text_structure.xml 19.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Możemy kontynuować. Jeszcze raz, szanowni państwo, witam bardzo serdecznie panie posłanki i panów posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości, w szczególności pana Jerzego Szafranowicza, ministra, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami. Witam pana Przemysława Koperskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, witam pana Mateusza Balcerowicza, zastępcę prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, w szczególności pana Dariusza Jarnutowskiego, dyrektora Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w Centrali NFZ wraz ze współpracownikami. Witam pana Tomasza Kułakowskiego zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy i Monitoringu Odbudowy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, w szczególności pana Michała Dudka, głównego specjalistę kontroli państwowej. Witam naszych partnerów społecznych, w szczególności pana Daniela Palimąkę, starostę nyskiego, wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie: rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie uwzględnienia okresu sprzed powodzi do wyliczenia ryczałtu na 2025 rok, po drugie, rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie możliwości rozliczenia z NFZ ryczałtu za okres wyłączenia szpitala z pracy i, po trzecie, informacja prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na temat występujących corocznie długotrwałych powodzi spowodowanych spiętrzającą się krą na wypłycających się z powodu suszy rzekach.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, mamy dwa projekty dezyderatów, które są wynikiem pracy Komisji w województwach opolskim i dolnośląskim. Podczas ostatnich posiedzeń wyjazdowych naszej Komisji pojawiło się wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem ochrony zdrowia na terenach zalanych zarówno przed, czy w trakcie tego zdarzenia, jak i później w ramach prac mających na celu odbudowę, wyremontowanie zalanych powierzchni. W wyniku bardzo intensywnych konsultacji z samorządem, za które bardzo serdecznie dziękuję panu staroście, który jest tutaj z nami, postanowiliśmy zaproponować Wysokiej Komisji przyjęcie dwóch dezyderatów. Pierwszy z nich dotyczy w gruncie rzeczy wydłużenia terminu rozliczenia ryczałtu do końca 2027 roku za okres, w czasie którego szpital nie mógł funkcjonować ze względu na zalanie, co umożliwi stopniowe odbudowanie działalności szpitala i uniknięcie konieczności zwrotu środków, w sytuacji, gdy placówka nie miała de facto realnej możliwości ich wykorzystania, czy wykonania ryczałtu zgodnie z planem.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, to jest niezwykle ważny zapis. Tutaj w pewien sposób odnosimy się do sytuacji w trakcie COVID-u, gdzie wtedy rzeczywiście wskutek braku możliwości realizacji świadczeń zdrowotnych szpitale zostały… czy jednostki ochrony zdrowia uzyskały możliwość wydłużenia czasu rozliczenia ryczałtu w taki sposób, że po prostu później świadczyły usługi zdrowotne dla ludności. Tutaj mamy inną sytuację, dlatego że szpital został de facto w części zniszczony. Nasza Komisja była tam, widziała to, potwierdzamy to. Ta odbudowa w trakcie naszej wizytacji jeszcze trwała. Przy czym rozliczenie tego w krótkim czasie po prostu nie jest możliwe, w związku z tym biorąc pod uwagę interes przede wszystkim obywateli, którzy powinni otrzymać świadczenia, a z drugiej strony sytuację samego szpitala, jak i właściciela tego szpitala, czyli starosty nyskiego, wnosimy właśnie o to, aby NFZ, czy Ministerstwo Zdrowia podjęło decyzję o możliwości ryczałtu do końca 2027 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, jest z nami pan starosta Palimąka. Bardzo proszę, panie starosto, o kilka słów w tej sprawie. Starosta nyski, szanowni państwo. Trzeba przyłożyć pastylkę do lewego głośnika, a później prawy, srebrny przycisk.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DanielPalimąka">Kolejna rzecz, która jest ujęta, to sprawa obecnego naliczania ryczałtu. Prosimy i wnosimy o to, aby nasz poziom ryczałtu z poprzedniego roku zakończył się na sierpniu, kiedy ta działalność była prowadzona w 100%. Wtedy to było dla nas zadowalające. Natomiast, jeśli liczylibyśmy tak jak jest zakładane dla wszystkich placówek, które nie ucierpiały, do końca roku, to niestety ten procent byłby poniżej 100%, i to grubo, co dla nas nie byłoby korzystne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DanielPalimąka">Bardzo dziękuję Komisji za zajęcie się tym tematem. Oczywiście służymy pomocą, wiedzą i informacją. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MirosławSuchoń">Jest z nami pan minister Szafranowicz. Panie ministrze, czy kilka słów na temat tego projektu? Bo czeka nas jeszcze drugi dezyderat dotyczący wspomnianego przez pana starostę sposobu naliczania nowego ryczałtu, ale to za chwilę pan przewodniczący uprzejmie zaprezentuje, natomiast, panie ministrze, bardzo bym prosił o krótkie stanowisko dotyczące proponowanego pierwszego rozwiązania. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MirosławSuchoń">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat dotyczący możliwości rozliczenia z NFZ ryczałtu za okres wyłączenia szpitala z pracy. Bardzo państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MirosławSuchoń">A teraz przechodzimy do drugiego dezyderatu. Bardzo proszę pana przewodniczącego Marka Chmielewskiego o zaprezentowanie treści dezyderatu, ale także o prowadzenie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarekJanChmielewski">I teraz poproszę również pana ministra o wypowiedzenie się w tym temacie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarekJanChmielewski">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do treści zaproponowanego dezyderatu? Nie widzę. W związku z tym zamykam dyskusję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia powyższego dezyderatu? Również nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat do ministra zdrowia w sprawie możliwości rozliczenia z NFZ ryczałtu za okres wyłączenia szpitala z pracy. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarekJanChmielewski">Przechodzimy do realizacji pkt 3 porządku dziennego. Proszę pana prezesa o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MateuszBalcerowicz">Musimy mieć na uwadze, że corocznie Wody Polskie mniej więcej na przełomie września i października aktualizują listę miejsc zatorogennych. To wynika z wizji terenowych, które są wykonywane przez pracowników. Później te miejsca są miejscami badanymi przez cały okres zimowy, w przypadku wystąpienia kry, pokrywy lodowej, żeby te zatory, jeżeli wystąpią, była automatycznie reakcja. Poza tym, w trakcie sezonu zimowego, w wyniku występowania zjawisk meteorologicznych i hydrologicznych, Wody Polskie, jako administrator, dokonują oczywiście przeglądu cyklicznego wałów, prowadzą prace utrzymaniowo-konserwacyjne zarówno na wałach, jak i w naciekach, zabezpieczają urządzenia hydrotechniczne i obiekty towarzyszące, prowadzą gospodarkę na zbiornikach wodnych dopasowaną do sezonu zimowego, i utrzymywana jest także baza lodołamaczy, która w razie potrzeby jest wykorzystywana do prowadzenia akcji lodołamania. Wspomnę tylko, że lodołamanie możliwe jest na tych rzekach, które umożliwiają prowadzenie tego typu działań. Muszą wystąpić określone warunki, które muszą wystąpić łącznie, żeby taką akcję móc przeprowadzić. Są one przede wszystkim na rzekach: Wisła, Odra, Warta i Noteć. Dla przykładu Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku prowadzi tego typu akcje na odcinku dolnej Wisły, właściwie od ujścia do zbiornika włocławskiego, Regionalny Zarząd Gospodarki w Warszawie na zbiorniku wodnym we Włocławku oraz na ujściowym odcinku Wisły do zbiornika włocławskiego, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie na Odrze dolnej i środkowej – mniej więcej powinno to występować po stopień wodny Malczyce, na Warcie także po miejscowość Santok i na Noteci po miejscowość Krzyż Polski. Tylko przypomnę, że na Odrze granicznej lodołamanie jest prowadzone we współpracy ze stroną niemiecką. Odpowiednie porozumienia podpisano jeszcze w roku 1997, a same Wody Polskie po stronie polskiej dysponują obecnie 26 lodołamaczami do prowadzenia tego typu akcji w sezonie zimowym. Dodatkowo strona niemiecka dysponuje 7 jednostkami.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MateuszBalcerowicz">W obecnym sezonie zimowym, który zakończył się już 15 marca, nie było potrzeby użycia lodołamacza ani razu. Natomiast w zeszłym sezonie zimowym lodołamacze były używane między innymi na ujściowym odcinku Warty do Odry. Poza tym w miejscach, gdzie nie ma możliwości przeprowadzenia akcji lodołamania, są odpowiednie procedury i umowy na usuwanie zatorów zimowych. W tym zakresie zatory są usuwane albo siłami własnymi Wód Polskich, poprzez zespoły wsparcia technicznego, albo odpowiednie jednostki, regionalne zarządy gospodarki wodnej lub zarządy zlewni, które podpisują umowy z firmami zewnętrznymi na usuwanie zatorów i innych zagrożeń w trakcie sezonu zimowego. Oczywiście zdarzają się również sytuacje ekstremalne. W tym sezonie one nie wystąpiły, ale w zeszłym sezonie mieliśmy tego typu przykłady, kiedy nie jesteśmy w stanie sami, jako Wody Polskie, zrealizować tego typu działań i wtedy prosimy o wsparcie czy to Państwowej Straży Pożarnej czy ochotniczej straży pożarnej, a w sytuacji już ekstremalnej także wojska.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MateuszBalcerowicz">Występowanie zjawisk lodowych w obecnym sezonie, tak jak zaznaczyłem, zjawiska te, co do zasady, nie występowały aż do połowy lutego. Wtedy dopiero temperatury średniodobowe były znacznie poniżej zera, a w związku z tym zjawiska zaczęły występować na rzekach nizinnych, o których wspomniałem wcześniej, czyli był to Narew, Bug i Wisła. Dodatkowo zjawiska pojawiły się na Wisłoku oraz Sanie. Natomiast w dorzeczu Odry występowały jedynie lokalnie na śluzach i kanałach, na Odrzańskiej Drodze Wodnej będącej w administracji RZGW Gliwice i RZGW Wrocław, a mniej więcej od 20 lutego również na dolnej Odrze, poniżej ujścia Warty: w Prośnie, Warcie i Kanale Ślesińskim. Najdłużej pokrywa lodowa utrzymywała się w tych miejscach, gdzie woda stagnuje, czyli były to zbiorniki, kanały i śluzy. Natomiast w obecnie zakończonym sezonie zimowym zjawiska te nie spowodowały żadnych zagrożeń. Historycznie oczywiście te zagrożenia jak najbardziej występują. Tutaj dla przykładu należy podać kilka takich miejsc, gdzie w połączeniu właśnie z niskim stanem wód takie sytuacje miały miejsce. Dla przykładu jest to rzeka Bug. Zeszły sezon zimowy, gdzie zator lodowy miał rzeczywiście bardzo długą… ta pokrywa lodowa była bardzo długa, to było 108 km, i w związku z tym utworzył się zator lodowy w okolicach Wyszkowa, w okolicach Małkini, który miał swoje konsekwencje także w postaci występowania podtopień wiosennych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MateuszBalcerowicz">Natomiast, żeby tego typu sytuacji uniknąć, Wody Polskie, oprócz prowadzenia akcji zimowej przeciwpowodziowej, prowadzą także prace bagrownicze, które mają przeciwdziałać zimowym zatorom lodowym. Oczywiście prace są prowadzone w okresie ciepłym. Dla przykładu powiem, że w ramach Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Zarządu Zlewni w Dębe w roku 2024 zlecono opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień, opinii i decyzji administracyjnych związanych z przeprowadzeniem prac bagrowniczych na ujściowym odcinku Narwi w kilometrażu 00 oraz od kilometrażu 00 do kilometrażu 12 na tzw. cofce zbiornika Dębe w zakresie ujściowego odcinka Bugu. W grudniu 2024 roku złożyliśmy dokumentację do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska. Zostaliśmy wezwani do uzupełnień. Uzupełnienia złożyliśmy w lutym obecnego roku. 6 marca regionalna dyrekcja ochrony środowiska wniosła sprzeciw do zgłoszenia, a więc idziemy w normalną procedurę środowiskową. Natomiast jesteśmy również w trakcie opracowania odwołania od decyzji do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, i prawdopodobnie złożymy to odwołanie. Tym niemniej, zgodnie z obowiązującymi przepisami środowiskowymi, możemy prowadzić punktowe prace udrożnieniowe, natomiast żeby przeprowadzić te punktowe prace udrożnieniowe, to po zakończeniu sezonu zimowego, który zakończył się 15 marca, musimy przeprowadzić sondowanie dna rzeki, żeby wiedzieć gdzie się odłożył sedyment. Wtedy będziemy wskazywać konkretne miejsca.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MateuszBalcerowicz">Dla przykładu podam, że w roku 2024 przeprowadziliśmy takie roboty udrożnieniowe w kilometrażu rzeki na odcinku 29–300, tj. okolice miejscowości Gulczewo. Zgodnie z przepisami, możemy usunąć maksymalnie do 5000 m3 materiału. Tyle żeśmy wtedy usunęli. Obecnie również chcielibyśmy przeprowadzić tego typu prace, tym razem na wysokości miejscowości Arciechów, no i również planujemy 5000 m3. Poza Zalewem Zegrzyńskim i ujściem Bugu do Narwi prowadzimy tego typu prace również… czy planujemy prowadzić również na Wiśle, na tym odcinku zbiornika włocławskiego i ujściowego odcinka Wisły do zbiornika. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania ostatecznych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Z tego względu, że prace pogłębiarskie i bagrownicze mają być prowadzone w kilku miejscach i przekroczą sumarycznie objętość 5000 m3. Ja podam te lokalizacje. To są lokalizacje miejscowości: Rakowo, Drwały, to jest poza zbiornikiem, Wychódźc poza zbiornikiem, Kępa Polska poza zbiornikiem i trzy kolejne lokalizacje w ramach zbiornika to jest Dobrzyków, Gmury i Radziwie. Te decyzje środowiskowe uzyskaliśmy pozytywnie. Obecnie jesteśmy na etapie procedury uzyskiwania pozwoleń wodnoprawnych, umożliwiających prowadzenie tych działań. Jesteśmy na etapie opracowania stosownej dokumentacji i złożenia jej do ministra infrastruktury, natomiast oczywiście w ramach tych decyzji zauważono, że na tym odcinku Wisły występują liczne formy ochrony przyrody, czyli formy Natura2000 i rezerwaty przyrody, w związku z tym musimy to uwzględnić w prowadzonych pracach.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MateuszBalcerowicz">W roku 2024, nie czekając na uzyskanie ogólnej zgody środowiskowej, mogliśmy przeprowadzić, znowu w ograniczonym zakresie, także prace na obszarze zbiornika włocławskiego. Przeprowadziliśmy je w dwóch miejscach. To były okolice miejscowości Radziwie, czyli to jest na wysokości Płocka, w sąsiedztwie Mostu „Solidarności”, oraz w miejscu, gdzie jest przegroda śryżowa, czyli to jest kilometraż 637 – 350. W obu tych miejscach wydobyliśmy do 5000 m3 materiału dennego, no i odłożyliśmy go w miejsca tymczasowego odkładu. W tym roku, zgodnie z ustaleniami z organami ochrony środowiska, również chcemy przeprowadzić takie działania w dwóch miejscach. To znowu jest to samo miejsce, czyli tam, gdzie jest przegroda śryżowa rozkładana co roku, a drugie miejsce to jest ujście rzeki Brzeźnicy, to jest kilometraż 635 – 363. W obu przypadkach jesteśmy zobowiązani do ograniczonego działania, jak pozwalają nam przepisy środowiskowe.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MateuszBalcerowicz">Jeszcze raz podsumowuję, że jeżeli chodzi o czas użycia lodołamaczy, to w tym sezonie nie musieliśmy w żaden z dni aktywnie używać lodołamaczy, czyli były one w gotowości, natomiast w zeszłym sezonie taka potrzeba wystąpiła przez 6 dni na odcinku ujściowym Warty do Odry. W sezonie 2022/2023 taka akcja była prowadzona przez 1 dzień, w sezonie 2021/2022 łącznie przez 4 dni, natomiast w sezonie 2020/2021 łącznie to było 36 dni, i tutaj głównie ta akcja była prowadzona na zbiorniku włocławskim i na odcinku Wisły będącym odcinkiem dopływowym do zbiornika, bo tam rzeczywiście występowało zagrożenie związane z zatorami po przejściu temperatury powyżej 0°C.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MateuszBalcerowicz">W największym skrócie, panie przewodniczący, pozwalam sobie przedstawić tę informację. Jesteśmy do dyspozycji w zakresie pytań.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarekJanChmielewski">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Cwalina.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MateuszBalcerowicz">Natomiast, co do planów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie budowy zbiorników, nie są mi one znane. Oczywiście zapytamy o to jednostki samorządu terytorialnego, postaramy się to przeanalizować i udzielimy informacji na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#ArkadiuszSikora">I jeszcze mam pytanie do ministerstwa. Program odbudowy na 2024 rok. Tam do tego programu były zgłaszane wnioski przez gminy na poszczególne projekty. Większość projektów zostało w jakiś sposób zakwalifikowanych, a pytanie moje jest takie, bo wiele z tych projektów wymaga natychmiastowej realizacji, a do tej pory nie ma informacji dotyczącej zabezpieczenia finansowego, gminy nie dostały zapewnienia, że otrzymają pieniądze. Czy w ministerstwie jest jakieś rozwiązanie na tę okoliczność? I druga sprawa, czy inwestycje, które ucierpiały w wyniku powodzi – te obiekty w tej chwili wymagały bardzo szybkiej modernizacji, czy odbudowy, część z nich zostało za niewielkie pieniądze, bo to były na przykład jakieś drogi lokalne, które były bardzo potrzebne – one po prostu musiały być wykończone, czy zrealizowane za pomocą środków samorządowych, i czy te pieniądze zostaną tym gminom w jakiś sposób zwrócone? Czy jest możliwość na przykład wystawiania może jakichś promes na inwestycje, które mogłyby się rozpocząć już na przykład w danej chwili i być realizowane do momentu, kiedy te pieniądze nie zostaną w jakiś sposób przekazane gminom? Bo wiemy doskonale, na podstawie dzisiejszych przepisów, że jeśli inwestycje zostaną zrealizowane ze środków własnych, to później ministerstwo nie ma chyba możliwości przekazania ich w formie jakiejś refundacji wydatków? Czy możemy zrobić coś na ten temat? Bo tych inwestycji jest bardzo, bardzo dużo, i przede wszystkim gminy czekają na środki finansowe. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarekJanChmielewski">Bardzo dziękuję obecnym przedstawicielom ministerstw za zaangażowanie, przedstawienie informacji na dzisiejszym spotkaniu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MarekJanChmielewski">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarekJanChmielewski">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo dziękuję za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>