdę bardzo zasadne. To po prostu rozwala budżety gmin. Myślę, że to jest taka wielka prośba samorządowców, żebyśmy wzięli to na początek.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie ma, to proponuję przyjąć tę propozycję – czyli pkt 1 połączyć z pkt 3, pkt 7 dać w miejsce pkt 3 – i dodać rozpatrzenie informacji NIK na temat kontroli funduszu na rzecz pomocy Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MichałKrawczyk">Dobrze. Czy po tych zmianach jest zgoda co do przyjęcia planu pracy Komisji na okres do 30 czerwca 2024 r.? Jeszcze pan poseł Karnowski, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MichałKrawczyk">Proszę bardzo, pani posłanka Polak.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ElżbietaAnnaPolak">W naszej Komisji jest wielu doświadczonych samorządowców. Mamy zebrane opinie na ten temat, bo już pracowaliśmy nad założeniami do zmiany finansowania samorządów. Jest taki projekt senacki. Myślę, że w marcu należałoby podjąć taką debatę niezależnie od tego, na ile ten projekt będzie przygotowany przez rząd. Debata nie stoi w kolizji z pracami, które będzie prowadził rząd, nawet powinniśmy je wesprzeć poprzez przedstawienie oddolnych inicjatyw i potrzeb. To będzie taki bilans koniecznych zmian, bo nie będzie łatwo przeprowadzić zmiany w zasadach finansowania samorządów. Takie próby były podejmowane wielokrotnie, zakończyły się fiaskiem, więc trzeba będzie pogodzić różne interesy budżetu państwa i problem zdecentralizowana środków finansowych, bo takie jest oczekiwanie co do udziału w PIT-ie, w CIT-ie. Wiąże się to z reformą Polskiego Ładu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MarcinSkonieczka">Z mojego punktu widzenia – byłego samorządowca – wciąż jeszcze nie zostało podsumowane to, co działo się w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych i Programu Inwestycji Strategicznych. Wielokrotnie o tym mówiliśmy, że był zarzut nierównomiernego traktowania samorządów. Być może, jeżeli jest taka możliwość, moglibyśmy zobowiązać i poprosić kancelarię premiera o przygotowanie takiego raportu – podsumowania wydatkowania tych środków z podziałem na poszczególne samorządy. Chodzi o to, żeby sprawdzić, jak te środki rzeczywiście były dzielone, gdzie szły w większym zakresie, a gdzie w mniejszym. Myślę, że to byłby dobry punkt wyjścia do pracy nad dalszym systemem finansowania samorządów – punkt dotyczący przedstawienia informacji o wydatkowaniu środków z RFIL i Programu Inwestycji Strategicznych w poprzednich latach. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">W którym miesiącu, panie pośle, chciałby pan ten punkt?</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Z drugiej strony chcę państwu powiedzieć, że bardzo doceniam państwa chęć pracy, wkład merytoryczny. Myślę, że każdy z nas, posłów, przybywa tu z taką intencją. Z mojego wieloletniego poselskiego doświadczenia mogę państwu tylko powiedzieć, że jeżeli uda nam się zrealizować z tego 1/2, to będzie bardzo dobrze, dlatego że kolejne projekty ustaw będą trafiały do naszej Komisji, będziemy musieli je opiniować, czasami kilkukrotnie jeden i ten sam projekt.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Życzę, żeby rzeczywiście ten bardzo obszerny plan pracy – przewidujący np. 4 punkty w jednym miesiącu, w lutym, gdzie mamy dwa posiedzenia Sejmu – został zrealizowany. Po prostu zastanówmy się trochę, czy rzeczywiście chcemy napisać taki plan, który będzie sobie a muzom, czy chcemy plan, który rzeczywiście będziemy realizować i który wniesie wartość merytoryczną do pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MichałKrawczyk">Czy pan poseł podtrzymuje swoją propozycję?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MichałKrawczyk">Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś wnioski do planu pracy Komisji do końca czerwca tego roku? Jeśli nie ma, to rozumiem, że przyjmujemy te wnioski, które zostały zgłoszone, podsumowałem je państwu. Czy jest sprzeciw w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji w tej zmodyfikowanej wersji? Jeśli nie ma, stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, teraz przechodzimy do pkt. 2, czyli uzupełnienia składu prezydium Komisji. Mamy jeden wakat wiceprzewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów na wiceprzewodniczącego. Bardzo proszę, pani posłanka Małgorzata Golińska.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MałgorzataGolińska">Panie przewodniczący, w imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości chciałabym zgłosić do prezydium Komisji pana Pawła Szefernakera, dotychczasowego sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, przewodniczącego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, osobę, która dotychczas nadzorowała pracę wojewodów i była odpowiedzialna za współpracę z samorządami.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MichałKrawczyk">Czy pan poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, teraz przejdziemy do głosowania. Kto z państwa jest za wyborem pana posła Pawła Szefernakera na wiceprzewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MichałKrawczyk">Głosowało 18 posłów. Za – 17, przeciw – 0, wstrzymał się 1 poseł. Pan poseł Paweł Szefernaker został wybrany wiceprzewodniczącym Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Gratuluję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, pojawiła się propozycja dyskusji na temat powołania podkomisji polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej. Do zakresu działania podkomisji należałyby sprawy strategii rozwoju kraju, funduszy europejskich i wykorzystania środków finansowych Unii Europejskiej, w tym Krajowego Planu Odbudowy, regionalnych programów operacyjnych, współpracy transgranicznej oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z państwa posłów, pań posłanek chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MichałKrawczyk">Jako Komisja możemy zawnioskować do marszałka Sejmu o powołanie podkomisji wraz z przedstawieniem szczegółowego planu – tak jak prosi pan marszałek Hołownia. Bardzo proszę, pani posłanka Polak.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#ElżbietaAnnaPolak">Myślę, że to jest bardzo dobra propozycja w kontekście opóźnień. Krajowy Plan Odbudowy i nowa perspektywa 2020–2027 są bardzo opóźnione, samorządy oczekują przyspieszenia realizacji, również monitorowania realizacji funduszy europejskich. Myślę, że taka podkomisja stała naprawdę miałaby co robić, zwłaszcza, że to są bardzo duże środki finansowe i być może ostatnie w tej perspektywie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#ElżbietaAnnaPolak">Natomiast co do Krajowego Planu Odbudowy nie mamy informacji, w jakim zakresie są zaangażowane środki w ramach prefinansowania. Mamy informacje medialne. Prowadziłam taki zespół w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu – Zespół do spraw Międzynarodowych, Unii Europejskiej i Polityki Regionalnej – gdzie opiniowaliśmy liczne akty prawne. Taką informację uzyskaliśmy od minister funduszy Jarosińskiej-Jedynak, że są podpisywane umowy z ministerstwami branżowymi w zakresie prefinansowania naprawdę dużych środków finansowych. Z pewnością będzie potrzebny audyt otwarcia, jaki faktycznie jest stan zaangażowania i w tym kontekście zakres działania naszej Komisji, bo wiele działań jest dedykowanych samorządom.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#ElżbietaAnnaPolak">Jest też zapowiedź decentralizacji części funduszy do wdrażania przez regionalne instytucje zarządzające, z pewnością taka podkomisja bardzo dobrze służyłaby zarówno przepływowi informacji, jak i przyspieszeniu wdrażania tych funduszy. Jesteśmy za, my, tutaj, po sąsiedzku.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JacekKarnowski">Widzimy, że narzuciliśmy sobie pewien rygor pracy i na to już specjalnie nie będziemy mieć czasu, a to jest niesamowita praca. Otwarte jest ciągle pytanie, co z KPO. Czy ta część pożyczkowa będzie robiona przez państwo, czy będzie obciążała beneficjantów, typu samorządy? To jest naprawdę olbrzymi zakres i olbrzymie pieniądze do wydania.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JacekKarnowski">Myślę, że warto mieć nad tym jednak oddzielną pieczę. Z drugiej strony czeka nas reforma czy finansów samorządu terytorialnego, czy pewnych zasad ustrojowych, czy spraw związanych chociażby z zasadami wyborów komisarzy itd., itd. Tego jest naprawdę bardzo dużo, a te środki unijne, jak widzimy… Pierwsze 5 mld euro z KPO, czekamy na następne. Myślę, że warto się temu przyjrzeć. Jak pan pamięta, nad tym początkiem KPO pracowaliśmy 3 lata temu i chyba już mało co pamiętamy. Potem było trochę ciszy, tak że bardzo rekomendowałbym powołanie tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KamilWnuk">Uważam podobnie jak przedmówca, że być może takie działanie bardzo mocno nam pomoże. Przed chwilą głosowaliśmy nad planem pracy naszej Komisji na najbliższe pół roku – jest bardzo ambitny i bardzo szeroki. Powołanie takiego zespołu, takiej węższej grupy, skupiającej się na konkretnym działaniu, może przyspieszyć i zwiększyć intensywność naszych działań i pomóc w realizacji tych celów, które chyba wszyscy chcemy zrealizować. Myślę, że akurat w tej Komisji większość osób będących jej członkami, szanownych państwa parlamentarzystów, miało wcześniej spore doświadczenie z samorządem. Państwo wiedzą, że w tym zakresie są wieloletnie zaniedbania, a środki – te zewnętrzne, unijne – są tak naprawdę lekarstwem na wiele potrzeb, które są konieczne do jak najszybciej realizacji, tak że uważam, że jak najbardziej zasadne jest powołanie takiej podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, to zapytam, czy jest sprzeciw wobec zwrócenia się do prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na powołanie podkomisji polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MichałKrawczyk">Głosowało 21 posłów. Za – 19, przeciw – 0, wstrzymało się – 2. Wystąpimy do Prezydium Sejmu o powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, jeszcze jest jedna kwestia w sprawach bieżących, którą chciałbym poruszyć. To jest kwestia zawiadamiania państwa, członków Komisji, o posiedzeniach. Uchwała nr 20 Prezydium Sejmu z 3 sierpnia 2010 r. ustala, że podstawową formą doręczenia zawiadomienia jest przesłanie go za pośrednictwem poczty elektronicznej na oficjalny adres sejmowy posła. To jest też najbezpieczniejszy kanał łączności, natomiast wiele pań, wielu panów posłów używa innych adresów prywatnych czy biur poselskich, w związku z tym bardzo państwa proszę o kontakt z sekretariatem Komisji, abyście państwo zweryfikowali, czy macie poprawne adresy do komunikacji z sekretariatem Komisji, ponieważ zdarzyła się już sytuacja taka, że adres był niepoprawnie wpisany, co uniemożliwiało kontakt z posłem.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MichałKrawczyk">Czy są jeszcze jakieś sprawy?</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MichałKrawczyk">Jeszcze w sprawach bieżących?</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MichałKrawczyk">Czy w sprawach bieżących ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MichałKrawczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>