text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławMaliszewski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławMaliszewski">Szanowni państwo, jak wiemy, dzisiaj w Polsce jest organizowanych wiele protestów rolników i większość z nas – albo może nawet wszyscy – solidaryzujemy się z tymi protestami i chcemy też w tych protestach uczestniczyć. Rolnicy podnoszą dwa główne postulaty, dotyczące rewizji polityki Europejskiego Zielonego Ładu i rewizji polityki, dotyczącej liberalizacji handlu z Ukrainą i z innymi państwami pozaunijnymi w zakresie dostępu produktów rolnych wytwarzanych w tych krajach do europejskiego rynku. W związku z tym bardzo bym prosił o to, abyśmy dzisiejsze posiedzenie przeprowadzili w bardzo sprawny sposób, tak żeby ci, którzy zamierzają uczestniczyć w protestach, mogli o rozsądnej godzinie wyjść z tego budynku i być razem z rolnikami; a wielu posłów zgłaszało, że chce w tych protestach uczestniczyć, co jest zrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławMaliszewski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu dostarczony i obejmuje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2025 r. oraz powołanie podkomisji stałych: do spraw monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i akcesji nowych państw do Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ukrainy; biogospodarki i innowacyjności w rolnictwie; dobrostanu zwierząt gospodarskich, ochrony produkcji zwierzęcej w Polsce oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt; bezpieczeństwa żywności, eliminowania nieuczciwych praktyk w obrocie żywnością oraz sprzedaży bezpośredniej i handlu detalicznego produktów wytwarzanych w gospodarstwach rolnych, a także podkomisji do spraw monitorowania programu zwiększenia wykorzystania polskiego białka roślinnego w paszach.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławMaliszewski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławMaliszewski">Zaproponuję taką formułę, żebyśmy na przykład na ten temat zrobili następne posiedzenie Komisji albo wtedy ten temat podnieśli. Czy panu posłowi to odpowiada, czy wolałby pan dzisiaj?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławMaliszewski">Czy wszyscy są gotowi?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZbigniewSosnowski">A więc zwracam się do pana posła może jednak o skorygowanie swojej prośby.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MirosławMaliszewski">Kto jest za zarządzeniem przerwy zgodnie z wnioskiem pana posła Pawła Szrota? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MirosławMaliszewski">Ręcznie głosujemy. Sekretariat policzy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MirosławMaliszewski">Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MirosławMaliszewski">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu. Szanowni państwo, w dniu 24 stycznia marszałek Sejmu skierował do Komisji prośbę o przygotowanie propozycji tematów kontroli Najwyższej Izby Kontroli na 2025 r. Czworo posłów złożyło następujące propozycje tematów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MirosławMaliszewski">Pierwszy: Kontrola działań organów państwa i spółek podległych w zakresie importu i obrotu owoców oraz ich przetworów ze szczególnym uwzględnieniem mrożonych malin i soku jabłkowego w roku 2023.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MirosławMaliszewski">Drugi, kolejny temat: Antybiotykooporność i wykorzystanie antybiotyków w hodowli zwierząt gospodarskich w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MirosławMaliszewski">Utrudniony dostęp mieszkańców i mieszkanek obszarów wiejskich do informacji publicznej to kolejny temat.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MirosławMaliszewski">Fundusze promocji i administrowanie funduszami promocji produktów rolno-spożywczych to kolejny temat.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MirosławMaliszewski">Następny temat to zamówienia publiczne w placówkach wyżywienia zbiorowego (ile jedzenia marnujemy w stosunku do wyprodukowanego).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MirosławMaliszewski">Następny temat to ubóstwo żywnościowe a programy pomocowe. Temat: przeprowadzenie kontroli dotyczącej jakości produktów dostarczanych w ramach rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu”.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MirosławMaliszewski">Kolejny temat to działania Ministerstwa Zdrowia dotyczące ryzyk dla zdrowia ludzi: osób pracujących na fermach wielkotowarowych, osób mieszkających w pobliżu ferm, podjęte po publikacji badania z czerwca 2022 r.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MirosławMaliszewski">Kolejny temat: zbadanie, jak i na jakich zasadach było sprowadzane z Ukrainy zboże i kukurydza. Dlaczego pozostawało na terenie naszego kraju? Jakie firmy tym się zajmowały? Jakie zyski z tego czerpały? Kto dopuścił do tego, że tak bardzo ucierpieli polscy rolnicy? Chodzi mi o jak najszersze zbadanie tego problemu. Temat niesie potencjalnie bardzo duże ryzyko, bardzo dużo „dziwnych” zdarzeń.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MirosławMaliszewski">Zacytowałem dosłownie te propozycje, które zostały przez panie i panów posłów skierowane do Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MirosławMaliszewski">Następny punkt to kontrola procedury konkursowej na wybór najlepszych strategii rozwoju lokalnego w województwie lubelskim w 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MirosławMaliszewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić jeszcze propozycje tematów albo odnieść się do tych propozycji, które tu były zawarte? Tematów jest sporo. My nie możemy, niestety, zlecić wszystkich tematów; nie wiem, czy możemy zlecić tylko jeden, czy możemy zlecić kilka. Poprosimy pana przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie, jak to było praktykowane do tej pory? Jaka jest pana opinia w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MarekAdamiak">Odnoszę się do przedstawionych tematów. Pierwszy temat: antybiotykooporność i wykorzystanie antybiotyków w hodowli roślin i zwierząt gospodarskich w Polsce. Chciałem powiedzieć, że NIK w ostatnich latach wielokrotnie zwracał uwagę na niedostateczny nadzór organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jakości żywności nad procesem produkcji, dystrybucji i obrotu żywnością. Należy zauważyć, że NIK przeprowadzał kontrolę wykorzystania antybiotyków w produkcji zwierzęcej w województwie lubelskim i na podstawie wyników tej kontroli w 2001 r. opracował megainformację „System kontroli bezpieczeństwa żywności”, w której m.in. wskazano na konieczność ujednolicenia struktur urzędowej kontroli żywności, edukacji społecznej dotyczącej zdrowia, zdrowego odżywiania, zwiększenia skuteczności i efektywności systemu kontroli. W 2024 r., w drugiej połowie roku, Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie przeprowadzał kontrolę planową „System nadzoru nad bezpieczeństwem żywności”, która odpowie na pytania, czy organy administracji państwowej prawidłowo i rzetelnie nadzorowały bezpieczeństwo żywności oraz czy nadzór ministra rolnictwa i rozwoju wsi nad nim był prawidłowy i rzetelny. W ramach tej kontroli zostanie objęty kontrolą także nadzór organów i inspekcji nad prawidłowością wykorzystania antybiotyków w hodowli zwierząt w gospodarstwach w Polsce. W związku z tym ten temat będzie już realizowany w ramach kontroli planowej w 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MarekAdamiak">Jeżeli chodzi o tę drugą kwestię, czyli utrudniony dostęp mieszkańców i mieszkanek obszarów wiejskich do informacji publicznej, to zagadnienia zapewnienia dostępu do organów administracji rządowej i samorządowej, dostępu do informacji publicznej należą do zadań departamentu NIK, zajmującego się realizacją zadań przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. NIK wielokrotnie to zagadnienie obejmował kontrolą i tak w 2022 r. Departament Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli przeprowadził planową kontrolę „Udostępnienie informacji publicznej przez jednostki administracji rządowej”, której celem była odpowiedź na pytanie, czy jednostki administracji rządowej zgodnie z przepisami prawa i rzetelnie wywiązują się z obowiązków udostępnienia informacji publicznej. W wyniku tej kontroli wykazano konieczność wzmocnienia nadzoru nad realizacją obowiązków związanych z udostępnieniem informacji publicznej, a w szczególności nad terminowym rozpatrywaniem wniosków o informację, podjęcie działań w celu zapewnienia publikacji informacji publicznych wymaganych przepisami i oznaczanie informacji publicznej w portalach jako treść w celu zapewnienia ich wyświetlania w biuletynie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MarekAdamiak">W 2022 r. delegatura NIK w Poznaniu przeprowadziła kontrolę, której celem była odpowiedź na pytanie, czy jednostki samorządu terytorialnego prawidłowo wywiązały się z realizacji obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznych. Kontrola objęła osiem urzędów gmin, cztery starostwa i cztery urzędy marszałkowskie na terenie całego kraju. Pomijając fakt, że zagadnienia objęte proponowaną kontrolą są poza kompetencjami kontrolnymi Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, naszym zdaniem przeprowadzenie tej kontroli w tym zakresie i po takim czasie, skoro w 2022 r. była kontrola, wydaje się chyba przedwczesne. Należałoby propozycję kierować do Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MarekAdamiak">Co do trzeciego tematu: fundusze promocji, administrowanie funduszami promocji produktów rolno-spożywczych. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa obsługuje 10 funduszy zgodnie z ustawą z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa oraz zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o promocji produktów rolno-spożywczych. Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i produkcji produktów rolno-spożywczych. Środki finansowe funduszu promocji nie są środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a zatem NIK nie może w związku z tym skontrolować przeznaczenia oraz prawidłowego wykorzystania funduszy. Kontrolą można objąć realizację zadań KOWR, do którego należy administrowanie funduszami promocji oraz obsługa rachunków bankowych poszczególnych funduszy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MarekAdamiak">Przeprowadzona w 2016 r. przez Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi NIK kontrola funduszy promocji produktów rolno-spożywczych „Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych” wykazała, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie przyjęło strategii w zakresie promocji produktów rolno-spożywczych. Do prezesa – wtedy Agencji Nieruchomości Rolnych – Najwyższa Izba Kontroli wnioskowała o obniżenie kosztów obsługi funduszu promocji m.in. przez optymalizację wykorzystania zasobów ludzkich, efektywniejsze korzystanie z narzędzi informatycznych oraz o podjęcie współpracy z komisjami zarządzającymi w zakresie skuteczności oceny efektów realizowanych zadań. Realizacja tych wniosków, w tym przyjętych do realizacji w listopadzie 2017 r., została ujęta w „Strategii promocji żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi”. Ta strategia została zbadana w ramach kontroli „Promocja polskiej żywności za granicą”. W związku z tym ewentualnie w następnym roku moglibyśmy podjąć kontrolę, ale jak wyjaśniałem – kontrolę, która obejmowałaby realizację zadań KOWR, dotyczącą administrowania funduszami promocji oraz obsługi rachunków bankowych poszczególnych funduszy.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MarekAdamiak">Czwarta kwestia: zamówienia publiczne w placówkach żywienia zbiorowego. Ile jedzenia marnujemy w stosunku do wyprodukowanego? Definicja zakładu żywienia zbiorowego zgodnie z art. 3 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia obejmuje zakłady, restauracje, stołówki, szkoły, szpitale i przedsiębiorstwa świadczące usługi gastronomiczne, w których w tych ramach jest prowadzona działalność gospodarcza, przygotowuje się żywność gotową do spożycia przez konsumenta finalnego. Większość z tych podmiotów w kraju nie jest podmiotami sektora finansów publicznych, zatem uregulowania dotyczące zamówień publicznych większości tych podmiotów nie dotyczą.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MarekAdamiak">Należy zauważyć, że Najwyższa Izba Kontroli w ostatnich latach przeprowadziła kontrolę żywienia pacjentów w szpitalach; z tym, że kontrolę prowadził Departament Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli. Kontrola obejmowała Ministerstwo Zdrowia, 10 szpitali prowadzących własną kuchnię, 10 szpitali korzystających z wózków firm konsultingowych, cateringowych i 13 stacji sanitarno-epidemiologicznych, a także kontrolę wdrożenia zasad zdrowego żywienia w szkołach publicznych, którą departament edukacji przeprowadził w 2017 r. Zagadnienie prawidłowości organizacji wyżywienia zbiorowego jest w zakresie zadań ministra właściwego do spraw zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MarekAdamiak">Ponadto delegatura w Rzeszowie zaproponowała w 2024 r., czyli w tym roku, ogólnokrajową kompleksową kontrolę „Propagowanie i wdrażanie zdrowego odżywiania”. Celem kontroli będzie odpowiedź na pytanie, czy podmioty odpowiedzialne prawidłowo wdrażają zdrowe odżywianie. Jednostki objęte kontrolą to Państwowa Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, szkoły, przedszkola i żłobki. To są podmioty, które będą kontrolowane w ramach tej kontroli; kontrolę będzie robiła delegatura rzeszowska jeszcze w tym roku.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MarekAdamiak">Odnośnie do kontroli dotyczącej…</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MarekAdamiak">Należy jeszcze wskazać, że sprawy przeciwdziałania marnotrawstwu żywności są zadaniami ministra właściwego do spraw ochrony środowiska. Delegatura NIK w Poznaniu przeprowadziła również kompleksową i ogólnokrajową kontrolę przeciwdziałania marnowaniu żywności, której celem była ocena, czy istniejący system ograniczenia marnowania żywności funkcjonuje skutecznie i prawidłowo. Kontrola obejmowała następujące jednostki: Główny Inspektor Ochrony Środowiska, 11 wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska, Federację Polskich Banków Żywności w Warszawie – 10 banków żywności. W wyniku tej kontroli NIK wskazał na konieczność podjęcia przez Prezesa Rady Ministrów działań w celu stworzenia kompleksowego i efektywnego systemu monitorowania oraz zapobiegania marnowaniu żywności na wszystkich etapach łańcucha żywnościowego, w szczególności poprzez podjęcie działań legislacyjnych, niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych celów, a także budowanie świadomości społecznej o konieczności przeciwdziałania marnotrawstwu żywności z wykorzystaniem ogólnopolskiej kampanii informacyjnej. Wobec tego proponowane przeprowadzenie kontroli w tym zakresie wydaje się obecnie trochę przedwczesne.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MarekAdamiak">Następny temat: ubóstwo żywnościowe a programy pomocowe, to jest przeprowadzenie kontroli dotyczącej jakości produktów dostarczanych…</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MirosławMaliszewski">Dostarczenie produktów w ramach rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu”. Program był realizowany w latach 2019-2023 przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, a zatem zbadanie jakości produktów dostarczonych w ramach tego programu jest już w tym momencie bezprzedmiotowe. Ponadto delegatura w Rzeszowie, jak już powiedziałem, zaplanowaną na 2024 r. ogólnopolską kontrolą obejmie również i to zagadnienie.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MirosławMaliszewski">Następny punkt. Działania Ministerstwa Zdrowia dotyczące ryzyka dla zdrowia ludzi: osób pracujących na fermach wielkotowarowych, osób mieszkających w pobliżu ferm, podjęte po publikacji badania z czerwca 2022 r. Sam fakt, że dotyczy to kwestii ochrony zdrowia, to jest Departament Zdrowia, a nie departament rolnictwa; przedmiot objęty proponowaną kontrolą jest w zakresie właściwego ministra do spraw zdrowia i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Nadzór nad bezpieczeństwem pracowników jest ponadto zadaniem ministra pracy, a także Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrolę w tym zakresie powinien przeprowadzić Departament Zdrowia lub departament pracy i polityki społecznej NIK. Kontrola w tym kierunku to jest ewentualnie kwestia do rozważenia przez te departamenty.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MirosławMaliszewski">Następny temat, już przedostatni: import zbóż z Ukrainy. Kontrola. Ostatnio była duża informacja na temat importu zbóż, która obejmowała właśnie te zagadnienia. Komisja otrzymała już tę informację. Była debata na temat tej informacji…</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MirosławMaliszewski">Oczywiście są jeszcze dwa następne.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MirosławMaliszewski">Następny temat: kontrola procedur konkursowych do wyboru najlepszych strategii rozwoju lokalnego w województwie lubelskim. Akurat tak się złożyło, że w tej chwili do Najwyższej Izby Kontroli przyszło pismo ministra rolnictwa o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie i wyboru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczności lokalne; przyszła prośba o przeprowadzenie tej kontroli. Akurat tak się składa, że w tym zakresie Najwyższa Izba Kontroli wykonywała już kontrole „Wykorzystanie środków publicznych na wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013”, „Wykonywanie lokalnych strategii rozwoju obszarów rybackich”, „Wykorzystanie przez lokalne grupy rybackie środków finansowych w ramach programu operacyjnego »Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013«” i „Rozwój lokalny kierowany przez społeczność w perspektywie finansowej 2014-2020”.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MirosławMaliszewski">W chwili obecnej kontrola jest realizowana i 30 stycznia 2024 r. weszła kontrola do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To jest kontrola doraźna „Zapewnienie prawidłowego otoczenia prawnego dla efektywnego funkcjonowania lokalnych grup działania”. W związku z tym przekażemy ten wniosek jako uzupełniający kontrolowane zagadnienia i mam nadzieję, że w ramach tej kontroli ta kwestia zostanie jeszcze przebadana.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MirosławMaliszewski">Jednakże chciałbym wspomnieć, że minister rolnictwa już skierował pisma w tej materii do poszczególnych skarżących się i wskazał, że nie jest właściwy do rozstrzygania tej kwestii. Do rozstrzygania tych kwestii jest właściwy wojewoda i on będzie w tym momencie ingerował właśnie w pracę wojewody; jak wskazał w swoim piśmie, będzie sugerował jakieś naciski na wojewodę, żeby rozwiązać ten problem. W takim duchu była odpowiedź ministra. Niezależnie zresztą od tej odpowiedzi postaramy się załatwić tę kwestię w ramach kontroli, która w tej chwili się odbywa.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MirosławMaliszewski">Myślę, że te zagadnienia są dobre do tego, żebyśmy w 2025 r…</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MirosławMaliszewski">Czy jest zgoda Komisji, abyśmy te dwa punkty zlecili Najwyższej Izby Kontroli celem przeprowadzenia kontroli w pierwszym półroczu 2024 r.?</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MirosławMaliszewski">Nie widzę głosu przeciwnego, więc jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MirosławMaliszewski">Przechodzimy, szanowni państwo, do…</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#ElżbietaBurkiewicz">A jeśli chodzi o te wnioski, które państwo sformułowaliście pokontrolnie, to myślę, że Komisja chciałaby też wiedzieć, co dalej z tymi wnioskami. Być może, że to jest pytanie do ministerstwa w tym momencie, ale… Tak że sugerowałabym jeszcze przyglądnięcie się temu tematowi. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#MirosławMaliszewski">Zgłaszają się posłowie. Pan poseł Wiesław Różyński. Chciałbym przejść, żebyśmy powoływali podkomisje.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#MirosławMaliszewski">Czy w tej sprawie, panie pośle? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#MirosławMaliszewski">Poprosiłbym już panią poseł o tę listę. Ale śmiało, można się zgłosić w każdej chwili.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#MirosławMaliszewski">Pierwsza podkomisja stała do spraw monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i akcesji nowych państw do Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ukrainy. Zgłosili się posłowie: Jan Krzysztof Ardanowski, Zbigniew Dolata, Kazimierz Gołojuch, Zbigniew Sosnowski, Małgorzata Gromadzka, Piotr Kandyba, Krzysztof Mulawa, Wiesław Różyński, Ryszard Bartosik, Kazimierz Plocke, Krzysztof Ciecióra, Paweł Szrot, Jarosław Rzepa, Mirosław Maliszewski. Kazimierz Plocke mam drugi raz? Anna Gembicka.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MirosławMaliszewski">Kazimierz Gwiazdowski?</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MirosławMaliszewski">Kto jest… Czy ktoś jest przeciwko powołaniu tej podkomisji w takim składzie?</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#MirosławMaliszewski">Uzupełniliśmy listę o pana posła Sławomira Zawiślaka i pana Roberta Telusa.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#MirosławMaliszewski">Nie widzę...</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#MirosławMaliszewski">W związku z tym Komisja powołuje podkomisję w składzie, który przed chwilą przeczytałem.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#MirosławMaliszewski">Druga podkomisja stała do spraw gospodarki i innowacyjności w rolnictwie. Jan Krzysztof Ardanowski, Norbert Kaczmarczyk, Fryderyk Kapinos, Zbigniew Dolata, Łukasz Horbatowski, Małgorzata Tracz, Wiesław Różyński, Jarosław Rzepa, Mirosław Maliszewski, Anna Gembicka.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#MirosławMaliszewski">Nie widzę innych głosów. Czy w związku z tym jest głos przeciwko powołaniu podkomisji w takim składzie? Nie ma. W związku z tym informuję, że Komisja powołała podkomisję w składzie, który przed chwilą przedstawiłem.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#MirosławMaliszewski">Podkomisja stała do spraw bezpieczeństwa żywności, eliminowania nieuczciwych praktyk w obrocie żywnością oraz sprzedaży bezpośredniej i handlu detalicznego produktów wytworzonych w gospodarstwach rolnych. Zgłosili się następujący panie i panowie posłowie: Piotr Głowski, Fryderyk Kapinos, Kazimierz Gołojuch, Kazimierz Gwiazdowski, Piotr Kandyba, Małgorzata Gromadzka.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#MirosławMaliszewski">A tu…</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#MirosławMaliszewski">Pan poseł Wiesław Różyński, pani poseł Katarzyna Sójka, pani poseł Alicja Łepkowska-Gołaś. Pani poseł Alicja… Ale jeszcze jedna pani poseł Alicja. A tak, jest niecałe nazwisko. Przepraszam. Pani poseł Alicja Chybicka, Kazimierz Choma, Kazimierz Plocke, Anna Gembicka, Elżbieta Burkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#MirosławMaliszewski">Czy ktoś jest przeciwko powołaniu podkomisji w takim składzie? Nie ma. W związku z tym informuję, że Komisja podjęła decyzję o powołaniu podkomisji w składzie, który przed chwilą przedstawiłem.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#MirosławMaliszewski">Podkomisja stała do spraw monitorowania programu zwiększania wykorzystania polskiego białka roślinnego w paszach. Pan poseł Jan Krzysztof Ardanowski, Norbert Kaczmarczyk, Zbigniew Dolata, pani poseł Małgorzata Tracz, poseł Jarosław Rzepa, Mirosław Maliszewski, Wiesław Różyński.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#MirosławMaliszewski">Nie widzę więcej chętnych. Czy ktoś jest przeciwko powołaniu podkomisji w tym składzie? Nie widzę. Stwierdzam, że podkomisja została powołana w składzie, który przed chwilą przedstawiłem.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#MirosławMaliszewski">Ostatnia podkomisja stała do spraw dobrostanu zwierząt gospodarskich i ochrony produkcji zwierzęcej w Polsce oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Pani poseł Katarzyna Sójka, pani poseł Małgorzata Tracz, pan poseł Łukasz Horbatowski, pani poseł Alicja Łepkowska-Gołaś, pani poseł Alicja Chybicka, pan poseł Kazimierz Gwiazdowski. Poseł Krzysztof Ciecióra, poseł Paweł Szrot, poseł Mirosław Maliszewski, poseł Kazimierz Plocke.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MirosławMaliszewski">Na następnym posiedzeniu być może będzie potrzeba dokooptowania do składu poszczególnych podkomisji, ale czekam na zgłoszenia ze strony pań posłanek i panów posłów, i również ukonstytuujemy te podkomisje.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MirosławMaliszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję za sprawny przebieg posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>