text_structure.xml 45.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSowa">Witam bardzo serdecznie państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSowa">Proszę o zajęcie miejsc. Rozpoczynamy posiedzenie Komisji Śledczej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSowa">Otwieram posiedzenie Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSowa">W dniu dzisiejszym w posiedzeniu uczestniczą stali doradcy Komisji zgodnie  z listą obecności.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekSowa">Na podstawie art. 16a ustęp… ustawy o sejmowej komisji śledczej zezwalam przedstawicielom prasy na dokonywanie za pomocą aparatury utrwalania obrazu lub dźwięku, albowiem przemawia za tym interes publiczny, nie będzie to utrudniało przebiegu posiedzenia, a ważny interes osoby wezwanej nie sprzeciwia się temu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekSowa">Porządek dzisiejszego jawnego posiedzenia przewiduje przesłuchanie pana Tomasza Pragi, generała dywizji Straży Granicznej – komendanta głównego Straży Granicznej od stycznia 2018 r. do stycznia 2024 r., który został wezwany na okoliczność działań podejmowanych przez ministra spraw zagranicznych, pracowników Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz inne podmioty wskazane w uchwale z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie powołania Komisji odnoszących się do procesu legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, legalności ich działań, prawidłowości oraz celowości, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a nadto posiadanych przez niego informacji na temat działań, nadużyć lub zaniechań straży granicznych, służb specjalnych i Policji w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium RP w okresie objętym zakresem pracy Komisji, w tym w szczególności na okoliczność legalizacji pobytu cudzoziemców w ramach programu „Poland.Business Harbour”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarekSowa">Pan generał Tomasz Praga stawił się. Dzień dobry. Został wezwany dzisiaj na godz. 12:00.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarekSowa">Jednocześnie chciałbym zgłosić wniosek o uzupełnienie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia o dodanie punktu drugiego – wnioski dowodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarekSowa">Czy w tej sprawie są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarekSowa">W związku z powyższym przegłosujemy ten wniosek. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o uzupełnienie porządku dziennego z tym dodatkowym punktem – wnioski dowodowe? Kto za? O, tak, już mamy, można przez… Kto przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MarekSowa">Za głosowało 9 osób, przeciw… Wniosek przeszedł jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarekSowa">Przypominam również, że na godz. 14:00 mamy zaplanowane posiedzenie niejawne, na którym będziemy kontynuowali przesłuchanie pana generała Tomasza Pragi.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarekSowa">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego posiedzenia Komisji. Na zaproszenie Komisji stawił się pan Tomasz Praga. Pan Tomasz Praga został wezwany na okoliczność działań podejmowanych przez ministra spraw zagranicznych i pracowników MSZ oraz inne podmioty wskazane w uchwale z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie powołania Komisji odnoszących się do procesu legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, legalności ich działań, prawidłowości oraz celowości, a także występowania nadużyć, zaniechań i zaniedbań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a nadto posiadanych przez niego informacji na temat działań, nadużyć lub zaniechań straży granicznych, służb specjalnych i Policji w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium RP w okresie objętym zakresem prac Komisji, w tym w szczególności na okoliczność legalizacji pobytu cudzoziemców w ramach programu „Poland.Business Harbour”.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarekSowa">Informuję o dokonywanym zapisie dźwiękowym pana przesłuchania przed Komisją.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarekSowa">W pierwszej kolejności odbierzemy od pana dane osobowe. Proszę tylko włączyć, żeby mikrofon był włączony. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MarekSowa">Imię i nazwisko?</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MarekSowa">Zgodnie z treścią art. 11d ust. 1 ustawy o sejmowej komisji śledczej w związku z art. 233 § 1 Kodeksu karnego pouczam pana o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy z art. 233 § 1 Kodeksu karnego, za co grozi kara pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do lat ośmiu.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MarekSowa">Na podstawie art. 11d ustawy o sejmowej komisji śledczej odbiorę od pana przyrzeczenie. Proszę wszystkich o powstanie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MarekSowa">Proszę o powtarzanie za mną treści przyrzeczenia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MarekSowa">„Świadomy znaczenia moich słów…</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MarekSowa">I przepraszam za wprowadzenie w błąd, czasami nam się to jednak zdarza. Pouczam…</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarekSowa">Wymogi proceduralne obligują mnie do zadania pytania, czy zrozumiał pan treść pouczenia?</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarekSowa">W związku z powyższym przechodzimy do przesłuchania. Z racji tego, że mamy jeszcze w dniu dzisiejszym zaplanowane przesłuchanie w trybie niejawnym o godz. 14:00, mam prośbę do pań i panów… pań posłanek i panów posłów, żeby ta tura pytań… żebyśmy próbowali się zmieścić w pięciominutowej – że tak powiem – turze własnych pytań. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MarekSowa">Panie generale…</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarekSowa">To jest… Komisja jest w posiadaniu notatki ze spotkania Straży Granicznej i Państwowej Inspekcji Pracy w Zegrzu, które odbyło się w dniach 26–28 czerwca 2023 r. W tej sześciostronicowej notatce… Można powiedzieć, że ona jest jednym wielkim aktem też oskarżenia w stosunku do polityki wizowej realizowanej wówczas przez państwo polskie. Ja przytoczę tutaj fragment tej notatki, który odnosi się do danych statystycznych: „Pragnę w tym miejscu przytoczyć dane statystyczne dotyczące wydawanych wiz pracowniczych. W roku 2021 wydano łącznie ponad 840 tys. wiz obejmujących wykonywanie pracy, w tym blisko 400 tys. wiz w celu wykonywania pracy w ramach procedury uproszczonej na podstawie wpisanego do ewidencji oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz ponad 150 tys. wiz w celu wykonywania pracy sezonowej. W 2022 r. wydano łącznie ponad 330 tys. wiz pracowniczych, w tym ponad 170 tys. wiz w ramach ścieżki oświadczeniowej oraz jedynie 30 tys. wiz w ramach pracy sezonowej. W roku bieżącym, do 31 maja 2023 r., wydano łącznie ponad 130 tys. wiz pracowniczych, w tym 9 tys. wiz do pracy sezonowej oraz blisko 90 tys. wiz na podstawie oświadczeń o zamiarze powierzenia wykonywania pracy. Jak wynika z powyższych statystyk po 24 lutym 2022 r. w związku z agresją Rosji na Ukrainie znacząco spadła liczba obywateli Ukrainy aplikujących o wizy pracownicze”. Czy dysponuje pan danymi, ile z tych osób, które uzyskały te wizy, wjechało do Polski?</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TomaszPraga">Natomiast kwestia samego wydania wizy nie świadczy o tym, że ta osoba wjedzie na terytorium Polski czy wjechała. Dlaczego też o tym mówię? Bo – z tego, co sobie przypominam – w tym okresie 2020–2023, będę operował mniej więcej chyba sierpień–wrzesień ze względów tego, co pamiętam z danych statystycznych, polska Straż Graniczna odmówiła wjazdu na terytorium RP osób, które ogólnie posiadały wizę – ja nie mówię, że to były wizy „Poland.Business Harbour”, ja mówię o ogólnych ilościach wiz – odmówiono wjazdu ponad 110 tys. osób, czyli te osoby posiadały promesę do możliwości wjazdu, natomiast z pewnych względów polska Straż Graniczna odmówiła im wjazdu. Jeżeli państwo zechcecie mnie wysłuchać, to będę mógł o szczegółach też powiedzieć, co było powodem odmowy wjazdu, na posiedzeniu niejawnym.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#TomaszPraga">Kolejny element oczywiście – jeżeli ktoś wjeżdża na terytorium pracy i stara się chociażby o pracę, to będzie przedstawiał również Straży Granicznej informacje dotyczące potwierdzenia tego, chociażby będzie posiadał umowę o pracę, podmiot, który go zatrudnia czy zaprosił, będzie znajdował się na wykazie podmiotów, które chociażby były wyszczególnione w przypadku wiz „Poland.Business Harbour”. Kolejna sprawa: będą posiadały, jeżeli jest to wymagane, poza – powiedzmy – tym programem, zezwolenie o pracę wydane przez wojewodę bądź oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy urzędu powiatowego. To są te elementy. Ale również sprawdzamy we wszystkich dostępnych bazach danych europejskich, czy taka osoba może zostać dopuszczona do rynku europejskiego. Oczywiście sprawdzamy, przepytujemy tę osobę na tę okoliczność. Mieliśmy sytuację, kiedy osoba wjeżdżała w celach turystycznych, a podczas rozmowy z funkcjonariuszem stwierdzała, że jedzie do krewnych do innego kraju w celu podjęcia pracy. To powodowało, że cel deklarowany był… cel deklarowany, który umożliwiłby jej wjazd, był niezgodny, co powodowało, że funkcjonariusze odmawiali wtedy wjazdu na terytorium Polski.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#TomaszPraga">Też należy pamiętać o tym, że wymagane są środki finansowe chociażby w tym zakresie. Te środki finansowe są przez funkcjonariuszy sprawdzane. Sprawdzamy również chociażby, czy ta osoba w jakiś sposób nie naruszyła porządku prawnego w Polsce czy w innych krajach Unii Europejskiej. Cały katalog w ogóle sprawdzeń w systemach w ogóle całego procesu jest bardzo długi. Nadmienię również, że jeżeli funkcjonariusz ma jakiekolwiek wątpliwości, na każdym przejściu granicznym czy lotniczym, kolejowym, drogowym, czy pieszym istnieje tak zwana druga linia kontroli i wtedy, aby nie utrudniać czy opóźniać kontroli pasażerów, taką osobę przekazujemy do… na drugą linię, i tutaj te procedury są już bardziej szczegółowe i te działania po prostu podejmujemy. W mojej ocenie działania polskiej Straży Granicznej były profesjonalne i na pewno zabezpieczały nam kwestię związaną z kontrolą ruchu granicznego i odprawą graniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#TomaszPraga">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MarekSowa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę świadka, wspomniał pan o programie „Poland.Business Harbour” i powiedział, że o statystyce porozmawiamy na posiedzeniu niejawnym, ale ja bym chciała uzyskać od pana informacje – według pana, czym był ten program, jaką miał… jaki miał status? Dokumentu, prawa? Czy były w nim jasno sformułowane podmioty, które mają brać w nim udział, i za co są odpowiedzialne?</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MariaMałgorzataJanyska">To w takim razie, proszę pana, zadam kolejne pytanie. Pan m.in. też powiedział już tu, że… Troszeczkę opowiadał o formie weryfikacji legalności pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nawiązując do właśnie programu „Poland.Business Harbour”, powiedział pan, że m.in. był wykaz podmiotów, tak, do których… które były partnerami też w tym programie, do których tutaj cudzoziemcy mogli aplikować. Kto ten wykaz prowadził? Który z uczestników tego programu miał ten wykaz? Od kogo dostawaliście państwo, żeby można było to weryfikować?</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę pana, proszę świadka, proszę mi powiedzieć, czy miał pan informacje o spotkaniu, które miało miejsce 27 października 2022 r., na którym obecni byli… tutaj są wymienione instytucje, m.in. również przedstawiciel Komendy Głównej Straży Granicznej, gdzie „poruszono temat trudnych licznych spraw dotyczących”… Ja czytam, cytuję z tej notatki: „dotyczących udziału obywateli poszczególnych państw w rządowym programie »Poland.Business Harbour« – program oczywiście tu jest napisane na jakie ścieżki można podzielić – zwrócono uwagę na trudności związane z identyfikacją ścieżek w prowadzonych konsultacjach oraz kompletnością danych przesyłanych do konsultacji, w szczególności umożliwiających dokładną weryfikację planowanego celu wjazdu. Przedstawiciele obecnych instytucji zgodnie stwierdzili – to jest bardzo ważne – że liczą na działania PAIH oraz KPRM, by bardziej skrupulatnie dobierały firmy, bardziej szczegółowo je weryfikowały”. Jednym z pomysłów była certyfikacja itd. Czyli to jest kolejne potwierdzenie, że weryfikacja nie była właściwa, w związku z czym mogły tutaj być… mieć miejsce różne nielegalne sytuacje. Również pismo, które skierował… skierowała do nas Agencja Wywiadu na nasze zapytania jako Komisji – czy agencja miała informacje dotyczące zastrzeżeń do kwalifikacji czy też do tych podmiotów, które przyjmują – agencja odpowiada: „ze źródeł otwartych wynikało, że raczej specjalistów ubiegających się o wizę w ramach programu PBH realizowała pobyt na terenie strefy Schengen, wyjeżdżając na zachód Europy, Agencja Wywiadu sugerowała, aby był nadzór kontrwywiadowczy nad wyżej wymienionym programem”. Dalej Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, również odpowiadając na nasze pismo, napisała także, że: „w 2021 r. skierowano do ministra spraw zagranicznych Zbigniewa Raua i ministra, członka Rady Ministrów – koordynatora służb specjalnych Mariusza Kamińskiego informacje o rosnącym zainteresowaniu migracją Rosjan do Polski, m.in. w ramach programu »Poland.Business Harbour«”. Wszystko się, proszę pana, wiąże z tym, że nie było tej weryfikacji. To jest tutaj taki kluczowy wątek, o którym pan, jak twierdzi, nic nie wie.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MariaMałgorzataJanyska">A czym się kończyło to dzielenie? Ostatnie pytanie. Czym się kończyło to dzielenie, czy następowało jakieś uszczelnienie, czy następowało doprecyzowanie kompetencji tak, aby ten proces można było poprawić?</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#MariaMałgorzataJanyska">To w takim razie to przyglądanie się dosyć długo trwało. Jeszcze przytoczę ostatnie zdanie pisma Ministerstwa Spraw Zagranicznych z 17 listopada 2023 r., pan był do stycznia 2024 r., tak? Komendantem głównym Straży Granicznej, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#MarekSowa">Pan poseł, pan przewodniczący Daniel Milewski.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#DanielMilewski">Ale, panie generale, wracając do tego pytania. Czym dla pana – jak pan mógłby opisać jako fachowiec zajmujący się kwestiami bezpieczeństwa polskich granic, także nadzorujący przekraczanie tej granicy przez cudzoziemców na podstawie wiz – czym może być nielegalna wiza?</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#DanielMilewski">I ja dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#MarekSowa">Pani posłanka Aleksandra Leo.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#AleksandraLeo">Panie generale, ja mam takie pytanie, bo pani przewodnicząca pytała o mechanizmy weryfikacji tych firm partnerskich i sankcje, jakie groziły tym firmom, a ja chciałam dopytać o sam tryb pozyskiwania wiz. Czy wizy pozyskiwane w trybie „Poland.Business Harbour”… Czy sam ten tryb był w jakikolwiek sposób uproszczony?</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#AleksandraLeo">O ten tryb uproszczenia mi chodziło, m.in. właśnie o brak tego zezwolenia na pracę. A czy według pana, z punktu widzenia tu Straży Granicznej, taki brak tego wymogu zezwolenia na pracę stanowi jakieś zagrożenia, czy jest jakąś taką przesłanką, że te osoby należy… bardziej weryfikować?</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#AleksandraLeo">A jeszcze te uwagi, o których pan generał wspomniał. Komu konkretnie państwo przekazywaliście? Kogo państwo powiadomiliście?</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#AleksandraLeo">To ostatnie pytanie, bo rozumiem, że miał pan uwagi, przemyślenia, rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa i tego procesu. Nie pamięta pan, komu je przekazywał, ale mam pytanie, kiedy pierwszy raz usłyszał pan o nieprawidłowościach związanych z programem „Poland.Business Harbour” i czy podjął pan jakiekolwiek działania w związku z tymi informacjami?</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#TomaszPraga">Nadużycia. To może zacznę od agencji zatrudnienia. Agencje zatrudnienia starały się pośredniczyć w tym, aby cudzoziemcy, ale nie wszystkie oczywiście… pośredniczyć w przyjeździe, w zdobyciu tak naprawdę dokumentów o możliwości podjęcia pracy na terytorium RP. Były sytuacje, że agencje zatrudnienia próbowały dokonywać rekrutacji do zakładów czy do podmiotów, które miały tę pracę zlecać, a te podmioty nawet nie wiedziały o tym, że ta agencja w ich imieniu prowadzi taką rekrutację. Chociażby ta kwestia.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#TomaszPraga">Kwestia dotycząca tak zwanej turystyki wizowej. Ona też jest dosyć istotna, dlatego że ona polegała na tym, że obywatele, cudzoziemcy wjeżdżali na terytorium Polski w ramach całkiem innej procedury, na przykład na wizach turystycznych bądź w celu odwiedzin rodzin, często przyjeżdżali do innego kraju Unii Europejskiej, przyjeżdżając na dokumenty wydane przez tamten kraj, i natychmiast udawali się do Polski, aby u wojewody złożyć wniosek o zezwolenie o pracę. Czemu im to służyło? Służyło im to temu, że w tym momencie, kiedy rozpoczęła się procedura przez wojewodę, mogli legalnie na terytorium Polski przebywać 120… Inaczej, mogli przebywać do końca zamknięcia procesu uzyskania tego zezwolenia o pracę. I o to chodziło. Były sytuacje takie, że w urzędach wojewódzkich stawiali się pełnomocnicy tych osób – że jeszcze przed wjazdem już taki proces był praktycznie inicjowany.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#TomaszPraga">Co podjęliśmy? Jaką działalność, jakie działania? W każdym rzędzie wojewódzkim został umieszczony funkcjonariusz Straży Granicznej, który na tym etapie już weryfikował tego cudzoziemca.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#TomaszPraga">Kolejna sprawa – utworzyliśmy placówki aglomeracyjne. Nie mieliśmy takich placówek. Te placówki służyły, służą przede wszystkim właśnie kontroli legalności zatrudnienia, kontroli legalności pobytu. W związku z tym, że zainteresowanie Polską jako krajem już docelowym, gdzie można podjąć pracę, było ogromne, w związku z tym utworzyliśmy już takie placówki w Warszawie, w Krakowie, w Częstochowie… Dlaczego w Częstochowie? Dlatego, że to jest… po analizie wyszło nam, że jest to największe skupisko w tym rejonie i nasze możliwości działań operacyjnych w tym miejscu są po prostu najlepsze. Więc te działania były również podejmowane i mógłbym przytaczać te kwestie. Jeżeli pani poseł sobie życzy, to…</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#AleksandraLeo">Ja tylko chciałam się dopytać – pan nie pamięta, kiedy pierwszy raz usłyszał o nieprawidłowościach, a może pamięta pan, od kogo pierwszy raz usłyszał o tych nieprawidłowościach związanych z programem „Poland.Business Harbour”?</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#MarekSowa">To cenna informacja, że pan od posła Kierwińskiego we wrześniu ubiegłego roku dowiedział się dopiero. To wiele mówi.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#MarekSowa">Pan poseł Orliński, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MirosławAdamOrliński">Nie mam więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#MaciejKonieczny">Chciałbym wrócić do pana odpowiedzi, kiedy mówił pan o tych agencjach pracy tymczasowej, które… Starając się to jakoś ująć prosto, jak rozumiem, ich intencją nie było tak naprawdę pośrednictwo w zatrudnieniu czy znajdowanie zatrudnienia zgodnie z przedstawionymi dokumentami, ale – powiedzmy – komercyjna legalizacja wjazdu, tak? To była ta właściwa usługa. Czy taki proceder dotyczył tylko „Poland.Business Harbour”, czy po prostu jest to jakaś… czy ogólnie systemu wiz pracowniczych w Polsce?</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#TomaszPraga">Tak jak powiedziałem, ta kontrola legalności pobytu, kontrola legalności zatrudnienia – one są powiązane, bo w pierwszej kolejności, jeżeli podejmujemy tę kontrolę na terenie Polski, to musimy skontrolować najpierw legalność pobytu tych osób – mówię o cudzoziemcach – a dopiero przystępujemy do kontroli legalności zatrudnienia, i te działania polska Straż Graniczna podejmuje w szerokim spektrum. Mamy oczywiście narzędzia do weryfikacji – tak jak powiedziałem – te jawne, ale również te niejawne. Jeżeli mamy pewne wątpliwości, wtedy sprawdzamy. Mamy na przykład, mieliśmy sytuacje takie, panie pośle – bardzo dziękuję w ogóle za to pytanie – że przyjeżdżaliśmy na miejsce, a się okazało, że firma miała kiedyś tam siedzibę, w KRS jeszcze nic nie zmieniono, w ogóle nie ma tej informacji, a firmy już po prostu tam nie ma fizycznie. Z automatu wiemy, że osoby, które ewentualnie by jechały do pracy tam, to może następować to chociażby wyłudzenie tych wiz w celu niepodejmowania w ogóle tej pracy, prawda? I takich szereg przykładów mógłbym tutaj przytaczać.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#TomaszPraga">Kwestia związana na przykład, że… Firmy podejmowały pracowników, nabierały – przepraszam za słowo – ale ci pracownicy przyjeżdżali do nich, wszystko było w porządku i firmy przekazywały tych pracowników do innych podmiotów, aby wykonywali quasi zadania na ich zlecenie, ale w rzeczywistości czynności były prowadzone dla tej firmy, która podnajmowała tych pracowników. To też żeśmy identyfikowali, przyjeżdżając bezpośrednio na pracę – miejsce, gdzie te osoby powinny wykonywać tę pracę.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#TomaszPraga">Trzeba wziąć też pod uwagę, że były sytuacje, kiedy firmy zgłaszały swoją działalność, rejestrowały się, pozyskiwały te zaświadczenia i jeżeli uzyskały pewną ilość zaświadczeń, likwidowały swoją działalność. Co się działo? Wtedy te zaświadczenia, już wydane, one nadal obowiązywały, nie tak, jak w przypadku wojewody – do czasu rozstrzygnięcia sprawy – ale one już miały swoją moc jeszcze przez 120 dni.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#KrzysztofMulawa">Ja zmieniłem kolejność zadania pytań, bo chcę nawiązać do pana posła Koniecznego, bo pan poseł Konieczny dopytywał o to, kto realnie podejmuje pracę, czy jako państwo polskie jesteśmy w stanie i czy to weryfikujemy, i czy jesteśmy w stanie przygotować się i odpowiedzieć statystykami. Pan powiedział, że nie jesteśmy w stanie, dobrze, i to była kwestia podjęcia pracy. To ja teraz zadam, panie generalne, pytanie, w jaki sposób odbywają się kontrole tych, którzy do nas przyjechali i nielegalnie pozostają w Polsce po okresie obowiązywania ich wiz? W jaki sposób odbywa się proceduralnie i funkcjonalnie taka kontrola, kto kontroluje i czy obejmuje to 100%, wszystkich? Jak to jest, jakie są statystyki? Proszę rozwinąć ten temat. Czy tu również nie mamy danych?</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#KrzysztofMulawa">Czy w okresie pełnienia przez pana generała funkcji komendanta głównego w Polsce obowiązywała jakaś polityka oficjalna dotycząca imigracji? Czy spotkał się pan z takim dokumentem? Zakładam, że jak pan nie pamięta, to nie.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#KrzysztofMulawa">Czy ze Strażą Graniczną konsultowana była decyzja o powołaniu Centrum Decyzji Wizowych w Łodzi?</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#KrzysztofMulawa">Liczę na to… A może było konsultowane rozporządzenie, które rząd Prawa i Sprawiedliwości przygotował, które mówiło o imigracji do Polski 800 tys. imigrantów rocznie? Czy takie rozporządzenie było na którymś z etapów konsultowane  ze Strażą Graniczną?</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#KrzysztofMulawa">Czy posiadane zasoby finansowe, organizacyjne i oczywiście też kadrowe Straży Granicznej są odpowiednie do prowadzenia wszystkich przewidzianych prawem czynności związanych z przeciwdziałaniem nielegalnej, ale również na początku legalnej, a później nielegalnej, jak imigrant zostaje w Polsce, tej imigracji? Czy te zasoby wszelkiego rodzaju są wystarczające w chwili obecnej? W chwili obecnej – na okres końca pana pracy jako pracownika Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#TomaszPraga">Dawaliśmy sobie radę, natomiast uważam, że środki finansowe przeznaczane w tym trudnym okresie, kiedy wiemy, jakie przed nami są kolejne wyzwania, być może bardzo trudna sytuacja, która może nastąpić z pewnymi wydarzeniami, które mogą mieć miejsce, te środki po prostu są niewystarczające. Powinny być po prostu większe, jeżeli chcielibyśmy, aby Straż Graniczna zwiększyła ilość kontroli, o których pan mówił, chociażby osób, które przebywały, przyjechały legalnie do Polski, ale nie opuściły jej w tym okresie.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#KrzysztofMulawa">Na tej podstawie, ale na podstawie też moich obserwacji, może teraz już nie będzie pytania, ale chcę podziękować wszystkim strażnikom granicznym, szczególnie tym na wschodzie, że muszą bardzo mocno pracować, czasem, bardzo często nawet, w dużym niebezpieczeństwie, mając ze wschodu napierających imigrantów, a od zachodu, za plecami, sabotażystów z Grupy Granica.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#KrzysztofMulawa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#TomaszPraga">To są bardzo ważne słowa, bo na pewno dzisiaj funkcjonariusze i pracownicy cywilni – bo o nich też nie zapominajmy – oglądają to posiedzenie i na pewno dotrze do nich to, że… te słowa wsparcia po prostu. My robimy swoje, jesteśmy wierni rocie złożonego ślubowania. A czy naszą winą jest to, że po prostu jesteśmy jej wierni, to historia kiedyś oceni.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#PiotrKaleta">Pani generale, szanowni państwo, przede wszystkim taka ogólna uwaga, ponieważ wydaje mi się, że dyskusja czy pytania do pana generała idą w takim kierunku oceny prawnej czegoś, czego przy całym szacunku do pana, panie generale, pan nie musi dokonywać, ponieważ od tworzenia prawa w Polsce jesteśmy my, jest parlament, a my się dopytujemy tutaj o rzeczy, które nie mają niejako związku z tematem. Ja przypomnę, że jesteśmy Komisją Śledczą do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terenie Rzeczypospolitej itd. Tak więc wygląda na to, że to kłamstwo wizowe Platformy Obywatelskiej już jest po prostu obnażone i rozmawiamy w tej chwili o rzeczach, które nie mają, tak na dobrą sprawę, związku z tematem.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#PiotrKaleta">Pan poseł Mulawa przed chwilą powiedział słowa, które wydaje mi się… pod którymi powinniśmy się podpisać wszyscy, jeśli chodzi o wyrażenie ogromnego szacunku wobec strażników granicznych, wobec funkcjonariuszy. Ja mam ten przywilej, że miałem okazję też obserwować pracę właśnie Straży Granicznej w poprzedniej kadencji, kiedy byłem wiceprzewodniczącym sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji, także obserwować pracę szanownego pana generała. Nigdy, tak na dobrą sprawę, nie miałem okazji już po tym, co się wydarzyło, panu podziękować za to, co pan jako szef tej formacji, ale także podziękować strażnikom granicznym za to, co państwo zrobiliście dla naszego bezpieczeństwa. Obserwowaliśmy to niemal codziennie, mieliśmy okazję wysłuchiwać relacji z ust pani porucznik Anny Michalskiej, która… Wiemy, że później była też jej godność bezczeszczona przez niektórych celebrytów – też chyba wypada tutaj ją za to przeprosić i podziękować za te wszystkie rzeczy, które dla naszej ojczyzny zostały zrobione.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#PiotrKaleta">Ale teraz, jeżeli chodzi o…</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#PiotrKaleta">Myślę, że może, panie przewodniczący, uchyliłby pan to pytanie, bo też widzę, że jest kłopot z odpowiedzią, bo też bym na nie miał – kłopot w odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#PiotrKaleta">Pani generale, czy w czasie pana pracy na stanowisku szefa Straży Granicznej spotykał się pan, czy pan miał jakiś kontakt z osobami, które niejako dotykały mechanizmu korupcyjnego? Czy pan na przykład wiedział, że coś takiego się dzieje, żeby legalizować nielegalny pobyt? Czy, być może, na samych przejściach granicznych strażnicy czy funkcjonariusze mieli propozycje korupcyjne właśnie – powiedzmy – przejścia przez zieloną granicę?</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#PiotrKaleta">Panie generale, chciałbym się dopytać też o tę sytuację, przywołać ten czas, ten trudny czas, kiedy państwo, Straż Graniczna była atakowana z zewnątrz, ale także od wewnątrz. Proszę powiedzieć, jaka część funkcjonariuszy była oddelegowana do tego, żeby pilnować czy zabezpieczać tyły funkcjonariuszom, tym, którzy bronili granicy, gdzie byliście państwo wtedy atakowani przez jakieś tam grupy osób tutaj, na terenie naszej granicy, także polityków, także osób ze świata mediów – tak to nazwijmy – celebrytów?</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#TomaszPraga">Ja dlatego, szanowni państwo, pewnych rzeczy nie pamiętam, nie dlatego, że nie chcę pamiętać, tylko dlatego, że tych spraw było tak dużo. Zresztą z panami posłami – tutaj patrzę w stronę pana posła – mieliśmy też spotkania. Ja wiem, jakie były sytuacje, i tutaj musieliśmy się zmierzyć, szanowni państwo, polska Straż Graniczna… Po 1945 r. nie było takiej sytuacji, która miała miejsce na przestrzeni ostatnich lat. Przepraszam, że o tym mówię, ale chyba za mało mówimy o tym, o tych sytuacjach: covid, rola Straży Granicznej, wojna hybrydowa na granicy polsko-białoruskiej, gdzie przeciw polskiej Straży Granicznej mieliśmy nie funkcjonariuszy straży granicznej, nie cudzoziemców, z nimi byśmy sobie poradzili, tylko cały aparat dwóch państw, wrogich państw: Białorusi i Rosji. Proszę o tym pamiętać. I oczywiście konflikt zbrojny, który wybuchł u sąsiadów na Ukrainie, i trzeba było im pomóc. Naprawdę uważam, że polska Straż Graniczna przy tej liczebności, przy tej sile zdała ten egzamin. Może ktoś powie: „Przyszedł i się chwali”. Nieprawda, bo bez ludzi ja bym nic nie zrobił. To wszystko ludzie i bardzo dziękuję, że… I przepraszam z drugiej strony za taką swobodną wypowiedź, ale wydaje się, że to jest naturalne i tak powinno być, że oprócz tej kwestii cudzoziemskiej, która, nie chcę mówić, że jest mało istotna, ona jest bardzo istotna, jeżeli chodzi o ruch wizowy i kontrolę legalności pobytu, zatrudnienia, ale jest ta druga część, która w tym momencie była priorytetowa, bo pamiętajmy – tam również mogły się przedostawać osoby niepożądane na terytorium naszej ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#TomaszPraga">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#TomaszPraga">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#PiotrKaleta">Nie mam więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o pytania. Moi poprzednicy cytowali tutaj szereg notatek ze spotkań konsultacyjnych – w których uczestniczyli przedstawiciele Straży Granicznej – pozwalając sobie na tezy, jakoby sam fakt odbycia tych spotkań i dyskutowania na nich określonych problemów wskazywał na to, że te problemy miały miejsce w jakiejś masowej skali. Ja chciałem powiedzieć tylko… zapytać pana generała o to, czy z faktu tych konsultacji, które wykazano, wynika, że Straż Graniczna dopuściła się jakichś zaniedbań, czy raczej wynika to, że prawidłowo identyfikowała problemy i w ramach ewaluacji również programu „Poland.Business Harbour” wykonywała swoje obowiązki i doprowadzała do modyfikacji i korekt zasad i procedur w ramach tego programu?</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#PawełSzrot">Kolejne pytanie, które będę musiał opatrzyć pewnym zastrzeżeniem na jego koniec. Czy ma pan wiedzę o przypadkach interwencji bądź nacisków kierownictwa jakichś ministerstw bądź innych instytucji na Straż Graniczną, których to interwencji lub nacisków celem było wpuszczenie do kraju konkretnych osób? I tutaj to zastrzeżenie – jeśli takie informacje są związane z koniecznością przekazania informacji niejawnych, to proszę o odpowiedź w części niejawnej. Ja rozumiem, że być może mogą być takie… odpowiedź na to pytanie może być objęta klauzulą ochrony informacji niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#PawełSzrot">Kolejne pytanie. Zdaję sobie sprawę z wielkiej presji na polską granicę, z jaką musiała się zmierzyć Straż Graniczna od 2021 r. To zarówno chodzi o wojnę hybrydową ze strony Białorusi, jak i napór autentycznych uchodźców po wybuchu wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Ale pomijając te dwa kierunki, czy… jaki jest największy kanał nie tyle przerzutowy, bo chodzi o przeróżne formy przekraczania polskiej granicy – czy nie jest to tak, że cudzoziemcy najczęściej polską granicę przekraczają na lotnisku na Okęciu?</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#TomaszPraga">Zidentyfikowaliśmy szereg kwestii związanych z tym, że dzisiaj uczelnie – niektóre z tych uczelni – nie mają nawet wiedzy, co się z ich studentami z pochodzenia… cudzoziemcami po prostu dzieje. Wystarczy, że studiują, płacą czesne – i nie interesuje ich. I ta grupa osób na przykład próbuje podejmować w Polsce pracę. Co ciekawe, przy certyfikacji uczelni, a certyfikowaliśmy tych uczelni w ubiegłym roku 64, jakoś tak 62–64, nie ma jednego systemu, który by nadzorował czy ukierunkowywał, jak nabierać tych studentów, jak sprawdzać ich chociażby zdobyte już wcześniej wykształcenie. Co ciekawe, nie ma wymogu chociażby znajomości języka polskiego, już nie mówiąc, że często odbywa się w sposób wirtualny przez połączenie internetem z osobą z drugiej strony, która siedzi, która ewentualnie zna język angielski i która występuje w naszej ocenie w roli tego przyszłego studenta. Przyjmowanie studentów w zaawansowanym wieku na przykład. Kwestie związane z tym, że budzą wątpliwości dokumenty tych studentów co do ich poprzedniego chociażby wykształcenia, które umożliwiają podjęcie studiów wyższych. Z przykrością muszę to powiedzieć, że praktycznie… Inaczej, 95 konsultacji wizowych dotyczących wiz o naukę w Polsce – mówię o wyższych uczelniach – do 95% mieliśmy uwagi. To pokazuje też, że być może otworzy nam się nowy kierunek nielegalnej migracji pod przykrywką po prostu nauki na uczelniach wyższych w Polsce, co jest też bardzo ciekawe.</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#PawełSzrot">A kto w ramach właściwości terytorialnych w ramach Straży Granicznej odpowiadał za lotnisko na Okęciu?</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#PawełSzrot">I ostatnio pytanie, panie generale. Pan mówił tutaj o bardzo interesującym spotkaniu z panem posłem obecnym, Kierwińskim, który przekazał panu pewne informacje w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców. Jakie to były konkretnie informacje?</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#PawełSzrot">Nie mam więcej pytań, panie generale. Do zobaczenia w części niejawnej.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#MarekSowa">Zaraz przejdziemy na część niejawną, ale ja jeszcze tutaj też ten wątek będę kontynuował trochę. To spotkanie było we wrześniu, tak? Bo w pierwszej części pan to wypowiedział. I pan powiedział, że o nieprawidłowościach dowiedział się od posła Kierwińskiego w trakcie tej interwencji poselskiej. To dotyczyło całego procesu wizowego czy tylko „Poland.Business Harbour”?</u>
          <u xml:id="u-1.91" who="#TomaszPraga">Mówiłem tutaj o panu pośle tylko, żeby stwierdzić, że taka wizyta miała miejsce i z tego do pana wtedy posła zostały przesłane odpowiedzi dotyczące jego pytań. Tylko dlatego. Natomiast ja nie będę przesądzał i nie przesądzał, czy afera wizowa, tak zwana, ona miała miejsce, czy ona nie miała, bo ja nie mam pełnej wiedzy, tej, którą państwo dysponujecie. Ja się wypowiadam za wąski odcinek polskiej Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.92" who="#MarekSowa">Mam prośbę o przedstawienie… Pan tutaj też nawiązywał do tego programu „Poland.Business Harbour”, więc poprosiłem jednak, bo też posłowie tutaj pytali, żeby jednak te propozycje Zarządu do Spraw Cudzoziemców Komendy Głównej Straży Granicznej panu przekazać, z kwietnia 2023 r. Tu jest 20… nie uchybień, w mojej ocenie to są bardzo twarde rekomendacje i naprawdę akt oskarżenia wobec funkcjonowania „Poland.Business Harbour”. Moje pytanie jest takie: czy jak program był uruchamiany, państwo opiniowaliście w ogóle w jakiś sposób ten program, jego funkcjonowanie, założenia?</u>
          <u xml:id="u-1.93" who="#MarekSowa">Ja myślę, że w tej części, jeśli chodzi o pytania, to tyle.</u>
          <u xml:id="u-1.94" who="#MarekSowa">Pytanie jeszcze takie, które zawsze na koniec każdego przesłuchania jestem zobowiązany zadać świadkowi – czy pan chciałby coś jeszcze dodać? W tej części jawnej oczywiście, bo zaraz będziemy zaczynali część niejawną.</u>
          <u xml:id="u-1.95" who="#TomaszPraga">Bardzo dziękuję za wysłuchanie moich odpowiedzi. Jeżeli nie wszystkie były satysfakcjonujące państwa… Tak to w życiu bywa. Nie wszystko pamiętam.</u>
          <u xml:id="u-1.96" who="#TomaszPraga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.97" who="#MarekSowa">Po sporządzeniu protokołu z przesłuchania poinformujemy pana o terminie, w którym będzie mógł pan go podpisać. Dziękuję za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-1.98" who="#MarekSowa">Na tym kończymy ten punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.99" who="#MarekSowa">Ja od razu dodam, że za 30… może o godz. 15:00 rozpoczniemy tę część niejawną, dobrze? Więc tych 50 minut jest do wykorzystania, a my przystępujemy, myślę, że to będzie krótko, do realizacji punktu drugiego.</u>
          <u xml:id="u-1.100" who="#MarekSowa">Panie generale, jeśli pan zechce, to jest pan wolny. O godz. 15:00 spotykamy się w tej części, gdzie Komisja ma posiedzenia niejawne, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-1.101" who="#MarekSowa">A my przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego – wnioski dowodowe. Szanowni państwo, grupa posłów, to jest pani poseł Maria Małgorzata Janyska, Aleksandra Leo, Maciej Konieczny, Mirosław Adam Orliński, Marek Sowa przedkładają wniosek dowodowy: „Jako członkowie Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r. na podstawie art. 11 ust.1 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej wnosimy o wezwanie do stawienia się przed Komisją w wyznaczonym terminie do złożenia zeznań pana Andrzeja Stróżnego, szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w latach 2020-2023, na okoliczność wszelkich działań podejmowanych przez CBA po uzyskaniu w drugiej połowie lipca 2022 r. informacji o przestępczym procederze związanym z procesem legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium RP oraz panią Beatę Wojdak, prokurator Prokuratury Krajowej delegowaną do Lubelskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Lublinie, na okoliczność procesowych działań podejmowanych przez Prokuraturę Krajową w Lublinie w ramach prowadzonego śledztwa o sygnaturze akt 1001-102.Ds.12.2023 dotyczącego nieprawidłowości w Ministerstwie Spraw Zagranicznych związanych z procesem legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Ten wniosek dowodowy składamy w związku z kwerendą dokumentów i z przygotowywaniem raportu. Wydaje nam się, że mamy tam lukę czasową, którą musimy po prostu wyjaśnić. Trudno sobie wyobrazić, żeby pisać jakiekolwiek rekomendacje bez przesłuchania zarówno pani prokurator, która prowadzi tę sprawę, jak również szefa CBA, który – jak wiemy też z zeznań – prowadził odpowiednie działania.</u>
          <u xml:id="u-1.102" who="#MarekSowa">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.103" who="#MarekSowa">Głosujemy wniosek dowodowy. Proszę, kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? Kto przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.104" who="#MarekSowa">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.105" who="#MarekSowa">Drugi wniosek dowodowy.</u>
          <u xml:id="u-1.106" who="#MarekSowa">Poproszę panią przewodniczącą Małgorzatę Marię Janyską o zaprezentowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.107" who="#MarekSowa">Głosujemy. Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję, proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.108" who="#MarekSowa">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.109" who="#MarekSowa">W związku z przyjętym pierwszym wnioskiem dowodowym jest też konieczność przyjęcia uchwały. Tutaj projekt uchwały państwu zaprezentuję, Komisji Śledczej, w sprawie zwrócenia się do szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agnieszki Kwiatkowskiej-Gurdak, o zwolnienie Andrzeja Stróżnego, szefa CBA w latach  2020–2022, wezwanego przez Komisję Śledczą w celu złożenia zeznań na okoliczność wszelkich działań podjętych przez CBA po uzyskaniu w drugiej połowie lipca 2022 r. informacji o przestępczym procederze związanym z procesem legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowania tajemnicy prawnie chronionej odnośnie do informacji niejawnych o klauzuli tajności „tajne” w zakresie informacji objętych przedmiotem prac niniejszej Komisji Śledczej: „Na podstawie art. 11e ustawy z 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej Komisja postanawia, co następuje: § 1. Zwrócić się do szefa CBA, pani Agnieszki Kwiatkowskiej-Gurdak, o zwolnienie pana Andrzeja Stróżnego, szefa CBA w latach 2020–2022, wezwanego przez Komisję Śledczą w celu złożenia zeznań na okoliczność wszelkich działań podjętych przez CBA po uzyskaniu w drugiej połowie lipca 2022 r. informacji o przestępczym procederze związanym z procesem legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium RP, z zachowania tajemnicy prawnie chronionej odnośnie do informacji niejawnej o klauzuli tajności „tajne” w zakresie informacji objętych przedmiotem prac niniejszej Komisji Śledczej.  § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”.</u>
          <u xml:id="u-1.110" who="#MarekSowa">Kto z państwa jest za przyjęciem tej uchwały? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.111" who="#MarekSowa">Uchwała została przyjęta jednogłośnie, 9 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-1.112" who="#MarekSowa">Jednocześnie pragnę poinformować, że te przesłuchania planuję zorganizować  17 września, we wtorek, w jednym dniu, ale cały dzień, bo będą miały charakter jawny i niejawny, więc proszę też o zarezerwowanie sobie tego dnia. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.113" who="#MarekSowa">Ponieważ na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>