text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławUrbaniak">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławUrbaniak">Witam panie i panów posłów, członków Komisji. Witam serdecznie pana ministra Jacka Cichockiego, szefa Kancelarii Sejmu, pana mecenasa Piotra Chybalskiego, wicedyrektora Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Witam pozostałych współpracowników pana ministra. Witam przedstawicieli Związku Firm Public Relations, panią Elizę Misiecką i pana Piotra Talarka.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławUrbaniak">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje dyskusję nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławUrbaniak">Chciałem zapytać, czy pan minister chciałby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrChybalski">Po pierwsze, na poziomie ustawowym kreujemy – to jest art. 9a – ustawowe prawo do udziału w konsultacjach społecznych i dookreślamy w przepisach ustawy, czy proponujemy dookreślenie tego, kto mógłby w tych konsultacjach wziąć udział. Te przepisy są wzorowane na dzisiejszych przepisach regulaminu Sejmu dotyczących potencjalnych uczestników wysłuchań publicznych. Więc jest to w zasadzie niemalże tożsama regulacja, tyle że w obecnym stanie ustrojowym lepiej jest, aby ona się znalazła na poziomie ustawowym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrChybalski">Po drugie, dookreślamy formę konsultacji społecznych. Co do zasady założenie jest takie, iż miałaby być to forma elektroniczna. I określamy sposób uwierzytelniania się uczestnika konsultacji, odwołując się do rozwiązań zawartych w przepisach ustawy o informacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Pod tym przepisem tak naprawdę kryje się węzeł krajowy – login.gov.pl – przy pomocy którego będzie można się zalogować i wejść do systemu, który umożliwi udział w konsultacjach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrChybalski">I wreszcie dwa ostatnie artykuły dotykają tak naprawdę centralnego problemu prawnego, to znaczy zasad przetwarzania, a także udostępniania danych osobowych uczestników konsultacji. I to właśnie, tak jak zauważył pan minister, ta kwestia jakby była głównym powodem tego, aby opracować projekt zmiany ustawowej. Ta potrzeba wynika z dwóch aktów prawnych, po pierwsze z konstytucji, z artykułu 51, który dotyka sfery tak zwanej autonomii informacyjnej jednostki. Jest w konstytucji nakaz, aby zakres przetwarzania danych osobowych był określony w ustawie. No i po drugie, z RODO, w którym są zawarte pewne, że tak powiem, wymogi dotyczące podstawy prawnej przetwarzania, czyli treści tej podstawy prawnej. Też inne… Tam są cele przetwarzania podane, a także wymogi dotyczące zakresu czasowego przetwarzania danych osobowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PiotrChybalski">Pierwszy z tych artykułów – art. 9c – dotyczy udostępniania danych osobowych de facto w systemie informacyjnym Sejmu, a drugi dotyczy szerszej kategorii przetwarzania. Ten zakres przetwarzanych danych jest troszeczkę szerszy niż udostępnianych, ponieważ obok podstawowego celu, jakim jest przeprowadzenie konsultacji społecznych, jest jawność tego procesu – by było wiadomo, kto zgłasza i jakie uwagi. Również przetwarzanie będzie miało cele statystyczne. Ten cel będzie umożliwiał Kancelarii Sejmu prowadzenie danych statystycznych dotyczących przeprowadzanych konsultacji. To jest o tyle istotne, że cała instytucja konsultacji jest de facto precedensowa. To znaczy w Polsce do tej pory nie było czegoś takiego, takiej instytucji w prawie parlamentarnym. I też tak jak jest wskazane w dokumentach załączonych do tej propozycji projektu, de facto nie jesteśmy w stanie na tę chwilę oszacować potencjalnej skali zainteresowania udziałem w konsultacjach społecznych, ale wydaje się, że ona będzie znaczna – też dlatego, że będzie stosunkowo łatwo obywatelom wziąć udział w tych konsultacjach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PiotrChybalski">Proponujemy, aby ustawa weszła w życie przy standardowym vacatio legis i jest tutaj pewna nie tyle trudność, ale zmiany regulaminowe, które kreują samą instytucję konsultacji społecznych, wejdą w życie 31 października – a więc nie ma tak naprawdę dużo czasu, aby to skorelować z ustawą. Nie do końca wiadomo – od wielu czynników to zależy – czy to się uda. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzemysławSadłoń">Na tym etapie nie. Jeżeli będą jakieś szczegółowe pytania dotyczące projektu, oczywiście jesteśmy do dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby teraz zabrać głos? Bo za chwilę zaproponuję chwilę, aby dyskusja odbyła się także nad poszczególnymi jednostkami redakcyjnymi. Tak że jeszcze przed podjęciem dyskusji…</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JarosławUrbaniak">Pani marszałek, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#GabrielaLenartowicz">A odnosząc się do zapisu o nieudostępnianiu uwag, które zawierają treści niezgodne z prawem, to chciałabym powiedzieć, że przede wszystkim to nie są wpisy bezpośrednio wprowadzane przez tych, którzy będą brali udział w tych konsultacjach. To znaczy, gdyby nie było tego zapisu, to mielibyśmy do czynienia z forami internetowymi, anonimowymi, które w tej chwili mają miejsce albo z nieprawdziwymi autorami, nieistniejącymi farmami trolli, które przecież ćwiczymy na co dzień. Ale różnica polega na tym, że w tym przypadku odpowiedzialność za te treści ponosi ten udostępniający. Zatem to ten udostępniający, chroniąc się przed zarzutem naruszenia prawa, będzie weryfikował pod kątem zgodności z prawem bądź nie. Ja jeszcze jestem z tych czasów kiedy w zasadzie nie było problemów w ocenie tego, co jest zgodne z prawem czy nie – poza jakąś bardzo specjalistyczną wykładnią. Ale tu są kwestie bardzo proste.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#GabrielaLenartowicz">Ja, pani marszałek, nie wiem nic o drugim prawie. W Polsce obowiązuje system prawa z konstytucją, z ustawami, z aktami wykonawczymi, a także stosownie, zgodnie z konstytucją obowiązującymi przepisami traktatów, w tym europejskich. Ja nie znam innego systemu prawa. Chyba że to jest jakieś wirtualne zjawisko, którym państwo ostatnio dość powszechnie operujecie? Ale co do zgodności z tym jakimś prawem, które jak ten yeti gdzieś krąży – no to już państwo sobie sami wykładnię w tej sprawie stosujecie. Jestem przekonana, że udostępniający, czyli Kancelaria Sejmu, wie, co to są treści niezgodne z prawem i nie będzie miała z tym żadnego problemu. Poza tym to zawsze będzie podlegało ocenie i kontroli, jeśli będzie to nieuprawniona ingerencja w te informacje. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JarosławUrbaniak">Jeśli ktoś ma jakiś pomysł, żeby zapobiec hejtowi w tych konsultacjach albo ujawnianiu tajemnicy, niech zaproponuje inny zapis tego art. 2. A w tej chwili naprawdę proszę o uwagi ogólne dotyczące tej propozycji inicjatywy legislacyjnej. Pan minister?</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ElżbietaWitek">Natomiast do pani poseł Lenartowicz…</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ElżbietaWitek">Mam prośbę, panie przewodniczący. Jeśli uzna pan za potrzebne czy koniecznie – wydaje mi się, że tak – to jednak warto by było zorganizować takie posiedzenie Komisji ponad te, które mamy już ustalone do końca roku, żeby zobaczyć, czy są różne wykładnie prawne dotyczące tego samego, czy mówimy o jednym prawie, czy mówimy o jednym prawie i o omijaniu tego prawa, tworząc zupełnie inne prawo obok. Ja bym chętnie na ten temat podyskutowała i pokazała konkretne dowody.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ElżbietaWitek">Zgodzę się, jeśli pani udowodni, że jest inaczej. Ale myślę, że przydałoby nam się wszystkim, żebyśmy wiedzieli, co to znaczy – zgodne z prawem. Bo jesteśmy parlamentarzystami i powinniśmy się precyzyjnie wyrażać. Jeśli pan uzna to za sensowne, to jest to moja propozycja na przyszłość. Może warto podyskutować o tym.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać w tym momencie głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JarosławUrbaniak">Proponuję...</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JarosławUrbaniak">Proszę bardzo, pani poseł Paluch.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JarosławUrbaniak">Czy możemy na tym etapie zakończyć dyskusję ogólną? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JarosławUrbaniak">Chciałem teraz zaproponować dyskusję nad poszczególnymi jednostkami redakcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JarosławUrbaniak">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 1 – nowy tytuł, rozdział 2a? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JarosławUrbaniak">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 1? Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PiotrTalarek">Bo może powinienem na początek powiedzieć o organizacji pracodawców, którą reprezentujemy. Związek Firm Public Relations reprezentuje i skupia od dwudziestu kilku lat doradców komunikacyjnych, w tym również doradców zajmujących się działaniami public affairs i lobbingowych. W ostatnim czasie dostrzegł potrzebę zwiększenia transparentności procesów, w których uczestniczy i przyjął kodeks dobrych praktyk public affairs – stąd nasza obecność także tutaj, aby ewentualnie służyć opinią dotyczącą także praktyki z tej drugiej strony, z tej drugiej perspektywy. Jesteśmy oczywiście otwarci na pytania i państwa sugestie. Niemniej dążąc do owej transparentności, chcielibyśmy zasugerować Komisji, państwu, aby rozważyć właśnie to zwiększenie transparentności i ujawniania reprezentowanych interesów.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PiotrTalarek">Przepraszam, jasne…</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PiotrTalarek">Mamy do czynienia w praktyce z różnymi sytuacjami. Są obywatele którzy czują wewnętrzną potrzebę do tego, aby swoje uwagi do danej regulacji, niezależnie od tego, czy to będzie ustawa, czy… Akurat tu mówimy o ustawach. Mamy również sytuacje, w których organizacje pracodawców, związki zawodowe, związki wyznaniowe, kluby piłkarskie, czy kogokolwiek sobie jeszcze wymyślimy, zgłaszają również tego typu uwagi, ponieważ czują że dotyczy to ich interesów. W naszym przekonaniu są takimi samymi lobbystami jak przedstawiciele firm doradczych, którzy pracują na rzecz swoich klientów – ponieważ organizacje pracodawców działające na rzecz swoich członków są w ten bądź inny sposób wynagradzane za swoją działalność i reprezentowanie ich interesów. A zatem trzecia sytuacja jest taka, w której firmy doradcze zajmujące się komunikacją bądź w tym szczególnym przypadku public affairs i lobbingiem reprezentują swoich klientów. Prezentują ustalony z nimi głos i proponowane uwagi. Z naszej perspektywy, osób, które zajmują się tą działalnością, każdy z tych głosów jest tożsamy. Co więcej, powinien być ujawniony reprezentowany interes, a w przypadku firm doradczych – czy to będą firmy prawnicze, czy to będą firmy również prowadzące tego typu działalność de facto, czy to firmy doradcze, o których wspominałem. Powinny być w art 9c ujawnione zarówno firma, którą reprezentują, jak i interesy firm, które reprezentują w tym konkretnym przypadku. Bo może być to jeden bądź wielu klientów, kiedy są reprezentowane interesy większej grupy podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję za tę dyskusję. Jednak mam nadzieję, że Komisja po pierwsze, podejmie inicjatywę i że nad tym w sposób merytoryczny, czyli kończący się może propozycjami innych zapisów, poprawek, zajmiemy się w trakcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś? Pan mecenas, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JarosławUrbaniak">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JarosławUrbaniak">Czy są uwagi do art. 2? Termin wejścia.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JarosławUrbaniak">Po drugie, odpowiadając pani poseł Paluch, przypominam – z pamięci, więc proszę wybaczyć – zdaje się, że art. 7 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora stanowi, że podstawowym obowiązkiem posła i senatora jest branie udziału w posiedzeniu Sejmu i Senatu i jego organów. Komisja jest organem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Tyle mam do powiedzenia. Nasze obowiązki...</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję nad art. 2.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JarosławUrbaniak">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia inicjatywy ustawodawczej Komisji w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Zgodnie z procedurą musimy wybrać posła, który będzie reprezentował Komisję w pracach nad projektem. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że w pracach nad projektem Komisję reprezentować będę osobiście, czyli poseł Jarosław Urbaniak.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JarosławUrbaniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JarosławUrbaniak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym być jak najbardziej miły, więc słucham propozycji. Ja jestem do dyspozycji w środę w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>