text_structure.xml
62.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrszulaPasławska">Szanowni państwo. Poprosiliśmy, jako prezydium ministerstwa, o przedstawienie planów na najbliższe miesiące, co najmniej na najbliższe miesiące, żebyśmy mogli po pierwsze rozłożyć sobie również pracę, a po drugie Komisja mogłaby zwrócić się z prośbą do ministerstwa, jeżeli byłaby taka konieczność, o to, aby wzięło nasze propozycje, które się podejrzewam pojawią, również pod uwagę. Przed nami duże nowelizacje ustaw odpadowych, pewnie zmiany tych, które są. Dlatego takie exposé dzisiaj w imieniu ministerstwa wygłosi pani Urszula Zielińska, której oddaję w tej chwili głos. Bardzo proszę, pani minister.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełSałek">Chciałem oficjalnie powiedzieć, że to jest naruszenie albo nawet złamanie regulaminu Sejmu. W tej sytuacji grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości złoży ponownie zmodyfikowany wniosek dotyczący tej bardzo ważnej tematyki i mam nadzieję, że do 30 dni, zgodnie z regulaminem Sejmu, pani przewodnicząca takie spotkanie dotyczące łamania prawa i wprowadzania anarchii w polskich lasach, bo tak to trzeba nazwać, w strukturze, która dzisiaj obchodzi 100-lecie swojego istnienia i funkcjonowania, że ta Komisja będzie zrealizowana w przyszłości. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrszulaPasławska">Pani minister, bardzo proszę, ma pani głos.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrszulaZielińska">Po pierwsze, to nadrabianie zaległości, zamykanie 24 procedur naruszeniowych, w których Polska ma różnego rodzaju zarzuty ze strony Komisji Europejskiej o naruszenia prawa unijnego. To są postępowania, które odziedziczyliśmy po poprzednim rządzie na różnych etapach procedowania, niektóre są już po etapie wydania ostatecznych decyzji przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do których Komisja wciąż ma zastrzeżenia co do tego czy te wyroki są wykonywane. To jest jeden z pierwszych priorytetów – praca nad kolejnym zamykaniem tych procedur naruszeniowych i oddalaniem groźby realnego ryzyka nałożenia kar finansowych na Polskę. Nad tym trwają aktualnie bardzo intensywne prace. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrszulaZielińska">Po drugie. Przyspieszenie transformacji energetycznej i stworzenie długofalowych i krótkofalowych planów rozwoju kraju, planów rozwoju energetyki, przedsiębiorczości, planów odejścia od uzależnienia od importu paliw spoza Polski i plany rozwoju w postaci strategii krótko i długoterminowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#UrszulaZielińska">Trzeci bardzo ważny element to zwiększenie ochrony przyrody, w tym zwiększenie ochrony lasów, w tym powiększenie powierzchni obszarów chronionych ściśle zgodnie z polityką polską, z polityką europejską, z polityką klimatyczną, z polityką ekologiczną i środowiskową.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#UrszulaZielińska">To są 3 główne elementy zgodnie z porozumieniem koalicyjnym Koalicji 15 października, zgodnie z naszymi obietnicami i zobowiązaniami wobec Polek i Polaków.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#UrszulaZielińska">Teraz przejdę do bardziej szczegółowego sprawozdania. W zakresie działu administracji rządowej – energia. W sprawach energii surowców energetycznych i paliw jednym z podstawowych priorytetów jest bardzo pilna aktualizacja polityki energetycznej Polski 2040, dzięki której będziemy mogli zaktualizować plan transformacji średnioterminowy. Szczegółowe działania w tym zakresie obejmują wprowadzenie aktów wykonawczych dotyczących funkcjonowania rynku mocy, przygotowanie projektu nowego rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, opracowanie koncepcji wdrożenia i sposobów wyrażenia mechanizmów elastyczności po stronie podaży i popytu energii elektrycznej, realizacja kamienia milowego G14G poprzez wydanie przepisów prawnych, które zwiększą przejrzystość procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych i ułatwią ten proces – to również w związku z reformą Europejską REPowerEU, rozpoczęcie prac nad dostosowaniem prawa krajowego w związku z przyjęciem niedawno wynegocjowanych przepisów prawa unijnego dotyczących rynku energii.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#UrszulaZielińska">To również prace nad rozwiązaniami w zakresie ochrony odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, paliw i ciepła. Trwają pracę, żeby tę ochronę wdrożyć systemowo. Tak żeby ci odbiorcy mieli rozwiązania, które będą działały co sezon, tak żebyśmy mieli tutaj stabilność i pewność działania państwa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#UrszulaZielińska">Prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego. Tutaj również zakłócenia na rynku naftowym – jest dużo do nadrobienia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#UrszulaZielińska">Drugi obszar w zakresie energii energetyki jądrowej. Tu planowane jest kontynuowanie działań dotyczących wdrożenia energetyki jądrowej, dotyczących opracowania, finansowania planu rozwoju energetyki jądrowej w zakresie aktualizacji „Programu polskiej energetyki jądrowej”, który również jest już mocno zdezaktualizowany. Przewidziane są działania edukacyjne w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#UrszulaZielińska">Współpraca zagraniczna. Tutaj potrzebna jest ścisła współpraca na forum organizacji międzynarodowych, takich jak Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej, Agencja Energii Jądrowej itd.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#UrszulaZielińska">W zakresie elektromobilności i gospodarki wodorowej, tutaj bardzo dużo się dzieje na świecie w rozwoju technologii wodorowych. Tu również musimy przyspieszyć. Dużym wyzwaniem będzie dla nas rozwój zeroemisyjnego transportu, zwiększenie wykorzystania wodoru ze źródeł niskoemisyjnych, wodoru zielonego. Do tego potrzebne jest również przyspieszenie produkcji OZE i rozwoju instalacji OZE. Najważniejsze działania w tym zakresie to rewizja i realizacja reform z Krajowego Planu Odbudowy, opracowanie projektu „Krajowych ram polityki i rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych”, plan rozwoju stacji ładowania i stacji tankowania wodoru, uruchomienie programów wsparcia dla zero emisyjnego transportu ciężkiego, wdrożenia do polskiego prawa przepisów dyrektywy o odnawialnych źródłach energii, tzw. dyrektywy RED III w zakresie przepisów dotyczących wodoru, ale również w innych obszarach, opracowanie projektu ustawy dotyczącej wodorowego kontraktu różnicowego, czy wdrożenie w Banku Gospodarstwa Krajowego funduszu wodorowego, w celu realizacji części inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#UrszulaZielińska">Z kolei w zakresie ropy i paliw transportowych główne działania Ministerstwa Klimatu i Środowiska będą się koncentrować na zapewnieniu bezpieczeństwa zaopatrzenia rynków paliwa i zapewnieniu warunków dla realizacji przez Polskę zobowiązań dotyczących zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w paliwach ciepłych wykorzystywanych w transporcie tak, aby obniżyć negatywny wpływ tego sektora na jakość powietrza, zdrowie ludzi. To dotyczy zakresu paliw ciepłych, ale również monitoringu sytuacji w zakresie bezpieczeństwa funkcjonowania rynku, jak wspomniałam, wcześniej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#UrszulaZielińska">To również wsparcie rozwoju dla odnawialnych paliw, w tym paliw zaawansowanych wymaganych przy realizacji obowiązków OZE w transporcie. Tutaj mamy bardzo długą listę prac legislacyjnych w tym zakresie i może nie będę ich szczegółowo wymieniać, natomiast wspomnę tylko, że mamy pewne i zaległości, i obowiązki, jeśli chodzi o wdrażanie dyrektywy RED II, dyrektywy RED III czy wspomniany już projekt o zapasy ropy naftowej itd. Szczegółowe informacje mają państwo zawarte w informacji, którą przesłaliśmy. Tak, że odsyłam po dalsze szczegóły, żeby szybciej przejść do elementów z zakresu bardziej środowiska i klimatu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#UrszulaZielińska">W zakresie klimatu. Tutaj mamy bardzo ważne i zaległe dokumenty strategiczne, których Polska do tej pory nie dostarczyła, a powinna. Chodzi o Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu, strategię krótkoterminowa do roku 2030. Tutaj od połowy zeszłego roku zalegamy w Komisji Europejskiej z aktualizacją tego strategicznego dokumentu. Jest to praca priorytetowa. Tutaj mogę od razu powiedzieć, że właśnie zakończyliśmy pierwszy etap prac nad tą aktualizacją. W dwa miesiące nadrobiliśmy bardzo dużo zaległości w tym zakresie i przygotowaliśmy taki wstępny bazowy scenariusz Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu 2030 oparty na istniejących politykach, istniejących rozwiązaniach, istniejącym planie inwestycyjnym, który pokazuje nam co osiągniemy w zakresie czy rozwoju OZE, czy obniżenia emisji CO2, czy poprawę efektywności energetycznej w takim scenariuszu „Business as usual”.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#UrszulaZielińska">Drugi scenariusz, nad którym ruszyły prace, to scenariusz bardziej przyspieszony zakładający dodatkowe inwestycje, taki plan rozwoju, plan inwestycyjny, plan transformacji do 2030 r. Planujemy zakończenie tych prac zgodnie z harmonogramem Komisji Europejskiej, zgodnie z harmonogramem rozporządzenia, które nas zobowiązuje, do końca czerwca tego roku. Jeszcze dodam, że tutaj również Polska ma otwartą procedurę naruszeniową i mamy nadzieję, że dzięki zakończeniu pierwszego etapu tych prac Komisja będzie miała możliwość zamknięcia tej jednej z 24 procedur naruszeniowych, które dotyczą środowiska i klimatu, które odziedziczyliśmy po przednich latach.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#UrszulaZielińska">Drugi dokument, z którym Polska zalega od 4 lat, jest Długoterminowa Strategia Niskoemisyjna. Ona powinna była być dostarczona do 1stycznia 2020 r. Tej strategii wciąż nie ma. Tą strategią będzie się również zajmować Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ona jest niezwykle istotna, bo obejmuje okres od roku bieżącego do 2050 r., czyli tak naprawdę to jest bardzo ważny plan również inwestycyjny – plan rozwoju kraju, na podstawie którego polskie przedsiębiorstwa mogą planować wreszcie długoterminowo. Tutaj też właśnie ustalamy harmonogram (razem z Ministerstwem Rozwoju i Technologii) dostarczenia, nadrobienia tej zaległości, dostarczenia jej do Komisji Europejskiej, ale przede wszystkim dostarczenia jej do naszego przemysłu, do naszych przedsiębiorstw, żeby mogły one długofalowo planować.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#UrszulaZielińska">Trwają również prace (one właściwie się kończą) nad ewaluacją wdrażania Polityki Ekologicznej Polski 2030, nie mylić z energetyczną. Skrót jest taki sam – trochę mylący. Również rozpoczęły się już oficjalnie konsultacje, jeśli chodzi o ustalenie tego pośredniego celu klimatycznego na 2040 r. w zakresie redukcji emisji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#UrszulaZielińska">To są takie główne tematy i główne priorytety w zakresie, w obszarze klimatu. Tutaj będziemy, jeśli chodzi o legislację, wprowadzać zmiany do systemu handlu uprawnieniami, tzw. systemu ETS 1. Również stworzymy system handlu uprawnieniami, jeśli chodzi o emisję z sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych – to jest tzw. system ETS 2. Również ustanowimy mechanizm dostosowania cen na granicach i Fundusz Transformacji Energetyki.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#UrszulaZielińska">To tyle z takich głównych działań legislacyjnych. Po szczegóły odsyłam do informacji, którą przesłaliśmy szanownej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#UrszulaZielińska">W zakresie efektywności energetycznej priorytetem będzie realizacja polityki unijnej, w tym wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie efektywności energetycznej z pakietów „Fit for 55”. Tutaj będziemy realizować działania np. w bardzo ważnym sektorze dosyć zaniedbanym – sektorze ciepłownictwa systemowego. Pracujemy również nad strategią, która nigdy do tej pory nie powstała, a której bardzo pilnie potrzebujemy. To jest strategia transformacji ciepłownictwa i ogrzewnictwa w Polsce. Te prace już ruszyły i również ambicją jest zakończenie ich w tym roku.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#UrszulaZielińska">Bardzo ważnym elementem w tym obszarze będzie wdrożenie dyrektywy o efektywności energetycznej. To jest tzw. dyrektywa EED oraz udziału OZE w sektorze ciepłownictwa systemowego na podstawie dyrektywy RED III.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#UrszulaZielińska">Jeśli chodzi o prace legislacyjne to pozwolicie państwo, że pominę te szczegóły i zostawia to bardziej na Komisję Energii i Klimatu. Natomiast przejdę jeszcze krótko do sektora OZE – rozwoju odnawialnych źródeł energii. Tutaj musimy i chcemy zapewnić odpowiednie warunki do zwiększenia wykorzystania potencjału energetyki obywatelskiej, energetyki rozproszonej zielonej w Polsce, tak aby przyspieszyć między innymi zwrot z inwestycji w mikroinstalacje, przyspieszyć rozwój, umożliwić dalszy rozwój energetyki wiatrowej na lądzie. Tutaj mamy gigantyczny i wciąż niewykorzystany potencjał. Ważne jest również umożliwienie rozwoju projektów z zakresu morskiej energetyki wiatrowej i również przepisów, które zniosą czy uproszczą bariery administracyjne i pozwolą na przyspieszenie inwestycji w OZE. Wciąż średni czas inwestycji w OZE jest bardzo długi, zbyt długi. To jest między 5 a 7 lat i to jest o wiele za wolno.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#UrszulaZielińska">Przejdę dalej – nowelizacja prawa ochrony środowiska. Tutaj przychodzę do instrumentów środowiskowych. Tu musimy znowelizować prawo tak, aby wdrożyć zapisy dyrektywy emisji w zakresie redukcji emisji przemysłowych, tzw. dyrektywy IED. Musimy wdrożyć przepisy chroniące przed hałasem. To również wiąże się z jedną z procedur naruszeniowych, z którą boryka się Polska.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#UrszulaZielińska">W zakresie gospodarki odpadami z kolei, głównymi kierunkami działań musi być i będzie rozwiązanie problemu nielegalnego postępowania z odpadami, w tym z odpadami niebezpiecznymi</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#UrszulaZielińska">Wypracowanie modelu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. To jest praca znów zaległa, którą musimy przyspieszyć i kontynuacja działań wynikających z ustawy o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#UrszulaZielińska">Prace legislacyjne planowane w tym zakresie to ustawa o odpadach, między innymi. To ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w zakresie, który obejmuje system kaucyjny. Tam są zidentyfikowane poprawki do systemu kaucyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#UrszulaZielińska">Również bardzo ważny priorytet to jest ochrona powietrza i polityki miejskiej. Przyglądamy się teraz bardzo i trwają dosyć intensywne prace nad poprawą programu „Czyste powietrze”, nad eliminowaniem z programu „Czyste powietrze” i z obrotu nieefektywnych urządzeń ogrzewniczych niskiej jakości, często importowanych spoza Europy, i zapewnieniem, żeby urządzenia i instalacje niskoemisyjne produkujące ciepło nie były montowane w domach, które nie są docieplone, żeby te prace były prowadzone we właściwej hierarchii. Tak, żeby nie narażać odbiorców na zwiększenie cen, zwiększenia rachunków za energię. To jest też bardzo duży i ważny obszar.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#UrszulaZielińska">Trwają prace nad aktualizacją programu adaptacji do zmian klimatu, który zabezpieczy nas wobec różnych kryzysów, które już dziś dotykają Polskę, związanych ze zmianami klimatu, takich jak bardzo wysokie temperatury, powodzie, zalania, pożary. Ta strategia wymaga bardzo pilnej aktualizacji. Trwają też prace nad umożliwieniem tworzenia takich planów adaptacyjnych, nie tylko dla największych miast w Polsce, ale również dla średnich i mniejszych miast.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#UrszulaZielińska">W obszarze działu administracji rządowej – środowisko wymienię kilka przykładowych działań w zakresie leśnictwa. Bardzo ważnym dla nas jest prowadzenie gospodarki leśnej w lasach ze szczególnym uwzględnieniem funkcji przyrodniczej i społecznej. Tak, aby lasy pełniły funkcje środowiskowe i ochronne, a społeczeństwo osiągnęło poczucie realnego współuczestniczenia w procesie zarządzania lasami i pieczy nad nimi, w tym chodzi o zapewnienie udziału kontroli społecznej oraz kontroli sądowej planu urządzenia lasów. Przypomnę, że to jest też przedmiotem kolejnej, jednej z wielu, procedury naruszeniowej, którą odziedziczyliśmy po poprzednim rządzie…</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o działania w zakresie łowiectwa, to…</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#UrszulaZielińska">Powiem jeszcze o obszarze łowiectwa, który wiem, że budzi ostatnio dużo emocji. Jest plan uwzględnienia oczekiwań znacznej części społeczeństwa, jeśli chodzi o wprowadzenie zmiany w przepisach dotyczących łowiectwa.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o sprawy międzynarodowe na jedną bardzo istotną kwestię chcę zwrócić uwagę. To jest zbliżająca się prezydencja Polski w Unii Europejskiej, od 1stycznia przyszłego roku. Tutaj pracujemy nad całym harmonogramem działań Polski z priorytetami w zakresie prezydencji. Jest tu bardzo dużo szczegółów, do których odsyłam do naszej informacji, którą przesłaliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#UrszulaZielińska">Powiem też, że w zakresie ochrony przyrody mamy bardzo dużo działań do przeprowadzenia, jeśli chodzi o zwiększenie powierzchni parków narodowych, o zażegnanie długoletniego konfliktu w sprawie Puszczy Białowieskiej. Procedura naruszeniowa w tym obszarze jest na bardzo zaawansowanym etapie. Komisja Europejska dzisiaj nie ma pewności, że Polska realizuje wyrok TSUE z 2018 r. i grożą nam za to kary finansowe. Tutaj jest bardzo pilna potrzeba zamknięcia tego konfliktu i upewnienia się, że ten obszar jest właściwie chroniony.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#UrszulaZielińska">Przyjdę dalej. Przepraszam państwa, ale mamy tutaj dużą reprezentację z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, która reprezentuje i przygotowała wkład w wielu obszarach między innymi geologii i koncesji, ale nie będę o tym teraz mówić szczegółowo. Jeżeli państwo będziecie mieli w tym zakresie pytania, to zapraszam.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#UrszulaZielińska">Również mamy bardzo dużo do nadrobienia i już nadrabiamy i częściowo to już, jak państwo wiedzą, ruszyło, jeśli chodzi o plany w zakresie funduszy europejskich. Był do odblokowania Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności i on został odblokowany. W grudniu Polska trzymała pierwszą transzę. To jest prawie 22 mld zł z tego funduszu. Niedawno, kilka tygodni temu, mamy potwierdzenie i wolę z Komisji Europejskiej odblokowania reszty tego funduszu, co jest znakomitą informacją. Przypomnę, że całość grantów bezzwrotnych oraz możliwości pożyczek sięgała tutaj ponad 270 mld zł. To jest gigantyczny, bardzo ważny zastrzyk finansowy dla Polski, który był zaległy, zablokowany i który wreszcie udało się uruchomić. Co najmniej 37% tego funduszu będziemy wykorzystywać na działania związane ze środowiskiem i klimatem. Tutaj pani przewodnicząca już stawiam kropkę i bardzo proszę państwa o pytania. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PawełSałek">Pierwsza sprawa jest taka, że pani minister wspominała o zmianie ustawy o rynku mocy. Przypomnę, że zmiana ustawy, o rynku mocy jest pomocą publiczną, która jest notyfikowana w Komisji Europejskiej, która to z kolei daje zgodę na to, aby jednostki konwencjonalne (nasze, wytwórcze) w zakresie energetyki zawodowej mogły pracować w układzie uzupełniającym dla odnawialnych źródeł energii. W konsekwencji powoduje to, że ten rynek mocy i pomoc publiczna, która jest dopuszczona, jest opłacana z pieniędzy polskich klientów, którzy płacą za energię elektryczną w polskich grupach energetycznych. Jednocześnie są to pieniądze, które są przekazywane dla energetyki zawodowej, dla jednostek wytwórczych także JWds, dlatego, że te jednostki muszą w pewnych momentach uzupełniać te braki, które powoduje energetyka odnawialna.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PawełSałek">Przechodząc do pytania. Chciałbym zapytać, w jaki sposób my rozliczamy tę pomoc publiczną, jeśli Polska eksportuje energię elektryczną na zewnątrz w trybie komercyjnym?</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PawełSałek">Drugie pytanie, głębsze, dotyczy sprawy związanej z wymuszeniem dostarczania energii elektrycznej do europejskiego systemu elektroenergetycznego przez operatora europejskiego. Tutaj zachodzi bardzo poważne zastrzeżenie dotyczące tego, że z pieniędzy polskich podatników i z pieniędzy polskich klientów firm energetycznych, my, uzupełniając moc na rynku zewnętrznym poza naszymi granicami, jednocześnie dokładamy się do tego. To jest poważny problem, który należy wyjaśnić i poproszę o odpowiedź w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#PawełSałek">Kolejna sprawa jest taka, że poproszę o informacje, w jaki sposób rząd zamierza wspomóc ciepłownie komunalne, które dzisiaj nie mają zdolności kredytowej ani majątkowej w układzie zastawu dla banków albo dla instytucji finansowych na zakup CO2, ze względu na to, że dzisiaj mamy okoliczność taką, że blisko 400 ciepłowni komunalnych, które funkcjonują w Polsce, muszą kupować bardzo drogie CO2 po 70, 60 albo 50 euro, a jednocześnie nie mają z tego tytułu pieniędzy na inwestycje w zieloną energetykę, o której tak dużo mówimy. Czyli nie da się jednocześnie kupować CO2, a z drugiej strony inwestować w rozwój niskoemisyjnych źródeł. Pytanie, co na to? Te firmy nie mają zdolności kredytowej, nie mają zdolności zastawu na majątku ze względu na to, że muszą uzupełniać te deficyty, które są w związku z objęciem handlem uprawnieniami do emisji.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PawełSałek">Kolejne pytanie. Pani powiedziała, że będzie reformowany i zmieniany ETS 1, czyli ten duży ETS dla przemysłu. Pytanie jest takie. W jaki sposób państwo chcą dokonywać zmian legislacyjnych na gruncie polskim dotyczącym dużego ETS w momencie, kiedy cała sprawa jest opisana w rozporządzeniach, wytycznych, dyrektywie o handlu uprawnieniami do emisji, a także decyzjach parlamentu i Rady? Ja tutaj nie widzę osobiście przestrzeni, elastyczności legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PawełSałek">Kolejne pytanie dotyczy tego, jakie są propozycje konkretnie dla zmiany odległości dla instalacji turbin wiatrowych na lądzie?</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PawełSałek">Jeszcze przypomnę taką sprawę przy tej okazji, że pan premier Tusk podczas przedstawienia expose mówił o tym, że na wszystkie pytania zostanie udzielona odpowiedź na piśmie, bo to były bardzo krótkie odpowiedzi w grudniu tego roku, dokładnie 13 grudnia podczas prezentacji rządu i późniejsze expose i votum zaufania. Chcę powiedzieć, że ja do dzisiaj nie dostałem odpowiedzi, a pan premier Tusk obiecywał, że dostaniemy odpowiedź na piśmie. Jaka jest sprawność turbiny wiatrowej w układzie mocy zainstalowanej w stosunku do wytwarzania? Do tej pory nie otrzymałem odpowiedzi na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PawełSałek">Idę dalej, pani minister. Dyrektywa IED i BAT-y. Chciałem zapytać, kto jest personalnie odpowiedzialny za prowadzenie tego procesu dla BAT, z racji przeglądu dyrektywy IED?</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PawełSałek">Drugie pytanie. Na jakim etapie jest proces sewilski dla LCP, czyli dla dużych źródeł spalania? I to jest w zasadzie na ten moment szanowni państwo, ostatnie pytanie. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#UrszulaPasławska">Kolejne pytanie dotyczy wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. W 2017 r. Prawo i Sprawiedliwość de facto zabrało samorządność samorządom wojewódzkim, nadzór nad wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska. Z jednej strony są to samorządowe osoby prawne, ale de facto samorządy województw nie mają zbyt wielkiego wpływu na działalność WFOŚ-ów. Z interpelacji, którą napisałam do państwa wynika, że państwo jesteście przychylni, aby to zmienić i powrócić do nadzoru samorządów województw. Chciałam zapytać, w jakich ramach czasowych planujecie państwo tę zmianę?</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#UrszulaPasławska">Do głosu zgłosili się pani Maria Kurowska i pan minister Edward Siarka, następnie pani Łośko. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#MariaKurowska">Pani minister, zatem pytam. Proszę wskazać konkretne zadania, które państwo kontynuujecie po poprzednich zadaniach, które rozpoczęło Ministerstwo Ochrony Środowiska. Jest przecież tzw. kontynuacja zadań, a więc przychodzi się i kontynuuje te rzeczy, które zostały rozpoczęte. Proszę nam przedstawić właśnie konkrety, co państwo kontynuujecie?</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MariaKurowska">Następnie proszę, aby w tematyce łowiectwa powiedziała pani konkretnie, co chcecie zmienić w tym łowiectwie? Mam nadzieję, że to będzie dopuszczenie młodzieży do udziału w polowaniach. Tutaj bym pani bardzo kibicowała. Zróbcie to, bo myśliwi bardzo o to apelują. Ja też, będąc na strajku, na proteście rolników, słyszałam, że cały czas apelowali, aby to przywrócić, bo inaczej nie wychowamy porządnego nowego pokolenia myśliwych, jeżeli nie nauczymy tego szacunku do przyrody i tych odpowiednich zachowań właśnie od dzieciństwa czy od lat młodości. Oczekuję tego i jeszcze mam wniosek konkretny. Pani wspomniała tutaj o Puszczy Białowieskiej. Chciałabym, abyśmy wreszcie pojechali do Puszczy Białowieskiej, tak jak wnioskowałam w poprzedniej kadencji i zobaczyli, jak wygląda ta puszcza tam, gdzie była zarządzana przez ekologów. Czy tam jeszcze jest puszcza – zobaczymy, bo z tego co wiem to tamtej puszczy nie ma. Tak nią zarządzili ekolodzy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MagdalenaŁośko">Natomiast mam pytanie do pani minister związane z KPO, bo była uprzejma wspomnieć, że środki zostały odblokowane. Chciałabym zapytać konkretnie, jakiego rodzaju środki są i będą przeznaczone na wielkoobszarowe tereny zdegradowane? To jest niezwykle istotny problem, nad którym musimy się pochylić. Wiemy, że to są wielomilionowe inwestycje, które musimy w najbliższym czasie przeprowadzić. Jakiego rzędu będą to środki dedykowane właśnie na ten konkretny cel? Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#HenrykSzopiński">Jeżeli chodzi o nowe składowisko, czy już wybraną lokalizację? Czy w tej sprawie podjęto już jakieś działania? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#HenrykSzopiński">Następnie w ramach 12. pakietu sankcji, embarga na rosyjskie paliwo, czy zostało rozszerzone również na LPG?</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#HenrykSzopiński">Chciałem dopytać, bo jeszcze długo po wprowadzeniu tego embarga LPG z Rosji do Polski płynęło, więc czy nadal płynie LPG z Rosji do Polski? Jeżeli tak, to jakie działania w tej sprawie ministerstwo podjęło?</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#HenrykSzopiński">Ostatnie pytanie. Dochodzą do mnie sygnały z urzędów marszałkowskich, że bardzo słabo działa BDO, jest bardzo słaba funkcjonalność systemu BDO. Są po prostu problemy z raportowaniem danych. Czy ten system jest modyfikowany? Czy coś w tej sprawie ministerstwo zrobiło? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#WłodzimierzSkalik">Drodzy państwo, pani przewodnicząca. Zwracam się tutaj z propozycją do prezydium Komisji. Jest bardzo wielu ekspertów w kraju i za granicą, którzy kwestionują klimatyzm, tę nową „zieloną komunę”, więc chciałbym zachęcić prezydium do zorganizowania otwartej debaty na terenie Sejmu z zaproszeniem ekspertów, którzy krytycznie odnoszą się do wszystkich tych założeń. Warto to uczynić, zanim państwo będziecie realizowali te projektowane zmiany przepisów, wdrażanie tych kolejnych systemów.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#WłodzimierzSkalik">Chciałbym polecić uwadze na przykład pozycje Stevena Koonina byłego podsekretarza ds. naukowych w departamencie energii w administracji prezydenta Obamy, który nawrócił się i przeszedł na jasną stronę mocy. Polecam pozycję „Zmiany klimatu. Polityka, ideologia, nauka, fakty” profesora Piotra Kowalczuka…</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#DariuszPiontkowski">Mój przedmówca częściowo już o tym zaczął mówić, natomiast interesuje mnie stanowisko ministerstwa. Jeżeli państwo chcą bezrefleksyjnie implementować wszystkie zapisy prawa unijnego, to może warto zastanowić się, ile państw już to zrobiło i dlaczego poprzedni rząd nie zawsze bardzo entuzjastycznie podchodził do wszystkich dyrektyw unijnych? Czy chociażby system ETS 1 i ETS 2 z pani punktu widzenia jest korzystny dla polskiej gospodarki czy nie? Jeśli tak, to dlaczego? Czy system dotyczący tych świadectw energetycznych i przymusowego osiągnięcia zeroemisyjności, także budownictwa jednorodzinnego, jest do osiągnięcia przez Polskę? Skąd państwo mają wziąć środki na to, aby wszyscy byli zdolni do tego, aby tę zeroemisyjność osiągnąć, o czym przed chwilą przedmówca mówi?</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#DariuszPiontkowski">Jeśli chodzi o ochronę środowiska, wspomniała pani o konieczności poszerzenia bądź utworzenia nowych parków narodowych. Czy mogłaby pani nieco nam przybliżyć i powiedzieć, jakie nowe parki i w jakim terminie chcieliby państwo tworzyć? Jakie parki narodowy chcieliby państwo rozszerzać? Czy w związku z tym planują państwo zmienić ustawę o ochronie przyrody, która w tej chwili daje samorządom prawo do tego, aby mieć swego rodzaju weto wobec propozycji rządowych dotyczących rozszerzenia parku, o ile jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których leżą parki, uznały, że takie rozszerzenie z ich punktu widzenia będzie niekorzystne?</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#DariuszPiontkowski">Czy w związku z pomysłem rozszerzenia powierzchni parków narodowych myślą państwo o swego rodzaju rencie środowiskowej dla samorządów, które na swoim terenie mają bardzo duży udział terenów chronionych? Parki narodowe płacą znacznie mniejsze podatki niż właściciele innych gruntów i wiele samorządów, na przykład na terenie województwa podlaskiego, z którego się wywodzę, ma olbrzymie kłopoty ze spięciem budżetu, ponieważ te tereny chronione stanowią kilkadziesiąt nawet procent powierzchni gminy, i mają kłopoty z wykonywaniem swoich podstawowych zadań, bo po prostu nie mają dochodów.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#DariuszPiontkowski">Skoro państwo mają zamiar zwiększać powierzchnię parków narodowych, to czy jednocześnie będziecie robili coś w sprawie dochodów samorządów z tym związanych?</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#DariuszPiontkowski">Element ostatni. Była tu wzmianka o Puszczy Białowieskiej. Jako posłowie Prawa i Sprawiedliwości zaproponowaliśmy odbycie specjalnej Komisji dotyczącej propozycji rządowych odnośnie do poszerzenia Białowieskiego Parku Narodowego. Mam propozycję, by to posiedzenie Komisji było posiedzeniem wyjazdowym i odbyło się w Białowieży lub w Hajnówce. Tak, aby mieszkańcy i organizacje społeczne a także samorządy, które są tym żywotnie zainteresowane, mogły w szerszym zakresie wziąć udział w tym posiedzeniu Komisji i zapoznać się ze stanowiskiem rządu, a nie musiały przyjeżdżać tutaj do Warszawy.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#DariuszPiontkowski">Za dwa tygodnie mamy posiedzenie Komisji poświęcone Puszczy Białowieskiej. Z tego co wiem…</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#DariaGosekPopiołek">Teraz pani przewodnicząca poseł Magdalena Filiks.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#DariaGosekPopiołek">Mam też pytanie odnośnie do wsparcia samorządów, tych samorządów, na terenie których będą w przyszłości powstawać parki narodowe. Dlatego, że do tej pory, jak rozumiem, stanowisko zarówno Platformy Obywatelskiej, jak i innych partii, które wchodzą w koalicyjny rząd, było takie, że na pewno nie ma planów, żeby uchylić veto samorządów odnośnie do powstawania nowych parków narodowych, że szanujemy tutaj tę autonomię samorządów. Wobec tego, jakie działania będą podejmowane, aby samorządy, bardzo często niestety niechętne powstawaniu parków narodowych, do tego rozwiązania przygotować? Czy będą jakieś plany transformacji gospodarczej tych regionów, na przykład Pogórza Przemyskiego? Jak wygląda podejście czy filozofia, którą ministerstwo chciałoby zastosować w odniesieniu do tego problemu?</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#DariaGosekPopiołek">Teraz może pani minister Golińska i potem oddam głos w stronie społecznej, która się pojawiła.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MałgorzataGolińska">Drugie pytanie. Jest w tej informacji przekazane, że będą tworzone nowe formuły lasów ochronnych. Jak rozumiem, nie ma planowanej zmiany ustawy o ochronie przyrody. Czyli te nowe formuły lasów ochronnych będą w ramach Lasów Państwowych i ustawy o lasach. Kto będzie opłacał, czy kto będzie ponosił koszty utrzymania tych nowych form ochrony przyrody? Czy Lasy Państwowe, czy przejmie to na siebie budżet państwa?</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MałgorzataGolińska">Jeśli chodzi o adaptację do zmian klimatu, piszecie państwo o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska. Mam pytanie, dlaczego w takim razie wycofaliście projekt rządowy podpisany przez premiera Morawieckiego, który te założenia, które tutaj państwo nam przedstawiliście, właśnie wypełniał? Czy tylko dlatego, że podpisał się pod nimi pan premier Morawiecki?</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MałgorzataGolińska">Kolejne pytanie. W zakresie gospodarki odpadami piszecie państwo o wielu kierunkach, ale nie ma głównego zamierzenia, czyli legislacyjnych dotyczących zakazu wprowadzania odpadów do Polski, a o tym mówiliście w całej kampanii wyborczej, że taki zakaz wprowadzicie. Czy to się nie pojawia w programie prac legislacyjnych dlatego, że w 2018 r. takie zapisy zostały wprowadzone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, a w kampanii wyborczej po prostu oszukiwaliście Polaków?</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MałgorzataGolińska">Mam pytanie również o rozwój OZE. Mówiliście państwo o umożliwieniu dalszego rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie. W całej kampanii wyborczej również mówiliście o tym, że został zahamowany rozwój OZE w Polsce. Mam pytanie konkretne, jak wyglądał ten rozwój OZE przez ostatnich 8 lat? Ile było instalacji fotowoltaicznych w momencie, kiedy rządy przejmowało Prawo i Sprawiedliwość? Czy prawdą jest, że wtedy było 4 tys. takich instalacji, a kiedy oddawaliśmy rządy był 1mln 300 tys.?</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MałgorzataGolińska">Jeśli chodzi o energetykę wiatrową na lądzie. Czy prawdą jest, że kiedy przejmowaliśmy, rządy było koło 5 GW a kiedy oddajemy 9 GW i kolejne 4 GW są w trakcie prac? Czyli znów nie byłoby prawdą to, co mówiliście przez całą kampanię wyborczą, że został zahamowany był rozwój OZE. Tutaj również piszecie państwo o umożliwienie rozwoju projektu z zakresu offshore. Mam pytanie, bo w styczniu 2024 r. pojawił się międzynarodowy raport dotyczący rozwoju offshore, w którym to raporcie pojawia się nowy koncept, mianowicie wyznaczenia na terenie Bałtyku obszarów, na których będzie wyłączona możliwość tworzenia energetyki wiatrowej ze względu na ochronę ryb. Czy jest ryzyko, że akurat tzw. hotele dla ryb będą powstawały na obszarze polskiego Bałtyku?</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MałgorzataGolińska">Ostatnie pytanie w kontekście priorytetów na najbliższe lata i wdrażania polityki unijnej. Czy zgodnie z zapowiedziami medialnymi Ministerstwo Klimatu wycofało już zaskarżone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości projekty rozporządzeń czy innych aktów prawnych związanych z Fit for 55? Jeżeli nie wycofało, to na jakim etapie jest postępowanie w ramach tych zaskarżonych projektów? A jeśli wycofało, dlaczego? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#MagdalenaSztompka">Nawiązała tutaj pani do budowania strategii na rzecz zmian klimatu pod kątem pożarów, pod kątem powodzi. Trzeba powiedzieć, że główną przyczyną pożarów i powodzi jest właśnie wysuszone środowisko przez pestycydy, głównie przez pestycydy zawierające glifosat. To dotyczy gleby, która jest wysuszona, która nie wsiąka wody, która nie tworzy próchnicy gleby. To dotyczy też powietrza, ponieważ wiadomo – woda operuje, paruje i to dotyczy również pożarów. Sławne pożary w Kanadzie, gdzie główną przyczyną właśnie był fakt, że używano tam glifosat do eliminacji pewnego typu roślin. Dlatego zapaliły się w bardzo szybkim tempie.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#MagdalenaSztompka">W związku z tym moje pytania do państwa. W budowaniu swojej strategii dla zmian klimatu i przygotowania do pożarów czy powodzi, czy macie państwo w planie zajęcie się problemem glifosatu i nadmiernego używania pestycydów? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#UrszulaZielińska">Pan przewodniczący Sałek – nie ma go tutaj – pytał o rynek mocy, ciepłownictwo, ETS 2. Ponieważ pana posła nie ma, to udzielimy mu tych odpowiedzi na piśmie. Ja tylko powiem, że jeżeli chodzi o transformację ciepłownictwa na dzień dzisiejszy z programów istniejących i programów za chwilę w trakcie uruchamiania, mamy 19 mld zł. To są programy o wartości 19 mld zł skierowane bezpośrednio do sektora ciepłownictwa. Transformacja tego sektora jest dla nas kluczowa. Programy już istnieją i są nowe programy, choćby OZE w ciepłownictwie w trakcie przygotowania. Dosłownie za kilka dni puścimy w tych programach nowe nabory.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o pytanie pani przewodniczącej Pasławskiej. Jeśli chodzi o ramy czasowe dotyczące kaucji, rozszerzenia odpowiedzialności producentów i parki narodowe. Jeśli chodzi o system kaucyjny to musimy te zmiany wprowadzić szybko, ponieważ system kaucyjny jest trudnym tematem. Wiemy, jak duże napięcie jest, jeśli chodzi o wdrażanie systemu kaucyjnego wywołane tą ustawą wdrożoną w zeszłym roku i jak dużo jest tam pracy. Mamy absolutnie tego świadomość i te usprawnienia muszą być wdrożone jak najszybciej. Również to samo dotyczy systemu ROP. Wiem, że nad tym trwają intensywne prace. Zerknę tutaj, czy pan naczelnik Zaliwski chciałby coś dodać, jeżeli chodzi o konkretne harmonogramy?</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#TomaszZaliwski">Jeżeli chodzi o ustawę o rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla opakowań – także pewne prace koncepcyjne są prowadzone, ale tutaj jeszcze żadnego harmonogramu konkretnego nie ma wypracowanego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o nadzór samorządów nad WFOŚ, to jest taka jest taka wola, żeby przywrócić nadzór samorządów nad WFOŚ, więc to potwierdzam.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#UrszulaZielińska">Co kontynuujemy po poprzednich rządach – pytała pani posłanka. Myślę, że oprócz tych problemów wiele z polityk jest wciąż kontynuowanych. Myślę, że to nie ulega wątpliwości. To, co jest do zmiany, jest do zmiany, natomiast to, co działało i co nie budzi wątpliwości społecznych, konfliktów społecznych, jest kontynuowane i będzie kontynuowane. Tak że to też nie jest tak i niczyim zamiarem nie jest wrzucanie do kosza pracy poprzednich rządów, tylko usprawnianie tego, co dziś w kraju nie funkcjonuje i z czego obywatele są niezadowoleni. Tutaj mamy sporo do naprawienia.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o zmiany w łowiectwie – młodzież, dzieci na polowaniach. Zwracam uwagę na to, że 80% Polaków – według badań, którymi dysponujemy – chce zakazu udziału dzieci na polowaniach. Myślę, że tutaj należy uwzględnić głos większości społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#UrszulaZielińska">Jeśli chodzi o Puszczę Białowieską, zwrócę uwagę na to, że ekolodzy nie zarządzali Puszczą Białowieską, zażądzali nią ministrowie. Niektórzy z nich są tutaj z nami na sali. To jest np. pan minister Siarka, który miał wpływ bezpośredni na Puszczę Białowieską i na zarządzanie nią. Zanim państwo się wybierzecie, a wiem, że jest taki plan wybrania się do Puszczy Białowieskiej, bodajże w maju Komisja to planuje, to też można tam podjechać. Jest świetne połączenie z Warszawy przez Siedlce. Są trzy pociągi. Zachęcam, żeby faktycznie tam pojechać i przyjrzeć się temu, co tam jest cennego i wtedy widać, że naprawdę ten obszar warto zobaczyć i musimy chronić.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#UrszulaZielińska">Pan minister Siarka pytał o to, które obszary mają przejść do ministra przemysłu. Panie ministrze, prace nad tym jeszcze trwają w ramach prac wewnątrz i międzyresortowych nad ustawą o działach. Będzie to jasne w momencie, kiedy będziemy w stanie tę ustawę, ten projekt nowelizacji skierować do Sejmu. Proszę jeszcze o chwilę cierpliwości.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#UrszulaZielińska">Pani posłanka Magdalena Łośko pytała, jakiego rodzaju środki będą przeznaczone na wielkoobszarowe teren zdegradowane. To jest faktycznie ważne pytanie, ponieważ potrzeby są gigantyczne, jeżeli chodzi o remediację i naprawę obszarów zdegradowanych. Może poproszę pana naczelnika Zaliwskiego o powiedzenie, co na dziś mamy do dyspozycji. Jest to duże wyzwanie, żeby zgromadzić, zmobilizować takie środki, jakie naprawdę są potrzebne, ale bardzo proszę bardziej precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#PawełPytlarczyk">Chciałbym zaznaczyć, że proces wyboru lokalizacji będzie odbywał się, musi się odbywać w sposób całkowicie transparentny. My nie prowadzimy rozmów z włodarzami gmin, tylko my chcemy prowadzić rozmowy z lokalną społecznością, ponieważ akceptacja lokalnej społeczności dla tego typu lokalizacji jest niezbędna. Dodatkowo oczywiście muszą być spełnione warunki techniczne, czyli odpowiednia geologia, hydrotechnika itd. Także ten proces jest prowadzony.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#PawełPytlarczyk">Dlaczego my potrzebujemy nowego składowiska? Tak jak powiedziałem, tamto się wyczerpuje, ale dodatkowo dojdą nowe strumienie odpadów promieniotwórczych pochodzących z elektrowni jądrowej czy elektrowni jądrowych. W związku z czym potrzebujemy znacznie większego składowiska, które również będzie eksploatowane przez wiele dekad, przez około 100 lat zakładamy. Chciałbym zaznaczyć, że tam będą składowane tylko i wyłącznie odpady nisko i średnioaktywne, krótkożyciowe. Wypalone paliwo jądrowe nie będzie tam składowane. Na tego typu odpady przewidziane jest składowisko głębokie, które Polska będzie potrzebowała dopiero za 8, 9 dekad. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#UrszulaZielińska">Jeżeli chodzi o pytanie pani posłanki Katarzyny Osos o regulacje odnośnie do uciążliwości – jeżeli mogę poprosić pana dyrektora z działu gospodarki odpadami.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#ŁukaszTurowski">W tym roku, tak jak zostało to poruszone w pytaniu, główny nacisk będzie kładziony właśnie na rozwój modułu raportowego. Priorytetem jest udostępnienie tego modułu w tym roku wszystkim podmiotom i jednostkom administracji publicznej. Będzie się to odbywało stopniowo i w pierwszej kolejności będą udostępniane raporty tzw. Predefiniowane, czyli te, które najczęściej są zgłaszane przez użytkowników, zarówno tych ze stron administracji, jak i ze strony posiadaczy odpadów. Dodatkowo również w 2024 r. planowany jest rozwój modułu zarządzania kontem, co też jest odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#UrszulaZielińska">Pan poseł Skalik pytał o europejską politykę – zeroemisyjność budownictwa. Panie pośle, uspokajam, nikt nikogo nie planuje wywłaszczać. Wręcz przeciwnie, zależy nam na tym, żeby ubóstwo energetyczne, które dzisiaj w Polsce jest co najmniej dwukrotnie za wysokie niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej. U nas dwukrotnie więcej rodzin, ludzi, gospodarstw domowych nie jest w stanie opłacić, ogrzać swojego domu, zapewnić sobie komfortu cieplnego w domu, musi zimą redukować swoje życie w domu do jakiegoś jednego, często…</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#UrszulaZielińska">Panie pośle, deklaruję absolutnie, jeżeli zorganizuje pan poseł taką debatę, o której pan mówił…</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#UrszulaZielińska">Implementacja unijnych dyrektyw. Czy widzimy zagrożenia w zapisach prawa unijnego? Czy system ETS 1, ETS 2 jest korzystny dla gospodarki, czy nie? System ETS może mieć swoje wady i zalety. Jest na razie jedynym systemem, który prowadzi szybciej lub wolniej, z reguły wciąż za wolno niestety, ale prowadzi do obniżenia emisji, co pomaga nam oddalić widmo wszystkich zagrożeń klimatycznych. To nie dzieje się wystarczająco szybko. Kraje, które nie wdrażały zmian polityki klimatycznej albo są w tym opóźnione, mają problem z systemem ETS, ponieważ mają tzw. dziurę w ETS, ponieważ nie realizowały tej polityki mimo tego, że wiedziały i własnoręcznie do tej polityki się wpisały, a następnie nie realizowały. Stąd powstają dziury w ETS.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#UrszulaZielińska">Czy ten system jest korzystny dla gospodarki, czy nie? Oczywiście, że jest korzystny dla gospodarki, bo ten system w pewien sposób premiuje właściwe zachowania i właściwe inwestycje. To jest jeden ze sposobów, który pomaga na to, żeby skierować gospodarkę na takie tory, które ją zabezpieczą w długim okresie.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#UrszulaZielińska">Notabene Chiny, które często są w takich przypadkach cytowane jako przykład, że Chiny nie mają systemu ETS, a my mamy i my jesteśmy obciążeni, a oni nie. Od razu mówię, bo taki mit się często pojawia w przestrzeni publicznej, Chiny mają system ETS. Tam ceny ETS jeszcze nie są na takim poziomie jak w Unii Europejskiej, bo Unia Europejska do tej polityki podchodzi bardziej odpowiedzialnie a Chiny powoli podążają i również mają plan odejścia od emisji i neutralności klimatycznej do 2060 r., a dziś inwestują więcej w OZE niż cała Europa razem wzięta. To tylko tak, żeby pokazać, w jakim kierunku idzie świat i my tego świata nie zawrócimy, ale ogólnie to jest dobry kierunek, bo on nam zapewni bezpieczeństwo w długim okresie.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#UrszulaZielińska">Parki narodowe płacące mniej do samorządów. Tak, to są absolutnie rozwiązania, które będą wspierane. Samorządy muszą się znaleźć we wszelkich rozwiązaniach legislacyjnych, bo nie możemy generować konfliktów z samorządami. Samorządy muszą chcieć mieć parki narodowe na swoich obszarach, bo tylko wtedy to będą rozwiązania długofalowe, akceptowane społecznie. Dlatego są potrzebne takie rozwiązania, żeby samorządy chciały tych parków na swoich obszarach i one też często same to mówią: jeżeli zapewnicie, wprowadzicie takie rozwiązania, które zapewnią nam długofalowe, systemowe strumienie finansowania to będziemy stali w kolejce po parki narodowe. Zatem musimy to dobrze zaprojektować.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#UrszulaZielińska">Pani posłanka Magdalena Filiks – o to pytał też pan poseł Piątkowski – pytała o str.10 pkt d, co to oznacza? Powiem tak może wstępnie i poproszę pana dyrektora o doprecyzowanie. Generalnie jest taki problem z zakładami usług leśnych nie od dziś. One zwracają uwagę na problemy z brakiem z funduszy na wykonywanie swojej działalności, w tym na działalność ochroną. Natomiast poproszę, jeżeli mogę, pana dyrektora Jakubowskiego z Departamentu Leśnictwo i Łowiectwa o doprecyzowanie tego.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#MagdalenaFiliks">Natomiast akurat co do postulatów zakładów usług leśnych, one naprawdę są mi dobrze znane i w najmniejszym chyba stopniu się odnoszą do tego, o czym pan dyrektor mówił. Tam są poważne postulaty i dlatego też nie zrozumiałam tego sformułowania. Bo rozumiem, że my nie będziemy restrukturyzować zakładu usług leśnych, tylko że jest jakiś plan wyjścia z tej sytuacji. Stąd w tym ważnym temacie, który akurat jest gorący, bo przecież mieliśmy tutaj dwa razy na Komisji przedstawicieli zakładów usług leśnych – ja zresztą również nad tym problemem pochyliłam się w swojej kampanii i do tego dialogu z zakładami usług leśnych chciałabym wrócić à propos postulatów, zresztą postulatów szerokich i słusznych – to „zagwarantowanie zakładom usług leśnych wykonywania pracy” chciałabym zrozumieć. Kto im zagwarantuje i jak? To musi być jasne i czytelne dla środowiska, żebyśmy mogli w dialogu i porozumieniu pójść dalej z reformą.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#AleksanderJakubowski">Rozumiem, że pani poseł pyta w kontekście polecenia tzw. memorandum. Tutaj mamy dwie strefy. W strefie niebieskiej też jest możliwość wykonywania chociażby trzebieży. Jest jasność, że jeżeli zakłady usług leśnych mogą te trzebieże wykonywać, gdy nie ma jakichkolwiek przeszkód, żeby je wykonywały i z tego tytułu osoby miały pracę, żeby te prace pielęgnacyjne także, bo te też można zaliczyć, były realizowane. Ta kwestia jest niesporna.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#PawełSałek">Natomiast chciałem skomentować to, co powiedział pan dyrektor. Panie dyrektorze, pragnę zauważyć, że istnieje coś takiego w Polsce jak ustawa o zamówieniach publicznych. To, co pan powiedział przed chwilą, mówiąc delikatnie, stoi w sprzeczności z ustawą o zamówieniach publicznych dla tych, którzy wygrali przetargi jako zakłady usług leśnych. Zacytuję to, co będzie przedmiotem specjalnego posiedzenia Komisji do 30 dni, o czym wspominałem na początku naszego spotkania, bo taki punkt został zaproponowany w ramach tego art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu: „Omówienie jak pismo Minister Środowiska i Klimatu ma być realizowane w stosunku do ustawy – Prawo zamówień publicznych i ewentualnych roszczeń podmiotów biorących udział w postępowaniu przetargowym na etapie wyboru wykonawcy”, czyli tych, którzy przystąpili do przetargu. I jest też drugi punkt, który będą państwo za 30 dni omawiać: „Omówienie jak pismo Minister Klimatu i Środowiska ma być realizowane w stosunku do ustawy prawo zamówień publicznych i ewentualnych roszczeń podmiotów biorących udział w postępowaniu przetargowym już wybranych wykonawców”.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#PawełSałek">To nie jest tak, że jak był SIWZ to dzisiaj można go zmieniać. To nie jest tak, że jest podpisana umowa i państwo jednym pismem z 8 stycznia albo z 23 stycznia zmieniacie prawo zamówień publicznych i umowy cywilnoprawne pozawierane pomiędzy ZUL w całym kraju, a poszczególnymi dyrekcjami czy nadleśnictwami…</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#UrszulaZielińska">Myślę, że konstytucja dla puszczy to jest takie szerokie pojęcie, które nie ma na myśli tworzenia jeszcze jakiegoś dodatkowego dokumentu, tylko uporządkowania istniejących, wypełnienia luk i sprawienia, żeby te istniejące dokumenty współgrały ze sobą, były zharmonizowane, a nie się nawzajem wykluczały, jak to do tej pory często miało miejsce.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#UrszulaZielińska">Myślę, że w taki sposób właśnie podchodzimy do tego, mając świadomość, że tam jest dużo znów do nadrobienia i uporządkowania. Trzeba to zrobić ręka w rękę z lokalną społecznością i ze wszystkimi, którzy chcą ten obszar chronić, jednocześnie zachowując albo wręcz rozwijając jego potencjał turystyczny, jego potencjał jako takiej perły w polskiej przyrodzie.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#PawełSałek">Skoro dzisiaj państwo, w ramach wielkiej dyskusji o Puszczy Białowieskiej i tego hasła związanego z konstytucją dla Puszczy Białowieskiej, chcecie realizować to, co pan profesor Brzeziecki zapisał w swoim artykule w „Sylwanie” już w 2018 r., to ja proponuję także, aby pana profesora Brzezickiego wykorzystać też do tego, aby wam przedstawił, w jaki sposób dzisiaj puszcza zmienia swoją strukturę gatunkową, jak zanika bioróżnorodność, jak dzisiaj Puszcza Białowieska grabowieje, ponieważ grab wypiera inne gatunki. Warto także w tym momencie wykorzystać opinie pana profesora Brzezieckiego i innych naukowców. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#UrszulaZielińska">Pani przewodnicząca pytała również o to, czy są plany poszerzenia ochrony tego obszaru. Tak, są. Trwają rozmowy z dyrektorem Lasów Państwowych odnośnie do rozszerzenia ochrony z tych 17% powierzchni puszczy.</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#UrszulaZielińska">Pani minister Golińska, nie ma już pani minister z nami, więc może odniesiemy się w takim razie na piśmie do pytań pani minister, skoro pani minister już z nami nie ma. Na dwie kwestie tylko odpowiem teraz. Prawo ochrony środowiska – dlaczego wycofana ustawa? Ona jest wycofana chwilowo, żeby niektóre zapisy w niej poprawić i ponownie ta ustawa trafi niebawem do Sejmu. To jest dobra ustawa i plany adaptacyjne, między innymi zawarte w nich rozwiązania dotyczące planów adaptacyjnych dla średnich i małych miast, są potrzebne, więc ta ustawa wróci.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#UrszulaZielińska">Czy rząd wycofał pakiet skarg na Fit for 55? Nie wycofał. On jest w trakcie analizowania.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#UrszulaZielińska">Przedstawicielka fundacji, która mówiła o suszy. O tym, że to jest bardzo poważny problem i często się powtarza. Ja nie znam danych, które by pokazywały wpływ akurat glifosatu na poziom wody w glebie. Proszę mi wybaczyć, jeżeli są takie dane, to chętnie się z nimi zapoznam, natomiast ogólnie problem suszy i problem pestycydów jak najbardziej jest i właśnie z tymi problemami się mierzymy. Te problemy próbują zaadresować między innymi różne rozwiązania legislacyjne i dyrektyw europejskich, między innymi tych wchodzących w skład zielonego ładu. One są istotne, bo na wysuszonej ziemi jak wiór nie wyrośnie nic, nawet kiedy spada na nią deszcz i z tym się borykamy dzisiaj. Deszcze są bardziej ulewne ze względu na zmianę klimatu, a susze są bardziej dogłębne. One wysuszają ziemię na tak zwany przysłowiowy „wiór” i woda się nie wchłania. Stąd gigantyczne straty co roku w rolnictwie między innymi, więc bardzo ważne są trzecie działania. Takie działania będziemy podejmować w różnych ustawach, nie tylko w tym ministerstwie, żeby wodę ochronić, przywrócić zasoby wodne, odnowić zasoby wodne. Również musimy bardzo ostrożnie podchodzić do środków ochrony roślin. Między innymi takie działania są bardzo ważne. To tyle. Chyba odpowiedziałam na większość, mam nadzieję, pytań.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#EdwardSiarka">Jeszcze jedno zdanie chciałam powiedzieć, pani przewodnicząca. Jeśli mówimy o całej transformacji energetycznej, zwłaszcza w obszarze ciepłownictwa, to w Polsce mamy prawie 7 mln budynków. Koszty z tym związane, żeby je docieplić, zostały obliczone na około 1 bln zł, a Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, o którym mam nadzieję mówimy, na poziomie unijnym to jest dla Polski zaledwie 15 mld zł. Jest pytanie takie – jak realnie ten program miałby wyglądać, jeśli mielibyśmy realizować zieloną transformację, chociażby w stosunku do tych budynków? To są olbrzymie wyzwania, bo na dzień dzisiejszy, jak pokazują wszystkie ekspertyzy, każda rodzina w Polsce musiałaby pokrywać rok w rok 32 tys. zł. To są obliczenia nie polskie, ale francuskie w tym momencie, bo one dotykają nie tylko Polski, ale całej Europy. To są wyzwania i chciałbym, żebyśmy mówi o liczbach, poważnych liczbach, które narzucają na wszystkich właścicieli, na obywateli bardzo poważne obciążenie i na to na dzisiejszy nie mamy odpowiedzi. To nie jest jakaś polityka, to są realia ekonomiczne, które pokazują, jakie to są wyzwania związane z Zielonym Ładem, o którym tak gładko i pięknie zaczynamy mówić, że jest łatwy do wprowadzenia. On jest po prostu zabójczy dla Polski, dla każdego obywatela. Takie są realia.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#WłodzimierzSkalik">Druga rzecz. Myślę, że na tej sali nigdy nie zakwestionuję wpływu słońca na klimat i na temperaturę. Państwo zajmujecie się walką ze zmianami klimatu na poziomie śladowych wpływów, czynników o śladowym znaczeniu. To ja mam pytanie. Jeżeli chcemy być skuteczni w tej walce, to powinniśmy się zająć czynnikami, które mają kluczowy, decydujący wpływ na zmianę klimatu. Brakuje mi w pani programie działań, które spowodują, że słońce będzie operowało zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, i nie będą powodowały zbyt drastycznych zmian. Myślę, że tym kluczowym czynnikiem też pani ministerstwo powinno się zająć. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#AndrzejGantner">Następna rzecz. Nie wiemy w tej chwili ciągle, jaka będzie wysokość kaucji? Zgodnie z ustawą wysokość kaucji musi być nadrukowana na opakowaniach. Większość firm już w tej chwili nie ma szans, żeby wydrukować wysokość kaucji na opakowaniach na dzień 1 stycznia 2025 r. To jest technicznie i logistycznie niewykonalne. Nie mamy żadnego wspólnego systemu rozliczania z kaucji i z zebranych opakowań, który by pozwolił rozliczyć się rzetelnie pomiędzy operatorami i pozwolił sklepom również pobierać, naliczać, wydawać kaucje konsumentom. Nie mamy takiego systemu. Nie ma nawet pomysłu, żeby taki system zrobić, chociaż powinien być jeden wspólny dla wszystkich operatorów. I nie będzie tego systemu, ponieważ ci, którzy go mieli tworzyć, nie są jeszcze w ogóle stworzeni, czyli nie ma jeszcze spółek operatorów, żeby taki system mogli zrobić. Nie ma też bardzo wielu innych rzeczy, które są niezbędne, żeby ten obowiązek realizować od 1 stycznia 2025 r., a zgodnie z ustawą obowiązek zbiórki opakowań w systemie kaucyjnym będzie można realizować wyłącznie przez system kaucyjny. Powtarzam – wyłącznie.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#AndrzejGantner">Mam pytanie do pani minister. Jak mamy to zrobić? W jaki sposób mamy spełnić ten obowiązek od 1stycznia 2025 r.? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#FilipPiotrowski">Druga kwestia już bardzo techniczna, bo usłyszeliśmy tutaj, że w przypadku ustawy o systemie kaucyjnym i jej nowelizacji będzie niezbędna notyfikacja. Chciałbym się dopytać, bo ta ustawa jest rzeczywiście bardzo ważna i ta nowelizacja niewątpliwie powinna pojawić się dość szybko. Czy tutaj ministerstwo miało na myśli pełną notyfikację techniczną, czy notyfikację fiskalną ze względu na to, że planowane jest zdjęcie VAT-u z kaucji? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#UrszulaZielińska">Pan poseł Skalik. Panie pośle, tylko kilka takich rzeczy. Podczas kiedy Chiny, bo faktycznie Chiny inwestują we wszystkie możliwe technologie, ale podczas kiedy zainwestowały w te 114 GW z węgla, zainwestowały też 423 TW w budowę z OZE i energetyki jądrowej. To jest roczny poziom konsumpcji energii we Francji. Chiny inwestują we wszystkie możliwe technologie, a w OZE interesują więcej niż cała Europa razem wzięta…</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#UrszulaZielińska">System kaucyjny. Pytania pana Gantnera…</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#UrszulaZielińska">System kaucyjny – czas na wdrożenie to jest poważna kwestia. Wiem, jak bardzo państwo się obawiali, cała branża, terminu i obawiają wciąż – 1 stycznia 2025 r. To jest bardzo pilne. Poproszę o odpowiedź na to pytanie, również i na pytania pana Filipa Piotrowskiego odnośnie do tego, czy na ROP będzie szybka ścieżka. Tu od razu powiem, że my pracujemy jak najszybciej, natomiast nie mamy jeszcze pozwolenia na szybką ścieżkę. Musimy po prostu uzyskać takie pozwolenie od ministra i KPRM.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#UrszulaZielińska">Notyfikacja: czy techniczna, czy fiskalna? O odpowiedź na te pytania bardzo proszę panów naczelników.</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#TomaszZaliwski">W temacie notyfikacji ustawy kaucyjnej, każda przyszła zmiana ustawy kaucyjnej będzie wymagała notyfikacji technicznej a nie fiskalnej. Takie mamy stanowisko między innymi z Ministerstwa Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#TomaszZaliwski">W odniesieniu do ustawy ROP i szybkiego procentowania, tak jak wcześniej mówiłem, nie ma jeszcze żadnej decyzji na temat harmonogramu prac nad tą ustawą. Na jednym ze spotkań pani minister się wypowiedziała, być może to będzie jeszcze zmienione, natomiast na ten moment w tym roku taka ustawa nie zostanie przeprocedowana do końca – przynajmniej z tego, co mi wiadomo. Chyba że jakaś szybka ścieżka będzie faktycznie możliwa, ale na ten moment nie ma dalszej decyzji w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>