text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksandraLeo">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksandraLeo">Jeszcze raz witam serdecznie wszystkich państwa. Witam panią ministrę kultury i dziedzictwa narodowego, podsekretarza stanu, panią Martę Cienkowską.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksandraLeo">Szanowni państwo, dzisiejszy porządek posiedzenia przewiduje prezentację dotyczącą powstania obiektu edukacyjnego. To jest Międzynarodowe Centrum Muzyczne im. Fryderyka  Chopina w Żelazowej Woli. Chcemy też dyskutować o planach dotyczących projektów dla dzieci, dla młodzieży związanych z nadchodzącym konkursem chopinowskim. Mówimy tu o roku 2025.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksandraLeo">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Mam teraz prośbę do pana profesora o przedstawienie prezentacji i kilka słów wprowadzenia. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BolesławStelmach">Gdy odzyskaliśmy niepodległość w 1918 roku, cały ten obszar został wykupiony i profesor Krzywda-Polkowski – którego dzieła z tego czasu są znane, a wy macie okazję codziennie nieomalże się z nimi stykać, ponieważ portal Urzędu Rady Ministrów jest właśnie projektu profesora Krzywdy-Polkowskiego – zaprojektował najwspanialszy pomnik, najpiękniejszy park krajobrazowy, mianowicie arboretum. Jeden z nielicznych na świecie, dosłownie na palcach jednej ręki można zliczyć, które narody wystawiły swoim wielkim twórcom – taki pomnik jak właśnie park w Żelazowej Woli.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BolesławStelmach">W 2008, 2009 roku Sejm RP uchwalił, że rok 2010 – czyli 200 lat po urodzeniu  Fryderyka Chopina – będzie międzynarodowym rokiem naszego wielkiego kompozytora. I działania na terenie całego świata – edukacyjne, promocyjne – miały także materialny kształt w Polsce, ponieważ po konkursie międzynarodowym ufundowano, zrealizowano Centrum Chopinowskie w Warszawie przy ul. Tamka 43 i wykonano wspaniałe Muzeum Fryderyka Chopina, które projektowali Migliore i Servetto z Mediolanu, także w wyniku międzynarodowego konkursu architektonicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BolesławStelmach">Jednym z elementów, który został wtedy właśnie zrealizowany, było rewaloryzowanie parku w Żelazowej Woli i zrealizowanie projektów, których Krzywda-Polkowski nie zdążył zrealizować, ponieważ w 1939 roku Polska straciła niepodległość i prace przy tym parku zostały przerwane. Nie został on dokończony. Akurat tak się składa, że wygrałem ten konkurs i idea międzynarodowego projektu, który zrobiliśmy, to jest po prostu dokończenie myśli Krzywdy-Polkowskiego, odtworzenie całej substancji, którą w międzyczasie trochę zniekształcono.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BolesławStelmach">Obiekt został zrealizowany, natomiast brakuje w tej spuściźnie Krzywdy-Polkowskiego  i organizacji, które od 2010 czy 2008 roku, wtedy, kiedy pojawiły się uchwały Sejmu RP, dodatkowego, edukacyjnego modułu, ponieważ tam przyjeżdżają tłumy admiratorów muzyki Chopina, ale także uczącej się młodzieży z całego świata. Mamy kilkanaście milionów młodych ludzi grających Chopina w krajach azjatyckich – myślę, że tutaj pan dyrektor mnie wyręczy – ale istotnym impulsem do zmiany zagospodarowania parku było nie tylko doprowadzenie do końca myśli Krzywdy-Polkowskiego, ale także stworzenie możliwości wprowadzania tych kilkuset tysięcy odwiedzających w odpowiednich warunkach. Natomiast nie mamy tutaj przestrzeni do edukacji muzycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BolesławStelmach">Wtedy właśnie, w 2009, 2010 roku, pełnomocnik rządu do spraw tego roku, czyli minister Waldemar Dąbrowski z poprzedniego rządu, miał za zadanie – między innymi, poza realizacją – stworzyć podwaliny pod realizację centrum muzycznego, tak jak chciał Krzywda-Polkowski: w bezpośrednim sąsiedztwie, otoczeniu tych obiektów i parku.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BolesławStelmach">W 2022 czy 2021 roku mieliśmy konkurs, który także wygrałem, tak zostało to zrządzeniem losu rozstrzygnięte. Międzynarodowy konkurs, ponad 50 prac, a za każdym razem, jak widzicie, w bezpośrednim sąsiedztwie mamy park i przez miedzę mamy Międzynarodowe Centrum Muzyki w Żelazowej Woli. To są widoki tego centrum, a to jest program: sala o najlepszej akustyce powietrznej, którą robiliśmy z najlepszą na świecie firmą Nagata Acoustics, którą poleca współpracujący z nią Krystian Zimerman.  I 10 różnych przestrzeni – od 150 do 10 osób – które, jak widzicie, stanowią trzy czwarte tego modułu i służą do organizacji wykładów, warsztatów, to są funkcje czysto edukacyjne, tak jak duża sala na 650 osób, która ma być najlepszą salą do nagrywania muzyki Chopina w miejscu jego urodzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BolesławStelmach">Mamy legendarne koncerty, w których grają, biorą udział laureaci konkursów chopinowskich, ale nie ma sali z prawdziwego zdarzenia. Ta inwestycja pozwoli na realizację tych elementarnych potrzeb edukacyjnych w skali chopinistów, w skali światowej.  Nie jest tajemnicą – miałem co najmniej trzy takie propozycje – aby tutaj pojawił się chiński projekt z chińskim kapitałem, przy którym – jak mi powiedziano, gdy pytałem o budżet – sky is the limit. Oni nie mają ograniczeń budżetowych, tylko żeby w jakiś sposób Polska wzięła w tym udział, bo jak nie, to to 10 mln młodych Chińczyków uczących się Chopina będzie robiło to pod Pekinem.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#BolesławStelmach">Program – mówimy w tej chwili o budżecie poniżej 400 mln zł – ściśle edukacyjny, zlokalizowany w miejscu Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AleksandraLeo">Panie dyrektorze, bardzo proszę teraz o słowo komentarza.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ArturSzklener">Jeśli chodzi o program tego miejsca, to nie mógłbym się zgodzić bardziej z panem profesorem, zwłaszcza jeśli chodzi o samo źródło. To znaczy Franciszek Krzywda-Polkowski rzeczywiście zaprojektował – trochę wzorem poprzednich epok – to miejsce jako centrum edukacyjne. To wręcz istnieje w jego notatkach.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ArturSzklener">I Żelazowa Wola jako miejsce kulturowe bardzo aktywne w tej chwili – pomimo pandemii mamy przecież rokrocznie około 100 tys. osób rocznie, pandemia niewiele zmniejszyła te zasięgi, w tej chwili już wróciliśmy do stałych – od kilku pokoleń jest miejscem pewnego rodzaju kultu kulturowego. To miejsce odwiedzają osoby już przekonane, które wiedzą, po co tam przyjeżdżają. Nasze doświadczenie z ostatnich lat – a to jest dosyć długi okres, dlatego że na przykład od 2010 r. rokrocznie organizujemy tam Dzień Dziecka, wydarzenie otwarte dla osób z całej Polski – pokazuje jak olbrzymi jest potencjał tego miejsca. Zaczynaliśmy skromnie, a ostatnie lata to jest 8–9 tys. osób przyjeżdżających tam na ten jeden dzień. I oczywiście dla tego typu skali i zainteresowania Żelazowa Wola nie ma infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ArturSzklener">Zainteresowanie rośnie o tyle, że nawet w tym roku eksperymentalnie zorganizowaliśmy – i będziemy już ten kierunek utrzymywać – koncerty na zewnątrz, dlatego że w samym domu urodzenia Fryderyka Chopina jest 30 miejsc siedzących. Do tej pory historycznie nasi poprzednicy słuchali tej muzyki z boku tego domu, czyli w ogóle bez poważnej perspektywy architektonicznej czy urbanistycznej, czy całego założenia. Dziś już można słuchać muzyki z innej perspektywy, zobaczyć pianistę – ale tylko i wyłącznie pod chmurką.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ArturSzklener">Moim osobistym celem, ale też celem mojego zespołu – takie cele zakładaliśmy w konkursie architektonicznym – jest włączenie w proces muzealniczy, czyli proces odwiedzania tego miejsca, żywego kontaktu z muzyką. Dlatego że wierzymy, że nie ma lepszej edukacji. I wierzymy, że to miejsce ma absolutnie gigantyczny potencjał,  te 100 tys. można zwielokrotnić. Liczymy, że dwukrotność to jest właściwie sprawa mechaniczna. Eksperci podpowiadają, że jeżeliby udało się dojść do poziomu rzędu pół miliona rocznie, to wtedy miejsce powinno zacząć zupełnie inaczej komercyjnie funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ArturSzklener">Zresztą już dzisiaj mamy takie przykłady– jak najbardziej pojawiają się inwestorzy, i to polscy, którzy poważnie rozważają budowę tam obok infrastruktury hotelarskiej. Dzięki tej inwestycji mamy możliwość nie tylko de facto zmiany infrastrukturalnej, ale przede wszystkim przeprogramowania tego miejsca na program stały, czyli taki, który spowoduje, że będzie się jeździło do Żelazowej Woli ze względu na program tam, a nie tylko z tego powodu, że Chopin się tam urodził. To oczywiście powinno spowodować zupełnie inną strukturę tego ruchu. Wiele osób będzie tam przyjeżdżało wielokrotnie, dlatego że będą na przykład rożnego rodzaju koncerty.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ArturSzklener">I ostatnie słowo, dlatego że tutaj mówimy cały czas o edukacji powszechnej. Natomiast, jako instytucja kultury zajmującą się muzyką klasyczną, od zawsze jesteśmy na styku tej edukacji powszechnej i artystycznej sensu stricto i chcemy, żeby to miejsce w Żelazowej Woli było domem dla młodych artystów. Chcemy, żeby ta infrastruktura spowodowała, że tam będą mogli się rozwijać. Te słowa, te hasła typu warsztaty czy kursy mistrzowskie to nie są puste hasła. Chodzi o to, żeby tam przenieść i żeby w naprawdę świetnych warunkach można było zorganizować przesłuchania do konkursów – nie tylko naszych, różnego rodzaju – pokazy, właśnie warsztaty i kursy z najlepszymi z całego świata.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ArturSzklener">Żeby podkreślić, dlaczego to miejsce jest potrzebne i dlaczego tak mało jest tego typu miejsc – jedną z podstawowych barier jest fakt, z jakim instrumentem mamy do czynienia. Kursy mistrzowskie czy warsztaty skrzypcowe można zorganizować w parku pod chmurką, bo każdy ma instrument pod pachą. Jeżeli chodzi o fortepian, to niestety taka infrastruktura musi być gotowa na miejscu, stąd ten projekt ją zakłada. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#AleksandraLeo">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Pani ministra?</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MartaCienkowska">To, że rzeczywiście będziemy się starać rozwijać to miejsce edukacyjnie i wspierać Narodowy Instytut Fryderyka Chopina… Nie muszę dodawać, że jest to jeden z naszych priorytetów na najbliższe lata. Również dlatego, że 2027 to jest, proszę państwa, stulecie konkursu chopinowskiego. Dlatego zdajemy sobie sprawę, że także ta inwestycja byłaby wskazana do realizacji. Natomiast ten problem, z którym aktualnie się mierzymy, to jest problem budżetowy, bo te koszty inwestycji wzrastają w bardzo, bardzo, bardzo szybkim tempie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#BolesławStelmach">Natomiast jeżeli ten przetarg zostanie zamknięty – tak jak słyszę w tej chwili, że najlepiej byłoby ten przetarg zamknąć i zacząć, kiedy będziemy mieli środki – to nie potrafimy określić, kiedy to centrum będzie otwarte, dlatego, że ten przetarg ile trwał, panie dyrektorze?</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#AleksandraLeo">Czy panie posłanki, panowie posłowie mają jakieś pytania do naszych gości? Pani posłanka.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#UrszulaAugustyn">Wiadomo, że to jest naprawdę wyjątkowa inwestycja. Czy nie ma jakiejś możliwości? Pytam o taką sprawę techniczną, ponieważ nie mam o tym zielonego pojęcia. Żeby ten projekt etapować, żeby jednak nie tracić tego czasu, bo ten 2027 rok – wydaje się, że to w zasadzie trzy lata, ale to wcale nie jest tak dużo, to jest tuż za pasem. I może się okazać, że choćby część wykonania projektu mogłaby być ratunkiem, żeby, nie wiem, móc negocjować z Unią Europejską jakieś kolejne pieniądze. Mimo wszystko kwota duża, ale jak tak popatrzymy na projektu unijne, to wcale nie taka duża. Więc może warto by się pokusić o to, żeby to robić naprawdę dobrze, a, powiedzmy, próbować to robić jakoś etapami. Czy to jest możliwe?</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MartaCienkowska">Więc rozmawiamy, naprawdę jesteśmy cały czas w dyskusjach roboczych na ten temat, bo, tak jak powiedziałam, jest to dla nas ważna inwestycja, ale naprawdę musimy pomyśleć nad montażem finansowym, żeby nie obciążać budżetu państwa w całości.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Pani przewodnicząca, pani minister, szanowni goście, pytanie, czy tam jest koncepcja – może nie wyłapałem, przepraszam – „projektuj i buduj”, czy kto inny był od projektu, kto inny od wykonawstwa? Bo że ten projekt należy się nie tylko pamięci Chopina, to chyba nie mamy wątpliwości. Ale przede wszystkim służyłby rozwojowi tej muzyki, kultury i sztuki, więc na pewno jest potrzebny. Bo dziś, jak patrzymy, jakie sale koncertowe czy tego typu miejsca powstają, to już są miejsca, które sięgają po najnowsze technologie, nowinki technologiczne, jeżeli chodzi o muzykę, o dźwięk, o przestrzeń. Mogę tu podać siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, salę koncertową w Bielsku-Białej. Jeżeli pójdziemy na jakieś kompromisy, to już nie spełni oczekiwań – nie tylko tych, którzy by z tego korzystali do nauki, ale też odbiorców. Więc wydaje się, że nie unikniemy możliwości finansowych z tyłu głowy, ale centrum muzyczne powinno mieć najnowszą technologię, która nie zestarzeje się za pięć, dziesięć lat, ale pozwoli, żeby to przez kilkanaście lat przynajmniej wciąż było nowoczesne i przyciągało odbiorców, bo to chyba jest najważniejsze.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Ale to jeszcze pytanie o koncepcję, jak to jest przewidziane? Czy „projektuj i buduj”, bo to też ma potem znaczenie, jeżeli chodzi o odwołania, o terminy i o czas wykonania takiej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#AleksandraLeo">Panie pośle…</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MaciejWróbel">Do dwóch rzeczy mam pytanie, bo tu pan przed chwilą wyjaśnił, że budowa jest uruchomiona, bo pozwolenie na budowę jest z 2020 r., czyli czysto praktycznie musieliście tę budowę rozpocząć, żeby pozwolenie na budowę nie wygasło. Ale informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zadania – tu jest wyraźnie wskazane 448,5 mln zł, najniższa kwota w przetargu jest zaledwie o 30 mln zł wyższa. Powiedzcie mi państwo, na jakiej zasadzie wskazaliście tę kwotę, którą zamierzacie przeznaczyć na realizacje inwestycji? Bo rozumiem, że jej nie posiadacie? I czy w przetargu było – nie zdążyłem tego przeczytać – odniesienie do tego, że inwestycja może nie zostać zrealizowana? Czyli umowa z wykonawcą może nie zostać podpisana w przypadku braku środków na jej realizację, które należałoby pozyskać ze źródeł zewnętrznych. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#AleksandraLeo">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać jakieś pytanie czy zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#AleksandraLeo">Chcąc podsumować trochę tę dyskusję, chcę powiedzieć, że wszyscy jesteśmy tutaj chyba zgodni co do tego, że jest to inwestycja potrzebna i co do samej potrzeby jej powstania. Wszyscy jesteśmy też zgodni co do tego, że nie powinniśmy tutaj iść na skróty kosztem jakości, kosztem samej inwestycji. Mamy też rok 2025, czyli konkurs chopinowski. Mamy rok 2027, o którym wspomniała pani minister, czyli stulecie konkursu chopinowskiego. Idealne daty, idealne wydarzenia, podczas których można by się było pochwalić, przekazać informacje o tym, że inwestycja ruszy.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#AleksandraLeo">Mam nadzieję, że to nie będzie nasze ostatnie spotkanie. Chciałabym kontynuować tę dyskusję. Bardzo dziękujemy za tę prezentację, chcielibyśmy też usłyszeć jakieś dobre informacje z ministerstwa i mamy nadzieję, że jeśli cokolwiek uda się w tym temacie zadziałać, to pani minister będzie się dzielić tym z nami. Bo powiem szczerze, że unijne środki – nawet jeżeli zakładałby 50%, to mówimy tu o bardzo dużej kwocie, więc myślę, że to by bardzo pomogło inwestycji. Tak że bardzo dziękuję za prezentację, za możliwość dyskusji. I jeśli państwo chcielibyście jeszcze zadać jakieś pytanie albo podsumować tę rozmowę, to zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#AleksandraLeo">Chyba już nie ma chętnych, tak że bardzo dziękuję. W takim razie zamykam dyskusję i na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia podkomisji. Zamykam posiedzenie podkomisji. Zapraszam państwa jeszcze do rozmów, bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>