text_structure.xml 72 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Zgodnie z zawiadomieniem dzisiaj w porządku dziennym mamy po pierwsze informację na temat rządowego programu wsparcia organizacji pozarządowych na 2025 r. To program pod tytułem „Moc małych społeczności”. Po drugie, mamy informację na temat rocznych i wieloletnich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dziś wysłuchamy informacji przedstawicieli ministrów edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego oraz spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Witam serdecznie zaproszonych gości. Bardzo nam miło, że po raz pierwszy jest z nami pani Adriana Porowska, minister do spraw społeczeństwa obywatelskiego i przewodnicząca Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego. Witam serdecznie dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pana Łukasza Jachimowicza. Równie serdecznie witam pana Michała Brauna, dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Przedstawicieli poszczególnych resortów powitam wtedy, kiedy wrócimy do tego tematu w drugim punkcie, ale bardzo dobrze się składa, że państwo też będą w obecności pani minister, kiedy będziemy mówić wyłącznie o jednym z programów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałem poinformować panią minister, że na poprzednim posiedzeniu podkomisji rozpoczęliśmy cykl spotkań monitorujących ministrów konstytucyjnych, czy mają w swoich resortach programy współpracy z organizacjami pozarządowymi, które wynikają z art. 5b ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jak mówi ustawa, te programy mogą być jednoroczne i mogą być wieloletnie. Poprzednie posiedzenie pokazało, że jeden z ministrów, a jest to minister sportu i turystyki, który 80% środków finansowych wydaje za pośrednictwem podmiotów pozarządowych, takiego programu nie ma. Będziemy monitorować poszczególne sytuacje w pozostałych ministerstwach. Później przyjrzymy się również wojewodom, bo wojewodowie też mają taki obowiązek. Tyle wstępu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia informacji na temat rządowego programu „Moc małych społeczności”. Uprzejmie proszę panią minister o dokonanie wprowadzenia, a potem według uznania oddanie głosu osobom, które będą zapewne prezentować ten program.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AdrianaPorowska">Moim zdaniem to jest jeden z najważniejszych programów, który będzie teraz prowadzony przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, czyli agendę rządową, którą mam przyjemność nadzorować. Jest to program pokazujący wdzięczność i ogromny szacunek dla organizacji pozarządowych, które na przestrzeni ostatnich lat wielokrotnie angażowały się w trakcie kryzysów, pandemii, wojny w Ukrainie, jak i teraz w trakcie powodzi, ale jest mnóstwo innych rzeczy, które dzieją się lokalnie, a o których tak wiele nie słyszymy, będąc w Warszawie. Ci ludzie na co dzień bardzo często wspierają samorządy i rząd, a tak naprawdę swoich sąsiadów, przyjaciół i ludzi, z którymi współpracują.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AdrianaPorowska">Tak jak wskazuje nazwa „Moc małych społeczności”, bardzo mi zależało na tym, żeby był oddzielny program, aby pokazać małą społeczność. Prekonsultacje tego programu skończyliśmy bodajże przedwczoraj. Pan dyrektor mnie poprawi w razie, gdybym pomyliła dni. Prekonsultacje polegały na tym, że pytaliśmy obywateli i organizacje pozarządowe, co dla nich oznacza mała organizacja i ile pieniędzy przepływa przez jej budżet rocznie, ale też o to, co oznacza mała społeczność, tzn. jak nisko będziemy schodzili i jakiej wielkości miałaby to być gmina. Poprosiliśmy o odpowiedzi na wszystkie pytania. Teraz będziemy już w trakcie konsultacji, ale wiemy doskonale o tym, co wynika z naszych wcześniejszych prekonsultacji, że nad większością tych informacji, które dostaliśmy, możemy już pracować i będziemy po prostu mieli więcej czasu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AdrianaPorowska">Przy programie „Moc małych społeczności” mamy liczne wyjazdy w Polskę do organizacji pozarządowych. To są ochotnicze straże pożarne, harcerze, kluby sportowe, koła gospodyń wiejskich, lokalne organizacje zajmujące się kulturą czy różną działalnością na miejscu, także polityką społeczną oraz wspieraniem osób z niepełnosprawnością, osób doświadczających bezdomności i wielu innych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AdrianaPorowska">Opowiem o tym państwu na przykładzie organizacji działających lokalnie, które zaangażowały się bardzo mocno w pomoc w trakcie powodzi. To były organizacje, które wcześniej się zajmowały kulturą i miały około czterech pracowników, ale w momencie, kiedy nadeszła powódź, byli oni nie tylko na wałach przeciwpowodziowych, lecz i wtedy, kiedy trzeba było szybko zorganizować telefon, na który dzwonili zarówno ci, którzy potrzebowali pomocy, jak i ci, którzy chcieli oferować pomoc. Były to organizacje, których pracownicy doskonale wiedzieli, bo mieszkali tam na miejscu, jak dojechać do osoby, która jest w potrzebie czy osoby starszej, kiedy jest zerwany most, jak zrobić objazd. Do nich właśnie przyjechały duże organizacje pozarządowe i agendy rządowe, takie jak dyrektorzy NIW-CRSO, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Polska Akcja Humanitarna czy Caritas. Usiedli razem do stołu i powiedzieli: „OK, to my robimy dla was zbiórkę, a wy nam powiedzcie, na co potrzebujecie”.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AdrianaPorowska">W skrócie mówiąc, program „Moc małych społeczności”, o którym szczegółowo za chwilę powie pan dyrektor Braun, jest oddaniem szacunku liderom lokalnym w małych organizacjach i jest odpowiedzią na ogromne zapotrzebowanie nie tylko w Polsce i w Europie, ale i na świecie, a więc wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego, czyli wszystkich tych ludzi, którzy będą w stanie zareagować w sytuacjach kryzysowych, które jesteśmy w stanie przewidzieć, jak i tych, których przewidzieć nie jesteśmy w stanie. To są wszyscy ci ludzie, na których po prostu możemy liczyć.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AdrianaPorowska">W tej chwili są pieniądze na ten rok. Mam nadzieję, że to będzie program cykliczny, ale powiem jeszcze tylko na koniec, że ten program jest zaczynem do rozmowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji o obronie cywilnej. Razem z Ministerstwem Obrony Narodowej i MSWiA to właśnie minister do spraw społeczeństwa obywatelskiego rozmawia o edukacji społeczeństwa i o wzmocnieniu ludzi. Panie dyrektorze, jeśli mogę, to oddam teraz głos. Oczywiście, jeśli będą jakieś pytania, z przyjemnością odpowiem. Niestety równo o godz. 14.00 muszę wyjść, więc gdyby były pytania do mnie, to bardzo państwa przepraszam, ale mam spotkanie i muszę wyjść.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MichałBraun">Natomiast opisujemy to, co się dzieje dzisiaj, kondycję sektora i stojące przed nim wyzwania. Na slajdzie widzimy, że kondycja organizacji pozarządowych działających na szczeblu lokalnym zależy od dostępności środków finansowych, co jest oczywiste, ale szczególnie tych, które można przeznaczyć na inwestycje, np. wyposażenie czy zakup sprzętu. Wiemy, że gros organizacji działających lokalnie bazuje na dotacjach z samorządu. Niestety jest tak, że w zdecydowanej większości te dotacje są niskie, po drugie wymagają jeszcze wkładu własnego, a po trzecie nie pozwalają na zakupy inwestycyjne. Często te dotacje pozwalają organizacjom przetrwać, ale tak naprawdę drenują budżet organizacji, bo mieszkańcy płacący podatki lokalnie, z których to potem gmina organizuje konkurs, jeszcze muszą dodatkowo dokładać z własnych pieniędzy w formie wkładów własnych. Kluczowe znaczenie dla skuteczności oddolnych działań ma szczególnie potencjał instytucjonalny, co widzieliśmy chociażby we wspomnianych przez panią minister sytuacjach powodzi na południu Polski. Z jednej strony widzieliśmy ogromne zaangażowanie wolontariuszy i wolontariuszek, ale ostatecznie za nimi stały te organizacje pozarządowe, które miały samochody, namioty, sprzęt pierwszej pomocy itd., a więc jakieś zasoby. Stąd pomysł tego programu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MichałBraun">Po objeździe mniejszych społeczności pani minister przyjechała z tym pomysłem. Do historycznie wysokiej puli udało się powiększyć środki konkursowe na 2025 r. Dzisiaj środki zabezpieczone na „Moc małych społeczności”, czyli 70 mln zł, będą stanowiły największy tego typu konkurs dla organizacji pozarządowych w kraju. Celujemy w miejscowości do 100 tys. mieszkańców,  a więc nie będziemy realizować projektów w miastach wojewódzkich czy w tych większych, ale z pewnymi wyjątkami, o których zaraz powiem, bo w części programów organizacje z takich miast też będą mogły startować. Główną cezurą jest jednak 100 tys. mieszkańców, chociaż jeszcze w najbliższych dniach będziemy analizować wyniki konsultacji. Ta prezentacja była robiona na potrzeby konsultacji społecznych, więc zobaczymy, co wyniknie z samych konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MichałBraun">Widzą państwo dane. Chociaż one są dość małe, to są liczby, które dotyczą dotacji udzielonych przez NIW-CRSO w podziale na poszczególne województwa, właśnie z odrzuceniem tych dotacji, które zostały przyznane organizacjom pozarządowym mającym siedziby w miejscowościach powyżej 100 tys. mieszkańców. W województwie mazowieckim, gdzie dzisiaj jesteśmy, do organizacji w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców trafiło tylko około 360 dotacji,  podczas gdy na Mazowszu w sumie było 1,5 tys. dotacji, więc zaledwie 20% trafiło do tych mniejszych miejscowości. Ta dysproporcja jest oczywiście szczególnie duża w województwie mazowieckim ze względu na stolicę, ale przynajmniej dwu- czy trzykrotnie więcej środków trafiało do organizacji z dużych miast niż z małych miejscowości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MichałBraun">Na slajdzie tego nie ma, ale chodzi nie tylko o małe miejscowości, lecz również o niewielkie organizacje. Szukamy definicji organizacji małych i średnich. Dzisiaj myślimy, że te małe są z budżetem do 100 tys. zł, a średnie do 200 tys. zł, ale też zobaczymy, jaki będzie odzew w konsultacjach. Natomiast chodzi o organizacje, które nie mają jeszcze dużych budżetów, jak i też oczywiście nie są dzisiaj realizatorami dużych projektów instytutu. Głównym celem będzie zwiększanie potencjału organizacji działających na terenach wiejskich i w małych miejscowościach na rzecz rozwoju aktywności społecznej i integracji, ale też budowania odporności społeczności lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MichałBraun">Planujemy w tym roku przyznać 800 grantów do 50 tys. zł. Co ważne, połowa tego grantu będzie mogła być przeznaczona na rozwój instytucjonalny organizacji, tzn. organizacja będzie mogła za 25 tys. zł kupić sobie – nie wiem – komputery, biurka, sprzęt. Być może będzie potrzeba doposażenia świetlicy, którą prowadzi, a być może zakupu sprzętu ratowniczego czy innego. To będzie zupełnie zależało od organizacji. Pozostała kwota jest już stricte na działania organizacji. Poza 800 grantami, których udzielimy bezpośrednio, wybierzemy też regranterów, którzy będą przyznawać ponad 1,2 tys. małych grantów po około 10 tys. zł każdy. Regranterami będą organizacje pozarządowe w każdym regionie, które będą miały budżet na to, żeby przyznać małe granty grupom nieformalnym i początkującym organizacjom pozarządowym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MichałBraun">W liczbie ponad 800 grantów ważne jest dla nas to, że w konkursie prowadzimy koszyki regionalne. To znaczy, że nie chcemy już dopuścić do sytuacji, żeby niektóre województwa zjadały środki z innych, które mają silne ośrodki wsparcia i mają infrastrukturę wspierającą organizacje pozarządowe w sięganiu po środki, podczas gdy w części województw tej infrastruktury jest nieco mniej, a organizacje nie są jeszcze tak bardzo chętne czy może odważne w sięganiu po środki. To ma na celu dwie rzeczy. Po pierwsze, cezura wielkości organizacji i liczby mieszkańców w miejscowości, w której te organizacje działają, ale po drugie także kwestia koszyków regionalnych…</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MichałBraun">Planujemy kampanię informacyjną. Pani minister i pan minister Krawczyk jeżdżą już po kraju, a my też zaczynamy taki objazd, żeby pokazać organizacjom, że po prostu warto i mogą się odważyć sięgnąć po środki do Warszawy, bo to będą środki łatwo dostępne, o które też łatwo będzie aplikować. Będziemy stosować dokładnie ten sam formularz aplikowania o środki, co organizacje, które sięgają – nie wiem – po 1 tys. zł z gminy. Formularz będzie identyczny.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MichałBraun">Dwa główne cele – wzmocnienie potencjału samych organizacji, a przez to wzmocnienie odporności gmin. Będą trzy priorytety. Pierwszym jest odporność zintegrowanych społeczności lokalnych. To priorytet, w którym będzie ponad 800 grantów bezpośrednich. Drugim priorytetem będzie zwiększenie potencjału organizacji zrzeszonych w sieciach. W tym priorytecie będziemy wspierać regionalne i lokalne sieci organizacji pozarządowych. Jeżeli mamy jakąś regionalną albo ponadpowiatową sieć, która chce np. zrobić kampanię zachęcającą inne organizacje do dołączenia do niej, czy też organizacje chcą założyć swoją nową sieć, to mogą to robić. Nie chcemy jednak jakiegoś przymusu, że muszą powstać jakieś sieci, bo to nigdy dobrze się nie kończyło. Jeżeli organizacje np. chcą poznać podobne do swoich organizacje i zrobić wizytę studyjną, wspólną konferencję czy targi itd., to ten priorytet też jest dla nich. Trzeci priorytet to silne społeczeństwo i regranting. Jest to właśnie system małych grantów udzielanych w każdym regionie dla ponad 1,2 tys. grup nieformalnych i organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MichałBraun">Na co będzie można pozyskać środki? W pierwszym priorytecie będą różnego typu przedsięwzięcia. Słowami kluczowymi dla nas są „wspólne przedsięwzięcia mieszkańców danej społeczności”. Chcemy, żeby oni zrobili coś wspólnie, pomyśleli o wspólnym działaniu, współpracy i budowaniu kapitału społecznego. Bardzo ważne są jednak dla nas, tak jak powiedziała pani minister, także działania związane z przygotowaniem społeczności lokalnej na zagrożenia czy też z zapobieganiem im, a może ze sprzątaniem po powodzi, jakimś zabezpieczeniem się, szkoleniami czy różnego typu ćwiczeniami, które będą przygotowywać społeczności lokalne na różnego typu zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MichałBraun">Mamy też tutaj komponent partycypacyjny. Druga część roku, czyli wtedy, kiedy będą realizowane projekty, to czas na konsultowanie programów współpracy. Jesteśmy jeszcze w końcówce konsultacji planów ogólnych zagospodarowania gmin, spotkań wiejskich itd. Można aplikować o środki na różnego typu konsultacje, spotkania i debaty, żeby te procesy były bardziej partycypacyjne. W sumie powiedziałem już przed chwilą o zwiększaniu potencjału sieci. To są różnego typu działania nastawione na budowanie sieci i powiązań między organizacjami. No i regranting to te małe granty, także dla grup nieformalnych, do 10 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MichałBraun">Ostatni slajd to jest harmonogram. Teraz kończyliśmy prekonsultacje. Jednocześnie pisaliśmy program. Trwa zmiana ustawy o NIW-CRSO, żeby móc mieć większy budżet w samym instytucie. Zaraz będzie rozpoczęcie procedowania samego programu w Radzie Ministrów. Planujemy nabór na wiosnę w maju, a od lipca do końca roku realizację projektów. Prawdopodobnie we wrześniu ruszą regrantingi w regionach, żeby jesienią i zimą projekty mogły być realizowane. Do końca 2025 r. będą zakończone wszystkie projekty. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszTomaszewski">Za chwilę rozpoczniemy dyskusję i zadawanie pytań, głównie pani minister, korzystając z tego, że mamy jeszcze 30 minut, więc tak… Po pierwsze, bardzo dobrze, że taki program się pojawia, bo wsparcie małych organizacji w społecznościach lokalnych jest bardzo istotne, ale też ważne jest to, żeby był to system uproszczony, abyśmy nie zabili na starcie tych, którzy spojrzą i powiedzą: „Ach, wreszcie coś dla mnie”, ale jak przystąpią już do przygotowania się i tworzenia: „E, to już nie dla mnie”. Po drugie 70 mln zł wydaje się na starcie jakąś kwotą, ale jak popatrzymy na beneficjentów ostatecznych, czyli 12,8 tys. organizacji, to jest niecałe 10%…</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszTomaszewski">Czyli widzimy, jakie są potrzeby, ale to jest krok w ważnym kierunku. Po pierwsze chodzi o to, żeby rozpoznać, jakie to będzie zapotrzebowanie, bo będzie je widać, kiedy zostanie uruchomiony program. Poprzez ewaluację po pierwszym roku będzie można mieć też oczywiście silne argumenty, jeśli chodzi o projektowanie budżetu na przyszły rok lub ewentualnie budowanie kolejnych odnóg tego programu.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszTomaszewski">Myślę, że konsultacje już zapewne pokazały, jakie jest zainteresowanie podmiotów pozarządowych. Tu zapytałbym pana dyrektora. Czy wiadomo, ile podmiotów skorzystało z możliwości udziału w konsultacjach? Natomiast z chwilą ogłoszenia programu zarówno samorządy, jak i wszystkie podmioty pozarządowe, zwłaszcza te, które są skupione w tzw. organizacjach parasolowych… Kolejna forma promocji tego programu, jeśli chodzi już o sam start, będzie też zapewne odbywać się za pośrednictwem parasolowych organizacji, zrzeszeń czy związków.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszTomaszewski">Pani minister, jeśli można zapytać, jak daleko są w rządzie rozwiązania systemowe? Pytam, bo mamy tu przedstawicieli organizacji pozarządowych. Dzisiaj jest okazja, by zapytać panią o zmiany upraszczające przepisy w funkcjonowaniu organizacji pozarządowych, bo często tu o tym rozmawiamy i zawsze sobie mówimy: „Nie, jeszcze musimy dać trochę czasu nowej pani minister, żeby to zafunkcjonowało kompleksowo, a nie wycinkowo”. Mimo to z pewnymi rzeczami nie będziemy czekać. Przeprowadziliśmy tutaj drobne rzeczy z projektu, który wcześniej wpłynął do Sejmu. Dyskutowaliśmy o kolejnych zmianach. Powiedzieliśmy jednak, że damy sobie czas. Czyli kwestia zmian systemowych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę. Może łącznie zbierzmy pytania do pani minister. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JerzyPłókarz">Tylko króciutko, żeby nie zajmować czasu. Poruszyła mnie jedna rzecz, którą od kilkudziesięciu lat podnoszę. Z naszej strony apel do pani minister. Co to są małe organizacje? Powszechnie słyszymy, jak fundacje jednoosobowe i jakieś małe organizacje, ale mające dostęp do kasy, do dotacji, mówią: „Małe organizacje to są te, które mają do 1 mln zł czy do 2 mln zł, średnie to te, co mają 3 mln zł dochodu czy przychodu, a duże to te, co mają powyżej 3 mln zł”. Pytam się więc, czy chodzi o kasę, czy chodzi o działalność społeczną non-profit i o aktywność obywateli.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JerzyPłókarz">Reprezentuję organizację, która ma kilkaset tysięcy członków, kilkanaście tysięcy ratowników i kilkadziesiąt tysięcy operatorów. Nie mamy milionowego budżetu, bo działamy w oparciu o składki członkowskie. Jesteśmy niczyi. Staramy się być Polakami. Po prostu dzielimy ludzi na mądrych i głupich, uczciwych i łobuzów. Żadna opcja nie uznaje nas za swoich, więc nie dostajemy żadnych wielkich dofinansowań, a wręcz jesteśmy obcinani. Eksperci nas bardzo nie lubią, ponieważ przy ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wnioskowaliśmy dość mocno, a potrafimy się dobijać o interes społeczny… Pani przewodnicząca się uśmiecha, bo faktycznie tacy jesteśmy. Wnosiliśmy, żeby pojawił się zapis, że ekspert musi mieć wiedzę w dziedzinie, którą ocenia. No i była to obraza majestatu, bo przecież po co ekspertowi wiedza w dziedzinie, którą ocenia.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JerzyPłókarz">Propozycja z naszej strony. Pani minister, mówmy czy określajmy w jakichkolwiek uregulowaniach i regulaminach, że to organizacje z budżetem takim a takim i organizacje powyżej takiego a takiego budżetu, a nie organizacja mała czy organizacja duża. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KrzysztofBalon">Chciałbym powiedzieć, że seniorzy bardzo się ucieszyli z tego programu, ale podkreślają, że to musi być naprawdę proste w aplikacji. Mam na myśli szczególnie ten pierwszy priorytet, bo to jest fantastyczne miejsce dla tzw. solidarności międzypokoleniowej, gdzie można by łączyć pokolenia na danym terenie. Moje pytanie jest takie, a właściwie komentarz, że to jest fantastyczny pomysł, wszakże pod warunkiem, że to naprawdę będzie proste w aplikacji. Właściwie na tym mógłbym zakończyć, a chciałbym też państwu przekazać wyrazy wdzięczności tych środowisk, bo czemu nie, skoro wszyscy tak mówią.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KatarzynaKrólak">Co mówią organizacje? Na co zwracają uwagę? Prostota wniosków. Patrząc nawet na NIW-CRSO, trzeba opisać dostępność dla osób z różnymi problemami. Może łatwiej byłoby po prostu wpisać, czy tak, czy nie. Organizacja oświadcza, że będzie dostępna i wypisać to. Są to szczegóły. Natomiast interesuje mnie, jak będzie oceniany ten wniosek. Czy przez ekspertów zewnętrznych, których teraz NIW-CRSO szkoli? Czy po drugie będą stosowane dodatkowe kryteria punktowe? Na przykład miasta tracące swoje funkcje społeczno-gospodarcze, obszary przygraniczne czy tereny popowodziowe. Czy po trzecie będzie decyzja ministra i ocena strategiczna, czyli nawet te gorsze wnioski dostaną dofinansowanie dzięki ocenie strategicznej? Organizacje ciągle zgłaszają, że to mało sprawiedliwe i transparentne. Czy ta ocena będzie transparentna, podjęta w oparciu o kryteria punktowe i ewentualne dodatkowe? Czy będzie to skierowane do terenów trudnych, pokazanych na slajdzie jako jasnozielone? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#TomaszSchimanek">Szybciutko zwrócę uwagę na cztery rzeczy. Jeśli chodzi o program, to oczywiście też przyłączam się do podziękowań Krzysztofa, bo wiem, że osobiście pani minister też się w to zaangażowała. Natomiast nawiązuję do tego, o czym powiedział pan przewodniczący, czyli do kwestii systemowych. Pod rozwagę podrzucam trzy sprawy, po pierwsze à propos spotkań podkomisji, w tym poprzedniego.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#TomaszSchimanek">Jak weszła ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to resort pracy, który wtedy był ministerstwem właściwym do jej wdrażania, przez kilka lat prowadził system monitorowania, który nie był doskonały, ale co roku był udoskonalany. W oparciu o ankiety co roku udawało się zebrać przynajmniej jakieś orientacyjne informacje o tym, jak ustawa jest wdrażana i jak poszczególne elementy są stosowane. W tej chwili takiego systemu nie ma. Częściowo przejął to Główny Urząd Statystyczny, ale GUS w bardzo ograniczonym zakresie zbiera te informacje, a poza tym z bardzo dużym opóźnieniem je publikuje. To jest tak pod rozwagę, pani minister, czy by do tego jednak nie wrócić i rzeczywiście mieć o wiele więcej bieżących informacji na temat tego, jak ustawa jest stosowana.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#TomaszSchimanek">Druga rzecz pod rozwagę. Pani przewodnicząca dysponuje – że tak powiem – wykonawczym  ramieniem w postaci NIW-CRSO. Było to widać zwłaszcza na poprzednim posiedzeniu. Powiem delikatnie, że jeśli chodzi o administrację rządową, to wiedza na temat organizacji pozarządowych jest bardzo nierówna. Poddaję pod rozwagę, czy nie można byłoby właśnie poprzez NIW-CRSO, który w przeszłości organizował bardzo fajne szkolenia dla organizacji… Czy nie można zaoferować takich szkoleń dla administracji rządowej, żeby tę wiedzę wyrównać? Nie było państwa na poprzednim spotkaniu. To, co mówił na nim resort sportu, jest ewidentnym dowodem, że taka wiedza się przyda.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#TomaszSchimanek">Ostatnia rzecz. To, co pan przewodniczący mówił. Grupa robocza, którą reprezentuję, stara się dostarczać pani minister różne propozycje. Udało się nam m.in. wypracować pakiet zmian dotyczących zlecania zadań w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Bardzo liczymy na to, że rzeczywiście uda się to jakoś przeforsować, bo wiemy już z odsłuchu, że zarówno jeśli chodzi o organizacje, ale również samorządy, które się zaangażowały w przygotowanie tych zmian… Część tych zmian naprawdę jest bardzo oczekiwana. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JuliaKluczyńska">Mam tylko pytanie do pani minister. Czy temu programowi będą towarzyszyły jakieś inne działania, których celem będzie zachęcenie darczyńców prywatnych i pobudzenie filantropii na rzecz budowania odporności? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#AdrianaPorowska">Zaczynając trochę od końca i od tego, co powiedziała pani poseł, marzę o tym, żeby budżet urzędu, który reprezentuję, jak i agendy, czyli NIW-CRSO, był większy, bo też wiem, że silne organizacje pozarządowe to silne, sprawcze i szybko działające państwo. Nie wiem, czy wszyscy z państwa wiedzą, że 19 lat pracowałam w organizacji pozarządowej i właściwie z ulicy przyszłam do urzędu, choć po drodze byłam w ratuszu wiceprezydentką od spraw organizacji pozarządowych i polityki społecznej. Po prostu pracowałam z osobami doświadczającymi bezdomności i bezpośrednio byłam zaangażowana w pomoc dla uchodźców z Ukrainy. Mówię o tym państwu dlatego, żeby powiedzieć, że to wiem i absolutnie rozumiem, co jest potrzebne organizacjom pozarządowym. Wiem, jakie tchnienie jak gdyby jest potrzebne i radom seniorów, i radom młodzieżowym.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#AdrianaPorowska">Jeśli chodzi o proste wnioski, 10 tys. zł i regranting, to już prościej nie da się tego zrobić. Pan dyrektor o tym państwu opowie. W Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (FIO) i w programie rozwoju organizacji obywatelskich (PROO) mieliśmy też testowane różnego rodzaju rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#AdrianaPorowska">Tak, oczywiście będziemy mieli ekspertów zewnętrznych. Tak, oczywiście pieniędzy powinno być więcej. Mamy 70 mln zł. To jest naprawdę bardzo dużo, bo jeśli zerkną państwo na programy realizowane przez innych ministrów, to tak dużo tam nie ma. Wiem też, jak wiele rzeczy jest potrzebnych organizacjom pozarządowym. Słuchajcie, kochani, wszystkiego się nie da upchnąć w ten projekt. To à propos filantropii. Nie mamy tam takich założeń. Przy czym domyślam się, że będą również organizacje pozarządowe, które… To przewidujemy i mówimy na szkoleniach.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#AdrianaPorowska">Dla mnie szkoleniem jest też nasze jeżdżenie w Polskę. Po prostu dwa dni w tygodniu pan minister jest w terenie, a ja dwa kolejne dni, plus dyrektorzy. To traktujemy już jako szkolenie. Pokazujemy organizacjom pozarządowym, że są doradcy i eksperci w NIW-CRSO i że szkolenie czy inwestycja w organizację pozarządową to nie zawsze jest kupowanie komputera i telefonu, bo czasem to jest przeszkolenie organizacji z umiejętności pozyskiwania funduszy z różnych źródeł. To chcemy dać organizacjom pozarządowym. Czasami to wzajemne sieciowanie się po to, żeby podzielić się dobrymi praktykami. Krótko mówiąc, chciałabym po prostu doprowadzić do sytuacji, w której organizacje pozarządowe miałyby moją 19-letnią wiedzę. Naprawdę 19 lat uczyłam się też tego, jak zdobywać fundusze w organizacji pozarządowej, będąc tak naprawdę pracownikiem socjalnym. Pomagając osobom doświadczającym bezdomności, byłam zatrudniona jako kierownik schroniska dla nich. Tak więc wiem, co to znaczy.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#AdrianaPorowska">Wiem, jak trudne do napisania są wnioski z Unii Europejskiej. Na tym etapie też pracujemy i rozmawiamy z komisarzami. Mówimy, że są potrzebne pieniądze dla organizacji pozarządowych, nie wyłącznie na długoterminowej ścieżce, ale i na szybkiej ścieżce, co dotyczy właśnie wszystkich kryzysów, które mogą się wydarzyć.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#AdrianaPorowska">À propos większych pieniędzy, tak jak mówiłam, pracujemy też z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji przy ustawie o obronie cywilnej. Tam również będą pieniądze na budowanie odporności społecznej i na programy edukacyjne. To może się wydarzyć wyłącznie rękami pracowników organizacji pozarządowych i działaniami integrującymi, które pokazują, że solidarność społeczna i wspólnotowość to jest dokładnie to, co nam pomogło chociażby w pandemii. Czego potrzebowały osoby starsze, które utknęły w domach? Sąsiada, który przyniesie im zakupy, wykupi leki i wyrzuci śmieci. Do tego naprawdę nie trzeba było uruchamiać wielkiej struktury państwa, tylko w pewnym momencie trzeba było to skoordynować. Nie mówię już o udostępnianiu chociażby swojego mieszkania w trakcie wojny w Ukrainie, ale mówię o solidarności społecznej, kiedy ludzie przyjechali na dworzec Warszawa Zachodnia i pomagali przenosić bagaże. Tu znowu trzeba było po prostu tylko przeszkolić ludzi i powiedzieć im, jak to zrobić. Żadna struktura państwa nie byłaby w stanie tak szybko zadziałać. To samo było w pandemii i w wielu innych miejscach.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#AdrianaPorowska">Ten program jest też oddaniem szacunku. Bardzo zależało mi na tym, żeby to był oddzielny program, który będzie się nazywał „Mocą małych społeczności”, żeby to nie było dołożenie pieniędzy do każdego programu, aby chociażby w ten sposób pokazać: „Widzimy was i słyszymy”. Rozumiem, że na posiedzeniu podkomisji są osoby, które rozumieją moc sprawczą organizacji pozarządowych. Tak naprawdę od każdego z was tutaj zależy, ile będzie pieniędzy dla organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#AdrianaPorowska">Teraz à propos wiedzy innych ministrów. Rozmawialiśmy już nawet na ten temat, co można byłoby zrobić dla innych ministrów, bo jestem specjalistą od organizacji pozarządowych, ponieważ to nie jest wyłącznie kwestia prowadzenia przez nich programów, ale i wysłuchań obywatelskich w poszczególnych ministerstwach. Zaczęliśmy z nimi współpracę. Oni już wiedzą, że jestem. Jedno takie wysłuchanie za nami. Prawdopodobnie zaraz będziemy mieli kolejne tego typu wysłuchanie. Tak zmieniamy ustawę o NIW-CRSO, aby instytut mógł realizować programy innych ministrów. Pieniądze będą u nich i to oni będą decydowali, na co te pieniądze zostaną przeznaczone, ale my będziemy realizowali sam program, czyli będziemy mieli operatora, który doskonale wie, jak przeprowadzić cały proces. Nad tym też pracujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#AdrianaPorowska">Co do grupy do spraw uproszczeń, to sam pan do mnie podszedł i powiedział, że następne spotkanie będzie 12 marca. Już zapamiętałam. Jeśli to Kuba wpisał w kalendarz, to będzie na bank. Spotkań z organizacjami pozarządowymi jest bardzo dużo. Na ostatnim posiedzeniu Rady Ministrów, jak pan premier poprosił wszystkich ministrów o uproszczenia w resortach, to po prostu szybko się zastanawiałam, co można byłoby dorzucić, bo i dla nas, i dla organizacji pozarządowych to jest po prostu bardzo istotne. Trochę tak jest, że standaryzujemy coś, wydajemy rozporządzenie albo ustawę dotyczącą jakiegoś obszaru, a potem się okazuje, że to komuś innemu wiąże nogi. Dlatego mamy prekonsultacje i konsultacje tego programu, a proces jest wydłużony, aby…</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#AdrianaPorowska">To powiedział już pan dyrektor na samym początku, odpowiadając panu, co znaczy dla nas mała organizacja. Pan dyrektor powiedział, że to jest kwestia budżetów, ale i małych miejscowości. Formularz do prekonsultacji jest zamknięty, a formularz do konsultacji jest otwarty. Zgłaszanie uwag dociera do mojego serca i umysłu, przy czym to, co na papierze, to jest na papierze. Będziemy to analizowali i odpowiadali. W uzupełnieniu może jeszcze pan dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#MichałBraun">Czy będą jakieś dodatkowe punkty np. za to, że ktoś jest z jeszcze mniejszej miejscowości albo z konkretnego terenu? To jest pytanie otwarte, które będziemy zadawać na etapie tworzenia samego regulaminu, bo tego nie będzie w programie, który uchwali Rada Ministrów, ale będzie w regulaminie. Tutaj znowu decydentem będzie rada NIW-CRSO, która w większości składa się z przedstawicieli organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#MichałBraun">To też jest jeden z elementów, o które zadbała pani minister Porowska, a wcześniej pani minister Buczyńska, że po raz pierwszy w radzie instytutu większość głosów mają organizacje pozarządowe. Żadnego konkursu nie możemy ogłosić, ale też nie możemy zatwierdzić żadnego regulaminu konkursu, bez zatwierdzenia przez radę NIW-CRSO, co oznacza po prostu, że to organizacje same muszą to zrobić. Procedura jest więc naprawdę w pełni transparentna. Kwestia przydzielenia ekspertów do poszczególnych wniosków jest dziś transparentna, robiona przez algorytm w obecności rady NIW-CRSO. Wylosowanie ekspertów do oceniania z dużej puli też jest odbywane w obecności rady NIW-CRSO. Naprawdę wszystko jest supertransparentne.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#MichałBraun">Natomiast powiem dzisiaj państwu, że w tej chwili kontrolujemy kolejny z naszych programów, Fundusz Młodzieżowy, a mamy też kontrolę Najwyższej Izby Kontroli. No i rzeczywiście zatrważające są te wyniki. Dosłownie wczoraj analizowaliśmy profile ekspertów, którzy oceniali wnioski, decydując o przyznawaniu milionowych dotacji dla organizacji bezpośrednio związanych z partią, która już nie rządzi. Powiem państwu, że sytuacja, w której w profilu zgłoszeniowym eksperta… Okazuje się, że to jest osoba, która nigdy nie oceniła ani jednego wniosku i nie ma żadnego doświadczenia w ani jednej organizacji pozarządowej, a decyduje potem o przyznawaniu ogromnych dotacji dla organizacji zakładanych też przez osoby znane. To jakby jest sytuacja skandaliczna. Myślę, że NIK też po raz kolejny potwierdzi, że te praktyki były po prostu nielegalne. Instytut, który prowadził takie praktyki, już jednak nie istnieje. Dzisiaj ten instytut, którym zarządzam pod opieką pani minister, jest instytucją, która ma być i jest wzorem transparentności. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#TadeuszTomaszewski">Serdecznie dziękuję pani minister za tę naszą wspólną rozmowę. Trzymamy za panią kciuki jako przedstawiciele organizacji pozarządowych (NGO) z doświadczeniem samorządowym. To tym bardziej wzmacnia tę pozycję w rządzie. Zapewne będziemy już na roboczo współpracować, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwiązania systemowe, głównie oczywiście monitorując inne obszary, ale również nad tym… Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do drugiego punktu, mianowicie informacji… Uprzejmie proszę pana dyrektora o konsultacje osobiste może na korytarzu, tak? Bardzo proszę, niech państwo tam przejdą na korytarz, żeby nie przeszkadzać, a tutaj kontynuujemy nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#TadeuszTomaszewski">Informacja na temat rocznych i wieloletnich planów współpracy z NGO wynikających z art. 5b ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednego materiału nie widzę. Są materiały ministra edukacji oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji, a nie ma materiału ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Dzisiaj reprezentuje ten resort pani Barbara Szelewa-Kropiwnicka. Jest pani dyrektor? Tak. Uprzejmie proszę panią dyrektor lub inne osoby, które również reprezentują ministerstwo, o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#PiotrKowalczyk">Formy współpracy przyjęte w ramach programu są przede wszystkim pozafinansowe, koncentrujące się na konsultowaniu, obejmowaniu patronatami, organizowaniu wspólnych konferencji i seminariów, a – i tu najważniejsze – finansowa forma współpracy prowadzona jest w ramach… W przypadku przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce minister ustanawia programy i przedsięwzięcia mające na celu realizację polityki naukowej państwa, co będzie istotne w przypadku, kiedy przedstawimy tutaj dane finansowe.  Oczywiście przy współpracy finansowej minister zleca realizację zadań publicznych w ramach otwartych konkursów ofert oraz wspiera inicjatywy wpisujące się w aktualne priorytety ministra, w szczególności w zakresie współpracy z Polską diasporą, a także realizuje działania ujęte w umowie międzynarodowej pomiędzy rządem RP a rządem Stanów Zjednoczonych w sprawie współpracy w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta. Dodatkowo minister finansuje programy stypendialne realizowane w udziałem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#PiotrKowalczyk">Jeżeli chodzi o środki finansowe przewidziane na rok 2025, to mamy finansowanie zadań z zakresu programów i przedsięwzięć ministra ustanawianych w trybie art. 376 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Przewidziane na ten rok środki to kwota 293 mln zł. Otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego… W tym przypadku Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego organizuje jeden konkurs na zadanie, jakim jest organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego, za 3,35 mln zł. Finansowanie wydatków związanych z realizacją wymiany w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta to ponad 6 mln zł, a finansowanie stypendiów to kwota 610 tys. zł. Dodatkowo nieoficjalnie, bo chyba pani dyrektor mi nie pogrozi, mogę powiedzieć, że pracujemy nad drugim zadaniem w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jego zakres przedmiotowy będzie dotyczył popularyzacji nauki. Jeżeli to dobrze pójdzie, tutaj budżet będzie wynosić 5–10 mln zł, z przyjęciem, że 5 mln zł w tym roku, a 5 mln zł w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#PiotrKowalczyk">Od razu może powiem w kontekście Ministerstwa Sportu i Turystyki, które się tłumaczyło na zeszłym posiedzeniu, o dysproporcji środków. U nas głównym strumieniem finansowania są jednak przepisy Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, ponieważ w art. 366 funkcjonuje tzw. podmiot, a w zasadzie jednostka organizacyjna działająca na rzecz upowszechniania nauki. Mając w pamięci społeczną odpowiedzialność nauki, można powiedzieć, że jednostką organizacyjną w zasadzie objęte są wszystkie NGO, które mają osobowość prawną, w szczególności fundacje i stowarzyszenia, oczywiście w kontekście ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stąd ta rozbieżność finansowa.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#PiotrKowalczyk">Główne trzy programy, które też będą uruchomione w tym roku, o czym trochę spojlerowo mogę powiedzieć, to są programy, które tak naprawdę cieszą się popularnością od kilku lat. To jest program dotyczący społecznej odpowiedzialności nauki, w szczególności ukierunkowany właśnie na popularyzowanie i upowszechnianie osiągnięć naukowych, a także program „Doskonała nauka”, który w tym popularniejszym module skierowany jest na organizację konferencji naukowych, a w drugim na przygotowywanie monografii, jak również program „Nauka dla społeczeństwa”, który jest ukierunkowany na finansowanie badań. W każdym z tych programów, oczywiście oprócz uczelni, instytutów badawczych i podobnych, dość rozpoznawalnych podmiotów z obszaru szkolnictwa wyższego i nauki, mogą wziąć udział również organizacje pozarządowe. Tutaj startują one na równi z tymi dużymi podmiotami.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#PiotrKowalczyk">Jeżeli chodzi o działania bieżące, wiele organizacji pozarządowych zwraca się do nas w formie podjęcia różnego rodzaju współpracy przy realizacji bieżących działań. Czasami jest potrzeba zorganizowania konferencji czy wydania jakiejś publikacji, materiałów konferencyjnych itp. Tego rodzaju inicjatywy minister też realizuje. W zależności od możliwości, trybu i strumieni finansowania staramy się wspierać w zasadzie każdego, kto do nas się zgłasza, oczywiście w zakresie obowiązków ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#TadeuszTomaszewski">Wobec tego przechodzimy do następnego, bratniego resortu, czyli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest z nami pani Renata Kurlanc, dyrektor Departamentu Wychowania i Profilaktyki. Jest też pani Krystyna Kiernozek, radca w tym departamencie. Bardzo proszę panią dyrektor o głos.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#RenataKurlanc">Minister edukacji dostrzega w organizacjach ważnego partnera społecznego, który wspiera działalność edukacyjną, wychowawczą i profilaktyczną szkół i placówek oświatowych. Dlatego też głównym celem przyjętego programu jest budowa partnerstwa między administracją rządową a organizacjami pozarządowymi. Temu właśnie ma służyć wspieranie NGO w realizacji ważnych celów oświatowych i społecznych. Tak jak już wcześniej zostało powiedziane, jeśli chodzi o podmioty, które współpracują z organizacjami pozarządowymi w ramach programu, są także jednostki organizacyjne, które są podległe ministrowi edukacji lub są przez niego nadzorowane. W programie wyróżniono dwie formy współpracy, mianowicie współpracę finansową lub niefinansową. Współpraca finansowa jest realizowana w formie powierzenia wykonania zadań publicznych. Niefinansowa polega na obejmowaniu przez ministra honorowych patronatów dla przedsięwzięć realizowanych przez NGO czy też na udziale ministra w komitecie honorowym, ale również na tym, że minister edukacji zaprasza przedstawicieli organizacji pozarządowych do konsultacji, zespołów eksperckich czy prac roboczych w zakresie opiniowania różnego rodzaju aktów. Jeśli mówimy o rodzajach współpracy z NGO, to bardzo ważna jest tutaj współpraca w zakresie wspierania przez organizacje pozarządowe działalności wychowawczej. Należałoby wspomnieć o organizacjach harcerskich, które wykorzystują zorganizowane formy działań i kształtują bardzo ważne cechy, takie jak służba i pomoc bliźniemu, a także postawy patriotyczno-obywatelskie. Na tym polu rzeczywiście ogromne znaczenie ma wpływ organizacji harcerskich.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#RenataKurlanc">Kolejnym ważnym punktem jest powołanie przez ministra edukacji zespołu do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Minister edukacji, która wspiera dyrektorów szkół i placówek w zakresie wszechstronnej współpracy z NGO, podjęła decyzję o tym, aby wzmocnić współpracę z doświadczonymi organizacjami pozarządowymi, dla których istotne jest dobre funkcjonowanie uczennic i uczniów w przyjaznej atmosferze w szkołach i placówkach, które realizują cele edukacyjne. W czerwcu 2024 r. pani minister edukacji powołała zarządzeniem zespół ds. współpracy z NGO. Ponieważ to przedsięwzięcie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem ze strony organizacji pozarządowych, a wtedy zostało wybranych 30 NGO, to  13 września 2024 r. pojawiło się kolejne zarządzenie, właściwie zmieniające to pierwsze, w sprawie powołania kolejnych 15 organizacji do zespołu ds. współpracy z NGO, który obecnie liczy 45 organizacji. Zadaniem tego zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie współpracy organizacji pozarządowych z placówkami oświatowymi i szkołami, w szczególności co do organizacji pracy przedszkoli, praw dziecka i ucznia, kompetencji kadry pedagogicznej i kierowniczej, edukacji włączającej, profilaktyki zdrowia psychicznego. Mamy za sobą dwa spotkania. Pierwsze odbyło się 20 września, a kolejne 16 grudnia. Teraz jesteśmy przed następnym spotkaniem z organizacjami, które się odbędzie 20 lutego.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#RenataKurlanc">Organizacje pozarządowe mają również ogromny wpływ na treści nauczania oraz wychowanie w zakresie kształtowania postaw społecznych i działalności wolontariackiej. Podczas realizacji przedmiotu wiedza o społeczeństwie są kształtowane właśnie postawy obywatelskie i społeczne uczniów, a treści nauczania tak zostały sformułowane, żeby każdy uczeń miał świadomość wpływu obywateli na życie polityczne i poczucie własnej sprawczości. Podczas lekcji uczeń przedstawia cele i przykłady działalności organizacji społecznych, które skupiają młodych ludzi w Polsce, ale także zapoznaje się z ideą wolontariatu i potrafi ją wyjaśnić. Zresztą dzieci i młodzież są bardzo zaangażowane w działania wolontariackie. Planuje się, że od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych będzie realizowany jako nieobowiązkowy nowy przedmiot edukacja zdrowotna, a w szkołach ponadpodstawowych będą dwa nowe przedmioty, czyli edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Jednym z uwzględnionych działów jest budowanie postaw prospołecznych, a celem podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego aspektach. Mówiąc o edukacji zdrowotnej i o nowych przedmiotach, które wejdą, trzeba również powiedzieć o edukacji obywatelskiej, gdzie uczeń będzie omawiał znaczenie wolontariatu jako jednej z form aktywności obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#RenataKurlanc">Mówiąc o współpracy z NGO, należy również wspomnieć o współpracy w ramach „Narodowego programu zdrowia”. Tutaj są ogłaszane konkursy. Jedna z edycji była na lata 2021–2025. Teraz mamy program „Zobacz emocje”, w którym realizowane są projekty i programy edukacyjne i wychowawcze. Do konkursu mogły zgłaszać się podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczyły właśnie zadań związanych z zakresem zdrowia publicznego. Na realizację zadań przeznaczono środki publiczne w maksymalnej wysokości 7 639 422 zł, przy czym w 2024 r. to były 3 014 422 zł, a na 2025 r. zostało przeznaczonych 4 625 000 zł. Po rozstrzygnięciu konkursu minister edukacji zleciła wykonanie zadań 5 wybranym organizacjom pozarządowym. Dzięki temu w szkołach i placówkach będą mogły być wdrożone i zrealizowane programy, w wyniku których – mamy nadzieję – nastąpi poprawa samopoczucia i dobrostanu psychicznego uczniów i uczennic. Chodzi o poznanie siebie i swoich możliwości w relacjach rówieśniczych, polepszenie postaw i relacji emocjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#RenataKurlanc">Kolejna jest współpraca ministra edukacji w ramach programu „Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej” w roku szkolnym 2024/2025. Pod koniec sierpnia minister edukacji ustanowiła program pod tą nazwą. Przedmiotem programu jest doposażenie minimum 500 publicznych i niepublicznych placówek w środki higieny menstruacyjnej, ale również realizacja działań informacyjnych i edukacyjnych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, jak też przeprowadzenie pilotażu zapotrzebowania na te środki oraz opracowanie raportu z realizacji programu. W 2024 r. na program przeznaczono 1,9 mln zł, a 2,5 mln zł do sierpnia 2025 r.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#RenataKurlanc">Ta działalność i współpraca ministra edukacji jest bardzo bogata, stąd kolejny jest program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy pod nazwą „Szkoła dla wszystkich”. Głównym celem programu jest lepsze dostosowanie środowiska szkolnego do potrzeb uczniów i uczennic z Ukrainy z doświadczeniami migracji i uchodźstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#RenataKurlanc">Organizacje pozarządowe biorą również udział w organizacji ogólnopolskich turniejów i olimpiad dla uczniów. Tutaj też do współpracy przystępują NGO. Na przełomie I i II kwartału 2025 r. minister edukacji ma w planach ponowne ogłoszenie konkursu na organizację i prowadzenie olimpiad i konkursów tematycznych związanych z wybraną dziedziną wiedzy. Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia nie jest wykluczone, że tymi wnioskodawcami będą również właśnie NGO, a o liczbie zawartych z tymi organizacjami umów będziemy wiedzieć w sierpniu br. po wyłonieniu ewentualnych organizatorów turniejów i olimpiad.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#RenataKurlanc">Bardzo ważny jest „Program wspierania rozwoju uczniów wybitnie uzdolnionych”.  Tutaj również są organizacje pozarządowe.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#RenataKurlanc">No i oczywiście „Polityka cyfrowa transformacji edukacji”, gdzie współpraca z NGO została wpisana uchwałą Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#RenataKurlanc">Na koniec jeszcze projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który minister edukacji realizuje we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF). Celem głównym tego projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli, ale również udzielanie wsparcia dzieciom i uczniom, którzy mają zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#TadeuszTomaszewski">Mnie w szczególności ucieszył fakt realizacji programu „Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej”. Do mnie jako posła 4–5 lat temu zgłosiła się sama młodzież. Samorząd uczniowski organizował właśnie zakup i zbierał środki finansowe, aby mieć skrzyneczki umieszczane w różnych miejscach. Fajnie, że ten program jest obecny i kontynuowany.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są pytania do resortu? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#WiolettaMariaKulpa">Teraz powiem tak, wracając do pani materiału, że czterdzieści parę organizacji… Proszę mi powiedzieć, czy państwo w ogóle konsultowali te organizacje ze środowiskiem rodziców. Pani minister sobie wybrała organizacje, które będą miały wpływ na kształtowanie psychiki dzieci i na relacje obywatelskości. Nie wiem, co się pod tym kryje, bo pani powiedziała o tym bardzo ogólnie. Natomiast chciałabym też wiedzieć, jaka jest generalnie podstawa programowa, co będzie zawarte w tych zagadnieniach, bo tam tkwi tak naprawdę sedno sprawy. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#WiolettaMariaKulpa">Natomiast po drugie powiem tak, że ministerstwo nie jest zainteresowane nowymi elementami kształtowania młodzieży, bo mówię już o poziomie młodego człowieka, który kończy liceum czy technikum, za chwilę wejdzie w świat dorosły i zetknie się z szarą, brutalną rzeczywistością m.in. rynku pracy. Miałam bardzo ciekawy pomysł pod hasłem „Legitna praca”. Zresztą to wyszło zupełnie przez przypadek, kiedy na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej z głównym inspektorem pracy. Oni bardzo chętnie poprzez swoje delegatury i inspektoraty w terenie mogliby przeprowadzać szkolenia w placówkach oświatowych w ostatniej klasie licealnej, tej maturalnej, bądź w V klasie technikum. Młody człowiek nie zawsze idzie na studia, ale być może już podejmuje pierwszą pracę zaraz po ukończeniu szkoły średniej. Chodziło o to, żeby tego młodego człowieka nie oszukano na rynku pracy, czyli nie tylko, żeby wiedział, jakie ma obowiązki, ale przede wszystkim jakie ma prawa jako przyszły pracownik. Pani minister niestety mi odmówiła, twierdząc, że nie ma możliwości i czasu itd. Miałabym prośbę, żeby państwo jednak mogli to rozważyć, bo to jest bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#WiolettaMariaKulpa">Jeszcze jedna rzecz, na którą zwracali mi uwagę nauczyciele. Na wielu spotkaniach oni o tym mówią. Jak państwo już likwidują tę jedną lekcję religii, bo tak sobie wymyślili, to nauczyciele myśleli, że to będzie dodatkowa lekcja wychowawcza. Niech pani potwierdzi. W klasach I–III nie ma w ogóle lekcji wychowawczej? Nauczyciele oczekiwali, że będą mogli wykorzystać przynajmniej tę jedną lekcję dodatkową na rozmowy z dziećmi. To byłaby też jakaś możliwość przeprowadzenia różnych działań i kształtowania młodego człowieka. Państwo w ogóle zlikwidowali 45 minut. Tego nie ma w przestrzeni nauczania, a jednak chyba tego nie konsultowaliście do końca z nauczycielami. Jeśli państwo mówią, że tak wszystko konsultują, to mam pytanie, czy w ogóle rozmawialiście z nauczycielami na temat ich potrzeb w placówkach oświatowych. To nie jest kwestia tego, że – nie wiem – ogłaszamy sukces, bo zlikwidowaliśmy religię, tylko pytania, jak to dalej zagospodarować. Czy po prostu tylko obwieścić sukces i wszystko? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#RenataKurlanc">Natomiast myślę, że wszyscy wiemy, że nie ma bardziej zaangażowanych wychowawczo nauczycieli niż nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, gdzie nie ma podziału na przedmioty, tylko nauczyciel przez cały czas pobytu uczniów i uczennic w szkole poświęca im każde swoje działanie wychowawcze. Nie ma również podziału na przedmioty w klasach młodszych, bo właśnie nauczyciel decyduje, co należy zrobić, obserwując potrzeby i stan dzieci, ich kondycję psychofizyczną danego dnia, w danej chwili. Nie ulega wątpliwości, że wszystkie działania, które podejmują nauczyciele … To nie jest jedna godzina w tygodniu. Praktycznie to są wszystkie godziny, które są połączeniem edukacji i działań wychowawczych. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#RenataKurlanc">Druga sprawa. Tutaj jakby połączę pani pytania i postaram się odpowiedzieć. Pani minister i wszyscy wiceministrowie są otwarci na spotkania z przedstawicielami organizacji, jeśli tylko zgłaszają takie potrzeby. Na spotkaniach jest to omawiane. Natomiast jeśli chodzi o konsultowanie i zapraszanie do tego zespołu, to się odbyło na zasadzie składania ofert, które były oceniane. Wszystko było dostępne w zarządzeniu i w komunikacie ministra edukacji. Były przedstawione rekomendacje. Ostateczną decyzję podejmowała natomiast pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#RenataKurlanc">Kolejna sprawa. Zobowiązana czasem, nie chcąc przedłużać swojego wystąpienia, bo materiał państwo dostali, powiem, że jedną ze sfer działalności i właśnie konsultowania jest również współpraca z rodzicami. Zresztą myślę, że mogę tutaj państwu powiedzieć, mimo że jesteśmy przed tym spotkaniem, że zespół zaproszony przez panią minister, a składający się z 45 organizacji, sam dokonywał… To są przedstawiciele najróżniejszych organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, fundacji, w tym nauczycielskich, a jest tam również koło gospodyń wiejskich. Pani minister zależało na tym, żeby byli to przedstawiciele jak najbardziej zróżnicowanych środowisk, którzy mogą jak najwięcej wnieść do tego spojrzenia ministra edukacji na wiele problemów i przedstawić swoje stanowisko. Zostało zaproponowane utworzenie siedmiu grup i właśnie będziemy konsultować to z przedstawicielami… Tak, pani radco? Siedem grup tematycznych, gdzie przedstawiciele organizacji mogą się jakby zapisywać czy zgłaszać swój akces do udziału w pracy tych grup. Będą współpracować z przedstawicielami departamentów i ministrami właśnie w zakresie tematyki, do której się zgłoszą. Może tak…</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#AgataFurgała">Podobnie jak moi przedmówcy z innych resortów, powiem, że ta współpraca oczywiście przyjmuje czy może przyjmować charakter zarówno stricte finansowy, jak i mieszany, a także niefinansowy. Zanim przejdę do aspektu finansowego czy mieszanego, pozwolę sobie szerzej powiedzieć parę słów o tym niefinansowym, który może przyjmować formę konsultacji, różnego rodzaju działań publicznych, wzajemnego informowania się o kierunkach takiej współpracy przy patronatach i konferencjach. Żeby pokazać – można powiedzieć – aktywizację w ostatnim roku, bo myślę, że ona została dość zaktywizowana, pozwolę sobie przytoczyć kilka konkretnych przykładów.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#AgataFurgała">Po pierwsze bardzo szeroko współpracujemy z organizacjami pozarządowymi w ramach reaktywowanego międzyresortowego zespołu ds. przeciwdziałania handlowi ludźmi.  Tutaj są przedstawiciele wielu organizacji, m.in. Fundacji Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu La Strada, Fundacji Light House, Fundacji Czas Wolności, Stowarzyszenia Po-Moc. Wszystkie te organizacje są aktywne na polu pomocy ofiarom tego przestępstwa i są z nami na bieżąco w kontakcie, bo praktycznie raz w tygodniu w ramach grup roboczych, rzadziej w ramach tego międzyresortowego zespołu, a telefonicznie z moimi współpracownikami są praktycznie na co dzień.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#AgataFurgała">Można powiedzieć, że innym przykładem takiej pomocy mieszanej z inicjatywy pana naczelnika Wydziału Porządku Publicznego była współpraca z fundacją, która wygrała konkurs na realizację zadania publicznego związanego z prowadzeniem telefonu interwencyjnego w sprawie poszukiwania osób zaginionych. To jest oczywiście zadanie finansowe.  Natomiast w ramach współpracy z Fundacją Itaka udostępniliśmy po prostu sale, co nie było przez wiele lat możliwe. To było naprawdę duże przedsięwzięcie, w którym wzięli udział przedstawiciele różnych organizacji pozarządowych, jak również ratownicy, policjanci i funkcjonariusze innych służb. Wspólnie wypracowywano najlepsze pola współpracy w zakresie poszukiwania osób zaginionych.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#AgataFurgała">Innym przedsięwzięciem chociażby sprzed kilku tygodni było skierowanie kilku organizacji pozarządowych do udziału w ramach międzynarodowej konferencji grupy państw Morza Bałtyckiego, której przewodniczymy w obszarze przeciwdziałania handlowi ludźmi. Brały one właśnie udział w tym gremium międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#AgataFurgała">Teraz wrócę do programu współpracy, którego główny cel jest opisany w załączonym materiale. Czyli chodzi o stworzenie i wdrożenie systemowych rozwiązań, które umożliwiają aktywny udział organizacji pozarządowych w planowaniu, realizacji i monitorowaniu realizacji zadań publicznych MSWiA. Celem szczegółowym jest po pierwsze… Może nie po pierwsze, bo nie chciałabym wartościować, dlatego że reprezentuję Departament Porządku Publicznego, natomiast te zadania są realizowane przez różne komórki organizacyjne w naszym urzędzie i dotyczą kilku sfer.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#AgataFurgała">Jest to realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny. To zadanie, które w drodze konkursu zostało powierzone Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#AgataFurgała">Jeśli chodzi o zwiększanie udziału NGO oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi, tutaj powierzamy to czy wspieramy, bo to w zasadzie są wspólne działania, Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi (KCIK), które jest prowadzone różnie w zależności od konkursu. Oczywiście La Strada od lat współpracuje z nami w tym zakresie, bo też ma potencjał do realizacji tego zadania, ale w ubiegłym roku było to Stowarzyszenie Po-Moc, a w tym roku jest inny podmiot współrealizujący to zadanie.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#AgataFurgała">Kolejne jest wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego. To zadanie powierzone Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu (GOPR) i Tatrzańskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu (TOPR). W tym programie mamy również określone wsparcie NGO uprawnionych do wykonywania działań w obszarze ratownictwa wodnego, czyli organizację i prowadzenie szkoleń dla ratowników wodnych.</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#AgataFurgała">Dalej z celów szczegółowych programu można wymienić dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym. Właśnie zadania w tym obszarze koordynuje Departament Porządku Publicznego. Wspomniałam już o Fundacji Itaka, która wygrała konkurs na prowadzenie telefonu interwencyjnego w zakresie poszukiwania osób zaginionych, przede wszystkim dzieci.</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#AgataFurgała">Drugim elementem czy kolejnym zadaniem w tym programie jest ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego. Tu mamy do czynienia z rozpisywaniem konkursów i realizacją zadań publicznych. Kolejny cel to integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#AgataFurgała">Tak jak wspomniałam na wstępie, nasz program resortowy jest koordynowany akurat w komórce, którą mam przyjemność kierować, natomiast jest on w poszczególnych zadaniach realizowany przez inne komórki merytoryczne w zależności od specyfiki danego zadania. Koordynujemy je i zbieramy. Oczywiście do 20 marca przedstawimy roczne sprawozdanie za cały rok funkcjonowania tego programu.</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#AgataFurgała">Może krótko o wysokości środków przeznaczonych na realizację programu, jeśli państwo są zainteresowani, a jeśli nie, to jest to w informacji, więc nie wiem, jak pan przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#AgataFurgała">Natomiast jeszcze chciałabym na koniec wspomnieć o tej formie współpracy, która nie jest uwzględniona w tym programie. W drodze uchwały przez Radę Ministrów od 2007 r. prowadzony jest i koordynowany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rządowy program przeciwdziałania przestępczości i aspołecznym zachowaniom „Razem bezpieczniej”. Ten program praktycznie obowiązuje 17 lat. Skończył się w ubiegłym roku. Zaprojektowaliśmy kolejną edycję programu „Razem bezpieczniej” na lata 2025–2028. On jest na finalnym etapie prac legislacyjnych i czeka na rozpatrzenie przez Stały Komitet Rady Ministrów.  Ten program co do zasady wraca do korzeni z pierwszych edycji. Ma uaktywniać społeczności lokalne, czyli to, o czym mówiła pani minister w pierwszym wystąpieniu, ale oczywiście w obszarze kształtowania bezpiecznych zachowań, a przeciwdziałania zachowaniom aspołecznym i przestępczości. Program ma docierać na poziomie społeczności lokalnych do potrzebujących czy do rozwiązywania tych problemów. Działa to w taki sposób, że wojewoda zbiera ze swojego obszaru propozycje organizacji pozarządowych bądź jednostek samorządu terytorialnego i przedstawia je ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, rekomendując określoną liczbę projektów. Na poziomie ministra działa komisja konkursowa. W nowej edycji planujemy powołanie międzyresortowej grupy roboczej ds. oceny tych projektów. W ten sposób w skali całego kraju rezerwa celowa przeznaczona na… Mamy nadzieję, że na roczne funkcjonowanie programu będzie 12 mln zł. Również to tak naprawdę ma inspirować lokalne społeczności, w tym organizacje pozarządowe, do podejmowania działań w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#AgataFurgała">Gdyby były jakieś pytania, to pozostaję oczywiście do państwa dyspozycji. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#JarosławPopławski">Chciałbym o coś zapytać, bo mówiła pani, że są programy dla jednostek OSP i jest wsparcie. Czy mogłaby pani wymienić jakieś na rok 2025? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.91" who="#JerzyPłókarz">Mamy takie przypadki, że zwraca się do nas jednostka Policji, że jakiś człowiek się oddalił i 100 km dalej go znajdujemy, bo mamy sieć użytkowników PL-CB Radia i puszczamy komunikat na terenie całego kraju bezpośrednio do kierowców. To nie jest na takiej zasadzie, że coś przeczytam, a później za godzinę czy pięć godzin jadę i już nie pamiętam o tym, że tam coś było, tylko teraz jadę i w samochodzie mam komunikat, że szukamy takiej a takiej osoby. Udaje nam się od czasu do czasu rzeczywiście kogoś skutecznie odnaleźć. Była bardzo spektakularna akcja pod Poznaniem. Nie pamiętam już dokładnie nazwy miejscowości. Zimą oddalił się starszy człowiek z demencją i to niezbyt ciepło ubrany. Odnaleźliśmy go jakieś 100 km dalej, idącego sobie w środku nocy ulicą. Na szczęście dzięki komunikatom na PL-CB Radio kierowca ciężarówki zauważył go, zainteresował się i człowiek został uratowany. Policjanci dzwonili, dziękowali i mówili zaskoczeni: „Znaleźliście go już po godzinie”. Tak więc deklarujemy współpracę.</u>
          <u xml:id="u-1.92" who="#AgataFurgała">Dziękuję za deklarację. Oczywiście jak najbardziej współpraca z Fundacją Itaka, jeśli chodzi o telefon interwencyjny i pomoc, a także wsparcie rodzin poszukujących osób zaginionych… Myślę, że w imieniu fundacji, bo cały czas z nią współpracujemy, mogę zadeklarować otwartość. To być może będzie jeszcze bardziej efektywne.</u>
          <u xml:id="u-1.93" who="#AgataFurgała">Jeśli chodzi o postulat pana przewodniczącego, znam ten temat, chociaż akurat nie w tym wydziale się on pojawiał. Natomiast tutaj jest jeszcze kwestia tego, na ile z formalnoprawnego punktu widzenia MSWiA ma możliwość i tytuł do tych działań. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jako apel to zastosuję, ale mogę się ustosunkować na piśmie do tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.94" who="#AgataFurgała">Rozumiem, że jeśli chodzi o włączanie OSP… Przepraszam, że może nie w odpowiedniej kolejności. Znowu tutaj spróbuję odpowiedzieć na to pytanie. To jest zadanie dotyczące opiniowania i doradztwa oraz upowszechniania wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez OSP w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocji wolontariatu. Zadanie jest realizowane w ramach posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa. Ta rada powołana zarządzeniem nr 40 ministra spraw wewnętrznych działa od 2016 r. W pierwszej połowie 2024 r. ten cel był realizowany poprzez opiniowanie, doradztwo i bieżącą współpracę z podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego i górskiego oraz jednostkami OSP. Na stronie MSWiA w odpowiedniej zakładce, która się nazywa „Nadzór nad ratownictwem górskim i wodnym” bądź też „Ochotnicze straże pożarne”… Mogę przekazać, bo nie będę czytać całego adresu HTTP. W zakładce są zagadnienia i wyjaśnienia, a także kolejne, nowe informacje.</u>
          <u xml:id="u-1.95" who="#AgataFurgała">Dodatkowo w pierwszej połowie 2024 r. w MSWiA przy współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej trwały przygotowania do realizacji jednej z akcji profrekwencyjnych ogłoszonych przed wyborami w październiku 2023 r. wspólnie z ministrem klimatu i środowiska. W resorcie spraw wewnętrznych przygotowano dokument określający procedurę przekazywania środków budżetowych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz opracowano zakres rzeczowy dotacji możliwych do zakupienia w ramach tej akcji. Ochotnicze straże pożarne z terenu danej, zwycięskiej gminy, wyznaczone zgodnie z zasadami konkursu, otrzymają środki z budżetu państwa zabezpieczone w kolejnym roku.</u>
          <u xml:id="u-1.96" who="#AgataFurgała">To jest informacja, którą pozwoliłam sobie odczytać, ponieważ – tak jak wskazałam – akurat jest to inny departament i inna dyrekcja, która zajmuje się ochroną ludności i zarządzaniem kryzysowym, w tym współpracą z OSP. Gdyby była potrzeba jakichś dodatkowych wyjaśnień, to oczywiście zasięgnę takiej informacji od odpowiedniej komórki merytorycznej i będę w stanie to uzupełnić, jeśli to nie rozwiewa jakichś ewentualnych pana wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.97" who="#TadeuszTomaszewski">Po pierwsze, są przekazane do konsultacji nowe zasady dofinansowania zakupu samochodów dla OSP z budżetu państwa. W czwartek rano, a później w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych będą one konsultowane.</u>
          <u xml:id="u-1.98" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie, jeśli chodzi o działania prowadzone przez podkomisję, w tej chwili rozważamy nowelizację ustawy o OSP, jak również wprowadzenie za pomocą profilu mObywatel legitymacji dla strażaków i ratowników. To jest we wstępnej fazie.</u>
          <u xml:id="u-1.99" who="#TadeuszTomaszewski">Po trzecie widzę, że w piątek po południu jest punkt dotyczący informacji bieżącej i pytań w sprawach bieżących. Będę zadawał pytanie, a odpowiadał będzie pewnie pan minister Leśniakiewicz. To pytanie dotyczące stanu wdrażania ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej w kontekście roli podmiotów społecznych, które są wymienione, a wśród nich są OSP i ZOSP RP, jak w tym roku i z jakąś ilością środków finansowych, bo zapowiadano, że to będzie 0,3% produktu krajowego brutto, czyli około 12 mld zł, te podmioty będą mogły uczestniczyć w tym programie. To jest nowe wyzwanie dla nas jako ochotników, ale też i szansa. W związku z tym będę pytał właśnie pana ministra, jak to rusza. Wiemy, że ta ustawa weszła w życie na początku tego roku, więc sytuacja jest rozwojowa.</u>
          <u xml:id="u-1.100" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.101" who="#PiotrFrączak">Z wielką prośbą, bo chętnie byśmy dostali te materiały. Część jeszcze nie dotarła. Poza tym jeszcze z poprzedniego posiedzenia… Byłoby bardzo dobrze, gdyby te materiały wspólnie były gdzieś w jednym miejscu do przejrzenia dla organizacji, nie tylko tych, które biorą udział w spotkaniach. Jeżeli nie, to my to weźmiemy i zawiesimy, tylko musimy je dostać.</u>
          <u xml:id="u-1.102" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa jeszcze? Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.103" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałem tylko zakomunikować, że mamy plan, aby następne posiedzenie podkomisji odbyło się 6 marca w granicach godziny 15. Prześlemy państwu stosowne zawiadomienia. Mamy kolejną grupę resortów, jeśli chodzi o monitoring ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Co tam jeszcze zaplanowaliśmy? Asystencja osobista i informacja o realizacji programu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), który jest adresowany do podmiotów pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.104" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>