text_structure.xml
29.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy informację na temat rocznych i wieloletnich planów współpracy z organizacjami pozarządowymi wynikających z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Prosiliśmy o tę informację ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, ministra sportu i turystyki, ministra obrony narodowej oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym zauważyć, że art. 5b ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje, iż minister lub wojewoda przyjmują, w drodze zarządzenia, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, roczny lub wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 na okres nie dłuższy niż 5 lat. Przepisy art. 5a stosuje się odpowiednio. Organ administracji rządowej nie później niż do 30 kwietnia każdego roku ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z realizacji programu za poprzedni rok. Art. 5c zakłada, że minister po zasięgnięciu opinii Rady Pożytku Publicznego, może w zakresie swojej właściwości opracować resortowe programy wspierania rozwoju organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 oraz finansowo wspierać te programy, w szczególności w trybie, o którym mowa w art. 11.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Nasza podkomisja , zgodnie z planem pracy, w konsultacji z organizacjami pozarządowymi, chce w I półroczu monitorować przedstawicieli rządu, poszczególne resorty czy realizują swój obowiązek wynikający z art. 5b. Tu nie ma, że chce, nie chce, może, lecz to jest obowiązek nałożony na wszystkich ministrów, dotyczący przyjęcia rocznego lub wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wyraz „lub” oznacza, że w zależności od ministerstwa, natomiast obowiązek rocznego…Wcześniejszy artykuł mówi, że roczne programy powinny być przyjmowane do 30 listopada, natomiast sprawozdanie – jak cytowałem – zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej do 30 kwietnia każdego roku.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Podkomisja otrzymała informację: „W związku z planowanym posiedzeniem podkomisji uprzejmie informuję, że sprawy dotyczące ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym rocznych i wieloletnich umów należą od 2017 r. do kompetencji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Departament Społeczeństwa Obywatelskiego. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej nie jest zatem właściwy w powyższym zakresie”. To po prostu niezrozumienie naszej informacji. Akurat w tym ministerstwie jest dużo obszarów, które mogą być przedmiotem konsultacji. To, że w imieniu rządu całą problematyką zajmuje się Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, minister właściwy ds. społeczeństwa obywatelskiego, nie zwalnia poszczególnych ministrów i wojewodów od przyjmowania tych programów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">To takie wyjaśnienie na początku. Chciałbym prosić państwa, żebyśmy na tym skupili się, żebyście państwo w swoich wypowiedziach odpowiedzieli nam na pytanie – czy minister przyjął taki program, czy on jest opublikowany, czy jest roczny, czy wieloletni? Jeśli państwo chcecie również poinformować jakie są formy współpracy, bo ustawodawca mówi, że chodzi o wspieranie, o powierzanie zadań. Mówi też o alternatywie, czy możliwości przyjęcia dodatkowego wspierania organizacji, ich powstawania, rozwoju, ale to nie jest obowiązkowe.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę przedstawiciela ministra rodziny, pracy i polityki społecznej o przedstawienie informacji, poza tym, co zacytowałem z maila.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejRadniecki">Nie rekonstruując historycznie, skupię się na tym, co obecnie obowiązuje. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z ustawą, przyjęło taki program w porozumieniu z sektorem, po konsultacjach. Program jest 3-letni. Czyli obowiązuje od 2024 r. do 2026 r. Na podstawie tego programu ministerstwo realizuje liczne działania związane ze współpracą z sektorem pozarządowym, z których corocznie przedstawia sprawozdania. Takie sprawozdanie jest publikowane do 30 kwietnia każdego roku. Zatem na chwilę obecną najbardziej aktualne sprawozdanie, jakie posiadamy, to sprawozdanie za 2023 r. Mogę ewentualnie podzielić się z państwem danymi z tego sprawozdania. Zapraszam do odwiedzenia strony internetowej ministerstwa. Jesteśmy w trakcie przygotowywania programu współpracy za 2024 r. Gromadzimy dane, analizujemy je. Wyciągamy już pierwsze wnioski. Na pewno takie sprawozdanie będzie przygotowane i opublikowane w terminie ustawowym na naszych stronach.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejRadniecki">Nie chcę zabierać zbyt wiele czasu, ale tylko opowiem w trzech słowach o głównych celach tego programu, który obowiązuje do 2026 r. Program został podzielony zgodnie z kompetencjami wynikającymi z ustawy o działach administracji rządowej na obszary związane czy to z obszarem pracy, czy obszarem zabezpieczenia społecznego czy obszarem szeroko rozumianej polityki rodzinnej. Przede wszystkim w tych obszarach odbywa się ta współpraca. Priorytety dotyczą opracowania systemowych rozwiązań w obszarach, o których mówiłem, we współpracy, w konsultacjach z sektorem pozarządowym. Zlecanie organizacjom pozarządowym konkretnych zadań publicznych wynikających z ustawy i działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. I – jak powiedziałem – korespondujących z zadaniami, z misją naszego resortu. Mamy szczególnie wyodrębniony jeden priorytet – bezpośrednio nakierowany na rozwój ekonomii społecznej, przedsiębiorczości społecznej, co również znajduje się w gestii naszego ministerstwa. To są trzy kluczowe obszary.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejRadniecki">Jeśli chodzi o formy współpracy, również zgodnie z ustawą, jest to zarówno forma niefinansowa, która w szczególności sprowadza się do wspólnych działań konsultacyjnych, wspólnego przygotowywania rozwiązań programowych bądź legislacyjnych. Robimy to w ramach różnych organów opiniodawczo-doradczych ministra czy ciał pomocniczych ministra za pośrednictwem grup roboczych złożonych z przedstawicieli szeroko rozumianego sektora pozarządowego, szczególnie przedstawicieli sektora ekonomii społecznej. W naszym ministerstwie jest kilkanaście takich organów pomocniczo-doradczych. One tematycznie odpowiadają obszarom, którymi zajmuje się nasze ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejRadniecki">Kolejna forma – najbardziej powszechna i znana nam wszystkim – to forma finansowa. Ona sprowadza się w szczególności do zlecania zadań publicznych w formie otwartych konkursów ofert ogłaszanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ale dodam, że ze względu na naszą specyfikę mamy również pewne działania i programy, które realizują współpracę finansową na podstawie ustawy o ekonomii społecznej. To szczególnie ważne w kontekście zeszłego roku, kiedy w zasadzie cała alokacja Krajowego Programu Odbudowy przeznaczona na rozwój sektora ekonomii społecznej odbywała się w formie konkursów na podstawie ustawy o ekonomii społecznej. Te tryby są bardzo podobne. Korespondują ze sobą. Natomiast to spora alokacja jak na skalę współpracy finansowej. Dla porównania – dane, które posiadamy za 2023 r. mówią o ok. 350 mln zł wartości współpracy finansowej z sektorem pozarządowym. Za chwilę opublikujemy dane za 2024 r. i ta kwota zmieni się znacząco, ponieważ samej alokacji z Krajowego Programu Odbudowy – to blisko 200 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejRadniecki">Ministerstwo współpracuje na podstawie licznych programów resortowych. Na chwilę obecną jest ich 14. To dane za zeszły rok, które nie są jeszcze opublikowane. W zeszłym roku 14 programów resortowych dotacyjnych funkcjonowało w ministerstwie. I cóż? Jak powiedziałem, szczegółowe dane...Jestem do dyspozycji. Pewną ich część mógłbym dzisiaj omówić. Kompleksowa informacja pojawi się do 30 kwietnia br. na naszych stronach internetowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszTomaszewski">Poza informacją w postaci maila wróciliśmy do normalności, czyli realizacji ustawy. Chcę tylko dopytać i prosić państwa o informację, czy ta współpraca finansowa ma charakter wspierania i powierzania zadania, czy jeden i drugi charakter. Czy w ramach wspierania również macie i w jakiej wielkości są przewidziane koszty obsługi zadania? Co mam na myśli? Mam na myśli to, żeby zrealizować zadanie publiczne to trzeba mieć księgowego, specjalistów itp. Niektórzy boją się kosztów obsługi zadania. A to jest wymiar partnerskiej współpracy, bo przecież w resortach, podległych jednostkach jest wielu specjalistów dobrze opłacanych, to sektor pozarządowy musi być traktowany na podobnych zasadach. Uprzejma prośba, gdyby pan dyrektor mógł dopowiedzieć – wspieranie, powierzanie i ewentualnie koszty obsługi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejRadniecki">Co do poziomu – jest też różnie, nie ma tutaj twardych przepisów. Być może to jest rzeczywiście dobry temat. Jest program pn. „Warto być przedsiębiorstwem społecznym”, który w większości, a na pewno w dużej mierze skupia się na tego rodzaju kosztach – kosztach bieżących. Wsparcie polega w szczególności na wsparciu bieżącej działalności przedsiębiorstw społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AndrzejRadniecki">Jak powiedziałem, tych programów jest kilkanaście, ale też muszę powiedzieć, że w ministerstwie prowadzone są prace, które zmierzają do wypracowania na poziomie resortu jednolitego podejścia, jednolitego standardu i zasad tworzenia programów resortowych, które są adresowane m.in. do sektora pozarządowego. Bo rzeczywiście – rozumiem skąd to pytanie – jest tak, że są przyjmowane różne kryteria w zależności…Czynników, które mają wpływ jest pewnie wiele. Są to programy finansowane bezpośrednio czy z budżetu państwa, czy z KPO, które rządzi się swoimi prawami. Są też programy współfinansowane z funduszy celowych – Funduszu Solidarnościowego, Funduszu Pracy. Tam też są pewne ograniczenia, które być może są na poziomie ustawy. Nowa ustawa o rynku pracy znajduje się w tej chwili w trakcie prac parlamentarnych. Warto przy okazji zwrócić na to uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AndrzejRadniecki">Myślę, że pozytywnym sygnałem jest próba przygotowania wspólnego podejścia na razie na poziomie resortu, ale myślę, że to też można upowszechnić jako dobrą praktykę w dalszych etapach.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#AndrzejRadniecki">Rozumiem, że druga sprawa – to tempo przekazywania później środków. Ale jeżeli konkurs będzie ogłoszony do końca lutego, to w ciągu 2 miesięcy powinny być już zawierane umowy. Myślę, że tak to będzie wyglądało w tym roku.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KatarzynaKrólak">Czy jest jakiś harmonogram konkursów dla organizacji pozarządowych? Żeby zamieścić informację, z harmonogramem naborów. Harmonogram naborów jako zakładka na stronie internetowej. Wy macie bardzo dużo konkursów dla NGO-sów. Im jest trudno tego szukać. Gdyby była zakładka na stronie ministerstwa, harmonogram naborów, to NGO-sy mogłyby przygotowywać się w zakresach dotyczących ministerstwa. Moja prośba – czy udałoby się ułatwić życie NGO-som?</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszTomaszewski">W tej chwili uprzejmie proszę – tak jak w zawiadomieniu – przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki. W posiedzeniu uczestniczy pani Dorota Ognicha, która jest dyrektorem Departamentu Sportu dla Wszystkich, pan Bartłomiej Karolczyk – zastępca dyrektora Departamentu Turystyki i pani Anna Kuder – naczelnik wydziału w Departamencie Sportu Wyczynowego. Witamy serdecznie. Materiał jest obszerny. Chciałbym prosić o skupienie się na podstawowych wyzwaniach, o których mówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#DorotaOgnicha">Aktualnie Departament Sportu Wyczynowego spotyka się, konsultuje pewne działania ze związkami sportowymi, my w sporcie powszechnym – z dużymi organizacjami pozarządowymi, co do treści ogłaszanych programów tak, żeby zaspokoić potrzeby wszystkich.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#DorotaOgnicha">Jeśli chodzi o koszty pośrednie, są uwzględniane w tych programach. Jest to różnie w zależności czy to jest z funduszu, czy z budżetu. Ale zwykle jest ok. 10% na koszty pośrednie. Są to programy wsparcia. Natomiast wsparcie tak naprawdę jest w wysokości minimum 5%. Organizacje mogą również wykazać to wsparcie swoim wolontariatem bądź swoimi zasobami rzeczowymi. Zatem nie zawsze muszą wkładać środki finansowe w realizację tych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#DorotaOgnicha">Obecnie, jeśli chodzi o współpracę z organizacjami pozarządowymi, mamy podział na sport powszechny, sport wyczynowy i turystykę. Każdy z naszych obszarów skupia się na swoich działaniach. Jeśli chodzi o sport powszechny, w tym roku planujemy 13 programów, z czego 4 programy finansowane z budżetu państwa – ponad 385 mln zł, 1 program – z Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów i 8 programów – z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#DorotaOgnicha">Jeśli chodzi o sport wyczynowy, w tym roku jest 16 programów. 9 programów finansowanych z budżetu państwa na ponad 300 mln zł i 7 programów – z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na ponad 400 mln zł, niemal 500 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#DorotaOgnicha">Turystyka – zaplanowane jest 32,6 mln zł, z czego 12,6 mln zł z budżetu państwa i 20 mln zł z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszTomaszewski">Czy państwo macie roczny lub wieloletni program wynikający z art. 5b ustawy? To, że państwo przeprowadzacie konkursy poza ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie ustawy o sporcie, nie zwalnia ministra właściwego z opracowania takiego programu. Rzeczywiście są programy roczne, wieloletnie np. program „Klub” jest wieloletni czy programy realizowane przez Fundację Orły itp, to wszystko zgadza się. Od tej strony – tak. Ale czy jest dokument systemowy?</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#ErnestNasternak">I – jak wspominali państwo przede mną – te same cele przyświecają temu programowi. Jest on nakierowany na współpracę finansową i pozafinansową z organizacjami pożytku publicznego. Chciałem powiedzieć, że sprawozdanie za 2024 r. jest w trakcie przygotowywania. W I połowie kwietnia zostanie opublikowane na stronie internetowej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#ErnestNasternak">Bardzo mi przykro, ale nie mogę potwierdzić tego, czego pan przewodniczący oczekuje. Mianowie tego, czy programy są powierzane lub wspierane, jakie są koszty obsługi zadań, bo te programy są realizowane w różnych departamentach w ministerstwie. Dopiero zbieramy informacje na ten temat. Ale mając to na względzie – o czym powiedział pan przewodniczący – będę starał się, aby w sprawozdaniu za 2024 r. zamieścić te informacje tak istotne dla podkomisji. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszTomaszewski">Dodatkowe pytanie – czy kwestia dodatkowych środków dla kół gospodyń wiejskich –</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#TadeuszTomaszewski">pod koniec roku umownie rzecz biorąc przekształcenie programu frekwencyjnego na program ogólny – została zrealizowana? Ile kół gospodyń wiejskich w sumie te – już nie pamiętam czy 8 tys. czy ileś tysięcy – otrzymało?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#LeszekSzymański">Jeżeli chodzi o wsparcie, to w 2024 r. złożono 16 940 wniosków na łączną kwotę blisko 144 mln zł. Wydano 16 885 decyzji przyznających pomoc na łączną kwotę 143 mln 256 tys. zł. Ta pomoc została wypłacona wszystkim podmiotom, które zakwalifikowały się, wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone. Do końca 2024 r. Obecnie do końca tego miesiąca koła składały sprawozdania. Teraz to sprawdzamy.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#LeszekSzymański">A liczba kół – wracając do tej liczby, bo nie mieliśmy włączonego mikrofonu – to 17 705 kół gospodyń wiejskich. Najwięcej kół jest w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i lubelskim.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszTomaszewski">Pan dyrektor Michał Wiater.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MichałWiater">Jeżeli chodzi o priorytety, to przede wszystkim wzrost liczebności sił zbrojnych, tworzenie społecznego zaplecza, wykorzystywanie zdolności partnerów społecznych w realizacji inicjatyw, kształtowanie pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego, zaangażowanie partnerów w upowszechnianie wiedzy obronnej, wykorzystanie potencjału organizacji proobronnych. Te priorytety proobronne są dla nas najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MichałWiater">Mamy program współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy na lata 2023 – 2025. Jeżeli chodzi o formy współpracy, to tylko jedną rzecz techniczną, za chwilę poproszę pana pułkownika o głos. Bo jeżeli chodzi o wsparcie merytoryczne, logistyczne, organizacyjne, to jest wsparcie procesu szkolenia, to pionem wyspecjalizowanym jest Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji, pan pułkownik powie szerzej. Natomiast zlecanie zadań publicznych, czyli wynikające z art. 3 jest na poziomie ministerialnym we wspomnianym departamencie, którego jestem zastępcą dyrektora.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MichałWiater">Jeżeli chodzi o statystyki, pierwsza rzecz – państwo pytali o wsparcie, jak rozumiem. U nas w przypadku konkursów przyjęliśmy poziom 5%, jeżeli chodzi o wsparcie na koszty administracyjne. Stosujemy to jako standard. W przypadku konkursu, mamy konkursy i na powierzanie, i na wsparcie. W przypadku wsparcia to też zazwyczaj jest standardowa 10 – 10, to znaczy 10% finansowego i 10% niefinansowego, czyli przede wszystkim mamy tutaj na myśli wolontariat.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MichałWiater">W ubiegłym roku odbyło się 15 otwartych konkursów ofert, z tego 4 na powierzenie, pozostałe na wsparcie. Zawarto 298 umów na łączną kwotę 13 mln 507 tys. zł. W bieżącym roku też mamy – to nie jest pomyłka – zaplanowane 13 mln zł. Wiem, że było wydane 13 mln 507 tys. zł, ponieważ były alokowane środki, po prostu z oszczędności zwiększyliśmy fundusz. Były oszczędności na programie dla samorządów. Zostały one przeznaczone na zwiększenie. Był dodatkowy 15. konkurs dla organizacji pozarządowych. W obecnym roku też jest planowane 14 konkursów oraz 15. rezerwowy.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MichałWiater">Jeżeli chodzi o obszary, to przede wszystkim najważniejszy wspominany zadań w zakresie obronności państwa i działalności sił zbrojnych, realizacja zadań w zakresie podtrzymywania upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości, rozwoju świadomości narodowej i obywatelskiej, z tym, że tutaj z naciskiem na siły zbrojne, czyli tradycje orężne, wspieranie kultury fizycznej i sportu, ale poprzez sport do wojska, na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych, tu mam na myśli misje poza granicami państwa i konkurs dla kombatantów.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MichałWiater">Jeżeli chodzi o program i plany współpracy, to pozwolę sobie oddać glos panu płk Włodarczykowi – zastępcy szefa Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#TomaszWłodarczyk">Plany współpracy z partnerami społecznymi opracowuje się w roku poprzedzającym realizację współpracy na podstawie wniosków partnerów społecznych oraz inicjatyw własnych dowódców jednostek wojskowych, a także inicjatyw innych dowódców jednostek z zachowaniem następujących terminów: do 10 września – dowódca jednostki wojskowej przyjmuje od partnerów społecznych wnioski do planów współpracy, planuje własne inicjatywy i przyjmuje zgłoszenia inicjatyw dowódców innych jednostek, do 30 września – dowódca jednostki wojskowej bezpośrednio podległej przesyła drogą służbową plany współpracy jednostki odpowiednio do szefa Sztabu Generalnego, dowódcy generalnego, dowódcy operacyjnego, dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, szefa Inspektoratu Wsparcia, dowódcy garnizonu Warszawa oraz komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej, do 30 listopada – dowódca generalny, dowódca operacyjny, szef Inspektoratu Wsparcia – do akceptacji szefa Sztabu Generalnego oraz szef Sztabu Generalnego zbiorczo do jednostki bezpośrednio podporządkowanej. Natomiast dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, dowódca garnizonu Warszawa i komendant główny Żandarmerii Wojskowej przysyłają uzgodnione z kierownictwem jednostki lub komórkami organizacyjnymi właściwymi do współpracy z partnerami społecznymi plany współpracy do zatwierdzenia do sekretarza stanu.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#TomaszWłodarczyk">Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji również współpracuje – co wynika z zapisów ustawowych – z organizacjami proobronnymi. Mamy podpisanych 9 partnerskich umów proobronnych, które reguluje decyzja Ministra Obrony Narodowej Nr 168, o której wspominał pan dyrektor. Organizujemy dla organizacji proobronnych szkolenia takie, jak szkolenia z przeciwdziałania…urządzeniom wybuchowym, szkolenia z medycyny pola walki, kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy, szkolenie z zakresu łączności, szkolenie z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych. Organizacje proobronne biorą udział w ćwiczeniu z wojskami. Organizujemy konferencje rozliczeniowo-zadaniowe dla organizacji proobronnych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#TomaszWłodarczyk">Na obecny rok mamy zaplanowanych 13 szkoleń bardzo podobnych do tych, które wymieniłem. Nowość, którą chcemy wprowadzić dla organizacji proobronnych to jest profilowanie organizacji proobronnych z ochrony dóbr kultury w czasie pokoju , kryzysu i wojny. To będzie realizowane w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleń i Badań nad Dziedzictwem Kultury w Zagrożeniu we Wrocławiu. Chcemy zaangażować organizacje proobronne w ćwiczenia, które będą realizowane na szczeblu wojewodów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PiotrFrączak">Cieszę się, że to wraca. Cieszę się, że taki program przygotowuje też przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego. Miejmy nadzieję, że powołanie ministra do spraw społeczeństwa obywatelskiego będzie elementem, kiedy te programy współpracy będą jakoś uwspólniane i koordynowane z punktu widzenia chociażby sprawozdawczego. Bo bardzo ciężko jest patrzeć na te wszystkie działania poprzez poszczególne resorty. A powołanie nowej pani minister daje szansę nie resortowego spojrzenia. Bardzo cieszę się.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PiotrFrączak">Rozumiem, że te wszystkie programy są konsultowane. Staramy się to monitorować w miarę możliwości tam, gdzie są. Ministerstwo Sportu i Turystyki – w 2015 r. mieliśmy…Przyniosłem sprawozdanie, gdyby ktoś chciał zajrzeć do tego, co było robione kilka lat temu. To też była pewna trudność. Mam nadzieję, że to unormuje się, że będziemy mogli już po tym roku dobrze sprawdzić jak programy współpracy naprawdę działają.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#KatarzynaKrólak">Nie mówię o trenerach. Mówię – obsługa tego projektu, koszty pośrednie. Czyli koordynator tego projektu przez 10 miesięcy zarabia 500 zł i musi z tego mieć na wyciągi bankowe, dojazd. Dlatego tak policzyłam, bo pod rozwagę, chciałabym w waszym ministerstwie złożyć propozycję podniesienia kwoty kosztów pośrednich z 5% na wyższą. Wystarczy policzyć ile…To są koszty. Koordynator musi dojechać, musi podzwonić, musi znaleźć, musi podpisać umowę, musi rozliczyć się z księgową. Z szacunku dla NGO-sów gdybyście państwo pomyśleli nad tym. To tylko taka moja skromna uwaga. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#TadeuszTomaszewski">Zobaczymy, czy pani minister chce ewentualnie wyrazić swoje zdanie w tej sprawie – w sensie takiego uwspólnienia, jak pani mówi. Oczywiście, na pewno działałoby to na korzyść sektora.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#TadeuszTomaszewski">Przedstawiciel harcerstwa, uprzejmie proszę. Proszę o przedstawienie się.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#BartoszBednarczyk">Chciałbym skorzystać z okazji i tematu zaproszenia, to znaczy planów długoletnich, żeby niekoniecznie, ponieważ już z kancelarią premiera, czy odpowiednio z ministrami byliśmy w jakimś kontakcie, również z parlamentarzystami, dziękujemy za zaproszenie, ale żeby też z perspektywy przedstawicieli ministerstw, odpowiednich departamentów, żeby państwo też mieli świadomość wydarzenia, które jest przed nami, do którego przygotowujemy się i na którego wsparcie z państwa strony bardzo liczymy, ponieważ jest to wydarzenie, które jest – myślę – bardzo istotne z takiego międzyresortowego spojrzenia i w ogóle bardzo istotne także z perspektywy budowania wizerunku Polski na świecie.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#BartoszBednarczyk">Pozwolę sobie przekazać mikrofon druhowi Karolowi.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KarolGzyl">Obecnie trwa rządowy proces legislacyjny w zakresie powołania pełnomocnika rządu ds. Światowego Jamboree Skautowego. Natomiast ZHP jako organizator tego wydarzenia, w którym weźmie udział 176 krajów, 50 tys. uczestników, 20 tys. wolontariuszy i osób odwiedzających, możecie sobie państwo wyobrazić, że to wydarzenie będzie podobne do Światowych Dni Młodzieży, które w 2016 r. gościliśmy w Krakowie, z tym tylko, że rzeczywiście przybędą tutaj młodzi ludzie wszelkich kultur i religii, będzie doskonałą okazją do realizacji zadań publicznych związanych z promocją naszego kraju jako destynacji turystycznej, z promocją społeczeństwa obywatelskiego, edukacji dzieci i młodzieży, ale także będzie wymagać pewnej współpracy z zakresu bezpieczeństwa państwa i zapewnienia bezpieczeństwa młodym ludziom, którzy przyjadą na Jamboree. Dlatego też będziemy kontaktować się w momencie kiedy pełnomocnik rządu zostanie powołany, a spodziewamy się tego w tym kwartale, zgodnie z wykazem prac legislacyjnych Rady Ministrów, zapewne na forum współpracy międzyresortowej. Natomiast gorąca prośba do parlamentu, pań i panów posłów o przychylne spojrzenie na tę inicjatywę, która rzeczywiście będzie wspaniałą okazją do promocji Polski i za którą w 85% harcerze sami zapłacą, by przyjechać do naszej ojczyzny. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Bardzo proszę, pan Jerzy Płókarz.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JerzyPłókarz">Spotkałem się z taką oceną eksperta, który napisał w ocenie wniosku, że ekspert to będzie kierownik merytoryczny. Czy jest to koszt administracyjny, czy jest to koszt merytoryczny – decyduje rodzaj wykonywanego działania i zadania, a nie jak nazwiemy daną osobę. Bo organizacja ma święte prawo nazwać pan Kukuryku, nie tylko koordynator, to jest autonomiczna decyzja danej organizacji jak nazywa określoną funkcję, którą wykonuje człowiek. Liczy się to, co ten człowiek de facto robi – czy wykonuje czynność administracyjną w biurze, bo to też jest koszt, panie dyrektorze i to jest na poparcie słów pani poseł. Pracownik w biurze musi siedzieć, przyjmować i wysyłać korespondencję, wykonywać szereg czynności typowo administracyjnych. Tutaj też ponoszą koszty. Proszę sobie wyobrazić – jak mam zatrudnić pracownika, co prawda reprezentuję organizację, która w 99% opiera się na działalności społecznej i społeczników, ale wyobrażam sobie organizację, która zatrudnia sekretarkę czy pracownika biurowego, administracyjnego i teraz 500 zł na rok. Jak z tego zagospodarować?</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#EwaKalbarczyk">Ale właśnie tutaj, w tym miejscu chciałabym powiedzieć, że w tym programie przewidzieliśmy w pierwszym priorytecie – tam jest bardzo dużo pieniędzy – 800 grantów, gdzie organizacja, która dostanie taki grant, 50% tego grantu będzie mogła przeznaczyć właśnie na tego typu koszty, czyli inwestycyjne, na koszty rozwoju instytucjonalnego, czyli dla podmiotu.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, w ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia podkomisji. Chciałem uprzejmie prosić sekretariat, aby na następne posiedzenie w ramach monitoringu rocznych lub wieloletnich programów rządowych zaprosić Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Nauki.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>