text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławUrbaniak">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie wniosku prokuratora okręgowego w Warszawie z dnia 9 stycznia 2024 r., uzupełnionego w dniu 10 stycznia 2024 r., o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Grzegorza Brauna. Wniosek przedstawiony przez prokuratora składa się z siedmiu zarzutów dotyczących popełnienia siedmiu czynów na przestrzeni lat 2022–2023. Z tym mamy trochę kłopotów, jak również z nieobecnością pana prokuratora okręgowego. Co więcej, sekretariat sprawdził, że pan prokurator nie pobrał dotąd jeszcze przepustki, tak że nawet gdyby w tym momencie był w biurze przepustek, to i tak byśmy jeszcze z kwadrans czekali aż przyjdzie. W takim razie proponuję, ze względu na tę precedensową sytuację, że do jednego wniosku jest zebranych siedem zarzutów – takie dzieła zebrane pana Brauna – żeby odbyć wspólną dyskusję, a później nad każdym z tych wniosków będziemy głosować oddzielnie. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń, dziękuję bardzo. Panie pośle, mam takie wrażenie, że nie jest pan członkiem Komisji i nie przypominam sobie zmian. O porządku dziennym… Tak, ale nie w kwestii porządku obrad naszej Komisji. Panie pośle, po co pan napina sytuację?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławUrbaniak">Wracam do pytania do członków Komisji Regulaminowej. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, że nie ma przedstawiciela Prokuratury Okręgowej w Warszawie, przechodzimy do kolejnego punktu. Na podstawie tego samego regulaminu Sejmu, art. 36, panie pośle Braun, ma pan prawo ustanowić obrońcę spośród posłów. Czy pan ustanowił taką osobę?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławUrbaniak">Wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej. Działając na podstawie art. 105 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.  oraz art. 7 ust. 1, art. 7b ust. 1, art. 7c ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz art. 13 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeksu postępowania karnego wnoszę o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła na Sejm RP Grzegorza Michała Brauna, urodzonego 11 marca 1967 r. w Toruniu, wobec którego w toku postępowania przygotowawczego nadzorowanego przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie zgromadzono materiał dowodowy uzasadniający dostatecznie podejrzenie popełnienia przestępstw polegających na tym, że:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut pierwszy.  W dniu 1 marca 2022 r. w Warszawie w budynku Narodowego Instytutu Kardiologii przy ulicy Alpejskiej 42 dokonał naruszenia nietykalności cielesnej funkcjonariusza publicznego w osobie Łukasza Szumowskiego, pełniącego funkcję dyrektora instytutu kardiologii w Warszawie przy ulicy Alpejskiej 42, podczas i w związku z pełnieniem przez wyżej wymienionego obowiązków służbowych poprzez chwycenie pokrzywdzonego za ramiona i szyję, a także przez zastosowanie wobec wyżej wymienionego przemocy fizycznej w postaci szarpania za ramię i odzież, a także blokowania przejścia w celu zmuszenia Łukasza Szumowskiego do pozostania na miejscu zdarzenia i uniemożliwiania wyżej wymienionemu wykonywania obowiązków służbowych, to jest za przestępstwo z art. 222 § 1 Kodeksu karnego w związku z art. 11 § 2 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut drugi. W dniu 1 marca 2022 r. w Warszawie w budynku Narodowego Instytutu Kardiologii przy ulicy Alpejskiej 42 pomówił za pomocą środków masowego komunikowania poprzez transmisję zdarzenia za pośrednictwem sieci internet Łukasza Szumowskiego o wykonywanie obowiązków służbowych, dyrektora instytutu kardiologii przy ulicy Alpejskiej 42 w Warszawie, w stanie po użyciu alkoholu, co mogło poniżyć go w opinii publicznej oraz narazić na utratę zaufania potrzebnego do sprawowania funkcji dyrektora instytutu oraz wykonywania zawodu lekarza, to jest za przestępstwo  z art. 212 § 1 i 2 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut trzeci. W dniu 27 stycznia 2023 r. w Krakowie uszkodził choinkę bożonarodzeniową oraz zniszczył jej zdobienia, które stanowiły własność Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” oddziału w Krakowie i Stowarzyszenia Sędziów „Themis”, czym spowodował szkody o wartości 1408 zł 26 gr, to jest za przestępstwo z art. 288 § 1 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut czwarty. W dniu 30 maja 2023 r. w siedzibie Niemieckiego Instytutu Historycznego przy Alejach Ujazdowskich 39 w Warszawie uszkodził mienie w postaci mikrofonu bezprzewodowego, mównicy, gniazda przyłączeniowego speakon w kolumnie audio oraz matrycy i obudowy laptopa marki Dell, czym spowodował szkodę o wartości 3700 zł w mieniu Niemieckiego Instytutu Historycznego, to jest za przestępstwo z art. 288 § 1 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut piąty. W dniu 30 maja 2023 r. nie opuścił siedziby Niemieckiego Instytutu Historycznego przy Alejach Ujazdowskich 39 w Warszawie pomimo żądania osoby uprawnionej, tj. dyrektora NIH Miloša Řezníca, jak również przybyłych na miejsce funkcjonariuszy Policji, to jest za przestępstwo z art. 193 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JarosławUrbaniak">Zarzut szósty. W dniu 12 grudnia 2023 r. w Warszawie przy ulicy Wiejskiej na terenie Sejmu RP dopuścił się publicznego znieważenia grupy ludności z powodu jej przynależności wyznaniowej poprzez złośliwe przeszkodzenie publicznemu wykonywaniu aktu religijnego zapalenia świec w świeczniku chanukowym oraz publicznego znieważenia przedmiotu czci religijnej polegającego na zgaszeniu przy użyciu gaśnicy zapalonych świec, czym obraził uczucia religijne wyznawców judaizmu, to jest za przestępstwo z art. 257 k.k. w zbieżności z art. 195 k.k., w zbieżności z art. 196 k.k., w związku z art. 11 § 2 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JarosławUrbaniak">I zarzut siódmy. W dniu 12 grudnia 2023 r. w Warszawie przy ulicy Wiejskiej na terenie Sejmu RP w związku z podjętą przez Magdalenę Gudzińską-Adamczyk interwencją na rzecz ochrony porządku publicznego, kierując w stronę pokrzywdzonej strumień gaśnicy z substancją proszkową, naruszył nietykalność cielesną wyżej wymienionej oraz spowodował u niej lekki uszczerbek na zdrowiu pod postacią rozstroju zdrowia psychicznego, ostrej reakcji na stres, trwającej nie dłużej niż siedem dni, to jest za przestępstwo z art. 157 § 2 k.k. w zbieżności z art. 217a k.k., w związku z art. 11 § 2 k.k.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JarosławUrbaniak">Tak wyglądają zarzuty, panie pośle Suski. Można było się z tym zapoznać. Naraził pan nas na to, że musiałem publicznie czytać ten niezbyt ładny polonistycznie tekst, za co państwa przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarekSuski">Druga sprawa. Na sali są z nami kamery. Co prawda posłowie otrzymali te dokumenty, ale obywatele, którzy nas oglądają, nie mieli możliwości zapoznania się z tymi zarzutami. Teraz sytuacja jest jasna, wszyscy wiedzą, o co chodzi, pan poseł będzie mógł po kolei odnieść do każdego z tych zarzutów, o ile będzie chciał, będzie dyskusja i będziemy podejmować decyzje. Stąd, panie przewodniczący, ja pana uchroniłem od tego, żeby nie pojawiły się zarzuty, że pan nie dopełnił swoich obowiązków. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#GrzegorzBraun">I drugi wniosek: najuprzejmiej proszę, by pan przewodniczący umożliwił mi w kontakcie z prokuraturą dostęp do akt tych spraw, ponieważ dokumenty, które państwu przedstawiono, zawierają jawne i oczywiste insynuacje. I zawierają stwierdzenie kontrfaktyczne, niezgodne ze stanem oczywistym, z prawdą materialną, co jest – jakby się zdawało – proste do zweryfikowania, przynajmniej w niektórych przypadkach, poprzez skonfrontowanie gołosłownych stwierdzeń z dokumentacją audio-video sytuacji, o których mowa. A mimo że, jak moglibyśmy przypuszczać, prokuratura dysponuje dostępem do dokumentacji audio-video, ponieważ powołuje się na tę dokumentację w niektórych miejscach, to tym bardziej dziwne jest, że sformułowane wnioski zawierają – jak już stwierdziłem – kontrfaktyczne insynuacje. Zatem to drugi wniosek – proszę umożliwić mi zadanie pytań prokuratorowi i proszę umożliwić mi poprzedzającą zadawanie pytań lekturę akt tych spraw, które posłużyły do wytworzenia tych wniosków. Wszystkie te sprawy, jak państwo widzicie, ulepione tutaj z rozmaitych zaszłości, mają charakter czysto polityczny. Jak możecie państwo wspólnie ze mną skonstatować z ulgą, sprawa nie dotyczy arogancji posła przejawionej po pijaku, z wymachiwaniem legitymacją poselską, a przecież takie przypadki się zdarzają. Jak państwo widzicie, te sprawy nie dotyczą naruszeń prawa o charakterze standardowym w wypadku osób publicznych. Trzy kategorie: worek, korek i rozporek, to bardzo często sprowadza osoby publiczne na granice albo i doprowadza do przekroczenia granic prawa. W tym wypadku nie ma o tym mowy. Wszystkie te zdarzenia i próba sklecenia przez prokuraturę wielkiego aktu oskarżenia to działania posła w ramach interwencji poselskich dyktowanych pilną koniecznością wobec zła, któremu nie sposób inaczej zaradzić i przeciwstawić się, niż podejmując interwencje tu i teraz. Do tych interwencji w niektórych przypadkach byłem wzywany przez moich rodaków, współobywateli. W trakcie tych interwencji to ja byłem napadany i poszkodowany. Składane w tej sprawie zawiadomienia były oczywiście przez jakże niezależną i apolityczną prokuraturę i sądy w poprzedniej kadencji oddalane, umarzane. Jak zauważył któryś z posłów, to jest taka skrócona antologia, można by powiedzieć: Braun the best of. Lista zdecydowanie zbyt krótka, bardzo żałuję, że Wysokiej Komisji nie przedstawiono całokształtu mojej aktywności w kategorii interwencja poselska. Nieskromnie poczytuję to sobie za zaszczyt, że udało mi się tę formę działania posła, nazwijmy to, odświeżyć w IX kadencji Sejmu, a niektórzy wtedy po raz pierwszy dowiedzieli się, że poseł może, a z mojego punktu widzenia powinien działać, także i z tego narzędzia w swojej pracy poselskiej korzystając. Cokolwiek zatem uczyniłem, cokolwiek powiedziałem, mogę o tym mówić z dumą, bez wstydu, bez skrępowania i z przyjemnością, oczywiście limitowaną przez pewne okoliczności tej sprawy, to jest właśnie samosąd polityczny, lincz medialny, który już został dokonany, już został przeprowadzony. Wyroki już zostały wydane. Ale to pominąwszy, jestem do dyspozycji Wysokiej Komisji w każdej z tych spraw, odniosę się, zreferuję, ale na początek moje wnioski. Najuprzejmiej proszę, panie przewodniczący, udostępnić mi w porozumieniu z prokuraturą akta spraw i bardzo proszę skłonić prokuraturę, by była gotowa odpowiedzieć na pytania, które w tej sprawie natychmiast się nasuwają. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JarosławUrbaniak">Kto z pań i panów posłów, członków Komisji, jest za przerwą w posiedzeniu Komisji do jutra do godz. 13.00? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo, proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JarosławUrbaniak">Głosowało 12 posłów, za było 10, przeciw było 2, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JarosławUrbaniak">Ogłaszam przerwę do jutra do godziny 13.00. Spotykamy się w sali 111 w budynku U.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>