text_structure.xml
21.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KatarzynaUeberhan">Szanowni państwo, dziękuję za przybycie, witam serdecznie zebranych, witam przedstawicieli ministerstwa i proszę o sprawdzenie kworum. Tak, mamy kworum? Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KatarzynaUeberhan">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia, który przed chwilą odczytałam też został państwu doręczony. Czy są uwagi do porządku dziennego? Pani przewodnicząca Frydrych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KatarzynaUeberhan">Przechodzimy do zaplanowanego punktu, czyli rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. druk nr 483 w zakresie działania Komisji. Marszałek Sejmu skierował w dniu 26 czerwca b.r. sprawozdanie z działalności NIK w 2023 r. druk nr 483 do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu zaopiniowania w terminie do dnia 26 lipca b.r. Jednocześnie skierował to sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w terminie do dnia 12 lipca 2024 r. Proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KatarzynaUeberhan">W kontroli systemu opieki nad dziećmi do lat 3 NIK ustaliła, że działania ministra rodziny i polityki społecznej oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast przyczyniły się do rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w tej grupie wiekowej, jednak były one niewystarczające dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Mimo stale zwiększającej się liczby miejsc w instytucjach opieki w skali całego kraju tylko co czwarte dziecko w wieku poniżej 3 roku życia miało zapewnione miejsce w żłobku, klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna, przy czym na koniec 2022 r. aż 45% gmin nie posiadało żadnej instytucji opieki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KatarzynaUeberhan">W kontroli udzielania pomocy na usamodzielnienie wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz rodzinnych form pieczy zastępczej NIK wskazała, że proces usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą zaczyna się zbyt późno, a wsparcie jakie te osoby otrzymują jest niewystarczające. Wpływ na to miały minimalne kwoty świadczeń przeznaczone dla wychowanków, rzadko waloryzowane lub w stopniu zaledwie pokrywającym inflację. Najniższa skuteczność wsparcia dotyczyła mieszkań. W skrajnych przypadkach z powodu braku dostępnych lokali, gminy i powiaty proponowały opuszczającym pieczę zastępczą pobyt w noclegowni lub w schronisku dla bezdomnych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KatarzynaUeberhan">W odniesieniu do grupy wiekowej seniorów NIK poddało ocenie przygotowanie i realizację programu „Aktywni Plus”, ustalając, że wybór ofert w niewielkim stopniu miał charakter konkursowy. Przyjęte rozwiązania nie zapewniły optymalnego wyboru projektów z powodu wprowadzanych zmian, które nie gwarantowały wydatkowania środków zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych. Dofinansowano m.in. oferty, które w podstawowym trybie konkursu otrzymały mniejszą liczbę punktów niż oferty oceniane przez ekspertów, zaś w 33 przypadkach ze 141 nie wykazano kryteriów, na podstawie których zakwalifikowano ofertę do dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KatarzynaUeberhan">W sferze zabezpieczenia społecznego NIK podjęła temat przyznawania wybranych form pomocy przez ośrodki pomocy społecznej z terenu województwa mazowieckiego. Oceniając jej prawidłowość, stwierdzono, że skontrolowane ośrodki pomocy społecznej prawidłowo realizowały zadania polegające na przyznaniu w latach 2021–2022 świadczeń w formie skierowań do domów pomocy społecznej, przyznawania usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania oraz świadczeń pieniężnych w formie zasiłków stałych, okresowych i celowych. Z zakresu zabezpieczenia społecznego ważnym tematem była również kontrola dochodzenia składek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. NIK stwierdziła, co do zasady, że ZUS prawidłowo prowadził działania w zakresie dochodzenia składek i udzielenia ulg w ich pobieraniu. Nie zapewnił jednak zgodności ewidencji należności ze stanem faktycznym i w niedostatecznym stopniu realizował przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którymi należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne nieopłacone w terminie podlegają ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej lub sądowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KatarzynaUeberhan">Ostatnia z kontroli, którą chciałbym wymienić dotyczyła zapewnienia całodobowych warunków pobytowych i opiekuńczych osobom wymagającym pomocy ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność w województwie lubuskim. W wyniku tej kontroli NIK oceniła, że zaproponowane przez ministra rodziny i polityki społecznej w ostatnich latach instrumenty w postaci przyjętych programów resortowych i rządowych nie przyniosą w najbliższych latach założonego efektu deinstytucjonalizacji pomocy społecznej świadczonej przez DPS, który został zaplanowany w strategii rozwoju usług społecznych z 7 czerwca 2022 r. Przyczyną tego jest fakt, że programy te nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Na przykład od 2020 r. żadna jednostka samorządu terytorialnego w województwie lubuskim nie złożyła zapotrzebowania na środki na rozwój mieszkań chronionych, a jeżeli chodzi o rodzinne domy pomocy, to funkcjonowały dwa, które zostały zlikwidowane. Inne projekty, jeżeli już cieszyły się z pewnym zainteresowaniem, też nie były wdrażane. Dziękuję, tyle z mojej strony.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KatarzynaUeberhan">Głosowało 21 posłów. Za – 12, przeciw – 9, nikt nie wstrzymał się. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KatarzynaUeberhan">Niniejszym stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności NIK w 2023 r. – druk nr 483 w zakresie działania Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Serdecznie dziękuję za obecność przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy zaplanowany punkt posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KatarzynaUeberhan">Przechodzimy do kolejnego punktu, czyli do kontynuacji rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw zawartych w druku nr 32. Sejm 7 lutego br. skierował do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny projekt ustawy z druku nr 32 w celu rozpatrzenia. Komisja na posiedzeniu w dniu 22 maja b.r. zapoznała się ze stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do tego projektu ustawy. Niniejszym, po przeprowadzeniu dyskusji ogólnej, przechodzimy do rozpatrzenia projektu. Dobrze. Teraz poprosiłabym o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#SebastianKoćwin">Dla nas, dla OPZZ, czy dla Komitetu Inicjatywy Obywatelskiej, najważniejsze jest zachowanie zasadniczego kształtu intencji ustawy, bez jej zmian merytorycznych. To znaczy przyjęcia zasady, że w przypadku śmierci współmałżonka pozostała przy życiu osoba zachowa świadczenie i powiększy je o 50% renty rodzinnej po zmarłym małżonku, albo będzie pobierać rentę rodzinną po zmarłym małżonku i 50% swojego świadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#SebastianKoćwin">Szanowni państwo, aby przyśpieszyć maksymalnie prace w zakresie tego projektu ustawy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom MRPiPS, z poprzedniego posiedzenia Komisji my także przygotowaliśmy nasze uwagi i propozycje do naszego projektu ustawy i przekazaliśmy te uwagi pani przewodniczącej Komisji. Ten pakiet poprawek techniczno-organizacyjnych mamy nadzieję, że przyśpieszy maksymalnie wdrożenie tego rozwiązania, bo nie może być tak, że mimo obietnic z expose premiera, który wyraźnie wspominał o tym rozwiązaniu, mimo poparcia ze strony tak naprawdę wszystkich liczących się sił politycznych, które także w ramach kampanii wyborczych mówiły o tym rozwiązaniu, o konieczności wejścia w życie renty wdowiej, mówię o wszystkich przedstawicielach obecnej koalicji rządzącej, ale co ciekawe, nawet wcześniej, moim zdaniem dość negatywnie nastawione Prawo i Sprawiedliwość, po dogłębnej analizie z tego co widzę, złożyło analogiczny projekt ustawy i również zaczęło to rozwiązanie popierać. Mimo dwukrotnego czytania tego projektu ustawy w Sejmie, a raczej dwa razy było pierwsze czytanie, bo w poprzedniej kadencji Sejmu i w obecnej, my wciąż nie możemy doczekać się realizacji tego postulatu. Zdaję sobie sprawę z tego, że pewnie to nie jest wina MRPiPS, to nie jest wina samej Lewicy, bo jest cała koalicja rządząca, ale bym oczekiwał też od MRPiPS większego nacisku na koalicjantów, aby szybciej ten projekt po prostu zrealizować, bo mamy bardzo duże opóźnienie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#SebastianKoćwin">Do OPZZ codziennie dzwonią dziesiątki ludzi, dostaję sam mnóstwo e-maili, mnóstwo wiadomości w mediach społecznościowych, mnóstwo SMS-ów z prośbą o realizację tego postulatu. My, szanowni państwo, pod projektem obywatelskim dotyczącym renty wdowiej zebraliśmy ponad 200 tys. podpisów i jest takie oczekiwanie, żeby jak najszybciej to rozwiązanie weszło w życie. Nie będę wchodził w szczegóły, ale przypomnę o jednej kwestii. Mamy spadającą relatywną wysokość emerytur, rosnącą liczbę osób starszych, zjawisko osamotnienia seniorów. To wszystko będzie tak naprawdę oznaczać plagę ubóstwa wśród osób starszych. To negatywnie wpłynie też na gospodarkę i na jakość życia seniorów, a także ich krewnych. To jest perspektywa już tego momentu, ale w coraz większym stopniu najbliższych lat. Renta wdowia bezpośrednio przeciwdziała tego typu zjawiskom, istotnie ogranicza ich skutki społeczne. Myślę, że te ponad 200 tys. podpisów należy uszanować i zrealizować jak najszybciej ten postulat. O to chciałem do państwa apelować. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Rozumiem i dziękuję wnioskodawcom za to, że z tych analiz i z tego wkładu merytorycznego, który mogliśmy dostarczyć, państwo skorzystali. W międzyczasie od naszego ostatniego spotkania strona rządowa także pracowała nad projektem stanowiska rządowego do tego projektu ustawy. W tej chwili jesteśmy na etapie po Komitecie Stałym Rady Ministrów, czyli tuż przed przyjęciem przez Radę Ministrów oficjalnego stanowiska rządu. Projekt przygotowany tego stanowiska przez MRPiPS jest oczywiście projektem, który jest aprobujący i przychylający się do potrzeby uchwalenia tego projektu. Zatem bardzo serdecznie dziękuję za tę pracę, którą państwo prowadzili przez ostatnie tygodnie, za współpracę, w której mogliśmy brać udział i pani przewodniczącej za to, że dziś spotykamy się po raz kolejny, żeby zrealizować postulat wygłoszony tutaj przez przedstawiciela wnioskodawców, aby iść do przodu z tym ważnym społecznie projektem, który pomoże osobom starszym w trudnej sytuacji po utracie małżonka. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KatarzynaUeberhan">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu. Mam tutaj przed sobą zestaw poprawek dostarczonych przez wnioskodawców i będę zgłaszała te poprawki jako poprawki poselskie, żeby przyspieszyć nam prace. Dobrze. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KatarzynaUeberhan">Czy są uwagi do tytułu projektu? Mam tutaj pierwszą poprawkę, tytuł ustawy, poprawka nr 1. Zestaw poprawek, też przypomnę państwu, otrzymaliście dzisiaj na urządzeniach iPad, macie na dysku oraz na skrzynkach e-mailowych, też poselskich. Powinniście wszyscy otrzymać ten zestaw poprawek. Z ich treścią mogą się państwo zapoznać.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KatarzynaUeberhan">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 1, zgłoszoną przez wnioskodawców, to tytuł ustawy otrzymuje brzmienie: „o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw”. Uzasadnienie: pojęcie „renta wdowia” w projektowanej ustawie występowało w dwóch miejscach. Wprowadzenie tego terminu było motywowane względami pozaprawnymi związanymi z komunikacją z adresatami projektu. Założeniem projektodawców „renta wdowia” była jednak, tak naprawdę, nazwą reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej po zmarłym małżonku oraz prawa do innego wymienionego w projekcie ustawy prawa do świadczenia emerytalno-rentowego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KatarzynaUeberhan">Czy jest sprzeciw przeciwko przyjęciu tej poprawki? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę zmianę. Przechodzimy dalej, chyba że są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KatarzynaUeberhan">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KatarzynaUeberhan">Przechodzimy do art. 1 mamy poprawkę wnioskodawców, poprawkę drugą, w art. 1 pkt 1. Zmiana brzmienia artykułu. Zaproponowana zmiana ma charakter legislacyjny i jest konsekwencją propozycji zawartej w kolejnej poprawce, poprawce trzeciej, pełnego uregulowania nowego rodzaju zbiegu świadczeń w dodawanym art. 95a w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy jest sprzeciw przeciwko przyjęciu poprawki nr 2? Tak, uwaga Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KatarzynaUeberhan">Mamy poprawkę trzecią, mamy nowe brzmienie pkt 2 w art. 1. Poprawka jest związana z koniecznością pełnego uregulowania zaproponowanego zbiegu świadczeń. To jest ta poprawka trzecia.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KatarzynaUeberhan">Następnie w art. 1, po pkt 2, poprawka czwarta mówi o dodaniu pkt 3–5, w brzmieniu, które państwo otrzymaliście w zestawieniu poprawek. To jest poprawka czwarta. Do pkt 3 i 4 w art. 1, przedkładanego projektu, dodanie tych punktów wynika z konieczności uregulowania wpływu zaproponowanych przepisów o zbiegu świadczeń na obowiązujące w powszechnym systemie emerytalno-rentowym zasady zmniejszania i zawieszania świadczeń. Zaproponowane w poprawce uregulowania stanowią modyfikacje tych zasad. Z kolei dodanie w art. 1 pkt 5 w zaproponowanym kształcie do obywatelskiego projektu ma po pierwsze na celu szczegółowe uregulowanie zasad ubiegania się przez uprawnionych o ustalanie prawa do projektowanego zbiegu. Propozycja zakłada tryb wnioskowy oraz konieczność zgłoszenia wniosku przez osobę uprawnioną w formie elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KatarzynaUeberhan">W art. 2 kolejna poprawka nr 5 odnosi się do art. 2, który otrzymuje nowe brzmienie. Zmiany w art. 2 przedłożonego projektu wynikają z konieczności uwzględnienia zmian przedstawionych w poprawce trzeciej w zakresie rozszerzenia katalogu świadczeń podlegających projektowanemu zbiegowi.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KatarzynaUeberhan">Kolejna poprawka szósta odnosi się do art. 3, który też otrzymuje nowe brzmienie. Zaproponowane zmiany wynikają z konieczności uregulowania zasad projektowanego zbiegu świadczeń w systemie ubezpieczenia społecznego rolników w sposób analogiczny do tego, który został zaproponowany w powszechnym systemie emerytalno-rentowym.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KatarzynaUeberhan">Kolejna poprawka, poprawka siódma, którą będziemy za chwilę właśnie głosować łącznie. Poprawka siódma odnosi się do pozostałych artykułów już łącznie zawartych w ustawie. Skreśla się proponowane art. 4–9 i po art. 3 dodaje się nowe art. 4–17 w brzmieniu, które zostało państwu posłom oraz do Biura Legislacyjnego przedstawione. Uzasadnienie tej poprawki, tej zmiany w zakresie dodawanych poprawką art. 4, 5 oraz art. 7–11. Zaproponowane zmiany wynikają z konieczności uregulowania zasad projektowanego zbiegu świadczeń, które będą obowiązywać w powszechnym systemie emerytalno-rentowym do zbiegu świadczeń, które wystąpią na gruncie przepisów prawa o zaopatrzeniu emerytalno-rentowym służb mundurowych oraz przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, ustawy o zaopatrzeniu z tyłu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach, ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, ustawy o emeryturach pomostowych oraz ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. W zakresie dodawanego w projekcie art. 6 poprawka ma umożliwić organom rentowym elektroniczną wymianę danych niezbędną do ustalenia projektowanego zbiegu świadczeń oraz zmierza do ustanowienia podstawy prawnej do funkcjonowania systemu umożliwiającego elektroniczną wymianę danych pomiędzy organami emerytalno-rentowymi dla celów ustalenia prawa do projektowanego zbiegu. Zgodnie z proponowanymi zmianami obsługa systemu powierzona ZUS z uwagi na wysoki poziom dostosowania informatycznego tej instytucji. W myśl projektowanych przepisów ZUS będzie pośredniczyć pomiędzy współpracującymi organami emerytalno-rentowymi w wymianie danych o przysługujących prawach do świadczeń.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#KatarzynaUeberhan">Celem dodawanego poprawką art. 12 jest wskazanie organu właściwego w przedmiocie wydania decyzji o pomniejszeniu świadczenia w celu wypłaty świadczeń w zbiegu w sytuacji przekroczenia dopuszczalnego limitu. Aby zapewnić osobom zainteresowanym dostęp do szczególnych informacji na temat projektowanego rozwiązania zaproponowano w dodawanym art. 13 odpowiednią modyfikację pierwotnego art. 5. Zmiana ma ścisły związek z zaproponowaną w poprawce w dodawanym projekcie art. 16 regulacją zobowiązującą ZUS do przygotowania usługi umożliwiającej osobie uprawnionej uzyskanie informacji, która jej pomoże w wyborze najkorzystniejszego wariantu w zbiegu świadczeń. Z kolei zaproponowane brzmienie nowego art. 15 – pierwotnego art. 7 – jest konsekwencją zmiany tytułu projektowanej ustawy polegającej na usunięciu z projektu sformułowania „renta wdowia”. W art. 17 projektu dodawanym poprawką zaproponowano zmianę terminu wejścia w życie ustawy, uwzględniając konieczność przygotowania się organów emerytalno-rentowych do realizacji zadań wynikających z projektowanej ustawy. W szczególności dotyczy to przygotowania odpowiednich zmian w systemach teleinformatycznych, dedykowanych obsłudze świadczeń.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#KatarzynaUeberhan">Dobrze, rozumiem, że w Biuro Legislacyjne już więcej uwag na tym etapie nie ma? Czy ze strony pań i panów posłów są jakieś pytania, uwagi? Tak, proszę, pani poseł Rusecka.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KatarzynaUeberhan">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zaproponowanych przez wnioskodawców, a zgłoszonych przeze mnie poprawek? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję, proszę o odczytanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#KatarzynaUeberhan">Głosowało 23 posłów. Za – 13, przeciw – 10, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#KatarzynaUeberhan">Dziękuję bardzo. Niniejszym stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowane przez wnioskodawców, a przedstawione przez przewodniczącą Komisji poprawki od dwa do siedem. Teraz proszę o przedstawienie kolejnego bloku poprawek zgłoszonego przez Prawo i Sprawiedliwość. Proszę, przewodnicząca Rusecka.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#KatarzynaUeberhan">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy z druku nr 32 z przyjętymi dzisiaj przez nas poprawkami. Proszę państwa, kto jest za? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciw? Ktoś się wstrzymał? Proszę o przedstawienie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#KatarzynaUeberhan">Głosowało 24 posłów. Za – 24, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#KatarzynaUeberhan">Na koniec, tak jak już wspominałam wcześniej, proponuję, aby Komisja upoważniła Biuro Legislacyjne do dokonania korekt redakcyjno-legislacyjnych w projekcie ustawy. Rozumiem, że tutaj nie ma sprzeciwu. Niniejszym stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy z druku nr 32 wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KatarzynaUeberhan">Pozostał nam jedynie wybór posła z sprawozdawcy, czy ktoś z państwa się zgłasza? Dobrze, w takim razie poseł Tomaszewski. Dobrze. Tak, panie pośle?</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#KatarzynaUeberhan">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję wszystkim bardzo za obecność i udział. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>