text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam uprzejmie państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">W porządku dziennym mamy zapoznanie się z informacją na temat projektu planu finansowego Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz planowanych do realizacji za pomocą budżetu programów w 2025 r. Referuje pełnomocnik rządu ds. społeczeństwa obywatelskiego. Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Mam tutaj upoważnienie pana ministra Marka Krawczyka z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam serdecznie dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego – pana Łukasza Jachimowicza. Jest upoważnienie również dla wicedyrektora – pana Andrzeja Rybusa-Tołłoczko. Tak. Witam. Jest z nami również przedstawicielka Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pani Sylwia Staniuk – witam uprzejmie. Witam uprzejmie przedstawicieli organizacji pozarządowych. Fundacja Szumana, pan Rafał Dymek – witam. Pani Julia Kluczyńska, Forum Darczyńców. Pan Piotr Frączak – witam uprzejmie – koordynator „Programu rzecznictwa krajowego”. Witam serdecznie panią poseł i pana posła. Uprzejmie proszę o przedstawienie tematu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ŁukaszJachimowicz">Projekt dotyczący planu finansowego NIW-CRSO na 2025 r. zakłada dochody ogółem na poziomie 258 320 tys., w tym dotacje i subwencje z budżetu państwa w wysokości 206 285 tys. zł oraz środki od innych jednostek sektora finansów publicznych w wysokości 52 035 tys. zł. Wydatki natomiast ogółem na poziomie 258 320 tys., w tym koszty na funkcjonowanie w wysokości 28 020 tys. zł, wydatki na realizację zadań – czyli środki przekazywane innym podmiotom – w wysokości 227 885 tys. zł, środki na wydatki majątkowe na poziomie 2415 tys. zł. Dotacja podmiotowa dla NIW to 16 547 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania instytutu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ŁukaszJachimowicz">Dotacje celowe: wydatki bieżące w wysokości 185 354 tys. zł oraz wydatki majątkowe w wysokości 2384 tys. zł na realizację dziewięciu programów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, w tym: „Rządowy program wsparcia rozwoju organizacji harcerskich i skautowych na lata 2018–2030” w wysokości 15 mln zł; rządowy „Program wspierania rozwoju uniwersytetów ludowych na lata 2020–2030” w wysokości 14 300 tys. zł; „Rządowy program rozwoju organizacji obywatelskich na lata 2018–2030” w wysokości 9522 tys. zł; „«Korpus Solidarności». Rządowy program wspierania i rozwoju wolontariatu systematycznego na lata 2018–2030” w wysokości 21 066 tys. zł (w tym miejscu pragnę również poinformować, że dodatkowo zostały zaplanowane środki w rezerwie celowej budżetu państwa na realizację programu „Korpus Solidarności” w wysokości 6811 tys. zł); „Rządowy program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NoweFIO na lata 2021–2030” w wysokości 80 mln zł; „Rządowy program wspierania rozwoju dla międzynarodowych domów spotkań na lata 2020–2030” w wysokości 2850 tys. zł; „Rządowy program «Polski inkubator rzemiosła» na lata 2021–2030” w wysokości 10 000 tys. zł; „Rządowy program wspierania rozwoju organizacji poradniczych na lata 2021–2030” w wysokości 15 000 tys. zł; „Rządowy program «Fundusz młodzieżowy» na lata 2022–2033 w wysokości 20 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ŁukaszJachimowicz">Dotacja na wydatki inwestycyjne NIW wynosi 2415 tys. zł. Środki otrzymywane od innych jednostek sektora finansów publicznych – tutaj Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego – zaplanowano w kwocie 52 035 tys. na realizację dwóch programów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Wspomniany już „Rządowy program rozwoju organizacji obywatelskich”, czyli PROO, na lata 2018–2030 w wysokości 47 700 tys. zł oraz „«Korpus Solidarności». Rządowy program wspierania i rozwoju wolontariatu systematycznego na lata 2018–2030” w wysokości 4635 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ŁukaszJachimowicz">Instytut w 2025 r. zaplanował realizację miernika pod nazwą „Liczba beneficjentów objętych wsparciem na poziomie równym lub powyżej 2009”. Teraz pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi Andrzejowi Rybus-Tołłoczce.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Choć tak uściślając to, co pan dyrektor powiedział, jak sprawdzałem w swoich notatkach, to ja tylko może dodam, że na nowe konkursy w 2025 r. w ramach NoweFIO mamy zaplanowane 69 000 tys. zł, bo te kwoty, które pan dyrektor podawał, to są ogólne kwoty – i też na zobowiązania z poprzednich lat. Natomiast na NoweFIO, na nowy konkurs – 69 000 tys. zł, a na PROO – 55 500 tys. zł w roku 2025. I 6 listopada planujemy ogłosić nabór na te konkursy. Proponowany termin realizacji zadań będzie się zaczynał 1 marca i będzie trwał do końca grudnia przyszłego roku albo 2026 r., albo 2027 r., w zależności od tego, jak organizacje wybiorą sobie przedział czasowy realizacji projektów. To ja na razie tyle. Jak będą jakieś pytania, to chętnie odpowiem.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o przejrzystość w tym zakresie, wprowadziliśmy procedurę konkursową. W NIW nie istniało coś takiego jak procedura konkursowa. Wprowadziliśmy procedurę konkursową, tak żeby każdy konkurs wyglądał tak samo. I wracamy do pożytku publicznego w konkursach, tzn. w konkursach już nie będzie jakichś innych wniosków niż te, które wynikają z rozporządzenia przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, czyli będziemy stosowali wzór oferty umowy i sprawozdania – ten sam wzór, który stosują inne organy administracji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o konkurs – taka jest nowość w tym roku – będą trzy progi możliwości pozyskania środków. Będą progi najniższe: w NowEFIO – 50 tys., w PROO – 60 tys., w NowEFIO drugi próg będzie – 150 tys., trzeci – 300 tys., a w PROO – 300 tys. i 600 tys. Chodzi o to, żeby małe organizacje pozarządowe nie musiały rywalizować z wielkimi organizacjami, które piszą profesjonalnie wnioski. Do tej pory było tak, że małych dotacji można było ze świecą szukać na listach rankingowych, w wynikach konkursów. Chcemy w ten sposób otworzyć bardziej i dać możliwość dofinansowania mniejszych projektów. To też wynikało z naszych spotkań, że jak opowiadaliśmy o kwotach 300 tys. czy 600 tys., to wiele organizacji mniejszych nie byłoby w stanie nawet po nie sięgnąć. I tutaj będzie zasada, że każdy będzie mógł wystartować.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Inny wniosek, który wprowadzamy, jest taki, że wprowadzamy zasadę w tych progach średnich i najwyższych – zasadę podwójności. To znaczy, że jeżeli organizacja chce pozyskać 200 tys. zł, to musi mieć budżet w jednym z ostatnich trzech lat co najmniej 100 tys. zł. To jest podobne rozwiązanie jak w niektórych programach unijnych, które są realizowane, właśnie po to, żeby jednak organizacja, która sięga po duże pieniądze publiczne, miała już jakieś doświadczenie. Tutaj też były już różne złe doświadczenia w Narodowym Instytucie Wolności, znane na przykład z mediów czy z tego, co wcześniej przekazywaliśmy jako dyrekcja NIW.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejRybusTołłoczko">I to takie najważniejsze zmiany. Bo jeżeli chodzi o same priorytety – tutaj się nic nie zmienia. Jeżeli chodzi o priorytet 2 w FIO, taki jest najpopularniejszy, to jest priorytet dotyczący działań społecznych – i tu trzy kropki. Bo tu każde działanie społeczne nam się wpisuje w ten priorytet. Natomiast jeśli chodzi o PROO, no to w priorytecie 1a też nam się nic nie zmienia poza tymi progami, ale w priorytecie 5 PROO, bo to jest taki nasz interwencyjny priorytet, od przyszłego roku planujemy zwiększyć do tej maksymalnej kwoty wskazanej w rozporządzeniu przewodniczącego komitetu – do 20 tys. zł, a nie 10 tys. zł, tak jak jest teraz. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszTomaszewski">Kto z państwa chciałby zadać pytanie? Również strona pozarządowa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszTomaszewski">Może jeszcze chciałbym dopytać o to, czy w tych poszczególnych progach, które są związane z małym, średnim i dużym projektem, są progi – i jakie są – dotyczące udziału własnego. To jest raz. I dwa. W kontekście procedowanej ustawy o pożytku publicznym, gdzie jest mowa o tym, że organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej, nieposiadające statusu OPP będą mogły stosować uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów do kwoty 1 mln zł – czy te organizacje, które będą prowadzić uproszczoną ewidencję kosztów i przychodów, będą mogły również startować w tych konkursach?</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#BożenaLisowska">I drugie moje pytanie, dotyczące programu rozwoju PROO, organizacji obywatelskich. Jak wysoko będzie określona pula środków właśnie na ten priorytet? Bo jak wiemy, zapotrzebowanie było ogromne. Jest to instytucjonalizacja, wzmocnienie, możliwość zakupu środków trwałych. Cieszył się bardzo dużą popularnością. Czy macie państwo też budżet na rok przyszły? W jakiej wysokości? I procent czy wielkość organizacji, które startowały w konkursie o te granty właśnie na instytucjonalizację – czy macie jakieś dane? Jeżeli nie, to ewentualnie prosiłabym o przysłanie. Za trzy ostatnie lata – ile tych organizacji startowało, ile skorzystało. I tak samo w bieżącym roku. Bo naprawdę cieszył się ogromną popularnością. Sama wiem ze swojego regionu, jak bardzo może pomóc w instytucjonalizacji, we wzmocnieniu organizacji pozarządowych. I to są te pytania, które mnie najbardziej interesują ze strony Narodowego Instytutu Wolności.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszTomaszewski">Może od razu, a potem kolejna tura. Bo trochę tego było – żeby nie zapomnieć.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Nie, bo ten program młodzieżowy jest co dwa lata…</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o te liczby, o które pani poseł prosiła, to ja sobie zapisałem, przekażę pani te liczby.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszTomaszewski">Pan dyrektor wspomniał o źródle, jednym ze źródeł, który zasila Fundusz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, a mianowicie grach hazardowych. Czytałem uzasadnienie projektu ustawy. Muszę powiedzieć, że… Mam to podkreślone, chyba na stronie 221 się rozpoczyna: dopłaty do gier liczbowych zasilają Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, gdzie zaplanowano wpływ na poziomie 7,8%, Fundusz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, gdzie wzrost jest wyższy, Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, gdzie również jest inny. W każdym z tych trzech jest pokazywana inna wysokość przewidywanych wpływów z tego funduszu – każdy inaczej zaplanował. To mnie właśnie zaskoczyło, że w ten sposób jest to planowane. Oczywiście to nie od państwa pewno zależy, bo dostajecie tutaj informację od prowadzącego, czyli spółki czy ministra finansów. Ale tak to niestety jest tam zaplanowane. Myślę, że jutro to sobie wyjaśnię na Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, bo największym beneficjentem tych dopłat jest Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, a tam ten wskaźnik jest najmniej zaplanowany. W związku z powyższym będę miał okazję popytać, ale coś takiego po analizie uzasadnienia budżetu również wyszło.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę. Kto z państwa? Pan Piotr. Uprzejmie proszę.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PiotrFrączak">Druga rzecz to jest pytanie o zatrudnienie. Rozumiem, że – jeżeli dobrze rozumiem – został zwiększony trochę budżet NIW na ten rok, ale de facto ta nadwyżka pójdzie na zatrudnienie nowych osób w kontroli. Pytanie jest o to, czy obecna struktura zatrudnienia jest zasadna, że tak powiem. Bo ona jest jak gdyby odziedziczona po poprzedniej władzy. I czy były jakieś duże zmiany w tym zatrudnieniu po zmianie rządu?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PiotrFrączak">I dwa bardzo konkretne pytania, które budzą moją ciekawość i chciałbym usłyszeć na nie odpowiedź. Po pierwsze o te operacyjne działania funduszu, nie grantowe, bo to rozumiem, że idzie. Można oczywiście mieć wątpliwości co do tego, czy te programy są dobre. Osobiście uważam, że należałoby bardzo mocno zastanowić się nad programem dotyczącym uniwersytetów ludowych, bo to jest bardzo ważny temat, ale chyba rozwiązanie tu nie jest najlepsze. Ale rozumiem, że to nie jest miejsce na rozważanie i że to przy okazji dalszego planowania. Ale przy tych operacyjnych rzeczach mam dwa pytania. Po pierwsze, o konkurencję z organizacjami pozarządowymi. Bo NIW prowadzi działalność szkoleniową. Dodatkowo przy ostatnich zmianach wprowadzono też możliwość prowadzenia działalności wydawniczej. Pytanie, na ile ta działalność nie jest konkurencyjna wobec systemu wsparcia, który działa w organizacjach pozarządowych i był bardzo mocno finansowany przez wiele lat. Czy to przypadkiem nie jest jakieś dublowanie? Czy nie należałoby o tym porozmawiać?</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PiotrFrączak">I bardzo konkretne pytanie dotyczące możliwości wykorzystania NIW do działalności organizacji. Bo jak wiemy, na przykład z obsługi NIW korzysta Konwent Wojewódzkich Rad Pożytku Publicznego. Bardzo jestem ciekawy, na jakiej zasadzie to się odbywa i czy ewentualnie też inni mogą korzystać na takich samych zasadach. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę panią poseł jeszcze.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Czy mogę odpowiedzieć na pozostałe pytania, panie przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o strukturę zatrudnienia – tak, dokonaliśmy zmiany w strukturze zatrudnienia, jeżeli chodzi o schemat organizacyjny. Dokonaliśmy kilku przetasowań, połączeń biur, żeby ta efektywność pracy w NIW była jak największa. Stworzyliśmy – to, co było z protokołu NIK głównym zarzutem – biuro kontroli, w którym od przyszłego roku będziemy mogli zatrudnić kolejne dwie osoby. I nie będzie tak, że jest jedna osoba, która kontroluje wszystkie projekty w NIW, tylko będą dwuosobowe zespoły. I teraz w naszej ocenie ta struktura jest już optymalna do tego, żeby można było działać i funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o system wsparcia, szkolenia głównie dotyczą działań związanych z Narodowym Instytutem Wolności, z tym, co się zmienia w naszych programach – podpowiadamy, jak chcemy, żeby wnioski były wypełniane do nas, do NIW.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o działalność wydawniczą – tak, ona została wpisana, ale m.in. to biuro, które się tym zajmowało, zostało przejęte przez inne biuro. I też ograniczyliśmy tam liczbę etatów. Tu powiem, że też mamy duże wątpliwości, czy w ogóle NIW powinien się zajmować taką działalnością.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#AndrzejRybusTołłoczko">Jeżeli chodzi o korzystanie z sal – rozumiem tę drobną uszczypliwość, że Konwent Wojewódzkich Rad Działalności Pożytku Publicznego korzysta z sal w Narodowym Instytucie Wolności – korzystał i wcześniej, zanim ja byłem zastępcą dyrektora. I wiele organizacji korzysta, teraz na przykład Mapuj Pomoc korzysta przy okazji spraw dotyczących powodzi. Dla każdej organizacji pozarządowej, która ma ochotę i chce skorzystać, nasza sala – na razie jedna – jest do dyspozycji. Oczywiście w ramach ograniczeń liczbowych, prawda?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszTomaszewski">Kto z państwa? To jeśli można, też chciałem – może już na zakończenie – zapytać w kontekście tego jednego z zadań, o których tutaj mówił pan Piotr, że może rywalizować z organizacjami, mianowicie szkoleń, informacji itd. Czy przedstawiciele NIW również po przyjęciu budżetu są gotowi do spotkania się – umownie rzecz biorąc – w terenie z sektorem organizacji pozarządowych z pełną informacją na temat wszystkich programów itd., dostępu…</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli nie ma pytań, to uprzejmie dziękuję za przedłożoną informację. Tutaj państwo przeszli pewien trening budżetowy, bo trzeba będzie jeszcze raz opowiedzieć w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, ale myślę, że to już ułatwi właśnie tę prezentację.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#TadeuszTomaszewski">Informacja dla członków Komisji Rodziny i Polityki Społecznej – przypomnienie, że jutro o godzinie 16.00 mamy komisję i rozpatrzenie pracy podkomisji dotyczące nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i kołach gospodyń wiejskich. I budżet. A na następnym posiedzeniu, ale to już w listopadzie, będziemy mieli kwestię rozpatrzenia informacji ministra finansów o wpływach i wszystko, co jest związane z funkcjonowaniem mechanizmu 1% za rok 2023. Też planujemy we wtorki o godzinie 13.00.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#TadeuszTomaszewski">Sporządziła:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#TadeuszTomaszewski">Ewdokia Cydejko</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>